eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
959 دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ ▪️بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ▪️ 🏴اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ آیه (۹): وَهَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ مُوسَىٰ و آیا داستان موسی به تو رسیده است؟ 🌠موضوع: استفهام ▪️این آیه، با تعبیر لطیف و جذابى این چنین مى گوید: آیا خبر موسى به تو رسیده است ؟! (وَ هَلْ أَتاکَ حَدِیثُ مُوسى). بدیهى است این استفهام براى کسب خبر نیست، که او از همه اسرار آگاه است، بلکه این استفهام تقریرى و یا به تعبیر دیگر استفهامى است که مقدمه بیان یک خبر مهم است، همان گونه که در زبان روزمره نیز هنگام شروع به یک خبر مهم مى گوئیم: آیا این خبر را شنیده اى که...؟ قرآن؛ يگانه كتابي است كه مي‏تواند انسان را به سوي عاليترين مراتب رشد و كمال رهنمون شود و براي نيل به اين امور مهم, برترين و زيباترين روش‏هاي حكيمانه را به كار برده است. از جمله اين روش‏ها, پرسش‏ها و پاسخ‏هايي است كه آدمي را بطور غيرمستقيم در جهت برنامه‏ هاي انسان‏ ساز سوق مي‏ دهد. 👈بيش از هزار آيه از آيات قرآني داراي استفهام است، با توجه به اينكه سؤال كننده، پروردگار حكيم است، غرض او از استفهام, آگاهي يافتن نسبت به مجهول و برای فهمیدن نيست؛ بلکه برای فهماندن به مخاطب است. ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ روش استفهام و پرسش در تعليم و تربيت، بسيار مؤثر و خصوصا در مورد افراد جاهل و لجوج بسيار راه‏گشاست. ▪️استفهام در آيات قرآن كريم به دو صورت حقيقي و غيرحقيقي بكار رفته است: ⬅️استفهام حقيقي، طلب علم نسبت به مجهول است و استفهام در صورتي حقيقي است كه سؤال كننده نسبت به مورد سؤال هيچ‏گونه آگاهي نداشته باشد. ⬅️استفهام غیرحقیقی(مجازی): پرسش گاهی برای کسب اطلاع و آگاهی نیست؛ بلکه برای اهداف دیگری همچون توبیخ، تقریر، انکار، استرشاد، دعا، تعظیم، تعجب و تمنا است که به این گونه استفهام‌ها «استفهام مجازی» می‌گویند. غالبا استفهام های قرآنی, معانی مجازی دارند. 🔸 پروردگار حكيم علي الاطلاق است، و غرض او از استفهام، آگاهي يافتن نسبت به مجهول نيست؛ بلكه به دليل و اغراض بلاغي خاصي، كلام خويش را به استفهام آراسته است كه در هر يك از اين استفهامات راز و رمز و حكمتي نهفته است. ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ ⚫️منابع و مآخذ:تفاسیر وزین تسنیم،المیزان،مجمع البیان،نمونه و نور 🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲 مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
صبـح همچـنان جـــای خـــالی‌ات را نشانــمان مـی‌دهــد، سـلام حاضــرتــرین غـایــــب زمیـــــن.. اجرک الله یاصاحب الزمان عج ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 فرا رسیدن سالروز شهادت جانسوز دردانه‌ی سه‌ساله‌ی سیدالشهداء(ع) حضرت رقیّه بنت‌الحسین علیهم االسلام را به محضر مقدّس امام زمان عجّل‌الله‌ تعالی فرجه‌الشریف و همه شیعیان و منتظران تسلیت عرض می‌نمائیم. 🤲 «الهی بحقّ الرّقیة علیهاالسلام عجّل لولیّک المظلوم الفرج.»🤲 ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◀️ نگاهی کوتاه به زندگی حضرت رقیه سلام الله علیها ⬅️ شناسنامه حضرت رقیه علیهاالسلام حضرت رقیه فرزند امام حسین علیه السلام است . بر اساس نوشته‏ های بعضی کتاب‏های تاریخی، نام مادر حضرت رقیه علیهاالسلام، امّ اسحاق است که پیش‏تر همسر امام حسن مجتبی ( علیه‏السلام بوده و پس از شهادت ایشان، به وصیت امام حسن علیه‏السلام به عقد امام حسین علیه‏السلام درآمده است. در مورد تاریخ تولد حضرت رقیه چیزی معلوم نیست. ↩️ در تعداد دختران امام حسین و نامهای آنها اختلاف وجود دارد. آنچه از منابع بدست می آید امام حسین علیه السلام دارای چهار دختر بنامهای فاطمه کبری، فاطمه صغری، سکینه و رقیه بوده است. 👈اصل وجود دختری چهار ساله برای امام حسین علیه السلام در منابع شیعی آمده است. در کتاب کامل بهائی نوشته علاء الدین طبری (قرن ششم هجری) قصه دختری چهار ساله که در ماجرای اسارت در خرابه شام در کنار سر بریده پدر به شهادت رسیده، آمده است. اما در مورد نام او، آیا رقیه بوده یا فاطمه صغری و... اختلاف است. لهوف سید ابن طاووس و حضرت رقیه (س) یکی از کتاب‏های کهن که در زمینه حضرت رقیه مطالبی نقل نموده، کتاب اللهوف از سیدبن طاووس است. وی می‏ نویسد: «شب عاشورا که حضرت سیدالشهداء علیه ‏السلام اشعاری در بی وفایی دنیا می‏خواند، حضرت زینب علیهاالسلام سخنان ایشان را شنید و گریست. امام علیه‏ السلام او را به صبر دعوت کرد و فرمود: «خواهرم، ام کلثوم و تو ای زینب! تو ای رقیه و فاطمه و رباب! سخنم را در نظر دارید [و به یاد داشته باشید] هنگامی که من کشته شدم، برای من گریبان چاک نزنید و صورت نخراشید و سخنی ناروا مگویید [و خویشتن دار باشید. سن حضرت رقیه (س) و تاریخ شهادت ایشان تاریخ شهادت: 5 صفر سال 61 هجری قمری مشهور این است که ایشان سه یا چهار بهار بیشتر به خود ندیده و در روزهای آغازین صفر سال 61 ه .ق، پرپر شده است. ⬅️ چگونگی شهادت و مرقد مطهر حضرت رقیه سلام الله علیها ↩️ بعد از واقعه عاشورا دشمن تمام کسانی را که زنده مانده بودند ، اسیر کرد. میان این اسرا، یک دختر کوچک هم دیده می ‏شد. این دختر کوچک رقیه بود. رقیه دختر امام حسین علیهاالسلام که حالا بعد از شهادت پدرش به همراه عمه ‏اش زینب و اسرای دیگر به طرف شام می ‏رفت. از داخل خرابه های شام، صدای یک کودک به گوش می ‏رسید. تمام کسانی که در میان اسرا بودند، می ‏دانستند که این صدای رقیه دختر کوچک امام حسین است. رقیه از خواب بیدار شده بود و سراغ پدرش را می ‏گرفت. گویا خواب پدرش را دیده بود. 😭در این حال یزید، دستور داد سر امام حسین علیه‏ السلام را به رقیه نشان بدهند. وقتی حضرت رقیه علیهاالسلام سر بریده پدرش امام حسین علیه‏ السلام را دید، با فریاد و ناله خودش را روی سر بریده پدرش انداخت و همان جا، از دنیا رفت.🏴 🌷مرقد مطهر حضرت رقیه علیها السلام در سوریه نزدیک به قبر حضرت زینب علیها السلام است.   ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••༻﷽༺••• ✅ موضوع: اعراب آیه ۸۳ سوره بقره 👈وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ إِلَّا قَلِيلًا مِنْكُمْ وَأَنْتُمْ مُعْرِضُونَ و به مردمان سخن نيك گوييد و نماز بخوانيد و زكات بدهيد. ولى جز اندكى از شما، پشت كرديد و شماييد روى‌گردانندگان. وَ:حرف عطف، مبنی برفتح،دغیز عامل، محلی از اعراب ندارد قُولُوا:فعل امر، مبنی بر حذف نون، ضمیر متصل«واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل لِ:حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. النَّاسِ:اسم مجرور به حرف جر«بِ»، علامت جرکسره ظاهری لِلنَّاسِ:جار و مجرور، متعلق به«قُولُوا» حُسْنًا:نعت برای مفعول مطلق محذوف، منصوب بنابرتبعیت«تقدیر کلام:و قولوا للناس قولاً حسنا» وَ:حرف عطف، مبنی برفتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد أَقِيمُوا:فعل امر، مبنی بر حذف نون، ضمیر متصل«واو»،مبنی، محلا مرفوع، فاعل الصَّلَاةَ:مفعولٌ‌به ومنصوب، علامت نصب فتحه ظاهری وَ:حرف عطف، مبنی برفتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد آتُوا:فعل امر، مبنی بر حذف نون، ضمیر متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل الزَّكَاةَ:مفعولٌ‌به و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری ثُمَّ:حرف عطف، مبنی برفتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد تَوَلَّيْتُمْ:فعل ماضی، مبنی بر سکون، ضمیر متصل و بارز«تم»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل اَِّلا:حرف استثناء، مبنی برسکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. قَلِيلًا:مستثنی ومنصوب، علامت نصب فتحه ظاهری مِنْ:حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. كُمْ:ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ مِنْكُمْ:جار و مجرور، متعلق به«قَلِيلًا» وَ:حرف حالیه، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد أَنْتُمْ:ضمیر منفصل، مبنی بر سکون، محلا مرفوع، مبتدا مُعْرِضُون:خبر و مرفوع، علامت رفع «واو» •••┈✾~💠~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~💠~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرانی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••༻﷽༺••• موضوع: انواع جمع (اسم جمع) 👈 اسم جمع اسمی است که معنای جمع دارد ولی از لفظ خود مفردی ندارد و صیغه آن مطابق با صیغه‌های جمع مکسر نیست. مثال: جَيش (واحد آن جُندي است) شَعب، قبيلة، قَوم، رَهط، مَعشر، ثُلّة، ناس،(واحد آن‌ها رجل یا امرأة است) نساء (واحد آن امرأة) خَيل (واحد آن فَرَس) إبل و نَعَم (واحد آن جَمَل یا ناقَة) غَنم و ضأن (واحد آن دو، شاة برای مذکر ومؤنث است) 🔷 با اسم جمع به اعتبار لفظ آن می‌توان همچون مفرد و به اعتبار معنایش مانند جمع رفتار کرد. مثال: اَلقَومُ سارَ یا سارُوا شَعبٌ ذكيّ یا أذكياء. 📌 اگر اسم جمع را به اعتبار لفظش مفرد به حساب آوریم جمع و تثنيه آن جایز است. مثال: (جمع) أقوام، شُعوب، قبائل، أرهُط، آبال (تثنیه) قومان، شَعبان، قبيلتان، رَهطان، و إبِلان. •••┈✾~💠~✾┈••• ✅ در آیه ۸۳ سوره مبارکه بقره: «النّاس» اسم جمع است. •••┈✾~💠~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (بر مبنای کتاب مبادی العربیه و نحو کاربردی متوسطه و نحو قرآن) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~💠~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪️بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ▪️ 🏴اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ ◾️◾️◾️◾️◾️◾️ 🌠موضوع: انواع استفهام ✅جلال الدین سیوطی معنای حقیقی هیأت نحوی "استفهام" را استخبار (خبرگرفتن) می داند. وی در بررسی متن قرآن به 32 نوع دیگر معنی (جز استخبار) اشاره دارد که همه به مناسبت قرائن مشخص می گردند. در این بخش به چند معنی آن اشاره می شود: (1) انکار: که معمولاً در هیأت و در معنی منفی است مانند، «أَ شَهِدُوا خَلْقَهُمْ » یعنی ما شَهِدُوا خَلْقَهُمْ (زخرف-19) (2) توبیخ مانند، «أَ فَعَصَیْتَ أَمْرِی‌» (طه -93) (3) تقریر مانند، «أَ لَمْ یَجِدْکَ یَتِیماً فَآوَى‌ »(ضحی-6) (4) تعجب یا تعجیب مانند، «مَا لِیَ لاَ أَرَى الْهُدْهُدَ »(نمل-20) (5) تسویه مانند، «سَوَاءٌ عَلَیْهِمْ أَ أَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ »(بقره-6) (6) امر مانند، «أَ تَصْبِرُونَ » یعنی اصبروا(فرقان-20) (7) ترغیب مانند، «هَلْ أَدُلُّکُمْ عَلَى تِجَارَةٍ تُنْجِیکُمْ مِنْ عَذَابٍ أَلِیمٍ‌»(صف-10) (۸) تأدیب مانند: يَـأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ لِمَ تَقُولُونَ مَا لَاتَفعَلُونَ ؟! ◾️◾️◾️◾️◾️◾️ ⚫️منابع و مآخذ:تفاسیر وزین تسنیم،المیزان،مجمع البیان،نمونه و نور 🔲🔲🔲🔲🔲🔲 مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام مهدے جان من نشانے از شما ندارم... اما نشانےام را برایتان مےنويسم تا سراغ دل تنگم بیایید... در عصرهاے انتظار... بہ حوالے بے ڪسے قدم بگذارید... خيابان غربت را پيدا ڪنید مولایم... و وارد ڪوچہ پس ڪوچہ‌هاے تنہايیش شوید... ڪلبہ‌ے غريبےام را... ڪنار مرداب آرزوهاے دیدارتان... ڪنار بيد مجنونے خزان زده... پيدا خواهید ڪرد بہ سراغ بغض خيس پنجره ڪہ بیایید... حرير غمش را ڪہ ڪنار بزنید... عاشقے منتظر،با بغضے سرد و پاییزے مے‌بینید ڪہ غرق دنیاے فانیش شده... و نجات غریق مےخواهد... دریابیدش ڪہ همہے دنیایش شمایید آقــــا 🕊🌹أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🌹🕊 ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄- موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◼️ امام زمان و عمه ی سه ساله اش ✍ مطلبی عجیب در زیارت ناحیه ی مقدسه 📹 ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄- موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴ماندم و خونابه و پاهای زخمی روی پرو بالم نشسته جای زخمی دنبال تو شیرین ترین بابای دنیا منزل به منزل میروم باپای زخمی یک دختر زخمی نشسته چشم بر در درانتظار دیدن بابای زخمی🏴 ▪️▪️برگزاری مراسم شهادت دردانه اباعبدالحسین, حضرت رقیه سلام الله علیها و نمایش خرابه شام 🏴همراه با مرثیه سرایی وسینه زنی توسط مداحان اهل بیت علیهم السلام و با حضور جمع کثیری از بانوان ولایی موسسه نورالیقین ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ موسسه نوالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••●◈﷽●◈•••═•* 🏴 🏴 🏴 ┄┄┅•●✻●••┅┄┄ 🥀از واژه مفتون در این حکمت چه معانی برداشت می شود؟ الف: مفتون از ماده «فِتَن» و «فِتنِه» در اصل به معنای آزمایش کردن است. ب: مفتون به معنای فریب خورده است، که گاهی بر اثر تقصیر و گاه براثر قصور و گاه بدون اختیار دامان انسان را می گیرد؛ به همین منظور امام ( می فرماید: تمام کسانی که مفتون هستند، سزاوار سرزنش نیستند. 🥀میان فتنه گر (فاتن) و گرفتار فتنه (مفتون) چه تفاوت هایی وجود دارد؟ از این حکمت ماندگار چنین استفاده می شود که در ارتباط با مسئله فتنه، همگان یکسان نیستند، بلکه باید آنها را به دو گروه تقسیم کرد: فاتن و مفتون فاتن: به کسی گفته می شود که سردمدار فتنه است، اوست که آتش فته را روشن می کند و گروهی را گرفتار می سازد. مثل معاویه و عمرو عاص و ... که سردمداران فتنه بودند. قرآن کریم درباره فاتنان می گوید: «إِنَّ الَّذِینَ فَتَنُوا الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِناتِ ثُمَّ لَمْ یَتُوبُوا فَلَهُمْ عَذابُ جَهَنَّمَ وَ لَهُمْ عَذابُ الْحَرِیقِ» فاتنان نه تنها مردمی را به فتنه و عذاب می اندازند بلکه مفتون: به کسانی گفته می شود که در دام فتنه گرفتار شده اند و دو قسمند. آگاهان و ناآگاهان. که هر دو مفلوک و بیچاره اند. مراد از مفتون در اینجا کسی است که کار ناشایسته انجام دهد، پس معنی کلام امام علی ( چنین است: هرگاه از کسی کار بد و ناپسندی مشاهده کردی، پیش از دانستن سبب و علت آن، او را توبیخ و سرزنش نکن، زیرا ممکن است برای آن کار مجوز شرعی داشته باشد مانند کسی که به اضطرار وناچاری از گوشت مردار استفاده کرده ، البته اگر کسی نه از روی ناچاری و نه از جهل و ندانستن مسئله، بلکه از سر هوا و هوس و بی اعتنایی به احکام خدا، عمل حرامی انجام دهد قابل سرزنش است و باید او را نصیحت و راهنمایی نمود مگر اینکه امیدی به هدایت او نباشد. (مانند عبد الله بن عمر و سعد بن ابی وقاص و محمد بن مسلمه که از بیعت با امیر مومنان علی ( خودداری کردند و نه به گروه حق پیوستند و نه به گروه باطل) ┄┄┅•●✻●••┅┄┄ 📌توجه:هرگونه نشر یاکپی برداری ازتمام یا بخشی ازپیام بدون ذکرنام کانال اشکال شرعی دارد. ┄┄┅•●✻●••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکزتخصصی تفسیروعلوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا