🔸 #اصول_کاربردی
💠 نگاهی به کاربرد بحث مسئلۀ حجیت ظواهر در علم رجال
از جمله مباحث مهمی که در علم اصول مورد بحث واقع میشود، بحث از حجیت ظواهر است. اصولیها بعد از بحث از احکام قطع و حجیت ذاتی آن، وارد بررسی حجیت امارات غیر علمی میشوند که اولین آنها، حجیت ظواهر الفاظ است.
محقق خراسانی سیرهٔ عُقلا را بر لزوم تبعیت از ظواهر کلمات مستقر میداند و تبعیت از ظاهر کلمات شارع نیز از این قاعده مستثنیٰ نیست؛ چه اینکه شارعِ مقدس، طریقی مغایر با طریق عقلا در بحث ظهورات الفاظ، اتخاذ نکرده است.
غالب اصولیها حجیت ظواهر کلمات را -فی الجمله- اجماعی و مطابق با سیرهٔ عقلا میدانند، لکن در مورد قرآن کریم تفصیلات و اختلافاتی وجود دارد که خارج از محل کلام است.
لازم به ذکر است که ظهور کلمات متکلم تا زمانی حجت است که احتمال جدی بر خلاف آن داده نشود یا قرینهای بر خلاف آن وجود نداشته باشد. از این اصل عقلایی میتوان در....
✅ ادامه مطلب در این موضوع را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼
🌐 mfeb.ir/home/?p=20296/#ZOsoulK
#حجیت_ظواهر #ظواهر
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #فقه
💠 بررسی مراتب زیاده در نماز
👤 #استاد_شهیدی
در صدق زیاده مراتب مختلفی وجود دارد که صدق زیاده بر آنها از جهت وضوح و خفاء مختلف است. مرتبه اوضح آن صورتی است که زاید مصداق مزید فیه در مرکب ارتباطی باشد و به قصد جزئیت نیز آورده شود. و مرتبهای که قطعا مصداق زیاده نیست صورتی است که جزء غیر مسانخ بدون قصد جزئیت آورده شود. و در بین این دو مرتبه مراتبی وجود دارد که صدق زیاده و عدم صدق زیاده بر آنها باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد...
📚 درس خارج فقه، جلسه ۱۲۸، ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید 👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2979
#صلات
#زیاده
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
✅ #گزارش_علمی ٣۵
💠 بررسی مشروعیت تجدید نظر در آرا قضایی
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین حسین سلیم زاده
📆زمان: سهشنبه ٢٣ خردادماه ساعت ١١ صبح
✅ مکان: مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام، سالن همایش طبقه اول
🌐پخش آنلاین از طریق کانال نشست و گزارش علمی مدرسه فقهی در ایتا
🆔️ @neshast_mfemb
🔰 #اصول
💠 عذاب دنیوی و شمول آن نسبت به گنهکاران و بندگان مومن
👤#استاد_احمدی_شاهرودی
آیا عذاب الهی دنیوی تنها شامل گنه کاران میشود و یا اینکه عذاب الهی دنیوی عام بوده و شامل بندگان مؤمن و مطیع هم می شود؟ برخی بر این باورند که عذاب الهی دنیوی عام بوده و شامل بندگان مطیع هم می شود منتها خداوند سبحان در روز قیامت به بندگان مطیع که متحمل عذاب دنیوی شده اند اجر داده و اسباب ترفیع درجه اخروی آنها فراهم می شود و لکن به #عقیده_ی_ما این کلام صحیح نیست و وجه عدم تمامیت این کلام نزد ما این است که آیه و روایتی بر این معنا دلالت ندارد به این معنا که در آیه و روایتی این معنا نیامده که مومن بدون ارتکاب هیچ جرمی دچار عذاب دنیوی شده و لکن خداوند در آخرت برای او جبران کرده و به او اجر می دهد بلکه دليل بر خلاف این معنا نیز وجود دارد توضیح مطلب اینکه ...
📚 درس خارج اصول ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#مسئله_اعتقادی
#عذاب
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
Zekra 98.pdf
1.6M
💠 نسخه نشر دیجیتال #لوح_پژوهشی_ذکری
🔸 شماره 98
✅مطالب خود را برای چاپ در شماره های بعدی به آدرس
🆔 @mfebir
ارسال بفرمایید.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
📌 شماره 98 #لوح_پژوهشی_ذکری
بر روی سایت مدرسه فقهی بارگذاری شد.
http://fa.mfeb.ir/?p=20296
✅مراکز علمی و پژوهشی که متقاضی دریافت لوح پژوهشی ذکری برای نصب در مراکز خود هستند، به مدیر کانال اطلاع دهند.
🆔@mfebir
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
📌 شماره 99 #لوح_پژوهشی_ذکری
بر روی سایت مدرسه فقهی بارگذاری شد.
http://fa.mfeb.ir/?p=20359
✅مراکز علمی و پژوهشی که متقاضی دریافت لوح پژوهشی ذکری برای نصب در مراکز خود هستند، به مدیر کانال اطلاع دهند.
🆔@mfebir
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
04 Zekra 99 نشر دیجیتال.pdf
1.05M
💠 نسخه نشر دیجیتال #لوح_پژوهشی_ذکری
🔸 شماره 99
✅مطالب خود را برای چاپ در شماره های بعدی به آدرس
🆔 @mfebir
ارسال بفرمایید.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 #فقه
💠 تفاوت بین اقل و اکثر در مساحت کر و اقل و اکثر در تسبیحات اربعه
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻 مشهور قدماء در بحث مساحت #کر قائل به این شده اند که ملاک آن با توجه به روایت ابوبصیر 3.5 وجب در ابعاد ثلاثه است ولی قمیین می گویند: با توجه به روایت اسماعیل بن جابر 3 وجب در ابعاد ثلاثه است. و صاحب جواهر در مورد وجه این کلام مشهور می فرمایند که در اینجا چون دوران بین اطلاق و تقیید است باید اخذ به مقید یعنی ملاک 3.5 شود. اما استاد اشکال کردند که اینجا اقل و اکثر ارتباطی است و اطلاق و تقیید نیست، بنابراین طبق مبنای ما که احتیاط را در اینجا واجب نمی دانیم، در مورد اکثر برائت جاری می کنیم و اخذ به اقل می کنیم. و اینجا با بحث تصویر واجب تخییری فرق می کند چون موضوع در آنجا ظهورات ادله بود که دال بر تخییر بود و برخی آن را معقول نمی دانستند، ما گفتیم معقول است و چون ظهور ادله هم در تخییر بود به آن اخذ کردیم برخلاف اینجا که ظهور ادله در تخییر نیست.
📚 درس خارج فقه جلسه ۱۰۲، ۸ خرداد ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#اقل
#اکثر #تخییر
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 #اصول
💠 قاعده "المنجز لا یتنجز ثانیا" از نگاه آیتالله شبیری حفظه الله
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻یکی از قواعدی که در مباحث متعدد اصولی ایفای نقش میکند قاعده "المنجز لا یتنجز ثانیا" می باشد، به طور مثال در جایی که علم اجمالی به تکلیف داریم، چنانچه از قبل نسبت به بعضی از اطراف، اماره یا اصل تنجیزی وجود داشته باشد گفته میشود علم اجمالی دیگر تاثیر نخواهد داشت چون شرط تاثیر علم اجمالی آن است که در تمام اطراف صلاحیت تنجیز وجود داشته باشد و حال آنکه آن طرفی که اماره یا اصل در موردش جاری شده دیگر صلاحیت تنجیز دوباره ندارد چون یکبار منجز شده است.
آیت الله والد در اشکال به این قاعده ...
📚 درس خارج اصول، ١۴٠٢/٠٢/٢٧
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#المنجز
#یتنجز
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #اصول
💠 نقد استدلال به قاعده ملازمه برای اثبات حرمت تجری
👤 #استاد_شهیدی
یکی از ادله ای که برای حرمت تجری به آن استدلال می شود قاعده ملازمه است.
تقریب استدلال: ما به ضمیمه روایاتی به این مضمون که «ما من شیء الا و فیه کتاب أو سنة حتی ارش الخدش» که دلالت می کند هیچ واقعه ای خالی از حکم نیست، قاعده ملازمه را می پذیریم. بر این اساس گفته می شود تجری نیز واقعه ای از وقایع است که طبق این روایات خالی از حکم نیست، حکم شارع به حلیت تجری نیز خلاف عقل و قبیح است فینحصر الحکم فی الحرمة.
پاسخ به استدلال: اولا جمعی از عامه قائل بودند که برخی احکام در کتاب و سنت ذکر نشده و جعل آن ها به مجتهدین تفویض شده تا بر اساس استحسان، قیاس و مصالح مرسله حکم جعل کنند. شاید این روایات نفی این مبنا می کنند.
ثانیا لزومی ندارد تجری حکم نفسی واقعی داشته باشد (حتی حکم نفسی به ملاک طریقی) بلکه ممکن است حکم ظاهری طریقی داشته باشد چنانچه عمل به خبر ثقه واجب طریقی است.
📚 درس خارج اصول، ۲۳الی۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#تجری
#ملازمه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir