eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
979 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
*•═•••◈﷽◈•••═•* موضوع👈عدول 💠معنای عدول👇👇 عدول آن است که انسان تقلید از مجتهدی را که قبلاً از او تقلید می­کرده ترک کند و از مجتهد دیگری تقلید کند. عدول از مجتهد زنده چهار حالت دارد: 1⃣ عدول از اعلم به غیر اعلم. 2⃣ عدول از مجتهدی به مجتهد دیگر که از نظر علمی با هم مساوی­ اند. 3⃣ عدول از کسی که از ابتدا شرایط مرجعیت را داشته ولی فعلا آن را از دست داده، به کسی که واجد شرایط است. 4⃣ عدول از کسی که اصلا واجد شرایط مرجعیت نبوده، به کسی که واجد شرایط است. •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• ❓مکلفی که به فتوای اعلم عمل کرده، اگر فتوای وی برایش مشکل باشد آیا می­تواند از او عدول و به غیر اعلم رجوع کند؟ ✍نمونه­ ی این مسأله در اعمال حج است.گاه مجتهد اعلم عملی را بر مُحرم حرام یا موجب کفاره می­داند، اما غیر اعلم آن را حرام ندانسته یا پرداخت کفاره را برای انجام آن لازم نمی­داند. ✍این گونه عدول را به احتیاط واجب جایز نمی­ دانند.(آیات عظام امام خمینی، بهجت، خامنه­ ای و مکارم) حضرت آیةالله فاضل هم این نوع عدول را جایز نمی­دانند و فتوا می­دهند: رجوع کردن از مجتهد زنده به مجتهد زنده­ ی دیگر جایز نیست مگر آن­که دیگری اعلم باشد.. •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• ❓آیا عدول از کسی که ابتدا شرایط مرجعیت را داشته ولی فعلاﹰ آن را از دست داده به کسی که واجد شرایط است؟ ✅همه­ ی مراجع، چنین عدولی را واجب می­ دانند، از این رو مجتهدی که عالم و عادل بوده اگر پس از مدتی عدالت خود از دست بدهد یا دچار فراموشی شود، نمی­تواند مرجع تقلید باشد. به همین خاطر بر مقلدین او واجب است که از وی عدول کنند. همچنین اگر غیر اعلم با گذشت زمان اعلم شود، باید به او عدول کرد و باقی ماندن بر فتوای کسی که قبلاﹰ اعلم بوده، جایز نیست، زیرا او دیگر اعلم نیست. البته حضرت امام;عدول را در مورد اخیر بنابر احتیاط، واجب می دانند. •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• ❓عدول از کسی که اصلاﹰ واجد شرایط مرجعیت نبوده، به کسی که واجد شرایط است؛ چه حکمی دارد؟ ✅ این نوع از عدول هم طبق فتوای همه­ ی مراجع واجب است. 💠از این رو اگر مکلف از کسی تقلید کند که او را مجتهد عادل و اعلم می­داند چنانچه برایش معلوم شد که او از ابتدا مجتهد عادل یا اعلم نبوده، نمی­تواند بر تقلید او باقی بماند و باید از مجتهد واجد شرایط تقلید کند. 📚منبع:م۱۳ تحریرالوسیله و رساله مراجع 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*صبحت‌بخیرمولای‌من* 🏝دوباره صبح و دوباره سلام ... دوباره پیچش ملیح عطر نرگس باران یادتان در هوای خیس دلم ... دوباره صبح و دوباره سلام ... دوباره جان گرفتن در آفتاب مهرتان ... دوباره صبح و دوباره سلام ... دوباره پرواز در تکرار رنگین کمانی نامتان ... شکر خدا که شما را دارم🏝 ⚘أَبْرِزْ يَا رَبِّ مُشَاهَدَتَهُ وَ ثَبِّتْ قَوَاعِدَهُ پروردگارا دیدار او را (برای همگان) آشکار گردان و اركان سلطنتش را ثابت بدار⚘ 📚مفاتیح الجنان،دعای عصر غیبت الّلهُـمَّ‌عَجِّــلْ‌لِوَلِیِّکَـــ‌الْفَـــرَج🙏 صبحتون مهدوی🌼 ┄┄┄┅••🌹✻🌹••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
خدای خوبم،مهربانم⚘ 👈وقتی دلم نا آرام هست،میدانم جایی از زندگی فراموشت کرده ام.. نیازمندم به تو به نگاهت به توجهت به مهربانیت من جز تو کسی را ندارم جز تو هیچ کسی و هیچ چیزی آرامم نمی کند " یا رفیقَ مَن لا رفیقَ لَه " تویی که هروقت می خوانمت اجابتم می کنی پناهم باش پناه دلی که جز تو کسی ندارد مرا درگیر خودت کن الهی امین🙏 ┄┄┄┅••🌹✻🌹••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
*•═•••🍃🌸﷽🌸🍃•••═•* (صلی الله علیه واله) ⚡توجه و مطالعه در زوایای گوناگون شخصیت، اعمال، رفتار و زندگی پیامبر اعظم(صلی الله علیه وآله)برای ما مسلمانان از اهمیت بسزایی برخوردار است و آثار علمی و عملی فراوان دارد. یکی از مسائل مهم درباره آن حضرت، کارهای خارق العاده و معجزاتی است که به دست آن حضرت و یا برای تأیید ایشان انجام گرفته است. در این باره، نخست چند نکته به عنوان پیش نیاز بحث یادآوری می گردد: ⭐معجزات نوع پنجم ⬅️نوع پنجم: در معجزاتى است که ظاهر شده از آن حضرت در کفایت شر دشمنان، مانند هلاک شدن مُستهزئین و دریدن شیر عُتْبَه بن ابى لهب را و کفایت شر ابوجهل و ابولهب و ام جمیل و عامر بن طفیل و زید بن قیس و معمر بن یزید و نضر بن الحارث و زُهَیر شاعر از آن حضرت الى غیر ذلک و ما در این جا اکتفا مى کنیم به ذکر چندامر: سوم: مشایخ حدیث در تفسیر آیه شریفه «اِنّا کَفَیْناکَ الْمُسْتَهْزئینَ». 📖 منبع: سوره حجر (۱۵)، آیه ۹۵٫ ↩️روایت کرده اند که چون حضرت رسول صلى اللّه علیه و آله و سلم خلعت با کرامت نبوت را پوشید اوّل کسى که به او ایمان آورد على بن ابى طالب علیه السلام بود، پس خدیجه رضى اللّه عنها ایمان آورد، پس ابوطالب با جعفر طیار رضى اللّه عنهما روزى به نزد حضرت آمد دید که نماز مى کند و على علیه السلام در پهلویش نماز مى کند، پس ابوطالب با جعفر گفت: که تو هم نماز کن در پهلوى پسر عم خود؛ پس ‍ جعفر از جانب چپ آن حضرت ایستاد و حضرت پیش تر رفت پس زید بن حارثه ایمان آورد و این پنج نفر نماز مى کردند و بس. تا سه سال از بعثت آن حضرت گذشت، پس خداوند عالمیان فرستاد که ظاهر گردان دین خود را و پروا مکن از مشرکان پس به درستى که ما کفایت کردیم شر استهزاء کنندگان را. و استهزاء کنندگان پنج نفر بودند: ولید بن مغیره و عاص بن وائل و اَسوَد بْن مطّلب و اَسْوَد بن عبدیغوث و حارث بن طلاطِله؛ و بعضى شش نفر گفته اند و حارث بن قیس را اضافه کرده اند. پس جبرئیل آمد و با آن حضرت ایستاد و چون ولید گذشت جبرئیل گفت: این ولید پسر مُغَیْره است و از استهزا کنندگان است؟ حضرت فرمود: بلى، پس جبرئیل اشاره به سوى او کرد او به مردى از خُزاعه گذشت که تیر مى تراشید و پا بر روى تراشه تیر گذاشت ریزه اى از آن ها در پاشنه پاى او نشست و خونین شد و تکبرش نگذاشت که خم شود و آن را بیرون آورد و جبرئیل به همین موضع اشاره کرده بود، چون ولید به خانه رفت بر روى کرسى خوابید (دخترش در پایین کرسى خوابید) پس خون از پاشنه اش روان شد و آن قدر آمد که به فراش دخترش رسید و دخترش بیدار شد، پس دختر با کنیز خود گفت که چرا دهان مَشک را نبسته اى؟ ولید گفت: این خون پدر تو است، آب مَشک نیست؛ پس طلبید فرزند خود را و وصیت کرد و به جهنم پیوست؛ و چون عامر بن وائل گذشت جبرئیل اشاره به سوى پاى او کرد پس چوبى به کف پایش فرو رفت و از پشت پایش بیرون آمد و از آن بمرد و به روایتى دیگر خارى به کف پایش فرو رفت و به خارش آمد و آن قدر خارید که هلاک شد و چون اسود بن مطّلب گذشت اشاره به دیده اش کرد او کور شد و سر بر دیوار زد تا هلاک شد. و به روایت دیگر اشاره به شکمش کرد آن قدر آب خورد که شکمش پاره شد و اسود بن عبدیغوث را حضرت نفرین کرده بود که خدا دیده اش را کور گرداند و به مرگ فرزند خود مبتلا شود و چون این روز شد جبرئیل برگ سبزى بر روى او زد که کور شد و براى استجابت دعاى آن حضرت ماند تا روز بدر که فرزندش کشته شد و خبر کشته شدن فرزند خود را شنید و مُرد. و حارث بن طلاطله را اشاره کرد جبرئیل به سر او، چرک از سرش آمد تا بمرد؛ گویند که مار او را گزید و مُرد؛ و نیز گویند که سموم به او رسید و رنگش سیاه و هیأتش متغیر شد چون به خانه آمد او را نشناختند و آن قدر زدند او را که کشتندش و حارث بن قیس ماهى شورى خورد و آن قدر آب خورد که مرد. 📖منبع: (بحارالانوار) ۱۸/۵۳ـ۵۵٫ ┄┄┄┅••🌹✻🌹••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
🍀قال الرضا علیه السلام: «اِعْلَمْ اَنَّهُ لاوَرَعَ اَنْفَعُ مِنْ تَجَنُّبِ مَحَارِمِ اللهِ وَ الْکَفِّ عَنْ اَذَی الْمُؤْمِنِ» 👈هیچ خویشتنداریی سودمندتر از دوری  از حرام و پرهیز از آزار مؤمنان نیست. 📓منبع: فقه الرضا علیه السلام / ص۳۵۶ ┄┄┄┅••🌹✻🌹••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
امام علی (ع) می فرمایند : اَلْعِلْمُ ثَلاثَهٌ: اَلْفِقْهُ لِلاَْدْیانِ، وَ الطِّبُّ لِلاَْبْدانِ، وَ النَّحْوُ لِلِّسانِ ؛ دانش بر سه قسم است: فقه برای دین، و پزشکی برای تن، و نحو برای زبان. آیامی دانید : ⁉️لازمه آموزش تفسیر قرآن ، تسلط به علم صرف و نحو است ⁉️اصلی‌ترین عامل پیدایش علم نحو و صرف، صیانت قرآن از تحریف لفظی و معنوی بوده است ⁉️آیامیدانید إعرابهای مختلف ازآیات قرآن ، موجب تنوع معانی و تفاسیر میشود ⁉️نقش علم نحو در دستیابی به قرائت صحیح تا چه میزان است ✅نخستین گام برای دریافت پیام روح بخش کلام الله مجید و فهم عمیق آیات وروایات وادعیه، یادگیری علم نحو و صرف و إعراب است. ما با آموزش نحو و صرف به روشی نوین در کانال قرآن و عترت نورالیقین کنار شما هستیم. 👈 سه شنبه هر هفته با ما باشید. http://eitaa.com/moassese_nooralyaghin موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع:اعراب آیه ۵ سوره بقره 👈 أُولَٰئِكَ عَلَىٰ هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ وَ أُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ. آنان بر طریق هدایت پروردگارشانند؛ و آنان رستگارانند. أُولَٰئِكَ: اسم اشاره، مبنی، مبتدا و محلا مرفوع عَلَىٰ: حرف جر، مبنی برسکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. هُدًى: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جر فتحه به نیابت از کسره، تقدیراً مجرور عَلَىٰ هُدًى: جار و مجرور ،متعلق محذوف و مقدر (شبه جمله با متعلق محذوفش، جمله خبریه ومحلا مرفوع) مِن: حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. رَبِّ: اسم مجرور به حرف جر، علامت جر کسره ظاهری مِنْ رَبِّ: جارو مجرور ،متعلق محذوف. (شبه جمله با متعلق محذوفش، نعت برای هدی و محلا مجرور بنابر تبعیت.) هِم: ضمیرمتصل، مبنی، مضافٌ‌الیه و محلا مجرور وَ: حرف عطف، مبنی برفتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. أُولَٰئِكَ: اسم اشاره، مبنی، مبتدا و محلا مرفوع هُم: ضمیر فصل وعماد الْمُفْلِحُونَ: خبر و مرفوع، علامت رفع «واو» •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: انواع متعلّق محذوف •متعلّق واجب الحذف •متعلّق جـایـز الحذف 🖌سوال۱: چه هنگام واجب است متعلق جارو مجرور حذف شود؟ 👈هرگاه اولاً: جارومجرور دارای نقشهای ترکیبی نعت، حال، صله و خبر در کلام باشد. ثانیاً: متعلّق جارومجرور از افعال عموم باشد؛ واجب است که متعلّق آن حذف شود. 🔹جارومجرور به عنوان «نعت» واقع شود این زمانی است که جار و مجرور بعد از اسم «نکره» واقع شود که در این صورت واجب است، متعلّق آن محذوف باشد. مثال: لایَرجُوَنَّ أَحَدٌ مِنکُم اِلّا رَبَّهُ. {حکمت ۸۲ نهج البلاغه} 🍃مِنکُم: جارومجرور، متعلّق: محذوف (یکونُ) نعت برای «اَحَدٌ» و محلاً مرفوع بنابرتبعیت (متعلّق، واجب الحذف) 🔹جارومجرور به عنوان «حال» واقع شود. زمانی است که جار و مجرور پس از اسامی «معرفه» واقع شود. در این صورت واجب است متعلّق آن محذوف باشد. مثال: فَخَرَجَ عَلَی قَومِهِ فِی زِینَتِهِ.{۷۹/قصص} 🍃فِی زِینَتِهِ: جار و مجرور، متعلق: محذوف (کَانَ)، «حال» برای هُوَ مستتر در فعل خَرَجَ محلا منصوب.(متعلّق، واجب الحذف) 🔹جار و مجرور به عنوان «صله» واقع شود. هرگاه جار و مجرور بعد از اسم موصول (خاص و مشترک) قرار بگیرد؛ در این صورت واجب است متعلّق آن محذوف باشد. مثال۱: یَا ایُها النّاسُ اعبُدُوا.... وَ الّذینَ مِن قَبلِکُم لَعَلَّکُم تَتَّقُونَ. {۲۱/بقره} 🍃مِن قَبلِ: جار و مجرور، متعلّق: محذوف (کانوا)، صله برای «اَلَّذینَ» و محلّی از اعراب ندارد.(متعلّق، واجب الحذف) مثال۲: هُوَ الّذِی خَلَقَ لَکُم مَا فِی الاَرضِ جَمیعًا. {۲۹/بقره} 🍃فِی الارضِ: جارومجرور، متعلّق: محذوف (یَکونُ)، صله برای «ما» موصوله، محلّی از اعراب ندارد. (متعلّق، واجب الحذف) 🔹جار و مجرور به عنوان «خبر» واقع شود. هرگاه در جمله مبتدا داشته باشیم و معنای خبر آن با جارومجرور کامل شود؛ در این صورت جار و مجرور با متعلقش، خبر برای مبتدا واقع میشوند که متعلّق آن واجب الحذف است. مثال: اَلحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العَالَمِینَ. {۲/حمد} 🍃لِلّهِ: جارومجرور، متعلّق: محذوف (یکونُ)، خبر برای «الحَمدُ»، محلا مرفوع. (متعلّق: واجب الحذف) 🖌سوال۲: در چه مواقعی، جایز است متعلق جار و مجرور حذف شود؟ 👈هرگاه ۱. نشانه و قرینه‌ای درکلام باشد. ۲.متعلق از افعال خصوص باشد. مثال۱: در جواب کسی که می پرسد: اَینَ اِعتکَفتَ؟ می‌گوییم: فی المسجد. 🍃 فی المسجد: جار و مجرور، متعلق: فعل «اعتکفتُ» است که به قرینه «اعتکفتَ» درسوال، محذوف است. مثال۲: بِالوالدینِ احساناً.{۱۵۱/انعام} 🍃بالوالدین: جار ومجرور، متعلق: فعل امر «اَحسِنوا» است که به قرینه «احساناً» محذوف است. ✍️ نکته : گاهی در موارد جوازی حذف متعلق ، متعلق از افعال خصوص می باشد اما قرینه ای در کلام موجود نیست در این صورت متعلق به حال متکلم یا مخاطب بستگی دارد. مثال۱: بِسم الله الرحمن الرحیم. 🍃بِسم: جارو مجرور، متعلق :اَقراُ محذوف در هنگام شروع به قرآن خواندن مثال۲: بسم الله الرحمن الرحیم 🍃بِسم: جار ومجرور، متعلق:آکُلُ (محذوف) در هنگام شروع به غذا خوردن •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• ✅ با توجه به توضیحات، در آیه ۵ سوره بقره: 🍃عَلٰی هُدیً: جار و مجرور با متعلق واجب الحذف (یکونُ) به عنوان خبر واقع شده است. 🍃مِن رَبِّ: جارو مجرور با متعلق واجب الحذف (یکونُ) به عنوان نعت واقع شده است. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی( برمبنای کتب «المباحث النحویه شرح سیوطی» و «ترجمه و شرح مغني الأديب و «موسوعة النحو و الصرف والاعراب») 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️ تا بہ ڪے هجر وغریبے وفراق وانتظار جلوہ ڪن برآشنایت یا اباصالح بیا ڪے رسدلطف پیامت برهمہ خلق جہان ڪے رسد بانگ ندایت یااباصالح بیا سلام حضرت عشق روزت بخیر✋❤️ ‌‌┄┅═✼🌺🌸🌺✼═┅┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
💠 هفته بسیج 🔸 شدن یك چیز است؛ در هر سنی چه زن چه مرد باید یك برگه در دستش باشد كه من یك چیز دادم یك چیز گرفتم و آن این است كه را دادم را گرفتم. 📚 دیدار مسئولین نیروی مقاومت بسیج تاریخ: 1385/09/05 ‌‌┄┅═✼🌺🌸🌺✼═┅┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷ویژگی های بسیج در کلام رهبری معظم انقلاب (حفظه الله) 🌺موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
🔴 سرلشکر سلامی: سختی‌ها را پشت سر خواهیم گذاشت 🔹 تفکر بسیجی موجب شده از هیچ قدرتی نترسیم فرمانده کل سپاه گفت: تفکر بسیجی ما را سربلند کرده است و باعث شده است ما از هیچ قدرتی نترسیم. سرنوشت یک جامعه با رهبران منشأ تولید تفکر رقم می‌خورد 🔹 آیت الله خامنه‌ای بزرگترین سرمایه کشور است. ⁦ ┄┅═✼🌺🌸🌺✼═┅┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
👆 بخشی از نامه سپهبد شهید سلیمانی، خطاب به بسیجیان در سال ۹۴👆 ‌‌┄┅═✼🌺🌸🌺✼═┅┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* 📖 شرح موضوع اول: طمع أَزری بِنَفسِهِ مَن اِستَشعَرَ الطَمَع؛ هر کس طمع راپیشه کند خود را حقیر ساخته است. ترجمه لغات أزری: کوچک وخوار کرد نَفسِهِ: خودش را استشعر: (لازم خود)کرد، در باطن(خوی و روش خود) قرار داد. اَلطَمَع: طمع، آز، امید، علاقه نفس ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ 📖 عاقبت طمع ورزی طمع ورزی آثار جبران ناپذیری دارد، تاریخ مملو از داستان هایی است که نابخردان سست ایمان به طمع دنیا، ثروت و ... خلق کرده اند و عبرت دیگران شده اند. ✍ آثار زیان بار طمع الف) دین فروشی اصول و قواعد دینی برای طمعکار مفهومی ندارد و او برای اهداف پلیدش از هیچ عمل زشتی(مانندکتمان حقایق الهی و جسارت در معصیت) فروگذار نمی کند، حتی اگر به خروج از ولایت الهی و زیر لوای شیطان بودن، منجر شود. 👈 کتمان حقیقت این قسم از عواقب طمع ورزی شامل کسانی می شود که به طمع بهایی فانی هدایت الهی را فروخته و ضلالت بر می گزینند و گاه طمعشان به حد افراط می رسد که امور دینی را بر دیگران مشتبه می سازند و به خاطر حفظ منافع و دفع ضررهای محتمل حقیقت را کتمان می کنند. 👈 بی پروایی در گناه طمع از علل مهم بی پروایی در گناه است و طمعکار به گناهان بسیاری ازجمله جمع آوری مال حرام آلوده می شود. چون دأب چنین شخصی بی مبالاستی در قبال احکام الهی است و روح طمع ورزی با دین باوری و ایمان الهی سازگار نیست. برگرفته از معارف اجتماعی( شرح موضوعی نهج البلاغه) ،سید علی طباطبایی، ج۳، ص۲۴۲ امام صادق(علیه السلام)فرمود:« قُلتُ لَهُ :[ما] الَّذی یُثَبِّتُ الایمان فی العَبد؟ قال الوَرَعِ و الَّذی یَخرُجُهُ منه؟ قال الطَّمَع؛ چه چیزی ایمان را در بنده ثابت می کند؟ فرمود: ورع و چه چیزی آن را از او خارج می کند؟ فرمود: طمع». کافی، کلینی، ج۲، ص۳۲۰ ب) ذلت نفس بر کسی پوشیده نیست که خداوند پس از خلقت انسان از روح خود در او دمید و او را گرامی داشت. کرامت نفس هدیه ای است که خداوند آن را در وجود انسان به ودیعه نهاده، اما انسان طمعکار این موهبت الهی را به راحتی از دست می دهد. امام علی(علیه السلام) می فرماید:« ثَمَرةُ الطَّمعَ ذلُّ الدُّنیا و الآخِرَة؛ ثمره طمع، ذلت دنیا و آخرت است». غررالحکم، عبدالواحد آمدی، ح۲۸۸۸ 👈 فقر و نیازمندی انسان طمعکار فکر می کند با طمع ورزی غنی و بی نیاز از مال دنیا می شود، غافل از اینکه فریب خورده و با این عمل رقّت انگیز همواره حقیر و نیازمند بوده و هرگز طعم شیرین عزّت و بی نیازی از مردم را نخواهد چشید، زیرا طمع داشتن به مال دیگران، سبب نیازمندی به ایشان و کرنش در برابر آنهاست که سبب از بین رفتن شخصیت خواهد بود. شرح نهج البلاغه، ابن میثم بحرانی، ج۸، ص۳ پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) در توصیفی طمع را فقر حاضر(فقری که الان موجود است) معرفی کرده اند. کافی، کلینی، ج۲، ص۱۴۹ 👈 بردگی دائم بردگان هیچ آزادی از خود ندارند و باید مطیع اوامر اربابشان باشند، انسان طماع نیز دیو طمع را به عنوان ارباب خود برگزیده و طوق بردگی بر گردن خویش نهاده و هرگز رنگ آزادی نخواهد دید، زیرا کرامت نفس در خویش نابود کرده است. امام علی(علیه السلام) می‌فرماید:« الطَّمَعُ رقٌّ مُویَّدٌ؛ طمع بردگی همیشگی است». نهج البلاغه، محمد دشتی، ح۱۸۰ ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. ┄┄┅••✻••┅┄┄ @moassese_nooralyaghin موسسه‌ نورالیقین مرکز‌ تخصصی‌ تفسیر و علوم قرآنی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹خدایا✨ وقتے نام تو را بہ زبان مے‌آورم و تو را یاد مے‌ڪنم در آغاز و نخستین تپش زندگے در ڪالبد خانہ،حضور پر شڪوهت چنان قوتے در من مے‌رویاند ڪہ گویے خشنود ڪننده ترین لحظہ‌ها،دیدارها و انتظارها در این روز از آن من است با این نام مےخوانمت: الهے بہ امید تو🙏 ┄┄┄┅••🌹✻🌹••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
سلام امام زمانم مولای‌من✋🌸 🏝پناه می‌برم از ادعاهایم به ساحتش... هرچند نبودش بد بودنم را به رخم می‌کشد... اما همچنان باد به غب غب انداخته و فریادِ "عارفُ بحقک و أَنْتَظِرُ ظُهُورَکَ" را سر داده‌ام! کاش دریابد منِ پُر از خالی را...🏝 ⚘اللَّهُمَّ أَعِذْهُ مِنْ شَرِّ جَمِيعِ مَا خَلَقْتَ وَ ذَرَأْتَ وَ بَرَأْتَ وَ أَنْشَأْتَ وَ صَوَّرْتَ پروردگارا تو آن امام را از شر جميع آنچه خلقت كردى و به حركت آوردى و آفريدى و ايجاد كردى و بر نگاشتى در پناه خود محفوظ دار⚘ 📚مفاتیح الجنان،دعای عصر غیبت الّلهُـمَّ‌عَجِّــلْ‌لِوَلِیِّکَـــ‌الْفَـــرَج صبحتون مهدوی🌼 ┄┄┄┅••🌹✻🌹••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر وعلوم قرآنی @moassese_nooralyaghin