eitaa logo
مباحثه فقاهت
4.9هزار دنبال‌کننده
823 عکس
1 ویدیو
31 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمدباقرعليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه واصول و ايجاد فضاي علمی وتخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 مصداق قاعده علی الید از منظر شیخ؟؟؟!!!! مرحوم شیخ در باب مقبوض به عقد فاسد میفرماید: نسبت به منافع غیر مستوفات علی الید صدق نمیکند زیرا علی الید کنایه از مطلق تسلط نیست. به نظر میاید که ایشان جمود بر الفاظ دارند و برداشت ایشان از علی الید این است که مورد آن جایی است که ید صدق بکند. حتی ایشان اخذ منافع در جایی که عین اخذ شده است را قبول ندارد و اخذ به تبع اخذ خود عین را قبول ندارد. شاید ایشان این است که ایشان مورد روایت را جایی میداند که خارجا علی الید صدق کند و چون در منافع این گونه نیست میفرماید علی الید جاری نیست. اشکالی که به نظر میرسد این است که ... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2062
📚 تفصیل مرحوم نائینی در مورد امر به شیئ و اقتضای نهی از ضد خاص ؟؟؟!!!! مرحوم نائینی فرموده است: اگر ضدان به این صورت باشد که ثالثی نداشته باشند مانند حرکت و سکون و یا عدم و ملکه باشند، امر به شیئ اقتضای نهی از ضد هست. اما اگر ضدان، ثالث داشته باشند امر به شیئ اقتضای نهی از ضد خاص نمیکند. دلیل ایشان دلالت عرفی است. یعنی اگر چه عقلا امر به حرکت عین نهی از سکون نیست ولی در نظر عرف وقتی امر به حرکت میشود عین نهی از سکون است. استاد این بیان را نپذیرفتند و فرموند عرفا امر به چیزی ابراز دو اعتبار نیست. در ارتکاز ما مطلب از این قرار است که یک خطاب متکلف دو خطاب نیست امر به حرکت متکفل نهی از سکون نیست. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2046
📚 رابطه رزق با تجارت و اقتصاد با توجه به روایت ؟؟؟!!!! در روایتی معروف که اسانید متعددى دارد و شاید بعضی از اسانید آن قابل اعتماد باشد آمده است: «تسعة أعشار الرزق في التجارةـ یا: «تسعة أعشار البرکة في التجارة» كه متن اول مشهورتر است کلمۀ «رزق» در این جا یا ممکن است به همان معنایی باشد که الآن به ذهن ما می‌رسد ـ یعنی رزقی که انسان به دست می‌آورد و مصرف زندگی اوست ـ، که در این صورت معنای روایت آن خواهد بود که: نود درصد این رزق از راه تجارت و داد و ستد است، نه از راه تولید خود شخص. احتمال دوم آن است که کلمۀ رزق کنایه از خود اقتصاد باشد؛ یعنی: اقتصاد باید در آن داد و ستد باشد، وگرنه رشد نمی‌کند، حتی در زمان ما که اقتصاد بیشتر جنبه‌های صنعتی و تولیدی یافته است، حتی اگر به دنبال همین اقتصاد تولیدی داد و ستد نباشد، رشد نمی‌کند. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2043
📚 شستن صورت از بالا به پایین ؟؟!!! دلیلی بر نظر مشهور که شستن از بالا به پایین را در صورت لازم می دانند وجود ندارد، بله در این مساله شهرت فتوایی قوی و سیره متشرعه محقق شده است؛ اما اتصال شهرت و سیره به عصر معصوم روشن نیست؛ زیرا ممکن است ناشی از عرف یا فتوای مشهور باشد؛ بنابر این در این مساله بیشتر از احتیاط وجوبی در شستن صورت از بالا به پایین نمی توان گفت 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2012
📚 پرش قلم یکی از تحریفات شایع نسخ خطی؟؟؟!!!! درروایت محمد بن حکیم به نقل تهذیب این طور آمده: الْمَرْأَةُ الَّتِي لَا تَحِيضُ مِثْلُهَا وَ لَمْ تَحِضْ كَمْ تَعْتَدُّ قَالَ ثَلَاثَةَ أَشْهُرٍ. درروایتی از کافی آمده: سَأَلْتُهُ عَنِ الْمَرْأَةِ يُسْتَرَابُ بِهَا وَ مِثْلُهَا تَحْمِلُ وَ مِثْلُهَا لَا تَحْمِلُ وَ لَا تَحِيضُ وَ قَدْ وَاقَعَهَا زَوْجُهَا كَيْفَ يُطَلِّقُهَا. بعید نیست در روایت محمد بن حکیم هم عبارت به صورت این روایت کافی باشد. یعنی عبارت در واقع «لا تحیض مثلها و تحیض مثلها و لم تحض» باشد. احتمالا از تحیض اول به تحیض دوم پرش قلم اتفاق افتاده است. یکی از تحریفات شایع در نسخ خطی همین پرش قلم از کلمه ای است که تکرار شده باشد. همین تحریف در جامع احادیث الشیعه اتفاق افتاده است. عبارت روایت کافی که به این صورت است: وَ مِثْلُهَا تَحْمِلُ وَ مِثْلُهَا لَا تَحْمِلُ وَ لَا تَحِيضُ این عبارت در جامع احادیث الشیعه به این صورت آمده است: «و مثلها لا تحمل و لا تحیض» یعنی از «مثلها» به «مثلها»ی بعدی پرش کرده است و کلمات بین این دو حذف شده است. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2050
📚 انکار مشاهده ی شخص امیرالمومنین هنگام مرگ توسط شیخ مفید؟؟؟!!!! مرحوم شیخ مفید فرموده: روایات متواتر و اجماع اهل امامت بر این است که محتضر رسول خدا و امیرالمومنین را می بیند؛ اما به اعتقاد من معنای رویت محتضر علم به ثمرات ولایت اهل بیت یا شک در آن یا کوتاهی نسبت به آن می باشد نه اینکه اجسام ایشان را ببیند...مثل آیه من یعمل مثقال ذره خیرا یره .... بله عده ای از حشویه معتقدند که محتضر جسم امیرالمومنین را می بیند و ایشان در مکان محتضر حاضر می شوند... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://www.mobahathah.ir/showthread.php?tid=2071
📚 معنای جواز امر در روایات؟؟!!! در عده ای از روایات در مورد اینکه معاملات صبی از چه زمانی نافذ است، تعبیراتی به این صورت آمده است که اگر بالغ شد«جَازَ أَمْرُهَ فِي الشِّرَاءِ وَ الْبَيْع‏» 📱 @mobahathah_ir استاد قایینی می فرماید جمع این امر در عبارت «جَازَ أَمْرُهُ»، اوامر است به معنای سلطه و اعمال ولایت؛ مراد از این امر، آن امری نیست که جمع آن امور است به معنای اشیاء که فقط شامل بیع و شراء شود.تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2004
📚 در نماز خواندن زن و مرد در محاذات هم، نماز هر دو باطل است یا نماز متاخر ؟؟!!! نماز خواندن زن و مرد به محاذات یکدیگر نزد برخی محکوم به حرمت و نزد برخی دیگر محکوم به کراهت است. صاحب عروه حکم مذکور را -اعم از این که کراهت باشد و یا حرمت- مختص فرضی می داند که زن یا مرد نماز را مقارن نماز دیگری به جا آورد. اما در صورتی که یکی از آن دو بر دیگری تقدم داشته باشد، حرمت و کراهت تنها متوجه شخص متاخر و لاحق است استاد شهیدی همانند محقق خوئی و آقای سیستانی رأی مرحوم صاحب عروه را مخالف اطلاق روایات ناهیه دانسته‌اند. به این بیان که: اطلاق صحیحه ادریس بن عبدالله: إِنْ كَانَتْ قَاعِدَةً فَلَا يَضُرُّهُ وَ إِنْ كَانَتْ تُصَلِّي فَلَا و یا صحیحه زراره لَا تُصَلِّي الْمَرْأَةُ بِحِيَالِ الرَّجُلِ إِلَّا أَنْ يَكُونَ قُدَّامَهَا وَ لَوْ بِصَدْرِهِ شامل فرضی که مرد در اثناء نماز زن، شروع به نماز کرده است نیز می شود. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1953&pid=7287#pid7287
📚 شرع در حکم عقلی تصرف نمی کند !!؟؟ مرحوم اخوند خراسانی قائل است که حجیت به معنای منجزیت و معذریت قابل جعل ابتدایی و اصالی است، محقق نایینی می‌گوید که این معذریت و منجزیت حکم عقل است، یعنی استحقاق عقاب علی المخالفۀ بحکم العقل و شارع نمی توانند در حکم حاکم دیگر دخالت کند. جوابش این است که اگر شارع تعبد کرد موضوع حکم عقل را درست کرده است نه اینکه در حکم خود عقل تصرف کرده باشد. شارع صرفا فرد برای موضوع حکم عقل درست کرده است نه اینکه تصرف در خود حکم عقل کرده باشد. دلیلش این است که.... عقل مواجه می شود با شارعی که له الإعتبار و الحکم... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1664&pid=6652#pid6652
📚 مناشی سقط در سند !!؟؟ استاد شبیری فرمودند: تعلیق سند به اعتماد سند قبل است. به فرض طریق شیخ کلینی این گونه بوده است: «عده من اصحابنا عن احمد بن محمد عن الحسن بن محبوب» در روایت بعدی بیان کرده است: «احمد بن محمد عن الحسن بن محبوب» این روایت دوم تعلیقی بوده و به اعتماد سند قبلی، عده من اصحابنا از صدر سند افتاده است. در موارد متعددی اتفاق افتاده که شیخ طوسی با مراجعه به کافی، توجه به تعلیق سند نکرده و احمد بن محمد را در صدر سند دیده و محمد بن یعقوب را در صدر سند آورده و سند این گونه شده است: «محمد بن یعقوب عن احمد بن محمد عن الحسن بن محبوب» به خصوص مورد احمد بن محمد خصوصیتی دارد که موجب طبیعی تر شدن این اشتباه است. آن خصوصیت این است که شیخ کلینی هم در مشایخ مستقیم او احمد بن محمد وجود دارد و هم در مشایخ با واسطه او احمد بن محمد وجود دارد. همین نقل مستقیم محمد بن یعقوب، منشأ اشتباه در برخی از موارد شده هر چند در غالب موارد شیخ طوسی صحیح رفتار کرده و سندهای تعلیقی را دقت کرده است. همچنین...... @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1641
📚 بیان چند مثال از مصادیق ما فرض الله و ما سنّ النبی؟؟؟!!!! الفریضة ما فرضه الله، والسنّة ما سنّه النبيّ (ص). فرائض احکامی هستند که در قرآن بیان شده‌اند، اما سنن احکامی هستند که توسط رسول گرامی اسلام (ص) جعل گشته‌اند. مثلاً 1- در قرآن شراب انگوری (خمر) حرام شده و پیامبر (ص) شراب خرما (نبیذ) را هم حرام فرمودند. 2- در قرآن ربای نسیئه (در مکیل و موزون و معدود)حرام شده و پیامبر (ص) ربای نقدی را هم (تنها در مکیل و موزون) حرام فرمودند. 3- نماز تا سال پنجم بعثت دو رکعتی بودند و ایشان به نماز مغرب یک رکعت و به نمازهای ظهر و عصر و عشا دو رکعت اضافه فرمودند البته ناگفته پیداست هر مسلمان موظف است همان گونه که به فرائض عمل می‌کند به سنن هم عمل کند؛ چرا که: "مَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا" (هرچه پیامبر (ص) برایتان آورد را بگیرید و از هرچه شما را بازداشت عقب بنشینید) 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2052
📚نکاتی در مورد قتل فرزند توسط پدرش؟؟!!! گاه به غلط گفته‌ می‌شود پدر حق دارد فرزندش را بکشد. اگر حق داشت که نباید به زندان برود و دیه و کفاره بدهد. بله قصاص‌ نمی‌شود اما قصاص نشدن به معنای حق داشتن نیست. اگر شما دیوانه‌ای را بکشید قصاص‌ نمی‌شوید ولی آیا حق دارید دیوانه را بکشید؟!! 📱 @mobahathah_ir چرا پدر قصاص‌ نمی‌شود؟ سوالی است که افکار عمومی می‌پرسند و می‌گویند اگر حکم قصاص باشد ما شاهد چنین فجایعی نخواهیم بود. قصاص نشدن پدر، باعث سوء استفاده شده و جرم زاست. تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2068
📚 تخصیص خطابات شرعیه به قادرین توسط لا یکلف الله نفسا ؟؟؟!!!! یکی از اشکالاتی که بر خطابات قانونیه مطرح شده است این است که خطابات شرعیه مقید به قادرین هستند زیرا ایه « لا یکلف الله نفسا الا وسعها» دلالت میکند که خداوند به عاجز تکلیف نمیکند. در جواب گفته شده است که ایه شریفه ناظر به فعلیت حکم نیست بلکه ناظر به تنجز احکام است و تنجز احکام عاجز را مانع میشود. زیرا در ایه شریفه بحث کلفت مطرح شده است صرف فعلیت قانون که کلفت زا نیست؛ بلکه تنجز حکم است که کلفت اور است 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2063
👨👨👦👦مباحثه، تالار علمی فقاهت🏆🏆 نکات ناب از دروس سطح و خارج فقه و اصول و مطالب آزاد علمی با قابلیت بحث و تبادل نظر ➕ نظارت توسط اساتید و مسئولین مرتبط 👇👇👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir آدرس کانال در سروش 👇👇👇👇 https://sapp.ir/mobahathah_ir آدرس کانال در ایتا 👇👇👇👇 https://eitaa.com/mobahathah_ir آدرس کانال در بله 👇👇👇👇 http://ble.im/join/NzY3ZTEzYT آدرس کانال در تلگرام 👇👇👇👇 T.me/mobahathah
📚 دو معنای ضرر : آسیب رسانی و آسیب بینی؟؟؟!!!! ضرر به معنای اسم مصدری یا وصف متقوم به ضار است (آسیب رسانی) یا وصف متقوم به متضرر (آسیب بینی) ؟؟ استعمالات روایی : در برخی از موارد استعمال ضرر، روشن است آسیب رسانی مراد است 1- إِذَا أَدْرَكَ الرُّطَبُ وَ نَضِجَ ذَهَبَ ضَرَرُ الْبَاذَنْجَان‏ به این معنا که زمان خرما پزان، ضرر رساندن 2- امْنَعْنِي مِنْ كُلِّ عَمَلٍ أَوْ فِعْلٍ أَوْ قَوْلٍ يَكُونُ مِنِّي أَخَافُ ضَرَرَ عَاقِبَتِه‏ به معنای ضرر رساندن عاقبت است 3- يَا فُضَيْلُ وَ اللَّهِ لَضَرَرُ هَؤُلَاءِ عَلَى هَذِهِ الْأُمَّةِ أَشَدُّ مِنْ ضَرَرِ التُّرْكِ وَ الدَّيْلَم 4- خَيْرُ تُمُورِكُمُ الْبَرْنِيُّ يَذْهَبُ بِالدَّاءِ وَ لَا دَاءَ فِيهِ وَ يَذْهَبُ بِالْإِعْيَاءِ وَ لَا ضَرَرَ لَهُ اما در طرف مقابل در برخی از استعمالات، به معنای آسیب دیدن است 1- أَرْبَعَةٌ لَا يَدْخُلُ عَلَيْهِمْ ضَرَرٌ فِي الْمِيرَاثِ الْوَالِدَانِ وَ الزَّوْجُ وَ الْمَرْأَةُ. 2- فَأَصَابَهُ ضَرَر به این معنا که تضرر به او وارد شده است. 3- شعر معروف دعبل است: مَا يَنْفَعُ الرِّجْسَ مِنْ قُرْبِ الزَّكِيِّ وَ مَا عَلَى الزَّكِيِّ بِقُرْبِ الرِّجْسِ مِنْ ضَرَر 4- أَصَابَهَا مِنْ ذَلِكَ ضَرَرٌ شَدِيد در کلام لغوی ها نیز هر دو نوع استعمال وجود ... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2067&pid=7566#pid7566
📚 اهل سنت زنا زاده نیستند ؟؟!!! در صحیحه ابی الحسن الحذاء آمده است: «كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَسَأَلَنِي رَجُلٌ مَا فَعَلَ غَرِيمُكَ قُلْتُ ذَاكَ ابْنُ الْفَاعِلَةِ فَنَظَرَ إِلَيَّ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع نَظَراً شَدِيداً قَالَ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنَّهُ مَجُوسِيٌّ أُمُّهُ أُخْتُهُ فَقَالَ أَ وَ لَيْسَ ذَلِكَ فِي دِينِهِمْ نِكَاح.» .... وقتی امام تحمّل نمی‌کند فرزندِ کسی را که با خواهر خویش ازدواج کرده و صاحب فرزند شده فقط و فقط به خاطر اینکه تدیّن به دین باطلی داشته است که چنین نکاحی را جائز می شمرد، زنا زاده بنامیم آیا در مورد مخالفین می فرماید تمامی اینها زنا زاده اند؟! اهل سنتی که خمس ادا نمی کنند مانند همان مجوسی هستند، چرا که در دین و اعتقادشان چنین حکمی را قائل نیستند؛ اما اینکه از آن حیث که پولی که متعلّقِ سهمِ امام علیه السلام هست را به مهریه ی زنانشان در آورده اند؛ پس نکاحشان زناء محسوب شود؛ این تفسیری عرفانی است، نه فقهی!!!. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2014
انشالله به زودی مطالب مجله تا اجتهاد و لوح ذکری در کانال قرار خواهد گرفت
📚 موضوع قاعده ی دفع ضرر محتمل !!؟؟ اگر مراد از ضرر محتمل صرفا عقاب باشد می توان حکم به تقدم قبح عقاب بلا بیان بر دفع ضرر محتمل کرد زیرا احتمال عقاب منتفی است. اما اگر موضوع اعم از عقاب و ابتلای به مفاسد واقعیه و ترک مصالح واقعیه باشد نمی توان حکم به تقدم قبح عقاب بلا بیان بر دفع ضرر محتمل کرد. 📱 @mobahathah_ir البته باید این نکته را هم لحاظ کرد که آیا ضرر منجبر به مصالح بالاتر هم عقل حکم به وجوب دفعش می کند مثلا بافرض وجود مصلحت تسهیل، حکم عقل به وجوب دفع ضرر واضح نیست. تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1642
📚 توثیق معلی بن محمد؟؟؟!!!! آیت الله شبیری راجع به معلی بن محمد فرموده اند:در وثاقت معلی بن محمد بصری اختلاف است که ما او را ثقه می دانیم؛ زیرا اولا اکثار روایت حسین بن محمد بن عامر که ثقه واستاد کلینی است 2- احمد بن ادریس هم که از مشایخ کلینی است از او اکثار دارد 3- نجاشی راجع به او گفته است کتبه قریبه یعنی قریب به ثواب است. بله نجاشی در مورد او فرموده: مضطرب الحدیث و المذهب. اما این کلام مخل به وثاقت نیست زیرا جمع آوری روایات غیر معروف و منکر در کنار احادیث معتبر مخل به وثاقت نیست. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2066
📚📚مجله تا اجتهاد 📃 چکیده مقاله مدت عده در ازدواج موقت یکی از فروعات مهم در کتاب نکاح مقدار عده زن ذات الاقراء در ازدواج موقت است. با توجه به اینکه خاستگاه اختلاف نظرها، اختلاف روایات و اختلاف در کیفیت جمع میان آنها ست ، لازم است روایات بیان و محور بررسی قرار گیرد. در این مسأله هفت دسته از روایات وجود دارد که کمترین مدت مطرح شده در این روایا ت، یک حیض است. در روایات دیگر، یک حیض و نصف، یک حیض و یک طهر، دو حیض، دو طهر، چهل وپنج روز و چهل وپنج شب ذکر شده است. به نظر می رسد جمع عرفی بین این روایات، حمل آنها بر اختلاف مراتب فضیلت است، به این بیان که عده نگه داشتن به اندازه یک حیض واجب است و افزون بر یک حیض از باب افضل مراتب واجب است و عدم وجوب آن توسط شارع مقدس از باب مصلحت در ترخیص یا مفسده داشتن الزام است... 👇👇👇👇👇 این مقاله در مرکز فقهی امام محمد باقر از دروس خارج فقه آیت الله شبیری به همت آقای سنایی تنظیم شده است و در مجله تا اجتهاد به چاپ رسیده است
📚 حدیثی صریح در تکلیف کفار به فروع ؟؟؟!!!! یکی از مبانی موثر در فروع متعدد فقهی، بحث تکلیف کفار به فروع است که برخی علماء (نظیر مرحوم نراقی در عوائد) مستقلا به بحث درباره ی آن پرداخته اند. ممکن است روایت ذیل صریح در تکلیف کفار به فروع به نظر می رسد: ...فَإِنَّهُ حَدَّثَنِي أَبِي عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ جَمِيلٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ‏ سُئِلَ عَمَّا نَدَبَ اللَّهُ الْخَلْقَ إِلَيْهِ أَ دَخَلَ فِيهِ الضَّلَالَةُ قَالَ نَعَمْ وَ الْكَافِرُونَ دَخَلُوا فِيهِ- لِأَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَمَرَ الْمَلَائِكَةَ بِالسُّجُودِ لآِدَمَ فَدَخَلَ فِي أَمْرِهِ الْمَلَائِكَةُ وَ إِبْلِيس‏... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2081&pid=7614#pid7614
📚 توضیح بیشتری نسبت به روایت ابان در مورد دیه انگشتان ؟؟؟!!!! احادیث ما در مدینه تولید و در کوفه تدوین شده‌اند و لذا برای فهم آنها با پیش‌زمینه‌های ذهنی سائل و چیزهایی که امام (ع) مد نظر داشته‌اند باید فقه اهل سنت در این 2 شهر را بدانیم و بر آن مسلط باشیم: برای مدینه فقه مالک و برای کوفه فقه ابوحنیفه. این را هم بنده اضافه کردم که وقتی شخص به محضر امام (ع) مشرف شده و حکمی را سؤال می‌کند قاعدتاٌ سؤال وی به تعبیر امروزی در خلأ شکل نگرفته و متأثر از اجواء فقهی معاصران اوست. ابان نیز در کوفه تنها از این سنت پیامبر (ص) خبر داشته که دیۀ زن نصف دیۀ مرد است و گمان می‌کرده این امر مطلق است (هم در دیۀ نفس و هم در دیۀ اطراف و هم در دیۀ منافع) و امام (ع) با گفتن این‌که: «مهلا، يا أبان! هكذا حكم رسول الله (ص) أنّ المرأة تعاقل الرجل إلى ثلث الدية، فإذا بلغت الثلث رجعت المرأة إلى النصف» او را متوجه سنت دیگری که در این زمینه از رسول خدا (ص) وجود دارد می‌فرمایند که در دیۀ اطراف و منافع دیۀ زن و مرد تا ثلث دیۀ مرد یکسان است توضیح این نکته هم ضروری است که جناب استاد معتقدند «قیاس» در عبارت «يا أبان، إنك أخذتني بالقياس، والسنة إذا قيست محق الدين» هیچ ربطی به قیاس اصطلاحی ندارد و منظور از قیاس در این جا قاعدۀ کلی است. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2058
📚 جواز لمس بدن بیمار نامحرم با دستکش؟؟!!! مرحوم تبریزی فرموده است پزشک و پرستار می تواند با دستکش پزشکی بدن بیمار نامحرم را لمس کند. استاد قایینی می فرمایداصل در این مسأله نصوصی است که در مقام وارد شده است. 📱 @mobahathah_ir استاد قایینی می فرماید کلام مرحوم تبریزی قابل التزام نیست. تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1868&pid=7071#pid7071
📚 نقلهای مختلف حدیث لا ضرر ؟؟!!! آیت الله سیستانی حفظه الله با تتبع حیرت انگیزی که در حدیث لا ضرر آنهم قبل از ابزار کامپیتری داشتند هشت نقل برای لا ضرر پیدا کردند که ما نیز چند مورد به آن اضافه می کنیم که در مجموع سیزده نقل میشود : ۱.لا ضرر و شق النخل : ان نخله کانت بین رجلین فاختصما فیهما الی النبی صلی الله علیه و سلم فقال احدهما اشققها نصفین بینی و بینه فقال النبی صلی الله علیه و سلم لا ضرر فی الاسلام یتقاومان فیها. 2.لا ضرر و حدیث شفعه : قضی رسول الله بالشفعه بین الشرکاء فی الارضین و المساکن و قال لا ضرر و لا ضرار و قال اذا رفت الارف و حدت الحدود فلا شفعه(و نقلهای شبیه این) 3. لا ضرر و قضیه معروف سمره بن جندب : ان سمره بن جندب کان له عذق فی حایط لرجل من الانصار... کان یمر الی نخلته و لا یستاذن ...فقال رسول الله للانصاری اذهب فاقلعها و ارم بها فانه لا ضرر و لا ضرار(و نقلهای شبیه آن) 4. لا ضرر و عذق ابی لبابه : کانت لابی لبابه عذق فی حایط رجل فکلمه فقال انک تطأ حایطی الی عذقک فانا اعطیک مثله فی حایطک فاخرجه عنی فابی علیه فکلمه النبی صلی اللخ علیه و سلم فیه فقال یا ابا لبابه خذ مثل عذقک فضمها الی مالک اکفف عن صاحبک ما یکره فقال ما انا بفاعل قال فاذهب فاخرج له عذقا مثل عذقه الی حایطه ثم اضرب فوق ذلک بجدار فانه لا ضرر فی الاسلام و لا ضرار. 5. لا ضرر و منع فضل ماء : قضی رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم بین اهل المدینه فی مشارب النخل انه لا یمنع نفع الشی و قضی فی اهل البادیه انه لا یمنع فضل ماء لیمنع به فضل کلاء و قال لا ضرر و لا ضرار. 6.لا ضرر هدم جدار : سئل عن جدار لرجل و هو ستره فی ما بینه و بین جاره سقط فامتنع عن بنائه قال لیس یجبر علی ذلک الا ان یکون وجب ذلک لصاحب الدار الاخر بحق او بشرط فی اصل الملک و لکن یقال لصاحب المنزل استر علی نفسک فی حقک ان شئت قیل له فإن کان الجدار له لم یسقط و لکنه هدمه او اراد هدمه اضرارا بجاره لغیر حاجه منه الی هدمه قال لا یترک ذلک ان رسول الله ص قال لا ضرر و لا اضرار فان هدمه کلف ان یبنیه. 7.لا ضرر و لا ضرار تنها. 8. لا ضرر و قتل بهایم : جاء رجل الی عمر بن الخطاب و معه رجل فقال ان بقره هذا شقت بطن جملی فقال عمر قضی رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فیما فیما قتل البهایم انه جبار و الجبار الذی لا دیه له و لا قود. فقال امیر المومنین علیه السلام قضی النبی ص لا ضرر و لا ضرار ان کان صاحب البقره ربطها علی طریق الجمل فهو له ضامن فنظروا فاذا تلک البقره جاء بها صاحبها من السواد و ربطها علی طریق الجمل فاخذ عمر برایه علیه السلام و اغرم صاحب البقره ثمن الجمل. 9. لا ضرر و جعل الخشب علی الجدار : قال رسول الله صلی الله علیه و سلم لا ضرر و لا ضرار و للرجل ان یجعل خشبه فی حایط جاره و الطریق المیتاء سبعه اذرع. 10. ان النبی صلی الله علیه و سلم قال لا ضرر و لا ضرار و ان رسول الله ص قضی فی مشارب النخل بالسیل الاعلی علی الاسفل یشرب الاعلی و یدور الماء الی الکثیر ثم یسرح الماء الی الاسفل و کذلک حتی ینقضی الحوایط و یفنی الماء. 11. لا ضرر و لا ضرار من ضار ضاره الله و من شاق شق الله علیه. 12. لا ضرر و نخله لرجل فی حایط قوم : کانت نخله لرجل فی حایط قوم فارادوه ان یبیعهم فابی فذکر ذلک لرسول الله صلی الله علیه و سلم فقال لا ضرر فی الاسلام. 13. لا ضرر و عتق عبد مشترک : من اعتق شرکا له فی عبد اعتق علیه و اقیم علیه لان رسول الله صلی الله علیه و سلم قال لا ضرر و لا ضرار. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1945
📚 کراهتِ در روایات، به چه معنا است؟؟!!!؟؟ برخی لفظ کراهت در روایات را ظاهر در کراهت مصطلحِ فقهی می‌دانند؛ از همین رو مرحوم محقق داماد برای اثبات کراهت محاذات زن و مرد در نماز به روایت إِنَّمَا سُمِّيَتْ مَكَّةُ بَكَّةَ لِأَنَّهُ يَبْتَكُّ فِيهَا الرِّجَالُ وَ النِّسَاءُ- وَ الْمَرْأَةُ تُصَلِّي بَيْنَ يَدَيْكَ وَ عَنْ يَمِينِكَ- وَ عَنْ يَسَارِكَ وَ مَعَكَ وَ لَا بَأْسَ بِذَلِكَ- وَ إِنَّمَا يُكْرَهُ فِي سَائِرِ الْبُلْدَان استدلال کرده است. به نظر استاد شهیدی این مبنی ناصحیح است؛ چرا که لفظ کراهت در روایات قطعاً ظهور در کراهت اصطلاحیه در مقابل حرمت نداشته است؛ کراهت در روایات به معنای لغوی یعنی «مبغوض بودن» استعمال شده که با حرمت نیز سازگار است. به طور مثال در قرآن کریم اموری چون زنا و قتل نفس و أمثال آن را نزد خداوند متعال مکروه دانسته است: ﴿كُلُّ ذلِكَ كَانَ سَيِّئُهُ عِنْدَ رَبِّكَ مَكْرُوهاً﴾ و یا در روایتی بیان شده است که امیرالمومنین علی علیه السلام از معاوضه‌ی دو وسق خرمای نامرغوب در مقابل یک وسق خرمای مرغوب_ که ربا است_ کراهت داشته‌اند نتیجه آن که «کراهت» در روایات قطعاً ظهور در کراهت اصطلاحیه ندارد و لاأقل ظهور آن در کراهت اصطلاحیه محرز نیست؛ بلکه آقای سیستانی ادعا دارند که کراهت در روایات ظهور در حرمت داشته است. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1938