eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.1هزار دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••༻﷽༺••• ✅ موضوع: اعراب آیه ۸۵ سوره بقره (قسمت دوم آیه) 👈....اَفَتُومِنُونَ بِبَعضِ الکِتابِ وَ تَکفُرونَ بِبَعضِِ فَما جَزاءُ مَن یَفعَلُ ذَلِکَ مِنکُم الّا خِزیُُ فِی الحَیَوه الدُّنیا وَ یَومَ القِیامهِ یُرَدّونَ اِلی اَشَدِّ العَذابِ وَ مَا اللهُ بِغافِلِِ عَمّا تَعمَلون. ....آیا به بخشی از کتاب آسمانی ایمان می آورید و نسبت به بخشی دیگر کفر می ورزید جزای کسانی که چنین کنند، چیزی جز رسوایی دنیا و بازگشت به سخت ترین عذاب‌ها در قیامت نیست، خدا از کارهای شما غافل نیست. اَ: همزه استفهام انکار توبیخی، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. فَ: حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. تُومِنونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون‌. ضمیر متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل بِ: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. بَعضِ: اسم مجرور به حرف جر، علامت جر کسره ظاهری بِبَعضِ: جار و مجرور، متعلق به «تومِنونَ» الکِتابِ: مضاف الیه و مجرور، علامت جر کسره ظاهری وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. تَکفُرُونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل بِ: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. بَعضِِ: اسم مجرور به حرف جر، علامت جر کسره ظاهری بِبَعضِِ: جار و مجرور، متعلق به «تَکفُرُونَ» (تنوین به نیابت از مضاف الیه محذوف) فَ: حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. ما: حرف نفی، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. جَزاءُ: مبتدا و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری مَن: اسم موصول عام، مبنی بر سکون، محلا مجرور، مضاف الیه برای «جَزاءُ» یَفعَلُ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری ذَلِکَ: اسم اشاره، مبنی بر فتح، محلا منصوب، مفعول به برای «یَفعَلُ» مِن: حرف جر،مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. کُم: ضمیر متصل، مبنی بر سکون، محلا مجرور به حرف جر «مِن» مِنکُم: جار و مجرور، متعلق به عامل مقدر، حال برای فاعل «یَفعَلُ» اِلّا: از ادات حصر و استثناء، مبنی بر سکون، محلی از اعراب ندارد. خِزیُُ: خبر برای «جَزاءُ» و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری فِی: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. الحَیوهِ: اسم مجرور به حرف جر «فِی»، علامت جر کسره ظاهری فِی الحیَوهِ: جار و مجرور، متعلق به «خِزیٌ» الدُّنیا: نعت برای «حَیَوة» و مجرور بنابر تبعیت، علامت جرّ کسره مقدر وَ: حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. یَومَ: ظرف‌ و مفعول فیه برای «یُرَدّوُنَ» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری القِیامَهِ: مضاف الیه برای «یَومَ» و مجرور، علامت جر کسره ظاهری یُرَدُّونَ: فعل مضارع مرفوع مجهول، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل «واو»، مبنی محلا مرفوع، نائب فاعل اِلی: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. اَشَدِّ: اسم مجرور به حرف جر، علامت جر کسره ظاهری اِلی اَشَدِّ: جار و مجرور، متعلق به «یُرَدُّونَ» العَذابِ: مضاف الیه و مجرور، علامت جر کسره ظاهری وَ: حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. مَا: حرف شبیه به لیس، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. اللهُ: لفظ جلاله، اسم «ما» و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری بِ: حرف جر زائد، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. غافِلِ: لفظا مجرور و محلا منصوب، خبر «ما» عَن: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. ما: اسم موصول عام، مبنی بر سکون، محلا مجرور به حرف جر عَمّا: جار و مجرور، متعلق به «غافِلِِ» تَعمَلُونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل •••┈✾~💠~✾┈••• برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~💠~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••༻﷽༺••• موضوع : تغییرات فعل مهموز در جلسه به انواع فعل اصلی پرداخته شد. 👈فعل یا صحیح است یا غیر صحیح. 🍃اقسام فعل صحيح: فعل صحيح، گاهى «مهموز» و زمانى «مضاعف» است. 🍃مهموز: آن است كه در يكى از حروف اصلى آن همزه باشد. 👈در این جلسه به تغییراتی که در همزه فعل مهموز صورت می گیرد و به آن تخفیف همزه می گویند، می پردازیم. ✔️تخفیف همزه بر دو نوع است : ۱. قلبی ۲.حذفی 🔹تخفیف قلبی : الف) واجب: هرگاه دو همزه کنار هم قرار گیرند، طوری که همزه اول متحرک و همزه دوم ساکن باشد، واجب است همزه ساکن به حرف مدی از جنس حرکت همزه متحرک تبدیل شود. مثال : أأْتَی(قلب همزه به الف مدي): آتَی أُأْتِیَ(قلب همزة به واو مدي ): أُوتِیَ أِأْتاء(قلب همزة به ياء مدی): أیتَاء 🍃به این نوع تخفیف "تلیین" به معنای نرم کردن می گویند. ب) جایز : اگر همزه ساکن بعد حرف متحرکی غیر از همزه واقع شود، قلب آن به حرف مدي جوازي است. مثال: یَأْمُرُ(جواز قلب همزه به الف مدي) : یَامُرُ یُؤْمَرُ(جواز قلب همزه به واو مدي) : یُومَرُ 🔹تخفیف حذفی این نوع تخفیف قاعده مشخصی ندارد و سماعی است و معمولا در حالت اجتماع دو همزه این حالت پیش می آید. مانند : حذف همزه امر حاضر در افعال مهموز الفاء ( أَخَذَ، أَکَلَ، أَمَرَ، أَتَی) أمر حاضر این افعال : خُذْ، کُلْ، مُرُ، تِ 🍃دو فعل اول اين حذف وجوبی و دو فعل آخر جوازي است. •••┈✾~💠~✾┈••• ✅ در آیه ۸۵ از سوره مبارکه بقره: فعل «یُؤمِنونَ » فعل مهموزی است که تخفیف همزه آن از نوع قلبی و جوازي است، گاهی در بعضی قرائت ها «یُومِنُون» خوانده می شود. •••┈✾~💠~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (کتاب صرف و نحو متوسطه و مبادئ العربية ) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~💠~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿سلام امام غریبم..🌿 🍃 حلال تمام مشکلاتی ای عشق 🍃 تنها تو بهانۀ حياتی ای عشق 🍃 برگرد که روزمرّگی ما را کشت 🍃 الحق که سفينة‌النجاتی ای عشق اللهم عجل_لولیڪ_الفرج ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄- موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ وصف زیبای پیامبراکرم صلي الله عليه و آله در بیان امام علی علیه السلام 👈مردی از امير المؤمنين علی علیه السلام درخواست كرد که اخلاق پيغمبر اكرم صلي الله عليه و آله را برايش بشمارد ✅ امیر المومنین علی علیه السلام فرمود تو نعمتهاي دنيا را بشمار تا من نيز اخلاق آن حضرت صلي الله عليه و آله را برايت بشمارم آن مرد عرض كرد ⚡️چگونه ممكن است نعمتهای دنيا را احصاء كرد و به شمارش آورد، با اين كه خداوند در قرآن مي فرمايد وَ اِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللهِ لا تَحْصُوها 🔸اگر نعمت های خداوند را بشماريد نمی توانيد آن را به پايان برسانيد 👈اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود خداوند تمام نعم دنيا را قليل و كم می داند، در اين آيه كه مي فرمايد قُلْ مَتاعُ الدُّنْيا قَلِيلٌ 🔸بگو متاع دنيا اندك است 👈در حالی که خداوند متعال اخلاق پيغمبر اكرم صلی الله علیه و آله را در اين آيه عظيم شمرده و چنانچه مي فرمايد اَنَّكَ لَعَلي خُلُقٍ عَظيمٌ 🔸تو را خوئی بسيار بزرگ است 🌿اينك تو چيزی كه قليل است نمیتواني بشماري من چگونه چيزي كه عظيم و بزرگ است شمارش كنم ولی همين قدر بدان، تمام پيامبران مظهر يكي از اخلاق پسنديده بودند چون نوبت به آن حضرت صلي الله عليه و آله رسيد تمام اخلاق پسنديده را جمع كرد از اينرو فرمود اِنِّي بُعِثْتُ لِأتَمّمَ مَكارِمَ الْاَخلاقِ 🔸من برانگيخته شدم تا اخلاق نيكو را تمام كنم 📚منابع 1⃣ سوره نحل، آیه ۱۸ 2⃣ سوره نساء، آیه ۷۷ 3⃣سوره قلم، آیه ۴ 4⃣ السُنن الکبری بیهقی، جلد ۱۰ صفحه223 ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄- موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 چگونه غمخوار امام زمان باشیم؟ 🎙️ استاد ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄- موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••●◈﷽●◈•••═•* 🏴 🏴 🏴 ┄┄┅•●✻●••┅┄┄ 🥀 موضوع:تدبیر انسان مغلوب تقدیر الهی 🥀《تَذِل الُامُورُ لِلْمَقَادِیرِ، حَتّى یَکُونَ الْحَتْفُ فِی التّدْبِیرِحوادث و امور، تسلیم تقدیرهاست تا آنجاکه گاه مرگ انسان در تدبیر و( هوشیارى او) است ┄┄┅•●✻●••┅┄┄ امیرمؤمنان مولا علی علیه السلام در اینجا به نکته مهمى اشاره مى فرماید و آن این که چنان نیست که همیشه انسان هاى مدیر و مدبر پیروز گردند؛ گاه تقدیرات، همه تدبیرات آنها را برهم مى زنداگرچه انسان مأمور به برنامه ریزی و تدبیر در امور است و باید در همه امور هوشیارانه و مدبرانه عمل کند ؛اما چنین نیست که ازلطف خدابى نیاز باشد.خداوند براى بیدارساختن انسان و شکستن غرورو غفلت او گهگاه امورى مقدر مى کندکه بر خلف تمام تدبیرها و پیش بینى ها و مقدمه چینى هاى انسان است تا به او بفهماند در پشت این دستگاه، دست نیرومندى است که هیچ کس بى نیاز از لطف و محبت الهی نیست. 🥀با توجه به غلبه تقدیرالهی بر تدبیر انسان، اختیار انسان چه جایگاهی دارد؟ مقادیر،همان مقدراتی است که خداوند برای انسان مقدر فرموده و به عنوان تقدیر الهی برای انسان قرار داده شده است. در ضمن آن، انسان مختار آفریده شده و دارای اختیار است؛ یعنی خدای عزوجل در وجود انسان اختیار و اراده را قرار داده است. این انسان تلاش و برنامه ریزی کرده وبه اصطلح تدبیر میکند 《 إنّ العبد یدبّر و اللّه یقدّر؛》 بنده تدبیر می کند و خداوند تقدیر میکند؛ ممکن است هر کدام از ما برنامه ریزی ها و نقشه های زیادی برای آینده ی خود داشته باشیم اما لزوما همه آن ها به واقعیت نمیپیوندد و اتفاق نمیافتد و هر چه سرنوشت و تقدیر خدا باشد برایمان پیش می آید وظیفه ی انسان تدبیر در زندگی مادی و معنوی است. اینطور نیست که هر کسی موظف باشد فقط خودش را تدبیر نماید، بلکه انسان هم اختیار دارد و هم موظف است که حتی برای اداره ی عالم و همچنین برای تسخیر آسمان و زمین نیز تدبیر کند. ┄┄┅•●✻●••┅┄┄ 📌توجه:هرگونه نشر یاکپی برداری ازتمام یا بخشی ازپیام بدون ذکرنام کانال اشکال شرعی دارد. ┄┄┅•●✻●••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکزتخصصی تفسیروعلوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مولای غریبم سلام ما چشم براهان بیقرار دیرگاهی است که همچون زورقی شکسته اسیر امواج پُرتلاطم اندوهیم ... عمری‌ است که حسرت داشتن یک ساحل امن و یک جان پناهی آرام بر دوشِ دل‌هایمان سنگینی می‌کند ... ... و تنها تویی که می توانی این امواج بلاخیز را فرو بنشانی و زنگار اندوه را از قلب‌هایمان بزدایی ... ▫️اللهم عجل لولیک الفرج ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
◾️آجَرَکَ الله یَا مولای یا صَاحِبَ الزَّمان بمصاب استشهاد الرسول الأکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و استشهاد حسن بن علی (علیهما السلام) و ساعدالله قلبک الشریف و لعن الله اعدائکم و جعلنا الله من موالیکم و معکم فی الدنیا و الآخره و عجل الله تعالی فی فرجکم الشریف ▪️ عظم الله اجورنا و اجورکم @moassese_nooralyaghin
◼️ فرارسیدن سالروز شهادت حضرت محمد مصطفی(صلی الله علیه و آله وسلم) و شهادت مظلومانه سبط اکبر پیامبر، امام حسن مجتبی علیه‌السلام ، بر وجود نازنین امام زمان ارواحنا فداه و همه منتظران تسلیت باد. @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خاتم الاوصیاء در بیان خاتم الانبیاء 🔹 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: 🔺 الْمَهْدِیُّ مِنْ وُلْدِی، اسْمُهُ اسْمِی، وَ کُنْیَتُهُ کُنْیَتِی، أَشْبَهُ النَّاسِ بِی خَلْقاً وَ خُلْقاً، تَکُونُ لَهُ غَیْبَةٌ وَ حَیْرَةٌ حَتَّى تَضِلَّ الْخَلْقُ عَنْ أَدْیَانِهِمْ، فَعِنْدَ ذَلِکَ یُقْبِلُ کَالشِّهَابِ الثَّاقِبِ، فَیَمْلَؤُهَا قِسْطاً وَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً. 🔹 مهدی از فرزندان من است. نام او، نام من است و کنیه او کنیۀ من است؛ شبیه ترین مردم به من از حیث خَلق و خُلق است. برای او غیبت و حیرتی خواهد بود، به گونه‌ای که مردم (در نبود او) از ادیان‌شان گمراه شده اند؛ در این هنگام چون شهاب شکافنده‌ای فرو می آید و زمین را از عدل و داد سرشار می نماید؛ پس از این که از ستم و بیدادگری پُر شده است. 📚 الامامة والتبصرة، ص ۱۲۰ @moassese_nooralyaghin
⚫️ چه کسی از دوستان و رفقای پیامبر خواهد بود؟ 🔺 «ابوحمزة» از امام باقر علیه السلام نقل نموده که پیامبر صلی اللّه علیه و آله فرمود: 🔹 «خوشا به حال کسی که «قائم» از اهل بیت مرا درک و در غیبتش و قبل از قیامش به او اقتدا کند و دوستانش را دوست، و دشمنانش را دشمن بدارد. چنین کسی از رفقا و دوستان من و گرامی ترین امتم نزد من در روز قیامت است.» 📚 کمال الدین و تمام النعمة ج ۱ص ۲۸۶ ح۲ @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا پیامبر گرامی اسلام به شهادت رسیدند یا با مرگ طبیعی از دنیا رفتند؟ پاسخ استاد محمدی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◼️ پیامبراکرم صلی الله علیه و آله درباره شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام فرمودند: ◾️ چون فرزندم حسن را به زهر شهید کنند ملائکه ی آسمان های هفت گانه بر او گریه کنند و همه چیز بر او بگرید حتی مرغان هوا و ماهیان دریا،هر که بر او بگرید دیده اش کور نشود در روزی که دیده ها کور می شود و هر که در مصیبت او اندوهناک شود اندوهناک نشود. 📚 منتهی الآمال ،ج۱، ص۳۲۲ @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
😎دفع سموم بدن با لیموترش تازه 🍋لیمو ترش دارای خواص سم‌زدایی بدن است و می‌تواند از تجمع سموم در کبد جلوگیری کند. 🍋برای سم زدایی و پاکسازی کبد ، بهتر است از لیمو ترش همراه با گوشتِ آن استفاده کنید 🍋 اسید سیتریک موجود در لیمو ترش  موجب افزایش تولید صفرا در کبد می‌شود و کبد را پاکسازی می‌کند 👈مصلح لیموترش ، عسل است موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin