eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
974 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
•═•••◈﷽◈•••═• 🇮🇷 موضوع :احکام استحاضه (قسمت پانزدهم) 🌹خواندن نماز قضا توسط مستحاضه 👈اگر 🧕مستحاضه بخواهد نماز قضا بخواند، باید برای هر نماز کارهایی را که برای نماز ادا بر او واجب است به جا آورد.👌 🌸 فقها در مورد به جا آوردن نماز قضا توسط مستحاضه و وظایف برای این نماز اختلاف نظر دارند👇👇👇 👈آیات عظام امام خمینی رحمت‌الله، امام خامنه ای حفظه‌الله، سیستانی،نوری،.. مستحاضه می تواند نماز قضا به جا آورد اما لازم است (سیستانی و نوری :وبنابر احتیاط واجب)با توجه به نوع استحاضه اش کسب تکلیف کند. 👈آیات عظام زنجانی،سبحانی،وحید،...مستحاضه باید نماز قضا را تأخیر بیندازد تا پاک شود و(آیت‌الله زنجانی :مگر این که احتمال عقلایی دهد که اگر به تاخیر بیندازد دیگر نتواند آن را انجام دهد )🤦‍♂ در صورتی که وقت قضا تنگ باشد باید با کسب طهارت مستقل نماز قضا را به جا آورد. 👈آیت الله مکارم:مستحاضه می تواند نماز قضا به جا آورد ودر مستحاضه کثیره اگر غسل نماز یومیه را به جا آورده نیاز به غسل مجزا ندارد وتنها باید وضو بگیرد.😍 در صورتی که نماز قضا را بدون‌ فاصله با نماز ادایی بخواند،نیاز به وضو هم ندارد. 👈آیت الله صافی:به احتیاط واجب در حال استحاضه نماز قضا به جا نیاورد مگر اینکه خوف فوت داشته باشد که در این صورت باید برای نماز قضا طهارت مستقل کسب کند. •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• 🌹 خواندن نماز صبح با غسل پیش از وقت برای نماز شب 👇👇👇 👈آیات عظام امام خمینی رحمت‌الله، امام خامنه ای حفظه‌الله، وحید،مکارم،... :احتیاط واجب آن است که بعد از داخل شدن صبح، دوباره غسل و وضو را بجا آورد. 👈آیات عظام خوئی، تبریزی،زنجانی، (زنجانی :مستحاضه کثیره)بعد از طلوع فجر برای نماز صبح باید غسل را اعاده نماید. 👈آیت الله سیستانی:اگر انجام غسل پیش از داخل شدن وقت نماز باعث وقوع فاصله گردد آن غسل برای نماز فایده ندارد و باید مستحاضه برای نماز دوباره غسل نماید ،واین حکم در مستحاضه متوسطه نیز جاری است. 👈آیت‌الله مظاهری:لازم نیست برای نماز صبح دوباره غسل و وضو بگیرد.😍 📚توضیح المسائل مراجع عظام 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اعراب آیه ۶۹ 👈 قَالُوا ادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُبَيِّنْ لَنَا مَا لَوْنُهَا ۚ قَالَ إِنَّهُ يَقُولُ إِنَّهَا بَقَرَةٌ صَفْرَآءُ فَاقِعٌ لَوْنُهَا تَسُرُّ النَّاظِرِينَ گفتند: از پروردگارت بخواه كه برای ما توضیح دهد رنگش چگونه باشد؟ گفت: خدا می‌گوید: گاوی است زرد و رنگش روشن كه بینندگان را شاد می‌كند. قالوا: فعل ماضی، مبنی بر ضم. ضمیر بارز و متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل اُدعُ: فعل امر، مبنی بر حذف حرف علّه. ضمیر مستتر «انت»، محلا مرفوع، فاعل لَ: حرف جرّ، مبنی فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد. نا: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ لَنا: جار و مجرور، متعلّق به «ادع» ربَّ: مفعولٌ به و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری کَ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه یبیّن: فعل مضارع، جواب طلب، یا مجزوم به «اِن» شرطیه مقدر. ضمیر مستتر «هو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل لَ: حرف جر، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد. نا: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ لَنا: جار و مجرور، متعلق به «یبیّن» ما: اسم استفهام، مبنی بر سکون، محلا مرفوع، مبتدا لونُ: خبر و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری ها: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه قال: فعل ماضی، مبنی بر فتح. ضمیر مستتر «هو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل اِنَّ: حرف مشبهةبالفعل، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد. هُ: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، اسم «اِنَّ» یقول: فعل مضارع و مرفوع. ضمیر مستتر «هو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل جمله فعلیه، خبر «اِنَّ»، محلا مرفوع اِنَّ: حرف مشبهةبالفعل، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد. ها: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، اسم «اِنَّ» بقرةٌ: خبر «اِنَّ» و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری صفراءُ: صفت اول برای «بقرةٌ» و مرفوع بنابر تبعیت فاقعٌ: صفت دوم برای «بقرةٌ» و مرفوع بنابر تبعیت لونُ: فاعل «فاقع» و مرفوع علامت رفع ضمه ها: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه تَسُرُّ: فعل مضارع و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری. ضمیر مستتر «هی»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل النّاظرینَ: مفعولٌ به و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری تسرُّ الناظرین: نعت سوم برای «بقرةٌ»، محلا مرفوع •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: افعال معتل‌العین (اجوف) فعل اجوف، دو قسم است: 👈 اجوف واوی مثال: قَوَلَ 👈 اجوف یایی مثال: بَیَعَ 🔹قواعد اعلال اجوف 🌱قاعده: «واو» و «یاء» متحرک، اگر عین‌الفعل کلمه واقع شوند و ما قبل آنها حرف صحیح و ساکن باشد، حرکت آنها به ماقبل داده می شود. مثال۱: یَقْوُلُ ⬅️ یَقُولُ مثال۲: یَبْیَعُ ⬅️ یَبِیعُ 🌱قاعده: «واو» و «یاء» متحرک ماقبل مفتوح، قلب به «الف» می شود. مثال۱: قَوَلَ ⬅️ قالَ مثال۲: بَیَعَ ⬅️ باعَ 💥نکته: این قاعده در صورتی که «واو» و «یاء» در موضع حرکت باشند نیز جاری می شوند (متحرک باشند ولی به جهت قواعد اعلال سکونی، ساکن شده باشند) مثال۱: یَخْوَفُ ⬅️ یَخَوْفُ ⬅️ یَخافُ مثال۲: یُبْیَعُ ⬅️ یُبَیْعُ ⬅️ یُباعُ 🌱قاعده: «واو» و «یاء» مکسور یا مضمومی که در اثنای کلمه و عین الفعل یا لام الفعل باشند و ما قبل آنها حرف صحیح مضموم و یا مکسور باشد، بعد از سلب حرکت ماقبل، حرکتشان به ماقبل داده می شود. مثال۱: قُوِلَ ⬅️ قِولَ ⬅️ قِیلَ مثال۲: بُیِعَ ⬅️ بِیعَ 🌱قاعده: حرف علّه ساکن اگر کنار ساکن دیگری قرار گیرد، حذف می شود (بدلیل التقاء ساکنین) مثال۱: یَقُوْلُ ⬅️ لِیَقُوْلْ ⬅️ لِیَقُلْ 💥توجه: اگر مضارع اجوف، بر وزن «یَفعُلُ» باشد، فاءالفعل ماضی معلوم آن، از صیغه ۶ تا آخر، مضموم و اگر بر وزن «یَفعَلُ» باشد، فاءالفعل آن مکسور می‌گردد. مثال۱: قالَ _ یَقُولُ _ قُلنَ، قُلتَ، قُلتُما.... مثال۲: باعَ _ یَبِیعُ _ بِعْنَ، بِعْتَ، بِعتُما..... 💥نکات: 🍃 مضارع فعل «ماتَ» بر دو وزن «یَفعَلُ» و «یَفعُلُ» آمده است، بنابراین می‌توان آن را از صیغه ششم به بعد دو گونه «مُتْنَ، مُتَّ..../ مِتْنَ، مِتَّ....» به کار برد. مثال: وَلَئِن مُتُّم اَو قُتِلتُم لَاِلَی اللهِ تُحشَرون 🍃 در فعل ماضی «لَیسَ» نکته بالا جاری نمی شود زیرا مضارعی برای آن استعمال نشده و لذا فاءالفعل آن در تمام صیغه ها مفتوح است. مثال: لَیسَ، لَیسا، لَیسوا.... 🍃 در صرف ماضی مجهول، فاءالفعل را از صیغه ششم به بعد در افعالی که مضارع آنها مضموم العین است، کسره و در افعالی که مضارع آنها مکسورالعین یا مفتوح‌العین باشد، ضمه می دهیم تا با معلوم آنها اشتباه نشود هر چند صرف آنها به شکل معلوم نیز جایز است. مثال۱: قالَ مجهول قیلَ __ قِلنَ که قُلنَ نیز جایز است. مثال۲: باعَ __ مجهول بِیعَ بُعنَ که بِعنَ نیز جایز است. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل‌مرتضی و اساتید موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی و کتاب موسوعة النحو و الصرف و الأعراب 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله.الرحمن الرحیم ✨آغــاز مےڪنیم 🌿دفتر امروز را با نام خــدا ✨خدایی ڪه داننده رازهاست ⚡️نخستین سرآغاز هاست 🍃بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ🍃     🍁 الهـی بـه امیـد تــو 🍁 ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
💐 میدانم که صبحی زیبا خورشید رویتان میدرخشد و من شادمانه تر از هر روز سلام خواهم کرد... السَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تُصْبِحُ وَ تُمْسِي 🌼 ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚘﷽⚘ ⚘الســـــــــــــلام علیکــــــــ یامـولانا یا صـاحب الزمـان (عج)⚘ با واژه اے از جنس عشق دلم را راهے سمت تو میکنم ‌ سـلام؛ همان بالے است پراز هواےدلتنگے همان پر پرواز که وقتےفاصله ها میان من و تو قد علم میکنند ‌مرا به تو میرساند. وقتے که چشمانم پرازجست و جوے توست مینویسم سلام و باز هواے پروانه شدن در کوے تو به سرم میزند . نمیدانم کجاے این دنیا قرارگاه قدم هاے توست؟ نمیدانم حالت چگونه است؟ ‌و این بےخبرے بیقرارم میکند. میخواهم به دورتو بگردم ،هر کجا که باشے پس، مینویسم ‌سلام علے آل یاسین السلام علیک حین تقوم السلام علیک حین تقعد السلام علیک حین تصلے و تقنت .... در افق آرزوهایم تنها ♡أللَّھُمَ ؏َـجِّلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج♡ را میبینم... ‌آقاےدلتنگے‌‌‌✋ ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ آیت الله انصاری همدانی : 📢 بالاترین مقامی که برای انسان در قرآن ذکر شده است ، مقام لقاءالله است و خداوند شرط وصول بدین مقام را در دو چیز می داند : 1⃣ عمل صالح 2⃣ پاک گرداندن قلب از شرک @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟤زشتی های مومن را پخش نکن 🔸مردی خدمت امام موسی کاظم (علیه السلام) آمد و عرضه داشت : فدایت شوم !از یکی از برادران دینی کاری نقل کردند که ناپسند بود ، از خودش پرسیدم انکار کرد در حالی که جمعی از افراد موثق و قابل اعتماد این مطلب را از او نقل کردند حضرت فرمودند : گوش و چشم خود را در مقابل برادر مسلمانت تکذیب کن .حتی اگر ۵۰ نفر قسم خوردند که او کاری کرده و او بگوید نکرده ام از او قبول کن و از آنها نپذیر. 👈 هرگز چیزی که مایه عیب و ننگ اوست و شخصیَتش را از بین می برد در جامعه منتشر نکن که از آنها خواهی بود که خدا در موردشان فرموده است : ⭐️إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفاحِشَةُ فِی الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ  سوره نور : آیه ۱۸⭐️ کسانی که دوست دارند زشتی ها در میان مؤمنان پخش شود عذاب دردناکی در دنیا و آخرت دارند 📚الكافی : ج‏۸ ، ص۱۴۷ 📚مُحَاسَبَةِ النَّفْس‏ : ح 125 ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••🌸◈﷽◈🌸•••═•* ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ 🌸💫گسست پیوند دوستی تحت تاثیر چه عواملی صورت می پذیرد؟ در زایل شدن دوستی و محبت متقابل دوستان امور بسیاری سهیم است از جمله: 🌺سستی و پیروی از سخن چینان نه سستى و نه پیروى از سخن چین؛ امام علی ( در گفتار حکیمانه خود به دو خصلت بد و آثار منفى آنها اشاره کرده مى فرماید: «آن کس که از سستى اطاعت کند حقوق افراد را ضایع مى سازد و کسى که از سخن چین پیروى کند دوستان خود را از دست خواهد داد»؛ (مَنْ أَطَاعَ التَّوَانِیَ ضَیَّعَ الْحُقُوقَ، وَمَنْ أَطَاعَ الْوَاشِیَ ضَیَّعَ الصَّدِیقَ) روشن است که سستى در انجام کارها در موقع مناسب، سبب تراکم آنها مى گردد و تراکم آنها سبب ضایع شدن بخشى از آن مى شود. به یقین چنین کسى هم حق خالق را ضایع مى کند و هم حق مخلوق را که ساده ترین نمونه آن کاهل بودن در نماز است; کسى که نماز را به تأخیر مى اندازد بسیار مى شود که آن را ضایع مى کند. در مورد حقوق مخلوق نیز همین گونه است. منظور از «واشى» افراد سخن چین است که براى بر هم زدن رابطه دوستان، خواه به منظور حسادت باشد یا به دلیل دیگر، نقطه ضعف هایى را از این دوست به آن دوست منتقل مى کنند و بالعکس و در نتیجه آن دو را به یکدگر بدبین و از هم جدا مى سازند. ممکن است هر دو دوست نقطه ضعف هایى داشته باشند و آنچه سخن چین مى گوید مطابق واقع باشد و یا این که دوستى درباره دوستش لغزشى پیدا کند و سخن نامناسبى در غیاب او بگوید; ولى نقل کردن این عیوب یا لغزش ها براى دوست دیگر که سبب سردى آنها مى شود حرام و گناه است و اگر دروغ و تهمت باشد گناه مضاعفى خواهد بود. قرآن مجید نیز پیامبر(صلى الله علیه وآله) را از گوش دادن به گفتار سخن چینان و عیب جویان نهى کرده خطاب به رسول اکرم(صلى الله علیه وآله) مى فرماید: «وَلاَ تُطِعْ کُلَّ حَلاَّف مَّهِین * هَمَّاز مَّشَّاء بِنَمِیم؛ و از کسى که سوگند یاد مى کند و پست است اطاعت مکن. کسى که عیب جو و سخن چین است». رابطه این دو جمله (مَنْ أطاعَ التَّوانی ... وَمَنْ أطاعَ الْواشی...) از این نظر است که هر دو مربوط به رعایت حقوق است و انجام هر دو سبب تضییع حقوق مى گردد. . از دیگر روش‌های صحیح سرزنش، یادآوری کاستی‌ها در خفا و نهان است؛ چراکه سرزنش در حضور دیگران، چه به قصد اصلاح باشد و چه به قصد آزار، به هر ترتیب موجب مخدوش نمودن شخصیّت فرد مقابل خواهد شد و این جزء آدابی است که حتی در باب نصیحت دیگران نیز بدان سفارش شده است. نیز هرگاه به هر دلیلی درخواست تو را در رابطه با موضوعی نپذیرفت، از تندی به وی باید پرهیز کرد. 🌺آزردن خاطر و خشمگین ساختن دوست امام(عليه السلام) مى فرمايد: «هنگامى كه مؤمن، برادر باايمانش را به خشم آورد و شرمگين سازد مقدّمه جدايى از او را فراهم كرده است»; (إِذَا احْتَشَمَ الْمُؤْمِنُ أَخَاهُ فَقَدْ فَارَقَهُ). سه تفسیر برای واژه «احتشم» بیان شده است. هر یک از سه معنای مذکور را که در نظر بگیریم در نهایت مقدمه گسستن پیوند دوستی خواهد شد چرا که روایات نیز از دوستی با افرادی که دوستانشان را شرمنده یا خشمگین می کنند نهی کرده است. تکرار این این عمل مذموم چه از روی نادانی باشد و چه از روی برتری جویی –که به مراتب بدتر است- در انتها سبب از دست دادن دوست خواهد شد ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ 📌توجه:هرگونه نشر یاکپی برداری ازتمام یا بخشی ازپیام بدون ذکرنام کانال اشکال شرعی دارد. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکزتخصصی تفسیروعلوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام مولای ما ، مهدی جان چه دلنشین است صبح را با نام شما آغاز کردن و با سلام بر شما جان گرفتن و با یاد شما پرواز کردن ... چه روح انگیز است با آفتاب محبت شما روییدن و با عطر آشنای حضورتان دل به دریا زدن و در سایه سار لبخند زیبایتان امید یافتن ... شکر خدا که در پناه شماییم ... ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
ما به فکر امام زمان نیستیم 🔵 آیت الله بهجت قدس سره : 🌕 با اینکه می‌دانیم او ( امام زمان علیه السلام) واسطه بین ما و خداست مع ذلک به فکر او نیستیم ای کاش می دانستیم که احتیاج او به ما و دعای ما برای او به نفع خود ماست.و گرنه قرب و منزلت او در نزد خدا معلوم است. 📚 در محضر بهجت ج ۳ ص ۲۷۷ @moassese_nooralyaghin
تا دیر نشده، هر کاری می‌توانید برای ظهور بکنید 🔹 آیت الله حائری شیرازی: 🌕 هر کاری که به ذهنتان می‌آید در این دوره و زمانه، تا ظهور نشده بکنید. جلوترها نگران این بودیم که بمیریم [درحالیکه] ظهور نشده؛ حالا نگرانیم بمانیم [درحالیکه] ظهور شده [باشد] ! چون بعد، [امام زمان علیه السلام] از ما می‌پرسد که وقتی من نبودم شما چکار کردید؟ چه چیزی به ایشان بگویم؟ @moassese_nooralyaghin
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 «اهمیت شناخت امام» 👤 استاد 🔅 کاتالوگ و نمونه خداوند برای انسان‌ها... ⁉️ چقدر وقت گذاشتی امامت رو بفهمی، امامات رو بشناسی؟! @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حدیث روز امام الصّادقُ عليه السلام يا مَعْشرَ الأحْداثِ، اتَّقوا اللّه َ و لا تَأتوا الرُّؤَساءَ، دَعُوهُم حتّى يَصيروا أذْنابا، لا تَتّخِذوا الرِّجالَ وَلائجَ مِن دونِ الله، أنا و الله ِ خيرٌ لَكُم مِنهُم(نور الثقلين2 /191 / 69) اى گروه جوانان! از خدا پروا كنيد و نزد رياست پيشگان [بى لياقت ] نرويد. آنان را رها کنید تا آنان [ از رياست بيفتند و ] به دنباله رو تبديل شوند. مردان [غير الهى] را به جاى خداوند همراز خود نگيريد. به خدا سوگند كه من براى شما از آنان بهترم... @moassese_nooralyaghin