eitaa logo
مباحثه فقاهت
4.9هزار دنبال‌کننده
830 عکس
1 ویدیو
32 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمدباقرعليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه واصول و ايجاد فضاي علمی وتخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
📚فرق مدرسه حدیثی بصره و کوفه؟؟!!! آیت الله سید احمد مددی حفظه الله می فرماید:در کوفه روات زیاد بودند؛ مثلاً حسن بن علی بن وشاء می‌ گوید: فإني أدركت في هذا المسجد تسعمائة شيخ كل يقول حدثني جعفر بن محمد. وقتی در کوفه این عدد سنگین هست ، خواه ناخواه احادیث با هم مقارنه می‌شود. ازاین‌ رو حدیث کوفه یک خوبی دارد و یک بدی. 📱 @mobahathah_ir ایشان می فرماید: حدیث بصره تعارض کم دارد. تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2044
📚 معنای جواز امر در روایات؟؟!!! در عده ای از روایات در مورد اینکه معاملات صبی از چه زمانی نافذ است، تعبیراتی به این صورت آمده است که اگر بالغ شد«جَازَ أَمْرُهَ فِي الشِّرَاءِ وَ الْبَيْع‏» 📱 @mobahathah_ir استاد قایینی می فرماید جمع این امر در عبارت «جَازَ أَمْرُهُ»، اوامر است به معنای سلطه و اعمال ولایت؛ مراد از این امر، آن امری نیست که جمع آن امور است به معنای اشیاء که فقط شامل بیع و شراء شود.تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2004
📚 حکم ریش تراشی ؟؟!!! 1- دلیل ثابت شده ای برای حرمت ریش تراشی به صورت مطلق نداریم 2- بعید نیست بتوان در صورت تعارض فتاوی و یا احتیاط واجب دادن همه فقهاء، اصل برائت جاری کرد، موافقا لاستاد التبریزی و السید السیستانی و مخالفا للسید الیزدی و السید الخوئی. 3- برخی از فقهاء فعلی همچون آقای صافی فتوا به حرمت ریش تراشی میدهند.(ظاهرا آقای بهجت هم فتوا میدادند) 4- نهی از منکر در خصوص ریش تراشی واجب نیست، چون دلیلی نداریم که نهی از منکر شامل موارد تجری هم بشود. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2011
📚 تقدم قول مرد نسبت به زمان طلاق ؟؟!!! عده ای از فقهای عامه در اختلاف زن و مرد در زمان وقوع طلاق قول مرد را مقدم می دانند؛ ولی با توجه به اینکه نظر عامه در طلاق مبنی بر صحت طلاق بدون شاهد در روایات اهل بیت تخطئه شده است؛ نمی توان قول مرد را از باب اموری که راه رسیدن به آنها منحصرا قول خود شخص هست حجت دانست چرا که شهود هم هستند ومی توانند راجع به زمان طلاق شهادت بدهند. بنابر این با توجه به مبنای شیعه در طلاق باید به سراغ دلیل دیگری رفت که همان حجیت قول ذوالفعل است 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1965&pid=7326#pid7326
📚 تبیین اقسام اباحه؟؟!!!؟؟ محقق اصفهانی در تبیین اباحه می فرماید: اباحه گاهی به معنای لاحرجیت عقلیه است که در مقابل حذر عقلی است؛ یعنی عقل می گوید اگر فعلی را انجام دهی که نهی ندارد از جانب مولا تو هیچ حرجی نداری گاهی اباحه حکم واقعی برای ذات موضوع است که ناشی از عدم اقتضاییت موضوع است گاهی نیز اباحه عبارت از حکمی مجعول برای موضوعی است که در حلیت و حرمت آن شک شده است و ناشی از ملاک تسهیل است. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1915&pid=7212#pid7212
📚 حجیت فهم عرف یا عدم حجیت آن ؟؟!!!؟؟ در بسیاری از مباحث فقهی و اصولی گفته میشود فهم عرفی چنان است و با این بیان، مطلب را تمام می کنند. سوال: پر واضح است که عرف حجیت ذاتی ندارد بنابراین تنها در جایی حجت میشود که احراز کنیم شارع مساله را به عرف واگذار کرده است مانند فهم ظواهر الفاظ در نوع موارد. یکی از مثالهای رایج این بحث الغای خصوصیت عرفی از لسان دلیل است؛ مثلا گاهی عرف از یک دلیل الغای خصوصیت میکند و لکن محرز نیست که شارع این اجازه را به او داده باشد پس چرا آن را حجت دانسته اند. ... 📱 @mobahathah_ir بدین سوال پاسخ هایی داده شده... تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1878
👨👨👦👦مباحثه، تالار علمی فقاهت🏆🏆 نکات ناب از دروس سطح و خارج فقه و اصول و مطالب آزاد علمی با قابلیت بحث و تبادل نظر ➕ نظارت توسط اساتید و مسئولین مرتبط 👇👇👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir آدرس کانال در سروش 👇👇👇👇 https://sapp.ir/mobahathah_ir آدرس کانال در ایتا 👇👇👇👇 https://eitaa.com/mobahathah_ir آدرس کانال در بله 👇👇👇👇 http://ble.im/join/NzY3ZTEzYT آدرس کانال در تلگرام 👇👇👇👇 T.me/mobahathah
📚 فرق بین نقل و روایت؟؟!!! عنصر اساسی بین مفهوم نقل و روایت در رجال شیعه این است که در نقل کردن، شما باور به موضوع گزارش شده را در هنگام نقل، در دستور کار خود قرار نمی دهید بلکه می توانید به عنوان یک پدیده که به گوش شما رسیده است بیان کنید. اماروایت دارای دو عنصر اساسی است. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1891
📚 حجیت حکم قاضی برمجتهدان دیگر؟؟!!! صاحب جواهرفرموده است جایگاه حاکم جایگاهی است که می تواند در مسائل اختلافی حکمی بکند که بر همه حجت باشد. به نظر ایشان حکم قاضی به گونه ای است که فتواهای آینده او را نیز باطل می کند. حکم قاضی نافذ است حتی اگر طرفین دعوا مجتهد باشند. 📱 @mobahathah_ir استاد قایینی کلام ایشان را مورد مناقشه قرار داده است و دلیل بر مدعای ایشان را نمی پذیرد. تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1841
📚اولین کتاب حدیثی در زمان امام صادق علیه السلام؟؟!!! به سبب سفارشات حضرت صادق (عليه السلام) مبني بر تدوين حديث ، اولين کتابی که در آن زمان تألیف شد ، کتاب عبیدالله بن علی حلبی بود که وقتي بر حضرت ‌(عليه السلام) عرضه شد ، فرمود:«أتری لهؤلاء مثل هذا؟». 📱 @mobahathah_ir آيت الله مددی (حفظه الله) اين جمله بدین معناست که : عامه کتابی مدوّن مانند کتاب تو ندارند، نه این که هیچ کتابتی نزد آنان نیست . تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2053&pid=7530#pid7530
📚احکام مالی مدارس غیر انتفاعی؟؟!!! 1- آیا در ایّام کرونا که آموزش غیر حضوری است، قرارداد بین مدرسه و اولیای دانش آموزان فسخ می‌شود یا همچنان باقی است؟ 2- در صورت فسخ شدن قرارداد در ایام کرونا و عدم وجود قرارداد جدید، آیا مدرسه و معلمین مستحق دریافت اجرت المثل خدماتشان هستند؟ 📱 @mobahathah_ir آیا دولت شرعاً میتواند مسؤولین مدرسه را ملزم به بازگرداندن بخشی از شهریه دانش آموزان به آنها نماید یا اینکه اولیا را ملزم به پرداخت شهریه کامل نماید؟جواب این سوالات و تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2057
📚 معنای العقود تابعة للقصود ؟؟؟!!!! مراد از العقود تابعة للقصود این است که هر عقدی مقصد و محتوایی دارد؛ مثلاً لفظ «بیع» در زبان عربی به معنای داد و ستد و محتوای آن نقل عین است؛ یعنی: وقتی بخواهند عینی را جا‌به‌جا کنند لفظ «بیع» را به کار می‌برند، اما اگر بخواهند منافع را جا‌به‌جا کنند، اسم آن را اجاره می‌گذارند و لفظ بیع را به کار نمی‌برند، و نمی‌توان گفت: «بعتك سُکنی هذه الدار» چون لفظ بیع در لغت عرب و در اصطلاح برای نقل عین است، نه برای نقل منافع. بنابر این «العقود تابعة للقصود» یعنی هر عقدی اثر خاصّ خود را دارد و برای حصول آن اثر باید از آن عقد استفاده کرد، نه از عقد دیگر. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2038
📚 تفویت ملاک توسط عبد، در صورت مخالفت با تکلیف واقعی در ظرف شک ؟؟؟!!!! مرحوم نائینی درفوائد الاصول فرموده اگر در ظرف شک برائت داشته و در واقع تکلیفی باشد تفویتی از ناحیه ی عبد صورت نگرفته و مستحق عقوبت نیست. مرحوم روحانی درنقد فرموده این بیان در صورتی صحیح است که مدعا این باشد که استحقاق عقاب بر نفس عدم وصول باشد؛ در حالی که بحث در این است که استحقاق عقاب بر خود فعل عبد مترتب است و این اختیاری است وعبد ملتفت به آن است 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2034&pid=7489#pid7489
📚 صحت نماز در زمین غصبی از دیدگاه آیت الله شبیری ؟؟!!!؟؟ مشهور با استناد به چهار دلیل نماز در زمین غصبی را باطل دانسته اند: 1- روایات 2- اجماع 3- مقتضای قاعده این است که نماز در مکان مغصوب مصداق اجتماع أمر (صل) و نهی (لاتغصب) بوده و اجتماع ممتنع است. 4- از آن جا که غصب با نماز اتحاد پیدا کرده است، فرضا اگر اجتماع امر و نهی نیز جائز بوده و اطلاق أمر به صلاة شامل این فرد از نماز نیز بوده باشد، ارتکاز متشرعی بر آن است که عمل صادر بر وجه مبعّدیّت و مبغوضیت مولا، صلاحیّت مقربیّت ندارد... آقای زنجانی دلالت روایات را مخدوش و اجماع بر بطلان را نیز ناتمام دانسته اند؛ چرا که بناء به نقل کافی فضل بن شاذان با بطلان نماز در زمین مغصوب، مخالفت کرده و با چنین مخالفتی اجماع بر بطلان ثابت نخواهد بود. همچنین نظیر بسیاری از بزرگان چون مرحوم صدر و آقای سیستانی قائل به جواز اجتماع امر و نهی می باشند همچنین تمشی قصد قربت بر اصل نماز از غاصب را نیز بلا اشکال می دانند چرا که از منظر ایشان غاصب در اتیان صرف الوجود نماز داعی الاهی دارد، هر چند اختیار این فرد از صلات، به داعی شیطانی بوده باشد... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1827
📚 حجیت قول ذوالفعل نسبت به فعلش ؟؟!!! دربحث اختلاف زن وشوهر نسبت به زمان وقوع طلاق، شیخ طوسی فرموده همان طور که در اصل طلاق ادعای مرد مقدم می شود در زمان آن نیز قول او مقدم است.راجع به دلیل کلام شیخ می توان مساله ی حجیت قول ذوالفعل را مطرح نمود که دربرخی کلمات دلیل آن، ابصر بودن فاعل نسبت به فعل خود مطرح شده است. استاد معقتدند صرف ابصر بودن اگر نسبت به شخص صادق مطرح بشود مانعی ندارد؛ زیرا در این فرض نزد عقلا کاشفیت از واقع دارد اما بحث درجایی است که احراز وثاقت شخص نشده دراین فرض احتمال کذب رادعی ندارد و نمی توان حکم به حجیت قول ذوالفعل نمود 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1960
📚 اباحه ی اقتضایی مطلق ،غرض تکوینی مولاست ؟؟!!!؟؟ استاد درمقام اشکال به نظریه ی حق الطاعه فرمودند: احتمال اباحه ی اقتضایی که می تواند ملاکش اقوی از لزوم باشد نیز باید رعایت شود وتفویت نشود. استاد شهیدی درمقام دفاع از شهید صدر اباحه را به دو قسم از طرف شرع و از طرف عقل و شرع تقسیم کرده وبیان کردند که در قسم اول منافاتی نیست زیرا دو حاکم احکام مختلفی صادر کردند عقل حکم به احتیاط کرده درمحتمل الوجوب و الاباحه شرع حکم به ترخیص... استاد در پاسخ به این دفاع فرمودند: اگر مراد، غرض از جعل باشد مرتبه ی شدیده ی آن این است که جعل واقعی کند و ایصال هم بکند. یک وقتی ملاک تام است مثل اینکه لزومی است و شدت هم دارد که مولا هم باید جعل می کرد و هم ایصال می کرد، ولی چون اصل جعل آن یک مانعی دارد ممکن است جعل هم نکند... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1886
📚رؤیت هلال؟؟!!! استاد سید مصطفی حسینی نسب(دام عزه) می فرماید: تكوينا ماه دو حالت دارد: الف) حالت مقارنه ب) حالت ولادت 📱 @mobahathah_ir ایشان می فرماید: آنچه به عنوان ملاک در روايات وارد شده، (28 روایت در باب سوم کتاب الصیام از جلد دهم وسائل الشیعه) عنوان مركّب «رؤية الهلال» است. در اين عنوان، دو كلمه «رؤيت» و «هلال» وجود دارد. بحث در اینجاست که عنوان رویت در این اخبار طريقيّت دارد يا موضوعيّت. تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2048
📚 اتهام شیعه به اخذ مبانی کلامی از معتزله ؟؟!!!؟؟ استاد شبیری فرمودند : شیعه متهم بوده که مبانی کلامی خود را از معتزله اخذ کرده است و مرحوم شیخ مفید برای دفع این اتهام کتاب اوایل المقالات را نگاشته است که برای بیان تفاوت دیدگاههای شیعه و معتزله است . معتزله به دو گروه بغدادی و بصری تقسیم میشوند و مرحوم شیخ مفید به معتزله بغدادی توجه داشته و بیان میکند علت تشابه بین دیدگاههای شیعه و معتزله بغدادی اینست که هر دو از منبع واحد روایات اهل بیت اخذ نموده اند . 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1811&pid=6920#pid6920
📚 قائلین به جواز بلکه گاهی ظهور استعمال مشترک در معانی متعدده؟؟!!! مرحوم شیخ قائل به جواز و ظهور استعمال مشترک در مقام حاجت، در معانی متعدد مرحوم شیخ طوسی فرموده اند... سید مرتضی قائل به جواز و ظهور استعمال مشترک در مقام حاجت در معانی متعدد از کلام محقق در معارج و مرحوم علامه در مبادی الوصول استفاده می شود که استعمال در معانی متعدد جائز بوده؛ ولی مجاز است از کلام محقق رشتی استفاده می شود که اکثر علماء قائل به جواز استعمال در معانی متعدد بوده و این استعمال موافق با ظاهر است. همچنین مرحوم سلطان العلماء در حاشیه بر معالم، استعمال در معانی متعدد را جائز و حقیقی؛ ولی خلاف ظاهر دانسته اند 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1977&pid=7362#pid7362
📚 خطابات قانونیه مبنای صحیح است؟؟؟!!!! مبنای خطابات قانونیه صحیح است؛ زیرا اولا ظاهر خطابات شرعیه این است که خطاب شامل قادر و عاجز می¬شود ثانیا عقلاء نیز برای جعل قوانینشان روش خطابات قانونیه را تبعیت می¬کنند ثالثا مقیداتی که برای خطاب قانونیه مطرح شده ناظر به فعلیت احکام نیست بلکه ناظر به تنجز احکام است. یعنی خطابات به صورت کلی جعل و به صورت کلی به فعلیت میرسند ولی در حق عاجز تنجز پیدا نمیکنند. 📱 @mobahathah_ir یکی از اشکالاتی که بر خطابات قانونیه مطرح میشود این است که اگر غرض از تکلیف کردن، انبعاث مکلف است و اگر خطاب شامل عاجز بشود، این غرض در حق او وجود ندارد و منجر به لغویت میشود. مرحوم امام جواب میدهد به این که اگر مخاطب خطابات شرعیه خصوص عاجزین بود، لغو بود ولی عاجزین و قادرین مشترک هستند و همین که فی الجمله(قادرین) غرض در حق انها وجود دارد کفایت میکند و لغو نیست. استاد گنجی در مقام دفاع از مرحوم امام فرمود: جعل خطاب به صورت عام یک فایده دیگری دارد و ان این است که به عاجز فهمانده میشود که خطاب عمومیت دارد و عاجز هست در بعضی موارد در صدد برطرف کردن عجز خود نزدیک کردن خود به مولا میشود. تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2059
📚 مصداق قاعده علی الید از منظر شیخ؟؟؟!!!! مرحوم شیخ در باب مقبوض به عقد فاسد میفرماید: نسبت به منافع غیر مستوفات علی الید صدق نمیکند زیرا علی الید کنایه از مطلق تسلط نیست. به نظر میاید که ایشان جمود بر الفاظ دارند و برداشت ایشان از علی الید این است که مورد آن جایی است که ید صدق بکند. حتی ایشان اخذ منافع در جایی که عین اخذ شده است را قبول ندارد و اخذ به تبع اخذ خود عین را قبول ندارد. شاید ایشان این است که ایشان مورد روایت را جایی میداند که خارجا علی الید صدق کند و چون در منافع این گونه نیست میفرماید علی الید جاری نیست. اشکالی که به نظر میرسد این است که ... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2062
📚 تفصیل مرحوم نائینی در مورد امر به شیئ و اقتضای نهی از ضد خاص ؟؟؟!!!! مرحوم نائینی فرموده است: اگر ضدان به این صورت باشد که ثالثی نداشته باشند مانند حرکت و سکون و یا عدم و ملکه باشند، امر به شیئ اقتضای نهی از ضد هست. اما اگر ضدان، ثالث داشته باشند امر به شیئ اقتضای نهی از ضد خاص نمیکند. دلیل ایشان دلالت عرفی است. یعنی اگر چه عقلا امر به حرکت عین نهی از سکون نیست ولی در نظر عرف وقتی امر به حرکت میشود عین نهی از سکون است. استاد این بیان را نپذیرفتند و فرموند عرفا امر به چیزی ابراز دو اعتبار نیست. در ارتکاز ما مطلب از این قرار است که یک خطاب متکلف دو خطاب نیست امر به حرکت متکفل نهی از سکون نیست. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2046
📚 رابطه رزق با تجارت و اقتصاد با توجه به روایت ؟؟؟!!!! در روایتی معروف که اسانید متعددى دارد و شاید بعضی از اسانید آن قابل اعتماد باشد آمده است: «تسعة أعشار الرزق في التجارةـ یا: «تسعة أعشار البرکة في التجارة» كه متن اول مشهورتر است کلمۀ «رزق» در این جا یا ممکن است به همان معنایی باشد که الآن به ذهن ما می‌رسد ـ یعنی رزقی که انسان به دست می‌آورد و مصرف زندگی اوست ـ، که در این صورت معنای روایت آن خواهد بود که: نود درصد این رزق از راه تجارت و داد و ستد است، نه از راه تولید خود شخص. احتمال دوم آن است که کلمۀ رزق کنایه از خود اقتصاد باشد؛ یعنی: اقتصاد باید در آن داد و ستد باشد، وگرنه رشد نمی‌کند، حتی در زمان ما که اقتصاد بیشتر جنبه‌های صنعتی و تولیدی یافته است، حتی اگر به دنبال همین اقتصاد تولیدی داد و ستد نباشد، رشد نمی‌کند. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2043
📚 شستن صورت از بالا به پایین ؟؟!!! دلیلی بر نظر مشهور که شستن از بالا به پایین را در صورت لازم می دانند وجود ندارد، بله در این مساله شهرت فتوایی قوی و سیره متشرعه محقق شده است؛ اما اتصال شهرت و سیره به عصر معصوم روشن نیست؛ زیرا ممکن است ناشی از عرف یا فتوای مشهور باشد؛ بنابر این در این مساله بیشتر از احتیاط وجوبی در شستن صورت از بالا به پایین نمی توان گفت 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2012
📚 پرش قلم یکی از تحریفات شایع نسخ خطی؟؟؟!!!! درروایت محمد بن حکیم به نقل تهذیب این طور آمده: الْمَرْأَةُ الَّتِي لَا تَحِيضُ مِثْلُهَا وَ لَمْ تَحِضْ كَمْ تَعْتَدُّ قَالَ ثَلَاثَةَ أَشْهُرٍ. درروایتی از کافی آمده: سَأَلْتُهُ عَنِ الْمَرْأَةِ يُسْتَرَابُ بِهَا وَ مِثْلُهَا تَحْمِلُ وَ مِثْلُهَا لَا تَحْمِلُ وَ لَا تَحِيضُ وَ قَدْ وَاقَعَهَا زَوْجُهَا كَيْفَ يُطَلِّقُهَا. بعید نیست در روایت محمد بن حکیم هم عبارت به صورت این روایت کافی باشد. یعنی عبارت در واقع «لا تحیض مثلها و تحیض مثلها و لم تحض» باشد. احتمالا از تحیض اول به تحیض دوم پرش قلم اتفاق افتاده است. یکی از تحریفات شایع در نسخ خطی همین پرش قلم از کلمه ای است که تکرار شده باشد. همین تحریف در جامع احادیث الشیعه اتفاق افتاده است. عبارت روایت کافی که به این صورت است: وَ مِثْلُهَا تَحْمِلُ وَ مِثْلُهَا لَا تَحْمِلُ وَ لَا تَحِيضُ این عبارت در جامع احادیث الشیعه به این صورت آمده است: «و مثلها لا تحمل و لا تحیض» یعنی از «مثلها» به «مثلها»ی بعدی پرش کرده است و کلمات بین این دو حذف شده است. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2050