eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.2هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
1.6هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┅═✼🌺 ﷽ 🌺✼═┅ ┅═✼🌺🌸🌺✼═┅ استاد آل مرتضی در سلسله مباحث 💫طرح تفسیری رضوان در آستانه دهه فجر فرمایشات رهبر معظم انقلاب در روز یازده بهمن در مراسم بیست و چهار هزار شهید پایتخت را اشاره و یادآوری نمودند. ایشان بیان داشتند حضرت آقا خون شهیدان را تضمین‌کننده ثبات انقلاب دانسته و فرمودند امروز نیز شهیدان ما را در مسیر انقلاب نگه داشته‌اند و هر زمانی که مقداری احساس سستی می‌شود، نام و یا حرکت و یا شهادت یک شهید، موجب تجدید قوای ملت می‌شود، همان‌گونه که شاهد حرکت سراسری ملت ایران در شهادت سردار سلیمانی بودیم. استاد آل مرتضی در ادامه این جلسه به تفسیر آیات آغازین سوره انبیا پرداختند.  ❇️ آیه اول: اقْتَرَبَ لِلنَّاسِ حِسَابُهُمْ وَهُمْ فِي غَفْلَةٍ مُعْرِضُونَ ✨موضوع: غفلت تفاوت بین غفلت و اعراض: ۱.👈غفلتی که شخصی با هشدار بیدار شود. ۲.👈 غفلتی که مقدمه اعراض است. یعنی فرد نمی‌خواهد بیدار شود. ایشان بیان داشتند👌عده ای در برابر انقلاب و خون شهداء غافل هستند. ✨قرآن برای همه اعصار نازل شده است. ❓سوال اینست که مردم در برابر انقلاب چه وظیفه ای دارند؟ بر مبنای آیه نخست مردم نباید در برابر انقلاب سست شوند و دچار غفلت شوند. ✨✨امام خمینی ره، اسلام را احیا کردند و خون شهیدان اولا بر گردن همه ما حقی است و ثانیا تضمین کننده راه نسل حال و آینده هستند. 🍃بنا بر فرمایش مولای متقیان امیرالمؤمنین علی علیه السلام: جهاد دری از در‌های بهشت است که خداوند آن را بر روی اولیای خاص خود گشوده است. ✨حفظ خون شهداء احتیاج به مداد علماء و جهاد تبیین دارد. 👈تیرهای منافقین برای اغفال جوانان و نسل امروز آماده است و ما باید در برابر آنها فعال بوده و حرکت کنیم. 👌👌در حقیقت از غفلت اعراض لازم است اما از کار و حرکت نباید اعراض کرد، چون کار واجب است یا مستحب. 🌠🌠🌠🌠🌠🌠 (برمبنای تفاسیر المیزان،تسنیم،نمونه و نور) 📌توجه هر گونه نشر وکپی برداری ازو تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال،اشکال شرعی دارد. 🌺مؤسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
┅═✼🌺 ﷽ 🌺✼═┅ ┅═✼🌺🌸🌺✼═┅ ارتباط آیه ۲: مَا يَأْتِيهِمْ مِنْ ذِكْرٍ مِنْ رَبِّهِمْ مُحْدَثٍ إِلَّا اسْتَمَعُوهُ وَهُمْ يَلْعَبُونَ ﴿٢﴾ 👈مُحْدَثٍ: همانگونه که قرآن ذکر محدث است حفظ این انقلاب احتیاج به نوآوری دارد. انسان مؤمن مانند نهر جاری است. ❇️قرآن همیشه در حال نوآوری است اما متأسفانه این نوآوری در زندگی مادی بیشتر رخ  داده است و نه معنوی باید خلاقیت و ابداع داشته باشیم تا نسل جوان را به مجالس قرآن و اهل بیت ع جذب کنیم. ما باید کلام اهل بیت ع، رهبر و علما را با دقت گوش دهیم (استماع) ✨✨امام رضا علیه السلام: فَإِنَّ اَلنَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلاَمِنَا لاَتَّبَعُونَا؛ اگر مردمْ زیبایی های گفتار ما را می دانستند، از ما پیروی می کردند». ❇️محدث چیز حادث و جدید است وقتی نبوده و بوجود آمده است حدوث شده است. ملاصدرا و علامه جوادی آملی از کلمه «محدث» به حرکت جوهری اشاره کرده اند. امام خمینی ره از حرکت جوهری خیلی استفاده کردند بدون اعتقاد به حرکت جوهری، حرکت صعودی وجود ندارد. ✨تفاوت حرکت ما با حرکت جوهری انسان های عاقل کمال را روی کمال اضافه می کنند مانند برجی که به بالا می رود. این حرکت بسیار خوب است اما با این کار فقط اطلاعات ما زیاد می شود و معرفت و بصیرت ما زیاد نمی شود این زیادت در علم و برج کمالات تبدیل به حجاب نورانی می شود و مانع بین انسان و خداوند می شود «إِلهي هَب لي کمالَ الإِنقِطاعِ إِليک وأَنِر أَبصارَ قلوبِنا بِضياءِ نَظرِها إِليک، حتّى تَخرِقَ أَبصارَ القُلوبِ حُجبَ النُّور» نگاه به کمالات مانع قرب الهی می شود. در حالی که علم، عبادات و کمالات باید پشت سر ما قرار بگیرد نه جلوی چشم ما. علامه جوادی آملی حافظه الله میفرمایند: ❇️بشر صراط می‌خواهد و میان او و خدا راهی هست و بالا رفتن انسان مانند بالا رفتن سازه‌های برج نیست که کمالی را روی کمالی بگذارند اگر حقیقت وجود اصیل و در آن تشکیک و حرکت جوهری راه داشته باشد یعنی انسان شدید و ضعیف دارد و ضعیف می‌تواند شدید گردد همان حرکت جوهری است بی‌حرکت جوهری راه برای بالا رفتن نیست. حرکت جوهری حرکت در جوهر انسان است. وقتی به انقلاب نگاه می کنیم شهداء و رهبر باعث افتخار ما هستند اما فقط نباید به انقلاب نگاه کنیم بلکه باید به خدمت به انقلاب هم توجه کنیم. باید ببینیم قشر جوان در این زمانه به چه چیزهایی علاقمند هستند. روش گذشته کنار نمی گذاریم بلکه نوآوری هایی به آن اضافه می کنیم «لا تودبوا اولادکم باخلاقکم لانهم خلقوا لزمان غیر زمانکم» ❇️تفاوت ابن سینا با ملاصدرا ابن سینا به اصالت ماهیت اعتقاد داشت اما ملاصدرا ماهیت را فرع بر وجود می دانست حقیقت وجود اصیل است و در آن تشکیک و حرکت جوهری راه دارد. پس ضعیف می تواند قوی شود. تشکیک به معنای مراتب است. به عنوان مثال نور دارای شدت و ضعف است انسان های ضعیف را با اعتقاد به تشکیک می توان قوی کرد. ممکن است برخی برای قوی شدن سختی بیشتری تحمل کنند پس اجر بیشتری دارند.  انسان با سختی ها به مقام قرب الهی می رسدبا حرکت جوهری می توان به قرب الهی رسید. شایان ذکر است برای رشد دیگران باید صبر و تحمل زیادی داشت.  🌠🌠🌠🌠🌠🌠 رسول الله صلی الله علیه و آله: المُؤمِنُ القَوِيُّ خَيرٌ وأحَبُّ إلَى اللّه ِ مِنَ المُؤمِنِ الضَّعيفِ ، وفي كُلٍّ خَيرٌ 🍃مولا علی ع میفرمایند: «انّ الجنةَ حُفّتْ بالمکاره، وانّ النّارَ حُفّتْ بالشهوات» (نهج البلاغه، خطبه 176) 👌👌بزرگی انسان به عمر نیست بلکه به معرفت، بصیرت، شجاعت و قرب الهی است. آیه دوم: 👈اسْتَمَعُوهُ: عده ای منافق به سخنرانی های اهل بیت ع، رهبری معظم و علماء گوش فرا داده و دقت می کنند سپس از آن سوء استفاده می کنند. 🌠🌠🌠🌠🌠🌠 (برمبنای تفاسیر المیزان،تسنیم،نمونه و نور) 📌توجه هر گونه نشر وکپی برداری ازو تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال،اشکال شرعی دارد. 🌺مؤسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اعراب آیه ۱۰۴ سوره بقره 👈 يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقُولُوا رَاعِنَا وَقُولُوا انْظُرْنَا وَاسْمَعُوا وَلِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ أَلِيمٌ. ای اهل ایمان! [هنگام سخن گفتن با پیامبر] مگویید: راعنا [یعنی: در ارائه احكام، امیال و هوس‌های ما را رعایت كن‌] و بگویید: انظرنا [یعنی: مصلحت دنیا و آخرت ما را ملاحظه كن‌] و [فرمان‌های خدا و پیامبرش را برای اطاعت نمودن‌] بشنوید. قطعاً برای كافران عذابی دردناك است. یا: حرف ندا، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. اَیُّ: منادای مفرد معرفه، مبنی بر ضمّ، محلا منصوب ها: حرف تنبیه، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. الّذینَ: اسم موصول، مبنی بر فتح، بدل برای «اَیُّ»، محلا مرفوع آمنوا: فعل ماضی، مبنی بر ضم. ضمیر متصل «واو»، محلا مرفوع، فاعل لا: حرف نهی، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. تقولوا: فعل مضارع مجزوم، علامت جزم حذف «نون». ضمیر متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل راعِ: فعل امر، مبنی بر حذف حرف علّه. ضمیر مستتر «انتَ»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل نا: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، مفعولٌ به واو: عاطفه، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. قولوا: فعل امر، مبنی بر ضم. ضمیر متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل اُنظُرْ: فعل امر، مبنی بر سکون. ضمیر مستتر «اَنتَ»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل نا: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، مفعولٌ به واو: عاطفه، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. اسمَعوا: فعل امر، مبنی بر ضم. ضمیر متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل واو: استینافیه، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. لِ: حرف جرّ، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. الکافرین: مجرور به حرف جرّ، علامت جر «یاء» لِلکافرین: جار و مجرور، متعلق به محذوف، خبر مقدم، محلا مرفوع عذابٌ: مبتدا و مرفوع، علامت رفع ضمه اَلیمٌ: نعت برای «عذابٌ»، مرفوع بنابر تبعیت •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• ✅موضوع : معنای باب مفاعلة ۱. مشارکت (معنای غالب باب مفاعله) درحالیکه هردو طرف هم فاعلند وهم مفعول، بهتر است آغاز کننده به صورت فاعل و دیگری به صورت مفعول آورده شود. مثال اول : ضارب سعیدٌعلیّاً. 🍃علی وسعید با هم زدوخوردکردند مثال دوم : فَسَاهَمَ فَکَانَ مِنَ الْمُدْحَضِينَ. 🍃پس قرعه انداختند و او از مغلوبين شد. ۲. تکثیر مثال : نَاعَمَهُ اللهُ. 🍃خدا نعمت او را فراوان کرد. ۳. تعدیه (متعدی کردن فعل لازم) بَعُدَ: دورشد ⬅️ بَاعَدَ:دورکرد مثال ۱ : وَلَـکِن بَعُدَتْ عَلَيْهِمُ. 🍃ولي بنظرشان دور آمد ( فعل معنای لازم دارد) مثال۲: رَبَّنَا بَاعِدْ بَيْنَ أَسْفَارِنَا. 🍃پروردگار ما بين سفرهاي ما فاصله زياد قرار ده (معنای فعل متعدی دارد) ۴. همان معنی ثلاثی مجرد مثال ۱ : سَفَرَ یا سَافَرَ سَعِیدٌ. 🍃سعید مسافرت کرد. 🔹نکته: معمولاً هرگاه درباب مفاعلة، فعلی به خدای تعالی نسبت داده می شود در همین معنای چهارم است.  مثال : یُخَادِعون الله. 🍃به پندار خود خدا فریب می‌دهند. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• ✅در آیه ۱۰۴ سوره بقره: فعل «راعنا»، فعل امر( امر به صیغه) باب مفاعلة و به معنای تعدیه به کار رفته است. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس ارزشمند استاد حسینی آل‌مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی ( بر مبنای کتاب موسوعه النحو والصرف والاعراب و پژوهش در منابع معتبر ) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یابخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊🌹🕊 السلام علیک یا بقیه الله در پناه نگاه زلالتان، صبحے دیگر،جان گرفت و جهان،دوباره روشن شد و عطر نفس هایتان، سپیده را بیدار ڪرد و نسیم محبتتان، زندگے را جارے ساخت. شڪر خدا ڪہ در پناه شماایم و دست نوازشگر و پدرانہ ے شما بر سر ماست... ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روز جانباز یادآور ایمان عمیق، فداکاری بی دریغ و وفاداری به آرمان های بزرگ میهن است و جانبازان، بزرگانی هستند که قامت غیرت برافراشتند تا لوای اقتدار ایران اسلامی را استوار بدارند جانبازان، یادگاران روزهای عشق و بر همه حماسه اند؛ خاطرات بر همه غیورمردانسال هایي کـه درهای آسمان بـه روی عاشقان باز بودو فرشتگان در آسمانِ زمین گرم گلچینی بودند. روز جانباز بر همه غیورمندان ایرانی مبارک باد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••🌸◈﷽◈🌸•••═•* ویک_بخش سوم 《قُرِنَتِ‏ الْهَيْبَةُ بِالْخَيْبَةِ وَ الْحَيَاءُ بِالْحِرْمَانِ وَ الْفُرْصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحابِ‏ فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَيْرِ؛》 ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ 👈ریشه ترس مذموم سوال3) ترس نکوهیده مبتنی بر چه اصولی می باشد ؟ انسان، ذاتاً طالب و شیفته ی خیر است. «وَ انَّهُ لِحُبِّ الخیرِ لَشَدید» (عادیات/8) این علاقه به رشد و خیرات و منافع در نهاد اوست ولی گاهی عوامل مختلفی می تواند مانع پویایی و مخل جریان یافتن او به سمت اهداف و علایقش شود. یکی از این موانع «ضعف نفس» است؛ طوری که انسان توانمندی هایش را باور نداشته باشد و مدام روی نقاط ضعف خود متمرکز شود؛ در حالی که می تواند با افزایش عزت نفس و کسب تجربه و مهارت کافی در زمینه های مختلف، اقتدار خود را به عرصه نمایش گذاشته و قاطعیت و اراده خود را به اثبات رساند. ضعف نفس نشات گرفته از «فقدان باور و اتکا به خدا» است؛ چرا که اگر هر دستگاهی ولو کوچک، به منبعی قوی متصل شود می تواند نهایت کارایی و بهره دهی را داشته باشد. هم چنین باید گفت «وهم» که در تضاد با عقلانیت است و «شیطان» که دشمنی آشکار و خواهان هلاکت انسان است(انما ذلکم الشیطان یخوف اولیائه فلا تخافوهم و خافون ان کنتم مؤمنین؛ این فقط شیطان است که (با مطالب بی اساس و واهی) پیروان خود را می ترساند و تنها از من بترسید اگر ایمان دارید. آل عمران. 175) می توانند جزو علل ایجاد ترس در دل به شمار روند. 👈مصادیق ترس مذموم: سوال4) مصادیق ترس منفی چگونه قابل ارزیابی است؟ _ترس از مرگ: کسی که دنیا را پایان زندگی می داند یا به سبب تعلقات دنیوی یا فراوانی گناه و نداشتن اعمال نیک از مرگ و حساب وحشت دارد از لذت های دنیوی بی بهره است، زندگی راحتی ندارد؛ هرگونه بیماری و حادثه ای را علامت مرگ میداند و دلهره، اضطراب و افسردگی جایگزین آرامش برای او خواهد بود. چنین شخصی غافل است از اینکه هر قومی اجلی دارد که تا زمان آن فرا نرسد محقق نخواهد شد. _ترس از فقر: الشیطان یعدکم الفقر ترس از ناتوانی در کسب معاش و از دست دادن اموال و دارایی مانع ازدواج، فرزندآوری، سرمایه گذاری ثروت در چرخه تولید و اشتغال زایی خواهد شد. یا حتی برخی به سبب ترس از ضعف اقتصادی (املاق) دست به سقط جنین ـ که قتل نفس محسوب میشود ـ میزنند. _ترس از دشمن: ترس از دشمن علاوه بر پیامدهای سوء بیشمار نظیر وابستگی، ستم پذیری، تابعیت مطلق، حقارت و ... نوعی بار روانی منفی ایجاد میکند؛ از اینرو خداوند متعال علاوه بر نترسیدن از دشمن به ایجاد رعب و هراس در دل دشمنان فرمان می دهد. «و اعدوا لهم ما استطعتم من قوت....لیرهبون» امام خمینی ره شخصیت تاریخی بزرگی بودند که ابرقدرت های جهان را پوشالی خواند و مقابل آنان سر خم نکرد، تهدید طاغوت مانع قیام و هدف مقدس ایشان نشد تا اینکه توانست با قدرت ایمان و اراده و شجاعت، امید را دل ها زنده کند و انقلاب اسلامی را بر اساس مبانی برگرفته از معصومین علیهم السلام بنیانگذاری کند. در حالیکه اگر امام و مردم از اعلام حکومت نظامی شاه واهمه داشتند و بی محابا به خیابان ها نمی ریختند حلاوت پیروزی نصیب ایشان نمی شد. شایان ذکر است این جمله امام که فرمودند «والله یک لحظه هم در تمام عمرم نترسیدم» بسیار مهم و شگفت انگیر است و به تحول آفرینی بی نظیر ایشان در جهان منجر گشت . -ترس از قضاوت و حرف مردم: نیاز به مقبولیت و علاقه به تأیید و تمجید دیگران یکی از احساسات درونی انسان است؛ اما اگر این حس فراتر از حدّ طبیعی شده و یک دغدغه اصلی گردد تبدیل به یک معضل می شود و انسان از ترس اینکه مبادا کار، رفتار، ابتکار و هنرش مقبول دیگران واقع نشود از پیشرفت باز می ماند و توان انتخاب هدف و جنگیدن برای رسیدن به آن را از دست میدهد؛ درحالیکه اگر هدف سازگار با معیارهای الهی باشد نباید در راه آن، از ملامت کسی ترس به دل راه داد.«لا یخافون لومت لائم» ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ 📌توجه:هرگونه نشر یاکپی برداری ازتمام یا بخشی ازپیام بدون ذکرنام کانال اشکال شرعی دارد. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکزتخصصی تفسیروعلوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* موضوع :معیت با پیامبر اکرم و ائمه معصومین ( علیهم السلام) ⁉️سوال: فرمان خداوند سبحان در فراز اولیه «صلوات شعبانیه » چگونه تبیین شده است؟ ✍در فراز ابتدایی دعای شریف «صلوات شعبانیه»به نکات مهمی در مورد شئون پیامبر اکرم ( صلوات الله علیه و آله) اشاره شده است به این مضمون که : ◀️ رسالت پیامبر (ص) و تبلیغ از آئین او بعد از وفاتش بر دوش امامان (ع) قرار گرفته است. به عبارت دیگر تداوم نعمت رسالت به برکت وجود اهل بیت علیهم السلام است و این نور از رهگذر و مصباح ولایت اهل بیت (ع) است که در دسترس همگان قرار گرفته است و بی تردید بدون وجود این انوار تابناک رسالت و تداوم آن عقیم می ماند. بقاء رسالت به برکت تلاش گسترده اهل بیت (ع) بوده است . شَجَرَةِ النُّبُوَّةِ وَ مَوْضِعِ الرِّسَالَةِ وَ مُخْتَلَفِ الْمَلَائِكَةِ وَ مَعْدِنِ الْعِلْمِ وَ أَهْلِ بَيْتِ الوحی ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ ◀️در ادامه به موضوع مهم اطاعت و تبعیت از پیامبر اکرم ( صلوات الله علیه و آله ) می‌پردازد :شرط نجات و رسیدن به ساحل امن و سوار شدن بر کشتی نجات اهل بیت ( علیهم السلام) و شناخت مقام و معرفت نسبت به آنهاست . به عبارت دیگر تداوم نعمت رسالت به برکت وجود اهل بیت علیهم السلام است و این نور از رهگذر و مصباح ولایت اهل بیت (ع) است که در دسترس همگان قرار گرفته است و بی تردید بدون وجود این انوار تابناک رسالت و تداوم آن عقیم می ماند. بقاء رسالت به برکت تلاش گسترده اهل بیت (ع) بوده است. الْفُلْكِ الْجَارِيَةِ فِي اللُّجَجِ الْغَامِرَةِ، يَأْمَنُ يَغْرَقُ مَنْ تَرَكَهَا ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ ◀️موضوع مهمی که در این مقطع از دعا مطرح شده تبعیت وهمراهی با ولایت است:شرط رسيدن به سرمنزل مقصود، حركت در چارچوب ضوابط و احكام دين و شريعت و دنباله‌روى كامل و موبه‌مو از خدا و رسول و امامان معصوم(عليهم السلام) است. که برگزیده خداوند متعال هستند،در این مسیر اگر کسی می‌خواهد به حیرانی و ضلالت و گمراهی نیفتد،باید کاملاً ملازم و همراه پیامبر و ائمه معصومین( علیهم السلام) حرکت کند نه یک قدم جلوتر و نه یک گام عقب تر: مُتَقَدِّمُ لَهُمْ مَارِقٌ وَ الْمُتَأَخِّرُ عَنْهُمْ زَاهِقٌ وَ اللَّازِمُ لَهُمْ لَاحِقٌ؛ ◀️از این مقطع دو مطلب روشن می شود: 1️⃣ رویگردانی از اهل بیت علیهم السلام، خروج از دین را بدنبال دارد. 2️⃣ پیشی گرفتن بر اهل بیت علیه السلام، نیز باعث خروج از دین می شود. ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┅═✼🌺 ﷽ 🌺✼═┅ ┅═✼🌺🌸🌺✼═┅ آیه سوم: لَاهِيَةً قُلُوبُهُمْ ۗ وَأَسَرُّوا النَّجْوَى الَّذِينَ ظَلَمُوا هَلْ هَٰذَا إِلَّا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ ۖ أَفَتَأْتُونَ السِّحْرَ وَأَنْتُمْ تُبْصِرُونَ؛ دلهاشان به لهو و بازیچه دنیا متوجه است؛ و مردم ستمکار پنهان و آهسته با یکدیگر می‌گویند: آیا این شخص جز آن است که بشری مانند شماست؟ چرا شما که مردمی بصیر و دانا هستید سحر او را می‌پذیرید؟ کفار، منافقین و یهود (صهیونیست) دینشان بازی شده است. انواع مردم در برابر لهو و لعب: ❇️قرآن کریم انسان‌ها را 👈چهار گروه می‌کند: ۱.👈 دسته‌ای هم خود به سوی لهو و لعب می‌روند هم در برابر لهو و لعب دیگران تمکین می‌کنند این گروه مصداق لاهیة قلوبهم هستند. ۲.👈دسته‌ای نه به سراغ لهو و لعب می‌روند و نه لهو و لعب می‌تواند آنها را جذب کند ایشان مردان الهی و مومن و مصداق آیه ۳ سوره مومنون هستند. ۳.👈 دسته‌ای خود به سراغ بازی نمی‌روند اما ممکن است بازیگران ماهر آنها را به بازی بگیرند.اینها مصداق عن لغو معرضون هستند اما مشمول لا تلهیهم اجاره و لا بیع عن ذکر الله نیستند. ۴.👈گروه ویژه‌ای هستند که فقط خود به بازی می‌پردازند و ممکن است دیگران را نیز به بازی سرگرم کنند اما دیگران برای سرگرم کردن آنها توان ندارند. 🌠🌠🌠🌠🌠🌠 مهم اینکه برخی با دینشان بازی می‌کنند و دسته‌ای بازیگری را دین خود قرار می‌دهند و بین این دو تفاوت است و گاهی ممکن است این دو امر متلازم یکدیگر بوده و تفکیک پذیر نباشند. ❇️أَسَرُّوا النَّجْوَى الَّذِينَ ظَلَمُوا نکته: فاعل فعل جمع باید ضمیر باشد نه اسم ظاهر در حالی که در این آیه هم ضمیر «واو» آمده است و هم اسم ظاهر «الذین» در حقیقت خداوند متعال می خواهد در این آیه تأکید کند که کسانی که اسروالنجوی (رازگویی پنهانی) می کنند همان توطئه گران و ظالمان هستند. توطئه گران و ظالمان همیشه به فکر ضربه زدن به مغز جوانان و بی ارزش کردن کارها هستند. بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْبَاطِلِ فَيَدْمَغُهُ فَإِذَا هُوَ زَاهِقٌ وَلَكُمُ الْوَيْلُ مِمَّا تَصِفُونَ (انبیاء، 18) فَيَدْمَغُهُ 👇👇👇 دمغ شكستن مغز سر است «يدمغه» يعنى مغز او را مى‏ شكند. جوهرى در صحاح می گويد: «دمغه دمغا» يعنى او را زخم زد و به مغزش رسيد. دامغه زخمى را گويند كه عمق آن تا دماغ يعنى مغز سر برسد. كلمه «قذف» به معناى پرتاب از راه دور و با سرعت و قدرت است و كلمه «دمغ» نيز به ضربه‌اى گفته مى‌شود كه به سر مى‌خورد و تا مغز اثر مى‌گذارد. 👌👌نکته ای در باب نام سوره ها: سوره‌هایی که در آغاز نزول وحی در مکه نازل شده و به پیامبر تعلیم داده شدند و بعد سوره‌های دیگر به آن‌ها اضافه شد «سور عتاق»، «سور تلادی» و «عتاق اول» می‌گویند که شامل پنج سوره: اسراء، کهف، مریم، طه و انبیاء است. 🌠🌠🌠🌠🌠 نامهای سور مسبحات عبارتند از: اسراء ؛ حدید ؛ حشر ؛ صف ؛ جمعه ؛ تغابن و اعلی . سوره اسراء با صیغه مصدر «سبحان»، سوره‌های حدید و حشر و صف با صیغه ماضی «سبح»، دو سوره جمعه و تغابن با صیغه مضارع «یسبح» و سوره اعلی با صیغه امر «سبح» آغاز می‌شود. 🌠🌠🌠🌠🌠🌠 (برمبنای تفاسیر المیزان،تسنیم،نمونه و نور) 📌توجه هر گونه نشر وکپی برداری ازو تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال،اشکال شرعی دارد. 🌺مؤسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊🌹🕊 صبح ها را مےسپارم بہ نگاه تو دست مےگذارم روے سینہ و سلامت مےدهم... سلام من بہ تو یا صاحب الزمان السلام علیڪ یا بقیہ اللہ✋ سلام صبحت بخیر امام زمانـمــ🌹 ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
✍ امام سجاد علیه السلام : 🔵 مردم زمان غيبت او كه معتقد به امامت او هستند و منتظر ظهورش مي‌باشند از مردم هر زمانى برترند زيرا خداى تبارك و تعالى عقل و فهم و معرفتى به آنها عطا كرده است كه غيبت نزد آنها چون مشاهده است. 📚 کمال الدین ج ۱ ص ۳۲۰ 🌕 فرا رسیدن سالروز میلاد با سعادت امام سجاد علیه السلام بر وجود نازنین امام عصر ارواحنا فداه و کلیه منتظران مبارک باد. @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا