eitaa logo
مباحثه فقاهت
5.8هزار دنبال‌کننده
955 عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 💠 اشکالات روشی در مطالعات تاریخ حدیث 🔻همان طور که حدیث، در سرتاسر علوم اسلامی تاثیر دارد، آشنایی با تاریخ حدیث نیز می تواند در همین گستره اثر گذار باشد. نحوه ی اعتبارسنجی احادیث، شناخت تصحیفات و تحریفات، چگونگی تعامل با نقل های متفاوت یک حدیث، چگونگی تعامل با نقل های متعدد یک متن واحد و ... همگی در گرو شناخت و تلقی ما از تاریخ حدیث است. گرچه پژوهش های متعددی در این زمینه انجام شده اما روش شناسی این شاخه از تاریخ نگاری، چندان منقح و مدون نشده و در این پژوهش ها مکررا با خطاهای روشی مواجه می شویم. در ادامه به برخی از این خطاها اشاره می شود... 📚تحقیق طلاب ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2426&pid=8788#pid8788 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 عدم سقوط امر بعد از امتثال 👤 🔻صاحب جواهر مدعی است حتی اگر امام معصوم نماز واجبی را بخواند که طبعا خللی در آن نیست هر قدر بخواهد می تواند تکرار کند و سایر مکلفین نیز همین حکم را دارند البته اگر اجماع بر خلاف نباشد که ظاهرا نیست. طلب مولا به طبیعت تعلق گرفته است و با اتیان مرتبه ی اول قطعا اجزاء هست اما اجزاء‌دلیل بر سقوط نیست لذا مرتبه ی دوم امتثال تشریع نیست 📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۹/۳۰ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2378&pid=8636#pid8636 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 شماره 50 💠موضوع: نقش روایات در تفسیر آیات الأحكام 🎤 ارائه توسط استاد معظم سید محمد جواد شبیری زنجانی 📆زمان: سه‌شنبه 5 بهمن ماه ⏱ساعت 18:30 🔷مکان: خ صفائیه انتهای کوچه 19 سمت راست مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام 🌐پخش آنلاین از طریق صفحه مدرسه فقهی در اینستاگرام 🆔https://www.instagram.com/mfeb.ir ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 بررسی فقهی پذیرش «سرایت بیماری از نظر اسلام» 🔻 ترویج شبهات دینی، از جمله روش‌های مقابله دشمنان با دین اسلام است که امروزه شدت گرفته و به فراخور شرایط، در هر زمان به اشکال گوناگون ظهور می‌نماید. هدف دسته‌ای از این شبهات اثبات تعارض یافته‌های پزشکی با آموزه‌های دینی است. با شیوع و همچنین سرعت انتشار چشمگیر آن، این شبهه مطرح شد که بر مبنای برخی روایات منقول از پیامبر صلی اللّٰه علیه و آله - معروف به - امکان سرایت بیماری از فردی به فرد دیگر نفی شده و این روایت در مقابل اصول مسلم پزشکی می‌باشد. این نوشتار به بررسی دلالی این روایت و دفع این شبهه..... ✅ ادامه مطلب را در دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 fa.mfeb.ir/?p=19130/#ZFeqh ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 جمله‌ی شرطیه تنها در خطاب تبلیغی طلبی مفهوم دارد. 👤 جمله‌ی شرطیه‌ی طلبی در خطاب تبلیغ مفهوم دارد ولی جمله‌ی شرطیه‌ی طلبی در خطاب تشریع مفهوم ندارد. قبل از بررسی این مدعا لازم است که خطاب تبلیغ و تشریع و تفاوت آنها در مقام توضیح داده شود زیرا برخی استدلالهایی که بیان شده است تنها در خطاب تبلیغ صحیح است و برخی تنها در خطاب تشریع صحیح است....... 📚 درس خارج اصول 1400/10/5 تا 1400/10/8 ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2434 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
💠چالش‌های فقه و روانشناسی 📝هدف از بحث چالش‌های فقه و روانشناسی، گشودن باب گفتگو بین روانشناسی به عنوان یکی از رشته‌های علوم انسانی و فقه است. در بخش اول این گزارش، نکات مقدماتی بحث برای روشن شدن محور اصلی بحث بیان شد. در این بخش برای نشان دادن موارد تأثیر این دو علم، نمونه‌هایی از چالش‌های فقه و روانشناسی بیان می‌شود. به طور کلی چالش‌ها به دو دستۀ چالش‌های موضوعی و چالش‌های حکمی، قابل تقسیم است. در این بخش، چالش‌های موضوعی تقدیم می‌گردد. ✅ ادامه مطلب در این موضوع را در مطالب در سایت مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 fa.mfeb.ir/?p=19083/#ZNeshast ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 نحوه انتزاع ضمان صبی از حکم تکلیفی 👤 🔻مرحوم شیخ انصاری حکم وضعی را از حکم تکلیفی منتزع می دانند. اشکالی که به این مبنا مطرح شده، اینست که صبیان برخی از احکام وضعی همچون ضمان را دارا هستند ولی اگر قرار باشد ضمان از حکم تکلیفی به وجوب ادای دین انتزاع شود مشکلش اینست که هنوز وجوب ادای دین برای صبی وجود ندارد تا بتوان حکم وضعی را از آن انتزاع کرد و این مطلب شاهد بر ناتمامی مبنای شیخ است. پاسخ این شبهه در کلام خود مرحوم شیخ وجود دارد. انتزاعی که ایشان برای حکم وضعی صبیان قایل اند به یکی از این دو شکل تصویر می شود ... . 📚 درس خارج فقه، ۱۴۰۰/۱۰/۱۸ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2396&pid=8730#pid8730 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 تشکیکی بودن سفر 👤 🔻سفر امری تشکیکی است و خفاء‌ اذان و جدران طریق برای کشف از یک مقدار خاص مسافت نیست بلکه طریق به احساس عدم توطن و وقوف در وطن است؛ در واقع این دو امر نشان می دهند که مکلف به مرحله ی قوی از سفر رسیده است که دیگر احساس مدنیت و حضور در شهر را ندارد.یکی از شواهد این معنا روایت اسحاق بن عمار است عَنْهُ بِهَذَا الْإِسْنَادِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَسْلَمَ عَنْ صَبَّاحٍ الْحَذَّاءِ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ مُوسَى....... 📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۹/۱۶ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2425&pid=8772#pid8772 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 استحقاق ثواب با موافقت تکالیف غیری 👤 📝معروف است که موافقت و مخالفت با تکالیف غیری موجب استحقاق ثواب و عقاب نیست اما ازنظر حضرت استاد اگر چه مخالفت با تکالیف غیری موجب استحقاق عقوبت نیست اما موافقت با تکالیف غیری موجب استحقاق ثواب است... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2403 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 چالش های فقه و روانشناسی 🔻از جمله مباحث چالش‌های فقه و روانشناسی، گشودن باب گفتگو بین روانشناسی – به عنوان یکی از رشته‌های علوم انسانی – و فقه است. برای اینکه این بحث به خوبی مطرح شود، باید به چند نکته توجه شود: ۱. اولین نکته این است که این بحث یکی از مصادیق بحث رابطه‌ی علم و دین است. روانشناسی یکی از.... ✅ ادامه مطلب را در دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 fa.mfeb.ir/?p=17863/#ZNeshast چالش‌های فقه و روانشناسی (بخش اول) fa.mfeb.ir/?p=17863/#ZNeshast چالش‌های فقه و روانشناسی (بخش دوم) fa.mfeb.ir/?p=19083/#ZNeshast چالش‌های فقه و روانشناسی (بخش آخر) fa.mfeb.ir/?p=19125/#ZNeshast ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸️ نکات ناب علمی 🔹️ رویدادهای پژوهشی 🔸️ نقد و نظر مباحث تالار 🔹️ جدیدترین مطالب دروس خارج 💠در کانال "مباحثه فقاهت"💠 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 جمله‌ی شرطیه اخباری مفهوم ندارد 👤 🔻در جملات اخباری، تشریعی وجود ندارد. در بین علما اتفاق نظر وجود دارد که جمله‌ی شرطیه‌ی اخباری، مفهوم ندارد. مثلاً این احتمال داده نمی‌شود که جمله «اگر سم بخوری، می‌میری» مفهوم داشته باشد. توضیح مفهوم نداشتن جمله‌ی شرطیه خبریه این است که هیأت یا ادات شرط علامت است برای نسبت استلزامیه یعنی....... 📚 درس خارج اصول 1400/10/11 ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2436 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 بررسی وثاقت ✍️ یکی از توثیقات عامی که در علم رجال از آن سخن به میان آمده، رجال کتاب کامل الزیارات است. مستند آن، ادعای ابن قولویه (مؤلف کامل الزیارات) در مقدمه‌ی کتاب است که پس از ذکر دلیل تصنیف آن، می‌نویسد: «در این کتاب، حدیثی از غیر ائمه نیاورده‌ام، زیرا احادیثی که از معصومین (درود خدا بر ایشان باد) به ما رسیده، ما را از سخنان دیگران بی‌نیاز می‌کند. ما به خوبی آگاهیم که نمی‌توانیم به همه‌ی اخبار روایت شده از معصومین در این موضوع (زیارت) و غیر آن دسترسی پیدا کنیم، از این رو در این کتاب فقط روایاتی را که از راویان شیعه ثقه (که خداوند آنان را مشمول رحمت خود کند) به ما رسیده، ذکر کردم و از راویان گمنام که احادیثی از امامان نقل کرده‌اند، اما به نقل روایت معروف و به ذکر حدیث و علم مشهور نیستند، حدیثی نیاورده‌ام…». مؤلف وسائل الشیعه با استناد به این عبارت، به وثاقت راویانی که ابن قولویه بی‌واسطه یا باواسطه از آنان در کتابش نقل حدیث نموده، حکم کرده است. شیخ حر عاملی معتقد است دلالت عبارت ابن قولویه بر توثیقِ تمامِ راویانِ کتابِ کامل الزیارات، از عبارت مقدمه‌ی تفسیر علی بن ابراهیم قمی بلیغ‌تر و رساتر است. برخی از علما با شیخ حر در توثیق تمام مشایخ ابن قولویه همراه شده و برخی دیگر از این عبارت، تنها توثیق مشایخ بلاواسطه وی را برداشت کرده‌اند.... ✅ ادامه مطلب در این موضوع را در دنبال کنید. 👇🏼 fa.mfeb.ir/?p=17861/#ZRejal ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 مخل نبودن عدم توثیق مشایخ صدوق به اعتبار روایت 👤 📝مرحوم صدوق مشایخ متعددی دارد که در مورد آنها توثیق صریح وارد نشده است. از نظر حضرت استاد عدم ورود توثیق نسبت به مشایخ مرحوم صدوق به اعتبار روایت خللی وارد نمی‌کند.... ✅ ادامه مطلب و مباحثه👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2430 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 دیدگاه آیت الله شبیری دام ظله در اختصاص احکام به عالمین 👤 🔻آیت الله والد معقتدند احکام به عالمین اختصاص دارند ولی نه عالم بالفعل بلکه عالم شانی به این معنا که اگر فحص کند علم به حکم پیدا می کند. با این بیان اساسا معنا ندارد ... . 📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۰/۱۰/۲۹ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2424&pid=8771#pid8771 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 🔻آقای حسن‌زاده آملی مکرّر نقل می‌کرد و من هم از ایشان شنیدم، می‌گفت: ابتدای ورودم به قم، در همسایگی حاج آقای زنجانی (والد ما) منزلی گرفتم. به نسخه‌ای خطی نیاز پیدا کردم که ایشان آن را داشت. به منزل ایشان رفتم و از وی خواستم نسخه را چند روزی به من امانت بدهد. ایشان بدون این‌که مرا بشناسد یا التزامی بگیرد، نسخه را به من داد. من هم زود استفاده کردم و برگرداندم، ولی با تعجّب به ایشان عرض کردم: شما نشناخته، کتاب خطی به من دادید؟! ایشان فرمود: اگر ما که هم‌لباس هستیم به همدیگر اعتماد نداشته باشیم، از دیگران چه توقعی داریم؟! آقای حسن زاده می‌گفت: این حرف در من خیلی تأثیر گذاشت. 🌐 fa.mfeb.ir/?p=19290/#ZJore ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 حد ترخص کاشف از مسافت خاص نیست!!( ۲ ) 👤 آنچه که در روایت آمده تواری من البیوت است نه توارت البیوت عن المکلف. یکی از مناشی فهم مشهور از این روایت استفاده از باب تفاعل است که ظهور در مشارکت دارد و لو به نحو فاعل و مفعول.استاد معتقدند که تواری معنای مشارکت ندارد بلکه تواری عن القوم به معنای بیرون رفتن و مخفی شدن از قوم است در آیه ی شریفه هم به همین معناست «وَ إِذا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثى‏ ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَ هُوَ كَظيم‏ يَتَوارى‏ مِنَ الْقَوْمِ مِنْ سُوءِ ما بُشِّرَ بِهِ». اما این ملازمه ی قطعی ندارد که دیگران هم از او مخفی شوند. چون مشهور فهمشان از دو معیار حد ترخص مسافت خاص بوده لذا بین منطوق روایت خفاء اذان و مفهوم روایت خفاء‌جدران تعارض دیده اند چون ..... 🔻 📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۹/۱۵ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2414 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 زراره و اجتهاد !!!!؟؟ 🔻 تردیدی نیست که زراره رویکرد اجتهادی در مواجهه با نصوص داشته است و شواهد متعددی گویای این امر است (توجه به وجوه مختلف کلام امام، تمییز حدیث تقیه ای، نقد مضمونی و ...). اما برخی تصور کرده اند که زراره تحت تاثیر جریان اهل رای قرار گرفته و گاهی در استباط، به نظر شخصی خودش عمل می کرده است. ... شاهد این مطلب روایتی است که ..... این استدلال مخدوش است؛ زیرا..... 📚 تحقیق طلاب ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2310&pid=8409#pid8409 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 شرطیت استقلال در قیام نماز 🔻 یکی از مسائل مربوط به قیام نماز، شرطیت استقلال در آن است که در کلمات فقها مطرح شده است. در مورد شرطیت قیام در نماز از دو جهت می‌توان بحث را ارائه کرد: جهت اول به لحاظ اصل اولی و جهت دوم به لحاظ روایات است. در این مختصر به بیان شرطیت استقلال در قیام نماز از منظر روایات پرداخته می‌شود.... ✅ ادامه مطلب را در دنبال کنید. 👇🏼 fa.mfeb.ir/?p=19290/#ZFeqh ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 مبنای مهم شهید صدر در جمع بین روایات متعارض 👤 📝شهید صدر در جمع عرفی مبنایی دارد که در فقه بسیار تاثیر گذار است... اگر دو نص تعارض کنند و یک ظاهری موافق یکی از دو نص بود. ظاهر؛ سالم در معارضه مانده و حجت خواهد بود؛ همانگونه که اگر دو خاص با یکدیگر تعارض کنند، عام فوقانی موافق با یکی از آنها سالم از تعارض بوده و بعد از تعارض و تساقط نصوص؛ مرجع ظاهر خواهد بود؛ زیرا... اشکال ما به شهید صدر این است که نباید مسئله را عقلی کرد باید عرفی و عقلائی دیده شود... 📚درس خارج فقه ۱۴۰۰/۱۰/۲۸ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2442 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 روایت مسیرة یوم حکمت تشریع قصر 👤 🔻در بحث صلاه مسافر بحثی مطرح شده که وقتی معیار هایی مثل فرسخ ومیل و برید با دقت بسیار بالا موجود بوده تا جایی که صاحب عروه در تعیین مسافت شرعی بسیار دقیق بحث کردند چطور برای حد ترخص از خفاء اذان و جدرانی استفاده شود که هم دقیق نیستند و هم با یکدیگر تعارض هم دارند طبق فهم مشهور.این امر استبعاد دارد. به این استبعاد اشکال شده است که در ادله ی بیان مسافت شرعی هم تخمین وجود دارد مصداق واضح آن روایت مسیره یوم است که برخی با شتر می رفتند برخی با اسب. در مقام دفع این اشکال گفته شده..... 📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۹/۱۶ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2440&pid=8814#pid8814 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 مسأله ی لزوم بررسی طرق به کتب 👤 🔻با توجه به این که نوع احادیث مجامع حدیثیِ در دسترس ما، از کتب متقدم تر برگرفته شده است، اصالت نسخی که مولفین این مجامع از آن ها بهره گرفته اند اهمیت می یابد. سه مسلک برای اثبات این جهت قابل طرح است: اطمینان، شهادت، انسداد صغیر. آیا بنا بر این مسالک، نیاز به اعتبار سنجی طرق مذکور در مشیخه است؟ و نیز اگر احراز کردیم که مرحوم کلینی، حدیث را از کتاب فرد مذکور در میانه ی سند اخذ کرده اند، طریق ایشان تا آن فرد نیاز به بررسی دارد؟... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2443&pid=8820#pid8820 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
نشست نقش روایات در تفسیر آیات الاحکام.docx
40.2K
✅ شماره 50 🗓 موضوع: نقش روایات در تفسیر آیات الأحكام 🎤 استاد معظم سید محمد جواد شبیری 📆 زمان: سه‌شنبه 1400/11/5 🏫 مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 انکار ترتب و انکار مقدمه موصله 👤 📝از نظر حضرت استاد، علت اینکه مرحوم آخوند مقدمه موصله را انکار کرده است، این است که ایشان در ذهن‌شان ترتب را محال می‌دانند و لذا کسی که ترتب را معقول می‌داند چاره‌ای ندارد جز اینکه خصوص مقدمه موصله را مصداق واجب غیری بداند. ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2439 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🌹 💠 اساتید و آثار مرجع عالی‌قدر، حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی(ره) قال رسول الله (ص): 🏴إذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْءٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ. 🔸️هرگاه عالمی بمیرد رخنه ای جبران ناپذیر در اسلام ایجاد می شود كه تا روز قيامت هيچ چيز آن را فرو نمى ‏پوشد. 🌺شادی روح این مرجع عالی قدر فاتحه و صلواتی هدیه می کنیم. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir