eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
979 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
مداحی پرشور جناب آقای بنی فاطمه💐
مداحی پرشور جناب آقای بنی فاطمه💐
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر رفیعی
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر رفیعی
سواد رسانه ای: حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر محمودی، مدیریت محترم موسسه بیان هدایت و عضوهیئت علمی گروه فرهنگ و رسانه
هم اکنون بیانات ارزشمند داشمند فرهیخته حجت الاسلام و المسلمین جناب دکتر رفیعی در همایش مهدویت- موسسه نورالیقین
༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اعراب آیه ۱٠۵ سوره بقره 👈 مَا يَوَدُّ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ وَلَا الْمُشْرِكِينَ أَنْ يُنَزَّلَ عَلَيْكُمْ مِنْ خَيْرٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَاللَّهُ يَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ. هرگز کافران اهل کتاب و مشرکان مایل نیستند که بر شما (مسلمین) خیری از جانب خدایتان نازل شود، لیکن خدا هر که را بخواهد به فضل و رحمت خویش مخصوص گرداند، و خدا صاحب فضل عظیم است. ما: حرف نفی، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. الّذین: اسم موصول، مبنی بر فتح، محلا مرفوع، فاعل کفروا: فعل ماضی، مبنی بر ضم. ضمیر بارز «واو»، مبنی، محلامرفوع، فاعل مِن: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. اهلِ: اسم مجرور به حرف، علامت جر کسره ظاهری منْ اهلِ: جار و مجرور، متعلّق به عامل مقدر، حال برای فاعل «کفروا» الکتابِ: مضاف الیه و مجرور، علامت جر کسره ظاهری وَ: عاطفه، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. لا: حرف تأکید برای «ما» نافیه، مبنی، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. المشرکین: عطف بر «اهلِ» و مجرور بنابر تبعیت، علامت جر «یاء» أنْ: حرف ناصب مصدری، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. یُنزَّلَ: فعل مضارع مجهول، مبنی بر فتح. علی: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. کم: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ علیکم: جار و مجرور، متعلق به «یُنزَّلَ» مِنْ: حرف زائده، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. خیرٌ: نائب فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری مِنْ: حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. ربِّ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جر کسره ظاهری من ربِّ: جار و مجرور، متعلّق به محذوف، نعت برای«خیرٌ»، محلا مرفوع کم: ضمیرمتصل، محلا مجرور، مضاف الیه وَ: حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. اللهُ: مبتدا و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری یَختصُّ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری. ضمیر مستتر «هو»، ضمیر، مبنی، محلا مرفوع، فاعل بِ: حرف جرّ، مبنی کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. رحمتِ: اسم مجرور به حرف جر، علامت جر کسره ظاهری برحمتِ: جار و مجرور، متعلّق به «یختصُّ» ه: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه مَنْ: اسم موصول، مبنی برسکون، محلا منصوب، مفعول‌به یَشاءُ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری. ضمیر مستتر «هو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل وَ: عاطفه، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. اللهُ: مبتدا و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری ذو: خبر و مرفوع، علامت رفع «و» الفضلِ: مضاف الیه و مجرور، علامت جر کسره ظاهری العظیمِ: نعت برای «الفضل»، مجرور بنابرتبعیت •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع : نعت و منعوت 👈تعریف: نعت، یا صفت اسمی است که کلمه قبل از خود را وصف می کند و به کلمه ای که وصف می شود منعوت می‌گویند. 🔹اقسام نعت: ۱. نعت حقیقی: نعتی است که منعوت خود را با ذکر صفتی از آن توضیح می‌دهد مثل: الرجلُ الكريمُ ۲. نعت سببی: آن نعتی است که منعوتش را با ذکر صفتی از متعلقات آن توضیح می‌دهد. مثال: جاء الرجلُ الكريمُ أبوه. 🍃 در این مثال «کریم» صفت برای خود «مرد» نیست بلکه صفت برای چیزی متعلق به منعوت یعنی پدر اوست. 🔹مطابقت نعت و منعوت: نعت در اعراب و جنس و عدد و نکره و معرفه بودن از منعوت خود تبعیت می‌کند. 🔹فوائد نعت عبارتند از: الف) تخصيص منعوت: زمانى كه نعت و منعوت هردو نكره باشند. مثال: قَليلٌ مدومٌ عَلَيهِ خَيرٌ مِن كَثيرٍ مملُولٍ مِنهُ. 🍃كار اندك كه به آن ادامه داده شود بهتر است از كار بسيار كه خستگى آورد. ب) توضيح منعوت: وقتى كه نعت و منعوت هردو معرفه باشند. مثال: لا تَستَقْبَلُوا الشّمسَ فَاِنَّها مبخرة، تَشحَبُ اللّونَ و تَبلَى الثَّوبَ و تَظهَرُ الدّاءَ الدّفينَ. 🍃با خورشيد روبرو نشويد زيرا خورشيد بخاركننده است، رنگ را تيره و جامه را كهنه و درد درونى را آشكار مى‌كند. (امام علی علیه السلام) در این مثال«الدّفين» نعت برای «الدّاء» مى‌باشدکه هر دو معرفه هستند. ج) گاهى نعت افاده ثناء و مدح مى‌كند. مثال: بِسمِ اللّهِ الرَّحمَنِ الرَّحيم‌ِ د) در برخى اوقات نعت براى افاده مذمّت مى‌آيد مثال: أعُوذُ بِاللّهِ مِنَ الشَّيطَانِ الرَّجيم‌ِ ه: در بعضى موارد نعت براى تأكيد مى‌باشد. مثال: فَإذَا نُفِخَ فِى الصُّورِ نَفخَةٌ واحِدَة •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• ✅ در آیه 105 از سوره بقره: «العَظیمِ» نعت برای «الفَضلِ» می باشد که در اعراب و جنس و عدد و نکره و معرفه بودن از منعوت خود تبعیت کرده است. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس ارزشمند استاد حسینی آل‌مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی ( بر مبنای کتاب موسوعه النحو والصرف والاعراب و پژوهش در منابع معتبر ) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یابخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
••🌸•••༻﷽༺•••🌸•• موسسه نورالیقین و هیئت صاحب الزمان عج همچون سنوات گذشته در آستانه فرا رسیدن میلاد منجی عالم بشریّت حضرت ولی عصر (عج) " بیست و چهارمین همایش بزرگ مهدویّت" را در روز سه شنبه مورخ یکم اسفند ۱۴۰۲در سالن اجتماعات موسسه نورالیقین برگزار نمود. ┄┄┅••🌷✻🌷••┅┄┄ ✨عناوین برنامه های همایش: ◀️تلاوت قرآن کریم: توسط قاری ممتاز جناب آقای اسکندری ◀️سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر ملائی (کارشناس حوزه مهدویت) ◀️بیانات ارزشمند حجه الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر رفیعی با موضوع مهدویت ◀️مداحی جناب آقای بنی فاطمه ◀️اجرای برنامه آموزشی سواد رسانه توسط حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمودی با محور انتخابات ◀️تلاوت دعای فرج 👌 این مراسم به صورت زنده در کانال موسسه قابل رویت بود. 👈قابل ذکر است در این همایش بانوان از اقصی نقاط استان قم حضور به هم رسانیدند. ┄┄┅••🌷✻🌷••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به ذهن شب زده من ظهورکن مهتاب ز دشت تیره ظلمت عبورکن مهتاب دلم گرفته، نگارم، ببین که تاریکم به خاطر دل عاشق، ظهورکن مهتاب . . . 🌹تعجیل درفرج صلوات🌹 ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
🌷خواهی که ببینی رخ پیغمبر را 🌷بنگر رخ زیبای علی اکبر را 🌷در منطق و خلق و خوی او می بینی 🌷با دیده ی جان محمدی دیگر را ✨ میلاد با سعادت شبه نبی مکرم اسلام، اذان گوی دشت کربلا، شاهزاده حضرت علی اکبر علیه السلام را به پیشگاه مطهر و منور و شیعیانشان تبریک و تهنیت عرض مینماییم.✨ @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••🌸◈﷽◈🌸•••═•* 《قُرِنَتِ‏ الْهَيْبَةُ بِالْخَيْبَةِ وَ الْحَيَاءُ بِالْحِرْمَانِ وَ الْفُرْصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحابِ‏ فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَيْرِ؛》 ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ 👈ریشه ترس مذموم 👈سوال3) ترس نکوهیده مبتنی بر چه اصولی می باشد ؟ انسان، ذاتاً طالب و شیفته ی خیر است. «وَ انَّهُ لِحُبِّ الخیرِ لَشَدید» (عادیات/8) این علاقه به رشد و خیرات و منافع در نهاد اوست ولی گاهی عوامل مختلفی می تواند مانع پویایی و مخل جریان یافتن او به سمت اهداف و علایقش شود. یکی از این موانع «ضعف نفس» است؛ طوری که انسان توانمندی هایش را باور نداشته باشد و مدام روی نقاط ضعف خود متمرکز شود؛ در حالی که می تواند با افزایش عزت نفس و کسب تجربه و مهارت کافی در زمینه های مختلف، اقتدار خود را به عرصه نمایش گذاشته و قاطعیت و اراده خود را به اثبات رساند. ضعف نفس نشات گرفته از «فقدان باور و اتکا به خدا» است؛ چرا که اگر هر دستگاهی ولو کوچک، به منبعی قوی متصل شود می تواند نهایت کارایی و بهره دهی را داشته باشد. هم چنین باید گفت «وهم» که در تضاد با عقلانیت است و «شیطان» که دشمنی آشکار و خواهان هلاکت انسان است(انما ذلکم الشیطان یخوف اولیائه فلا تخافوهم و خافون ان کنتم مؤمنین؛ این فقط شیطان است که (با مطالب بی اساس و واهی) پیروان خود را می ترساند و تنها از من بترسید اگر ایمان دارید. آل عمران. 175 می توانند جزو علل ایجاد ترس در دل به شمار روند. 👈مصادیق ترس مذموم: 👈سوال4) مصادیق ترس منفی چگونه قابل ارزیابی است؟ ▪️ترس از مرگ: کسی که دنیا را پایان زندگی می داند یا به سبب تعلقات دنیوی یا فراوانی گناه و نداشتن اعمال نیک از مرگ و حساب وحشت دارد از لذت های دنیوی بی بهره است، زندگی راحتی ندارد؛ هرگونه بیماری و حادثه ای را علامت مرگ میداند و دلهره، اضطراب و افسردگی جایگزین آرامش برای او خواهد بود. چنین شخصی غافل است از اینکه هر قومی اجلی دارد که تا زمان آن فرا نرسد محقق نخواهد شد. ▪️ترس از فقر: الشیطان یعدکم الفقر ترس از ناتوانی در کسب معاش و از دست دادن اموال و دارایی مانع ازدواج، فرزندآوری، سرمایه گذاری ثروت در چرخه تولید و اشتغال زایی خواهد شد. یا حتی برخی به سبب ترس از ضعف اقتصادی (املاق) دست به سقط جنین ـ که قتل نفس محسوب میشود ـ میزنند. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ 📌توجه:هرگونه نشر یاکپی برداری ازتمام یا بخشی ازپیام بدون ذکرنام کانال اشکال شرعی دارد. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکزتخصصی تفسیروعلوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
چه روزی شود روزی که صبحم را با سلامِ به شما خوشبو کنم هرگاه سلامتان می دهم بند بند وجودم لبخندتان را می کند عليٰ آلِ يٰس ... ✋سلام صبحت بخیرگوهرنایابم☀️ ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
🔴 توسل به مادر امام زمان (عج) 🔹آیت الله شیخ احمد مجتهدی رحمه الله علیه می فرمایند من هر موقع کارم گیر می کند ، هزار صلوات نذر حضرت نرجس خاتون مادر (سلام الله علیهما) می کنم و کارم درست می شود. 📚 آداب الطلاب ص ۲۴۳ @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💌 شهیدی که کسی را نداشت و برای آب نامه می‌نوشت ... 🌊 ▪️همرزم یوسف : هر روز می دیدم یوسف گوشه ای نشسته و نامه مینویسد. با خودم می گفتم یوسف که کسی را ندارد! برای چه کسی نامه می نویسد؟ آن هم هر روز! ▪️یک روز گفتم : یوسف نامه ات را پست نمی کنی؟ دست مرا گرفت و قدم زنان کنار ساحل اروند برد. نامه را از جیبش در آورد، ریز ریز کرد و توی آب ریخت ، چشمانش پر از اشک شد و آرام گفت : من برای آب نامه می نویسم، کسی را ندارم که ...😭 🌹 برای شادی روح پاک و مطهر شهید یوسف قربانی، هدیه کنید فاتحه و صلوات 🌹 بیاییم برایش ، پدری ، مادری ، برادری و خواهری کنیم و به هرکس که میتوانیم ارسال کنیم تا سِیلی از فاتحه و صلوات به روح مطهرش هدیه کنیم. تا ابد مدیون شهداء هستیم ... @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا