eitaa logo
مباحثه فقاهت
4.9هزار دنبال‌کننده
821 عکس
1 ویدیو
31 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمدباقرعليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه واصول و ايجاد فضاي علمی وتخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 تفویت ملاک توسط عبد، در صورت مخالفت با تکلیف واقعی در ظرف شک ؟؟؟!!!! مرحوم نائینی درفوائد الاصول فرموده اگر در ظرف شک برائت داشته و در واقع تکلیفی باشد تفویتی از ناحیه ی عبد صورت نگرفته و مستحق عقوبت نیست. مرحوم روحانی درنقد فرموده این بیان در صورتی صحیح است که مدعا این باشد که استحقاق عقاب بر نفس عدم وصول باشد؛ در حالی که بحث در این است که استحقاق عقاب بر خود فعل عبد مترتب است و این اختیاری است وعبد ملتفت به آن است 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2034&pid=7489#pid7489
📚 صحت نماز در زمین غصبی از دیدگاه آیت الله شبیری ؟؟!!!؟؟ مشهور با استناد به چهار دلیل نماز در زمین غصبی را باطل دانسته اند: 1- روایات 2- اجماع 3- مقتضای قاعده این است که نماز در مکان مغصوب مصداق اجتماع أمر (صل) و نهی (لاتغصب) بوده و اجتماع ممتنع است. 4- از آن جا که غصب با نماز اتحاد پیدا کرده است، فرضا اگر اجتماع امر و نهی نیز جائز بوده و اطلاق أمر به صلاة شامل این فرد از نماز نیز بوده باشد، ارتکاز متشرعی بر آن است که عمل صادر بر وجه مبعّدیّت و مبغوضیت مولا، صلاحیّت مقربیّت ندارد... آقای زنجانی دلالت روایات را مخدوش و اجماع بر بطلان را نیز ناتمام دانسته اند؛ چرا که بناء به نقل کافی فضل بن شاذان با بطلان نماز در زمین مغصوب، مخالفت کرده و با چنین مخالفتی اجماع بر بطلان ثابت نخواهد بود. همچنین نظیر بسیاری از بزرگان چون مرحوم صدر و آقای سیستانی قائل به جواز اجتماع امر و نهی می باشند همچنین تمشی قصد قربت بر اصل نماز از غاصب را نیز بلا اشکال می دانند چرا که از منظر ایشان غاصب در اتیان صرف الوجود نماز داعی الاهی دارد، هر چند اختیار این فرد از صلات، به داعی شیطانی بوده باشد... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1827
📚 حجیت قول ذوالفعل نسبت به فعلش ؟؟!!! دربحث اختلاف زن وشوهر نسبت به زمان وقوع طلاق، شیخ طوسی فرموده همان طور که در اصل طلاق ادعای مرد مقدم می شود در زمان آن نیز قول او مقدم است.راجع به دلیل کلام شیخ می توان مساله ی حجیت قول ذوالفعل را مطرح نمود که دربرخی کلمات دلیل آن، ابصر بودن فاعل نسبت به فعل خود مطرح شده است. استاد معقتدند صرف ابصر بودن اگر نسبت به شخص صادق مطرح بشود مانعی ندارد؛ زیرا در این فرض نزد عقلا کاشفیت از واقع دارد اما بحث درجایی است که احراز وثاقت شخص نشده دراین فرض احتمال کذب رادعی ندارد و نمی توان حکم به حجیت قول ذوالفعل نمود 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1960
📚 اباحه ی اقتضایی مطلق ،غرض تکوینی مولاست ؟؟!!!؟؟ استاد درمقام اشکال به نظریه ی حق الطاعه فرمودند: احتمال اباحه ی اقتضایی که می تواند ملاکش اقوی از لزوم باشد نیز باید رعایت شود وتفویت نشود. استاد شهیدی درمقام دفاع از شهید صدر اباحه را به دو قسم از طرف شرع و از طرف عقل و شرع تقسیم کرده وبیان کردند که در قسم اول منافاتی نیست زیرا دو حاکم احکام مختلفی صادر کردند عقل حکم به احتیاط کرده درمحتمل الوجوب و الاباحه شرع حکم به ترخیص... استاد در پاسخ به این دفاع فرمودند: اگر مراد، غرض از جعل باشد مرتبه ی شدیده ی آن این است که جعل واقعی کند و ایصال هم بکند. یک وقتی ملاک تام است مثل اینکه لزومی است و شدت هم دارد که مولا هم باید جعل می کرد و هم ایصال می کرد، ولی چون اصل جعل آن یک مانعی دارد ممکن است جعل هم نکند... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1886
📚رؤیت هلال؟؟!!! استاد سید مصطفی حسینی نسب(دام عزه) می فرماید: تكوينا ماه دو حالت دارد: الف) حالت مقارنه ب) حالت ولادت 📱 @mobahathah_ir ایشان می فرماید: آنچه به عنوان ملاک در روايات وارد شده، (28 روایت در باب سوم کتاب الصیام از جلد دهم وسائل الشیعه) عنوان مركّب «رؤية الهلال» است. در اين عنوان، دو كلمه «رؤيت» و «هلال» وجود دارد. بحث در اینجاست که عنوان رویت در این اخبار طريقيّت دارد يا موضوعيّت. تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2048
📚 اتهام شیعه به اخذ مبانی کلامی از معتزله ؟؟!!!؟؟ استاد شبیری فرمودند : شیعه متهم بوده که مبانی کلامی خود را از معتزله اخذ کرده است و مرحوم شیخ مفید برای دفع این اتهام کتاب اوایل المقالات را نگاشته است که برای بیان تفاوت دیدگاههای شیعه و معتزله است . معتزله به دو گروه بغدادی و بصری تقسیم میشوند و مرحوم شیخ مفید به معتزله بغدادی توجه داشته و بیان میکند علت تشابه بین دیدگاههای شیعه و معتزله بغدادی اینست که هر دو از منبع واحد روایات اهل بیت اخذ نموده اند . 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1811&pid=6920#pid6920
📚 قائلین به جواز بلکه گاهی ظهور استعمال مشترک در معانی متعدده؟؟!!! مرحوم شیخ قائل به جواز و ظهور استعمال مشترک در مقام حاجت، در معانی متعدد مرحوم شیخ طوسی فرموده اند... سید مرتضی قائل به جواز و ظهور استعمال مشترک در مقام حاجت در معانی متعدد از کلام محقق در معارج و مرحوم علامه در مبادی الوصول استفاده می شود که استعمال در معانی متعدد جائز بوده؛ ولی مجاز است از کلام محقق رشتی استفاده می شود که اکثر علماء قائل به جواز استعمال در معانی متعدد بوده و این استعمال موافق با ظاهر است. همچنین مرحوم سلطان العلماء در حاشیه بر معالم، استعمال در معانی متعدد را جائز و حقیقی؛ ولی خلاف ظاهر دانسته اند 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1977&pid=7362#pid7362
📚 خطابات قانونیه مبنای صحیح است؟؟؟!!!! مبنای خطابات قانونیه صحیح است؛ زیرا اولا ظاهر خطابات شرعیه این است که خطاب شامل قادر و عاجز می¬شود ثانیا عقلاء نیز برای جعل قوانینشان روش خطابات قانونیه را تبعیت می¬کنند ثالثا مقیداتی که برای خطاب قانونیه مطرح شده ناظر به فعلیت احکام نیست بلکه ناظر به تنجز احکام است. یعنی خطابات به صورت کلی جعل و به صورت کلی به فعلیت میرسند ولی در حق عاجز تنجز پیدا نمیکنند. 📱 @mobahathah_ir یکی از اشکالاتی که بر خطابات قانونیه مطرح میشود این است که اگر غرض از تکلیف کردن، انبعاث مکلف است و اگر خطاب شامل عاجز بشود، این غرض در حق او وجود ندارد و منجر به لغویت میشود. مرحوم امام جواب میدهد به این که اگر مخاطب خطابات شرعیه خصوص عاجزین بود، لغو بود ولی عاجزین و قادرین مشترک هستند و همین که فی الجمله(قادرین) غرض در حق انها وجود دارد کفایت میکند و لغو نیست. استاد گنجی در مقام دفاع از مرحوم امام فرمود: جعل خطاب به صورت عام یک فایده دیگری دارد و ان این است که به عاجز فهمانده میشود که خطاب عمومیت دارد و عاجز هست در بعضی موارد در صدد برطرف کردن عجز خود نزدیک کردن خود به مولا میشود. تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2059
📚 مصداق قاعده علی الید از منظر شیخ؟؟؟!!!! مرحوم شیخ در باب مقبوض به عقد فاسد میفرماید: نسبت به منافع غیر مستوفات علی الید صدق نمیکند زیرا علی الید کنایه از مطلق تسلط نیست. به نظر میاید که ایشان جمود بر الفاظ دارند و برداشت ایشان از علی الید این است که مورد آن جایی است که ید صدق بکند. حتی ایشان اخذ منافع در جایی که عین اخذ شده است را قبول ندارد و اخذ به تبع اخذ خود عین را قبول ندارد. شاید ایشان این است که ایشان مورد روایت را جایی میداند که خارجا علی الید صدق کند و چون در منافع این گونه نیست میفرماید علی الید جاری نیست. اشکالی که به نظر میرسد این است که ... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2062
📚 تفصیل مرحوم نائینی در مورد امر به شیئ و اقتضای نهی از ضد خاص ؟؟؟!!!! مرحوم نائینی فرموده است: اگر ضدان به این صورت باشد که ثالثی نداشته باشند مانند حرکت و سکون و یا عدم و ملکه باشند، امر به شیئ اقتضای نهی از ضد هست. اما اگر ضدان، ثالث داشته باشند امر به شیئ اقتضای نهی از ضد خاص نمیکند. دلیل ایشان دلالت عرفی است. یعنی اگر چه عقلا امر به حرکت عین نهی از سکون نیست ولی در نظر عرف وقتی امر به حرکت میشود عین نهی از سکون است. استاد این بیان را نپذیرفتند و فرموند عرفا امر به چیزی ابراز دو اعتبار نیست. در ارتکاز ما مطلب از این قرار است که یک خطاب متکلف دو خطاب نیست امر به حرکت متکفل نهی از سکون نیست. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2046
📚 رابطه رزق با تجارت و اقتصاد با توجه به روایت ؟؟؟!!!! در روایتی معروف که اسانید متعددى دارد و شاید بعضی از اسانید آن قابل اعتماد باشد آمده است: «تسعة أعشار الرزق في التجارةـ یا: «تسعة أعشار البرکة في التجارة» كه متن اول مشهورتر است کلمۀ «رزق» در این جا یا ممکن است به همان معنایی باشد که الآن به ذهن ما می‌رسد ـ یعنی رزقی که انسان به دست می‌آورد و مصرف زندگی اوست ـ، که در این صورت معنای روایت آن خواهد بود که: نود درصد این رزق از راه تجارت و داد و ستد است، نه از راه تولید خود شخص. احتمال دوم آن است که کلمۀ رزق کنایه از خود اقتصاد باشد؛ یعنی: اقتصاد باید در آن داد و ستد باشد، وگرنه رشد نمی‌کند، حتی در زمان ما که اقتصاد بیشتر جنبه‌های صنعتی و تولیدی یافته است، حتی اگر به دنبال همین اقتصاد تولیدی داد و ستد نباشد، رشد نمی‌کند. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2043
📚 شستن صورت از بالا به پایین ؟؟!!! دلیلی بر نظر مشهور که شستن از بالا به پایین را در صورت لازم می دانند وجود ندارد، بله در این مساله شهرت فتوایی قوی و سیره متشرعه محقق شده است؛ اما اتصال شهرت و سیره به عصر معصوم روشن نیست؛ زیرا ممکن است ناشی از عرف یا فتوای مشهور باشد؛ بنابر این در این مساله بیشتر از احتیاط وجوبی در شستن صورت از بالا به پایین نمی توان گفت 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2012
📚 پرش قلم یکی از تحریفات شایع نسخ خطی؟؟؟!!!! درروایت محمد بن حکیم به نقل تهذیب این طور آمده: الْمَرْأَةُ الَّتِي لَا تَحِيضُ مِثْلُهَا وَ لَمْ تَحِضْ كَمْ تَعْتَدُّ قَالَ ثَلَاثَةَ أَشْهُرٍ. درروایتی از کافی آمده: سَأَلْتُهُ عَنِ الْمَرْأَةِ يُسْتَرَابُ بِهَا وَ مِثْلُهَا تَحْمِلُ وَ مِثْلُهَا لَا تَحْمِلُ وَ لَا تَحِيضُ وَ قَدْ وَاقَعَهَا زَوْجُهَا كَيْفَ يُطَلِّقُهَا. بعید نیست در روایت محمد بن حکیم هم عبارت به صورت این روایت کافی باشد. یعنی عبارت در واقع «لا تحیض مثلها و تحیض مثلها و لم تحض» باشد. احتمالا از تحیض اول به تحیض دوم پرش قلم اتفاق افتاده است. یکی از تحریفات شایع در نسخ خطی همین پرش قلم از کلمه ای است که تکرار شده باشد. همین تحریف در جامع احادیث الشیعه اتفاق افتاده است. عبارت روایت کافی که به این صورت است: وَ مِثْلُهَا تَحْمِلُ وَ مِثْلُهَا لَا تَحْمِلُ وَ لَا تَحِيضُ این عبارت در جامع احادیث الشیعه به این صورت آمده است: «و مثلها لا تحمل و لا تحیض» یعنی از «مثلها» به «مثلها»ی بعدی پرش کرده است و کلمات بین این دو حذف شده است. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2050
📚 انکار مشاهده ی شخص امیرالمومنین هنگام مرگ توسط شیخ مفید؟؟؟!!!! مرحوم شیخ مفید فرموده: روایات متواتر و اجماع اهل امامت بر این است که محتضر رسول خدا و امیرالمومنین را می بیند؛ اما به اعتقاد من معنای رویت محتضر علم به ثمرات ولایت اهل بیت یا شک در آن یا کوتاهی نسبت به آن می باشد نه اینکه اجسام ایشان را ببیند...مثل آیه من یعمل مثقال ذره خیرا یره .... بله عده ای از حشویه معتقدند که محتضر جسم امیرالمومنین را می بیند و ایشان در مکان محتضر حاضر می شوند... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://www.mobahathah.ir/showthread.php?tid=2071
📚 معنای جواز امر در روایات؟؟!!! در عده ای از روایات در مورد اینکه معاملات صبی از چه زمانی نافذ است، تعبیراتی به این صورت آمده است که اگر بالغ شد«جَازَ أَمْرُهَ فِي الشِّرَاءِ وَ الْبَيْع‏» 📱 @mobahathah_ir استاد قایینی می فرماید جمع این امر در عبارت «جَازَ أَمْرُهُ»، اوامر است به معنای سلطه و اعمال ولایت؛ مراد از این امر، آن امری نیست که جمع آن امور است به معنای اشیاء که فقط شامل بیع و شراء شود.تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2004
📚 در نماز خواندن زن و مرد در محاذات هم، نماز هر دو باطل است یا نماز متاخر ؟؟!!! نماز خواندن زن و مرد به محاذات یکدیگر نزد برخی محکوم به حرمت و نزد برخی دیگر محکوم به کراهت است. صاحب عروه حکم مذکور را -اعم از این که کراهت باشد و یا حرمت- مختص فرضی می داند که زن یا مرد نماز را مقارن نماز دیگری به جا آورد. اما در صورتی که یکی از آن دو بر دیگری تقدم داشته باشد، حرمت و کراهت تنها متوجه شخص متاخر و لاحق است استاد شهیدی همانند محقق خوئی و آقای سیستانی رأی مرحوم صاحب عروه را مخالف اطلاق روایات ناهیه دانسته‌اند. به این بیان که: اطلاق صحیحه ادریس بن عبدالله: إِنْ كَانَتْ قَاعِدَةً فَلَا يَضُرُّهُ وَ إِنْ كَانَتْ تُصَلِّي فَلَا و یا صحیحه زراره لَا تُصَلِّي الْمَرْأَةُ بِحِيَالِ الرَّجُلِ إِلَّا أَنْ يَكُونَ قُدَّامَهَا وَ لَوْ بِصَدْرِهِ شامل فرضی که مرد در اثناء نماز زن، شروع به نماز کرده است نیز می شود. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1953&pid=7287#pid7287
📚 شرع در حکم عقلی تصرف نمی کند !!؟؟ مرحوم اخوند خراسانی قائل است که حجیت به معنای منجزیت و معذریت قابل جعل ابتدایی و اصالی است، محقق نایینی می‌گوید که این معذریت و منجزیت حکم عقل است، یعنی استحقاق عقاب علی المخالفۀ بحکم العقل و شارع نمی توانند در حکم حاکم دیگر دخالت کند. جوابش این است که اگر شارع تعبد کرد موضوع حکم عقل را درست کرده است نه اینکه در حکم خود عقل تصرف کرده باشد. شارع صرفا فرد برای موضوع حکم عقل درست کرده است نه اینکه تصرف در خود حکم عقل کرده باشد. دلیلش این است که.... عقل مواجه می شود با شارعی که له الإعتبار و الحکم... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1664&pid=6652#pid6652
📚 مناشی سقط در سند !!؟؟ استاد شبیری فرمودند: تعلیق سند به اعتماد سند قبل است. به فرض طریق شیخ کلینی این گونه بوده است: «عده من اصحابنا عن احمد بن محمد عن الحسن بن محبوب» در روایت بعدی بیان کرده است: «احمد بن محمد عن الحسن بن محبوب» این روایت دوم تعلیقی بوده و به اعتماد سند قبلی، عده من اصحابنا از صدر سند افتاده است. در موارد متعددی اتفاق افتاده که شیخ طوسی با مراجعه به کافی، توجه به تعلیق سند نکرده و احمد بن محمد را در صدر سند دیده و محمد بن یعقوب را در صدر سند آورده و سند این گونه شده است: «محمد بن یعقوب عن احمد بن محمد عن الحسن بن محبوب» به خصوص مورد احمد بن محمد خصوصیتی دارد که موجب طبیعی تر شدن این اشتباه است. آن خصوصیت این است که شیخ کلینی هم در مشایخ مستقیم او احمد بن محمد وجود دارد و هم در مشایخ با واسطه او احمد بن محمد وجود دارد. همین نقل مستقیم محمد بن یعقوب، منشأ اشتباه در برخی از موارد شده هر چند در غالب موارد شیخ طوسی صحیح رفتار کرده و سندهای تعلیقی را دقت کرده است. همچنین...... @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1641
📚 بیان چند مثال از مصادیق ما فرض الله و ما سنّ النبی؟؟؟!!!! الفریضة ما فرضه الله، والسنّة ما سنّه النبيّ (ص). فرائض احکامی هستند که در قرآن بیان شده‌اند، اما سنن احکامی هستند که توسط رسول گرامی اسلام (ص) جعل گشته‌اند. مثلاً 1- در قرآن شراب انگوری (خمر) حرام شده و پیامبر (ص) شراب خرما (نبیذ) را هم حرام فرمودند. 2- در قرآن ربای نسیئه (در مکیل و موزون و معدود)حرام شده و پیامبر (ص) ربای نقدی را هم (تنها در مکیل و موزون) حرام فرمودند. 3- نماز تا سال پنجم بعثت دو رکعتی بودند و ایشان به نماز مغرب یک رکعت و به نمازهای ظهر و عصر و عشا دو رکعت اضافه فرمودند البته ناگفته پیداست هر مسلمان موظف است همان گونه که به فرائض عمل می‌کند به سنن هم عمل کند؛ چرا که: "مَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا" (هرچه پیامبر (ص) برایتان آورد را بگیرید و از هرچه شما را بازداشت عقب بنشینید) 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2052
📚نکاتی در مورد قتل فرزند توسط پدرش؟؟!!! گاه به غلط گفته‌ می‌شود پدر حق دارد فرزندش را بکشد. اگر حق داشت که نباید به زندان برود و دیه و کفاره بدهد. بله قصاص‌ نمی‌شود اما قصاص نشدن به معنای حق داشتن نیست. اگر شما دیوانه‌ای را بکشید قصاص‌ نمی‌شوید ولی آیا حق دارید دیوانه را بکشید؟!! 📱 @mobahathah_ir چرا پدر قصاص‌ نمی‌شود؟ سوالی است که افکار عمومی می‌پرسند و می‌گویند اگر حکم قصاص باشد ما شاهد چنین فجایعی نخواهیم بود. قصاص نشدن پدر، باعث سوء استفاده شده و جرم زاست. تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2068
📚 تخصیص خطابات شرعیه به قادرین توسط لا یکلف الله نفسا ؟؟؟!!!! یکی از اشکالاتی که بر خطابات قانونیه مطرح شده است این است که خطابات شرعیه مقید به قادرین هستند زیرا ایه « لا یکلف الله نفسا الا وسعها» دلالت میکند که خداوند به عاجز تکلیف نمیکند. در جواب گفته شده است که ایه شریفه ناظر به فعلیت حکم نیست بلکه ناظر به تنجز احکام است و تنجز احکام عاجز را مانع میشود. زیرا در ایه شریفه بحث کلفت مطرح شده است صرف فعلیت قانون که کلفت زا نیست؛ بلکه تنجز حکم است که کلفت اور است 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2063
👨👨👦👦مباحثه، تالار علمی فقاهت🏆🏆 نکات ناب از دروس سطح و خارج فقه و اصول و مطالب آزاد علمی با قابلیت بحث و تبادل نظر ➕ نظارت توسط اساتید و مسئولین مرتبط 👇👇👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir آدرس کانال در سروش 👇👇👇👇 https://sapp.ir/mobahathah_ir آدرس کانال در ایتا 👇👇👇👇 https://eitaa.com/mobahathah_ir آدرس کانال در بله 👇👇👇👇 http://ble.im/join/NzY3ZTEzYT آدرس کانال در تلگرام 👇👇👇👇 T.me/mobahathah
📚 دو معنای ضرر : آسیب رسانی و آسیب بینی؟؟؟!!!! ضرر به معنای اسم مصدری یا وصف متقوم به ضار است (آسیب رسانی) یا وصف متقوم به متضرر (آسیب بینی) ؟؟ استعمالات روایی : در برخی از موارد استعمال ضرر، روشن است آسیب رسانی مراد است 1- إِذَا أَدْرَكَ الرُّطَبُ وَ نَضِجَ ذَهَبَ ضَرَرُ الْبَاذَنْجَان‏ به این معنا که زمان خرما پزان، ضرر رساندن 2- امْنَعْنِي مِنْ كُلِّ عَمَلٍ أَوْ فِعْلٍ أَوْ قَوْلٍ يَكُونُ مِنِّي أَخَافُ ضَرَرَ عَاقِبَتِه‏ به معنای ضرر رساندن عاقبت است 3- يَا فُضَيْلُ وَ اللَّهِ لَضَرَرُ هَؤُلَاءِ عَلَى هَذِهِ الْأُمَّةِ أَشَدُّ مِنْ ضَرَرِ التُّرْكِ وَ الدَّيْلَم 4- خَيْرُ تُمُورِكُمُ الْبَرْنِيُّ يَذْهَبُ بِالدَّاءِ وَ لَا دَاءَ فِيهِ وَ يَذْهَبُ بِالْإِعْيَاءِ وَ لَا ضَرَرَ لَهُ اما در طرف مقابل در برخی از استعمالات، به معنای آسیب دیدن است 1- أَرْبَعَةٌ لَا يَدْخُلُ عَلَيْهِمْ ضَرَرٌ فِي الْمِيرَاثِ الْوَالِدَانِ وَ الزَّوْجُ وَ الْمَرْأَةُ. 2- فَأَصَابَهُ ضَرَر به این معنا که تضرر به او وارد شده است. 3- شعر معروف دعبل است: مَا يَنْفَعُ الرِّجْسَ مِنْ قُرْبِ الزَّكِيِّ وَ مَا عَلَى الزَّكِيِّ بِقُرْبِ الرِّجْسِ مِنْ ضَرَر 4- أَصَابَهَا مِنْ ذَلِكَ ضَرَرٌ شَدِيد در کلام لغوی ها نیز هر دو نوع استعمال وجود ... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2067&pid=7566#pid7566
📚 اهل سنت زنا زاده نیستند ؟؟!!! در صحیحه ابی الحسن الحذاء آمده است: «كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَسَأَلَنِي رَجُلٌ مَا فَعَلَ غَرِيمُكَ قُلْتُ ذَاكَ ابْنُ الْفَاعِلَةِ فَنَظَرَ إِلَيَّ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع نَظَراً شَدِيداً قَالَ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنَّهُ مَجُوسِيٌّ أُمُّهُ أُخْتُهُ فَقَالَ أَ وَ لَيْسَ ذَلِكَ فِي دِينِهِمْ نِكَاح.» .... وقتی امام تحمّل نمی‌کند فرزندِ کسی را که با خواهر خویش ازدواج کرده و صاحب فرزند شده فقط و فقط به خاطر اینکه تدیّن به دین باطلی داشته است که چنین نکاحی را جائز می شمرد، زنا زاده بنامیم آیا در مورد مخالفین می فرماید تمامی اینها زنا زاده اند؟! اهل سنتی که خمس ادا نمی کنند مانند همان مجوسی هستند، چرا که در دین و اعتقادشان چنین حکمی را قائل نیستند؛ اما اینکه از آن حیث که پولی که متعلّقِ سهمِ امام علیه السلام هست را به مهریه ی زنانشان در آورده اند؛ پس نکاحشان زناء محسوب شود؛ این تفسیری عرفانی است، نه فقهی!!!. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2014
انشالله به زودی مطالب مجله تا اجتهاد و لوح ذکری در کانال قرار خواهد گرفت