eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
966 دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
52 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
*•═•••◈﷽◈•••═•* دفاع از فلسطین، دفاع از حقیقت است(رهبر انقلاب) 🔸 مسئله فلسطین و قدس شریف همچنان اصلی ترین موضوع جهان اسلام است که این روزها به سبب تلاش برای زندگی عزتمندانه، آماج حملات گسترده اسرائیل قرار گرفته است. اسرائیل نسل کشی عظیمی در آنجا راه انداخته است. استاد ال مرتضی، مدیر موسسه نورالیقین به همین مناسبت در تدریس تفسیر تخصصی روز ۸/۸/ ۱۴۰۲ ذیل آیه ۶۰ نساء به مسئله مهم فلسطین پرداختند و بیان کردند: ✍ خداوند متعال در این آیه:«أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ يُرِيدُونَ أَنْ يَتَحَاكَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ وَقَدْ أُمِرُوا أَنْ يَكْفُرُوا بِهِ وَيُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُضِلَّهُمْ ضَلَالًا بَعِيدًا؛ آيا آنان را نمى‌بينى كه مى‌پندارند كه به آنچه بر تو نازل شده و آنچه پيش از تو نازل شده است ايمان آورده‌اند، ولى مى‌خواهند كه بت را حَكَم قراردهند، در حالى كه به آنان گفته‌اند كه بت را انكار كنند. شيطان مى‌خواهد گمراهشان سازد و از حق دور گرداند»، 👈 کفر ورزیدن و موضع گرفتن در برابر طاغوت را وظیفه همه می داند. ◀️ طاغوت در لغت به معنای طغیانگر، یعنی کسی که از مرز خود تجاوز کرده است. امام صادق علیه‌السلام در شرح آیه فوق می فرمایند: إِنَّ الْمَعْنِیَّ بِهِ کُلُّ مَنْ یَتَحَاکَمُ إِلَیْهِ مِمَّنْ یَحْکُمُ بِغَیْرِ الْحَقِّ وَ قَدْ أُمِرُوا أَنْ یَکْفُرُوا بِهِ. امام صادق (علیه السلام)- منظور از این آیه، کسی است که قضاوت را نزد کسی ببرد که حکم بر مبنای غیر حق بکند، درحالی‌که مردم امر شده‌اند که به آنان کافر شوند [و آن‌ها را نپذیرند]. 🔸 طاغوت، مصادیق متعددی دارد که در کتاب لغت أقرب الموارد اینگونه آمده است؛ «الطَّاغوت کُلِّ مُعتدٍ وَ الکَاهِن وَ الشَّیطانِ وَ الأَصنَام وَ کُلُّ رَأسٍ ضلال وَ کُلُّ مَعبودٍ مِن دونِ الله؛ طاغوت هر تجاوزگری است، و هر کاهنی و شیطانی و همه بتها و هر سردمدار ضلالتی و هر چه غیر خدا پرستیده شود طاغوت است». 🔸 ایشان ضمن تفسیر آیه ۶۰ سوره نساء با بیان مصادیق طاغوت، بزرگترین مصداق طاغوت در زمانه کنونی را آمریکای جنایتکار -شیطان اکبر در سخن امام خمینی ره- و کشورهای غربی عنوان کردند که اسرائیل غاصب را پشتیبانی می کنند در حالی که فلسطینی‌ها با تجهیزات و نفرات کم مورد ظلم و استضعاف قرار گرفتند. ❓حال وظیفه مسلمین جهان در مقابل این ظلم و بی عدالتی چیست؟ ✍ مهمترین وظیفه همه مردم، طبق تعالیم الهی پیامبران ایمان به خدای سبحان و کفر ورزیدن به طاغوت است. ❓ منظور از کفر به طاغوت چیست؟ 👈 کفر ورزیدن به طاغوت بدان معناست که نه تنها باید از آن کناره‌گیری کرد بلکه باید در موضع مخالف آن قرار گرفت و با آن مقابله کرد با عمل یا زبان. ⬅️ پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله نیز در این زمینه می فرماید: «مَنْ أَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ؛ آن‌که صبح کند و دغدغه مسلمانان را نداشته باشد، مسلمان نیست». ⬅️ چرا که بی طرفی و سکوت در برابر طاغوت، هر انسانی را مصداق این حدیث شریف قرار میدهد که «الساکتُ عَنِ الحَقِّ شَیطانٌ أَخرَس؛ کسی که سکوت می کند شیطان است». ادامه دارد ....👇👇 ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ @moassese_nooralyaghin موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی 🍃💫🍃💫🍃💫🍃 💫🍃
👈 ایشان در ادامه به این پرسش که «چرا حماس با وجود تجهیزات و نفرات کم اقدام به مبارزه جدی علیه اسراییل کردند؟» با توجه به آیات اینگونه پاسخ دادند: 🔸 اولا خداوند متعال در آیه ۶۵ سوره انفال می فرماید«يا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَرِّضِ المُؤمِنينَ عَلَى القِتالِ ۚ إِن يَكُن مِنكُم عِشرونَ صابِرونَ يَغلِبوا مِائَتَينِ وَإِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ يَغْلِبُوا أَلْفًا مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا...» یعنی هر ۲۰ نفر از شما با صبر و تحمل و اراده قوی می‌توانند بر ۲۰۰ نفر از آنها غلبه کنند! بنابراین مسئله، تنها سلاح گرم نیست، بلکه بزرگترین سلاح مومن، «اراده» است؛ اگر اراده ضعیفی داشته باشد در هیچ جبهه‌ای از جبهه‌های فرهنگی، نظامی، علمی و غیره موفق نخواهد شد. ◀️ همانطور که در جنگ تحمیلی عراق بر ایران، تمام دنیا با عراق و صدام بودند در صورتی که در مقابل، ایران تنها بود. ولی مردم با اتکا به خداوند و اراده قوی و استقامت و رهبری شجاعانه امام خمینی (ره) - که فرمودند: باید در مقابل اسرائیل، آمریکا، اروپا و انگلیس (لعنت الله علیهم) ایستاد و کسی نباید از این‌ها هراس داشته باشد - توانستند در مقابل دشمن با آن همه تجهیزات و امکانات پیروز شوند. 🔸 ثانیا از اتحاد و قدرت ظاهری دشمن نباید ترسید زیرا خداوند متعال در آیه ۱۴ سوره حشر میفرماید:« يُقَاتِلُونَكُمْ جَمِيعًا إِلَّا فِي قُرًى مُحَصَّنَةٍ أَوْ مِنْ وَرَاءِ جُدُرٍ ۚ بَأْسُهُمْ بَيْنَهُمْ شَدِيدٌ ۚتَحْسَبُهُمْ جَمِيعًا وَقُلُوبُهُمْ شَتَّىٰ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا يَعْقِلُونَ» گرچه در ظاهر می پنداری حامیان بسیاری برای آنها وجود دارد در واقع قلبهایشان از هم دور است زیرا اتحاد آنها بر اساس منافعشان است و بر اساس عقل نیست«ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا يَعْقِلُونَ». 👈 جامعه‌ای که عالمان آن، از عاقلانش بیشتر باشد، جامعه ای خطرناک است چرا که عمل آنها بر اساس اندیشه نیست؛ همانطور که سیاستمداران و استعمارگران آمریکا، اسرائیل و اروپا که با علمشان دنیا را به نابودی کشاندند. 👈 همچنین عالمان و احبار یهود نیز علم داشتند اما خداوند متعال آنها را جاهل خطاب کرده؛ زیرا بسیاری از پیامبران را کشتند و سخنانشان را تکذیب کردند. 🔸 در آیات و روایات، جهل، در برابر عقل قرار داده شده است و علم یکی از شاخه‌های عقل است و اگر علم همراه با فکر و تعقل و اعتقاد و درک نباشد استعمارگرانی چون اسرائیل و آمریکا را پدید می آورد که می توانند تهدیدی جدی برای یک دنیا باشند. گرچه نباید از آنها واهمه ای داشت و با نیروی ایمان و اراده می توان بر هر مستکبری پیروز شد. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ @moassese_nooralyaghin موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی 🍃💫🍃💫🍃💫🍃 💫🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام مولای ما ، مهدی جان سلامی از دوستان دلتنگتان ... سلامی از مشتاقانِ چشم براهتان ... سلامی از منتظرانِ تنهایتان ... سلامی از دردمندانِ فراقتان ... سلامی از فرزندانِ گرفتارتان ... سلامی از محبینِ بغض آلودتان ... سلام بر شما که خوبترینید ، عزیزترینید ... سلام برشما که دوستمان دارید ... ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا خانم ها هم می‌توانند خدمت امام زمان تشرف پیدا کنند؟ 🔵 امکان دارد امام زمان را دیده باشیم ولی ایشان را نشناخته باشیم؟ استاد شهبازیان @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••🌸🍃﷽🌸🍃•••═•* خلاصه ای از زندگینامه حضرت خدیجه سلام الله علیه ⬅️ مراسم خواستگاری و پیوند ازدواج خدیجه باتوجه به بیوگی و سالمندی در نهایت به وسیله میسره یا دوست خود نفیسه، دختر مُنیه یا شخصآ خواست خود را به اطلاع پیامبر رساند. ↩️ پس از این‌که آن حضرت ماجرای خواستگاری را برای عموهای خود گفت، آنان از شنیدن این خبر شگفت‌زده شدند. 👈آنان ابتدا صفّیه، دختر عبدالمطلب ، عمه پیامبر را برای کسب اطلاع به خانه خدیجه فرستادند و پس از اطمینان از حقیقت امر، در موعد مقرر به خانه خدیجه رفتند و او را از عمویش، عَمْرو بن اسد ، خواستگاری کردند. برخی بین عموهای حضرت تنها به نام حمزه اکتفا کرده‌اند، در حالی که بیش‌تر منابع نماینده پیامبر و خواننده خطبه را ابوطالب ذکر کرده‌اند. درباره وکیل خدیجه در این مراسم، اختلاف‌هایی در منابع مشاهده می‌شود: ابن هشام خویلد بن اسد، پدر خدیجه، و ابن اسحاق و ابن کلبی عمویش عمرو بن اسد ، و ابن سیدالناس و برادرش عمرو بن خویلد را ذکر کرده‌اند. باتوجه به این‌که خویلد بن اسد در جنگ فِجار و به قولی قبل از آن درگذشته بود حضور وی در این خواستگاری و این‌که خدیجه برای راضی کردن پدرش به این ازدواج او را مست کرده بود مبنایی ندارد. 🍃مراسم خواستگاری و عقد، دو ماه و ۲۵ روز بعد از سفر تجاری شام برگزار شد و مهریه خدیجه مبلغ دوازده و نیم یا دوازده اوقیه (هر اوقیه معادل چهل درهم) تعیین شد. 🌸پس از برگزاری جشن ازدواج این دو برای مدتی کوتاه در خانه حکیم بن حزام سکنا گزیدند و سپس به خانه خدیجه انتقال یافتند. 👈👈در بعضی منابع اهل تسنن ، پیامبر را هنگام ازدواج ۲۵ ساله و خدیجه را چهل ساله دانسته‌اند. برخی نیز اقوال دیگری در باب سن خدیجه آورده‌اند. به هر حال از قول بعضی تاریخ های اهل تسنن به نظر می‌رسد که چهل سال سن تقریبی بوده و دلیل انتخاب این عدد آن است که چهل سالگی سن کمال و بلوغ عقلی محسوب می‌شود.   در منابع تشیع و بسیاری از اهل تسنن که موجود هست سن ازدواج حضرت خدیجه را 25 سال نقل کرده اند این مطلب ادامه دارد ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اعراب آیه ۹۳ سوره بقره  👈وَ إِذْ أَخَذْنا ميثاقَكُمْ وَ رَفَعْنا فَوْقَكُمُ الطُّورَ خُذُوا ما آتَيْناكُمْ بِقُوَّةٍ وَ اسْمَعُوا قالُوا سَمِعْنا وَ عَصَيْنا وَ أُشْرِبُوا في‌ قُلُوبِهِمُ‌ الْعِجْلَ‌ بِكُفْرِهِمْ قُلْ بِئْسَما يَأْمُرُكُمْ‌ بِهِ إيمانُكُمْ إِنْ‌ كُنْتُمْ مُؤْمِنينَ. و [یاد كنید] زمانی كه از شما پیمان گرفتیم، و كوه طور را بالای سرتان برافراشتیم [و گفتیم:] آنچه را به شما دادیم[تورات] با قدرت دریافت كنید، گفتند: شنیدیم و نافرمانی می‌كنیم. و به سبب كفرشان دوستی گوساله در دل‌هایشان پایدار شد. بگو: اگر شما مؤمن هستید، پس بد چیزی است آنچه ایمانتان به آن فرمان می‌دهد. (۹۳) وَ : حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. إِذْ : ظرف زمان، مبنی، محلا منصوب، مفعول به برای «اذکروا» مقدر أَخَذْنا : فعل ماضی، مبنی بر سکون‌. ضمیر متصل و بارز «نا»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل ميثاقَ : مفعول‌به و منصوب‌، علامت نصب فتحه ظاهری كُمْ : ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه وَ : حالیه، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. رَفَعْنا : فعل ماضی، مبنی بر سکون. ضمیر متصل و بارز «نا»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل فَوْقَ : ظرف مکان، مفعول‌فیه و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری كُمُ : ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه الطُّورَ : مفعول‌به و منصوب‌، علامت نصب فتحه ظاهری خُذُوا : فعل امر، مبنی بر حذف نون. ضمیر بارز و متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل ما : موصول اسمی، مبنی، محلا منصوب، مفعول‌به آتَيْنا : فعل ماضی، مبنی بر سکون. ضمیر متصل و بارز «نا»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل كُمْ : ضمیر متصل، مبنی، محلامنصوب، مفعول‌به بِ : حرف جرّ، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. قُوَّةٍ : اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری بِقُوَّةٍ : جار و مجرور، متعلّق به عامل مقدر، حال برای ضمیر «کُم» وَ : حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. اسْمَعُوا : فعل امر، مبنی بر حذف نون. ضمیر بارز و متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل قالُوا : فعل ماضی، مبنی بر ضم. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل سَمِعْنا : فعل ماضی، مبنی بر سکون. ضمیر متصل و بارز «نا»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل وَ : حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. عَصَيْنا : فعل ماضی، مبنی بر سکون. ضمیر متصل و بارز «نا»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل وَ : حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. أُشْرِبُوا : فعل ماضی مجهول، مبنی بر ضم. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، نائب فاعل في‌ : حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. قُلُوبِ : اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری في‌ قُلُوبِ : جار و مجرور، متعلّق به «أُشْرِبُوا» هِمُ‌ : ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه الْعِجْلَ‌ : مفعول‌به و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری بِ : حرف جرّ، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. کُفرِ : اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری بِکُفرِ : جار و مجرور، متعلّق به «أُشْرِبُوا» هِمْ : ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه قُلْ : فعل امر، مبنی بر سکون. ضمیر مستتر «أنتَ»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل بِئْسَ : فعل ذمّ، مبنی بر سکون. ضمیر مستتر «هُوَ»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل ما : نکره موصوفه، مبنی، محلا منصوب، تمییز برای «بِئْسَ» يَأْمُرُ : فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری كُمْ‌ : ضمیر متصل، مبنی، محلامنصوب، مفعول‌به بِ : حرف جرّ، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. هِ : ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ بِهِ : جار و مجرور، متعلّق به «يَأْمُرُ» إيمانُ : فاعل برای «يَأْمُرُ» و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری كُمْ : ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه إِنْ‌ : حرف شرط، مبنی، عامل، محلی از اعراب ندارد. كُنْتُمْ : فعل ماضی ناقصه، مبنی بر سکون. ضمیر بارز و متصل «تُم»، مبنی، محلا مرفوع، اسم «کنتم» مُؤْمِنينَ : خبر «کنتم» و منصوب، علامت نصب «یاء» •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: افعال مدح و ذمّ 👈تعریف: افعال ماضی لازم و جامدی هستند که صرف نمی شوند و همیشه مفرد به کار می روند و برای ایجاد مدح و ذمّ به کار می روند. •افعال مدح، مانند: نِعمَ، حبَّ، حبَّذا •افعال ذمّ، مانند: بِئسَ، ساءَ، لاحبَّذا 🔹به این افعال، هر ثلاثی مجردی که بر وزن «فَعُلَ» باشد، ملحق می شود به شرط اینکه شایسته ساختن فعل تعجّب از آن باشد. مانند: «کَرُمَ الفتی زیدُُ» و «لَوُمَ الخائنُ فلانُُ» 🔹جمله افعال مدح و ذمّ، انشایی غیر طلبی بوده و خبری نیستند و باید فاعل و مخصوص به مدح و ذمّ داشته باشند. 🔹اجزای جمله مدح و ذمّ: فعل مدح یا ذمّ+ فاعل+ مخصوص مدح یا ذمّ 🔹ویژگی های فاعل افعال مدح و ذم فاعل این افعال (به جز «حبَّ» و «لا حبَّ») باید یکی از حالات زیر را داشته باشد؛ ۱. «ال» داشته باشد؛ 🌱مثال: نِعمَ القرینُ الدِّینُ ۲. مضاف به «ال»دار باشد؛ 🌱نِعمَ عونُ الدِّینِ الصَّبرُ ۳. مضاف به مضاف به کلمه «ال»دار باشد؛ 🌱مثال: بِئسَ قاضِی اَحکامِ السُّوءِ زَیدُُ ۴. ضمیر مستتر باشد؛ 🌱مثال: ساءَ مثلاً القومُ ۵.کلمه «مَا» یا «مَن» باشد. 🌱مثال: نِعمَ مَن تصادقُه کریماً 📌 و گفته شده است که «ما» و «مَن» در اینجا نکره، تمییز و محلا منصوب و فاعل ضمیر مستتر(هو) و محلا مرفوع است. ۶.اسم موصول باشد. 🌱مثال: بئسَ الّذی لا یجتَهدُ 🔹نقش ترکیبی «مخصوص به مدح و ذمّ» ۱. مبتدای موخر ۲. خبر برای مبتدای محذوف 🌱در جمله «نِعم القرینُ الدّینُ» برای اسم مخصوص به مدح (الدّینُ) دو نقش ترکیبی زیر جایز است: ۱. مبتدای موخّر و مرفوع (نعم القرینُ: خبر مقدم، الدینُ: مبتدای مؤخر) ۲.خبر برای مبتدای محذوف و مرفوع (نعم القرینُ هو الدینُ) •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• ✅ در آیه ۹۳ سوره بقره: «بئسَ» 👈فعل ذمّ فاعل: ضمیر مستتر «هُوَ» مخصوص: لفظ «هذَا الاَمر» اسم مخصوص محذوف است که از قرینه های معنوی جمله فهمیده می‌شود و نقش آن مبتدای مؤخر و محلا مرفوع می باشد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (برمبنای کتب موسوعه‌ النحو و الصرف، صرف متوسطه) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin