eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
974 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••🌸🍃﷽🌸🍃•••═•* ✍ خلاصه ای از زندگینامه حضرت خدیجه سلام الله علیها ⬅️ بیعت حضرت خدیجه با حضرت علی ↩️ پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم بعد از اینکه به رسالت مبعوث شد، حضرت علی علیه‌السلام و حضرت خدیجه کبری سلام‌الله‌علیها به ایشان ایمان آورده و بیعت کردند بعد از بیعت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم، حضرت از همسرش خواست که با امامِ بعد از پیامبر ‌یعنی حضرت علی علیه‌السّلام بیعت کند و به ولایت ایشان اقرار کند که حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها بی‌درنگ با حضرت علی علیه‌السّلام بیعت کرد: 🍃«ثم قال یا خدیجة هذا علی مولاک و مولی المؤمنین و امامهم بعدی قالت صدقت یا رسول الله قد بایعته‌ علی‌ ما قلت‌ اشهد الله‌ و اشهدک‌ و کفی بالله شهیدا علیما؛  👈 پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم فرمودند: ‌ای خدیجه! این علی است مولای تو و مولا و امام مومنین بعد از من. خدیجه فرمود: راست فرمودی‌ ای رسول خدا! همانا من همان‌گونه که شما فرمودی با او بیعت کردم؛ خداوند و تو را بر این کار شاهد می‌گیرم و همانا برای شهادت خداوند گواه و دانا کفایت می‌کند.» ⬅️ زن مبارک و صدیقه ↩️ سید بن طاووس در کتاب اقبال الاعمال خود، نقلی را آورده است که خداوند ویژگی‌هایی و خصوصیات پیامبر آخر الزمان را برای حضرت عیسی علیه‌السّلام می‌شمرد که یکی از خصوصیات آن، وجود همسر مبارک و راست‌گو برای ایشان بود: 🍃«نسله‌ من‌ مبارکة صدیقة یکون له منها ابنة لها فرخان سیدان یستشهدان؛  👈 نسل پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم از زن مبارکه و صدیقه‌ای است که آن پیامبر از آن زن دختری دارد و آن دختر دو فرزند دارد [حسنین علیهما‌السلام] که سرور و آقایند و شهید می‌شوند.» 👈👈همچنین در زیارت‌نامه منسوب به حضرت خدیجه علیهاالسّلام چنین آمده است: 🍃«السلام علی ازواجک الطاهرات‌ الخیرات‌ امهات المؤمنین خصوصا الصدیقة الطاهرة الزکیة الراضیة المرضیة خدیجة الکبری ام المؤمنین؛  👈 سلام بر همسران پاک و نیک تو، مادران مومنان به خصوص سلام بر بانوی راستین و پاک و پاکیزه، خشنود و پسندیده، خدیجه بانوی بزرگ، مادر مومنان علیهاالسّلام.» این مطلب ادامه دارد ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•═•••◈﷽◈•••═•* به دنبال علت باش 🔰‍ وقتی که گیاهی را می‌کارید، اگر او به خوبی رشد نکند، 🥀 گیاه را سرزنش نمی‌کنید. شما به دنبال دلایلی که او به خوبی رشد نمی‌کند می‌گردید. این دلایل میتواند نیاز گیاه به آب بیشتر یا کمتر یا آفتاب باشد.. انسان هرگز گیاه را سرزنش نمی‌کند . صفحات و آیاتی که احساس میکنیم سخت است، دلیل بر سخت بودن آیات نیست❌ بلکه باید در روش حفظ و مرورهامون تجدید نظر کنیم، اگر آیه ای سخت بود خود ما هم باید از آیات سخت تر باشیم تا بتوانیم خیلی روان مرور کنیم، وقتی میبنیم محفوظات ضعیف شدن این از کم لطفی حافظ نسبت به محفوظات است 🔰محفوظات هم مانند گیاه نیاز به رسیدگی دارند تا در ذهن رشد کنند اگر بدانیم چگونه از آیات مراقبت کنیم به تدریج شاهد رشد محفوظات خواهیم بود، باید دلایل سخت بودن ایات رو پیدا کنیم، آیا نکات زیر در حفظ قرآن رعایت میشود؟ 🔰 آیا مرتب مباحثه انجام میشود؟ 🔰 ایا مرورها اصولی و استاندارد و بدون وابستگی به قران از طریق حافظه انجام میشود؟ 🔰 آیا تمریناتی جهت تقویت حافظه تصویری انجام میشود( چشم خوانی) 🔰 آیا به کمیت و فاصله مرورها توجه میشود؟ ( هفته ای یک دور مرور کل محفوظات) پس همیشه مواظب محفوظاتی که با زحمت و تلاش در ذهن کاشته اید باشید 📖🌹 منبع: کانال حفظ قرآن 📌توجه : انتشار مطالب اختصاصی این کانال با ذکر منبع، بلامانع است. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• @moassese_nooralyaghin موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام حضرت نجات،مهدی جان 💐در این قرن های فراق،در این سال های دلتنگی چه اشک ها که چکیده به پای آمدنتان... 🍀چه جان های عاشقی که سوخته در هجرانتان... چه دل های بیقراری که پر و بال زده در اندوهِ غربتتان... چه چشم های منتظری که مانده در مسیرِ آمدنتان... ⚡️چه خدمتگزاران دل نگرانی که تمام عمر برای گسترش نام عزیزتان عاشقانه تلاش کردند و منتظر و مغموم و اشکبار،پر کشیدند... 🥀خدا شما را به ما بازرساند و این فراق جانسوز را به روشنای دلنشین و زیبای ظهورتان پیوند زند... 🌿اللﮩـم عجـل لولیـڪ الفـرج🌿 ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄- موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸خداوند متعال: هر کس به بندگان من اعتماد کند و بر آنان تکیه کند، اسباب برکت آسمان ها و زمین را برایش قطع می کنم. اگر از من چیزی بخواهد، به او نمیدهم 🌿و اگر مرا بخواند، پاسخش را نمیدهم و هر کس که بر من تکیه کند، آسمانها و زمین را پشتوانه روزی او قرار میدهم و اگر از من چیزی بخواهد، به او عطا می کنم. 📚امالى طوسى/ص585/ح1210 ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄- موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
بسم الله الرحمن الرحیم استاد حسینی آل مرتضی در آغاز جلسه تفسیر سوره طه مورخ ۲۰ آبان ۱۴۰۲ بر اهمیت موضوع استفاده عملی از آیات قرآن تاکید کردند و فرمودند باید قرآن را مورد استنطاق قرار داد چرا که قرآن کتاب زندگی است. ایشان در ادامه با اشاره به آیه ۸۳ سوره طه (وَمَا أَعْجَلَكَ عَنْ قَوْمِكَ يَا مُوسَىٰ) افزودند یکی از مشکلات جامعه امروز ما عجله است. 👈عجله مطالبه چیزی قبل از رسیدن وقت آن است. 👈در آیات و روایات نیز به مساله عجله اشاره شده است از آن جمله: - خُلِقَ الإنْسَانُ مِنْ عَجَلٍ - اِنَّ الْاِنْسانَ خُلِقَ هَلُوعاً - وَلَا تَعْجَلْ بِالْقُرْآنِ مِنْ قَبْلِ أَنْ يُقْضَى إِلَيْكَ وَحْيُهُ وَقُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْمًا (۱۱۴ طه) خواندن قرآن باید با تدبر و تفکر همراه باشد پیامبر اکرم ص چون میخواستند هم قرآن را سریعتر حفظ نمایند و هم تعالیم آن را زودتر به مردم برساند عجله داشتند، حال آنکه خداوند در مقابل نهی وَلَا تَعْجَلْ، امر میفرماید: وَقُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْمًا طلب علم مساله مهمی است و برای کسب علم و دانش نهایتی وجود ندارد. - قضاوت عجولانه حضرت داوود علیه السلام مدیریت موسسه نورالیقین در ادامه بیان داشتند اگر خداوند عجله را در ذات انسان قرار داده است پس چرا سپس از عجله کردن نهی فرموده است؟ چگونه می توانیم به این پرسش قرآنی جواب ‌دهیم؟ دو مسئله داریم : «العَجَلَةُ مِنَ الشَّيْطانِ» و «خیر البرّ عاجله» چگونه این دو را با هم جمع می‌کنیم؟ در قدم اول باید خوب فکر کرد و همه جوانب را با عقل و منطق خوب سنجید و سپس عمل کرد. رکورد ۱۱ قسم در سوره شمس فقط برای بیان یک نکته است: قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا ﴿۹﴾ وَ قَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا ﴿۱۰﴾ هوای نفس و تمایلات درونی نیروی سازنده ای است که اگر تعدیل شود در مسیر سعادت انسان قرار خواهد گرفت مبارزه با صفات مذمومی مانند عجله احتیاج به تزکیه نفس دارد. 👈ایشان در ادامه به تفاوت عجله با سرعت و سبقت اشاره کردند. عجله با سرعت و سبقت تضاد دارد. سبقت به معنای تقدم و پیش گرفتن در عملی است که زمان آن رسیده است. عجله شتابزدگی است اما سبقت و سرعت شتاب است. در کارهای خیر باید سبقت گیری کرد. عجله در توبه کردن از جمله موارد عجله ممدوح است. ثُمَّ يَتُوبُونَ مِنْ قَرِيبٍ ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ سرکار خانم آل مرتضی در ادامه به توجیه و متهم کردن دیگران در خطاها به عنوان موضوع آیه ۸۷ طه اشاره کردند. بنی اسرائیل گناه انحراف خود را توجیه کردند و سامری را مقصر دانستند (قَالُوا مَا أَخْلَفْنَا مَوْعِدَكَ بِمَلْكِنَا وَلَٰكِنَّا حُمِّلْنَا أَوْزَارًا مِنْ زِينَةِ الْقَوْمِ فَقَذَفْنَاهَا فَكَذَٰلِكَ أَلْقَى السَّامِرِيُّ). شخص مجرم مى‌كوشد تا گناه خود را به گردن ديگران بيندازد در حالیکه پرهيزگاران نفس خويش را به قصور متّهم مى كنند، فَهُمْ لاَِنْفُسِهِمْ مُتَّهِمُونَ. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ ⬅️حضرت موسی برای رسیدگی به گناه بزرگ گوساله پرستی دادگاهی تشکیل داد و در مرحله اول محاکمه را با برادر خود شروع کردند: مَا مَنَعَكَ إِذْ رَأَيْتَهُمْ ضَلُّوا أَلَّا تَتَّبِعَنِ أَفَعَصَيْتَ أَمْرِي حضرت هارون در پاسخ برای خاموش کردن شعله های خشم و التهاب برادرش عبارت قَالَ يَا ابْنَ أُمَّ  را به کار برد تا ابتدا عواطف وی را تحریک کند و سپس با دلیل و منطق بی گناهی خود را اثبات کند. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ ⬅️حضرت موسی در مرحله دوم سامری را مواخذه کرد قَالَ فَمَا خَطْبُكَ يَا سَامِرِيُ سامری ها و ابولهب ها در همه زمانها وجود دارند. سامری از تعالیم حضرت موسی علیه السلام علیه دین خداوند سوءاستفاده کرد. امام علی عليه السلام نیز خطاب به حسن بصری فرمودند: ... تو اى حسن! سامرى اين امّت هستى، تو از من آثار رسول خدا را مى‌گيرى و با هواى نفس و تفسير به رأى خودت، مكتب تازه‌اى مى‌سازى و مردم را به آن فرا مى‌خوانى. حضرت موسى عليه السلام براى سامرى چندين مجازات قرار داد: طرد «فَاذْهَبْ»، نفرين‌ «لا مِساسَ»، تهديد به عذاب آخرت‌ «لَكَ مَوْعِداً»، آتش زدن گوساله‌ «لَنُحَرِّقَنَّهُ». چرا که ابزار گناه و آثار انحراف بايد نابود شود. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ و در نهایت در مرحله سوم دادگاه قوم بنی اسرائیل تشکیل شد و حضرت موسی آنها را به شدت توبیخ کرد. خداوند داستان حضرت موسی را برای پیامبر تعریف فرمودند (كَذَٰلِكَ نَقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ أَنْبَاءِ مَا قَدْ سَبَقَ ۚ وَقَدْ آتَيْنَاكَ مِنْ لَدُنَّا ذِكْرً(طه/۹۹))، ما نیز باید این داستانها را تعریف کنیم و از آنها درس عبرت بگیریم چرا که اعراض از قرآن و مجالس قرآن تبعات سنگینی دارد. (مَنْ أَعْرَضَ عَنْهُ فَإِنَّهُ يَحْمِلُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وِزْرًا، طه/۱۰۰))     ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┅═✼🌺 ﷽ 🌺✼═┅ موضوع : بهانه جویی برای فرار ازجهاد لَوْ کانَ عَرَضاً قَریباً وَ سَفَراً قاصِداً لاَتَّبَعُوکَ وَ لکِنْ بَعُدَتْ عَلَیْهِمُ الشُّقَّةُ وَ سَیَحْلِفُونَ بِاللَّهِ لَوِ اسْتَطَعْنا لَخَرَجْنا مَعَکُمْ یُهْلِکُونَ أَنْفُسَهُمْ وَاللَّهُ یَعْلَمُ إِنَّهُمْ لَکاذِبُونَ ● عَفَا اللَّهُ عَنْکَ لِمَ أَذِنْتَ لَهُمْ حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَکَ الَّذینَ صَدَقُوا وَ تَعْلَمَ الْکاذِبینَ ● لایَسْتَأْذِنُکَ الَّذینَ یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الآخِرِ أَنْ یُجاهِدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ وَ اللَّهُ عَلیمٌ بِالْمُتَّقینَ ● إِنَّما یَسْتَأْذِنُکَ الَّذینَ لایُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الآْخِرِوَ ارْتابَتْ قُلُوبُهُمْ فَهُمْ فی رَیْبِهِمْ یَتَرَدَّدُونَ ؛ اگر مالى در دسترس سفرى (آسان و) کوتاه بود قطعا از پى تو مى آمدند ولى آن راه پر مشقت بر آنان دور مى نماید و به زودی به خدا سوگند خواهند خورد که اگر مى توانستیم حتما با شما بیرون مى آمدیم (با سوگند دروغ )خود را به هلاکت مى کشانند خدا مى داند که آنان سخت دروغگویند ● خدایت ببخشاید چرا پیش از آنکه (حال) راستگویان بر تو روشن شود و دروغگویان را بازشناسى به آنان اجازه دادى ● کسانى که به خدا و روز بازپسین ایمان دارند در جهاد با مال و جانشان از تو عذر و اجازه نمیخواهند و خدا به (حال )تقواپیشگان داناست ● تنها کسانى از تو اجازه مى خواهند (به جهاد نروند) که به خدا و روز بازپسین ایمان ندارند و دلهایشان به شک افتاده و در شک خود سرگردانند (۴۲- ۴۵) ⁉️با توجه به آیات ۴۲ الی ۴۵ "لَوْ کانَ عَرَضاً قَریباً ... فَهُمْ فی رَیْبِهِمْ یَتَرَدَّدُونَ" به کدام صفات بارز منافقان اشاره شده است؟ ✍در بیش از سیصد آیه در قرآن کریم درباره منافقان، اخلاق و منش آنها سخن به میان رفته و خطرات ایشان برای جامعه اسلامی گوشزد شده است. در این بخش از آیات نیز صفات منافقان به صور ذیل انعکاس یافته است: 1⃣ منفعت طلبی : لَوْ کَانَ عَرَضًا قَرِیبًا وَ سَفَرًا قَاصِدًا لَاتََّبَعُوکَ وَ لَکِنْ بَعُدَتْ عَلَیْهِمُ الشَُّقََّةُ...انسان منافق نان به نرخ روز خور و منفعت طلب است و در جایی که نفعی برایش نداشته باشد حاضر نمیشود 2⃣راحت طلبی : لَوْ کَانَ عَرَضًا قَرِیبًا وَ سَفَرًا قَاصِدًا لَاتََّبَعُوکَ وَ لَکِنْ بَعُدَتْ عَلَیْهِمُ الشَُّقََّةُ.. .تنبلی و راحت طلبی یکی از مصداق های بزرگ هوای نفس و مانع بزرگی برای خودسازی و پیشرفت در زندگی است. 3⃣ سوگند دروغ : ...وَسَیَحْلِفُونَ بِاللََّهِ لَوِ اسْتَطَعْنَا لَخَرَجْنَا مَعَکُمْ یُهْلِکُونَ أَنْفُسَهُمْ... 4⃣ دروغگویی: ...وَاللََّهُ یَعْلَمُ إِنََّهُمْ لَکَاذِبُونَ با توجه به آیات قرآن و احادیث، "دروغ کلید بدی ها و مایه تباهی ایمان محسوب شده است" . این گناه بزرگ انسان را در دنیا و آخرت از رحمت الهی محروم می سازد و اعتماد مردم را نسبت به فرد از بین می برد. 5⃣ بهانه جویی : لَوِ اسْتَطَعْنَا لَخَرَجْنَا مَعَکُمْ... 6⃣ مظلوم نمایی : لَوِ اسْتَطَعْنَا لَخَرَجْنَا مَعَکُمْ... امروز شاهد هستیم که رژیم غاصب ،جنایتکار و کودک کش اسرائیل در غزه دست به هر جنایتی می‌زند و حتی از بمباران بیمارستان و مدرسه نیز ابایی ندارد، اما امید دارد با بهره‌گیری از ظرفیت رسانه خود را بی‌گناه و مظلوم  نشان دهد. 7⃣ ریب و شک : ...فِی رَیْبِهِمْ یَتَرَدَّدُونَ 8⃣ جهاد گریزی : إِنَّمَا یَسْتَأْذِنُکَ الَّذِینَ.... 9⃣ ایمان نمی آورند :لایُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الآْخِرِ ⬅️استاد مرتضی مطهری می فرماید: این که قرآن راجع به منافقین زیاد سخن می‌گوید، در حقیقت هشداری است به مسلمانان که همواره بایستی مواظب منافقین باشند و فریب آنها را نخورند زیرا منافق اختصاص به صدر اسلام ندارد، در هر زمانی منافق وجود دارد در میان صفوف مسلمانان رخنه می‌کنند و تظاهر به اسلام می‌‏نمایند و از پشت خنجر می‏‌زنند.اینها مانند «ستون پنجم» هستند که در داخل صفوف دشمن تظاهر به محبت می‌کنند ولی در باطن به نفع گروه خودشان در کارند. قرآن می‌گوید: همیشه خطر ستون پنجم، جامعه مسلمانان را تهدید می‌کند، کسانی که می‌گویند: امَنّا بِاللهِ وَ بِالْیوْمِ الْاخِرِ وَ ما هُمْ بِمُؤْمنین ما ایمان به خداوند و به روز قیامت آورده‌ایم، ولی دروغ می‌گویند ┅═✼🌺🌸🌺✼═┅ 📌برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر عمومی طرح جامع رضوان(تفسیر کل قرآن کریم برمبنای تفاسیر المیزان،نمونه،نور،ونسیم حیات) 📌توجه هر گونه نشر وکپی برداری ازو تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال،اشکال شرعی دارد. 🌺مؤسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر وعلوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تا‌ڪی‌دل‌‌من‌چشم‌به‌در‌داشته‌باشد اۍ‌ڪاش‌کسی از‌تو‌خبرداشته‌باشد آن‌باد‌ڪه‌آغشته‌به‌بوی‌نفس‌توستـــ از‌ڪوچه‌ی‌ما‌ڪاش گذر‌داشته‌باشد صبحت بخیر ای عزیز زهرا🤚 ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 «لشکر نامرئی امام زمان» 👤 استاد 🔺 خیلی وقت‌ها مذهبی‌ها ساکت و خاموشن، اصلا معلوم نیست هستن!!!! 📱 این‌همه در فضای مجازی وقت میذاری، چقدر از صفحات مذهبی حمایت میکنی؟ @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
شیوه‌های مجرب توسل به امام زمان علیه السلام 🎙 حجت الاسلام و المسلمین ناصری 🔸 بسیار قابل استفاده @moassese_nooralyaghin
*•═•••🌸🍃﷽🌸🍃•••═•* ◀️ خلاصه ای از زندگینامه حضرت خدیجه سلام الله علیهاآشنایی و ازدواج با پیامبرصلوات الله علیه و آله ⬅️ در چگونگی همکاری و آشنایی حضرت محمد صلی اللّه علیه وآله وسلم ــکه در آن سال‌ها حدود بیست سال داشت ــ با خدیجه، اختلاف هست. ↩️ برخی آغاز روابط تجاری خدیجه و پیامبر اکرم را به توصیه و سفارش ابوطالب دانسته اند. اما در خبری از ابن اسحاق آمده است که خدیجه از امانتداری و درستکاری حضرت محمد خبر داشت و چون تصمیم گرفته بود مال فراوانی را به تجارت اختصاص دهد، از او خواست تا به کاروانش بپیوندد و بیش از دیگران مزد بگیرد. حضرت محمد حداکثر پنج سفر تجاری، چهار سفر به یمن و یک سفر به شام ، برای خدیجه انجام داد. 👈مهمترین آن‌ها، که به ازدواج آن دو منجر گردید، سفر تجاری شام بود و به دلیل اهمیتش اکثر منابع، تنها به ذکر آن سفر پرداخته و آن را ابتدای همکاری حضرت با خدیجه دانسته اند. ظاهرآ اولین سفر تجاری آن حضرت به بازار حُباشه، در تهامه ، بوده و سفر به شام دومین یا سومین سفر بوده است، چرا که حضرت سفری نیز به جُوَش، در یمن ، کرد. ↩️به زعم حلبی بازار حباشه همان جوش است و گویا این یک یا دو سفر برای آزمودن قدرت تجاری پیامبر بوده است. 👈بعد از انعقاد قرارداد، ابتدا پیامبر با کارمزد دو قلوص (ماده شتر جوان) به همراه شریک تجاری خود سائب بن ابی سائب صَیفی بن عابد و غلام خدیجه، میسره، عازم بازار حباشه شد و با موفقیت بازگشت. 👌میسره اخبار شگفت انگیزی از این سفر به خدیجه داد و او برای اولین بار با رضایت ابوطالب ، پیامبر را در رأس کاروانی بزرگ به شام تجهیز کرد. پس از اتمام این سفر پرماجرا، که جزئیات آن در منابع اسلامی آمده است، خدیجه به ایشان علاقه مند شد. این مطلب ادامه دارد ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* «يُرِيدُ اللَّهُ لِيُبَيِّنَ لَكُمْ وَيَهْدِيَكُمْ سُنَنَ الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ وَيَتُوبَ عَلَيْكُمْ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ* وَاللَّهُ يُرِيدُ أَن يَتُوبَ عَلَيْكُمْ وَيُرِيدُ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الشَّهَوَاتِ أَن تَمِيلُوا مَيْلًا عَظِيمًا* يُرِيدُ اللَّهُ أَن يُخَفِّفَ عَنكُمْ ۚ وَخُلِقَ الْإِنسَانُ ضَعِيفًا؛ خدا مى‏ خواهد براى شما توضيح دهد و راه [و رسم] كسانى را كه پيش از شما بوده‏ اند به شما بنماياند و بر شما ببخشايد و خدا داناى حكيم است (۲۶) خدا مى‏ خواهد تا بر شما ببخشايد و كسانى كه از خواسته ‏ها[ى نفسانى] پيروى مى كنند مى‏ خواهند شما دستخوش انحرافى بزرگ شويد (۲۷) خدا مى‏ خواهد تا بارتان را سبك گرداند و [مى‏ داند كه] انسان ناتوان آفريده شده است (۲۸، نساء)». ✅ موضوع: تکرار مسأله توبه ❓علت تکرار مساله توبه (وَيَتُوبَ عَلَيْكُمْ) در آیات ۲۶ و ۲۷ «سوره نساء» چیست ؟ ✍ توبه عبارت است از رجوع خداى تعالى به بنده خود به نعمت و رحمتش، به اينكه برايش شريعت تشريع كند، و حقيقت را بيان نمايد و به سوى طريق استقامت، هدايتش فرمايد، همه اينها از خداى تعالى توبه است، همچنان كه قبول توبه بنده گنه كار و از بين بردن آثار گناهان او نيز توبه است. 🔸 در این آیه سه مبحث وجود دارد : 1⃣ يُرِيدُ اللَّهُ لِيُبَيِّنَ لَكُمْ 2⃣ وَيَهْدِيَكُمْ سُنَنَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ 3⃣ وَيَتُوبَ عَلَيْكُمْ ⬅️ و اگر جمله «وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ» ذيل كلام قرار داد، براى اين است كه به هر سه مبحث آيه مربوط باشد، چون اگر مى خواست تنها مربوط به جمله آخر آيه باشد مناسب تر آن بود كه بفرمايد «و اللّه غفور رحيم». ⬅️ در آیه ۲۷، مساله توبه تكرار شده، و گويا منظور دلالت بر اين معنا بوده كه بفهماند جمله «وَيُرِيدُ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الشَّهَوَاتِ أَنْ تَمِيلُوا مَيْلًا عَظِيمًا» از سه مبحث آيه قبلى، تنها مقابل بحث سوم (وَيَتُوبَ عَلَيْكُمْ) قرار دارد. ◀️ زیرا اگر جمله «وَاللَّهُ يُرِيدُ أَنْ يَتُوبَ عَلَيْكُمْ» تكرار نمى شد، و جمله «وَيُرِيدُ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الشَّهَوَاتِ أَنْ تَمِيلُوا مَيْلًا عَظِيمًا» به آيه قبلى وصل مى شد، چنين به نظر مى رسيد كه اين جمله در مقابل همه مباحث آيه قبلى قرار دارد، و آنوقت معناى آيه به طور قطع لغو مى شد. ◀️ يُرِيدُ اللَّهُ لِيُبَيِّنَ لَكُمْ وَ يَهْدِيَكُمْ سُنَنَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَ يَتُوبَ عَلَيْكُمْ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ وَ يُرِيدُ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الشَّهَوَاتِ أَنْ تَمِيلُوا مَيْلًا عَظِيمًا زیرا اراده آنهائى كه پيروى شهوات مى كنند، نمى تواند از بيان خداى تعالى(يُرِيدُ اللَّهُ لِيُبَيِّنَ لَكُمْ) جلوگيرى و با آن مقابله كند، و همچنين نمى تواند با هدايت خداى تعالى(وَيَهْدِيَكُمْ سُنَنَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ) مقابله نمايد، خداى تعالى براى مسلمانان بيان مى كند و به سوى سنتهاى گذشتگان هدايت مى كند، چه آنها بخواهند و چه نخواهند. ◀️ پس به همين منظور كه جمله «وَ يُرِيدُ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الشَّهَوَاتِ أَنْ تَمِيلُوا مَيْلًا عَظِيمًا» به همه مباحث برنگردد، و تنها به «وَيَتُوبَ عَلَيْكُمْ» بر گردد جمله «وَاللَّهُ يُرِيدُ أَنْ يَتُوبَ عَلَيْكُمْ» را تكرار نموده است. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام مولای ما ، مهدی جان سلامی از دوستان دلتنگتان ... سلامی از مشتاقانِ چشم براهتان ... سلامی از منتظرانِ تنهایتان ... سلامی از دردمندانِ فراقتان ... سلامی از فرزندانِ گرفتارتان ... سلامی از محبینِ بغض آلودتان ... سلام بر شما که خوبترینید ، عزیزترینید ... سلام برشما که دوستمان دارید ... ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄- موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
💠امام علی(ع) میفرمایند: ✍روزى خواهد آمد که در آن سخن چین ها مقرّب خواهند شد و افراد بدکار، زیرک خوانده مى شوند، افراد با انصاف را ناتوان به حساب مى آورند، صدقه و انفاقِ در راه خدا را غرامت پندارند، و صله رحم و آمد و شد با خویشاوندان را با منّت انجام مى دهند، و بندگى و اطاعت خدا را وسیله فخر فروشى براى مردم قرار مى دهند. در چنین زمانى حکومت با مشورت زنان و امارت کودکان و تدبیر خواجه گان انجام مى گیرد. 📚نهج البلاغه فیض الاسلام، حکمت ۹۸ص ۱۱۳۲ ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄- موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin