•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#اموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_نهم
✅ موضوع:اعراب آیه ۵ سوره بقره
👈 أُولَٰئِكَ عَلَىٰ هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ وَ أُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ.
آنان بر طریق هدایت پروردگارشانند؛ و آنان رستگارانند.
أُولَٰئِكَ: اسم اشاره، مبنی، مبتدا و محلا مرفوع
عَلَىٰ: حرف جر، مبنی برسکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
هُدًى: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جر فتحه به نیابت از کسره، تقدیراً مجرور
عَلَىٰ هُدًى: جار و مجرور ،متعلق محذوف و مقدر
(شبه جمله با متعلق محذوفش، جمله خبریه ومحلا مرفوع)
مِن: حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
رَبِّ: اسم مجرور به حرف جر، علامت جر کسره ظاهری
مِنْ رَبِّ: جارو مجرور ،متعلق محذوف.
(شبه جمله با متعلق محذوفش، نعت برای هدی و محلا مجرور بنابر تبعیت.)
هِم: ضمیرمتصل، مبنی، مضافٌالیه و محلا مجرور
وَ: حرف عطف، مبنی برفتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
أُولَٰئِكَ: اسم اشاره، مبنی، مبتدا و محلا مرفوع
هُم: ضمیر فصل وعماد
الْمُفْلِحُونَ: خبر و مرفوع، علامت رفع «واو»
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#صرف_و_نحو
#جلسه_نهم
✅ موضوع: انواع متعلّق محذوف
•متعلّق واجب الحذف
•متعلّق جـایـز الحذف
🖌سوال۱: چه هنگام واجب است متعلق جارو مجرور حذف شود؟
👈هرگاه
اولاً: جارومجرور دارای نقشهای ترکیبی نعت، حال، صله و خبر در کلام باشد.
ثانیاً: متعلّق جارومجرور از افعال عموم
باشد؛
واجب است که متعلّق آن حذف شود.
🔹جارومجرور به عنوان «نعت» واقع شود
این زمانی است که جار و مجرور بعد از اسم «نکره» واقع شود که در این صورت واجب است، متعلّق آن محذوف باشد.
مثال: لایَرجُوَنَّ أَحَدٌ مِنکُم اِلّا رَبَّهُ.
{حکمت ۸۲ نهج البلاغه}
🍃مِنکُم: جارومجرور، متعلّق: محذوف (یکونُ) نعت برای «اَحَدٌ» و محلاً مرفوع بنابرتبعیت (متعلّق، واجب الحذف)
🔹جارومجرور به عنوان «حال» واقع شود.
زمانی است که جار و مجرور پس از اسامی «معرفه» واقع شود. در این صورت واجب است متعلّق آن محذوف باشد.
مثال: فَخَرَجَ عَلَی قَومِهِ فِی زِینَتِهِ.{۷۹/قصص}
🍃فِی زِینَتِهِ: جار و مجرور، متعلق: محذوف (کَانَ)، «حال» برای هُوَ مستتر در فعل خَرَجَ محلا منصوب.(متعلّق، واجب الحذف)
🔹جار و مجرور به عنوان «صله» واقع شود.
هرگاه جار و مجرور بعد از اسم موصول (خاص و مشترک) قرار بگیرد؛ در این صورت واجب است متعلّق آن محذوف باشد.
مثال۱: یَا ایُها النّاسُ اعبُدُوا.... وَ الّذینَ مِن قَبلِکُم لَعَلَّکُم تَتَّقُونَ. {۲۱/بقره}
🍃مِن قَبلِ: جار و مجرور، متعلّق: محذوف (کانوا)، صله برای «اَلَّذینَ» و محلّی از اعراب ندارد.(متعلّق، واجب الحذف)
مثال۲: هُوَ الّذِی خَلَقَ لَکُم مَا فِی الاَرضِ جَمیعًا. {۲۹/بقره}
🍃فِی الارضِ: جارومجرور، متعلّق: محذوف (یَکونُ)، صله برای «ما» موصوله، محلّی از اعراب ندارد. (متعلّق، واجب الحذف)
🔹جار و مجرور به عنوان «خبر» واقع شود.
هرگاه در جمله مبتدا داشته باشیم و معنای خبر آن با جارومجرور کامل شود؛ در این صورت جار و مجرور با متعلقش، خبر برای مبتدا واقع میشوند که متعلّق آن واجب الحذف است.
مثال: اَلحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العَالَمِینَ. {۲/حمد}
🍃لِلّهِ: جارومجرور، متعلّق: محذوف (یکونُ)، خبر برای «الحَمدُ»، محلا مرفوع. (متعلّق: واجب الحذف)
🖌سوال۲: در چه مواقعی، جایز است متعلق جار و مجرور حذف شود؟
👈هرگاه
۱. نشانه و قرینهای درکلام باشد.
۲.متعلق از افعال خصوص باشد.
مثال۱: در جواب کسی که می پرسد:
اَینَ اِعتکَفتَ؟ میگوییم: فی المسجد.
🍃 فی المسجد: جار و مجرور، متعلق: فعل «اعتکفتُ» است که به قرینه «اعتکفتَ» درسوال، محذوف است.
مثال۲: بِالوالدینِ احساناً.{۱۵۱/انعام}
🍃بالوالدین: جار ومجرور، متعلق: فعل امر «اَحسِنوا» است که به قرینه «احساناً» محذوف است.
✍️ نکته : گاهی در موارد جوازی حذف متعلق ، متعلق از افعال خصوص می باشد اما قرینه ای در کلام موجود نیست در این صورت متعلق به حال متکلم یا مخاطب بستگی دارد.
مثال۱: بِسم الله الرحمن الرحیم.
🍃بِسم: جارو مجرور، متعلق :اَقراُ محذوف در هنگام شروع به قرآن خواندن
مثال۲: بسم الله الرحمن الرحیم
🍃بِسم: جار ومجرور، متعلق:آکُلُ (محذوف)
در هنگام شروع به غذا خوردن
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
✅ با توجه به توضیحات، در آیه ۵ سوره بقره:
🍃عَلٰی هُدیً: جار و مجرور با متعلق واجب الحذف (یکونُ) به عنوان خبر واقع شده است.
🍃مِن رَبِّ: جارو مجرور با متعلق واجب الحذف (یکونُ) به عنوان نعت واقع شده است.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی( برمبنای کتب «المباحث النحویه شرح سیوطی» و «ترجمه و شرح مغني الأديب و «موسوعة النحو و الصرف والاعراب»)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
#مهدےجان❤️
تا بہ ڪے هجر وغریبے وفراق وانتظار
جلوہ ڪن برآشنایت یا اباصالح بیا
ڪے رسدلطف پیامت برهمہ خلق جہان
ڪے رسد بانگ ندایت یااباصالح بیا
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــــ
سلام حضرت عشق روزت بخیر✋❤️
┄┅═✼🌺🌸🌺✼═┅┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
💠 هفته بسیج
🔸 #شرط_بسیجی شدن یك چیز است؛ در هر سنی چه زن چه مرد باید یك برگه در دستش باشد كه من یك چیز دادم یك چیز گرفتم و آن این است كه
#دنیا را دادم
#آخرت را گرفتم.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار مسئولین نیروی مقاومت
بسیج
تاریخ: 1385/09/05
┄┅═✼🌺🌸🌺✼═┅┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷ویژگی های بسیج در کلام رهبری معظم انقلاب (حفظه الله)
🌺موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🔴 سرلشکر سلامی: سختیها را پشت سر خواهیم گذاشت
🔹 تفکر بسیجی موجب شده از هیچ قدرتی نترسیم
فرمانده کل سپاه گفت: تفکر بسیجی ما را سربلند کرده است و باعث شده است ما از هیچ قدرتی نترسیم.
سرنوشت یک جامعه با رهبران منشأ تولید تفکر رقم میخورد
🔹 آیت الله خامنهای بزرگترین سرمایه کشور است.
┄┅═✼🌺🌸🌺✼═┅┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
👆 بخشی از نامه سپهبد شهید سلیمانی، خطاب به بسیجیان در سال ۹۴👆
┄┅═✼🌺🌸🌺✼═┅┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•*
#آموزشی
#شرح_نهجالبلاغه_حکمتدوم
#موضوعاول
#جلسهٔ_چهارم
📖 شرح موضوع اول: طمع
أَزری بِنَفسِهِ مَن اِستَشعَرَ الطَمَع؛
هر کس طمع راپیشه کند خود را حقیر ساخته است.
ترجمه لغات
أزری: کوچک وخوار کرد
نَفسِهِ: خودش را
استشعر: (لازم خود)کرد، در باطن(خوی و روش خود) قرار داد.
اَلطَمَع: طمع، آز، امید، علاقه نفس
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
📖 عاقبت طمع ورزی
طمع ورزی آثار جبران ناپذیری دارد، تاریخ مملو از داستان هایی است که نابخردان سست ایمان به طمع دنیا، ثروت و ... خلق کرده اند و عبرت دیگران شده اند.
✍ آثار زیان بار طمع
الف) دین فروشی
اصول و قواعد دینی برای طمعکار مفهومی ندارد و او برای اهداف پلیدش از هیچ عمل زشتی(مانندکتمان حقایق الهی و جسارت در معصیت) فروگذار نمی کند، حتی اگر به خروج از ولایت الهی و زیر لوای شیطان بودن، منجر شود.
👈 کتمان حقیقت
این قسم از عواقب طمع ورزی شامل کسانی می شود که به طمع بهایی فانی هدایت الهی را فروخته و ضلالت بر می گزینند و گاه طمعشان به حد افراط می رسد که امور دینی را بر دیگران مشتبه می سازند و به خاطر حفظ منافع و دفع ضررهای محتمل حقیقت را کتمان می کنند.
👈 بی پروایی در گناه
طمع از علل مهم بی پروایی در گناه است و طمعکار به گناهان بسیاری ازجمله جمع آوری مال حرام آلوده می شود. چون دأب چنین شخصی بی مبالاستی در قبال احکام الهی است و روح طمع ورزی با دین باوری و ایمان الهی سازگار نیست.
برگرفته از معارف اجتماعی( شرح موضوعی نهج البلاغه) ،سید علی طباطبایی، ج۳، ص۲۴۲
امام صادق(علیه السلام)فرمود:« قُلتُ لَهُ :[ما] الَّذی یُثَبِّتُ الایمان فی العَبد؟ قال الوَرَعِ و الَّذی یَخرُجُهُ منه؟ قال الطَّمَع؛ چه چیزی ایمان را در بنده ثابت می کند؟ فرمود: ورع و چه چیزی آن را از او خارج می کند؟ فرمود: طمع».
کافی، کلینی، ج۲، ص۳۲۰
ب) ذلت نفس
بر کسی پوشیده نیست که خداوند پس از خلقت انسان از روح خود در او دمید و او را گرامی داشت.
کرامت نفس هدیه ای است که خداوند آن را در وجود انسان به ودیعه نهاده، اما انسان طمعکار این موهبت الهی را به راحتی از دست می دهد.
امام علی(علیه السلام) می فرماید:« ثَمَرةُ الطَّمعَ ذلُّ الدُّنیا و الآخِرَة؛ ثمره طمع، ذلت دنیا و آخرت است».
غررالحکم، عبدالواحد آمدی، ح۲۸۸۸
👈 فقر و نیازمندی
انسان طمعکار فکر می کند با طمع ورزی غنی و بی نیاز از مال دنیا می شود، غافل از اینکه فریب خورده و با این عمل رقّت انگیز همواره حقیر و نیازمند بوده و هرگز طعم شیرین عزّت و بی نیازی از مردم را نخواهد چشید، زیرا طمع داشتن به مال دیگران، سبب نیازمندی به ایشان و کرنش در برابر آنهاست که سبب از بین رفتن شخصیت خواهد بود.
شرح نهج البلاغه، ابن میثم بحرانی، ج۸، ص۳
پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) در توصیفی طمع را فقر حاضر(فقری که الان موجود است) معرفی کرده اند.
کافی، کلینی، ج۲، ص۱۴۹
👈 بردگی دائم
بردگان هیچ آزادی از خود ندارند و باید مطیع اوامر اربابشان باشند، انسان طماع نیز دیو طمع را به عنوان ارباب خود برگزیده و طوق بردگی بر گردن خویش نهاده و هرگز رنگ آزادی نخواهد دید، زیرا کرامت نفس در خویش نابود کرده است.
امام علی(علیه السلام) میفرماید:« الطَّمَعُ رقٌّ مُویَّدٌ؛ طمع بردگی همیشگی است».
نهج البلاغه، محمد دشتی، ح۱۸۰
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
┄┄┅••✻••┅┄┄
@moassese_nooralyaghin
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
🌹خدایا✨
وقتے نام تو را بہ زبان مےآورم
و تو را یاد مےڪنم
در آغاز و نخستین تپش زندگے
در ڪالبد خانہ،حضور پر شڪوهت
چنان قوتے در من مےرویاند
ڪہ گویے خشنود ڪننده ترین
لحظہها،دیدارها و انتظارها
در این روز از آن من است
با این نام مےخوانمت:
الهے بہ امید تو🙏
┄┄┄┅••🌹✻🌹••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
سلام امام زمانم مولایمن✋🌸
🏝پناه میبرم
از ادعاهایم به ساحتش...
هرچند نبودش بد بودنم را به رخم میکشد...
اما همچنان باد به غب غب انداخته و
فریادِ
"عارفُ بحقک و أَنْتَظِرُ ظُهُورَکَ" را سر دادهام!
کاش دریابد
منِ پُر از خالی را...🏝
⚘اللَّهُمَّ أَعِذْهُ مِنْ شَرِّ جَمِيعِ مَا خَلَقْتَ وَ ذَرَأْتَ وَ بَرَأْتَ وَ أَنْشَأْتَ وَ صَوَّرْتَ
پروردگارا تو آن امام را از شر جميع آنچه خلقت كردى و به حركت آوردى و آفريدى و ايجاد كردى و بر نگاشتى در پناه خود محفوظ دار⚘
📚مفاتیح الجنان،دعای عصر غیبت
الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
صبحتون مهدوی🌼
┄┄┄┅••🌹✻🌹••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر وعلوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••🍃🌸﷽🌸🍃•••═•*
#معرفتی
#معجزات_پیامبراسلام (صلی الله علیه واله)
#قسمت_چهاردهم
⚡توجه و مطالعه در زوایای گوناگون شخصیت، اعمال، رفتار و زندگی پیامبر اعظم(صلی الله علیه وآله)برای ما مسلمانان از اهمیت بسزایی برخوردار است و آثار علمی و عملی فراوان دارد. یکی از مسائل مهم درباره آن حضرت، کارهای خارق العاده و معجزاتی است که به دست آن حضرت و یا برای تأیید ایشان انجام گرفته است. در این باره، نخست چند نکته به عنوان پیش نیاز بحث یادآوری می گردد:
⭐معجزات نوع پنجم
⬅️نوع پنجم: در معجزاتى است که ظاهر شده از آن حضرت در کفایت شر دشمنان، مانند هلاک شدن مُستهزئین و دریدن شیر عُتْبَه بن ابى لهب را و کفایت شر ابوجهل و ابولهب و ام جمیل و عامر بن طفیل و زید بن قیس و معمر بن یزید و نضر بن الحارث و زُهَیر شاعر از آن حضرت الى غیر ذلک و ما در این جا اکتفا مى کنیم به ذکر چندامر:
⬅️چهارم: ایضا راوندى روایت کرده است که حضرت رسول صلى اللّه علیه و آله و سلم در بعضى از شب ها در نماز سوره (تَبَّتْ یَدا اَبى لَهب) تلاوت نمود، پس گفتند به ام جمیل خواهر ابوسفیان که زن ابولهب بود که دیشب محمد صلى اللّه علیه و آله و سلم در نماز بر تو و شوهر تو لعنت مى کرد و شما را مذمت مى کرد. آن ملعونه در خشم شد و به طلب آن حضرت بیرون آمد و مى گفت: اگر او را ببینم سخنان بد به او خواهم شنوانید و مى گفت کیست که محمد را به من نشان دهد؟
↩️چون از دَرِ مسجد داخل شد ابوبکر به نزد آن حضرت نشسته بود.
گفت: یا رسول اللّه، خود را پنهان کن که ام جمیل مى آید مى ترسم که حرف هاى بد به شما بگوید. حضرت فرمود: که مرا نخواهد دید؛
چون به نزدیک آمد حضرت را ندید و از ابوبکر پرسید که آیا محمد صلى اللّه علیه و آله و سلم را دیدى؟ گفت: نه. پس به خانه خود برگشت.
👈پس حضرت امام باقر علیه السلام فرمود که خدا حجاب زردى در میان حضرت و او زد که آن حضرت را ندید و آن ملعونه و سایر کفار قریش آن حضرت را مُذمَّم مى گفتند
یعنى بسیار مذمت کرده شده و حضرت مى فرمود که خدا نام مرا از زبان ایشان محو کرده است که نام مرا نمى برند و مذمم را مذمت مى گفتند و مذمم نام من نیست.
📖 (خرائج) راوندى ۲/۷۷۵٫
┄┄┄┅••🌹✻🌹••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🔸متن پیام رهبر انقلاب به مناسبت هفته بسیج
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹هفته بسیج بر همگان مبارک باد
بویژه بر رویش های تازه با طراوت بسیجی، که همچنان مانند نسل پیش از خود، فرزندان محبوب امام راحل عظیم الشان اند.
🔹عزیزان قدردان جایگاه خود باشید و بدانید که با همت بلند و در پرتو خردمندی و درست اندیشی و با اعتماد و توکل بر خداوند دانا و توانا می توانید در همه مسائل عمومی کشور و ملت اثر بخش و مشکل گشا باشید، این تجربه چند دهه ملت ایران است .
والسلام علیکم و رحمه الله
سید علی خامنهای
سوم آذر ۱۴۰۰
بسیج از دید گاه قران
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ ۚ ذَٰلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ»
ترجمه آیه: «اى كسانى كه ايمان آوردهايد، هر كس از شما از دين خود برگردد، به زودى خدا گروهى [ديگر] را مىآورد كه آنان را دوست مىدارد و آنان [نيز] او را دوست دارند. [اينان] با مؤمنان، فروتن، [و] بر كافران سرفرازند. در راه خدا جهاد مىكنند و از سرزنش هيچ ملامتگرى نمىترسند. اين فضل خداست. آن را به هر كه بخواهد مىدهد، و خدا گشايشگر داناست.»
(ایه ۵۴ از سوره مبارکه مائده)
┄┄┄┅••🌹✻🌹••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
هدایت شده از کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
دوره آموزش مجازی سبک زندگی اسلامی (با محوریت سلامت)
امام حسین (علیه السلام)
«بادِروا بِصِحَّةِ الأجسامِ في مُدَّةِ الأعمار؛ در مدّت عمر، در حفظ سلامت تن بكوشيد». (تحف العقول، صفحه 239)
مؤسسه نورالیقین با بهره گیری از مجرب ترین اساتید آموزش های پایه ای و اصولی در راستای پیشگیری و سلامت خانواده را به صورت مستمر و منظم در کانال قرآن و عترت نورالیقین بارگذاری می نماید.
👈پنج شنبه هر هفته با ما همراه باشید.
http://eitaa.com/moassese_nooralyaghin
┅═✼🌺 ﷽ 🌺✼═┅
#آموزشی
#سبک_زندگی_اسلامی_جلسه_نهم
🖌موضوع: غذاهای رفتاری و پنداری
«مواظب افـکــارت بــــــاش که گفتــارت میشود، مواظب گفتــارت بــــــاش که رفتـــارت میشود، مواظب رفتـــارت بــــــاش که عــــادتت میشود، مواظب عــــادتت بـــــاش که شخصیتت میشود، مواظب شــخـصیتت بــــــاش که سرنوشتت میشود».
(امام علی علیه السلام)
✍از مهمترین غذاها در طب اسلامی و سنتی، فکر، پندار و تصورات انسان است. هر آنچه در ذهن میگذرد، تأثیر آن در زندگی به چشم میخورد.
✅مثال: یک قاتل و یک آشپز را در نظر بگیرید، هر دو چاقو به دست دارند، فکر قاتل این است که کسی را بکشد و این کار را میکند. فکر آشپز این است که با آن چاقو سبزی خورد کند، سیب زمینی پوست بگیرد و... تا غذایی خوشمزه آماده کند.
رفتارهای انسان ناشی از پندار اوست، و هر پنداری نشأت گرفته از گرمی یا سردی روح است. معمولاً انسان گرم مزاج، دارای پنداری مثبت و اندیشههای کارساز و روحی مقاوم و پابرجاست و انسان سردمزاج، دارای پنداری منفی و روحیهای ضعیف و مأیوس است که موجبات تزلزل در کار و تلاش را فراهم مینماید.
📖بر اساس آنچه بیان شد،
طبع رفتارهای انسان را به صورت زیر میتوان دسته بندی نمود:
👈1- رفتارهای گرم: تواضع، صداقت، امانت داری، مهرورزی، یکدلی، عفو بخشش، شجاعت و تعاون، دیدار دوستان، صله رحم، آشتی، سخاوت و همنوع دوستی و ... جلوههایی از پندار گرم میباشند و به انسان توان و انرژی میبخشند. باورهای مثبت تغییر دهنده کل مزاجها به سوی گرمی است.
👈2- رفتارهای سرد: حسد، حرص و آز، غیبت و بدگویی، ریاکاری، فردگرایی، انزوا، قهر و دوری از جمعیت و ... جلوههایی از پندارهای سرد است که باعث ایجاد سردی در فرد میشود و انسان را دچار ضعف و بی حالی و افسردگی میکنند. بدبینی و پندارهای منفی، باعث ایجاد سرخوردگی و بیماری شده و توان و انرژی انسان را جهت انجام کارها میگیرد.
✅جالب است بدانید : از میان رفتارها، برخی از اعمال موجب خشک شدن خون یا کاهش رطوبت خون میشوند و ما آن رفتارها را سودازا تعبیر میکنیم. این رفتارها عبارتاند از: خشم و کینه، عصبانیت، پرخاشگری، تأسف مداوم، غم و شادی بیشازحد، بی حرکتی، خواب زیاد، خستگی زیاد و...
✅و جالبتر این است که بدانید این رفتارها به خاطر علل زیر میباشد:
✍در معرض گرمای زیاد یا سرمای زیاد بودن، غذاهای گرم زیاد یا سرد زیاد خوردن، تغییر سریع شرایط از گرمی زیاد به سردی زیاد، (مثل این که از میان حمام گرم خود را در آب سرد غوطهور کنیم)، از اوج شادی به غم رسیدن، در هواپیما ارتفاع گرفتن، در معرض پرتو نور سفید بودن، استفاده از صدای موسیقی جاز و تند، پریدن از خواب، خواب صبحگاهی، دیر خوابیدن، ترسیدن، نگرانی مداوم، بدهکار بودن، استفاده از هوای آلوده شهری، نوشیدن آب خیلی سرد بعد از غذا، استفاده از نوشیدنیهای خیلی داغ، استفاده از مشروبات الکلی، نوشیدن آب بین غذا، خوردن غذاهای مانده و فریز شده، استفاده از غذاهای حرام و خبائث، استفاده از غذاهای خیلی شور یا تند یا تلخ، خوابیدن در تختهای فلزی، استفاده زیاد از حد تلفن همراه و کامپیوتر، پیاده روی نکردن، سکوت مداوم، گریه نکردن، تماشای صحنههای خشن و ترسناک، تماشای صحنههای شهوت انگیز و تحریک کننده، مواد مخدر، تماشای چهرههای زشت، تماشای مناظر تیره رنگ، تماشای مستقیم نور، پندار منفی داشتن، دور از طبیعت بودن، منفی بافی مستمر، ناسپاسی کردن، شنیدن و گفتن فحش و ناسزا و ....
┄┅═✼🌺🌸🌺✼═┅┄
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
🌺موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin