eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
957 دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
52 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••🌸🍃﷽🌸🍃•••═•* ✍ خلاصه ای از زندگینامه حضرت علی علیه السلام ⬅️ حدیث منزلت ↩️ حدیث منزلت، حدیث معتبر پیامبر نزد اهل سنت و شیعه است که به علی علیه السلام فرمود:  ✨«أنتَ مِنّى بِمَنزلةِ هارونَ مِنْ مُوسى، اِلّا أنه لانَبىَّ بَعدى» تو نسبت به من مثل هارون به موسی هستی به جز اینکه بعد از من پیامبری نخواهد بود. لازم به توضیح است که بر اساس آیات قرآن هارون علیه السلام دارای ۵ جایگاه بود: ✨وزارت: با توجه به آیه: «وَلَقَدْ آتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ وَجَعَلْنَا مَعَهُ أَخَاهُ هَارُونَ وَزِيرًا» ✨برادری و اخوت با توجه به کلام موسی علیه السلام در آیه: «هَارُونَ أَخِي» قرابت: با توجه به واژه اهلی در آیه:«وَاجْعَلْ لِي وَزِيرًا مِنْ أَهْلِي‏» ✨خلافت: «قَالَ مُوسَىٰ لِأَخِيهِ هَارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي»موسى به برادر خود هارون گفت: تو اکنون جانشین من در قوم من باش‏ ✨نبوت: با توجه به آیه: «وَوَهَبْنَا لَهُ مِنْ رَحْمَتِنَا أَخَاهُ هَارُونَ نَبِيًّا» 👈بر اساس حدیث منزلت و با توجه به این آیات، علی علیه السلام به جز نبوت سایر مناسب هارون علیه السلام از جمله خلافت را داشته است. ⬅️ آیه ولایت ↩️ آیه ۵۵ سوره مائده است که در شأن علی علیه السلام نازل شد:  🍃«إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ»  ✨ولیّ شما فقط خدا، پیامبر و مؤمنانی هستند که نماز را به پا داشته، در رکوع زکات می‌دهند. و این آن زمانی بود که نیازمندی به مسجد آمد و علی علیه السلام در حال رکوع انگشترش را به او بخشید. 👈 این شأن نزول در منابع حدیثی فراوان شیعه و اهل سنت بیان شده و همه مفسران شیعه و بسیاری از مفسران اهل سنت نزول این آیه را در شأن علی علیه السلام دانسته اند. این مطلب ادامه دارد ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
گزیده بیانات مقام معظم رهبری در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور، مورخ ۲۶ دی ماه ۱۴۰۲ قسمت‌اول بسم الله الرحمن الرحیم ⬅️ماه رجب؛ از بافضیلت ترین ماه ها در دوران سال حقّاً و انصافاً، ماه رجب ماه مبارکی است. رحمت الهی، در سرتاسر این ماه، در اختیار آحاد مردمی است که دلهایشان متذکّر به یاد پروردگار باشد. شاید بشود گفت بزرگ‌ترین نعمت خدا، یعنی بعثت، در این ماه اتّفاق افتاده؛ بعثت نبیّ اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) مبارک‌ترین و بزرگ‌ترین عید برای همه‌ی بشریّت است، نه فقط برای مسلمانها. ولادت امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) در این ماه اتّفاق افتاده است و ایّام مبارکات متعدّد دیگر [نیز] در این ماه است. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ ⬅️استغفار، دعا، توّسّل شایسته ترین اعمال ماه رجب شایسته‌ترین عملی که انسان در این ماه انجام میدهد، شاید استغفار است. واقعاً همه‌ی ما احتیاج داریم به اینکه استغفار کنیم و به خدای متعال پناه ببریم. مغفرت الهی بزرگ‌ترین نعمتی است که در دنیا و آخرت، خدای متعال به یک انسان عنایت میکند. حتّی اولیای الهی، حتّی پیغمبر خدا، از مغفرت الهی بی‌نیاز نیستند: لِیَغفِرَ لَکَ اللَهُ ما تَقَدَّمَ مِن ذَنبِکَ وَ ما تَأَخَّر. این مغفرت به خاطر این است که حقّ اطاعت و عبادت پروردگار را احدی نمیتواند به جا بیاورد؛ استغفار به خاطر این است. ما عَبَدناکَ حَقَّ عِبادَتِک؛ هیچ کس نیست که بتواند حقّ عبادت پروردگار را، حقّ بندگی را، آن‌طور که شایسته‌ی او است، به جا بیاورد؛ هرچه مجاهدت هم بکند، نمیتواند؛ این استغفار به خاطر این است. ما که خب گرفتاریم؛ امثال بنده، سر تا پایمان گرفتاری و خطا و مشکلات روحی و معنوی و قلبی و عملی و همه چیز است؛ لذا احتیاج داریم به استغفار؛ همه‌ی ما باید استغفار کنیم. [ماه رجب] ماه دعا است، ماه توسّل است. خوشبختانه دعاهایی که در این ماه از ائمّه‌ی هدی(علیهم السّلام) وارد شده است ــ ادعیه‌ی مأثوره ــ دعاهای خوش‌مضمون و بلندمضمون و عالیة‌المضامینی است؛ از اینها ان‌شاءالله استفاده بشود. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
 •••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اعراب آیه ۱۰۲ سوره بقره (قسمت سوم) 👈...وَ یَتَعَلَّمونَ ما یَضُرُّهُم وَ لا یَنفَعُهُم وَ لَقَد عَلِمُوا لَمَنِ اشتَریَهُ مالَهُ فِی الاخِرَهِ مِن خَلاقِِ وَ لَبِئسَ ما شَرَوا بِهِ اَنفُسَهُم لَو کانُوا یَعلَمُونَ. ...و آنها چیزی را می آموختند که برایشان ضرر داشت و به آنها سودی نمی رساند و به خوبی دریافته بودند که هر کس خریدار [سحر و جادو] باشد، در آخرت بهره ای نخواهد داشت. و خود را به بد چیزی فروختند اگر می دانستند. وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. یَتَعَلَّمونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل ما: اسم موصول عام، مبنی بر سکون، محلا منصوب، مفعول به یَضُرُّ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ضمّه. ضمیر مستتر «هُوَ»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل هُم: ضمیر متصل، مبنی بر سکون، محلا منصوب، مفعول به وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. لا: حرف نفی، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. یَنفَعُ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری. ضمیر مستتر «هُوَ»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل هُم: ضمیر متصل، مبنی بر سکون، محلا منصوب، مفعول به وَ: حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. لَ: لام مشعر قسم مقدر، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. قَد: حرف تحقیق، مبنی بر سکون، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. عَلِموا: فعل ماضی، مبنی بر ضم. ضمیر متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل لَ: حرف تأکید و ابتدا، مبنی بر فتح، محلی از اعراب ندارد. مَن: اسم موصول عام، مبنی بر سکون، محلا مرفوع، مبتدا اشتَرَی: فعل ماضی، مبنی بر فتحه مقدر. ضمیر مستتر «هُوَ»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل هُ: ضمیر متصل، مبنی بر ضم، محلا منصوب، مفعول به ما: حرف نفی، مبنی بر سکون، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. لَ: حرف جرّ، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد. هُ: ضمیر متصل، مبنی بر ضمّ، محلا مجرور به حرف جرّ لَهُ: جار و مجرور، متعلق به عامل مقدر، خبر مقدم و محلا مرفوع فِی: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. الاخِرَهِ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری مِن: حرف جر زائد، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. خَلاقِِ: لفظا مجرور و محلا مرفوع، مبتدای مؤخّر وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. لَ: لام مشعر قسم مقدر، مبنی بر فتح، محلی از اعراب ندارد. بِئسَ: فعل ماضی، از افعال ذم، مبنی بر فتح ما: اسم موصول عام، مبنی بر سکون، محلا مرفوع، فاعل شَرَوا: فعل ماضی، مبنی بر ضمه مقدر. ضمیر متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل بِ: حرف جرّ، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. هِ: ضمیر متصل، مبنی بر کسر، محلا مجرور به حرف جرّ بِهِ: جار و مجرور، متعلّق به «شَرَوا» اَنفُسَ: مفعول به و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری هُم: ضمیر متصل، مبنی بر سکون، محلا مجرور، مضاف الیه لَو: حرف شرط، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. کانوا: فعل ماضی ناقصه، مبنی بر ضمّ. ضمیر متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، اسم «کانوا» یَعلَمونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: حروف جرّ زائد 👈حروف جرّ، حروفی هستند که اسمِ بعد از خود را مجرور می‌کنند و سه دسته اند: ۱. حروف جرّ اصلی ۲. حروف جرّ زائد ۳.حروف جرّ شبه زائد ✔️این سه دسته از لحاظ عمل و معنا و داشتن متعلِّق باهم متفاوتند. در این مطلب به بررسی حروف جرّ زائد می‌پردازیم. 🔹حروف جرّ زائد این حروف عبارتند از : «لام»، «باء»، «من» و «کاف» 🔹خصوصیات حروف جرّ زائد 1⃣ معنای جدیدی بوجود نمی آورند بلکه معنی جمله را مورد تأکید قرار می دهند. 2⃣ احتیاج به متعلق ندارند. 3⃣ اسم بعد از خود را لفظاً جرّ می دهد، تا محلا اعراب دیگری داشته باشد. مثال: کَفی بِاللّهِ شَهیداً. 🍃در مثال فوق، «باء» حرف جرّ زائد است که بر معنای کافی بودن خداوند برای شهادت را تأکید می کند و لفظ جلاله «الله»، لفظاً مجرور و محلا مرفوع بعنوان فاعل است. 🔹حرف جرّ زائد «مِن» هرگاه بعد از «مِن»، اسم نکره و قبل از آن نفی یا استفهام بیاید، این حرف، زائد است و به همراه موارد زیر است : الف: مبتدا مثال: هَلْ مِنْ خَالِقٍ غَيْرُ اللَّهِ. 🍃«خَالِقٍ» اسم نکره، لفظاً مجرور و محلا مرفوع بعنوان مبتدا ب: فاعل مثال: مَا جَاءَنَا مِن بَشِيرٍ وَلَا نَذِيرٍ 🍃«بَشِيرٍ» اسم نکره، لفظاً مجرور و محلا مرفوع بعنوان فاعل ج: مفعولٌ‌به مثال: هَل تَریٰ مِن داعٍ لِمُکافأتِکَ؟ 🍃«داعٍ» اسم نکره، لفظاً مجرور به کسره مقدر و محلا منصوب بعنوان مفعولٌ به د: مفعول مطلق مثال: مَّا فَرَّطْنَا فِي الْكِتَابِ مِن شَيْءٍ 🍃«شَيْءٍ» اسم نکره، لفظا مجرور، محلا منصوب به عنوان مفعول مطلق •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• ✅ در آیه ۱۰۲ سوره بقره : در عبارت «مَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ خَلَاقٍ» 🍃«مِنْ» حرف جرّ زائد که «خَلَاقٍ»(اسم نکره) را لفظا مجرور نموده و ما قبل آن، در آیه نفی هست، این اسمِ نکره، مبتدای مؤخر و محلا مرفوع است. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (برمبنای کتب مبادی‌العربیة، موسوعه‌ النحو و الصرف و الأعراب ) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام 🤚 بہ دنبال تو مےگردم شبــ وروز ازبرایتــ اباصالح ڪجایے جان من بادا فدایتــ بہ شوق روے تو این دل شده سرمستــ آواز بیا با اشکــ دیده مي ڪنم آقا صدایتــ اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرج✨ ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انواع حالات ما نسبت به امام زمان 🔵 ما نسبت به امام زمان ارواحنا فداه از چهار حالت خارج نیستیم: 1⃣ مهدی گریز 2⃣ مهدی گزین 3⃣ مهدی ستیز 4⃣ مهدی پذیر استاد عرفان @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا