eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
969 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
*•═•••◈﷽◈•••═•* «حُرِّمَتْ عَلَیْکُمْ أُمَّهاتُکُمْ وَ بَناتُکُمْ وَ أَخَواتُکُمْ وَ عَمّاتُکُمْ وَ خالاتُکُمْ وَ بَناتُ الأَخِ وَ بَناتُ الأُخْتِ وَ أُمَّهاتُکُمُ اللاّتی أَرْضَعْنَکُمْ وَ أَخَواتُکُمْ مِنَ الرَّضاعَةِ وَ أُمَّهاتُ نِسائِکُمْ وَ رَبائِبُکُمُ اللاّتی فی حُجُورِکُمْ مِنْ نِسائِکُمُ اللاّتی دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَإِنْ لَمْ تَکُونُوا دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَلا جُناحَ عَلَیْکُمْ وَ حَلائِلُ أَبْنائِکُمُ الَّذینَ مِنْ أَصْلابِکُمْ وَ أَنْ تَجْمَعُوا بَیْنَ الأُخْتَیْنِ إِلاّ ما قَدْ سَلَفَ إِنَّ اللّهَ کانَ غَفُوراً رَحیماً؛ حرام شده است بر شما، مادرانتان، و دختران، و خواهران، و عمه ها، و خاله ها، و دختران برادر، و دختران خواهر شما، و مادرانى که شما را شیر داده اند، و خواهران رضاعى شما، و مادران همسرانتان، و دختران همسرتان که در دامان شما پرورش یافته اند از همسرانى که با آنها آمیزش جنسى داشته اید ـ و چنانچه با آنها آمیزش جنسى نداشته اید، (دختران آنها) براى شما مانعى ندارد و (همچنین) همسرهاى پسرانتان که از نسل شما هستند (نه پسرخوانده ها) و (نیز حرام است بر شما) که جمع میان دو خواهر کنید; مگر آنچه در گذشته واقع شده; چرا که خداوند آمرزنده و مهربان است»(نساء، ۲۳). ✅ موضوع: جهات حلیت ❓مراد از حرمت در عبارت «حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ...» چه نوع حرمتی است؟ ✍ مراد از حرمت در اين آيه هرگونه نکاح و تماس زناشويی است؛ خواه در قالب هر یک از عناوین چهارگانه حلیت باشد: 1⃣ عقد دائم 2⃣ موقّت 3⃣ ملك يمين 4⃣ تحليل : إِلَّا مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ✅ نکاح لغوی یا اصطلاحی ❓نکاح مستنبط از صدر آیه ۲۳ چه نوع نکاحی است؟ لغوی یا اصطلاحی؟ ✍ نكاح بر دو معنا اطلاق می‌شود: 1⃣ معنای لغويی يعنی آميزش که شامل اقسام زیر می باشد : • نكاح دائم • منقطع • ملك يمين • تحليل 2⃣ معنای اصطلاحی يعنی عقد ◀️ در اين آيه كلمه «نكاح» نيامده است و در صورت منظور بودن آن برای حفظ انسجام و هماهنگی ميان مستثنا يعنی (اِلاّما مَلَكَت اَيمانُكُم) كه در آيه بعد آمده و مستثنا منه يعنی گروه های سيزده گانه‌ای كه در اين آيه آمده است ـ اقتضا می‌كند كه مراد فقط نكاح لغوی (آميزش) باشد نه عقد شرعی، زيرا ملك يمين عقد نيست. ◀️ علاوه بر این اگر در این آیه فرض را بر این بگیریم که مراد فقط نكاح اصطلاحی(عقد) باشد نه نکاح لغوی، اثبات اینکه آیه در مقام بیان حكم حرمت عقد درباره محرّمات نسبی و همچنين سببی(مصاهرت و رضاعي) دشوار است، مگر در مباحث فقهی و به استناد نصوص ديگر. 🔸 به هر روی، اگر در آيه مورد بحث تنها نكاح لغوی مراد باشد، صرف عقد تكليفاً حرام نيست؛ امّا وضعاً باطل است. مثلا خواندن صیغه عقد با خواهر زن حرام نیست اما از نظر وضعی این عقد باطل است، هرچند دو طرف جاهل باشند. ◀️ و چنانچه نكاح لغوی و عقد اصطلاحی مراد باشند، عقد هم باطل و هم مانند عقد در حال عده حرام است. در این حالت مراد از (حُرِّمَت) بيان حكم تكليفی است. 👈 بنابراین تفكيك بين عالم و جاهل فرض دارد، زیرا اگر کسی به تکلیف عالم بود، تکلیف بر او منجّز می‌شود و مخالفت با آن برای او عقاب می‌آورد، و اگر جاهل بود هر چند در واقع مکلف است، در صورتی که مقصر باشد، در حکم عالم است و اگر قاصر باشد، معذور است و تکلیف در حق او منجّز نخواهد بود. 👈 بنابراین اگر هر دو عالم به حكم باشند، هر دو معصيت كرده اند و اگر فقط يكی عالم باشد، جاهل گناه نكرده است. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•═•••◈﷽◈•••═• 🌙 الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ المَعصُومين عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ ✅موسسه نورالیقین و هیئت صاحب الزمان(عج) برگزار می کند: ✨"مسابقه بزرگ خطبه غدیر" ✨ ❇️در رشته های: ۱- حفظ ۲- ترجمه ۳- حفظ و ترجمه 🔸مهلت ثبت نام : ۲۵ خرداد الی ۷ تیرماه ۱۴۰۲ 🔸زمان آزمون : یکشنبه مورخ ۱۱ تیر ۱۴۰۲ مصادف با : ۱۳ ذی الحجه ۱۴۴۴ 🔸ویژه بانوان 📣 جهت ثبت نام در بازه زمانی مشخص شده به قسمت لینک زیر مراجعه کنید 👇👇 https://www.azmoon360.com/nooralyaghin 🎁با اهدای جوایز ارزنده 📞تلفن موسسه : ۰۲۵۳۷۷۸۲۷۲۱ •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
میدانے یڪ عمر هم ڪہ انتظار کشیده باشے این روزها و لحظہ هاے آخر قدرِ تمــامِ آن یڪ عمر، سخت و طولانے میگذرد... میدانے هر روز بہ آمدنت نزدیڪ میشویم و این انتظار این انتظارِ سخت و طولانے بہ شیرینے دیدارِ تو هزاران بار مےارزد. کاش باشیم و روزگارِ وصل ات را ببینیم.... در افق آرزوهایم تنها «أللَّھُمَ ؏َـجِّلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج» را میبینم... ✋ ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دو امر لازم برای سعادت دنیا وآخرت 👈 امام باقر علیه السلام فرمودند: 🥀 اگر خواهان قرار گرفتن در مقامات رفیع هستید، اگر خواهان گشایش در هر امری هستید، اگر خواهان جلب رضایت‌ خداوند می‌باشید، توجّه به دو امر الزامی است: 1⃣ شناخت امام زمان علیه السلام 2⃣ اطاعت از امام زمان علیه السلام 📚 مکیال المکارم جلد ۲، صفحه ۲۰ ⚫️ فرا رسیدن سالروز شهادت شکافنده علم نبوی و مظهر حلم علوی امام محمد باقر علیه السلام بر امام زمان ارواحنا فداه و همه منتظران تسلیت باد. ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐 صلوات خاصه حضرت امام باقر (علیه السلام) 🍂 اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدِ بْنِ عَلِی باقِرِ الْعِلْمِ وَاِمامِ الْهُدی وَقآئِدِ اَهْلِ التَّقْوی وَالْمُنْتَجَبِ مِنْ عِبادِکَ 🍁 اَللّهُمَّ وَکَما جَعَلْتَهُ عَلَماً لِعِبادِکَ وَمَناراً لِبِلادِکَ وَمُسْتَوْدَعاً لِحِکْمَتِکَ وَمُتَرْجِماً لِوَحْیِکَ وَاَمَرْتَ بِطاعَتِهِ وَحَذَّرْتَ مِنْ مَعْصِیَتِهِ ، فَصَلِّ عَلَیْهِ 🍁 یا رَبِّ اَفْضَلَ ما صَلَّیْتَ عَلی اَحَدٍ مِنْ ذُرِّیَةِ اَنْبِیآئِکَ وَاَصْفِیآئِکَ وَرُسُلِکَ وَاُمَنآئِکَ یا رَبَّ الْعالَمینَ 🥀 خداوندا : بر محمد بن علی شکافنده علم و پیشوای هدایت و رهبر اهل تقوی و برگزیده از میان بندگانت ، صلوات فرست. 🌿 خدایا : همانگونه که او را نشانه ای برای بندگانت و مشعل هدایت برای سرزمین هایت و نگهدارنده حکمت هایت و مفسر کلامت ، قرار دادی و امر به اطاعت او و دوری از نافرمانیش نمودی ، پس، پروردگارا : 👈 صلوات فرست بر او ؛ بهترین صلواتی که، می فرستی بر یکی از فرزندان پیامبران و برگزیدگان و رسولان و امینان هدایت ای پروردگار جهانیان. ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•═•••◈﷽◈•••═• 🇮🇷 موضوع: احکام حیض 🌹محرمات حیض ⁉️چند چیز بر حائض حرام است ؟😱 👇👇👇 1⃣ عبادتهایی که مشروط به طهارت است↪️ مانند نماز،روزه،طواف 2⃣ رساندن جایی از بدن به خط قرآن یا به اسم خدا،واسامی مبارکه پیامبران وامامان علیهم السلام. 3⃣ رفتن در مسجدالحرام ومسجد پیغمبر صلی الله علیه وآله وسلم. اگر چه از یک در داخل واز در دیگر خارج شود. 4⃣ توقف در مساجد دیگر 5⃣ توقف در حرم امامان بنابر احتیاط واجب 6⃣ گذاشتن چیزی در مسجد. 7⃣ خواندن سوره ای که سجده واجب دارد.(اختلافی) 8⃣ جماع(آمیزش ) •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• ✅ کفاره مقاربت در حال حیض (مساله۴۵۲) 👈 اگر مردی در حال حیض زن با او نزدیکی کند وبداند همسرش حائض است ونزدیکی در این زمان حرام است یا جاهل مقصر باشد،در مورد تعلق کفاره به او اختلاف نظر وجود دارد 👇 🌷آیات عظام امام خمینی رحمت‌الله علیه، امام خامنه‌ای حفظه‌الله، سبحانی،... 👈احتیاط واجب باید کفاره بدهد. 🌷آیات عظام سیستانی، زنجانی 👈 باید استغفار کندوکفاره واجب نیست،گر چه بهتر است. 🌷آیات عظام نوری،وحید،.. ، 👈 احتیاط مستحب کفاره بدهد 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 ✅ مقدار کفاره ✍شماره روزهای حیض زن به سه قسمت تقسیم می شود ومقدار کفاره با توجه به این که نزدیکی در کدام قسمت از ایام حیض بوده تعیین می شود👇 1⃣ در قسمت اول ⬅️ بنابر احتیاط واجب باید ۱۸ نخود(یک مثقال شرعی)طلا 2⃣ در قسمت دوم ⬅️ ۹ نخود طلا 3⃣ در قسمت سوم ⬅️۴نخود ونیم ✅ ادامه دارد... 📚توضیح المسائل مراجع عظام 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈جهاد تبیین 👈مدرس:آقای عظیمی 👈تاریخ: ۱۴۰۲/۴/۳-۱ 👈موضوع :هندسه جهاد تبیین (چرایی وچگونگی جهاد تبیین)
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈جهاد تبیین 👈مدرس:آقای عظیمی 👈تاریخ: ۱۴۰۲/۴/۳-۲ 👈موضوع :ابزار جهاد تبیین(قسمت اول)
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈جهاد تبیین 👈مدرس:آقای عظیمی 👈تاریخ: ۱۴۰۲/۴/۳-۳ 👈موضوع :ابزار جهاد تبیین(قسمت دوم)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚘﷽⚘ ⚘الســـــــــــــلام علیکــــــــ یامـولانا یا صـاحب الزمـان (عج)⚘ از شما که مینویسم حروف نرم میشوندُ کلمات، لطیفُ جملات٬ ابریشمین .. و صفا میدود به کاغذ از شما که مینویسم دلم جلا میگیرد بوے نرگس مدهوشم میکند آقا شما که هنوز ندیده و نیامده اینگونه لطافت میدهید به زندگے ظهورتان چه میکند با ما؟! آقااین کوچه‌هاے ریسه بسته و آبُ جارو کرده که هیچ٬ ما هر روز صبح که میشود دلمان را آبُ جارو میکنیم به این امید که شاید امروز روزظهورتان باشد هر روز صبح که میشود سلامتان میدهیم که به قول آن نوشته اے روے دیوار که همیشه جلوے چشمم هست "دلم به مستحبے خوش است که جوابش واجب است." در افق آرزوهایم تنها ♡أللَّھُمَ ؏َـجِّلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج♡ را میبینم... ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
•••༻﷽༺•• ✾~🌑🌑🌑🌑~✾ 🔲ذکر حضرت امام محمد باقر ؛طلیعه آغازین جلسه تفسیر تخصصی استاد آل مرتضی در مطلع جلسه تفسیر تخصصی در جمع مربیان ولایی موسسه نورالیقین سالروز شهادت جانسوز نور دیده زهرا، سپهر دانش و بینش، امام محمد باقر(ع) را تسلیت عرض نمودند و اشاره داشتند که نقل حدیث از رسول الله صلی الله علیه وآله در دوره حکومت طولانی اُموی و مروانی ممنوع بود؛ ولی از ویژگی های دوره امامت امام باقر وامام صادق عليهما السلام آن است که متزلزل شدن پایه‌های حکومت امویان، ونیز رفع ممنوعیت حدیث توسط عمربن عبدالعزیز زمینه‌ای را برای این دو امام فراهم آورد که برای سایر ائمه(ع) فراهم نشد و این زمینه سبب شد تا امام باقر(ع) و امام صادق(ع) بیشترین آرای فقهی، تفسیری و اخلاقی را در کتب فقهی و حدیثی از خویش بر جای گذارند. ایشان در این جلسه احادیثی از لسان امام باقر(علیه السّلام) را بیان و تبیین نمودند از جمله: ❇️«بُنِیَ الْإِسْلَامُ عَلَی خَمْسٍ عَلَی الصَّلَاةِ وَ الزَّکاةِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلَایَةِ» «... وَ لَمْ یُنَادَ بِشَیْ ءٍ کمَا نُودِیَ بِالْوَلَایَةِ فَأَخَذَ النَّاسُ بِأَرْبَعٍ وَ تَرَکوا هَذِهِ یَعْنِی الْوَلَایَةَ؛ آنگونه که به ولایت ندا شده، به چیزی ندا داده نشده است. 🌑🌑🌑 ❇️❇️ رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا اَلْعِلْمَ قَالَ قُلْتُ وَ مَا إِحْيَاؤُهُ قَالَ أَنْ يُذَاكِرَ بِهِ أَهْلَ اَلدِّينِ وَ أَهْلَ اَلْوَرَعِ . خدا رحمت كند بنده‌ئى را كه علم را زنده كند. گفتم زنده كردن علم چيست‌؟ فرمود: اينست كه با اهل دين و اهل پرهيزكارى مذاكره شود. ایشان از یک طرف بیان داشتند زنده کردن علم از سوی اهل علم صورت گیرد و از سوی دیگر ضمن اشاره به اسباب رحمت از دیدگاه امام صادق دیگر عوامل شمول رحمت الهی برای انسان را در دو قالب زیر اشاره نمودند: 1-   امیرالمومنین، علی بن ابی‌طالب (علیه السلام) می‌فرمایند: إرحَمْ تُرحَمْ. رحم کن، تا به تو رحم شود. 2-   إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِيبٌ مِنَ الْمُحْسِنِينَ (اعراف/56) 🌠🌠🌠🌠🌠🌠 ❇️❇️❇️ذِرْوَةُ اَلْأَمْرِ وَ سَنَامُهُ وَ مِفْتَاحُهُ وَ بَابُ اَلْأَشْيَاءِ وَ رِضَا اَلرَّحْمَنِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى اَلطَّاعَةُ لِلْإِمَامِ بَعْدَ مَعْرِفَتِهِ ثُمَّ قَالَ إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يَقُولُ مَنْ يُطِعِ اَلرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اَللّهَ وَ مَنْ تَوَلّى فَما أَرْسَلْناكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظاً . امام باقر عليه السلام فرمود: بلندي و كوهان و كليد و در همه چيز و خرسندي خداي رحمان تبارك و تعالي اطاعت امامست بعد از معرفت او، سپس فرمود: خداي تبارك و تعالي ميفرمايد: «هر كه اطاعت پيغمبر نمايد، اطاعت خدا كرده و هر كه رو گرداند(او را رها كن، زيرا)ما ترا نگهبان او نفرستاده ايم». شایان ذکر است در قرآن مجید آیات فراوانی هست که در بیان و اثبات امامت ائمه طاهرین می باشند. البته دلالت این آیات با توجه به احادیث بسیار زیاد (متواتر) است که از رسول گرامی اسلام در شأن نزول این آیات وارد شده است. احادیثی که مورد قبول شیعه و سنی است ایشان در این مبحث به چند آیه در باب مبحث امامت اشاره داشتند از جمله: 1-   سه آیه در سوره مائده شامل ِآیات 3 و 67 و 55 2-   آل عمران/ 61 3-   نساء /59 4-   احزاب/ 33 5-   انسان/ 8 ❇️❇️❇️❇️امام باقر (ع) فرمودند: اِستَشِر فی أمرِک الَّذینَ یخشَونَ اللَّهَ در کار خود، [فقط]با کسانى مشورت کن که از خدا می ‏ترسند (تحف العقول، ص ۲۹۳). 🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲 مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اعراب آیه ۷۶ سوره بقره 👈وَإِذَا لَقُوا الَّذِينَ آمَنُوا قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَا بَعْضُهُمْ إِلَىٰ بَعْضٍ قَالُوا أَتُحَدِّثُونَهُمْ بِمَا فَتَحَ اللَّهُ عَلَيْكُمْ لِيُحَاجُّوكُمْ بِهِ عِنْدَ رَبِّكُمْ أَفَلَا تَعْقِلُونَ. و هنگامی كه با مؤمنان دیدار كنند، می‌گویند: ما ایمان آوردیم. و چون با هم خلوت می‌كنند به یكدیگر می‌گویند: چرا حقایقی را كه خدا [در تورات درباره پیامبر اسلام‌] برای شما بیان كرده به مؤمنان می‌گویید تا در پیشگاه پروردگارتان بر ضد شما استدلال كنند؟ آیا تعقّل نمی‌كنید؟ وَ : حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. إِذَا : ظرف زمان، مبنی بر سکون، محلا منصوب، مفعول فیه لَقُوا : فعل ماضی، مبنی بر ضم. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلامرفوع، فاعل الَّذِينَ : اسم موصول، مبنی، محلا منصوب، مفعولٌ‌به آمَنُوا : فعل ماضی، مبنی بر ضم. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلامرفوع، فاعل قَالُوا : فعل ماضی، مبنی بر ضم. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلامرفوع، فاعل آمَنَّا : فعل ماضی، مبنی بر سکون. ضمیر متصل و بارز «نا»، مبنی، محلامرفوع، فاعل وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. إِذَا : ظرف زمان، مبنی بر سکون، محلا منصوب، مفعول فیه خَلَا : فعل ماضی، مبنی بر فتحه مقدر بَعْضُ : فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری هُمْ : ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه إِلَىٰ : حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. بَعْضٍ : اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری إِلَىٰ بَعْضٍ: جار و مجرور، متعلّق به «خَلَا» قَالُوا : فعل ماضی، مبنی بر ضم. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلامرفوع، فاعل أَ : حرف استفهام توبیخی، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. تُحَدِّثُونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلامرفوع، فاعل هُمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، مفعولٌ‌به بِ: حرف جرّ، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. مَا: موصول اسمی، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ بِمَا : جار و مجرور، متعلّق به «تُحَدِّثُونَ» فَتَحَ: فعل ماضی، مبنی بر فتح اللَّهُ: لفظ جلاله، فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری عَلَيْ: حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. كُمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ عَلَيْكُمْ: جار و مجرور، متعلّق به «فَتَحَ» لِ: حرف جرّ ، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. يُحَاجُّو: فعل مضارع منصوب به اَن مقدر، علامت نصب حذف نون. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلامرفوع، فاعل كُمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، مفعولٌ‌به بِ: حرف جرّ، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. هِ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ بِهِ : جار و مجرور، متعلّق به «يُحَاجُّو» عِنْدَ: ظرف مکان، مفعولٌ‌فیه و منصوب رَبِّ: مضافٌ‌الیه و مجرور، علامت جرّ کسره ظاهری كُمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضافٌ‌الیه أَ: همزه استفهام توبیخی، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. فَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. لَا: حرف نفی، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. تَعْقِلُونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلامرفوع، فاعل •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرانی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع : مفعولٌ‌فیه 👈تعریف: مفعول‌فیه یا ظرف، عبارت از اسم زمان یا مکانی است که متضمن معنای «في» باشد و بر دو قسم است: 1⃣ ظرف زمان مثال: صمتُ یوماً یعنی «صمتُ فی یومِِ» 🔹ظرف زمان خود بر سه قسم است: الف) ظرف زمان مبهم: که بر زمان غیر مشخصی دلالت کند 👈 حینَ، دَهر ب) ظرف زمان مختص: که بر زمان معینی دلالت دارد 👈 یومَ الجمعه، الیوم ج) ظرف زمان معدود 👈 یَومَین، سِنَتَین، ثلاثةُ ایامٍ 📌نکته: تمامی ظرف زمان ها می توانند -بنابر ظرف بودن- منصوب شوند و حرف «في» در تقدیر داشته باشند. 2⃣ ظرف مکان: مثال: مشیتُ میلاً یعنی «مشیتُ فی میلِِ»👈 یک مایل راه رفتم. 📌نکته: فقط دو نوع از اسم های مکان -بنا بر ظرف بودن- می توانند منصوب شوند. ۱. مبهم: 👈نام های جهات ششگانه: فوقَ، تحتَ، یمینَ، شمالَ، امامَ، خلفَ و 👈نام های مقدارها: غلوه، میل، فرسخ، بَرِید ۲. اسم مکانی که از مصدر ساخته شده باشد، مثال: مجلس، مقعد •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• ✅ در آیه ۷۶سوره مبارکه بقره: 🍃«اذا» به زمانی اشاره می کند که یهودیان، مؤمنان را ملاقات می کنند و در واقع متضمن معنای «في» نیز هست، پس مفعول‌فیه برای فعل «لَقوا» است. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (بر مبنای کتب مبادی‌العربیه، موسوعة النحو و الصرف‌ و الاعراب) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 🌺 السَّلامُ عَلَيْكَ يا داعِيَ اللهِ وَرَبّانِيَ آياتِهِ..✋ 🍃سلام بر تو اي دعوت كننده به سوي خدا، و آگاه به آياتش 📚فرازی از زیارت آل یاسین 🍃سلام بر تو ای مولایی که دل های گم‌کرده راه را به سوی خدا می خوانی! و راه‌یافتگان را در مسیر خدایی شدن، می پرورانی... •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin