eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
973 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙حجت الاسلام عالی 🔸حکایت شنیدنی از شفا یافتن محیی الدین اربلی به دست عجل الله فرجه... @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
: انتخابات نشان دهنده عظمت، اقتدار و بصیرت ملی است. 🔻شهدا رفتن که عظمت و اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی حفظ بشه حالا نوبت من و شماست! انتخابات @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••🌸🍃﷽🌸🍃•••═•* ✍ خلاصه ای از زندگینامه حضرت علی علیه السلام ⬅️ امام علی علیه السلام در زمان خلفا ↩️ فعالیت های امیرالمؤمنین علیه السلام عموما در این دوره در امور زیر خلاصه می شد: 1⃣ عبادت خدا آن هم به صورتی که در شأن شخصیتی مانند حضرت علی علیه السلام بود؛ تا آن جا که امام سجاد علیه السلام عبادت و تهجد شگفت انگیز خود را در برابر عبادت های جد بزرگوار خود ناچیز می دانست. 2⃣ پاسخ به پرسش های دانشمندان ملل و نحل دیگر، بالاخص یهودیان و مسیحیان که پس از درگذشت پیامبر صلی الله علیه و آله برای تحقیق درباری اسلام رهسپار مدینه می شدند و سؤالاتی مطرح می کردند که پاسخگویی جز حضرت علی علیه السلام، پیدا نمی کردند. ↩️ اگر این خلاء به وسیله امام علیه السلام پر نمی شد جامعه اسلامی دچار سرشکستگی شدیدی می شد. 3⃣ بیان حکم بسیاری از رویدادهای نوظهور که در اسلام سابقه نداشت و در مورد آنها نصی در قرآن مجید و حدیثی از پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله در دست نبود. ↩️ قسمتی از داوری های امام علیه السلام و استفاده های ابتکاری و جالب وی از آیات در کتاب های حدیث و تاریخ منعکس است. 4⃣ تربیت و پرورش گروهی که ضمیر پاک و روح آماده ای برای سیر و سلوک داشتند، تا در پرتو رهبری و تصرف معنوی امام علیه السلام بتوانند قله های کمالات معنوی را فتح کنند و آن چه را که با دیده ظاهر نمی توان دید با دیده دل و چشم باطنی ببینند. 5⃣ کار و کوشش برای تأمین زندگی بسیاری از بینوایان و درماندگان؛ تا آن جا که امام علیه السلام با دست خود باغ احداث می کرد و قنات استخراج می نمود و سپس آنها را در راه خدا وقف می کرد. ⬅️ اما رویکرد امام در برخورد با خلفا به دو صورت بود: 👈اگر خطری اسلام و مسلمین را تهدید می کرد و یا تصمیم اشتباهی از جانب خلفا موجب انحراف بیشتر در دین می شد، ایشان صرفاً به عنوان یک مشاور به خلفا مشورت می دانند تا اسلام بیش از این نابود نشود. 👌 مانند مشورت نظامی حضرت در نحوه مقابله با سپاه ایران در جنگ نهاوند، یا کمک به خلفا در تصحیح برخی از احکام دینی که به اشتباه صادر می کردند. 👈اگر کمک حضرت به خلفا موجب بالارفتن موقعیت این افراد در نزد مسلمین می شد و یا در جهت تامین منافع آنان بود از دادن کمک به آنها خودداری می کردند. مانند عدم همراهی با عمر در سفر به شام که موجب شکایت عمر به ابن عباس شد. 📌البته این مشورت ها در طول مدت ۲۵ سال خانه نشینی حضرت بسیار محدود است و بیشتر مربوط به زمان عمر بن خطاب می باشد. در بسیاری از موارد زمانی که خلفا از دادن حکمی فقهی و قضایی درمانده می شدند یا قادر به پاسخگویی سؤالات مردم و بعضاً اهل کتاب نبودند، اینان را به نزد امیرالمؤمنین علیه السلام می فرستادند. این مطلب ادامه دارد ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* «إِنْ تَجْتَنِبُوا كَبَائِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَنُدْخِلْكُمْ مُدْخَلًا كَرِيمًا؛ اگر از گناهان بزرگی که از آن نهی می‌شوید پرهیز کنید، گناهان کوچک شما را می‌پوشانیم؛ و شما را در جایگاه خوبی وارد می‌سازیم»(نساء، ۳۱). ✅ مکفر اصلی و زمینه تکفیر ❓ مکفر اصلی سیئات بر اساس آیات قرآن چه کسی است؟ ✍ در آيه مورد بحث تكفير سيئات به سبب ترك گناهان كبيره مطرح شده است و در آيات ديگر تكفير سيئات به خداوند اسناد داده شده است، و در بعض آيات نيز آمده است كه كارهای خير و حسنات، سبب از بين رفتن سيئات (گناهان صغيره) می‌شوند: 🍃 اِنَّ الحَسَناتِ يُذهِبنَ السَّيِّئات ولی اين اسناد بدان معنا نيست كه حسنات به خودي خود بتوانند سيئات را از بين ببرند، بلكه كارهای خير زمينه را فراهم می‌كنند تا خداوند سيئات را بپوشاند، چنان كه در آيه مورد بحث نيز آمده كه اگر شما از كبائر اجتناب كنيد 👈 «ما سيئاتتان را مي پوشانيم». ⬅️ بنابراين مكفّر اصلي سيئات ذات اقدس الهی است. ◀️ تكفير، ستر، مغفرت و تبديل سيئات به حسنات، همه به لطف خدا وابسته اند. ⏹ اسناد اين فعل (اذهاب و تكفير سيئات) به دو فاعل (حسنات و خدا) ناظر به اين نيست كه اين ها دو كارند، يكی را خدا انجام می‌دهد و ديگری را حسنات و نيز بدين معنا نيست كه حسنات در برابر خدا مؤثرند، 👈 بلكه به اين معناست كه شرط تكفير سيئات اطاعت خدا، تقوای الهی و ترك محرمات است كه اگر شما حسنات را انجام دهيد، خداوند سيئات شما را می‌آمرزد. ❇️ به هر تقدير پيام تمام آيات مربوط يكسان نيست، هرچند ظواهر آن ها نظير هم نيستند، زيرا ظاهر آيه ياد شده اين است كه ميان حسنات و سيئات تأثير و تأثر هست؛ يعنی حسنات، معاصی صغيره را از بين می‌برد؛ ولی ترك معاصی كبيره سهم ندارد؛ 👈 امّا ظاهر آيه مورد بحث كه به صورت قضيه شرطيه ذكر شده، اين است كه اجتناب از معاصی كبيره از آن جهت كه اجتناب است، دخالت دارد تا خداوند، معاصی صغيره را به سبب آن ببخشد. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌱 🌼سلام بر تو ای مولایی که هرکس تو را یافت به تمام خیر و خوبی ها رسیده. 🌼سلام بر تو و بر روزی که با آمدنت، زمین از خیر و خوبی لبریز خواهد شد. ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•═•••◈﷽◈•••═• 🇮🇷 موضوع: احکام تیممپاک بودن اعضای تیمم (مساله ۷۰۶) 👈در تیمم باید پیشانی وکف دستها وپشت دستها پاک باشد. 📚هر چنددر این مورداختلاف نظرفقها وجود دارد👇 قول اول: آیات عظام امام خمینی رحمت‌الله علیه، 👈باید پاک باشد. قول دوم : آيات عظام مکارم، صافی،... 👈بنابر احتیاط واجب باید پاک باشد. قول سوم : آيات عظام امام خامنه ای حفظه‌الله، سیستانی،... 👈لازم نیست پاک باشد اگر اعضای تیمم متنجس اما خشک باشند،تیمم صحیح است هر چند بهتر است اعضای تیمم به طور کلی پاک باشند. قول چهارم : آيات عظام خوئی، تبریزی، وحید، زنجانی،.. 👈بنابر احتیاط استحبابی باید(خوئی، زنجانی پیشانی و)کف دستها وپشت دستها در صورت تمکن پاک باشد. ⁉️سوال. آیا با کف دست نجس می‌توان تيمم کرد؟ 📚آيات عظام امام خمینی رحمت‌الله علیه، مکارم، مظاهری،... 👈باید با همان کف دست نجس تیمم کند. 📚آيات عظام گلپایگانی، صافی، بهجت، سبحانی،.. 👈احتیاط واجب (صافی،سبحانی:احتیاط مستحب )آن است که دو تیمم کند یکی با کف دست ویکی با پشت دست یعنی پشت دست را به چیزی که تیمم به آن صحیح است بزند وبه پیشانی و دستها بکشد. •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• ✅ نبود مانع در اعضای وضو ( م۷۰۷،۷۰۹) 👈هر گونه مانعی باید از اعضای تیمم بر طرف شود از جمله :👇👇👇 1⃣ بیرون آوردن انگشتر از دست هنگام تیمم 2⃣ چسبیدن چیزی مثل چسب به اعضای تیمم 3⃣ موی سر که روی پیشانی رسیده به طوری که بیش از حد متعارف باشد وعرفا حائل محسوب شود نه مثل یک یا دو مو ✅ احتمال وجود مانع (مساله ۷۱۰) 👈اگر احتمال دهد که در پیشانی وکف دستها یا پشت دستهامانعی هست (چنانچه احتمال او در نظر مردم بجا باشد)⬅️ باید جستجو نماید تا یقین یا اطمینان پیدا کند که مانعی نیست. ✅ ادامه دارد... 📚توضیح المسائل مراجع عظام 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در گوشہ گوشۂ جهان طنین استوار گام‌هاے تو پیچیده! در ذاٺ ذره تا جان خورشید! اشاره‌ے سرانگشتان توسٺ، ڪہ نبض زندگی را جارے ڪرده اسٺ! فقط می ماند ... قلب من چونان، ڪویرے تشنہ و تفتیده! یڪ قطره ڪافیسٺ! فقط یڪ قطره...ببار و بهارم ڪن! ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
هُوَ الطَّرِيدُ الْوَحِيدُ الْغَرِيبُ الْغَائِبُ عَنْ أَهْلِهِ الْمَوْتُورُ بِأَبِيه‏. او (حضرت مهدی علیه السلام) رانده شده و تنها و غریب است. از دیدگان کسان خویش غایب است و انتقام خون پدرش بر زمین مانده است. 📚کمال الدین، جلد2، ص361. @moassese_nooralyaghin
بزرگترین بشارت به شیعیان عصر غیبت 🔹امام كاظم عليه السلام فرمودند:  ⬅️ طُوبى لِشيعَتِنَا الْمُتَمَسِّكينَ بِحُبِّنا فى غَيْبَةِ قائِمنا اَلثّابِتينَ عَلى مُوالاتِنا وَالْبَرآئَةِ مِنْ اَعْدآئِنا اُولئِكَ مِنّا وَ نَحْنُ مِنْهُمْ وَ قَدْ رَضُوا بِنا اَئِمَّةً وَ رَضينا بِهِمْ شيعَةً وَ طُوبى لَهُمْ، هُمْ وَاللّه ِ مَعَنا فى دَرَجَتِنا يَوْمَ الْقِيامِةِ. ↩️ خوشا به حال شيعيان ما كه در زمان غيبت قائم ما به دوستى ما چنگ مى زنند و در دوستى ما و برائت از دشمنان ما استوارند آنها از ما و ما از آنها هستيم، آنها به پيشوائى ما راضى شدند و ما هم به شيعه بودن آنها راضى وخشنوديم و خوشا به حال آنها، به خدا قسـم آنها در روز قيامت با ما و مرتبه ما هستند. این عبارت در باره ی احدی از اصحاب اهل بیت علیهم السلام بیان نشده است... مافوق تصور تمام بنی آدم است به هر کلمه ی این حدیث اگر با اعتقاد و ایمان کامل توجه کنیم 🔺ناامید را امیدوار 🔺خستگی را به نشاط 🔺 ضعف را به قوت 🔺 سستی را به جدیت 🔺 بی تحرکی و غفلت را به تلاش و یقظه 🔺 و در یک کلام،، مرده دل را زنده می کند... 📚بحار الأنوار : ج ۱۶ ، ص ۲۸۷ @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آجرک الله یا صاحب الزمان فی ذکری استشهاد الامام الکاظم علیه السلام عظم الله اجورنا و اجورکم @moassese_nooralyaghin
🏴 شهادت امام کاظم علیه السلام تسلیت باد معجزه، راه شناخت چرا اینگونه روایات در فرقه مدعی یمانی همواره سانسور می‌شود؟ اگر طبق اعتقاد فرقه مدعی یمانی، معجزه راه شناخت نبوده و تفاوتش با سحر مشخص نمی‌باشد، پس چرا امام کاظم علیه السلام به وسیله آن حقانیت خویش را ثابت نمودند⁉️ آری، بر اساس روایات متواتر، معجزه راه شناخت بوده اما چون مدعیان دروغین قادر به ارائه معجزه نیستند، همواره آن را انکار می‌کنند ... 📌 فقط کافی است اندکی تعقل کنیم . . . 📖 سوره ملک/10: (وَ قالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ ما كُنَّا في‏ أَصْحابِ السَّعير/ و گویند: اگر می‌شنیدیم یا تعقل می‌کردیم در زمره جهنمیان نبودیم) با آرزوی بیداری هر چه زودتر عزیزان گرفتار در فرقه @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اعراب آیه ۱۰۳ سوره بقره 👈 وَلَوْ أَنَّهُمْ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَمَثُوبَةٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ خَيْرٌ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ. و اگر آنان [از روی حقیقت‌] ایمان می‌آوردند و [از جادوگری‌] پرهیز می‌كردند، قطعاً پاداشی كه از جانب خداست [برای آنان‌] بهتر بود، اگر می‌دانستند. وَ: حرف استینافیه، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. لَو: حرف شرط غیر جازم، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. اَنَّ: حرف مشبهةبالفعل، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد. هُم: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، اسم «اَنَّ» آمَنوا: فعل ماضی، مبنی بر ضمّ. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل وَ: عاطفه، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. اتَّقوا:فعل ماضی، مبنی بر ضمّ. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل لَ: حرف ابتدا برای تاکید یا حرف جواب شرط «لَو»، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. مَثوبَةٌ: مبتدا و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری مِن: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. عِندِ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره مِن عِندِ: جار و مجرور، متعلّق به محذوف، نعت برای «مَثوبَةٌ» و محلا مرفوع اَللّهِ: لفظ جلاله، مضاف الیه و مجرور، علامت جرّ کسره ظاهری خَیرٌ: خبر و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری لَو: حرف شرط غیر جازم، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. کانوا: فعل ماضی ناقص، مبنی بر ضمّ. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، اسم «کان» یَعلَمونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا