eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
989 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
1.4هزار ویدیو
52 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
*•═•••🌸🍃﷽🌸🍃•••═•* ✍ خلاصه ای از زندگینامه حضرت علی علیه السلام ◀️ جنگ‌های دوران خلافت امیرالمؤمنین ⬅️حضرت در خلافت چهار سال و نه ماهه خویش سه بار به پیکار با دشمنان خویش رفت. این پیکارها عبارتند از: 1⃣جنگ جمل در سال ۳۶ هجری با ناکثین 2⃣جنگ صفین در سال ۳۷ هجری با قاسطین 3⃣جنگ نهروان در سال ۳۸ هجری با مارقین ↩️علت جنگ جمل (جنگ با ناکثین) آن بود که طلحه و زبیر از این که در حکومت علی علیه السلام به استانداری منطقه ای منصوب شوند مأیوس و نومید شدند. 👈 از طرف دیگر، از جانب معاویه به هر دو نفر نامه ای، تقریباً به یک مضمون رسید که آنان را به «امیرالمؤمنین» توصیف کرده و یادآور شده بود که از مردم شام برای آن دو بیعت گرفته است و باید هر چه زودتر شهرهای کوفه و بصره را اشتغال کنند، پیش از آن که فرزند ابوطالب بر آن دو مسلط شود و شعار آنان در همه جا این باشد که خواهان خون عثمان هستند و مردم را بر گرفتن انتقام او دعوت کنند. این دو صحابی ساده لوح فریب نامه معاویه را خوردند و تصمیم گرفتند که از مدینه به مکه بروند و در آنجا به گردآوری افراد و ساز و برگ جنگ بپردازند و عایشه همسر رسول خدا صلی الله علیه و آله نیز همراه آنان سوار بر شتر سرخ مو عازم جنگ شد. 👈👈عایشه می گفت: مردم! عثمان به ناحق کشته شده است و من انتقام خون او را می گیرم. در حالی که به گواهی تاریخ خود این سه نفر بیشترین سهم را در قتل عثمان داشتند. جنگ جمل در یک درگیری یک روزه اما سخت با دادن کشته بسیار از هر دو طرف و با شکست ناکثین پایان یافت و امام عایشه را به همراه برادرش محمد بن ابی‌بکر به بصره و از آنجا توسط شماری زن و مرد بصری به مدینه فرستاد. 👌پس از جنگ جمل، حضرت کوفه را به عنوان مرکز خلافت برگزید و از آنجا که می دانست شورش پیمان شکنان گناهی است از گناهان معاویه که آنان را به نقض میثاق تشویق کرده، با سپاهی عظیم از کوفه حرکت فرمود و در بیابان صفین با معاویه برخورد کرد. و به این ترتیب، نبردی سخت و طولانی بین سپاه عراق و شام درگرفت. جنگ صفین هر چند به سود امام علیه السلام پیش رفت ولی به علت جهالت عده ای و فریبکاری عمروعاص کار به حکمیت کشید. 😔در حکمیت هم ابوموسی اشعری که خلاف میل امام علی علیه السلام به عنوان حَکَم انتخاب شده بود جهالت کرد و خلافت به عهده معاویه افتاد. پس از جنگ صفین جهالی که تن به حکمیت دادند گفتند گناه کرده ایم و توبه کردیم، «علی» نیز باید توبه کند. سپس در محلی به نام نهروان جمع شدند و شروع به ایجاد اخلال در کار امام علیه السلام نمودند. تلاش امام برای هدایتشان بی فایده بود، بنابراین لشگری را عازم جنگ با آنان کردند که در نهایت با شکست خوارج در جنگ نهروان پایان یافت. این مطلب ادامه دارد ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اعراب آیه ۱۱۲سوره بقره 👈 بَلَىٰ مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُٓ أَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ آری كسانی كه همه وجود خود را تسلیم خدا كنند در حالی كه نیكوكارند، برای آنان نزد پروردگارشان پاداشی شایسته است، نه بیمی بر آنان است و نه اندوهگین می‌شوند. بلی: حرف جواب (برای اثبات کلامی که سابقا نفی شده است)، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. مَن: اسم شرط، مبنی بر سکون، محلا مرفوع، مبتدا اسلم: فعل ماضی، مبنی بر فتح. ضمیر مستتر «هو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل وجه: مفعولٌ به و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری هُ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه لِ: حرف جرّ، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. اللهِ: اسم جلاله، مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری للهِ: جار و مجرور، متعلق به «اسلم» و: حالیه، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. هو: ضمیر منفصل، مبنی، محلا مرفوع، مبتدا محسنٌ: خبر و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری فَ: رابطه، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. لَ: حرف جر، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد. هُ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ له: جار و مجرور، متعلق به محذوف، خبر مقدم، محلا مرفوع اجرُ: مبتدا و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری ه: ضمیر متصل، مبنی، مضاف الیه، محلا مجرور عند: ظرف مکان (حضوری)، متعلق به محذوف، حال برای «اجره» ربِّ: مضاف الیه و مجرور، علامت جرّ کسره ظاهری ه: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه و: عاطفه، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. لا: حرف نفی، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. خوف: مبتدا و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری علی: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. هم: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ علیهم: جار و مجرور، متعلق به محذوف، خبر، محلا مرفوع و: عاطفه، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. لا: حرف نفی زائد موکد نفی سابق، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. هُم: ضمیر منفصل، مبنی، محلا مرفوع، مبتدا یحزنون: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: انواع «مَن» (شرطیه) «مَن» به پنج صورت می آید: ۱_ شرطیه ۲_ استفهامیه ۳_ موصوله ۴_نکره موصوفه ۵_ زائده 👈«مَن» شرطیه اسم شرط جازم که نیاز به فعل شرط و جواب شرط دارد که اعراب آنها اگر مضارع باشد، مجزوم و اگر ماضی باشند، محلا مجزوم می‌شود. من شرطیه، مبنی بر سکون است و در کلام اعراب های زیر را به صورت محلّی می‌پذیرد: 🔹مرفوع (به عنوان مبتدا) هنگامی که: 1⃣ فعل شرط، از افعال ناقصه باشد. مثال: مَن یَکُن صاحِبَ حقٍّ لا یَتَنازَل عن حقِّهِ. 🍃 در مثال فوق، «مَن» مبتدا و محلا مرفوع می‌باشد. 2⃣ فعل شرط، لازم باشد. مثال ۱: مَن صَبَرَ نالَ. مثال ۲: ....مَنْ یَغلُل یَأتِ بِما غَلَّ یَومَ القیامة. 🍃 در دو کلام بالا، «مَن» به عنوان مبتدا ، محلا مرفوع است زیرا افعال «صَبَرَ» و «يَغلُل»، لازم هستند. 3⃣ فعل شرط، متعدی باشد. مثال: ...مَن یَشفَع شَفاعَةً حَسَنَةً یَکُن لَهُ نصیبٌ مِنها... 🔹منصوب (به عنوان مفعولٌ‌به) 👈هنگامی که بعد از آن فعل متعدی بیاید. مثال: مَن تُکافِیء أکافِئهُ. 🔹مجرور به حرف جر 👈هنگامی که حرف جر، قبل از آن آمده باشد. مثال: عَلی مَن تُسلِّم اُسَلِّم. 🔹 مجرور مضاف الیه 👈هنگامی که قبل از آن اسم نکره‌ای آمده باشد که احتیاج به معرفه شدن دارد. مثال: کتابَ مَن تَقرَأ أقرأ. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• ✅ در آیه ۱۱۲ سوره بقره : در عبارت «مَن اَسلَمَ وَجهَه لِلّه» «مَن» اسم شرط و مبتدا و محلا مرفوع است و فعل ماضی «اَسلَمَ» محلا مجزوم و متعدی است. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل‌مرتضی و اساتید موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی و کتاب موسوعة النحو و الصرف و الأعراب 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┄┄┅••﷽ ••┅┄┄ 💦ما رمیت اذ رمیت ولکن الله رمی 🍃🌸 سربازان جان بر کف هوا فضا، در پاسخ به جنایت‌های متعدد رژیم صهیونیستی از جمله هجوم به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و 🌹شهادت جمعی از فرماندهان و مستشاران نظامی کشورمان در سوریه، حمله گسترده ای به سرزمین‌های اشغالی انجام دادند. 💦در این حمله ده‌ها فروند موشک و پهپاد شلیک شد و در سرزمین اشغالی فرو نشست. 💫بارش موشکی بی سابقه به رژیم جعلی اسرائیل، خط بطلانی بر هیمنه پوشالی نظام استکبار و نشانه اقتدار رهبر انقلاب و قدرت حکومت اسلامی ایران است. 🔹مدیریت موسسه نور الیقین، این پیروزی را به امام زمان، رهبر انقلاب و مردم ایران تبریک عرض می کند. ┄┅••🌸✻🌸••┅┄ مدیریت موسسه قرآنی نور الیقین @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋وما رمیت اذ رمیت ولکن الله رمی. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
الســـــــــــــلام علیکــــــــ یامـولانا یا صـاحب الزمـان (عج) نیستے و روے آرزوهایمان گرد و غبارِ غم نشسته است آنقدر ڪہ حتی خودمان هم زیرِ بارِ اندوه غم دفن شده ایم و حالا دیگر آرزویے نمانده جز امیدِ دیدنِ تو که زنده کننده مردگانے نیستے و ما خسته تر از آنیم که چیزے بگوییم حرفےبزنیم کارے بکنیم برگرد اے تنها دلیلِ زنده ماندنم برگرد برگرد اے تنها انتخاب و راهِ نجات برگرد تا با شوق براے تو و از روزهاے کنارِ تو بودنم بنویسم . . . در افق آرزوهایم تنها أللَّھُمَ ؏َـجِّلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج را میبینم... ┄┄┅•🏴✻🏴••┅┄┄ مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin