eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.2هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
1.6هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 «دجال اهل کجاست؟» 👤 استاد 📚 جریان دجال و تحریفات کتاب مقدس... 🔸 آن شاهزاده‌ای که می‌آید از میان مردمی است که معبد‌ را خراب کردند... @moassese_nooralyaghin
صدقه اول ماه فراموش نشود در کتاب مکیال المکارم از وظایف ما نسبت به امام زمان علیه السلام در وظیفه شماره ۲۳ و ۲۴ آمده است : 🔺صدقه دادن به قصد سلامتی امام 🔺 صدقه دادن به نیابت از امام عصر @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اعمال مخصوص روز اوّل ماه ذى الحجّه روز اوّل ماه ذى الحجّه روز مبارکى است و براى آن اعمالى چند نقل شده است: 1⃣ روزه گرفتن. در روایتى از امام موسى بن جعفر(علیه السلام) نقل شده است که هر کس روز اوّل ماه ذى الحجّه را روزه بگیرد، خداوند براى وى پاداش عظیمى را مى نویسد. ( مصباح المتهجّد، ص 671) 2⃣ خواندن نماز حضرت فاطمه(علیها السلام). مرحوم «شیخ طوسى» فرموده است: مستحب است در این روز، نماز حضرت فاطمه(علیها السلام) را بخواند و این نماز چهار رکعت است (هر دو رکعت به یک سلام) و همانند نماز حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) است; در هر رکعت، یک مرتبه سوره حمد و پنجاه مرتبه سوره قل هو الله را بخواند و بعد از سلام تسبیح حضرت فاطمه(علیها السلام) را بگوید، آنگاه بخواند: سُبْحانَ ذِى الْعِزِّ الشّامِخِ الْمُنیفِ، سُبْحانَ ذِى الْجَلالِ الْباذِخِ الْعَظیمِ،سُبْحانَ ذِى الْمُلْکِ الْفاخِرِ الْقَدیمِ، سُبْحانَ مَنْ یَرى اَ ثَرَ النَّمْلَةِ فِى الصَّفا، سُبْحانَ مَنْ یَرى وَقْعَ الطَّیْرِ فِى الْهَوآءِ، سُبْحانَ مَنْ هُوَ هکَذا وَلا هَکَذا غَیْرُهُ. 📚 مصباح المتهجّد، ص ۶۷۱ 3⃣ نیم ساعت قبل از ظهر، دو رکعت نماز بگزارد و در هر رکعت، یک مرتبه سوره حمد و ده مرتبه سوره قل هو الله و ده مرتبه آیة الکرسى و ده مرتبه سوره إنّا أنزلناه را بخواند.( اقبال، ص 325) 4⃣ هر کس از ظالمى خوف داشته باشد در این روز بگوید: «حَسْبى حَسْبى حَسْبى مِنْ سُؤالى، عِلْمُکَ بِحالى» ، تا خداوند او را از شرّ آن ظالم حفظ کند.( همان) 🟥 سوره ی فجر در دهه ی اول ماه ذی الحجه در حدیثی از رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم نقل شده است: هر کس سوره فجر را را در دهه اول ماه ذی الحجه قرائت نماید گناهانش بخشیده می شود و اگر در غیر این ایام خوانده شود مایه نورانیت او در قیامت می گردد. (مجمع البیان، ج10، ص341) @moassese_nooralyaghin
💠 در دهه اول ماه ذی‌الحجه نماز "وَ واعَدْنا مُوسی"‌ را فراموش نکنیم یکی از اعمال دهه اول ماه ذی‌الحجه، نماز "وَ واعَدْنا مُوسی" است که مرحوم آیةالله میرزا جواد ملکی تبریزی در کتاب المراقبات نیز به آن اینگونه پرداخته است:🔻 ◻️مستحب است در هر شب از دهه اول ماه بین مغرب و عشا دو رکعت نماز بجا آورده شود، در هر رکعت آن سوره «فاتحة الکتاب» و «اخلاص» و این آیه خوانده شود: وَ واعَدْنا مُوسی‌ ثَلاثینَ لَیْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ میقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعینَ لَیْلَةً وَ قالَ مُوسی‌ لِأَخیهِ هارُونَ اخْلُفْنی‌ فی‌ قَوْمی‌ وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبیلَ الْمُفْسِدین‌ . کسی که این نماز را بخواند در ثواب با حاجیها شریک می‌شود، گرچه حج نکرده باشد. @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🌺🌸🌺🌸 اول ذیحجه سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) مبارکباد پیامبرخاتم(ص) این دو بزرگوار با اذن و امرالهی با یکدیگر ازدواج کردند و هر دو به این انتخاب رضایت دادند. « أَتَانِي مَلَكٌ فَقَالَ- يَا مُحَمَّدُ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى يَقْرَأُ عَلَيْكَ السَّلَامَ وَ يَقُولُ لَكَ- إِنِّي قَدْ زَوَّجْتُ فَاطِمَةَ ابْنَتَكَ مِنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ- فِي الْمَلَأِ الْأَعْلَى فَزَوِّجْهَا مِنْهُ فِي الْأَرْضِ » 📚[صحيفة الإمام الرضا عليه السلام / 94 / باب الزيادات] 🔸روزی ملکی آمد و گفت ای محمد خدای تعالی به تو سلام می رساند و به تو می گوید که من در ملا اعلی فاطمه را به ازدواج علی در آوردم، پس تو هم این دو را در زمین به ازدواج هم در آور. @moassese_nooralyaghin
4_5818958379954997095.mp3
1.44M
.¸¸.•°˚˚°❃◍🎊◍¸. .¸¸.•°˚˚°❃.¸¸.• 🎉 🎊علی ع شده دوماد پیغمبر🎊 با نوای حاج محمود کریمی 🎈ملائکه همه اومدن مدینه از تو بهشت، کیه رفته گل بچینه💞 @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••🌸◈﷽◈🌸•••═•* مروری بر زندگینامه امام رضا علیه السلام ◀️ مناظرات امام رضا علیه السلامامام عليه السلام رو به نسطاسِ رومى كرد و فرمود : سِفر سوم انجيل را چگونه حفظى ؟ 🔹نسطاس : كاملاً آن را از بر دارم . ✨امام عليه السلام باز رو به رأس الجالوت‌ كرد و فرمود : تو نمى‌توانى انجيل را بخوانى؟ 🔸رأس الجالوت : چرا ، مى‌توانم . ✅خاندان رسالت در انجيل‌امام عليه السلام : سِفر سوم را بياور و گوش كن تا من بخوانم . اگر به جايى رسيدم كه از محمّد و خاندان و پيروانش ياد شده بود، شما همگى گواهى دهيد، و گرنه هيچ . ⬅️امام عليه السلام در برابر انبوه دانشمندان، سِفر سوم انجيل را از برخواند تا به نام پيامبر رسيد، در اين‌جا كمى مكث كرد و به دانشمند مسيحى رو نمود و فرمود : ✨ اى نصرانى! تو را به حقّ مسيح و مادرش سوگند، فهميدى كه من عالم به انجيل هستم ؟ 🔹جاثليق : آرى . ⬅️سپس امام ، نام محمّد و خاندان و پيروانش را از انجيل قرائت نمود . ✨امام عليه السلام آن‌گاه به جاثليق فرمود : چه پاسخى دارى ؟ يا بايد بگويى كه آنچه خواندم ، انجيل نيست و يا بايد بگويى كه انجيل دروغ است، اما احتمال اوّل كه بطلانش ثابت شد . بنابراين يا بايد به نبوّت محمّد طبق اخبار انجيل اعتراف كنى و يا كشتنت واجب مى‌شود ؛ چون خدا و پيامبر و كتاب خود را منكِر شده‌اى» . 🔹جاثليق : آنچه را وجودش در انجيل برايم ثابت و روشن شد ، انكار نمى‌كنم و به آن اعتراف دارم . 👈امام عليه السلام ، حاضران مجلس را بر اعتراف او گواه گرفت و سپس به او گفت : ✨ هر چه مى‌خواهى ، بپرس‌ . 🔹جاثليق : حواريّين عيسى و نيز اوّلين دانشمندان انجيل ، چند نفر بودند ؟ ✨امام عليه السلام : حواريّين عيسى، دوازده نفر بودند و از همه بهتر و داناتر ، «الوقا» بود . و اما دانشمندان نصارا سه نفر بودند : يوحنّاى اكبر كه در اَج‌ بود ، يوحنّا در قرقيسا و يوحنّاى ديلمى در رِجاز و نزد همين يوحنّا ، از پيامبر اسلام و خاندان و پيروانش ياد شده بود و او همان كسى است كه به امّت عيسى و بنى اسرائيل ، مژده ظهور پيامبر اسلام را داده است‌ .نماز و روزه عيسى عليه السلام‌امام عليه السلام سپس به او فرمود : به خدا سوگند ، ما به آن عيسايى كه به محمّد ايمان آورد ، ايمان داريم و تنها عيبى كه عيساى شما داشت ، اين است كه او مردى ضعيف و ناتوان بود و روزه كم مى‌گرفت و نماز كم مى‌خواند . 🔹جاثليق با ناراحتى گفت : علم خود را تباه كردى و ناتوانى خود را از نظر علمى آشكار نمودى. من پيش از اين سخن، فكر مى‌كردم كه شما داناترينِ مسلمانان هستى ؟ ✨امام عليه السلام : براى چه ؟ 🔹جاثليق : چون عيسى را مردى ناتوان و كم نماز و روزه ، معرفى نمودى، در صورتى كه او هيچ روزى را افطار نكرد و هيچ شبى را نخوابيد . او همه روزها را روزه و همه شب‌ها را مشغول عبادت بود. این مطلب ادامه دارد ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اعراب آیه ۷۵ سوره بقره 👈 أَفَتَطعمونَ أَنْ يُؤْمِنُوا لَكُمْ وَ قَدْ كانَ فَريقٌ مِنْهُمْ يَسْمَعُونَ كَلامَ اللهِ ثُمَّ يُحَرِّفُونَهُ مِنْ بَعْدِ ما عَقَلُوهُ وَ هُمْ يَعْلَمُونَ. آیا انتظار دارید به (آئین ) شما ایمان بیاورند، با اینکه عدهای از آنها سخنان خدا را می شنیدند و پس از فهمیدن آنرا تحریف می کردند در حالی که علم و اطلاع داشتند. أ: حرف استفهام، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. فَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. تَطْمَعُونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل أَنْ: حرف ناصب و مصدری، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. يُؤْمِنُوا: فعل مضارع منصوب، علامت نصب حذف نون. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل لَ: حرف جرّ، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد. كُمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلاً مجرور به حرف جرّ لَكُم: جار و مجرور، متعلق به «یؤمنوا» وَ: واو حالیه، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. قَدْ: حرف تحقیق، مبنی برسکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. كانَ: فعل ماضی ناقص، مبنی بر فتح فَريقٌ: اسم «کان» و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری مِنْ: حرف جر مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. هُمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ مِنْهُمْ: جار و مجرور، متعلّق به محذوف يَسْمَعُونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل كَلامَ: مفعول به و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری اللهِ: مضاف الیه و مجرور، علامت جرّ کسره ظاهری ثُمَّ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. يُحَرِّفُونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل هُ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه مِنْ: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. بَعْدِ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری ما: اسم موصول، مبنی، محلا مجرور، مضاف‌الیه عَقَلُو: فعل ماضی، مبنی بر ضم. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل هُ: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، مفعول به وَ: واو حالیه، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. هُمْ: ضمیر منفصل، مبنی، محلا مرفوع، مبتدا يَعْلَمُونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (بر مبنای کتب کلمة الله العلیا، موسوعة النحووالصرف‌والاعراب) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع : انواع «قَـد» 👈انواع «قد» از لحاظ كاربرد : 🔹 «قد» + فعل ماضی = تحقیق (وقوع فعل بطورقطع) به صورت ماضی نقلی معنا می‌شود. مثال۱: قد اَفلَحَ مَن تَزَکّی. (کسی که نفس خویش را بپالاید رستگار گردیده است.) مثال۲: قد زَوَّدَ اللّه الخُفّاشِ بِحاسةِ سَمعٍ حادةٍ (خداوند خفاش را به حس تیز شنوایی مجهز کرده است.) 🔹 «قَد» + فعل مضارع = تقلیل (وقوع فعل به ندرت) مثال ۱: قَد یَجودُ البَخیل. (شخص خسیس گاهی بخشش میکند) مثال۲: قد یَضُرُّ الشّىءُ تَرْجُو نَفْعَه (گاهی چیزی ضرر می رساند درحالی که به سود آن امید داری.) 🔹 «قَد» + فعل مضارع = تَوقُّع (احتمال و انتظار وقوع فعل) مثال ۱: قَد یَقدمُ الوالدَ اللیلةِ مِنَ الحَج (ممکن است پدر، امشب از مکه بیاید.) 🔹 «قَد» + فعل مضارع = تکثیر مثال: قَدْ نَرى تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِي السَّماءِ (نگاه‌هاى انتظارآميز تو را به‌سوى آسمان [براى تعيين قبله‌ی نهايى] مى‌بينيم) •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• ✅ در آیه ۷۵سوره مبارکه بقره: 🍃در عبارت « قد کان»: «قد» + فعل ماضی 👈 معنای تحقیق می‌دهد. یعنی فعل بطور قطع به وقوع می‌پیوندد و بصورت ماضی نقلی معنا می‌شود. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (بر مبنای کتب مبادی‌العربیه، موسوعة النحووالصرف‌والاعراب) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚘الســـــــــــــلام علیکــــــــ یامـولانا یا صـاحب الزمـان (عج)⚘ سلام پدر مهربانم ، مهدے جان هر روز صبح سلامتان میکنم بسان درختان که به خورشید یا گلها که به نسیم یا پروانه ها که به آسمان ، سلام میکنند. و از تشعشع پاسخ گرمتان غرق شکوفه میشوم اوج میگیرم امیدوار میشوم و پرواز میکنم ... من به امید همین سلام ها هر صبح چشم مےگشایم و دلخوشم به یاد و نام زهرایے شما.... آقا جان تنها امید ادامه‌ے زندگے‌مان تپش‌هاے قلب شماست بے‌قرارے دل‌هاے ما از شوق دیدار شماست آقا بگو كه آمدنت نزدیک است بگو كه به زودے هدهد صبا خبر از آمدنتان را نوید مے‌دهد؛ بگو كه مے‌آیے و مرهم دل‌هاے شكسته و خسته‌ے ما میشوے. در افق آرزوهایم تنها«أللَّھُمَ ؏َـجِّلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج»را میبینم... •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••🌸◈﷽◈🌸•••═•* ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ 🌸رویگردانی از نزدیکان و یاری نکردن ایشان چه مضرات و عواقب ناخوشایندی دارد؟ بستگان و دوستان، نوعی سرمایه و نعمت خدادادی هستند و حمایت از آنان توفیقی است از جانب خدا اگر ما قدر این نعمت و توفیق را ندانستیم خدا آن را از ما سلب می کند و در اختیار دیگری قرار می دهد. راندن نزدیکان کاری منفور در نزد خداست و عواقب شوم و مهلکی در پی دارد از جمله: 👈عذاب الهی امام صادق علیه السلام می فرماید: «أیُّما رجُلٍ مِن شِیعَتِنا أتاهُ رجُلٌ مِن إخْوانِنا فاسْتَعانَ بهِ فی حاجَةٍ فلَم یُعِنْهُ وهُو یَقْدِرُ، ابْتَلاهُ اللّه‏ عز و جل بأنْ یَقْضیَ حوائجَ عَدُوٍّ مِن أعْدائنا یُعذّبُهُ اللّه‏ علَیهِ یَومَ القِیامَةِ؛ هرگاه یکی از برادران ما دست حاجت به سوی یکی از شیعیان ما دراز کند و او بتواند کمکش کند و دریغ ورزد، خداوند عز و جل او را به برآوردن نیازهای یکی از دشمنان ما مبتلا می‌کند و به سبب آن در روز قیامت عذاب شود». 👈خسران در حقیقت ارتباط با نزدیکان و نیکی به آنها دستور الهی است.« إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إيتاءِ ذِي الْقُرْبى...؛به راستی خدا به عدالت و احسان و بخشش به خویشاوندان فرمان می دهد». هم چنین از سوی دیگر در آیه «الَّذِینَ... و یَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ... أُولَئِکَ هُمُ الْخَاسِرُونَ؛کسانی که...آنچه خدا، پیوند خوردن به آن را فرمان داده است قطع می کنند...آنان زیان کار هستند». تصریح شده که قطع پیوندهای خویشاوندی، دوستی، اجتماعی و قطع پیوند با رهبران الهی از مصادیق زیر پا گذاشتن امر الهی و پیمان های فطری بین انسان وخدا است که انسان را در زمره فاسقان قرار می دهد. در نتیجه، بی محبتی به نزدیکان و راندن ایشان که در حکمت به آن اشاره شد، مبغوض حق تعالی است، گرچه مولای متقیان در این سخن نورانی خود، تنها به اثری اشاره فرموده که ظاهرا از شدت و انذار زیادی برخوردار نیست. 👈ندامت افرادی که از رسیدگی و عطوفت به نزدیکان خود کوتاهی کرده اند نه تنها مورد ملامت اطرافیان واقع می شوند بلکه اگربه خواست الهی، شخص طرد شده مقامی یابد، شرمندگی و ندامت، نصیب طردکنندگان خواهد بود. مثلا برادران حضرت یوسف علیه السلام که بجای محافظت از برادر کوچک او را به بیگانگان فروختند، روزی در دربارش از خجالت، سر به زیر افکندند. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ 📌توجه:هرگونه نشر یاکپی برداری ازتمام یا بخشی ازپیام بدون ذکرنام کانال اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکزتخصصی تفسیروعلوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚘﷽ ⚘الســـــــــــــلام علیکــــــــ یامـولانا یا صـاحب الزمـان (عج)⚘ سلام پدر مهربانم ، مهدے جان هر روز صبح سلامتان میکنم بسان درختان که به خورشید یا گلها که به نسیم یا پروانه ها که به آسمان ، سلام میکنند. و از تشعشع پاسخ گرمتان غرق شکوفه میشوم اوج میگیرم امیدوار میشوم و پرواز میکنم ... من به امید همین سلام ها هر صبح چشم مےگشایم و دلخوشم به یاد و نام زهرایے شما.... آقا جان تنها امید ادامه‌ے زندگے‌مان تپش‌هاے قلب شماست بے‌قرارے دل‌هاے ما از شوق دیدار شماست آقا بگو كه آمدنت نزدیک است بگو كه به زودے هدهد صبا خبر از آمدنتان را نوید مے‌دهد؛ بگو كه مے‌آیے و مرهم دل‌هاے شكسته و خسته‌ے ما میشوے. در افق آرزوهایم تنها«أللَّھُمَ ؏َـجِّلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج»را میبینم... ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
*•═•••🌸◈﷽◈🌸•••═•* مروری بر زندگینامه امام رضا علیه السلام ⬅️ مناظرات امام رضا علیه السلام ناتوانى جاثليق از پاسخ‌ امام عليه السلام : بنا بر اين ، او كه به عقيده شما خداست ، براى چه كسى ، آن همه روزه مى‌گرفت و نماز مى‌خواند ؟ 🔹جاثليق از پاسخ امام فرو ماند . ✨امام عليه السلام : اكنون ، من سؤالى از تو مى‌كنم ؟ 🔹جاثليق : بفرماييد . اگر بتوانم ، پاسخ مى‌دهم . ✅ استدلال بر ربوبيّت عيسى عليه السلام‌ ✨امام عليه السلام : چرا نمى‌پذيرى كه عيسى، مرده‌ها را به فرمان خداوند - عزّ و جلّ - زنده مى‌كرد ؟ 🔹جاثليق : چون كسى كه مرده‌ها را زنده نموده و كور و پيس را شفا داده، او [ خود ] پروردگار است و سزاوار پرستش . ✅ پاسخ امام عليه السلام‌امام عليه السلام : پيامبران ديگرى هم (مانند يسع و حزقيل) كارهاى عيسى را انجام داده‌اند . پس چرا كسى آنها را به عنوان «خدا» نپرستيد ؟ و همچنين پيامبر ما كارهايى مانند عيسى انجام داده ؛ ولى ما قائل به خدايى او نيستيم . اگر بنا شود كه هر كسى مرده را زنده كرد و يا كور و پيس را شفا داد ، خدا باشد ، پس همه اينها را خدا حساب كن !اعتراف به خداى يگانه‌ 🔹جاثليق : سخن شما صحيح است و جز «اللّه» ، خداى ديگرى وجود ندارد . ✅ پيشگويى تورات و انجيل از نبوت محمّد صلى اللَّه عليه وآله‌ 👈امام عليه السلام در اين‌جا رو به بزرگ‌ترينِ دانشمندان يهودى كرد و فرمود : ✨ توجّه كن! تو را به آيات دهگانه‌اى كه بر موسى نازل شد ، سوگند مى‌دهم كه آيا خبر ظهور محمّد و امّتش را در تورات ، با اين عبارت يافته‌اى : « هنگامى‌كه آخرين امّت، پيروان شترسوار ، بيايند، خدا را با جِدّيت تسبيح مى‌گويند، تسبيحى جديد، در كنيسه‌هايى نوظهور . در آن‌وقت ، بنى‌اسرائيل بايد به آنها پناهنده شوند و به حكومت آنها تن در دهند تا آرامش يابند ؛ زيرا در دست آنان ، شمشيرهايى است كه در نقاط مختلف زمين ، انتقام [ مظلومان را] از تمام ملت‌هاى كافر مى‌گيرند»؟ آيا همين طور در تورات نوشته نشده است؟ 🔸دانشمند يهودى : چرا، همين‌طور است . ✨امام عليه السلام ، هر دو دانشمند را مخاطب قرار داده ، فرمود : اين مطلب كه مى‌خوانم ، ببينيد از كتاب «شَعيا» است يا نه : «من در خواب ، صورت كسى را ديدم كه سوار بر درازگوش‌بود و پوشش‌هايى از نور ، او را فرا گرفته بود، و ديدم كسى را سوار بر شتر ، كه همانند ماه مى‌درخشيد » . 👈👈هر دو گفتند كه شعيا چنين مطلبى را گفته است . 👈امام عليه السلام رو به نصرانى كرد و فرمود : ✨ آيا اين مطلب در انجيل هست كه عيسى گفته : « من به سوى پروردگار شما و خويش مى‌روم و پارقليطا خواهد آمد و او ، همان كسى است كه حقانيت مرا تصديق مى‌كند، همان‌طور كه من به حقانيت او گواهى دادم، و او همان كسى است كه همه چيز را براى شما تفسير مى‌كند، و او همان كسى است كه از رسوايى‌هاى امّت‌هاى گذشته پرده برمى‌دارد و او همان كسى است كه ستون كفر را مى‌شكند »؟ 🔹جاثليق : از انجيل ، چيزى نقل نكردى ، مگر اين‌كه ما به آن معترفيم . ✨امام عليه السلام : آيا آنچه گفتم ، در انجيل هست ؟ 🔹جاثليق : آرى . این مطلب ادامه دارد ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌝اولین ماه در فصل تابستان حزیران میباشد. 📚در رساله ذهبیه برای حفظ سلامتی در ماه اول از فصل تابستان آمده است: 🖌حزیران ثالثون یوما یذهب فیه سلطان البلغم و الدم، و یقبل زمان المرة الصفراویة و نهی فیه عن التعب، و أكل اللحم دائما، و االكثار منه، و شم المسك و العنبرو فیه ینفع أكل البقول الباردة، كالهندباء و بقلة الحمقاء و أكل الخضر. كالخیار، و القثاء و الشیرخشت و الفاكهة الرطبة و استعمال المحمضات. و من اللحوم: لحم المعز الثنی. و الجذع و من الطیور: الدجاج، و الظیهوح، و الدراج، و اللبان، و السمك الطری. 🔸حزیران اولین ماه تابستان( تقریبا ۲۴ خرداد تا ۲۲ تیرماه سی روز است،. مزاج فصل تابستان و گرم و خشك است معادل صفرا در این ماه به خاطر گرما و خشکی فصل افرادی که غلبه بلغم (خلط سرد و تر) دارند حال بهتری دارندو رطوبت بدن آنها تعدیل می شود. در این ماه از كارهای سخت ورزش های سنگین و خوردن گوشت پر چرب و زیاد خوردن گوشت و استفاده از عطریات گرم نهی شده است.چون گرمی و خشکی فصل رطوبت غریزی بدن را از بین می برد. 🟡 در این ماه خوردن سبزی هایی كه مزاج آنها خنك است مانند : كاسنی و خرفه و خیار سبز و خیار چنبر و ومیوه های آبدار نافع است. از ترشیجات و همچنین گوشتها؛ گوشت بز جوان (بزغاله) و بزكوهی و از گوشت پرندگان؛ گوشت مرغ، تیهو، دراج و شیر حیوانات و ماهی تازه نافع است. 🔸توصیات غذایی در ماه حزیران ۱- مصرف سبزیهای خنك مثل خرفه، خیار سبز و خیار چنبر و غذاهای با طبیعت سرد و مرطوب امام صادق )ع( فرموده اند: در روی زمین گیاهی والاتر و سودمندتر از خرفه نیست و آن سبزی فاطمه سلام الله علیها است. (كافی ج ۶ ــ بحار ج ۶۶) امام صادق علیه السالم فرمودند: چون خیار مىخورید، آن را از ته آن بخورید، چراكه بركتش افزونتر است. (الفردوس، ج۱، ص ۲۷۴، ح۱۰۶۸) ۲) خوردن ماهی :امام صادق)ع( میفرمایند: »هر كس در حالى بخوابد كه ماهى خورده و در پى آن ، چند خرما یامقدارى عسل نخورده است ، تا صبح ، رگِ سستْ اندامى بر او غلبه خواهد داشت.« )الکافی ، ج ۶ ، ص 343 - این روایت مشخص میکند كه طبع ماهی سرد و تر است لذا حضرت فرمودند كه حتما باید بعد از ماهی مقداری عسل و خرما خورد تا جلوی سردی ماهی را بگیرد و نکته دیگر اینکه خواب مزاجش سرد است كه میفرمایند اگر ماهی خوردی و خرما نخورید رگی در بدن سست میشود... پس نشان میدهد كه غلبه مزاج ماهی كه سرد و تر است با خواب افزایش میابد پس باید از خرما و عسل استفاده نمود. ۳)خوردن گوشت پرندگان سرد مزاج ۴)خوردن سکنجبین و سرکه انگبین 🔸ممنوعات غذایی در ماه حزیران : پرهیز از مصرف گوشت پرچرب ،شوریجات 🔸توصیه های بهداشتی در ماه حزیران : تلاش بر خنك نگه داشتن طبع و پرهیز از فعالیتهای سخت استفاده از نوره 🟡 نکته ها: ۱-این ماه اولین ماهی است كه گرما با خشکی زیادی همراه است خصوصا در مناطق خشك لذا مصرف مواد غذایی با مزاج سرد و تر میتواند طبع انسان را متعادل كند. ۲- كاهش بلغم و افزایش صفرا در بدن صورت می گیرد لذا در روایت برای كاهش صفرا به خوردن اسفرزه سفارش شده است. ۴- مزاج این فصل، مناسب مزاج پیران و صاحبان مزاج سرد و تر و بلغمی می باشد. 3- خیار و انواع میوه های سرد و تر باید در فصل تابستان مصرف شود. در طب ایرانی اسلامی، مصرف اسفرزه برای فرونشاندن عطش و گر گرفتگی درونی بسیار تاكید شده است. لذا در تابستان برای غلبه به گرمای درون میتوان از اسفرزه بهره برد. ۵- افزایش صفرا خشم و غضب و زود رنجی و بی خوابی را به دنبال دارد لذا در فصل حزیران جهت جلوگیری از افزایش صفرا، باید از نوشیدنی های خنك و صفرا بر استفاده نمود چراكه موجب حفظ و پایداری اخالق و افزایش صبر و خوش خلقی میشود. 6- گرمی هوا به ویژه در سرزمین های گرم و نیز در گرم مزاجان و جوانان و یژه افرادی كه به اقتضای كار خود بیشتر در معرض گرما هستند، سبب تعریق زیاد شده و مشکلات قلبی، عروقی، معدی و ... را افزایش میدهد بنابراین تدابیری كه باعث كاهش حرارت میشود در جهت كاهش حرارت در این ماه توصیه شده است 🌺🌺🌺 موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرانی @mossese_noorayaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا