eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
974 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام مولای‌من امام زمانم✋ 🏝سلامتان که می کنم، پنجره های قلبم رو به افق‌های امیدواری، گشوده می‌شود، حجمی از هوای تازه و عطرآگین، به درونم راه می‌یابد و صحن دلم پر از پرواز پروانه ها می‌شود...🏝 ⚘بحِفْظِكَ الَّذِي لاَ يَضِيعُ مَنْ حَفِظْتَهُ بِهِ وَ احْفَظْ فِيهِ رَسُولَكَ وَ وَصِيَّ رَسُولِكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ السَّلاَمُ او را با حفظ خود كه هر كس در حفظ و پناه توست هرگز آسيبى نمی بیند، حفظ کن. به وجود او [آيين و شرع] رسولت و وصى رسولت كه تحيت حق بر او و آل او باد حفظ فرما⚘ 📚مفاتیح الجنان،دعای عصر غیبت الّلهُـمَّ‌عَجِّــلْ‌لِوَلِیِّکَـــ‌الْفَـــرَج 🙏 صبحتون مهدوی ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••🍃🌸﷽🌸🍃•••═•* (صلی الله علیه واله) ⚡توجه و مطالعه در زوایای گوناگون شخصیت، اعمال، رفتار و زندگی پیامبر اعظم(صلی الله علیه وآله)برای ما مسلمانان از اهمیت بسزایی برخوردار است و آثار علمی و عملی فراوان دارد. یکی از مسائل مهم درباره آن حضرت، کارهای خارق العاده و معجزاتی است که به دست آن حضرت و یا برای تأیید ایشان انجام گرفته است. در این باره، نخست چند نکته به عنوان پیش نیاز بحث یادآوری می گردد: ⭐معجزات نوع پنجم ⬅️نوع پنجم: در معجزاتى است که ظاهر شده از آن حضرت در کفایت شر دشمنان، مانند هلاک شدن مُستهزئین و دریدن شیر عُتْبَه بن ابى لهب را و کفایت شر ابوجهل و ابولهب و ام جمیل و عامر بن طفیل و زید بن قیس و معمر بن یزید و نضر بن الحارث و زُهَیر شاعر از آن حضرت الى غیر ذلک و ما در این جا اکتفا مى کنیم به ذکر چندامر: 💫ماجرای جنگ بدر وفرشتگان ↩️پنجم: ابن شهر آشوب و اکثر مورخان روایت کرده اند که چون کفار قریش از جنگ بدر برگشتند ابولهب از ابوسفیان پرسید که سبب انهزام شما چه بود؟ ابوسفیان گفت: همین که ملاقات کردیم یکدیگر را گریختیم و ایشان ما را کشتند و اسیر کردند هر نحو که خواستند و مردم سفید دیدم که بر اسبان اَبْلَق سوار بودند در میان آسمان و زمین و هیچ کس در برابر آن ها نمى توانست ایستاد. ابورافعه با ام الفضل ـ زوجه عباس ـ گفت: این ها ملائکه اند. ابولهب که این را شنید برخاست و ابورافع را بر زمین زد ام الفضل عمود خیمه را گرفت و بر سر ابولهب زد که سرش شکست و بعد از آن هفت روز زنده ماند و خدا او را به (بیماری عدسه) مبتلا کرد و (عدسه) مرضى بود که عرب از سرایت آن حذر مى کردند، پس به این سبب سه روز در خانه ماند که پسرهایش نیز به نزدیک او نمى رفتند که او را دفن کنند تا آن که او را کشیدند و در بیرون مکه انداختند تا پنهان شد. 📖(بحارالانوار) ۱۸/۶۴٫ ↩️علامه مجلسى فرموده: که اکنون بر سر راه عُمْرَه واقع است و هر که از آن موضع مى گذرد سنگى چند بر آن موضع مى اندازد و تل عظیمى شده است؛ پس تأمل کن که مخالفت خدا و رسول چگونه صاحبان نسب هاى شریف را از شرف خود بى بهره گردانیده است و اطاعت خدا و رسول چگونه مردم بى حسب و نسب را به دَرَجات رفیع بلند ساخته است و به اهل بیت علیهم السلام عزت و شرف ملحق گردانیده است. 📖(حیاه القلوب) علامه مجلسى ۳/۶۲۱٫ ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
حضرت مهدی (علیه السلام) فرمودند: ⚘وَالعاقَبَهُ لِجَمِیل صُنع اللهِ سُبحانَهُ تَکُونُ حَمِیدَهُ لَهُم مَا اجتَنَبُوا المَنهیَّ؛⚘ 👈شیعیان ما هنگامی به فرجام نیک و زیبای خداوند می رسند که از گناهانی که نهی شده اند، احتراز نمایند. بحارالانوار ج۵۳، ص۱۷۷ ┄┄┄┅••🌹✻🌹••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* قیاس ✍ علامه جوادی آملی در «تفسیر تسنیم جلد ۱۷، صفحه ۹۷ این چنین می‌فرماید: «...حد وسط برهان اول، «ربوبیت» خدای سبحان است ...». 🔸 قياس مجموعه‌ای فراهم آمده از چند قضيه است كه به صورت يك واحد در آمده و به نحوی است كه لازمه‌ قبول آن‌ها قبول يك قضيه‌ ديگر است. ⬅️ ﺑﻪ ﻃﻮر ﮐﻠﯽ ﻗﻴﺎس ﺑﺮ دو ﻗﺴﻢ اﺳﺖ: الف) ﻗﻴﺎس اﻗﺘﺮاﻧﯽ ب) ﻗﻴﺎس اﺳﺘﺜﻨﺎﻳﯽ ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ ◀️ الف) ﻗﻴﺎس اﻗﺘﺮاﻧﯽ ✍ ﻗﻴﺎس اﻗﺘﺮاﻧﯽ، ﻗﻴﺎﺳﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ اﺟﺰای ﻧﺘﻴﺠﻪ در ﻣﻴﺎن دو ﻣﻘﺪﻣﻪ ﻗﻴﺎس ﭘﺨﺶ ﺷﺪه ﺑﺎﺷﺪ. 👈مقدمه اول: آﻫﻦ ﻓﻠﺰ اﺳﺖ. 👈 ﻣﻘﺪﻣﻪ دوم: ﻓﻠﺰ در اﺛﺮ ﺣﺮارت ﻣﻨﺒﺴﻂ ﻣﯽ ﺷﻮد. 👈👈ﻧﺘﻴﺠﻪ: آﻫﻦ در اﺛﺮ ﺣﺮارت ﻣﻨﺒﺴﻂ ﻣﯽ ﺷﻮد. ⬅️ ﻫﻤﺎﻧﻄﻮر ﮐﻪ ﻣﻼﺣﻈﻪ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻴﺪ ﻣﻮﺿﻮع ﻧﺘﻴﺠﻪ(آﻫﻦ) در ﻣﻘﺪﻣﻪ اول و محمول نتیجه (در اﺛﺮ ﺣﺮارت ﻣﻨﺒﺴﻂ ﻣﯽ‌ﺷﻮد) در ﻣﻘﺪﻣﻪ دوم آﻣﺪه اﺳﺖ. ﻳﻌﻨﯽ ﻧﺘﻴﺠﻪ در دو ﻣﻘﺪﻣﻪ ﺗﻮزﻳﻊ ﺷﺪه اﺳﺖ. ١ــ ﻫﺮ ﻣﻘﺪﻣﻪ‌ای ﮐﻪ ﻣﻮﺿﻮع ﻧﺘﻴﺠﻪ در آن ﺑﺎﺷﺪ، ﺻﻐﺮا ﻧﺎم دارد، ﭼﻪ ﻣﻘﺪﻣﻪ اول ﻗﺮار ﮔﻴﺮد ﭼﻪ ﻣﻘﺪﻣﻪ دوم .ﭘﺲ، در ﻣﺜﺎل ﻗﺒﻞ، ﻗﻀﻴﻪ «آﻫﻦ ﻓﻠﺰ اﺳﺖ » ﺻﻐﺮای اﺳﺘﺪﻻل است. ٢ــ ﻫﺮ ﻣﻘﺪﻣﻪ‌ای ﮐﻪ ﻣﺤﻤﻮل ﻧﺘﻴﺠﻪ در آن ﺑﺎﺷﺪ، ﮐﺒﺮا ﻧﺎم دارد، ﭼﻪ ﻣﻘﺪﻣﻪ اول قرارگیرد چه مقدمه دوم. ﭘﺲ، در ﻣﺜﺎل ﻗﺒﻞ، ﻗﻀﻴﻪ « ﻓﻠﺰ در اﺛﺮ ﺣﺮارت ﻣﻨﺒﺴﻂ ﻣﯽ‌ﺷﻮد» ﮐﺒﺮای اﺳﺘﺪﻻل اﺳﺖ. ٣ــ ﻟﻔﻈﯽ ﮐﻪ در ﻫﺮ دو ﻣﻘﺪﻣﻪ ذﮐﺮ ﻣﯽ‌ﺷﻮد، اﻣﺎ در ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺣﺬف ﻣﯽ‌ﮔﺮدد «ﺣﺪ وﺳﻂ» یا «واﺳﻄﻪ» ﻧﺎم دارد. در اﻳﻦ ﻣﺜﺎل «ﻓﻠﺰ» ﺣﺪ وﺳﻂ اﺳﺖ. ٤ــ ﺑﻪ دو ﺟﻤﻠﻪ اول ﻳﻌﻨﯽ ﺻﻐﺮا و ﮐﺒﺮا، ﻣﻘﺪﻣﺎت ﻗﻴﺎس ﻣﯽ‌ﮔﻮﻳﻨﺪ. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ ◀️ ﻧﻘﺶ ﺣﺪ وﺳﻂ در ﻗﻴﺎس اﻗﺘﺮاﻧﯽ ﺑﺴﻴﺎر ﻣﻬﻢ اﺳﺖ و ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺎ ﮐﺸﻒ ﻫﻤﻴﻦ ﺣﺪ وﺳﻂ ﻫﺎﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﯽ‌ﺗﻮان ﻗﻀﺎﻳﺎی ﺟﺪﻳﺪی ﺳﺎﺧﺖ .حد وسط پیوندی بین صغری و کبری برقرار می‌نماید و با حذف آن نتیجه مورد نظر به دست می‌آید. ✍ خطاب آیه ۱ سوره نساء دارای دو برهان بر لزوم تقوای الهی است. «يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ» ⬅️ حد وسط برهان: « ربوبیت» 👈صغری: خدای سبحان رب و پرورنده شماست. 👈کبری: انسان باید از رب خویش پروا داشته باشد. 👈👈نتیجه: پس تقوای الهی لازم است. ⬅️ حد وسط برهان: «خالقیت» 👈صغری: خداوند آفریدگار انسان است. 👈کبری: انسان باید تقوای خالق خویش را پیشه کند. 👈👈نتیجه: پس تقوای الهی لازم است. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
✨✨🍃✨✨🍃 مولای من ✨آقاجان یا بقیه الله ✨بنفسی انت من مغیب لم یخل منا ✨بنفسی انت من نازح ما نزح عنا 🍃جانمان به فدای شما که غایبی و از ما کناره نمیگیری بلکه در میان ما هستی و نگهبان و ناظر و حافظ مائی 🍃جانمان به قربانت ای آن کسی که پنهانی، ولی از ما خالی نیستی و دوری، ولی از ما جدا نیستی 🍃محبوب من، امروز تجدید بیعت میکنیم با شما و قول میدهیم نسبت به قبل بهتر باشیم و بعنوان یک منتظر واقعی شما، همه، ما را بشناسند ... 🍃و هیچ چیزی نخواهیم جزء ظهور موفور السرور شما. 🌸 پروردگارا... ما با ولی تو تجدید بیعت کرده و فقط ظهورش را میطلبیم. 🌷اللهم عجل لولیک الفرج🌷 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
✍در حدیثی از امام صادق علیه السلام می خوانیم:  🍂عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْقَاسِمِ 🍃بْنِ يَحْيَى عَنْ جَدِّهِ الْحَسَنِ بْنِ رَاشِدٍ عَنْ مُحَمَّدِ 🍂بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ‏قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص) 🍃 أَكْثِرُوا الْوَلَدَ أُكَاثِرْ بِكُمُ الْأُمَمَ غَدا» ⬅️رسول خدا فرمود: بر تعداد فرزندان بیافزایید تا در روز قیامت به فزونی شما بر امت ها تفاخر کنم. ⚜منبع : کافی، ج6، ص 2. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
یکی از دلایلی که طلاق زیاد شده است، این است که بعضی هایشان بچه دار نمی شوند. زن می گوید: ببین معلوم می شود من و تو با هم نمی سازیم، بیا تا بچه دار نشدیم، از هم جدا شویم. اما بچه مثل گچ است. دو تا آجر را با هم نگه می دارد. گاهی زن و شوهر هم ممکن است از هم راضی نباشند، اما بخاطر بچه شان تحمل می کنند. می گویند: بچه دار هستیم، بچه ما از بین می رود. بچه عامل تثبیت و تحکیم خانواده است. چرا بچه دار نمی شوید! بیانات شیرین استاد قرائنی ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
🏴 ای داغ تو یادآور داغ همه خوبان 🏴 اولین سالگرد شهادت فخر هسته ای ایران شهید محسن فخری زاده گرامی باد. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•* موضوع بقاء بر تقلید مرجع میت تقلید از مجتهد میت بر دو قسم است . 1⃣ تقليد ابتدایی 2⃣ تقلید بقایی ✅ معنای تقليد ابتدایی تقليد ابتدایی يعنی تقليد کردن از مجتهد فوت شده‌ بدون آن که قبلا در زمان حیات وی از او تقليد کرده‌ باشد. ✅حکم تقليد ابتداییآیا تقلید ابتدایی از مرجعی که فوت نموده و نسبت به مراجع زنده اعلم بوده است، جایز می باشد؟ 🔸 آیات عظام امام، خویی، بهجت، تبریزی، فاضل، سیستانی، صافی و نوری: تقلید ابتدایی از مجتهدی که از دنیا رفته جایز نیست .  🔸آیات عظام خامنه ای و مکارم شیرازی: تقلید ابتدایی از مجتهدی که از دنیا رفته بنابر احتیاط واجب جایز نیست. 🔸آیات عظام وحید خراسانی و شبیری زنجانی: اگر بچه ای در سنّ تمییز (سنی که بچه در آن سن خوب و بد را بفهمد) مجتهدی را درک کند اما قبل از تقلید از او آن مجتهد بمیرد، می تواند ابتداءاً از او تقلید نماید. همچنین تقلید ابتدایی از مجتهد فوت شده برای کسی که فتوای او را یاد گرفته طبق مبنای کسی که در بقاء بر میّت یاد گرفتن فتوا را کافی می داند، جایز است. در غیر این دو مورد تقلید ابتدایی از میّت(ایت الله زنجانی:احتیاط واجب) جایز نیست. ✅ معنای تقليد بقایی تقليد بقایی يعنی باقی بودن بر تقليد از مجتهد فوت شده ای که‌ در زمان حيات وی از او تقليد کرده‌ است. ✅حکم تقليد بقایی مرجع تقلید من فوت کرده است، آیا می توانم همچنان از او تقلید کنم؟ 🔸همه مراجع: ابتدا شما باید از میان مراجع تقلید زنده آن شخصی را که اعلم است به نظر ایشان در مورد بقاء بر تقلید میت مراجعه کنید، و طبق نظر ایشان عمل کنید. بقاء بر تقلید مجتهدی که از دنیا رفته است در صورتی که اعلم باشد به شرح ذیل است: 🔸 امام (ره) : جایز است مطلقا (چه در مسائلی که قبلا عمل کرده و چه در مسائلی که قبلا عمل نکرده است). 🔸مقام معظم رهبری: بقا بر تقلید میت در هر صورت جایز است ولی سزاوار است که احتیاط در بقا بر تقلید میت اعلم ترک نشود. (احتیاط مستحب) 🔸 آیات عظام سیستانی، وحید، شبیری، و صافی(احتیاط واجب): واجب است مطلقا (چه تا کنون عمل کرده باشد و چه عمل نکرده باشد). 🔶آیت الله مکارم: بقا بر اعلم در مسائلی که عمل کرده واجب است ولی در مسائلی که در زمان حیات مرجع قبلی عمل نکرده باید به دستور مرجع زنده عمل کند. 📚 توضیح المسائل مراجع، اجوبه الاستفتائات 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بزرگ پروردگارا.خدای من با توانگری آبرویم را نگهدار و به تنگدستی حرمتم را از بین مبر🙏 👈 که بر اثر آن از کسانی روزی بخواهم که روزی خوار تو هستند و از بندگان پست و بدکردار تو عطا و بخشش طلبم و در نتیجه، به ستایش آن که به من بخشیده و نکوهش آن که از من دریغ کرده است، گرفتار شوم. ⭐ حال آن که بخشیدن و نبخشیدن در حقیقت به دست توست. 📓(صحیفه سجادیه، از دعای 20) ┄┄┄┅••🌺✻🌺••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
سلام مولای من امام زمانم✋🌸 🏝شکر خدا که صبحم با سلام بر شما به خیر می‌شود... و قلبم با نام شما جلا می.یابد... شکر خدا که عطر یاد شما در لحظه هایم جاری است... شکر خدا که دوستتان دارم... و دلتنگتان هستم ... شکر خدا که مرغ دلم اسیر کوی شماست.... شکر خدا که شما را دارم ...🏝 ⚘فَإِنَّهُ الْهَادِي الْمَهْدِيُّ وَ الْقَائِمُ الْمُهْتَدِي وَ الطَّاهِرُ التَّقِيُّ الزَّكِيُّ النَّقِيُّ الرَّضِيُّ الْمَرْضِيُّ الصَّابِرُ الشَّكُورُ الْمُجْتَهِدُ و به درستى که او هدایتگر و هدایت شده و قیام کننده ی ره یافته، و پاک و پرهیزگار و پاکیزه و بی عیب، و خشنود و پسندیده و شکیبا و سپاسگذار و کوشاست،⚘ 📚مفاتیح الجنان،دعای عصر غیبت الّلهُـمَّ‌عَجِّــلْ‌لِوَلِیِّکَـــ‌الْفَـــرَج🙏 ┄┄┄┅••🌹✻🌹••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
*•═•••🍃🌸﷽🌸🍃•••═•* (صلی الله علیه واله) ⚡توجه و مطالعه در زوایای گوناگون شخصیت، اعمال، رفتار و زندگی پیامبر اعظم(صلی الله علیه وآله)برای ما مسلمانان از اهمیت بسزایی برخوردار است و آثار علمی و عملی فراوان دارد. یکی از مسائل مهم درباره آن حضرت، کارهای خارق العاده و معجزاتی است که به دست آن حضرت و یا برای تأیید ایشان انجام گرفته است. در این باره، نخست چند نکته به عنوان پیش نیاز بحث یادآوری می گردد: ⭐معجزات نوع ششم ⬅️نوع ششم: در معجزات آن حضرت است در مستولى شدن بر شیاطین و جنیان و ایمان آوردن بعضی از ایشان و ما در این جا اکتفا مى کنیم به ذکر چند امر: 💫ایمان اوردن جنیان ↩️اوّل: على بن ابراهیم روایت کرده است که حضرت رسول صلى اللّه علیه و آله و سلم از مکه بیرون رفت با زید بن حارثه به جانب بازار عُکاظ که مردم را به اسلام دعوت نماید، پس هیچ کس اجابت آن حضرت نکرد، پس به سوى مکه برگشت و چون به موضعى رسید که آن را (وادى مجنّه) مى گویند به نماز شب ایستاد و در نماز شب تلاوت قرآن مى نمود، پس گروهى از جن گذشتند و چون قرائت آن حضرت را شنیدند بعضى با بعضى گفتند: ساکت شوید. چون حضرت از تلاوت فارغ شد به جانب قوم خود رفتند، انذارکنندگان گفتند اى قوم ما! به درستى که ما شنیدیم کتابى را که نازل شده است بعد از موسى در حالتى که تصدیق کننده است آن چه را که پیش ‍ از او گذشته است، هدایت مى کند به سوى حق و به سوى راه راست؛ اى قوم! اجابت کنید داعى خدا را و ایمان آورید تا بیامرزد گناهان شما را و پناه دهد شما را از عذاب الیم؛ پس برگشتند به خدمت آن حضرت و ایمان آوردند و آن جناب ایشان را تعلیم کرد شرایع اسلام، و حق تعالى سوره جن را نازل گردانید و حضرت والى و حاکمى برایشان نصب کرد و در همه وقت به خدمت آن حضرت مى آمدند و امر کرد حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام را مسائل دین را تعلیم ایشان نماید و در میان ایشان مؤمن و کافر و ناصبى و یهودى و نصرانى و مجوسى مى باشد و ایشان از فرزندان جن اند. 📓 (بحارلانوار) ۱۸/ ۸۹ـ۹۰٫ ┄┄┄┅••🌹✻🌹••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
🌸امام علی علیه السلام فرمودند: ⚘ كانَ فِي الْأَرْضِ أَمَانَانِ مِنْ عَذَابِ الله وَ قَدْ رُفِعَ أَحَدُهُمَا، فَدُونَكُمُ الْآخَرَ. أَمَّا الْأَمَانُ الَّذِي رُفِعَ فَهُوَ رَسُولُ الله (صلی الله علیه وآله)، وَ أَمَّا الْأَمَانُ الْبَاقِي فَالاسْتِغْفَارُ.⚘ بر روى زمين مردم را از عذاب خدا، دو چيز مايه امان بود: يكى از آن دو برداشته شد و ديگرى برجاست آنرا بگيريد. ⬅️آن امان كه برداشته شد، رسول الله (ص) بود ⬅️و آن امان كه برجاى ماند، استغفار است. 📖 نهج البلاغه (حکمت 88 ) ┄┄┄┅••🌹✻🌹••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روز بزرگداشت شیخ مفید☘ ✍در میان دانشمندان اسلامی، بزرگانی یافت می شوند که در پیشرفت احکام الهی در جوامع تاثیر بسیار داشته، آثاری جاویدان از خود به جای گذاشته اند؛ شیخ مفید، در شمارچنین دانشمندانی جای دارد. شیخ مفید در آیینه کلام رهبری 👈مقام معظم رهبری به مناسبت برگزاری کنگره جهانی شیخ مفید، در پیامی از مقام والای این عالم و دانشمند فرزانه تجلیل کرد. در متن این پیام آمده است: «شیخ مفید در سلسله علمای امامیه، فقط یک متکلم و فقیه سرآمد و برجسته نیست، بلکه فراتر از این، وی مؤسس و سرحلقه جریان علمیِ رو به تکاملی است که در دو رشته کلام و فقه، تا امروز در حوزه های علمی شیعه امتداد یافته است و با وجود بر کنار نماندن از تأثرات تاریخی و جغرافیایی و مکتبی، ویژگی های اصلی و خطوط سیاسی آن همچنان پابرجا مانده است. شیخ مفید نقش مؤثر و تعیین کننده ای در تثبیت هویت مستقل مکتب اهل بیت علیهم السلام ، بنیان گذاری شکل و قالب علمی صحیح برای فقه شیعه، آفرینش شیوه جمع منطقی میان عقل و نقل در فقه و کلام داشت» روحش ویادش گرامی باد🌹 ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: إعراب آیه ۶ سوره بقره 👈انَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ سَوآءٌ عَلَیْهِمْ ءَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لَا یُؤْمِنُونَ‏. کسانی که کافر شدند، برای آنان تفاوت نمی‌کند که آنان را (از عذاب الهی) بترسانی یا نترسانی؛ ایمان نخواهند آورد. اِنَّ: حرف مشبهه بالفعل ،مبنی بر فتح، عامل، محلی از إعراب ندارد. الّذینَ: اسم موصول، مبنی، محلا منصوب، اسم إنَّ کَفَروا: فعل ماضی، مبنی بر ضم/ ضمیر بارز «واو»، مبنی، محلامرفوع، فاعل (جمله صله برای «الّذین» و محلی از اعراب ندارد.) سَواء: خبر مقدم ومرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری عَلَی: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از إعراب ندارد. هِم: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ عَلَیهِم: جارومجرور ، متعلّق به «سَواء» ءَ: همزه تسویه، مبنی بر فتح، محلی از إعراب ندارد. اَنذَرتَ: فعل ماضی، مبنی بر سکون. ضمیر متصل «تَ»، مبنی ، محلا مرفوع ،فاعل هُم: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب ، مفعولٌ‌به برای «اَنذَرتَ» (این جمله به تأویل اِنذارُهُم می رود که مبتدای مؤخر است برای «سَواء» است.) أمْ: متصله عاطفه، مبنی بر سکون، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. لَم: حرف جازم، مبنی برسکون، عامل، محلی از إعراب ندارد. تُنذِرْ: فعل مضارع مجزوم، علامت جزم سکون. ضمیر مستتر « أنتَ» ،مبنی ،محلا مرفوع، فاعل هم: ضمیر متصل، مبنی ،محلامنصوب، مفعولٌ‌به برای « تُنذِر» (سَواء عَلَیهِم ءاَنذَرتَهُم اَم لُم تُنذِرهُم: جمله معترضه ومحلی از اعراب ندارد) لا: حرف نفی، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از إعراب ندارد. یُؤمِنونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل (لا یُومِنون: خبر إنّ، محلا مرفوع) •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: انواع أَم 👈 یکی از حروف عطف، حرف «أمْ» می‌باشد که بر دو قسم است: ۱.متصله ۲.منقطعه 🔹«أَم» متصلّه: حرفی است که ماقبل و مابعد آن به هم متصل باشند. به گونه ای که هر یک نیازی به دیگری داشته باشد؛ و پس از موارد ذیل میآید: الف) بعد از همزه تسویه و داخل بر جمله مؤوّل به مصدر می آید: این جمله و جمله معطوفٌ‌علیه بر آن، یا فعلیه یا اسمیه و یا مختلفند. مثال۱: سَوَاءٌ عَلَیهِم ءَاَنذَرتَهُم اَم لَم تُنذِرهُم لا یُومِنُون. {۶/بقره} 🍃دو جمله فعلیه «اَنذَرتَهُم» و «لَم‌تُنذِرهُم» با حرف «أم» به هم عطف شده‌اند. (تأویل مصدر👈سواءٌ عَلَیهم الإنذارُ و عَدَمُهُ.) مثال۲: وَ لَستُ اُبالی بَعدَ فَقدیَ مالِکًا / أَمُوتیَ ناءٍ أَم هُوَ الآن واقِعُ. (قول شاعر) 🍃دو جمله اسمیه «أَمُوتیَ ناءٍ» و «هُوَ الآن واقِعُ» ، با حرف «أم» بر هم عطف شده اند. مثال۳: سواءٌ عَلَیکُم أَدَعَوتُمُوهُم اَم اَنتُم صامتون. {۱۹۳/أعراف} 🍃جمله فعلیه «أَدَعَوتُمُوهُم» بر جمله اسمیه «اَنتُم صامتون » عطف شده است که دو جمله مختلف می باشند. نکته: گاهی همزه از استفهام حقیقی خارج شده و به چند معنای دیگر می‌آید؛ همزه تسویه، یکی ازآن موارد است که بعد از کلمه «سواء» یا «ما اَدری» وغیره می‌آید. دراین حالت جمله بعد از همزه تسویه، به تأویل مصدرمی‌رود. ب) بعد از همزه استفهام که همراه با «اَم»، طلب تعیین و تشخیص می کنند. مثال۱: أَ أَنتُم اَشَدُّ خَلقًا أمِ السَّمَاءُ بناهَا. {۲۷/نازعات} مثال۲: أَ أَنتُم تَخلُقُونَه أم نَحنُ الخَالِقُونَ. {۵۹/واقعه} نکته: حرف «أم» که برای تعیین است، بر خلاف «أم» بعد از همزه تسویه، جوابی را طلب میکند. . 🔹«اَم» منقطعه (منفصله): بر خلاف «أم» متصله، ماقبل و مابعدش از نظر معنا، متصل نیستند و بعد از همزه استفهام و تسویه قرار نمی‌گیرد و مانند «بَل»، همیشه معنای اِضراب و ترقی میدهد و فقط برای عطف جمله ها می‌باشد؛ و در جایگاههای ذیل می‌آید: الف) بعد از خبر محض: مثال: تَنزِیلُ الکِتَابِ لارَیبَ فیه مِن رَبِّ العَالَمِین * اَم یَقُولُونَ افتراهُ.. . {۲/سجده} 🍃 شبه جمله «مِن رَبِّ العَالَمِین» بامتعلّق محذوف، خبر برای «تَنزِیلُ» می‌باشد که «أم» منقطعه بعد از آن واقع شده است. ب) بعد از همزه غیر استفهام: مثال: أَ لَهُم أَرجُلٌ یَمشُونَ بِهَا اَم لَهُم اَیدٍ یَبطِشونَ بِها... {۱۹۵/أعراف} 🍃در این آیه شریفه، همزه منفصله برای انکار و به منزله نفی است. ج) بعدازاستفهام به وسیله غیر همزه: مثال: هل یَستَوِی الأعمی والبصیرُ أم هل تَستَوِی الظُلُماتُ والنّورُ. {۱۶/رعد} 🍃 در این مثال «هل» از ادات استفهام (غیر همزه) می‌باشد و «أم» منقطعه بعد از آن واقع شده است. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی( بر مبنای کتاب موسوعه النحو والصرف والاعراب ) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا