•═•••◈﷽◈•••═•
#آموزشی
#احکام_عمومی🇮🇷
#جلسه_صد_و_بیستم
✅ موضوع: احکام نماز
✅ نماز جمعه مجزی از نماز ظهر
م(۷۳۳)
👈در روز جمعه انسان می تواند به جای نماز ظهر دو رکعت نماز جمعه بخواند ولی احتیاط مستحب آن است که اگر نماز جمعه خواند،نماز ظهر را هم بخواند واین احتیاط ،خیلی مطلوب است 👇
🌻نظر فقها در این زمینه متفاوت است
قول اول:
📚آیات عظام امام خمینی رحمتالله علیه،
امام خامنه ای حفظهالله، سیستانی، مکارم، وحید، نوری، خوئی، فاضل،بهجت،
کفایت می کند (امام،فاضل،رهبری،مکارم:احتیاط مستحب آن است که نماز ظهر را هم بخواند.)
قول دوم:
📚آیات عظام گلپایگانی، صافی، زنجانی،..
احتیاط واجب آن است که نماز ظهر را هم بخواند(زنجانی:بنابر احتیاط اکتفا نکرده؛بلکه باید نماز را بخواند.)
قول سوم:
📚آیت الله تبریزی:مجزی از نماز ظهر نیست.
•┈••✾🍃✾🍃✾••┈•
✅نماز جمعه واجب تخییری یا واجب تعیینی
🌷واجب تعیینی:آن است که یک عمل مشخص از مکلفین خواسته شده است وبدل و جایگزین ندارد:مانند نماز مغرب وعشاء
🌷واجب تخییری:آن است که دو یا چند عمل از مکلف خواسته شده واو مخیر است هر کدام را بخواهد انجام دهد:مثل وجوب نماز جمعه وظهر در روز جمعه.
✅ ادامه دارد...
📚توضیح المسائل مراجع عظام
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
⚘﷽⚘
گفتم: دلم گرفته و ابرهے اندوهش سیل آسا مےبارد.
آیا نمیخواهے با آمدنت پایان خوشے بر دلتنگیم باشے؟
گفتے بگو:الّلهُــــــمَّ عَجِّــــــلْ لِوَلِیِّکَــــــ الْفَـــــــــرَجْ
گفتم: روز آمدنت نبودم روز رفتنت هم نبودم
اماحالا با التماس ازتومیخواهم که روزظهورت باشم؟
گفتے بگو: الّلهُــــــمَّ عَجِّــــــلْ لِوَلِیِّکَــــــ الْفَـــــــــرَجْ
گفتم: تو که گفتے با غم شیعیانت دلتنگ میشوے
اما من سوختم و از تو خبرے نشد؟
گفتے: بگو: الّلهُــــــمَّ عَجِّــــــلْ لِوَلِیِّکَــــــ الْفَـــــــــرَجْ
گفتم: چه روزها و چه شبها این دعا را
زمزمه کرده ام اما تو نیامدے
گفتے : صداےتپش هاےقلبت را بشنو
اگر از جان برایت عزیزترم با هر صداے تپش قلبت باید
زمزمه کنے: الّلهُــــــمَّ عَجِّــــــلْ لِوَلِیِّکَــــــ الْفَـــــــــرَجْ
در افق آرزوهایم
تنها أللَّھُمَ ؏َـجِّلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج را میبینم...
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🔵 به فکر دیگران باشیم تا مورد توجه امام عصر علیه السلام قرار بگیریم
🍁 شیخ زین العابدین مازندرانى از شاگردان صاحب جواهر و شیخ انصارى ساکن کربلا بوده است در مورد سخاوت و انفاق او نوشته اند: تا مى توانست قرض مى کرد و به محتاجان کمک می کرد .
🍁 روزى بینوائى به در خانه او رفت و از او چیزى خواست. شیخ چون پولى در بساط نداشت، بادیه مسى (کاسۀ بزرگ ) منزل را برداشت و به او داد و گفت: این را ببر و بفروش!
🍁 دو سه روز بعد که اهل منزل متوجه شدند که بادیه(کاسه) نیست فریاد کردند که: بادیه را دزد برده است. صداى آنان در کتابخانه به گوش شیخ رسید؛ فریاد برآورد که: دزد را متهم نکنید، بادیه را من برده ام.
🍁 در یکى از سفرها که شیخ به سامرا مى رود، در آنجا سخت بیمار مى شود. میرزاى شیرازى از او عیادت مى کند و او را دلدارى مى دهد. شیخ مى گوید: من هیچگونه نگرانى از موت ندارم ولیکن نگرانى من از این است که بنا به عقیده ما امامیه وقتى که مى میریم روح ما را به امام عصر علیه السلام عرضه مى کنند. اگر امام سئوال بفرمایند: زین العابدین ما به تو بیش از این اعتبار و آبرو داده بودیم که بتوانى قرض کنى و به فقرا بدهى، چرا نکردى؟ من چه جوابى به آن حضرت مى توانم بدهم؟!
🍁 بی توجهی به نیازمندان، یکی از شاخص هایی است که موجب نارضایتی امام عصر از ما میشود. در این شرایط اقتصادی قطعا افرادی هستند که باید بیشتر به آنها رسیدگی شود.
#امام_زمان
@moassese_nooralyaghin
*•═•••🌸🍃﷽🌸🍃•••═•*
#معرفتی
#سلسه_جلسات_معرفتی
#قسمت_پنجم
✍ خلاصه ای از زندگینامه حضرت علی علیه السلام
◀️ جنگ نهروان
در جنگ صفّین آنهایی که «حکمیّت» را به امام علی(علیه السلام) تحمیل کرده بودند، پشیمان شده آن را کفر پنداشتند و به امام اصرار کردند که توبه کند وگرنه به نبرد با آن حضرت بر مىخیزند. این افراد لجوج و متعصّب که حدود دوازده هزار نفر بودند و به «خوارج» معروف شدند، در منطقه «نهروان» در مقابل لشکر امام علی قرار گرفتند. با نصایح و مذاکرات مکرّر امام، هشت هزار نفر آنان برگشتند و چهار هزار نفر باقیمانده - جز نه نفر که فرار کردند - در مدّت کوتاهی کشته شدند
زمان و مکان جنگ نهروان
نزدیک به یک سال از ماجراى صِفّین مى گذشت و هنوز شعله هاى جنگ خونین صفین، یکسره خاموش نشده بود که آتش جنگ داخلی، و این بار از درون سپاه امام علیعلیه السلام، به سر دستگى مسلمانان افراطى، شعله ور گشت و بدین سان، امام علیعلیه السلام، از آغازِ به دست گیرى زمام قدرت سیاسى، هر سال با یک جنگ رویارو شد.
گر چه زمان وقوع جنگ نهروان به طور دقیق معلوم نیست. چرا که برخى از تاریخنگاران، زمان وقوع آن را در ماه صفر سال ۳۷ هجرى و بعضى سال ۳۸ هجرى و دسته اى هم سال ۳۹ هجرى دانسته اند.
اما به نظر مى رسد که سال ۳۸ هجرى به صحّت نزدیک تر باشد. چرا که بسیارى از سیره نگاران، بر همین قول اند. و از این گذشته، جُستار دقیق در سیر وقایع دوران حکومت امام على(علیه السلام) نیز این رأى را تأیید مى کند؛ زیرا جنگ صفین در سال ۳۷ هجری قمری رخ داد و با توجه به اینکه این جنگ یک سال پس از آن اتفاق افتاده است، این قول را تأیید می کند.
انساب الاشراف گفته است خوارج در روز نهم ماه صفر به سپاه امام حمله کردند.
مکان جنگ با «خوارج» در جایى به نام «نهروان» رخ داد که منطقه اى گسترده میان بغداد و واسط بود و در چهار فرسخى شرق بغداد قرار داشت.
این مطلب ادامه دارد
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_صد_و_بیست_و_هفتم
✅ موضوع: اعراب آیه ۱۱۳ سوره بقره
(قسمت دوم)
👈 كَذَٰلِكَ قَالَ الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ مِثْلَ قَوْلِهِمْ ۚفَاللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيمَا كَانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ
كسانی كه نادانند [هم چون مشركان] سخنی مانند سخن آنان [درباره آیین مسلمانان] گفتند؛ نهایتاً خدا روز قیامت در میان آنان درباره آنچه با هم اختلاف میكردند داوری میكند.
ک: «کاف» حرف جرّ، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد.
ذالک: ضمیر اشاره، مبنی، محلا مجرور به حرف جر.
(«ذا» اسم اشاره، «لِ» لام بعید، «کاف» حرف خطاب)
کذالک: جار و مجرور، متعلق به عامل مقدر، صفت برای مفعول مطلق محذوف
تقدیر کلام :«قالو قَولاً مثلَ ذلک»
قالَ: فعل ماضی، مبنی بر فتح
الذینَ: اسم موصول، مبنی بر فتح، محلا مرفوع، فاعل
لا: لای نافیه، مبنی بر سکون، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد.
یعلمون: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر بارز «واو»، مبنی، فاعل، محلا مرفوع
مثلَ: صفت برای مصدر محذوف
قولاً مثلَ قولِهم»
قولِ: مضاف الیه برای مثلَ، علامت جرّ کسره ظاهری
هِم: ضمیرمتصل، مبنی، مضاف الیه، محلا مجرور
فَ: استینافیه، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد.
اللهُ: مبتدا، مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
یحکمُ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری. ضمیر مستتر «هو»، مبنی محلا مرفوع، فاعل
بینَ: ظرف، مفعول فیه، منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری، متعلق به «یحکم»
هُم: ضمیر متصل، مبنی ، مضاف الیه برای «بین»، محلا مجرور
یومَ: ظرف زمان، مفعول فیه، منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری، متعلق به «یحکم»
فی: حرف جرّ، مبنی بر سکون،عامل، محلی از اعراب ندارد.
ما: اسم موصول، محلا مجرور به حرف جر
فیما: جارومجرور، متعلق به «یحکمُ»
.
کانوا: فعل ماضی ناقصه، مبنی بر ضم. ضمیر بارز«واو»، مبنی، محلا مرفوع، اسم کان
فی: حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
هِ: ضمیر متصل، مبنی، اسم مجرور به حرف جرّ، محلامجرور
فیه: جارو مجرور، متعلق به «یختلفون»
یختلفون: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون، ضمیر بارز«واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل.
«یختلفون»: محلا منصوب، خبر کان
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_صد_و_بیست_و_هفتم
✅ موضوع:جملاتی که محل اعراب ندارند.
با توجه به اینکه در چند جلسه به طور پراکنده موارد جملاتی که محل اعراب ندارند مطرح شده اکنون به طور کامل این مبحث را مرور می کنیم.
جملاتی که محل اعراب ندارند عبارتند از :
1-جمله مستأنفه.
2- جمله معترضه.
3- جمله تفسيريّه.
4- جمله صله موصول.
5- جملهاى كه جواب قسم باشد.
6- جملهاى كه جواب شرط جازم باشد.
7- جملهاى كه تابع جملهاى باشد كه محلّ از اعراب ندارد.
🔹 جمله مستأنفه
جمله مستأنفه بر سه قسم است:
👈جملهاى كه كلام به آن شروع شود. مثال: انّ زيداً قائم.
👈 جملهاى كه در وسط كلام بوده ولى از ماقبلش منقطع باشد.
مثال: فلا يَحزُنكَ قَولهُم، إنَّ العِزَّةَ لِلّهِ جَميعاً.
👈 جمله مستأنفه بيانى و آن اين است كه در جواب سؤال مقدّر آورده شود.
مثال: أكرِم زيداً، انَّ العالِمَ واجبُ الإكرامِ.
🍃جمله «انَّ العالِمَ واجبُ الإكرامِ » در واقع جواب است براى سؤال مقدّر، زيرا وقتى گفتيم: أكرِم زيداً ممكن است سؤال شود: «لِمَ؟» لذا در جواب اين سؤال فرضى گفتيم:
انَّ العالِمَ واجبُ الإكرامِ.
پس اين جمله را جمله مستأنفه خوانند.
🔹 جمله معترضه
جمله معترضه جملهاى است كه در وسط دو كلام يا دو جمله و يا دو كلمهاى واقع شود كه شأن آن دو نباشد كه بينشان فاصله ای قرار گيرد همچون مبتداء و خبر، مضاف و مضاف اليه...
🔹جمله مفسّره :
عبارت است از جملهاى كه معناى ماقبل خود را كشف و ظاهر مىسازد.
مثال : إنَّ مَثَلَ عيسى عِندَ اللّهِ کَمَثَلِ آدم خَلَقَهُ مِن تُراب .
🍃 در آیه شریفه « خَلَقَهُ مِن تُراب » مفسّر «کَمَثَلِ آدم » مىباشد.
🔹جمله صله موصول:
جملهاى است كه موصول را از ابهام بيرون مىآورد و شرط است كه جمله خبريّه و معلوم براى مخاطب و مشتمل بر ضميرى بوده كه با موصول در افراد و تذكير و تأنيث و تثنيه و جمع مطابق باشد
مثال: جائَني الّذي قامَ أبُوهُ.
🔹 جمله جواب قسم:
مثال: یس و القُرءانِ الحکِیم إِنّک لمِن المُرسلِین
🍃در آیه شریفه «إِنّک لمِن المُرسلِین» جمله جواب قسم است که محل اعراب ندارد.
نکته مهم :
هر گاه در كلامى شرط و قسم جمع شوند اكتفاء مىكنيم بجواب هر كدام كه مقدّم آمده و بقرينه آن جواب دوّمى را حذف بايد كرد مگر در يك صورت و آن فرضى است كه قبل از آنها كلمهاى كه محتاج به خبر است آمده باشد كه در اينصورت لازم است جواب شرط را آورد چه مقدّم بوده و چه مؤخّر آمده باشد.
🔹جواب شرط غير جازم
مثال: إذا جِئتَنى أُكرمُكَ.
نکته: جملهاى كه جواب شرط جازم بوده ولى مقرون بفاء نباشد نیز محلّ از اعراب ندارد
مثال: إن تَقُم أقُم.
🔹 جملهاى كه تابع جملهاى باشد كه محل از اعراب ندارد.
مثال: جائَنى َزيدٌ فَاَكرَمتُهُ.
🍃چون جمله اوّل يعنى «جائَنى َزيدٌ» مستأنفه است و محّل از اعراب ندارد جمله دوّم يعنى « اَكرَمتُهُ » نيز كه با « فاء » بآن عطف شده محل از اعراب ندارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
✅در آیه 113 سوره بقره :
جمله «لا یَعلَمونَ» جمله صله است و محل اعراب ندارد؛ همچنین جمله «فَاللّهُ یَحکُمُ بَینَهُم» هم جمله مستأنفه است و محل اعراب ندارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آلمرتضی و اساتید موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی و کتاب موسوعة النحو و الصرف و الأعراب
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
لســـــــــــــلام علیکــــــــ یامـولانا یا صـاحب الزمـان (عج)⚘
یک روز مےآید
آن روزے که صفحات تاریخ را فصل به فصل تغییر خواهم داد.
آن روزے که جاے تمام اخبار روز از تو خواهم خواند.
آن روز که جاے همهے ستارگان روے صفحه روزنامه و مجله و ... تو را خواهم دید.
آن روز که جاے دلتنگے روے ورقها ، برایت کتیبهها خواهم نوشت.
سلام مولاےمن...
سلام بهترین تغییر روزگار
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا نُورَ اللّٰهِ الَّذِى يَهْتَدِى بِهِ الْمُهْتَدُونَ ، وَيُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ
در افق آرزوهایم
تنها أللَّھُمَ ؏َـجِّلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج را میبینم...
┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
روز_معلم
قال رسول الله (ص) : مَنْ تَعَلَّمْتَ مِنْهُ حَرْفاً صِرْتَ لَهُ عَبْداً.
پیامبر گرامی اسلام می فرماید: كسى كه از او حرفى آموختهاى، خود را برايش بنده قرار ده.
12 اردیبهشت سالروز شهادت معلم گرانقدر و استاد فرزانه،آیت الله مرتضی مطهری، روز معلم و بزرگداشت مقام استاد، فرصتی ارزشمند برای تجلیل از طلایهدارانِ علم و اندیشه است.
🍃🌺🍃🌺
دوازدهم اردیبهشت ماه، سالروز شهادت مظلومانه متفکر شهید استاد مرتضی مطهری و «روز معلم» را ارج می نهیم و طول عمر بابرکت و سلامتی همه معلمین عزیز، خصوصا استاد مائده حسینی آل مرتضی مدیریت محترم موسسه نورالیقین وهمه مربیان گرامی را از خداوند منان مسئلت می نماییم...
روز معلمبر تمامی معلمان و اساتید عزیز مبارک .
┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
✍ویژگیها وخصوصیات امام زمان(عج)
🔵 قسمت 9⃣1⃣
۱۸۱-آن حضرت زنده کنندهی قرآن است.
۱۸۲-آن حضرت حدود و نشانههای دین و اهل دین است.
این دو عبارت اخیر به ما میفهماند که حداقل ما از قسمت اعظمی از معارف و حقایق دینی که پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآله آن قدر برایش زحمت کشید و بهترین مخلوقات خدای تعالی برای آن جانشان را از دست دادند، بیاطلاع هستیم و آن استفادهای که باید از دین اسلام و قرآن بنماییم، تا زمان ظهور امام زمان ارواحنا فداه نمیتوانیم بکنیم!
۱۸۳-امام زمان ارواحنا فداه عزیز کنندهی دوستان است.
۱۸۴- امام زمان ذلیل کنندهی دشمنان است.
۱۸۵-حضرت حجة بن الحسن ارواحنا فداه بیان کنندهی همه چیز بر اساس تقوی است.
۱۸۶-آن حضرت باب الله است؛ یعنی فقط از این طریق است که خدای تعالی اجازهی ورود به درگاهش را به ما میدهد و ما میتوانیم با خدای تعالی ارتباط برقرار کنیم و اگر کسی ان حضرت را قبول نداشته باشد و به آن وجود مقدس معتقد نباشد، خدای تعالی اجازه ارتباط با خودش را به او نمیدهد همانطور که در ابتدای زیارت آل یس، حضرت ولیعصر ارواحنا فداه میفرمایند: هر گاه خواستید به وسیلهی ما به سوی خداوند تبارک و تعالی و به سوی ما توجه کنید پس بگویید چنانکه خدای تعالی فرموده: سلام علی آل یس...
۱۸۷-آن حضرت وجه الله است؛ یعنی انسان وقتی امام عصر ارواحنا فداه را بشناسد و معرفت به آن وجود مقدس پیدا کند جلوهی الهی و تمام صفات خدای تعالی را در آن وجود مقدس مشاهده میکند و آن حضرت محل ظهور کامل صفات خدای تعالی است.
۱۸۸-آن حضرت واسطهی بین خدا و خلق است؛ باید به این حقیقت برسم و معتقد باشیم که خدای تعالی اراده کرده است که تمام نعمتهای مادی و معنویاش را به وسیلهی آن وجود مقدس به مخلوقاتش عنایت بفرماید و از آن طرف ما هم اگر بخواهیم با خدای تعالی ارتباط برقرار کنیم باید از طریق آن وجود مقدس باشد.
۱۸۹-امام زمان ارواحنا فداه عزیزترین مخلوق خدای تعالی است.
۱۹۰-ایشان آقا و مقربترین مخلوق خدای تعالی است.
@moassese_nooralyaghin
*•═•••🌸◈﷽◈🌸•••═•*
#آموزشی
#شرح_نهج_البلاغه
#حکمت_بیست_و_دوم_بخش_پنجم
┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
《لَنَا حَقٌ إِنْ أُعْطِينَاهُ وَ إِلَّا رَكِبْنَا أَعْجَازَ الْإِبِلِ وَ إِنْ طَالَ السُّرَى؛ 》
┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
👈سوال5) چرا امام زمامداری نااهلان را به سیر شبانه «ان طال السُری»تشبیه کرد؟
امام در کلام بلیغ خود در توصیف توطئه از پیش طراحی شده غصب کنندگان حکومت، از عبارت «طال السری» استفاده کرده که میتواند حاکی از گمراهی و بدعت های جامعه مسلمین باشد واشاره به طولانی بودن دوران سیاه و تاریک حکومت طاغوت و حاکمان ظالم دارد؛ چون دنیا در ایام حکومت آنها مانند شبی است که مردم در آن به گمراهی کشیده می شوند و چشمها به نور حق و عدالت بینا نمی گردند. (منهاج البراعه، ج21، ص39)
«أَوْ كَظُلُمَاتٍ فِي بَحْرٍ لُجِّيٍّ يَغْشَاهُ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ سَحَابٌ ۚ ظُلُمَاتٌ بَعْضُهَا فَوْقَ بَعْضٍ إِذَا أَخْرَجَ يَدَهُ لَمْ يَكَدْ يَرَاهَا وَمَنْ لَمْ يَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ نُورًا فَمَا لَهُ مِنْ نُورٍ؛ یا (مثل اعمال کافران) به ظلمات دریای موّاج عمیقی ماند که امواج آن (که شک و جهل و اعمال زشت است) بعضی بالای بعضی دیگر دریا را بپوشاند و ابر تیره (کفر) نیز فراز آن برآید تا ظلمتها چنان متراکم فوق یکدیگر قرار گیرد که چون دست بیرون آرد آن را نتواند دید، و هر که را خدا نور (علم و معرفت و ایمان) نبخشید هرگز (جان) روشنی نخواهد یافت.» (نور/40)
جامعه اسلامی بعد از انحراف جریان خلافت تشبیه شده به انسانی که در اعماق اقیانوس ژرفی گرفتار آمده و در تاریکی امواج متراکم و ابرهای تیره، قادر به دیدن دست خود نیست، چه رسد به دیدن چیز دیگر تا بتواند با تمسک به آنها خود را نجات دهد. تنها یک نور است که می تواند انسان و جامعه را از آن تاریکی خارج کند و آن نور امامت و ولایت است که غاصبان آن را در جامعه خاموش کرده اند در نتیجه جامعه بدون امامت امام معصوم در ظلمت های سه گانه آنقدر دست و پا می زند تا هلاک شود. (شرح موضوعی نهج البلاغه، سید علی طباطبائی، ج3، ص48)
این جهت گیری و مبارزه برای استرداد حق در دوران زندگی هر کدام از امامان معصوم با توجه به اقتضای زمانشان به نحوی ادامه پیدا کرده است و تا ظهور امام زمان عجل الله که حق به صاحب حقیقی آن برگردانده می شود، چنین خواهد بود.
┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
📌توجه:هرگونه نشر یاکپی برداری ازتمام یا بخشی ازپیام بدون ذکرنام کانال اشکال شرعی دارد.
┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
موسسه نورالیقین
مرکزتخصصی تفسیروعلوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🌷 سلام امام زمانم
🌷 سلام پدر مهربانم
🌺 اولین سلام صبحگاهی تقدیم به ساحت مقدس آقا امام زمان ارواحنا فداه
سال ها؛
نه قرن هاست که کفه ترازوهایمان تعادل ندارد؛
با دستی خالی و ندار، دل هایمان پر از دل تنگی برای کسی است که او از ما دلتنگ تر است.......
کسی که باید باشد و نیست....
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
تو «آقا» داری و «مشکل» داری...؟!
🌹 علامه مصباح یزدی رضوان الله علیه:
اگر ما «نوكر» وجود مقدس امام عجل الله تعالی فرجه الشریف هستيم، [حل] مشكلات مان را چرا از «آقاى» خودمان نخواهيم؟
چه كسى از او «مهربانتر» چه كسی از او «قدرتمندتر»؟!...
🔹 ما اگر صلواتی [هدیه به حضرت] بفرستیم و #امام_زمان (ارواحنا فداه) دعایی برایمان بکند، [این دعا] خیلی با صلوات های ما فرق دارد. [اگر] او دعا کند که رد نمیشود...
میشود ما برای او دعا کنیم و او ما را ندید بگیرد؟ میشود چنین چیزی
🟢 شما هدیه کوچکی برای آدمهای عادی بفرستید، بالاخره چیزی در مقابلش به شما میدهند...!
۱۳۹۰/۰۹/۲۹
@moassese_nooralyaghin
🟢 جمع شدن ناگهانی و معجزه آسای 313 نفر از فرماندهان اصلی امام مهدی(عج) در کعبه معظمه
🔵 امام صادق عليه السّلام فرمود:
«هنگامى كه به امام اجازه (ظهور)داده مىشود خدا را به نام عبرانيش مىخواند سيصد و سيزده نفر ياران آن حضرت براى او گرد آورده مىشوند و همچون پاره پاره ابر پائيزىاند، آنان پرچمدارنند، بعضى از ايشان شبانه از بسترش ناپديد مىگردد و بامداد در مكّه است، و پارهاى از ايشان در روز ديده مىشود كه در ميان ابر مىرود و نام خودش و نام پدرش و مشخّصاتش و نسبش شناخته شده است، عرض كردم: فدايت گردم كدام يك از ايشان از نظر ايمان برتر است؟ فرمود: همان كه در روز ميان ابر مىرود. و ايشانند آن ناپديدشوندگان و اين آيه در مورد آنان نازل شده: «هر كجا باشيد خداوند شما را جملگى مىآورد».
📚الغيبة (للنعمانی) ج ۱، ص ۳۱۲
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #کلیپ «قاری فیک»
👤 استاد #عالی
📗 ماجرای کسی که قرآن میخواند ولی اهل جهنم شد...
⛵ نبودن امام مثل کشتی بدون قطبنماست، به مقصد نمیرساند...
@moassese_nooralyaghin
*•═•••🌸🍃﷽🌸🍃•••═•*
#معرفتی
#سلسه_جلسات_معرفتی
#قسمت_ششم
✍ خلاصه ای از زندگینامه حضرت علی علیه السلام
◀️جنگ هاى سه گانه امام على علیه السلام
( علل و مشروعیت آن ها)
⬅️ جنگ اول. جنگ جمل (جهاد با ناکثان)
↩️اولین جنگ حضرت با گروهى از پیمان شکنان به رهبرى طلحه و زبیر و عایشه اتفاق افتاد که در تاریخ، به دلیل نقض پیمانشان، از آنان به «ناکثین» تعبیر مى شود.
👈 طلحه و زبیر پس از خروج از مرکز خلافت حضرت و شکستن بیعت خود، با همراهى و تشویق عایشه اولین جنگ را بر حضرت تحمیل کردند.
👈👈جنگ جمل در منطقه اى نزدیک بصره در سال 36 ق اتفاق افتاد که در مدت یک روز با کشته شدن ده هزار تن و به روایت دیگر، سیزده تا بیست هزار تن از جبهه ناکثین و با شهادت تنها ده نفر از جبهه امام علیه السلام با پیروزى حضرت به پایان رسید.
⬅️ عوامل شروع جنگ
↩️نیم نگاهى به وضعیت و مواضع برپاکنندگان جنگ پیش از آغاز خلافت حضرت و پس از آن، ما را به انگیزه ها و علل شروع جنگ آشنا مى کند:
1⃣ داعیه خلافت و ریاست طلحه و زبیر:
*⃣ طلحه و زبیر، از محرّکان اصلى جنگ، از اصحاب معروف پیامبر بودند که در جنگ هاى آن حضرت حضور گسترده و مؤثرى داشتند. آنان از شخصیت هاى سیاسى و اجتماعى آن دوران به شمار مى آمدند. آن دو در کنار دیگر رقیبان، به حکومت و خلافت پس از پیامبر(صلى الله علیه وآله) طمع داشتند.
امام(علیه السلام)خود به این نیت قلبى آنان متفطن بود.
آن دو با وجود سه خلیفه پیشین نتوانستند به هدف دیرینه خودشان دست یازند. پس از قتل عثمان، مجدداً به خلافت طمع ورزیدند، اما با انتخاب حضرت از سوى مردم، امید آنان به یأس تبدیل شد. در عین حال، انتظار داشتند به دلیل موقعیت اجتماعى و سابقه جهادى آنان در جنگ هاى پیامبر، در حکومت امام(علیه السلام) داراى مقام و منصبى باشند، اما حضرت بنا به عللى، حکومت درخواستى آنان ـ یعنى حکمرانى شام براى زبیر و عراق براى طلحه ـ را رد کردو در امور حکومت با آنان مشاوره نکرد. این امر براى آنان بسیار گران آمد، به نحوى که به صراحت، از عدم مشاوره حضرت در امر حکومت با ایشان انتقاد کردند.
دو عامل مزبور
⏺محرومیت از اصل خلافت و
⏺ عدم مشارکت در حکومت
نقش بسزایى در ایجاد روحیه مخالفت و تقابل با امام(علیه السلام) در آن دو داشتند.
2⃣ عدم تحمّل عدل علوى:
*⃣ با شروع حکومت علوى، حضرت تمامى امتیازات دولتى اشخاص معروف از جمله طلحه و زبیر را از بیت المال لغو کرد و سهم آنان مانند بقیه افراد عادى جامعه شد.
👈طلحه و زبیر به این عدل حضرت و برابرى حقوق آنان با حقوق یک شهروند عادى اعتراض کردند.
👈👈این عوامل موجب شد که طلحه و زبیر نتوانند حکومت عدل علوى را تحمّل کنند و براى دست یافتن به آمال و آرزوى هاى خود، بیعت حضرت را نقض کردند و براى تشویق عایشه براى مقابله با حکومت علوى به سوى مکّه شتافتند.
3⃣ عایشه و خون خواهى عثمان:
↩️طلحه و زبیر براى رسیدن به آمال دیرینه خود در مکّه، در مقام توطئه و براندازى حکومت علوى برآمدند و براى اجراى نقشه خود، به دنبال پیدا کردن یک مقام و شخصیت مقبول و مورد احترام میان مردم بودند تا از طریق آن، مردم را با بهانه قراردادن خون خواهى عثمان، علیه حکومت حضرت تحریک کنند.
آنان بهترین فرد را عایشه، همسر پیامبر، یافتند; چرا که وى علاوه بر مقام و منزلت خاص، از دیرباز با حضرت روابط کینه توزانه اى داشت.
⏮مهم ترین عاملى که مردم عادى و جاهل را در جنگ با امام(علیه السلام) توجیه مى کرد، ادعاى خون خواهى از خلیفه مقتول (عثمان) و تحویل قاتلان وى بود که از سوى شخصیت هاى مقبول مردم مثل عایشه و طلحه و زبیر، مطرح مى شد. مردم ناآگاه تحت تأثیر احساسات خود، به جنگ با حضرت مبادرت ورزیدند.
3⃣ تصرف بصره:
↩️ کوشش هاى طلحه و زبیر به بار نشست و با آماده سازى لشکرى انبوه و همراهى عایشه، اولین جنگ به حکومت نوپاى علوى تحمیل گردید. آنان نخست با حیله و توطئه، شهر بصره را به تصرف خود درآورده، تعدادى از مأموران حضرت را به شهادت رساندند و بدین سان، شعله جنگ را روشن کردند.
این مطلب ادامه دارد
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin