eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
974 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پنج شنبه است و ياد درگذشتگان 🌹 اَللّهُمَّ اغفِر لِلمُومِنینَ وَ المُومِنَاتِ وَ المُسلِمینَ وَ المُسلِمَاتِ اَلاَحیَاءِ مِنهُم وَ الاَموَاتِ ، تَابِع بَینَنَا وَ بَینَهُم بِالخَیراتِ اِنَّکَ مُجیبُ الدَعَوَاتِ اِنَّکَ غافِرَ الذَنبِ وَ الخَطیئَاتِ وَ اِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ بِحُرمَةِ الفَاتِحةِ مَعَ الصَّلَوَاتِ        🌺  التماس_دعا   🌺 پنجشنبه هست شاخه گلي بفرستيم براي تمام آنهايي كه در بين ما نيستند ولي دعاهای آنان هنوز كارگشاست يادشان هميشه با ماست و جای آنان بين ما خالي ست شاخه گلي به زيبايي يك فاتحه صلوات و فاتحه @moassese_nooralyaghin
*•═•••🌸🍃﷽🌸🍃•••═•* ✍ خلاصه ای از زندگینامه حضرت علی علیه السلام ◀️جنگهای سه گانه حضرت علی علیه السلام ⬅️جنگ سوم. جنگ نهروان (جهاد با مارقان) ↩️در سال 38 ق و به فاصله یک سال از جنگ صفیّن، سومین و آخرین جهاد حضرت با گروه خوارج در منطقه «نهروان» آغاز شد. خوارج یا مارقان از مسلمانان ظاهربین، قشری و سطحی نگر و به اصطلاح خشک مقدّس و متحجّر بودند که به اعمال ظاهری شریعت مانند نماز و روزه، اهتمام بیش تری می دادند، اما قدرت تحلیل گوهر دین و احکام آن و همچنین مسائل سیاسی و اجتماعی را نداشتند. شاهد آن فریب خوردن آنان از حیله معاویه در جنگ صفیّن در بالا بردن قرآن بر سرنیزه ها در لحظه شکست است که امام علیه السلام را تهدید کردند که باید با معاویه صلح کند، وگرنه جانش در خطر خواهد بود. 👈ریشه و خاستگاه تفکر مزبور در عصر پیامبر صلی الله علیه و آله ضبط شده است؛ وقتی آن حضرت غنایم جنگی را تقسیم می کرد، برای تشویق مشرکان تازه مسلمان، به آنان مقداری سهم بیش تری اعطا کرد. این تقسیم حضرت مورد اعتراض حرقوص، از بنیانگذاران خوارج، قرار گرفت و پیامبر را متهم به عدم رعایت عدالت کرد. حضرت در پاسخ وی فرمود: 👈👈اگر عدالت پیش من نباشد، در کجا خواهد بود؟ نکته مهم، هشدار حضرت است که فرمود: وی (حرقوص) پیروانی خواهد داشت که در امر دین تعمّق و تعصّب جاهلانه خواهند داشت. آنان از دین خارج می شوند؛ مانند خارج شدن تیر از کمان، «یمرّقون من الدین کما یمرق السَّهم من الرمیة. » *⃣اما ظهور خوارج به صورت یک گروه رسمی و مخالف مربوط به جنگ صفین و پذیرش حکمیّت از سوی حضرت می شود که تحت اکراه و فشار خود خوارج انجام گرفت. خوارج پس از پذیرش حکمیّت و صلح بامعاویه، به اشتباه و گناه خویش پی بردند و براین اعتقاد شدند که حکمیّت یک گناه و موجب کفر است و حکمی و حاکمی جز خدا نیست: *⃣«ان الحکمُ الا للّه. » آنان خود از گناه خویش توبه کردند و از امام علیه السلام خواستند که وی نیز از گناه خویش (پذیرش حکمیّت) توبه کند و در صورت عدم توبه، گناه کار و کافر خواهد ماند. پس از پذیرش حکمیّت، دو لشکر امام علیه السلام و معاویه عرصه جهاد را ترک کردند، اما گروهی از مخالفان حکمیت قریب دوازده هزار نفر از جبهه حضرت منشعب شده، در ناحیه ای به نام «حروراء» و «نخیله» مستقر شدند.  ⏺ آنان به عنوان اعتراض، به نماز جماعت امام علیه السلام حاضر نمی شدند و با دادن شعارهای تند علیه حضرت و چه بسا تکفیر وی، مخالفت خود را اظهار می کردند.  ⏺امام علیه السلام همه این اعتراضات را نادیده می انگاشت و با کرامت علوی خود، حقوق آنان را از بیت المال به همان شکل سابق خود می پرداخت و می کوشید با ملاقات خصوصی خود با سران خوارج و اعزام نمایندگان خویش به سوی آنان، به راهنمایی و هدایت آنان دست یازد.   ⏺حضرت در این راه به موفقیت هایی دست یافت اما جنگ و جهاد مرحله آخرین بود که در این جا به علل شروع آن و همچنین مشروعیت جهاد حضرت با چنین انسان هایی که به ظاهر اهل عبادت و زهد بودند، اشاره می شود: این مطلب ادامه دارد ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شیره انگور انرژی زا ✍ رفع کک و مک، جلوگیری از رفع چین و چروک، شیرافزا و قوت دهنده شیر مادر، پاک کننده معده و روده، آرام بخش و ضد افسردگی، ضد نفخ، اشتها آور و...نیز هست همچنین مناسب برای تپش قلب، باز کننده‌مجاری کبد و ادرارآور نیز می‌باشد. نکته: افراد چاق و کم تحرک و دیابتی‌ها در مصرف شیره انگور احتیاط کنند. گرم‌مزاجان آن را با مصلحات (میوه‌های تازه سرد و تر و تخم ریحان ) یا همراه کمی سرکه و یا رب انار مصرف کنند. 💠موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
الســـــــــــــلام علیکــــــــ یامـولانا یا صـاحب الزمـان (عج) بے گمان خواهد آمد در صبـح یك آدینه سوار بر سمند سپید با رایت آفتاب بر دوش ، تا به اهتزاز درآورد آن را بر بلنداے گنبد گیتے.... او مےآید تا با آذرخش ذوالفقارش سینه شب را بشكافد و خورشید خدا را نمایان سازد او مےآید زیباتر از هزار نگار و خوبتر از صد هزار بهار او مےآید و از بادهاےخزانے ، انتقام همه‌ے لاله هاےپرپر را میگیرد . . . در افق آرزوهایم تنها أللَّھُمَ ؏َـجِّلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج را میبینم... ✋ ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
زیارت امام زمان علیه السلام در روز جمعه 🔵 اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ في اَرْضِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ اللهِ في خَلْقِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللهِ الَّذي يَهْتَدي بِهِ الْمُهْتَدُونَ، وَيُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخآئِفُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْوَلِيُّ النّاصِحُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا سَفينَةَ النَّجاةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ الْحَيوةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ صَلَّي اللهُ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ عَجَّلَ اللهُ لَكَ ما وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَظُهُورِ الاَْمْرِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يامَوْلايَ، اَنـَا مَوْلاكَ عارِفٌ بِاُوليكَ وَاُخْريكَ، اَتَقَرَّبُ اِلَي اللهِ تَعالي بِكَ وَبِآلِ بَيْتِكَ، وَاَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ، وَظُهُورَ الْحَقِّ عَلي يَدَيْكَ، وَاَسْئَلُ اللهَ اَنْ يُصَلِّيَ عَلي مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، وَاَنْ يَجْعَلَني مِنَ الْمُنْتَظِرينَ لَكَ وَالتّابِعينَ وَالنّاصِرينَ لَكَ عَلي اَعْدآئِكَ، وَالْمُسْتَشْهَدينَ بَيْنَ يَدَيْكَ في جُمْلَةِ اَوْلِيآئِكَ، يا مَوْلايَ يا صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ، هذا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَهُوَ يَوْمُكَ، الْمُتَوَقَّعُ فيهِ ظُهُورُكَ، َالْفَرَجُ فيهِ لِلْمُؤْمِنينَ عَلي يَدَيْكَ، وَقَتْلُ الْكافِرينَ بِسَيْفِكَ، وَاَنَا يا مَوْلايَ فيهِ ضَيْفُكَ وَجارُكَ، وَاَنْتَ يا مَوْلايَ كَريمٌ مِنْ اَوْلادِ الْكِرامِ، وَمَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَالاِْجارَةِ، فَاَضِفْني وَ اَجِرْني، صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَعَلي اَهْلِ بَيْتِكَ الطّاهِرينَ. @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۲۵ روز انتظار تا عید بزرگ غدیر خم هر روز یک فضیلت ، فضیلت شماره : ۸۶ ------------------------------
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◈﷽◈ 💫ادامه تفسیر آیه 64نساء 🍃وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ ۚ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا روز دوشنبه مورخ هفتم خرداد در جلسه تفسیر تخصصی طی ادامه تفسیر آیه 64 نساء استاد ارجمند آل مرتضی موضوعاتی را مورد دقت و بررسی قرار دادند و توضیحاتی تفصیلی با استفاده از تفسیر تسنیم ارائه نمودند از جمله: ❇️اطاعت مطلق از انبیاء الهی استاد محترم در جواب این سؤال که چرا باید از انبیاء الهی بدون قید و شرط اطاعت کرد چنین توضیح دادند: عبارت «إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ» در حقیقت فعل مضارع و یک جمله خبری بداعی انشا است؛ یعنی یک جمله امری در قالب جمله خبری است و لزوم اطاعت از پیامبران را به اذن الهی بیان کرده و عصمت انبیاء الهی را نیز اثبات می کند. اثبات عصمت انبیاء با براهین عقلی ✅1-اگر انبیاء الهی معصوم باشند اطاعت مطلق از آنها واجب است بر اساس آیه مورد بحث، انبیاء الهی معصومند و دچار خطا و اشتباه نمی شوند👈پس اطاعت بدون قید و شرط از آنها واجب است. ✅2-اگر انبیاء الهی دچار اشتباه شوند اغراء به جهل است. اغراء به جهل از سوی خدا قبیح است چون با لطف و حکمت او سازگار نیست👈پس انبیاء الهی معصومند و اطاعت از آنها بدون قید و شرط لازم است. ✅3-در آیات مختلف قرآن کریم تأکید به مخلَص بودن انبیاء الهی دارد. مخلَص بودن یعنی خلوص صددرصدی «إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِينَ» اگر کسی مخلَص باشد شیطان نمی تواند او را اضلال و اغوا کند👈 پس فرستادگان الهی معصومند و اطاعت مطلق از آنها واجب است. ❇️ نبوت عام مباحث مربوط به نبوت عام عبارتند از : 1. ضرورت بعثت انبیاء 2. عصمت انبیاء 3. راه های شناخت انبیاء 4. قاعده لطف خداوند استاد آل مرتضی در مورد ضرورت بعثت انبیاء فرمودند خداوند بر اساس قاعده لطف انسانها را به حال خودشان رها نکرده است، خداوند متعال برای هدایت بشر دو رسول قرار داده است: یکی رسول باطنی در درون انسان «عقل و فطرت» و دیگری رسول بیرونی و آن «انبیاء  الهی». برای تشخیص حق از باطل و صواب از خطا تنها عقل کافی نیست خداوند متعال براساس قاعده لطف و ارشاد جاهل، هدایت خلق را به انبیاء الهی واگذار کرده است. ایشان برای توضیح بیشتر به کلام امام علی (ع) استناد کردند : «فَبَعَثَ فِيهِمْ رُسُلَهُ وَ وَاتَرَ إِلَيْهِمْ أَنْبِيَاءَهُ لِيَسْتَأْدُوهُمْ مِيثَاقَ فِطْرَتِهِ وَ يُذَكِّرُوهُمْ مَنْسِيَّ نِعْمَتِهِ وَ يَحْتَجُّوا عَلَيْهِمْ بِالتَّبْلِيغِ وَ يُثِيرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ ...» خداوند رسولانش را برانگیخت تا انسانها را با عقل و فطرت خود آشنا کند و توحید را که در وجود و سرشت انسان نهادینه شده یادآوری کنند و پیمانی را که خداوند در عالم ذر یا فطرت از آنها گرفته است را یادآوری کند. «أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ قالُوا بَلى‏» 👈 استاد محترم متذکر شدند که انسان با کسب علم و معرفت: -وسعت وجودی پیدا می کند -قلب او نورانی می شود -قدرت تشخیص و درک و فهم او بالا  می رود -باور و اندیشه او به کمال می رسد تا حق عهدی را که در عالم فطرت بسته است ادا کند «لِيَسْتَأْدُوهُمْ مِيثَاقَ فِطْرَتِهِ» 👈اکثر مردم دچار کفران نعمت هستند به جای شکر داشته ها، نعمتهای نداشته را یاد آوری می کنند غافل از اینکه هر نفسی که می کشند و یا هر نگاهی که می کنند و یا هر قدمی که برمی دارند... همه نعمت است که حق شکر آن را نمی توانند به جا بیاورند «وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا» 💫 امام حسین (ع) در دعای عرفه به زیبایی ابتدا به گوشه ای از نعمتهای الهی اشاره می‌کند و می فرماید: خدایا همه این نعمتها را درحق من عطا نمودی و تفضل کردی و سپس نعمتهای دیگری از خدا طلب می کند: وَ اِنْ سَئَلْتُکَ اَعْطَیْتَنی وَ اِنْ اَطَعْتُکَ شَکَرْتَنی وَاِنْ شَکَرْتُکَ زِدْتَنی؛ و اگر بخواهم از تو، به من عطا کنی و اگر اطاعتت کنم، شکرگزاری کنی و اگر سپاسگزاری‌ات کنم، بر من بیفزایی @moassese_nooralyaghin موسسه نورالیقین مرکزتخصصی تفسیر علوم قرآنی
◈﷽◈ 💫ادامه تفسیر آیه 64نساء طی مبحث ضرورت بعثت انبیاء از زبان مولا علی (ع) استاد محترم به شرح عبارتی دیگر(وَ يُثِيرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ) ازکلام امام پرداخته و مباحثی پیرامون این موضوع ارائه نمودند. ❇️دفائن العقول زمان قدیم مردم گنجهای خودشان را زیرزمین پنهان می کردند، به چنین گنجهایی دفینه گفته می شود. در وجود انسان و عقل او خداوند متعال گنجهایی را گذاشته است که با هدایت انبیاء الهی می توان آنها را کشف کرد و استعدادهای نهفته در درون را بارور و شکوفا کرد. «وَ يُثِيرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ» 👈شهید مطهری در این باره می نویسد: نفس انسان مانند دریای عمیق و ظلمانی است که اگر انسان شجاعت لازم را داشته باشد تا در عمق این دریا غواصی کند و در مسیر بر موانعی چون کوسه ها و حیوانات درنده غلبه کند و ظلمتها را کنار بزند می تواند در عمق این دریا گنجهای نهفته را کشف کند. استعدادهای مختلف که خداوند در وجود انسان به ودیعه گذاشته به منزله گنجهایی هستند که باید آنها را یافت و عقل خود را به رشد و کمال رساند. 👈در ادامه مبحث استاد آل مرتضی یادآور شدند که باید اهل علم و معرفت باشیم، باید بیاموزیم، خوب مطالعه کنیم، تدبر و تعقل داشته باشیم و اوقات خود را برنامه ریزی کنیم. اگر تلاش کردیم و طالب علم بودیم خداوند نور معرفت را بر قلب ما جاری می کند علم بدون عقل وبال است؛ «أَلْعِلْمُ نُورٌ یقْذِفُهُ اللّه فِی قَلْبِ مَنْ یشآء». ایشان همچنین در پایان مباحث بر اساس روایت وارد شده توصیه کردند که اوقات شبانه روز خود را تقسیم کرده و برنامه ریزی کنیم و زمانی را برای مطالعه و کسب علم و زمانی را برای عبادت و ساعاتی را برای خانواده و کارهای منزل و لذتهای حلال و مهمانی و ... بگذاریم. ❇️اغراء به جهل اغراء به جهل یکی از قواعد اصول در علم کلام است در اصطلاح به معنای حقیقی را مخفی کردن و شخص را در جهل نگه داشتن است. یعنی کسی بخواهد حقیقتی را وارونه جلوه دهد، خلاف واقعیت را اظهار کند. این کار گاهی جایز است مانند توریه کردن یعنی به طور استثناء حقیقتی را بنا بر مصلحتی پنهان کردن و گاهی حرام است مانند قرار دادن معجزه در دست پیامبر دروغین.     اغراء به جهل بر خداوند قبیح است زیرا ظلم و نقص از خدا صادر نمی شود. به طور مثال امروزه کسانی هستند که با سوء استفاده از جایگاه خود دیپلم یا لیسانس یا .... مدارک جعلی به دیگران می فروشند یا فضیلتی را به دروغ به دیگران نسبت می دهند که نوعی اغراء به جهل است. ❇️کاربرد قاعده اغراء به جهل 1.اثبات وجوب لطف خداوند بر مخلوقت 2. اثبات لزوم تکلیف بر بشریت 3. اثبات ضرورت ارسال انبیاء 4- اثبات ضرورت نصب امام و عصمت انبیاء الهی و حجیت سنت آنها ❇️قاعده ارشاد به جهل قاعده ارشاد جاهل هم از قواعد اصولی است و از قواعد عام فقهی است بر این اساس ارشاد کسانی که در احکام شرعی و اصول دین جاهلند بر عالمان واجب است که آنها را ارشاد کنند ادله عقلی و نقلی هم این قاعده را تأیید می کند. ❇️قاعده کتمان حقایق این قاعده یکی از قواعد اصول است. عده ای هستند که بر اساس حسادت حقایق وصفات نیک دیگران را کتمان می کنند. و بر عکس اشتباهات و نقایص دیگران را آشکارا بیان می کنند. مثل فضایل امیرالمؤمنین که دشمنان ایشان از روی حسادت و عداوت بسیاری از صفات و فضایل ایشان راکتمان کردند و دوستان امام (ع) نیز از ترس جانشان فضایل و کمالات ایشان را از مردم پنهان کردند. «وَلَا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَكْتُمُوا الْحَقَّ وَأَنْتَم تَعْلَمُونَ»( 42بقره) حقّ را با باطل نپوشانيد و حقيقت را با اين‌كه مى‌دانيد، كتمان نكنيد. @moassese_nooralyaghin موسسه نورالیقین مرکزتخصصی تفسیر علوم قرآنی
.•═•••◈﷽◈•••═•* مقایسه ممنوع❌ تلاش کن ✅ یاد گرفتن و کسب تجربه از دیگران عالیه ولی مقایسه شرایط فعلی مون با کسی که در حال حاضر به موفقیت رسیده، باعث ميشه احساس کنیم برای شروع کردن، استعداد ، هوش. حافظه قوی و امكانات کافی رو در اختیار نداریم 🤷🏻‍♂ 🍂 اين براى يك نفر كه هنوز ابتدای مسیر است يك آفت بزرگه. 🍃ما در مسیر، شاهد رنج ها، شکست ها و موفقیت های اشخاص موفق نبودیم.🙍🏻‍♂ الان صرفا داریم نتیجه عالی رو می‌بینیم. و این مقایسه خودمون با این افراد، جز اینکه مارو یک بازنده بسازه نیست. 🥇 کسانی که به موفقیت رسیدند، دقیقا از همین جایی که قرار دارید، شروع کردن.. از همین جایی که فکر میکنید سخته، از همین جایی که فکر میکنید دیگه راهی برای موفق شدن نیست. تنها تفاوت این افراد با بقیه، در تلاش و سخت کوشی بوده، نه در استعداد و هوش و حافظه قوی منبع: کانال حفظ قرآن 📌توجه : انتشار مطالب اختصاصی این کانال با ذکر منبع، بلامانع است. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• @moassese_nooralyaghin موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام_مولای_مهربانم💫 خدا کند قلب مهربانتان سرشار از آرامش باشد ... خدا کند وجود شریفتان مصون از رنج و غم باشد ... خدا کند سیمای زیبایتان پر از شکوفه ی لبخند باشد ... خدا کند همین روزها ، خانه ی دلتان با مژده ی ظهور ، پر از پرواز مرغان شادی گردد ... خدا کند بیایید ... 🌤ألـلَّـهُـمَ عَـجِّـلْ لِـوَلـیِـکْ ألْـفَـرَج🌤 ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
💫 ۲۳ ذی القعده، روز مخصوص زیارتی امام رضا علیه السلام امام رضا علیه السلام : ما زارَني أحَدٌ مِن أوليِائي عارِفا بِحَقّي إلاّ شُفِّعتُ فيهِ يَومَ القِيامَةِ؛ هيچ يك از دوستانم مرا با شناخت حقّم زيارت نمی‌كند مگر اين كه در روز قيامت شفاعتم از او پذيرفته می‌شود. @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ثواب بسیار زیاد زیارت امام رضا علیه السلام از زبان امام جواد علیه السلام 🔵 شهید آیت الله رئیسی (ره): 🟢 امام جواد عليه السلام فرمودند: به میزان معرفت نسبت به مقام ولایت پدرم علی بن موسی الرضا علیه السلام به زیارت قیمت و ارزش و نمره می دهند، ما از خود علی بن موسی الرّضا علیه السلام بخواییم که چشم ما رو باز کنه، گوش ما رو باز کنه، معرفت بهمون بده. 🟣 امروز ۲۳ ذی القعده، روز مخصوص زیارتی امام رضا علیه السلام @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حضرت امام صادق سلام الله علیه فرمودند: مَا اجتَمَعَ ثَلاثَةٌ مِنَ المُؤمِنینَ فَصاعِدا إلّا حَضَرَ مِنَ المَلائِکَةِ مِثلُهُم، فَإِن دَعَوا بِخَیرٍ أمَّنوا، و إنِ استَعاذوا مِن شَرٍّ دَعَوُا اللّهَ لِیَصرِفَهُ عَنهُم، و إن سَأَلوا حاجَةً تَشَفَّعوا إلَى اللّهِ و سَأَلوهُ قَضاها... اجتماعی از سه نفر از مؤمنان یا بیشتر شکل نگرفته مگر اینکه فرشتگانی همانندشان حضور می یابند که اگر آن جمع دعای خیری کنند آمین میگویند و اگر آنان از شری به خدا پناه برند، از خدا میخواهند که این بدی را از آنها دور کند و اگر آن گروه حاجتی بخواهند نزد خدا شفاعت می کنند تا حاجت آنان را برآورد. 📙الکافی ج۲ ص ۱۸۷ مفاتیح الحیاة ص ۲۸۰ @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•═•••◈﷽◈•••═• 🌙 الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ المَعصُومين عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ هیئت صاحب الزمان (عج) و موسسه نورالیقین با سابقه قریب به سه دهه فعالیت در عرصه غدیر، مسابقه بزرگ " خطبه غدیر" را در رشته های زیر برگزار می کند: ❇️در ۴سطح: ۱- حفظ کل خطبه ۲- شرح کل خطبه ۳- حفظ ترتیبی و ترجمه کل خطبه ۴-حفظ موضوعی و ترجمه کل خطبه 🔸زمان آزمون : چهارشنبه ۳۰ خرداد، مصادف با ۱۲ ذی‌الحجه 🔸ویژه بانوان جهت ثبت نام به قسمت سامانه آزمون آنلاین در سایت موسسه نورالیقین به نشانی www.nooralyaghin.com مراجعه نمایید. 🎁با اهدای جوایز ارزنده 📞تلفن موسسه : ۰۲۵۳۷۷۸۲۷۲۱ •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
═✼🌺 ﷽ 🌺✼═┅ موضوع : منافقان مدینه وَ مِمَّنْ حَوْلَکُمْ مِنَ الأَعْرابِ مُنافِقُونَ وَ مِنْ أَهْلِ الْمَدینَةِ مَرَدُوا عَلَى النِّفاقِ لاتَعْلَمُهُمْ نَحْنُ نَعْلَمُهُمْ سَنُعَذِّبُهُمْ مَرَّتَیْنِ ثُمَّ یُرَدُّونَ إِلى عَذَابٍ عَظِیمٍ● و از (میان) اعراب بادیه نشینى که اطراف شما هستند، جمعى منافقند؛ و از اهل مدینه، گروهى سخت به نفاق پاى بندند، تو آنها را نمى شناسى، ولى ما آنها را مى شناسیم. به زودى آنها را دو بار مجازات مى کنیم ( مجازاتى در دنیا، و مجازاتى به هنگام مرگ) سپس به سوى مجازات بزرگى (در قیامت) فرستاده مى شوند .(۱۰۱ /توبه) ⁉️چهارمین گروهی که خداوند متعال در دسته بندی افراد جامعه به معرفی آنها می پردازد کدام گروه هستند؟ ✍ در ایه قبل پس از یاد کردن از 1⃣پیشگامان در هجرت 2⃣ انصار و3⃣تابعان آنها، در این آیه یادآوری می‌کند و هشدار می‌دهد که همه مسلمانان جزء مومنان راستین نیستند بلکه در میان بادیه نشینان هم در مدینه گروهی 4⃣منافق زندگی می‌کنند که ناشناخته‌اند در این آیه بار ديگر قرآن مجيد بحث را متوجه اعمال منافقان و گروههاى آنها كرده مى گويد: (در ميان كسانى كه در اطراف شهر شما مدينه هستند گروهى از منافقان وجود دارند) يعنى تنها نبايد توجه خود را به منافقان داخل بيندازيد، بايد هشيار باشيد منافقان بيرون را نيز زير نظر بگيريد و مراقب فعاليتهاى خطرناك آنان باشيد. سپس اضافه مى كند (در خود مدينه و از اهل اين شهر نيز گروهى هستند كه نفاق را تا سرحد سركشى و طغيان رسانده و سخت به آن پايبندند و در آن صاحب تجربه اند)! (و من اهل المدينة مردوا على النفاق ). اين گروه از منافقان چنان از حق و حقيقت عارى و چنان بر كار خود مسلط بودند كه مى توانستند خود را در صف مسلمانان راستين جا بزنند بدون اينكه كسى متوجه آنها بشود. تفاوت در تعبيری كه درباره منافقان (داخلى ) و (خارجى ) در آيه فوق ديده مى شود گويا اشاره به اين نكته است كه منافقان داخلى در كار خود مسلطتر و طبعا خطرناكترند، و مسلمانان بايد شديدا مراقب آنها باشند، هر چند كه منافقان خارجى را نيز بايد از نظر دور ندارند.لذا بلافاصله بعد از آن مى فرمايد: (تو آنها را نمى شناسى ولى ما مى شناسيم ) البته اين اشاره به علم عادى و معمولى پيغمبر است ، ولى هيچ منافات ندارد كه او از طريق وحى و تعليم الهى به اسرار آنان كاملا واقف گردد. در پايان آيه مجازات شديد اين گروه را به اين صورت بيان مى كند كه : (ما بزودى آنها را دوباره مجازات خواهيم كرد، و پس از آن به سوى عذاب بزرگ ديگرى فرستاده خواهند شد) "سنعذبهم مرتين ثم يردون الى عذاب عظيم " در اينكه (عذاب عظيم ) اشاره به مجازاتهاى روز قيامت است شكى نيست ، ولى در اينكه ، آندو عذاب ديگر چه نوع عذابى است ، بيشتر چنين بنظر مى رسد كه ؛ 1⃣يكى از اين دو عذاب همان مجازات اجتماعى آنها بخاطر رسوائيشان و كشف اسرار درونيشان مى باشد كه به دنبال آن تمام حيثيت اجتماعى خود را از دست مى دهند، و شاهد آن را در آيات گذشته خوانديم ، و در بعضى از احاديث نيز آمده كه وقتى كار اين گروه به مراحل خطرناك مى رسيد پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) آنها را با نام و نشان معرفى مى كرد، و حتى از مسجد بيرون مى ساخت !. مجازات 2⃣ آنان همان است كه در آيه 50 سوره انفال اشاره شده ، آنجا كه مى فرمايد: و لو ترى اذ يتوفى الذين كفروا الملائكة يضربون وجوههم و ادبارهم ... (هر گاه كافران را بهنگامى كه فرشتگان مرگ جان آنها را مى گيرند ببينى كه چگونه به صورت و پشت آنها مى كوبند، و مجازات مى كنند، به حال آنها تاءسف خواهى خورد). ⬅️اين احتمال نيز وجود دارد كه مجازات دوم اشاره به ناراحتيهاى درونى و شكنجه هاى روانى بوده باشد كه بر اثر پيروزى همه جانبه مسلمانان ، دامن اين گروه را گرفت . ✳️چند نکته مهم : علامه طباطبایی رحمه الله علیه می فرماید: کلمه "مَرَد" به معنای سرکشی و بیرون شدن از اطاعت ،وتمرین و ممارست شر است و معنای دوم با جمله "مَرَدُوا عَلَى النِّفاقِ" مناسب تر است چون معنای آن چنین می شود :آنها بر مساله نفاق تمرین و ممارت کرده اند به حدی که دیگر عادتشان شده است. - كفر و نفاقِ باديه‌نشينان، شديد، ولى علنى است، امّا نفاق شهرنشينان مرموزانه‌تر است. «مِنْ أَهْلِ الْمَدِينَةِ مَرَدُوا عَلَى النِّفاقِ لا تَعْلَمُهُمْ» - نفاق، مراحلى دارد؛ گاهى سطحى و گاهى ريشه‌دار است. مَرَدُوا عَلَى النِّفاقِ‌ ... ═✼🌺🌸🌺✼‌= 📌توجه هر گونه نشر وکپی برداری ازو تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال،اشکال شرعی دارد. 🌺مؤسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر وعلوم قرآنی @moassese_nooralyaghin