eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
969 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اعراب آیه ۶۲ سوره بقره 👈إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالنَّصَارَىٰ وَالصَّابِئِينَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ. إِنَّ: حرف مشبهةبالفعل، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد. الَّذِينَ: اسم موصول، مبنی بر فتح، محلا منصوب، اسم «إنَّ» آمَنُوا: فعل ماضی، مبنی بر فتح. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. الَّذِينَ: اسم موصول، مبنی بر فتح، محلا منصوب، عطف بر «الَّذِينَ» اول. هَادُوا: فعل ماضی، مبنی بر فتح. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل. وَ: گذشت النَّصَارَىٰ: معطوف بر «الَّذِينَ» و منصوب بنابر تبعیت وَ: گذشت الصَّابِئِينَ: معطوف بر «الَّذِينَ» و منصوب بنابر تبعیت مَنْ: اسم موصول، مبنی، محلا منصوب، بدل از «الَّذِينَ» آمَنَ: فعل ماضی، مبنی بر فتح. ضمیر مستتر «هُوَ»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل. بِ: حرف جرّ، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. اللَّهِ: لفظ جلاله، اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری بِاللَّهِ: جار و مجرور، متعلّق به «آمَنَ» وَ: گذشت الْيَوْمِ: معطوف به «اللَّهِ» و مجرور بنابر تبعیت الْآخِرِ: نعت برای «الْيَوْمِ» و مجرور بنابر تبعیت وَ: گذشت عَمِلَ: فعل ماضی، مبنی بر فتح. ضمیر مستتر «هُوَ»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل صَالِحًا: نعت برای «عمَلاً» محذوف، منصوب بنا بر تبعیت. («عمَلاً» محذوف: مفعول مطلق برای «عَمِلَ») فَ: حرف ربط و سببیه، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. لَ: حرف جرّ، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد. هُمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ لَهُمْ: جار و مجرور، متعلّق به عامل مقدر، خبر مقدم برای «أجرُ» أَجْرُ: مبتدای مؤخر و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری هُمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه عِنْدَ: ظرف و مفعول فیه، متعلق به عامل مقدر، حال برای «أجرُ» رَبِّ: مضاف‌الیه و مجرور، علامت جرّ کسره ظاهری هِمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه وَ: گذشت لَا: حرف نفی، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. خَوْفٌ: مبتدا و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری عَلَيْهِمْ: جار و مجرور، متعلق به عامل مقدر، خبر برای «خَوْفٌ» وَ: گذشت لَا: زائده مؤکده برای «لا» اول، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. هُمْ: ضمیر منفصل، مبنی بر سکون، محلا مرفوع، مبتدا يَحْزَنُونَ: فعل مضارع و مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل. جمله فعلیه، خبر برای «هم»، محلا مرفوع •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اعراب جملات (جملات نعت و حالیه) در ادامه ی اعراب جملات که در جلسات گذشته عنوان شد، با دو نوع دیگر از جملاتی که محل اعراب دارند آشنا می شویم: 🔹️جمله صفت (نعت): این نوع جمله، از دسته جملاتی هستند که تابع برای اسم مفرد نکره واقع می شوند و در اعراب از آن مفرد تبعیت می کنند. مثال۱:«و اتّقوا یوماً تُرجعونَ فیه اِلی اللهِ» 🍃 در این آیه شریفه جمله «تُرجعون فِیه اِلَی الله» نعت برای «یوماً» است و اعراب آن محلا منصوب می باشد. مثال۲: اِعلموا لِیومٍ تُدخَرُ الذخائر. 🍃در این مثال، جمله «تدخرُ لهُ الذَّخائر» صفت برای «یومٍ» است و محلا مجرور بنا بر تبعیت می باشد. 🔹️جمله حالیه: جمله ای است که برای بیان حالت یک اسم می آید. این جمله، محلا منصوب است و گاهی بر سر آن «واو» می آید. مثال۱:«اَلم تَرَ الّذِینَ خَرجوا مِن دیارِهم و هُم اُلُوفٌ» 🍃درمثال فوق، جمله «هُم اُلُوف» حال برای فاعل «خرجوا» هست و محلا منصوب می باشد. مثال۲ثُم اتّخذتُم العجلَ و اَنتُم ظالمون» 🍃در این مثال، «انتم ظالمون» حال برای فاعل «اتّخذتم» بوده و جمله اسمیه ای است که در محل اعرابی نصب (حال) واقع شده است. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• ✅در آیه ۶۲ سوره مبارکه بقره: «عِندَ رَبِّهم» با متعلّق مقدّرش، حال برای «اجر» بوده و محلا منصوب است. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (برمبنای کتب موسوعه‌ النحو و الصرف، نحو متوسطه) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خدا جونم سلام ، خدایا تو چه کردی در حق منو من چه کردم خدایا منه بی معرفت جز تو کسی رو ندارم خدایا لحظه ای ازم چشم برندار بدون تو هیچم، خدایا اگه میبینی دارم خراب میکنم تمومم کن، خدایا خودت میدونی که هیچ وقت ازت مادیات نخواستم خدایا تو رو قسم به خودت هوای دلمو داشته باش خیلی اشتباه دارم ،خدایا این بنده جز تو کسیو نداره •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•• @moassese_nooralyaghin موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
﷽ ڪاش هر روز صبح یادمان بیوفتد ڪہ چہ‌قدردوسٺ‌مان دارے و برایمان دعا مے ڪنے سلام دوسٺ صمیمے دوستٺ دارم و برای ظہورٺ دعا مے ڪنم صبح بخیر؛ آرامش دلـــها •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•• @moassese_nooralyaghin موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ نفس اماره بایست! بزرگترین حاکم ستمگر هر کسی نفس اوست. تقوا یعنی بتوانی نفست را مدیریت کنی. تقوا یعنی اجتناب از گناه، سرمایه ای ست برای ولی الله شدن تا انسان پای امام حسین (ع) همیشه بماند.  تقوا سه مرحله دارد. تقوای صغری که پایین ترین درجه تقوا است و آن این است که گناه نکنیم. رتبه دوم تقوای وسطی یعنی مواظب مکروهات و مباهات باشیم. و تقوای اخری سخن حق است در برابر حاکم ستمگر. بزرگترین حاکم ستمگر هر کسی نفس اوست. نام و ولایت امیرالمومنین (ع) را سپری قرار بده برای گفتن کلمه حق در مقابل این دشمن. نفس اماره بایست، این تقوا است. حرف حق را در مقابل نفس خودت بزن، حق را بگو اگر چه به ضرر تو تمام شود. حرف حق را بزن اگرچه تلخ باشد. 📚 سخنرانی حجت الاسلام سیدعبدالحمید شهاب  •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•• @moassese_nooralyaghin موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دلیل اینکه خدا نعمت های بیشتری به ما نمیده چیه؟؟ استاد عالی •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•• @moassese_nooralyaghin موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ آیت الله مجتهدی تهرانی: ✅ کسی که زیاد استغفار کند ۴خاصیت داره: 1⃣ رهایی از غم و غصه کسی که زیاد استغفار کند،خدا غم و غصه را از دل و جان او بر می دارد؛ گاهی بدون هیچ دلیلی احساس غم و غصه کرده ام؛ و استغفار که می کنم؛ حالم خوب می شود شما هم این مطلب را امتحان کنید. 2⃣ احساس امنیت انسان از خبرهای هولناک می ترسد، مثلا می گویند زلزله ای در راه هست یا آمریکا می خواهد به ایران حمله کند و ... اینجا استغفار کن که آن ترس و خوف را برطرف می کند و هیچ اتفاقی هم نمی افتد ؛ آمریکا هم هیچ غلطی نمی تواند بکند. 3⃣ نجات از تنگناهای زندگی اگر در زندگی به بن بست خورده ای و مشکلاتت زیاد شده است استغفار کن. ازدواج کرده ای و صاحبخانه جوابت کرده؛ هرچی می گردی جا پیدا نمی کنی؟! برو استغفار کن، خدا به دل یکی می اندازد تا مشکل تو را حل کند 4⃣ زیاد شدن روزی اگر استغفار کنی، خداوند روزی تو را از محلی که گمان نداری می فرستد،مثلا شمایک طلبه هم مباحثه خوب نداری اگر اهل استغفار باشی خدا یک هم بحث خوب به شما می دهد ،زن خوب نصیبت می شود؛ همسفر خوب پیدا می کنی •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•• @moassese_nooralyaghin موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••🌸◈﷽◈🌸•••═•* 🇮🇷🌷 🇮🇷🌷 🇮🇷🌷 ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ 🇮🇷🌷آیا عفو، در هر شرایطی ممدوح است؟ صرف نظر از آثار درخشان دنیوی و اخروی عفو، یادآور می شویم عفو نیز مانند حسنات دیگر، جایگاه و مواقعی دارد که اگر رعایت نشود، نه تنها اجری ندارد بلکه مفاسدی هم به دنبال خواهد داشت. عفو دو قسم است، که یکی پسندیده و دیگری ناپسند است. 🇮🇷🌷 1ـ عفو ممدوح همان نوع از عفو است که مورد تأکید خداوند متعال است و سخن در باب فضایل آن بسیار است 🇮🇷🌷2ـ عفو مذموم عفو در مسائل دینی و مواقعی که به ایمان و اعتقادات ضربه می خورد یا جایی که فرد خاطی با عفو جری تر می شود، به هیچ وجه مورد پسند خدای متعال و دین مبین اسلام نیست 🇮🇷🌷نکات کنترل هنگام دستیابی به دشمن قطعا کار آسانی نیست و نیازمند قلب و روحی بزرگ است؛ کسانی می توانند به آن عمل کنند که یاد خدا مانع از تسلط روح انتقام، بر روح بخشش در آنها شود. همانطور که عرض شد، عفو هنگامی جلوه و معنا دارد که شخص، قدرت انتقام و مقابله به مثل داشته باشد، اگرنه، گذشت شخص ضعیف که چاره ای جز سکوت و سازش ندارد، عفو نیست بلکه صبر و تحمل نامیده می شود. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ 📌 توجه :هرگونه نشر یا کپی برداری از تمام یابخشی ازپیام بدون ذکر نام کانال اشکال شرعی دارد. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکزتخصصی تفسیروعلوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
اگر ڪہ آمدے من رفتہ بودم اسير سال و ماه و هفتہ بودم دعايم ڪن دوباره جان بگيرم بيايم در رڪاب تو بميرم صبحت بخیرهمه ی دنیای من✨ ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امروز روز عزای امام عالمین اسـت دل را هوای قبر غریب کاظمین اسـت باب الحوائج امروز حاجت روا گردیده مهدی بـه یاد جدش، صاحب عزا گردیده ◾سالروز شهادت امام زندگی، مظهر بندگی، باب الحوائج حضرت امام موسی کاظم(ع) را به عاشقان ایشان تسلیت و تعزیت عرض می نماییم. ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مظلومیت امام زمان ارواحنا فداه در بیان حضرت موسی بن جعفر علیه السلام 🔵 داود بن کثیر رِقّی می گوید: 🌕 از امام موسی بن جعفر (ع) درباره صاحب این امر (یعنی امام زمان علیه السلام) پرسیدم؟ حضرت فرمودند: ◾️ او رانده شده از میان مردم! بی کس! تنها! غریب! و غایب از خاندان خود! و خونخواه پدرش می باشد. 📚 کمال الدین ص ۳۶۱ ح ۴ @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بزرگترین بشارت به شیعیان عصر غیبت 🔹امام كاظم عليه السلام فرمودند:  طُوبى لِشيعَتِنَا الْمُتَمَسِّكينَ بِحُبِّنا فى غَيْبَةِ قائِمنا اَلثّابِتينَ عَلى مُوالاتِنا وَالْبَرآئَةِ مِنْ اَعْدآئِنا اُولئِكَ مِنّا وَ نَحْنُ مِنْهُمْ وَ قَدْ رَضُوا بِنا اَئِمَّةً وَ رَضينا بِهِمْ شيعَةً وَ طُوبى لَهُمْ، هُمْ وَاللّه ِ مَعَنا فى دَرَجَتِنا يَوْمَ الْقِيامِةِ. خوشا به حال شيعيان ما كه در زمان غيبت قائم ما به دوستى ما چنگ مى زنند و در دوستى ما و برائت از دشمنان ما استوارند آنها از ما و ما از آنها هستيم، آنها به پيشوائى ما راضى شدند و ما هم به شيعه بودن آنها راضى وخشنوديم و خوشا به حال آنها، به خدا قسـم آنها در روز قيامت با ما و مرتبه ما هستند. این عبارت در باره ی احدی از اصحاب اهل بیت علیهم السلام بیان نشده است... مافوق تصور تمام بنی آدم است به هر کلمه ی این حدیث اگر با اعتقاد و ایمان کامل توجه کنیم ناامید را امیدوار خستگی را به نشاط ضعف را به قوت سستی را به جدیت بی تحرکی و غفلت را به تلاش و یقظه و در یک کلام،، مرده دل را زنده می کند... @moassese_nooralyaghin