eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
972 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
•••༻﷽༺•• ✾~🍃🌸🍃~✾ ✨✨همایش بزرگ✨✨ 🌠🌠غدیریه🌠🌠 ✍ عید غدیر به عنوان عیدالله الاکبر در بین شیعیان از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و روایات بسیاری اهمیت و ارزش بزرگ داشتن این روز و اعمال آن را گوشزد کرده اند. ولی مردم در گذشته فقط به دید و بازدید و اعمال عبادی فردی در منازل و اماکن مقدس بسنده می‌کردند و بیشتر جنبه فردی آن مورد توجه قرار می‌گرفت. 🔸 امام خمینی (ره) با ارتقاء فقه از جنبه فردی به جنبه اجتماعی و حکومتی و حتی سیاسی توانستند مبانی و ضرورت ولایت فقیه را از عرصه نظری به عرصه عملی و اجتماعی وارد کنند؛ به طوری که این امر مورد قبول علما و مردم قرار گرفت و به یک فرهنگ تبدیل شد. ⬅️ در واقع امام خمینی (ره) مسئله ولایت فقیه را به عنوان امتداد ولایت امیرالمومنین علی علیه السلام و ائمه معصومین علیهم السلام، تبیین کردند؛ چرا که اصل دین، ولایت است. ◀️ در این راستا مقام عظمای ولایت امام خامنه‌ای، شجره طیبه ولایت را عمیق‌تر و وسیع‌تر و کامل‌تر کردند. ✾~🍃🌸🍃~✾ 🔸 مسئله غدیر هم باید از مرحله فردی و شخصی خارج شده و به فرهنگ غدیری تبدیل شود به طوری که مردم برای مراسم و اعمال عید غدیر با هم و به صورت اجتماعی بزرگ اقدام کنند و غدیر به صورت یک حرکتی عظیم درآید همچون اربعین که اکنون به یک اجتماع عظیم جهانی مبدّل شده است. ◀️ برای تبدیل شدن غدیر به یک فرهنگ عظیم موسسه نورالیقین سهم شایانی را ایفا نموده است؛ از جمله فرهنگ سازی اعمال عید غدیر در این روز ارزشمند که اکنون ۲۵ سال است( از سال ۱۳۷۷ تا کنون) که این مراسم هر سال توسط موسسه نورالیقین در مکان‌های مختلف با حضور جمع کثیری از بانوان ولایی برگزار می‌شود. 👈 امروز نیز 💫💫💫💫حضور قریب به پانصد بانو در مسجد اعظم حرم مطهر نوید بخش ندای غدیر بود. 👈 در واقع در این سال‌ها این موسسه در احیا و ترویج سنت مهم غدیر پیشگام بوده است.در سال‌های گذشته این مراسم در شبستان نجمه خاتون و با حضور جمع زیادی از بانوان (بین ۲ تا ۳ هزار نفر)برگزار شد. ✾~🍃🌸🍃~✾ ◀️امید است این گردهمایی مورد توجه حضرت ولی عصر (عج) قرار گرفته و سایر نهادها و ارگان‌ها حامی آن بوده و در جهت گسترش آن تلاش نمایند. 🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲 مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• ❇️همایش بزرگ غدیریه❇️ زنده نگهداشتن غدیر به یک معنا زنده نگهداشتن اسلام است.(مقام معظم رهبری مدظله العالی، ۱۳۹۱/۰۸/۱۰) 🌠🌠🌠🌠🌠🌠🌠 امروز بیست و ششمین «همایش بزرگ‌ غدیریه» ویژه بانوان، به همت موسسه قرآنی نورالیقین و با همکاری هیئت صاحب الزمان با حضور دانش پژوهان، زائران و مجاوران کریمه اهل بیت(ع) در مسجد اعظم حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد. 💫💫این مراسم در راستای ترویج سنت‌ حسنه اعمال غدیر و فرهنگ‌سازی هر چه بیشتر بصیرت غدیری برگزار شد. 👈👈این برنامه مخصوص بانوان بوده و حضور سادات با شال‌های منقش به نام علی(ع) از جلوه‌های دیگر مراسم بود. ✨✨✨✨✨✨✨ طلیعه روحبخش این برنامه تلاوت آوای ملکوتی قرآن کریم توسط جناب آقای دکتر شعاعی بود. این برنامه با شرح و تفسیر زیارت امیرالمؤمنین علی علیه السلام (ع) ادامه یافت. ✨✾~🍃🌸🍃~✾✨ در ادامه شرح و تفسیر خطبه پیامبر( ص )در روز غدیر توسط «استاد آل مرتضی» زینت بخش بعد معنوی این مجلس بود.. ایشان با بیان اینکه عید غدیر واقعه بی نظیری در دل تاریخ است، به تبیین فرازهایی از این خطبه پرداختند. 🌠🌠🌠🌠🌠🌠 در این مراسم علاوه بر اجرای گروه تواشیح و گروه سرود موسسه نورالیقین، نماز عید غدیر نیز با حضور باشکوه بانوان ولایی قرائت شد. حرکت و حضور جمعی بانوان در نماز سیاسی - عبادی جمعه از نقاط عطف این مراسم بود. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿سلام_مولای_مهربانم🌿 🌷آدینه‌ای دیگر طلوع کرد و عطر یاد شما در آسمان پیچید و ما منتظران امیدوار، با قلبهایی لبریز از اشتیاق و فراق، دعای فرج و ندبه میخوانیم و ایمان داریم که خداوند به زودی دعاهایمان را به استجابت می‌رساند و شما از راه می‌رسید و دنیایمان را نورباران می‌کنید و قلبهایمان را به ایمان حقیقی جلا می‌دهید.. 🌤أللَّھُمَ؏َـجِّلْ لِوَلیِڪَ ألْفَرَج🌤 ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• 🌠همایش بزرگ غدیریه🌠 ❇️در این مراسم پس از قرائت و شرح زیارت امیرالمومنین علی(علیه السلام)استاد آل مرتضی به ایراد سخنرانی پرداختند.ذیلا به گزیده ای از این سخنان می پردازیم. 💫💫 ایشان ضمن تبریک و تهنیت عید غدیر به محضر مبارک امام عصر علیه السلام و حضار، بیانات خود را در خصوص پرسش پیرامون خطبه غدیر آغاز نمودند: ⬅️۱. تکلیف شیعیان در برابر غدیر چه می باشد؟ ایشان با اشاره به لام تاکید در جمله «فلیبلغ الحاضر الغائب الی یوم القیامه» تکلیف شیعیان به این مهم را اشاره کردند و اینکه امر ولایت باید نسل به نسل به گوش جهانیان برسد. 👈لذا وظیفه ماست که با روشهای مختلف از جمله برپایی مراسم باشکوه در راستای زنده نگه داشتن امر غدیر فرهنگ سازی کنیم و واقعه غدیر را مانند روز اربعین جهانی کنیم . ✨✨✨✨✨✨✨ ایشان بیان داشتند اهل بیت (علیهم السلام) سخنان زیادی در راستای واقعه غدیر بیان فرموده اند که متاسفانه مردم آگاهی چندانی نسبت به این سخنان گهربار ندارند و وظیفه شیعیان نشر و تبیین آنهاست . 🌠🌠🌠🌠🌠🌠🌠🌠 خطبه غدیر، تنها خطبه ای بوده که چنین صحنه با شکوهی برای ابلاغ آن آماده شده، و این خود حاکی از اهمیت موضوعی است که پیامبر رحمت مامور به ابلاغ آن بودند. ایشان تأکید نمودند وظیفه ما درقبال غدیر 👈 شنیدن 👈 دانستن و 👈ابلاغ امر غدیر است. ✨✨✨✨✨ ایشان برای تبیین و توضیح واژه بلغ ، سخنان خود را با حدیث زیبایی از کلام امیر ادامه دادند: ◀️«العِلمُ عِلمانِ. مَطبوعٌ و مَسموعٌ و لا یَنفَعُ المَسموعُ اذا لَم یَکُنِ المَطبوعُ»؛ علم و دانش بر دو نوع است: فطری و شنیدنی، و اگر دانش فطری در انسان نباشد، دانش شنیدنی سودی برای او نخواهد داشت. امیرالمونین فرمودند، علم مسموع بدون مطبوع اثری ندارد . گاهی انسان مدتها کسب علم می کند، اما این علم سودی برای وی ندارد و بعد از مدتی رها می کند . چون هدفش فقط مثلا کسب مدرک یا رتبه بوده است. ⏹لذا منظور از علم مطبوع بنا بر کلام ملاصدرا عقل بالملکه است. این عقل است که آدمی را به حق می رساند. العقل رسول الحق. با کمک عقل به حقاینت امامت، عدالت، پی می بریم . عقل بالملکه به معنی حرکت جوهری داشتن و دائما در حال کسب علم بودن است. همانگونه که پیامبر اکرم فرمودند: اطلبوا العلم من المهد الی اللحد. 🌠🌠🌠 لازمه تبلیغ غدیر این است که علم لازم، اطلاعات کافی، تعهد، ابزار خوبی چون فن بیان، جرأت و شجاعت داشته باشیم تا بتوانیم در این راستا خوب عمل کنیم . ✨✨✨✨✨✨✨ ⏹ ارزش و قیمت غدیر چیست؟ قیمت غدیر بقاء و جاودانگی اسلام است. خدای تعالی خطاب به پیامبر اکرم می فرماید اگر ولایت علی علیه السلام را ابلاغ نکردی ، اسلام را ابلاغ نکردی . غدیر معادل اکمال و اتمام دین است. کل احکام دین در یک کفه و غدیر در یک کفه دیگر ترازو است. ⏸در بخش ابتدایی این خطبه ضمن اشاره به صفات الهی به برخی از نعمتهای الهی نیز اشاره شده است. مانند ستایش خداوندی که آفریننده ی آسمانها و زمین است و اینکه تمامی نعمتها برای بنده خلق شده است. همچنین به ده وظیفه از بندگان در برابر این نعمتها اشاره شده است. ⬅️ این ده فعل که همگی به صورت مضارع مطرح شده بیانگر این مطلب است که بندگان دائما باید حمد خدا به جای آوردند ، شکر او گویند ، امر خداوند را شنیده ، اطاعت کنند ،در آنچه خداوند رضایت دارد سرعت بورزند و تسلیم امر الهی باشند. در بخش آخر خطبه به صفات امام زمان علیه السلام اشاره شده است. ⏹در وصف امام همین بس که وقتی اسم امام برده می شود جمله یملأ الارض قسطا و عدلا در ذهن متبادر می شود و این فراز با خود امید به ارمغان می آورد. متاسفانه در جامعه کنونی برخی فقط کوس ناامیدی سر می دهند ، اما یاد امام همواره سبب امیدواری است. ⬅️در زمان غیبت هدف نباید ظهور امام زمان باشد چرا که اگر اینگونه باشد پس هیچ یک از علما و شهدا به هدف خود نرسیدند و از دنیا رفتند ، بلکه هدف باید زمینه سازی برای ظهور باشد. پس بیایید با تبلیغ برای غدیر سهمی در فرهنگ سازی ظهور داشته باشید. ⏪در خطبه غدیر در بیان صفات امام مهدی علیه السلام اینگونه می خوانیم: الا ان خاتم الائمه منا القائم المهدی و.... الا انه الغراف من بحر عمیق و... امام آورنده علم است. ⬅️اما هنگام ظهور امام عدالت کاملا اجرا می شود و هر کس طبق علم و عمل خود جایگاه می یابد. ⏪ در پایان خانم آل مرتضی به این وظیفه مهم متذکر شدند که در عصر حاضر نیز منتظران باید به تأسی از زمان ظهور حرکتی با برکت داشته باشند تا بتوانند زمینه ظهور را فراهم کنند. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام وارث شکوهمند غدیر، ما غدیریان آخرالزمان با سبدهای معطر نرگس، کنار برکه ی انتظار، سبز و امیدوار و خستگی ناپذیر، چشم براه توایم تا بازآیی و غدیر را احیا کنی... ای وارث سریر امامت ، به پاخیز... 🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🌤 ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آزمون منتظران در دوران غیبت 🔵 امام کاظم علیه السلام فرمودند: 🌕 يا بُنَيَّ إِنَّمَا هِيَ مِحْنَةٌ مِنَ اَللَّهِ اِمْتَحَنَ بِهَا خَلْقَهُ 🌹 فرزندم، (غیبت قائم) یک آزمون الهی است که به وسیله‌ی آن بندگانش را می‌آزماید. 🌺 فرا رسیدن میلاد با سعادت حضرت موسی بن جعفر علیه السلام بر وجود نازنین امام عصر ارواحنا فداه و همه منتظران مبارک باد. ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* «حُرِّمَتْ عَلَیْکُمْ أُمَّهاتُکُمْ وَ بَناتُکُمْ وَ أَخَواتُکُمْ وَ عَمّاتُکُمْ وَ خالاتُکُمْ وَ بَناتُ الأَخِ وَ بَناتُ الأُخْتِ وَ أُمَّهاتُکُمُ اللاّتی أَرْضَعْنَکُمْ وَ أَخَواتُکُمْ مِنَ الرَّضاعَةِ وَ أُمَّهاتُ نِسائِکُمْ وَ رَبائِبُکُمُ اللاّتی فی حُجُورِکُمْ مِنْ نِسائِکُمُ اللاّتی دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَإِنْ لَمْ تَکُونُوا دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَلا جُناحَ عَلَیْکُمْ وَ حَلائِلُ أَبْنائِکُمُ الَّذینَ مِنْ أَصْلابِکُمْ وَ أَنْ تَجْمَعُوا بَیْنَ الأُخْتَیْنِ إِلاّ ما قَدْ سَلَفَ إِنَّ اللّهَ کانَ غَفُوراً رَحیماً؛ حرام شده است بر شما، مادرانتان، و دختران، و خواهران، و عمه ها، و خاله ها، و دختران برادر، و دختران خواهر شما، و مادرانى که شما را شیر داده اند، و خواهران رضاعى شما، و مادران همسرانتان، و دختران همسرتان که در دامان شما پرورش یافته اند از همسرانى که با آنها آمیزش جنسى داشته اید ـ و چنانچه با آنها آمیزش جنسى نداشته اید، (دختران آنها) براى شما مانعى ندارد و (همچنین) همسرهاى پسرانتان که از نسل شما هستند (نه پسرخوانده ها) و (نیز حرام است بر شما) که جمع میان دو خواهر کنید; مگر آنچه در گذشته واقع شده; چرا که خداوند آمرزنده و مهربان است»(نساء، ۲۳). ✅ موضوع: جمع آوردن محرمات نکاح ❓ به چه علت محرمات نکاح به صورت جمع (أُمَّهَاتُكُمْ وَ بَنَاتُكُمْ وَ أَخَوَاتُكُمْ و ...) ذکر شده است؟ ✍ دو احتمال درباره جمع آوردن (اُمَّهاتُكُم) و جمع‌های پس از آن بيان شده است: 1⃣ برای افاده استغراق در توزيع است؛ يعنی بر هر مردی از شما مادرش و دخترش و... حرام است؛ نه آنكه هر كس عنوان مادر بر او صادق است، ازدواج با او حرام باشد، هرچند مادر ديگری باشد، بلكه بر هر مردی ازدواج با مادر و خواهر و... خودش حرام است. ⬅️ خطاب به جميع است كه هيچ فردی از شما حق ندارد با مادر و دختر و... خود ازدواج كند و چون افراد زيادند، قهراً مادرها، دخترها و... نيز بسيار خواهند بود، زيرا همه زن های جامعه زيرمجموعه يكی از عناوين ياد شده قرار دارند: يا مادرند يا دخترند يا...، از اين رو به صورت جمع بيان فرمود 💥 چنان كه آيه «أَوفوا بِالعُقود» نيز به اين معناست كه هر كسی بايد به عقد خود وفا كند؛ نه اينكه بر هر فردی واجب است به جميع عقود وفا كند. 2⃣ كلمه «أُمهات» افزون بر مادر، شامل جده پدری و مادری نيز می‌شود؛ يعنی هر فردی حداقل دارای سه مادر است: مادر بلافصل كه مادر خود اوست؛ مادر پدرش؛ مادر مادرش. ◀️ همه اين ها مصداق امهات اند. ساير جمع ها يعنی دخترها (دختر دختر و دختر پسر)، عمه ها، خاله ها نيز اين گونه اند؛ يعنی بلافصل و مع الفصل، هر دو را شامل می‌شوند. ◀️ گفتنی است كه مراد از عمه و خاله بافاصله، عمه عمه و خاله خاله نيست، چون عمه عمه يا خاله خاله، گاهی ممكن است نكاحشان جايز باشد، بلكه مراد خواهر جد و خواهر جد جد و خواهر جدّه و خواهر جدّه جدّه است، پس «عمات» و «خالات» نظير مادر و مادرِ مادر يا دختر و دخترِ دختر نيست. 👈 درباره خواهرها، مع الفصل و بلافصل فرض ندارد. 👈 خواهر مصاديقش متعدد است؛ ولی همه در يك رتبه اند و در طول هم نيستند. تعبير (اَخَواتُكُم) خواهر پدری، خواهر مادری و خواهر پدری و مادری هر سه صنف را شامل می‌شود. 🔸 گفتنی است كه از جمع های ياد شده اراده هر دو جهت مزبور نيز ممكن است؛ مثلاً در رضاع، مراد از (واُمَّهاتُكُمُ اللّاتي اَرضَعنَكُم) مادر رضاعی هر فرد، خواه بی‌فاصله يا بافاصله است. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿الســـــــــــــلام علیکــــــــ یامـولانا یا صـاحب الزمـان (عج)⚘ سلام مولاے من ، مهدے جان سلامے از ذره اے کوچک به روشن ترین خورشید سلامے از قلبے مضطرب به بزرگترین آرامش سلامے از چشمانے منتظر به زهرایے ترین یوسف سلامے از من که تنهاترینم به تو که مولاے منے دردم را میدانے اندوهم را میبینے دلواپسےام را شاهدے صدایم را میشنوے و دعایم میکنے ... در افق آرزوهایم تنها«أللَّھُمَ ؏َـجِّلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج»را میبینم... ✋ ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•═•••◈﷽◈•••═• 🇮🇷 موضوع :احکام حیضاقسام زنهای حائض 🌹 صاحب عادت ↪️ ⬅️ وقتیه -عددیه :هماهنگی در وقت(شروع ) وتعداد (پایان) حیض ⬅️ وقتیه: هماهنگی در شروع حیض ⬅️ عددیه:هماهنگی در تعداد روزهای حیض 🌹فاقد عادت ↪️ ⬅️مبتدعه :بار اول است که حیض می بیند. ⬅️مضطربه:بار اول نیست ولی عادت معین نیز پیدا نکرده است 😒یا عادت قبلی اش به هم خورده است. ⬅️ ناسیه :عادت خود را فراموش کرده است🤔 🌹ملاک تعیین عادت دو چیز است:↪️ الف)وقت شروع حیض ب) تعداد روز های حیض ✍بنابر این اگر زنی دوبار زمان شروع حیض او یا تعداد روزهایی که خون می بیند یا هر دو هماهنگ باشد نسبت به شخص دارای عادت معین است 👌واینگونه افراد سه گروهند: 👇👇👇 •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• 1⃣ عادت وقتیه و عددیه ⬅️ دوبار پشت سر هم در وقت معین شروع شده ودر وقت معین هم پایان یافته است. 2⃣ عادت وقتیه :در دو ماه پشت سر هم وقت شروع حیض هماهنگ ولی در عدد تعداد روزهای حیض نا هماهنگ است. 3⃣ عادت عددیه:در دو حیض پشت سر هم وقت شروع حیض ناهماهنگ ولی تعداد روزهای حیض یکسان است . ✅ ادامه دارد.... 📚توضیح المسائل مراجع عظام 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚘ ⚘الســـــــــــــلام علیکــــــــ یامـولانا یا صـاحب الزمـان (عج)⚘ تک تک گلبرگ‌هاے گلم را به یاد عطر وجودتان مے‌بویم مشامم آکنده میشود از این رایحه‌ے بهشتے و لحظاتم مالامال مے‌گردد از حس حضورتان گل خوشبوے هستے دیدنتان آرزویم است متی تِرانا وَ نَراک آقاجان این روزها هم میگذرد این روزهاے دلتنگے این روزهاے دورے و بیقرارے این روزها میگذرد و وقتِ مهربانے مے‌آید وقتِ آمدنِ تو ... مے‌آید روزے که مے‌آیے و دستِ دل‌مان را میگیرے و از دلتنگے و غم نجات‌مان میدهے آه که دلم پَر‌میزند براے مهربانے‌ات حضرتِ مهربانترین . ٖدر افق آرزوهایم تنها ♡أللَّھُمَ ؏َـجِّلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج♡ را میبینم... ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
*•═•••🌸◈﷽◈🌸•••═•* مروری بر زندگینامه امام علی علیه السلام ⬅️ اوصاف جسمی ↩️درباره چهره و اوصاف جسمانی علی علیه‌السّلام در منابع مختلف سخن بسیار رفته است. گفته‌اند که او مردی میانه بالا بود؛‌اندکی کوتاه با چشمانی سیاه و گشاده داشت. در نگاهش عطوفت و مهربانی موج می‌زد. ابروانش کشیده و پیوسته بود. 🍃صورتی زیبا داشت و از نیکو منظرترین مردم به شمار می‌آمد. رنگ صورتش گندمگون بود. 🍃چهره‌ای گشاده و بشاش داشت. گردنش از سپیدی به درخشش ابریقی نقره‌ای مانند بود. 🍃ریشی انبوه داشت و بالای آن زیبا می‌نمود. شانه‌هایش همچون شانه‌های شیری ژیان، فراخ بود. 🍃وی انگشتانی باریک و ساعد و دستی نیرومند داشت. 🍃چنان قوی بود که اگر دست کسی را می‌گرفت، بر او مستولی می‌شد و طرف مقابل قدرت نفس کشیدن را از دست می‌داد. شکمی بزرگ و پشتی قوی داشت. 🍃سینه وی فراخ و پرمو بود و سر استخوان‌های او که در مفصل با یکدیگر جفت شده بودند، بزرگ می‌نمود. عضلاتی پر پیچ و تاب و ساق‌هایی کشیده و باریک داشت. بزرگی عضله دست و پای او موزون بود و هنگام راه رفتن‌ اندکی به جلو متمایل می‌شد. ↩️بنابر برخی منابع، پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم او را با لقب «بطین» خوانده و همین باعث شده است تا این گمان پدید آید که امام علی علیه‌السّلام به لحاظ جسمانی، چاق بوده است ولی به نقل برخی منابع منظور از «بطین» در اینجا عبارت از «البطین من العلم» فربه از دانش است.   ↩️قرائن دیگری نیز در کار است که این تفسیر را تایید می‌کنند از جمله برخی زیارت‌نامه‌ها که علی علیه‌السّلام را به صفت «بطین» ستوده‌اند.  👈ابن قتیبه می‌گوید: وی با هیچ کسی مبارزه نکرد؛ مگر اینکه او را زمین زد.  👈ابن ابی الحدید می‌گوید: 👌 توانایی جسمی امام، ضرب المثل شده است. او بود که در قلعه خیبر را کند، در حالی که جمعی می‌خواستند آن را برگردانند ولی نتوانستند؛ او بود که بت هبل را -که بت بزرگی بود- از بالای کعبه به زمین‌ انداخت و او بود که سنگ بزرگی را در روزهای خلافتش با دست خویش از جا کند و از زیر آن آب جوشید، در حالی که لشکریان همگی از این کار ناتوان بودند. این مطلب ادامه دارد ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اعراب آیه ۷۸سوره بقره 👈وَمِنْهُمْ أُمِّيُّونَ لَا يَعْلَمُونَ الْكِتَابَ إِلَّا أَمَانِيَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا يَظُنُّونَ. و [بعضى] از آنان بى‏ سوادانى هستند كه كتاب [خدا] را جز خيالات خامى نمى‏ دانند و فقط گمان مى ‏برند. وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. مِنْ: حرف جر مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. هُمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جر مِنْهُمْ: جار و مجرور، متعلّق به عامل محذوف، محلا مرفوع، خبر مقدم أُمِّيُّونَ: مبتدای موخر و مرفوع، علامت رفع «واو» لَا : حرف نفی، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. يَعْلَمُونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر بارز و متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل الْكِتَابَ: مفعول به و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری إِلَّا : حرف استثنا، مبنی بر سکون، عامل محلی از اعراب ندارد. أَمَانِيَّ : مستثنی و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. إِنْ : نافیه حجازیه (حرف شبیه لیس)، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. هُمْ : ضمیر منفصل، مبنی بر فتح، محلا مرفوع، اسم «إِنْ» إِلَّا: حرف استثنا، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. يَظُنُّونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر بارز و متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل. جمله فعلیه، محلا منصوب و خبر برای «إِنْ» •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرانی @moassese_nooralyaghin