eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.2هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
1.5هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🍃🌸••◈﷽◈🌸🍃🍃 مروری بر زندگی عالم جلیل القدر شیخ طوسی رحمه الله علیه انتقادات وارد شده بر شیخ ◀️ انتقاداتی نیز بر شیخ طوسی وارد کرده‌اند، مانند: 🔸 اعتماد به مصادر نامعتبری : 🔸مانند نسخۀ مصحَّف رجال کشی یا الفهرست ابن‌ ندیم، 🔸 درآمیختن روایات کتاب‌های معتبر با روایات کتاب‌های نامعتبر که موجب رواج‌ روایات کتاب‌های نامعتبر گردید، 🔸 تأویل روایات معارض با یکدیگر 🔸و تحمیل در تطبیق دادن آن‌ها، 🔸 و برگزیدن روش‌های متفاوت علمی در آثار گوناگونش. وفات 👈شیخ طوسی در ۲۲ محرّم سال ۴۶۰ در غری (نجف) درگذشت. سال وفات او را آخر محرّم سال ۴۵۸  و سال ۴۶۱  نیز نوشته‌اند.  🏴 حسین‌ بن مهدی سلیقی و محمد‌ بن عبدالواحد عین زربی و ابوالحسن لؤلؤی او را در همان شب غسل دادند و در خانۀ خود او به خاک سپردند.  این خانه بعدها مسجد شد و اینک از مشهور‌ترین مساجد نجف، نزدیک باب شمالی صحن علوی و معروف به باب طوسی، است.  روحش شاد وراهش پررهروباد🌹 پایان 🍃 🍃┄┅••🌸✻🌸••┅┄🍃🍃 موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍀بسم الله الرحمن الرحیم ولاحول ولا قوه الا بالله العلی العظیم 🍀 تدریس تفسیر سوره مبارکه اسراء استاد حسینی آل مرتضی (مورخ ۲۵ تیر ۱۴۰۱) در ادامه برگزاری طرح جامع رضوان (آموزش تفسیر کل قرآن کریم ) سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ؛ پاک و منزّه است خدایی که بنده‌اش را در یک شب، از مسجد الحرام به مسجد الاقصی -که گرداگردش را پربرکت ساخته‌ایم- برد، تا برخی از آیات خود را به او نشان دهیم؛ چرا که او شنوا و بیناست. موضوعات آیه ۱ : ۱- محتوای سوره ۲- معراج پیامبر ۳- مقام عبودیّت ۴- علم مطبوع و مسموع ۵- حجاب های نور و ظلمت ۶- بَارَكْنَا حَوْلَهُ ۷- هدف از أَسْرَى ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ 👈انواع احادیث معراج از منظر علامه طبرسی : 1-روايـاتـى كـه بـه حـكـم تـواتـر قـطـعـى اسـت ، مـانـنـد اصل موضوع معراج . 2-احـاديـثـى كـه قـبـول آنـها هيچ مانع عقلى ندارد و در روايات به آن تصريح شده است مانند مشاهده بسيارى از آيات عظمت خدا در پهنه آسمان . 3- رواياتى كه با ضوابط و اصولى كه در دست داريم مخالف است ولى ميتوان آنها را تـوجـيه كرد، مانند احاديثى كه ميگويد پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) در آسمانها جمعى را در بهشت و گروهى را در دوزخ ديد كه بايد گفت منظور مشاهده صفات بهشتيان و دوزخيان بوده است يا بهشت و دوزخ برزخى ). 4- روايـاتى كه مشتمل بر امور نامعقول و باطل مى باشد و وضع آنها گواه روشنى بر ساختگى بودن آنها است ، مانند رواياتى كه ميگويد پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) خـدا را آشـكـارا ديـد، بـا او سـخـن گـفـت ، و با او نشست كه با هيچ منطقى سازگار نمى بـاشـد بـلكـه مـخـالف دليـل عـقـل و نـقـل اسـت ، و بـدون شـك ايـن گـونـه روايـات مجعول است . 👈بهشت و جهنم مشهود پیامبر در معراج در هر صورت مسئله‌ی معراج به نوعی با مبحث بهشت و جهنم نیز گره خورده است که آیا بهشت و جهنم مشهود پیامبر در حادثه معراج بهشت و جهنم واقعی بوده، یا نمادین و تمثال آن بوده است. اگر واقعی بوده آیا بهشت و جهنم برزخی بوده، یا بهشت و جهنم قیامتی؟ آنچه به صورت اجمال می‌توان گفت این است که معراج پیامبر(ص) هم جسمانی است و هم روحانی. به نظر می‌رسد با این نگاه جامع، بسیاری از گزارش‌ها از جمله مسئله‌ی شهود جهنم و بهشت، قابل پذیرش است. در این‌جا چند توضیح و تفسیر در مورد مشاهده بهشت و جهنم را در معراج بیان می‌کنیم: 1-بهشت و جهنم مشهود پیامبر در حادثه معراج بهشت و جهنم واقعی نبوده، بلکه نمادین و تمثال آن بوده است. به بیان دیگر، منظور از مشاهده اهل بهشت و دوزخ، مشاهده صفات بهشتیان و دوزخیان است. علامه طبرسی معتقد است روایاتی که بیان رؤیت بهشت و جهنم می‌کند، با ضوابط و اصولى که در دست داریم مخالف است، ولى مى‏توان آنها را توجیه کرد، مانند این‌که منظور از مشاهده اهل بهشت و دوزخ، مشاهده صفات بهشتیان و دوزخیان بوده است 2-مقصود از بهشت و جهنم در مسئله‌ی معراج بهشت و جهنم واقعی است، ولی مقصود بهشت و جهنم برزخی است نه آخرتی و قیامتی. در تفسیر نمونه چنین آمده است: «گاه گفته‌‏اند [جنت] به معناى بهشت برزخى است که ارواح شهداء و مؤمنان موقتاً به آن‌جا مى‌‏روند. تفسیر اخیر از همه مناسب‌تر به نظر مى‌‏رسد، و از امورى که به روشنى بر آن گواهى مى‌‏دهد این است که در بسیارى از روایات معراج آمده است که پیامبر(ص) عده‌‏اى را در این بهشت متنعم دید، در حالى‌که مى‌‏دانیم هیچ‌کس در بهشت جاویدان قبل از روز قیامت وارد نمى‌‏شود؛ زیرا آیات قرآن به خوبى دلالت دارد که پرهیزگاران در قیامت بعد از محاسبه، وارد بهشت مى‌‏شوند، نه بلافاصله بعد از مرگ، و ارواح شهداء نیز در بهشت برزخى قرار دارند؛ زیرا آنها نیز قبل از قیام قیامت وارد بهشت جاویدان نمى‌‏شوند ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اعراب آیه ۵۱ سوره بقره وَ إِذْ واعَدْنا مُوسي‏ أَرْبَعينَ لَيْلَةً ثُمَّ اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ مِنْ بَعْدِهِ وَ أَنْتُمْ ظالِمونَ و آنگاه كه با موسى چهل شب قرار گذاشتيم آنگاه در غياب وى شما گوساله را [به پرستش] گرفتيد در حالى كه ستمكار بوديد (۵۱ بقره) وَ: حرف عطف، مبنی برفتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. اِذ: مفعولٌ به برای «اُذکروا» محذوف و محلا منصوب اتّخَذتم: فعل ماضی، مبنی بر سکون. ضمیرمتصل «نا»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل موسی: مفعولٌ‌به اول و منصوب، علامت نصب فتحه مقدر اربعین: مفعولٌ به ثانی و منصوب، علامت نصب «یاء» لیلةً: تمییز برای «اربعین» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری ثُمّ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. اتَّخَذتم: فعل ماضی، مبنی بر سکون. ضمیر متصل«تم»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل عِجلَ:مفعولٌ‌به اول برای «اتخذتم» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری. (مفعولٌ‌به دوم محذوف است؛ تقدیر آن: ثمّ اتَّخذتُمُ العِجلَ معبوداً) مِن: حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. بعدِ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری من بعد:جار و مجرور، متعلق به «اتخذتم» ه:ضمیر متصل، مبنی، مضاف الیه، محلا مجرور وَ: حالیه، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. اَنتم: ضمیر منفصل، مبنی بر سکون، مبتدا، محلا مرفوع ظالمون: خبر برای «انتم» و مرفوع، علامت رفع «واو» •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: تمییز 👈تعریف: اسمی است جامد و نکره که بعد از اسم یا نسبت مبهمی آید و ابهام آن را برطرف کند. مثال۱: «رَأَيْتُ أَحَدَ عَشَرَ كَوكَباً» (دیدم یازده ستاره) 🍃در این مثال «كَوكَباً» تمییز است که رفع ابهام از عدد «أَحَدَ عَشَرَ» می‌کند. مثال۲: «لَدَيَّ هِكْتَار أَرْضاً» (یک هکتار زمین دارم.) 🍃 در این مثال «أَرْضاً» تمییز است و از کلمه «هِكْتَار» رفع ابهام می‌کند. 🔹️اقسام تمییز: تمییز بر دو قسم است: الف) تمییز ذات تمییز ذات برای برطرف کردنِ ابهام پاره ای از اسماء می آید اقسام گوناگون دارد ۱.تمییز برای عدد مثال: قَرَأْتُ خَمْسِين صَفْحَةً. (پنجاه صفحه خواندم.) 🍃در این مثال «صَفْحَةً» تمییز و رفع ابهام از عدد «خَمْسِين» می‌کند. ۲.تمییز برای جنس مثال: عِندي خاتَمٌ ذهباََ. (نزد من انگشتری از جنس طلا است.) 🍃دراین مثال «ذهباََ» تمییز و رفع ابهام از جنس «خاتَمٌ» می‌کند. ۳.تمییز برای مقدار: مثال: «فَمَن يَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَرَّةٍ خَيۡرٗا يَرَهُۥ» (پس هر كس به قدر ذره اى كار نيك كرده باشد (پاداش) آن را خواهد ديد) 🍃دراین مثال «خَيۡرٗا» تمییز و رفع ابهام از «مِثۡقَالَ ذَرَّةٍ» می‌کند. ب)تمییز نسبت تمییز جمله یا نسبت ابهام جمله ماقبل خود را برطرف می‌کند. مثال: هُوَ أَكْثَرْ مِنِّي صَبْراً. (صبر او بیش‌تر از من است.) 🍃 در این مثال«صبراً» تمییز است و ابهام جمله ماقبل خود را برطرف کرده‌است.  مثال: «وَفَجَّرْنَا الْأَرْضَ عُيُونًا» (و از زمين چشمه‌ها شكافتيم) 🍃در این مثال «عُيُونًا» تمییز و ابهام جمله ماقبل را برطرف کرده است. 📌نکته:اصل آن است که تمییز جامد باشد لیکن در پاره ای از موارد مشتق استعمال می‌شود. مثال: «کَفی بِالْمَوْتِ واعِظاً» (بهترین پنددهنده برای انسان، مرگ است.) 🍃در این مثال «واعِظاً» تمییز و مشتق می‌باشد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• ✅ در آیه ۵۱ از سوره بقره: «لَيْلَةً» تمییز و از کلمه «أَرْبَعِينَ» رفع ابهام کرده است. تمییز در این آیه از نوع«تمییز ذات» می‌باشد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل‌مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف ونحو تخصصی، ونحو متوسطه ونحو سرآغاز و موسوعه 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا% بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
🌑🌑بررسی و تبیین اولین بیانیه مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پیرامون «مداخلات رژیم آمریکا در اغتشاشات اخیر کشور» ✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ بخش اول: برنامه های طراحی شده پیش از آشوب‌ها ❇️برخی اقدامات سرویس های جاسوسی صورت گرفته، پیش از آشوبها و زمینه‌سازی برای آشوب‌ها به شرح ذیل بوده است: ❇️نمونه نخست (شیوه نوین آمریکا) 👈تأسیس شبکه «سازمان های همدستان» 👈دولت تروریستی آمریکا پس از ناامیدی از مقابله با ملّت بزرگ ایران در عرصه های نظامی وتحریم‌های ظالمانه و غیر انسانی، در سال­‌های اخیر با بکارگیری شبکه‌ای خبیث از سازمان‌های موسوم به "همدستان" برای شبکه‌سازی و نفوذ در بخش های اجتماعی سرمایه گذاری نموده است. 👈سازمانهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا در پوشش فعالیت‌های حقوق بشری و ترویج دموکراسی، با اختصاص میلیاردها دلار بودجه در سال تلاش کردند عناصر مستعد را شناسایی و به شبکه‌های همسو و غربگرا متصل نمایند. این شبکه‌ نفوذی به عنوان پیاده نظام تغییرات اجتماعی، وظیفه ایجاد مطالبات کاذب، انحراف در مطالبات مردمی و تحریک عمومی برای ایجاد نارضایتی را برعهده دارند. 👈👈 در سال‌های اخیر بخش‌هایی از این شبکه در سطوح و اصناف مختلف، شناسایی و با همکاری جامعه اطلاعاتی کشور مورد برخورد قرار گرفتند. با ضربه به زنجیره تأمین مالی و شناسایی عناصر این شبکه­ نفوذی در رسانه‌ها و سایر بخش‌ها، پروژه محوری دولت دژخیم آمریکا در دولت ترامپ برای ایجاد اعتراضات گسترده با شکست روبرو شد. 👈 با این حال دشمن طی ماه های اخیر با صرف بودجه مضاعف و به کارگیری روشهای متنوع تلاش نمود تا مجدداً زمینه شکل گیری اغتشاش ها را فراهم نماید. ✨✨✨✨✨✨✨✨✨ در روزهای آتی به‌طور خلاصه و مفید این بیانیه روشنگرانه از طرف دلسوزان انقلاب را مرور خواهیم کرد. با ما باشید.... ┄┄┅••🌸✻🌸┄┄┅•• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
🔴 در پیشامدهای دوران غیبت چه کنیم؟ 🔵 امام زمان علیه السلام فرمودند: 🌕 در پیشامدهای مهمّ اجتماعی به راویان حدیث ما مراجعه کنید، زیرا که آنان حجّت من بر شما هستند و من هم حجّت خدا بر آنان هستم. 📚 کشف الغمة في معرفة الأئمة ج۲ص ۵۳۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍀بسم الله الرحمن الرحیم ولاحول ولا قوه الا بالله العلی العظیم 🍀 تدریس تفسیر سوره مبارکه اسراء استاد حسینی آل مرتضی (مورخ ۲۵ تیر ۱۴۰۱) در ادامه برگزاری طرح جامع رضوان (آموزش تفسیر کل قرآن کریم ) سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ؛ پاک و منزّه است خدایی که بنده‌اش را در یک شب، از مسجد الحرام به مسجد الاقصی -که گرداگردش را پربرکت ساخته‌ایم- برد، تا برخی از آیات خود را به او نشان دهیم؛ چرا که او شنوا و بیناست ┄┄┅••🌸✻🌸┄┄┅•• ✅موضوع : مقام عبودیّت مهم ترین کلمه در آیه 1 سوره اسری؛کلمه عَبْدِهِ است . در بیان جایگاه و مقام و‌منزلت عبد همین بس که در عبارت (سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ) خداوند می فرماید پاک ‌و منزه است پروردگاری که عبدش را به اسراء برد و از عناوین دیگری همچون پیامبر، رسول یا .... استفاده نمی کند. از طرفی هر روز تمام مسلمانان جهان در نماز میگویند «اشهد ان محمد عبده و رسوله» و قبل از مقام رسالت، عبودیت پیامبر (ص) را بیان می نمایند. 👈👈عبودیت افتخار انسان است و خداوند متعال به انسانی مقام معراج را داد که کلام، رفتار، گفتار و نیت او را دید و شنید.( إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ) و انسانی با چنین زمینه ای را نه تنها به معراج و اسراء برد بلکه به مقامی بالاتر از همه پیامبران و ملائکه رساند و چون پیامبر خدا به سدره المنتهی نائل شد جبرئیل گفت ای رسول خدا پیش رو! سزاوار نیست که من بر این جا گذر کنم حدیث عبودیّت با توجه به عبارت سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ در آیه یک سوره اسراء می توان به حدیث عبودیت اشاره نمود. در مصباح الشّریعة آمده است: قالّ الصَّادِقُ علیه‌السّلام: العُبودِیَّةُ جَوْهَرَةٌ کُنْهُهَا الرُّبُوبِیَّةُ؛ فَما فُقِدَ مِنَ العُبودِیَّةِ وُجِد فِى الرُّبُوبِیَّةِ، وَ ما خَفِىَ مِنَ الرُّبُوبِیَّةِ أُصیبَ فى العُبودِیَّة؛ بندگى گوهرى است که باطن آن ربوبیت است؛ پس هر چه از بندگى به دست نیامده باشد، در ربوبیت یافته مى‏شود. و هر چه از ربوبیت پوشیده و پنهان باشد، در بندگى حاصل مى‏گردد. 👈👈انسان این قابلیت را دارد که تدریجا وجود خود را تا بالا برد که در وجود خدا فنا شود. انسان با اطاعت الهی می کوشد تا در وجود خدا کاملا ذوب شود. گویی از خودش وجودی ندارد. امام حسین (ع)، امیرالمومنین (ع)، حضرت زهرا(س)، و سایر اهل بیت علیهم السلام در وجود خدا ذوب شدند لذا هر چه از دست می دادند نمیدیدند. منظور از ذوب شدن در وجود خدا این نیست که خدا می شوند بلکه خدایی میشوند. ✅ چرا باید بنده خوب خدا شویم؟ با توجه به عبارت سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ و مقام عبودیّت در نزد خداوندمتعال این سوال مطرح هست که چرا بندگی کنم ؟ خداوند متعال در سوره شعراءمی فرماید:الَّذِي خَلَقَنِي فَهُوَ يَهْدِينِ وَالَّذِي هُوَ يُطْعِمُنِي وَيَسْقِينِ وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ وَالَّذِي يُمِيتُنِي ثُمَّ يُحْيِينِ خداوند متعال انسان را آفرید و او را متنعم به هزاران نعمت کرد و همه هستی را مسخر انسان به عنوان اشرف مخلوقات نموده است. لذا وظیفه انسان در برابر این همه لطف، رحمت و نعمت از جانب خداوند چیزی جز عبودیّت نیست. 👈 عبودیت گوهری است که هرکس نمی تواند به این گوهر دست یابد. باید مراحلی را طی کند تا عبد واقعی شود. ✅ارتباط آیه 1 سوره اسراء (بِعَبْدِهِ) با وضع کنونی انسان معاصر زمانی که ما فقط خودمان و عمل خودمان را می بینیم لذا دچار این توهم میشویم که در مسیر طاعت الهی بسیار زحمت و مشقت کشیده ام و تکبر، غرور و خودخواهی ما را احاطه می کند و منت می گذاریم؛ حال آنکه باید عمل را پشت سرمان بگذاریم تا به آن نگاه نکنیم. نباید بگوییم من برای خانواده ام یا مردم یا دین خدا خیلی کار کرده ام. اگر این چنین بگوییم یعنی من عمل خودم را می بینم. اما اگر بخواهیم عبد و بنده خوب خدا شویم و به خاطر رضای خدا کار کنیم نباید عمل خود را ببینیم . ┄┄┅••🌸✻🌸┄┄┅•• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••🌸◈﷽◈🌸•••═•* ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ 🍃«إِذَا أَقْبَلَتِ‏ الدُّنْيَا عَلَى‏ أَحَدٍ أَعَارَتْهُ مَحَاسِنَ غَيْرِهِ وَ إِذَا أَدْبَرَتْ عَنْهُ سَلَبَتْهُ مَحَاسِنَ نَفْسِهِ؛ چون دنیا به کسی روی آورد، نیکی های دیگران را به او عاریت دهد، و چون از او روی برگرداند خوبی های او را نیز برباید».🍃 🌺موضوع: اقبال و ادبار دنیا ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ امیرمؤمنان ـ حضرت علی علیه السلام ـ در این حکمت اجتماعی ـ سیاسی پندآموز از پستی دنیا سخن گفته است. این که می بینیم دنیا با فراهم کردن تمام امکانات برای کسی، محاسن غیر حقیقی نیز به او عاریت می دهد یا با فراهم کردن زمینه فلاکتِ کسی، نیکی های حقیقی اش را نیز می رباید، نشان از دو حقیقت دارد، یکی بی وفایی دنیا ودیگر این که دنیا محل اجرای کامل و حقیقی عدالت نیست، به علاوه می توان از این پند مولا علیه السلام، چنین برداشت کرد که مردم کوته بین، مادی گرا و ضعیف کُش با اقبال دنیا به کسی، فضایلی به او نسبت می دهند که حقیقی نیست و اگر در گردش روزگار کسی به ظاهر پایین آمد، فضایل حقیقی او را انکار می کنند. امیر مؤمنان حضرت علی علیه السلام دنیا شناس بی بدیل سخنورترین مردم پس از رسول خدا صلی الله علیه و آله در بی همانند ترین سخنان بلیغ خود، دنیا را با جامع ترین و زیباترین تعابیر معرفی می کند، آنجا که باید، مدح آن می کند و در آنجا که لازم است، لایق ذم دانسته و از آن بر حذر می دارد. باید چگونگی نگاه به دنیا را ازعلی علیه السلام آموخت، تا با آن به آخرت رسید چنانچه می فرماید:« مَنْ‏ أَبْصَرَ بِهَا بَصَّرَتْهُ وَ مَنْ‏ أَبْصَرَ إِلَيْهَا أَعْمَتْه‏؛ 🌺حقیقت دنیا مَثل دنیا، مَثل آتشی است که در عین زندگی بخشی می تواند نابود کننده باشد واین چگونگی استفاده و غافل نبودن از آتش است که نتیجه ی کار با آن را رقم خواهد زد. «نَحْنُ جَعَلْناها تَذْكِرَةً وَ مَتاعاً لِلْمُقْوين؛ ما آتش را وسیله تذکر (آتش قیامت) و نعمتی برای مسافران قرار داده ایم».(واقعه73) 🌺دنیای ممدوح چه ویژگی دارد؟ دنیایی که از زندگی آن، به معاشی ساده اکتفا شده و از لذت های آن، تنها به مکفی از حلال ها قناعت شده، آدمی در آن خود را مسافری می داند که در منزلگاهی برای رفع نیاز های طبیعی و جمع آوری توشه سفر، توقف کرده و باید هر لحظه در انتظار فرمان کوچ آماده شود، پس چیزی از زیبایی های آن اقامتگاه موقتی چشم و دل را مجذوب و اسیر خود نمی گرداند تا از سفر و هدف اصلی غافل شود، این دنیایی است که محل تجارت دوستان خدا است. رسول اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید:« الدُّنيا مَزرَعَةُ الآخِرَةِ؛ دنیا کشتزار آخرت است».( میزان الحکمة، ری شهری، ج4، ص67) هم چنین در حدیث پر معنایی از آن حضرت می خوانیم: « لَا تَسُبُّوا الدُّنْيَا فَنِعْمَتْ مَطِيَّةُ الْمُؤْمِنِ فَعَلَيْهَا يَبْلُغُ‏ الْخَيْرُ وَ بِهَا يَنْجُو مِنَ الشَّرِّ إِنَّهُ إِذَا قَالَ الْعَبْدُ لَعَنَ اللَّهُ الدُّنْيَا قَالَتِ الدُّنْيَا لَعَنَ اللَّهُ أَعْصَانَا لِرَبِّهِ؛ به دنیا ناسزا نگویید، که آن نیکو مرکبی است برای مؤمن؛ زیرا که به وسیله آن به خیر و خوبی می رسد و از شر و بدی می رهد، هرگاه بنده بگوید: لعنت بر دنیا، دنیا گوید: لعنت خدا بر نافرمانترین ما نسبت به پروردگارش».( بحار الانوار، مجلسی، ج74، ص178) ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ 📌توجه:هرگونه نشر یا کپی برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال،اشکال شرعی دارد. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکزتخصصی تفسیروعلوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷 سلام آرزوی چشمانم 💐 اَللّـهُمَّ اَرِنيِ الطَّلْعَةَ الرَّشيدَةَ @moassese_nooralyaghin
السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا رُکْنَ الْإِیمَانِ... 🌼 فی ارضه بیا که بی تو نه سحـر را طاقتی است و نه صبـح را صداقتی که سحـر به شبنم لطف تو بیدار میشـود و صبح به سلام تو ازجا برمی‌خیزد امام خوب زمانم هر کجا هستی با هزاران عشق سلام 🌼الّلهُـمَّ عَجِّــلْ لولیک الفرج ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در پیشامدهای دوران غیبت چه کنیم؟ امام زمان علیه السلام فرمودند: در پیشامدهای مهمّ اجتماعی به راویان حدیث ما مراجعه کنید، زیرا که آنان حجّت من بر شما هستند و من هم حجّت خدا بر آنان هستم. 📚 کشف الغمة في معرفة الأئمة ج۲ص ۵۳۱ ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
دعای نجات از فتنه های آخرالزمان در كتاب «سلاح المؤمنين» اين دعا براى رهايى و نجات از فتنه هاى آخر الزمان نقل شده است: بسم اللّه الرّحمن الرّحيم أللّهمّ صلّ على محمّد و ال محمّد، و عجّل فرجهم، (يا أرحم الرّاحمين هفت مرتبه تكرار شود). أَللّهُمَّ عُمَّ أعدآءَ آلِ نَبِیِّک وَ ظالِمیهِم وَ أعدآءَ شیعَتِهِم، وَ أعدآءَ مَوالیهِم بِالشَّرِّ عَمّا، وَ طُمَّهُم بِالشَّرِّ طَمّا، وَ اطْرُقْهُمْ بِلَیْلَةٍ لا اُخْتَ لَها، وَ ساعَةٍ لا مَنْجى مِنْها،وَ انْتَقِمْ مِنْهُمْ انْتِقاماً عاجِلاً، وَ أحْرِقْ قُلوبَهُمْ بِنارِ غَضَبِکْ اَللّهُمَّ شَتِّتْ شَمْلَهُمْ، وَ فَرِّقْ جَمْعَهُمْ، وَ قَلِّبْ تَدْبیرَهُمْ، وَ نَکِّسْ أَعْلامَهُمْ، وَ خَرِّبْ بُنْیانَهُمْ، وَ قَرِّبْ آجالَهُمْ، وَ أَلْقِ بَأْسَهُمْ بَیْنَهُمْ، وَ اجْعَلْنا مِنْ بَیْنَهُمْ سالِمینْ، وَ خُذْهُمْ أَخْذَ عَزیزٍ مُقْتَدِرْ. أَللّهُمَّ أَلْقِ الأَوْجاعَ وَ الأَسْقامَ فی أَبْدانِهُمْ، وَ ضَیِّقْ مَسالِکَهُمْ، وَ اسْلُبْهُمْ مَمالِکَهُمْ، وَ حَیِّرْهُمْ فی سُبُلِهِمْ، وَ اقْطَعْ عَنْهُمُ المَدَدْ، وَ انْقُصْ مِنْهُمُ العَدَدْ أَللّهُمَّ وَ احْفَظْ مَوالِیَ آلِ بَیْتِ نَبِیِّکَ عَلَیْهِمُ السَّلامُ مِنْ شُرورِهِمْ،وَ سَلِّمْهُمْ مِنْ مَکْرِهِمْ، وَ خَدْعِهِمْ وَ ضُرِّهِمْ، وَ انْصُرْهُمْ عَلَیْهِمْ بَنَصْرِکْ، وَ اجْمَعْ کَلِمَتَهُمْ، وَ أَلِّفْ جَمْعَهُمْ، وَ دَبِّرْ أَمْرَهُمْ، وَ عَرِّفْهُمْ ما یَجْهَلونْ، وَ عَلِّمْهُمْ ما لا یَعْلَمونْ، وَ بَصِّرْهَمْ ما لا یُبْصِرونْ، وَ أَعْلِ کَلِمَتَهُمْ، وَ اجْعَلْهَا العُلْیا، وَ اجْعَلْ کَلِمَةَ الأَعْدآءَ السُّفْلى 📚 سلاح المؤمنين ص ۵۹/صحیفه مهدیه بخش ۶ دعای۱۰ ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
باید غربال شوید 🔹 قلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ ع مَتَى‏ يَكُونُ‏ فَرَجُكُمْ‏ فَقَالَ هَيْهَاتَ هَيْهَاتَ لَا يَكُونُ فَرَجُنَا حَتَّى تُغَرْبَلُوا ثُمَّ تُغَرْبَلُوا ثُمَّ تُغَرْبَلُوا يَقُولُهَا ثَلَاثاً حَتَّى يُذْهِبَ [اللَّهُ تَعَالَى‏] الْكَدِرَ وَ يُبْقِيَ الصَّفْوَ. 🔺جابر جعفي يكى از اصحاب لايق امام باقر عليه السلام محضر امام باقر در مورد ظهور حضرت حجت عليه السلام سوال كردند : 🔸به امام باقر عليه السلام عرض كردم فرج شما چه وقت خواهد بود؟ حضرت فرمودند: هرگز! هرگز ! فرج ما صورت نمى پذيرد تا غربال شويد و سپس غربال شويد و باز غربال شويد ( سه مرتبه فرمودند) تا كدرها و نادرست ها ( نا خالص ها) بروند و جدا شوند و صاف ها باقي بمانند. 📚 الغيبه شيخ طوسي ص ٣٣٩ 🔵 باید بدانیم حوادث اخیر صرفا آزمون های رسیدن به حکومت ولی معصوم میباشد نه سقوطی در کار است، نه انقلابی و نه تجزیه ای، فقط و فقط در حال غربالیم ... @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حدیث روز امام صادق عليه‌السلام: اِذا اَحْبَبْتَ رَجُلاً فَاَخْبِرْهُ بِذلِكَ فَاِنَّـهُ اَثْبَتُ لِلْمَـوَدَّةِ بَيْنَكُما ❇️ هرگاه كسى را دوست داشتى به او خبر بده، چرا كه اين كار، دوستى ميان شما را استوارتر مـی‌سازد. 📚 اصول كافى: ج ۲، ص ۶۴۴ ‌ ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin