🔸 #کتاب_شناسی
💠 کتاب جامع احادیث الشیعه
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻با وجود اینکه جامع الاحادیث کتاب خوبی است و جمع آوری گسترده تری از وسائل دارد، اما خوش سلیقه نیست و همین باعث شده جایگاه خودش را پیدا نکند. به عنوان نمونه...
📚 درس خارج فقه، ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
👇🏼👇🏼👇🏼
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2588
#کتاب_جامع_احادیث_الشیعه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 نبود قدر متیقن در مقام تخاطب، شرط جداگانهای در مقدمات حکمت نیست
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
مرحوم آخوند گفته است که اگر قدر متیقن در مقام تخاطب در کلام وجود داشته باشد، ظهور در اطلاق منعقد نمیشود. در توضیح میتوان گفت گاهی احتمال داده نمیشود که برخی حصهها خصوصیت و برتریای نسبت به بقیه داشته باشند و گاهی ........
📚 درس خارج اصول، 7 خرداد 1401.
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2578
#مطلق
#مقید
#مقدمات_حکمت
#قدر_متیقن_در_مقام_تخاطب
#قدر_متیقن_خارجی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰یادداشت محقق
✅ توسعۀ مانعیت با استصحاب در صورت توسعه شرطیت
🔹فقها در فرضی که شخص مسبوق به حدث باشد و با شک به تحصیل طهارت به قصد رجا وارد نماز شود و بعد از نماز یقین کند که نماز را با طهارت آورده است، حکم به اجزا می کنند. همچنین در فرضی که با سبق به طهارت وارد نماز شود و بعد از نماز یقین کند که با حالت حدث نماز خوانده است حکم به عدم اجزا می کنند. ولی مرحوم آخوند در فرض دوم با مشهور مخالفت کرده و در باب اجزا فرموده که اگر کسی نماز را با استصحاب طهارت بیاورد مجزی است، گرچه بعد از اتیان نماز، کشف خلاف شود. به این بیان که ادلۀ لاتنقض، در ادلّۀ شرطیّت توسعه می دهد، و آن طهارتی که برای نماز شرط است را اعمّ از طهارت واقعی و ظاهری قرار می کند. لذا اگر بعداً کشف خلاف شود، کشف فقدان شرط نشده؛ چون طهارت ظاهری موجود بوده است، حکم به صحت نماز می شود.
✅ به نظر می رسد فرمایش مرحوم آخوند مبنی بر توسعه در ادلۀ شرطیت توسط استصحاب مبتلا به یک تالی فاسد است که یا ایشان باید از آن جواب بدهد یا بدان ملتزم شود، و آن عبارت است از اینکه اگر بپذیریم ادلۀ استصحاب، توسعۀ شرطیّت می دهد، باید بپذیریم که توسعۀ مانعیّت هم می دهد...
✳️ ادامه بحث و متن کامل مقاله را اینجا بخوانید:
https://b2n.ir/j71666
#یادداشت_محقق
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 امکان عرفی تقیید ادله ی رویت به تلسکوپ
👤 #استاد_مفیدی
🔻
در نظر عرف عام زمانی می توان به اطلاق کلام تمسک کرد که تقیید امکان داشته باشد گاهی مراد از این امکان امکان عقلی است مثل بحث اخذ قصد قربت در متعلق امر که عده ای آن را محال می دانند و گاهی مراد امکان عرفی است. در بحث تمسک به اطلاق در مساله ی مستحدثه گفته شده است که اصلا امکان تقیید به صورت عرفی وجود نداشته است تا بتوان به اطلاق تمسک کرد.در بحث رویت هلال با تلسکوپ هم چون اصلا تلسکوپ در زمان صدور وجود نداشته است اطلاق کلام شامل آن نمی شود.استاد در جواب فرمودند:.....
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2591
✅
#تلسکوپ
#تقیید
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #سیره معصومین علیه السلام
💠 استفاده تربیتی اسلام از پتانسیل موجود در قومیت ها
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻یک بحث مفصل و مهم این است که برخورد شریعت با سنت ها و حتی اصلاح آنها به چه نحو بوده است؟ بسیاری از مواقع، سنت های قومی پتانسیل هایی داشتند که دین از آنها استفاده می کرده و آن را اصلاح می کرده است. به عنوان نمونه، یکی از سنت های موجود در میان اعراب، سنت ترجیح عرب بر عجم بوده است. نحوه مبارزه با این سنت این نبوده که مستقیم با آن مبارزه شود. بلکه در روایات برای عرب معنای خاصی شده است چنانچه در روایتی بیان شده: « فَنَحْنُ الْعَرَبُ وَ شِيعَتُنَا الْمَوَالِي وَ مَنْ لَمْ يَكُنْ عَلَى مِثْلِ مَا نَحْن عَلَيْهِ فَهُوَ عِلْج» این روایت به احترامات به عرب و موالی عرب، جنبه دینی داده ...
📚 درس خارج فقه، ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2593
#استفاده_تربیتی_پتانسیل_قومیت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #جرعه_ای_از_دریا
💠 اجاره کردن عبا
فاضل شربیانی اعیانمنش بود، ولی از جهات روحی و معنوی خیلی ممتاز بود. آقاشیخ عبدالحمید شربیانی نوهی فاضل شربیانی در مشهد برای من نقل میکرد: شخصی عبا نداشت و دلش عبا میخواست، ولی تمکّن مالی نداشت. به او میگویند که آقای شربیانی عبای خوبی دارد و اگر میخواهی عبای او را به دست بیاوری، راهش این است که وقتی ایشان به حرم مشرّف میشود، اگر با فلان کیفیّت مقابل ایشان ظاهر شوی، این عبا خود به خود روی دوش شما میافتد. آن شخص هم موقعی که شربیانی به حرم مشرّف میشود، همان کار را انجام میدهد و شربیانی عبایش را روی دوش او میگذارد و مشغول زیارت میشود. وقتی زیارت ایشان تمام میشود، به آن شخص میگوید: شما عبای خودتان را بیست دقیقهای به من اجاره بدهید تا به منزل بروم و بیعبا نباشم. آن شخص عبا را به شربیانی اجاره میدهد تا به منزل میرسد و سپس عبا را تحویل میگیرد.
آن چیزی که مهم است این است که فاضل شربیانی به آن شخص نگفت که عبای خودم را بده، بلکه تعبیر کرد که «به من اجاره بدهید».
#لوح_پژوهشی_ذکری
🌐 fa.mfeb.ir/?p=17858/#ZJore
#فاضل_شربیانی رحمه اللّٰه
#عبا
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 بررسی شمول نفوذ حکم حاکم در کلام صاحب جواهر
👤 #استاد_شهیدی
📝مرحوم صاحب جواهر می فرماید :اگر حکم حاکم علم وجدانی به خلافش باشد نافذ نیست، ولی اگر حکم حاکم بر خلاف حجت شرعیه باشد، حکم حاکم نافذ است. ایشان می فرماید : اگر کسی روغن حیوانی به شما فروخت ، بعد اختلاف پیدا کردید، شما به بایع گفتی یک قطره عرق جنب از حرام افتاد در این روغن حیوانی، من هم عرق جنب از حرام را نجس میدانم، تو روغن نجس به من فروختی. بایع هم تصدیق می کند ولکن می گوید عرق جنب از حرام نجس نیست، فقط مانع از نماز است. برای رفع تنازع به حاکم شرع رجوع می کنند. حاکم شرع هم اتفاقا کسی است که طهارت عرق جنب از حرام را قائل است و حق را به بایع داد.
صاحب جواهر میگوید: ...
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2572&pid=9141#pid9141
#حکم_حاکم
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #رجال
💠 واقفی نبودن سماعه
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻سماعه از واقفه شمرده شده است ولی این مطلب درست نیست. سماعه در اوائل دوران امام کاظم علیه السلام از دنیا رفته و دوره طولانی از دوران آن حضرت را درک نکرده است. روات اصلی سماعه یعنی زرعه و عثمان بن عیسی واقفی بودند به خصوص آنکه زرعه به جای سماعه در مسجد او نماز می خوانده است. همچنین واقفه روایاتی را در تأیید وقف جعل کردند و از سماعه نقل کردند. همچنین افرادی که با نام ابن سماعه ...
📚 درس خارج فقه، ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2583
#واقفی
#سماعه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
✅ بررسی جواز نیابت حج از صبی غیرممیز
🔸مرحوم سید در بحث نیابت حج، نیابت از صبیّ ممیّز و مجنون را صحیح دانسته است، مرحوم آقای خویی نسبت به مجنون اشکال کرده است، ولی نیابت از صبیّ ممیّز را پذیرفته است و برای صحت آن به اقتضای شمول اطلاق ادله نیابت و عدم وجود مانع استدلال کرده است.
🔹از عبارت مرحوم سید در عروه و کلام آقای خویی استفاده می شود که ایشان نیابت از صبیّ غیر ممیّز را صحیح نمی دانند. ولی حق این است که می توان برای صحت نیابت از غیر ممیز به صحیحه عبدالله بن سنان استدلال کرد.
🔆 أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ بِنْتِ إِلْيَاسَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ –علیه السلام- قَالَ: سَمِعْتُهُ يَقُولُ: «مَرَّ رَسُولُ اللَّهِ بِرُوَيْثَةَ وَ هُوَ حَاجٌّ فَقَامَتْ إِلَيْهِ امْرَأَةٌ وَ مَعَهَا صَبِيٌّ لَهَا فَقَالَتْ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَ يُحَجُّ عَنْ مِثْلِ هَذَا قَالَ نَعَمْ وَ لَكِ أَجْرُهُ».
رسول الله از منطقه رویثه عبور می کرد که زنی که کودکی همراهش بود جلوی او را گرفت و پرسید: آیا می توان از مثل این کودک حج بجا آورد؟ حضرت فرمودند بلی، پاداش آن برای خودت می شود.
✳️ نحوۀ استدلال به روایت را اینجا بخوانید:
https://b2n.ir/a54774
#نقد_و_نظر
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #رجال
💠 کذب متعرضین به شیخین نزد عامه
🔻
یکی از تضعیفات عامه که برخی از علمای اهل سنت مثل ذهبی بدان معتقد هستند بدگویی از شیخین است ذهبی در ترجمه ی ابان بن تغلب او را صدوق معرفی می کند و می گوید:« فلنا صدقه وعليه بدعته»[1]بعد سوالی مطرح می کند که چگونه شخصی که اهل بدعت می باشد توثیق شود؟در جواب بدعت را به دو قسم تقسیم می کند بدعت صغری و بدعت کبری و معتقد است ابان بن تغلب اهل بدعت صغری بوده است.....
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2594&pid=9200#pid9200
#کذب
#طعن_شیخین
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
شکل گیری و کارکردهای مرجعیت علمی زرارهبناعین.pdf
1.76M
📕مقاله
〽️ "شکل گیری و کارکردهای مرجعیت علمی زرارهبناعین"
👤 سیدعلیرضا حسینی شیرازی
👤 محمد لطفی پور
🖇 فصلنامه سفینه، شماره 74، بهار 1401
📝 چکیده:
انقلاب علمی و فرهنگی شیعه در عصر امامت امام باقر علیه السلام با مدیریت پیوسته آن حضرت و تربیت راویان کوشا و فرهنگگستر آغاز گردید. در پرتو هدایت امام معصوم، جامعه شیعه از مرحله فقر فرهنگی گذر کرده و به مرحله شکوفایی و بالندگی رسید.
زراره بن اعین یکی از آن نخبگان شیعه است که با دریافت حداکثری آموزههای دینی در جایگاه مرجعیت علمی قرار گرفته و به نشر آن معارف در بستر جامعه فرهنگی پرداخت.
توجه ویژه نهاد امامت به زراره، ضرورت بازشناسی ویژگیهای وی و همچنین کارکردشناسی فرهنگی او در جایگاه مرجعیت علمی را بیش از پیش نمایان میسازد. نوشتار حاضر، با شیوه تحلیل متون حدیثی و رجالی شیعه، به این دو امر مهم پرداخته است.