eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.4هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 💠 عدم جواز تمسک به عمومات که ارشادی هستند و نقد آن 👤 در بحث اصل عدم حجیت امارات مرحوم خویی فرموده است نمیتوان به عمومات تمسک کرد چون انها ارشاد به حکم عقل هستند و عقل هم شک ندارد. استاد فرمودند این فرمایش صحیح نیست چرا که اصل در خطابات اعمال مولویت است و لو این که در زمینه حکم عقل باشد البته باید امکان اعمال مولویت داشته باشد.... 📚درس خارج اصول، جلسه ۱۳۷، ۱۶ خرداد ماه ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠وجه صحیح عدم سقوط نهی به مجرد مخالفت 👤 عدم سقوط نهی به مجرد مخالفت و لزوم ترک افراد طولیّه طبیعت امری پذیرفته شده بین اصولیین است.‌ عمده دلیلی که بر این مطلب اقامه شده است: کثرت استعمال نواهی در موارد وجود مفسده انحلالی است که موجب ظهور در شده است. به نظر استاد این دلیل ناتمام است؛ زیرا این کثرت استعمال مقرون به متصله مناسبات حکم و موضوع است، ولذا نمی تواند کاشف از باشد، کثرت استعمال در صورتی ارزش دارد که بدون قرائن متصله مدلول را تعیین کند. لذا وجه صحیح دلالت نهی بر ترک افراد طولیّه بعد مخالفت عرفی انحلالیّت نهی است. 📚درس خارج اصول، ۰۸اسفند ۱۴۰۱ ✅برای مشاهده ادامه مطلب و مباحثه در این موضوع، روی لینک تالار علمی فقاهت بزنید. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 اشکال استاد حسینی نسب به فرمایش مرحوم امام در جواز اجتماع امر و نهی 👤 🔻مرحوم امام چون خطابات را قبول دارند در بحث اجتماع هم مطلقا قائل به جواز می شوند. و شخص را هم مطیع و هم عاصی می دانند. مثلا فرقی نمی کند که شخص با آب غصبی نماز بخواند یا با آب مباح در زمین غصبی نماز بخواند. اما استاد به این مساله اشکال کردند که هرچند ما خطابات را قبول داریم ولی با توجه به اینکه تطبیق ادله عرفی است و خود مرحوم امام هم این را قبول دارد، عرف بین مواردی که منهی عنه مقوم ماهیت مامور به است و بین مواردی که منهی عنه مقوم ماهیت مامور به نیست تفاوت قائل می شود و در مواردی که منهی عنه مقوم ماهیت است مانند آب وضو در وضو که اگر آب غصبی باشد، قائل به باطل شدن این عمل می شود چون عرف برخلاف مانند وضو با آب مباح در زمین غصبی که عرف غصب مکان را مقوم نمی داند و قائل به صحت وضو و معصیت به خاطر غصب مکان می شود. 📚 درس خارج، جلسه پرسش و پاسخ، ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲. 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠 تبصره ای بر قاعده "المورد لا یخصص" 👤 🔻 قاعده "المورد لا یخصص" قاعده صحیحی است اما احیاناً ممکن است مورد دلیل به نحوی باشد که اقتضا کند ظهور عام تنها در افراد مشابه این مورد شکل بگیرد و افراد غیر مشابه را شامل نشود. به طور مثال ممکن است پرسیده شود ... 📚 درس خارج اصول، ۳ اسفند ۱۴۰۱ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2870 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 💠 طرح خبر ظنی الصدور مخالف با خبر قطعی الصدور 👤 آقای خوئی نظرشان این است که خبر الصدور مخالف خبر الصدور و لو اجمالا (تواتر اجمالی یا استفاضه اجمالیه)، به دلیل شمول روایاتی مثل «خذ بما وافق الکتاب و السنة و دع ما خالف الکتاب و السنة» و «ما خالف السنة فهو مردود یا دع ما خالف الکتاب و السنة» طرح می‌شود. ما نیز در اصول بیان کرده‌ایم: روایاتی که بر مردود بودن خبر مخالف کتاب دلالت دارد، با الغاء خصوصیت عرفی از کتاب، شامل کلام قطعی الصدور امام معصوم نیز می‌شود؛ زیرا کتاب که خصوصیّت ندارد بلکه از این حیث که خبر، مخالف کتاب است، و کتاب کلام قطعی الصدور من الله است، و احتمال تقیه هم در آن نیست- در حالی که قطعی الدلالة‌ نیست-مردود است. حال اگر خبر از معصوم علیه السلام قطعی السند و قطعی الجهة باشد، عرف از کتاب الغاء خصوصیت می‌‌کند و مخالفت سنت قطعیّۀ معصوم را نیز مردود می‌شمرد. برای تشخیص حق و باطل، فرقی بین کلام الهی و کلام امام معصوم ع که دارای وصف «ما ینطق عن الهوی» نیست. کلام قطعی الصدور و قطعی الجهة از امام معصوم، معیار تشخیص حق و باطل می‌‌شود... 📚 درس خارج فقه، جلسه ۱۳۹، ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ ✅ برای مشاهده ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع روی لینک تالار مباحثه فقاهت بزنید ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 نقد معیار بیان شده در جزء و شرط معمولا معیار جزء و شرط را این گونه بیان میکنند:جزء آن است که هم تقید و هم قیدش داخل واجب باشد و مولف و مشکّل واجب باشد. به خلاف شرط که واجب به آن وابسته است ولی جزء آن نیست و تقیدش داخل است و خود قید خارج است.استاد فرمودند این تحلیل درست نیست. 📚درس خارج فقه، جلسه ۱۳۷، ۱۶ خرداد ماه ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸# اصول 💠کفایت امتثال به نحو فرد مردد 👤 مرحوم آخوند تعلق علم به فرد مردد را ممکن دانستند بلکه تعلق حکم به آن را نیز ممکن میدانند اما از نظر ایشان بعث و تحریک به فرد مردد امکان ندارد و نتیجه آن این است که وقوع امتثال به فرد مردد ممکن نیست اما به نظر استاد... 📚درس خارج اصول، ۱۷ آبان ۱۴۰۱ ✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید👇🏽👇🏽👇🏽 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2713 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 تحلیل مختار از منجزیت قطع اجمالی نسبت به مخالفت قطعیه 👤 در بحث کسی نیست که قطع اجمالی را در حد نسبت به , منجز نداند. تمام بحث در این است که منجِّز این تکلیف فعلی چیست؟ در این نوشته بعد از اشاره به دو مبنای مطرح در مورد منجزیت قطع اجمالی و سه مسلک در توضیح مبنای مشهور، نظر استاد در تبیین مبنای مشهور در این دوره -که نظری ابتکاری است- توضیح داده می‌شود. 📚 درس خارج اصول، ۱۸ تا ۲۲ آبان ۱۴۰۱. 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال"مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠 کاربرد تواتر اجمالی و تفاوت آن با مذاق 👤 🔻 در تواتر اجمالی علاوه بر اینکه مشکل صدور حل می شود نکته دیگری که وجود دارد چون تواتر است و اطمینان به صدور وجود دارد اگر روایتی مخالفت تباینی با آن داشته باشد چون مخالفت با سند قطعیه است، حجت نخواهد بود یعنی تواتر اجمالی ممیز حجت از لا حجت است. در مورد تفاوت آن با مذاق هم این نکته وجود دارد که قدر مشترک مجموع ادله است و باید اطمینان به صدورش باشد در حالی که در مذاق که برداشت عرفی از روایات است اطمینان به صدور لازم نیست و همینکه روایات حجت باشند کافی است... 📚 درس خارج فقه جلسه ۸۶، ۱۰ فروردین ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir