eitaa logo
مباحثه فقاهت
5.7هزار دنبال‌کننده
953 عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 💠 دلالت تعبیر صالح بر وثاقت 👤 🔻درباره خالد بن جریر در رجال کشی؛ ص: 346 این عبارت نقل شده است: مُحَمَّدُ بْنُ مَسْعُودٍ، قَالَ: سَأَلْتُ عَلِيَّ بْنَ الْحَسَنِ، عَنْ خَالِدِ بْنِ جَرِيرٍ الَّذِي يَرْوِي عَنْهُ الْحَسَنُ بْنُ مَحْبُوبٍ فَقَالَ كَانَ مِنْ بَجِيلَةَ وَ كَانَ صَالِحاً. کان صالحا در تعبیر علی بن حسن بن فضال می تواند به یکی از دو معنا باشد: ... 📚 درس خارج فقه،۱۴۰۰/۸/۸ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2358 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
نقش روایات در تفسیر آیات معاملات.docx
27.7K
شماره 51 نشست علمی با موضوع: نقش روایات در تفسیر آیات معاملات 🎤 ارائه توسط استاد معظم سید محمد جواد شبیری زنجانی 📆زمان: یکشنبه 22 اسفند ماه 🔷مکان: مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام 🌐 کانال نشست و گزارشات علمی در ایتا 🆔 @neshast_mfemb ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠سروده ای از مرجع عالیقدر مرحوم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (قدس سره) 🔹با عنوان "غم هجر" دلم ز هجر تو ای یار خوب رو، خون است نپرسی از من مسکین که حال تو، چون است شبم ز هجر تو روز است و روز همچون شام ز دوریت غم و دردم هماره افزون است بیا به کلبه بیمار خویش از سر مهر که از فراق تو حالش بسی دگرگون است به من ببین که ز هجران روی دلجویت ز چشمم اشک روان همچو شطّ جیحون است ایا امین خدا ای که زیر رایت تو مسیح و آدم و نوح و کلیم و هارون است طفیل هستی تو جن و انس و حور و ملک سپهر و مهر و مه و کوه و دشت و هامون است خوشا به دور تو و عصر و عهد و دولت تو که حکم، حکم خداوند و عدل و قانون است ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🍀شب رفته وهنگامِ سحر آمده است 🍀بر کلِّ جهانیان خبر آمده است 🍀ای منتظران و عاشقانِ مهدی 🍀میلادِ امامِ منتَظَر آمده است 🌸🍃 ولادت با سعادت منجی عالم بشریت حضرت ولی عصر (عج) مبارک باد ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
📌 شماره 91 بر روی سایت مدرسه فقهی بارگذاری شد. http://fa.mfeb.ir/?p=19524 ✅مراکز علمی و پژوهشی که متقاضی دریافت لوح پژوهشی ذکری برای نصب در مراکز خود هستند، به مدیر کانال اطلاع دهند. 🆔@mfebir ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
05 Zekra 91 low quality.pdf
1.45M
💠 نسخه قابل چاپ 🔸 شماره 91 ✅مطالب خود را برای چاپ در شماره های بعدی به آدرس 🆔 @mfebir ارسال بفرمایید. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
لوح پژوهشی ذکری 91.png
28.84M
💠 نسخه قابل چاپ با فرمت png 🔸 شماره 91 ✅مطالب خود را برای چاپ در شماره های بعدی به آدرس 🆔 @mfebir ارسال بفرمایید. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 تقیید "اوفوا بالعقود" به "الا عقدا احل حراما أو حرم حلالا" 👤 📝یکی از راه‌هایی که برای تصحیح شرعی عقود مستحدثه دنبال می شود ، تمسک به اطلاق آیه شریفه "اوفوا بالعقود" می باشد. اشکالات متعددی به این طریق وارد شده است که یکی از این اشکالات ، تقیید این اطلاق به قید شروط واجب الوفا (الاشرطا احل حراما أو حرم حلالا) می باشد. استاد در تبیین این تقیید می فرمایند: ... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2519&pid=9032#pid9032 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠موافقت با اخباری‌ها در این که راهی برای اعتبارسنجی مواد قضایا نداریم 👤 منطق تنها متکفل اثبات صحت استدلال از لحاظ صورت است و نسبت به ماده‌ی استدلال هیچ ضابطه‌ای نداریم که نشان دهد که ماده‌ی استدلال صحیح است یا فاسد. این نزاع مشهور بین اخباری‌ها و اصولی‌ها است؛ اخباری‌ها می‌گفتند........ 📚 درس خارج اصول،11 اسفند 1400. ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2515 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 تشکیک در صدور برخی مطاعن دشمنان اهل بیت!! 🔻 شیخ صدوق در عیون اخبار الرضا روایتی نقل می کند که بخشی از آن دلالت بر جعل برخی مطاعن برای دشمنان اهل بیت دارد با این هدف که همان امر مذموم به اهل بیت نسبت داده شود........ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2502&pid=8987#pid8987 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 فارق بین حجیت خبر حسّی و عدم حجیت خبر حدسی 👤 📝 مهم ترین فرقی که بین بین خبر حسّی و خبر حدسی وجود دارد، بگونه ای که موجب حجیت خبر حسّی و عدم حجیت حدسی می گردد، این است؛ که در خبر حسی مقتضی برای حجیت خبر وجود دارد و اگر مانعی مثل علم به خلاف واقع بودن آن خبر یا بطلان آن و...، وجود نداشته باشد، حجت است. اما در خبر حدسی، فارغ از علم و اطمینان به وجود یا عدم مانع، اصلاً... 📚درس خارج فقه 1400/12/18 ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2495 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 استدلال بر حجیت شهرت 👤 🔻 برخی آقایان همچون مرحوم شهید صدر تمام الملاک برای حجیت امارات را کاشفیت و غلبه مصادفت با واقع دانسته اند. عده ای خواستند با این بیان سایر ظنونی که در دزجه کاشفیت با امارات معتبره یکسان هستند را با استناد به وجود ملاک کاشفیت حجیت بخشند و مثلا بگویند شهرت هم در درجه کشف همانند خبر ثقه است پس شهرت هم حجت است. یکی از جواب هایی که به این استدلال داده شده ... . 📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۰/۱۲/۲۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2510 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 عدول مرحوم صدوق از مقدمه فقیه!! 👤 🔻مرحوم صدوق در مقدمه ی فقیه فرموده: همه ی آنچه در این کتاب آوردم بر طبق آن فتوا می دهم و حکم به صحت آن می کنم و معتقدم حجت بین من و خداست. مرحوم محمد تقی مجلسی در روضه المتقین فرموده: مرحوم صدوق در موارد فراوانی روایات معارض را در فقیه آورده و کثیرا از ضعفاء‌ نقل کرده است.لذا ایشان از مقدمه فقیه عدول کرده. مرحوم وحید بهبهانی هم معتقد است که صدوق در موارد فراوانی روایت را در فقیه آورده و به مضمون آن فتوا نداده بلکه به خلاف آن فتوا داده است.... 📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۱۲/۱۸ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2518&pid=9030#pid9030 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 فنای عنوان در معنون و توضیح «بالنظر التصوری» و «بالنظر التصدیقی» در کلام شهید صدر 👤 📝 در قضیه «النارُ کلیٌ»، آن چیزی که واقعا موضوع است، همین تصویر نار است و ما خود آن موضوع واقعی را در ذهن احضار کرده ایم و حکم را واقعا بر همان موضوع حمل نموده ایم و لذا آقای صدر تعبیر می کنند «النار بالنظر التصدیقی کلیٌ» در واقع تصدیق می شود که این موضوعی که احضار شده است، همان موضوع واقعی‌‌ست که حکم بر آن حمل می شود. اما در قضیه «النار محرقه».... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2503 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 امکان تغایر ملاک ثبوتی با موضوع تکلیف 👤 🔻گاهی ملاک ثبوتی حکم شیئی است ولی مولا عنوان دیگری که احیانا با عنوان اصلی مغایر است را در موضوع تکلیف اخذ می کند. فرض کنید قانونگذار می خواهد به منظور جلوگیری از دزدی قانون دستگیری دزد ها توسط پلیس را جعل کند اما اگر ملاک ثبوتی را موضوع قرار دهد و مثلا بگوید هر پلیسی موظف است دزد ها را دستگیر کند و تشخیص دزد را به خود پلیس واگذار کند هم تشخیص دزد از غیر دزد مشکل است و هم زمینه سوء استفاده برخی پلیس ها را فراهم میکند لذا برای ضابطه مند شدن ... . 📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۰/۱۲/۲۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2509 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠حد فحص از مخصص برای تمسک به عام 👤 مشهور بین علما این است که عام قبل از فحص از مخصص حجت نیست و باید از مخصص فحص کرد. اما چه مقدار باید در بین آیات یا روایات فحص کرد تا بتوان به عام تمسک کرد؟ برخی اطمینان و برخی خروج مخصص از معرضیت را معیار دانسته‌اند اما نظر مختار این است که........ 📚 درس خارج اصول، 17 اسفند 1400. ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2520 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 برداشتی اشتباه از وثاقت یونس بن عبدالرحمن!! 🔻 یکی از روایاتی که در بحث حجیت خبر واحد بدان استناد می شود سوال راوی از حضرت راجع به وثاقت یونس بن عبدالرحمن است. به این تقریب که در نزد راوی حجیت خبر ثقه مفروغ بوده فقط از امام راجع به صغرای آن که یونس باشد سوال پرسیده است و امام کبرای مفروغ در ذهن او راتخطئه نکردند اما این برداشت درست نیست زیرا..... ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2523&pid=9051#pid9051 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 صحت انتساب کتاب "المسائل الصاغانية" موجود به شیخ مفید 👤 📝یکی از تالیفاتی که در کلام دانشمندان رجالی از کتب شیخ مفید دانسته شده است، کتاب "المسائل الصاغانیة" می باشد. ولکن آقای خوئی معتقد است که این کتابی که دست ما هست ، معلوم نیست آن کتابی باشد که شیخ مفید به نام المسائل الصاغانیة تالیف کرده است، چرا که گاهی مستنسخین کتاب‌های دیگران را به اسم کتاب یک بزرگی به صورت اشتباهی مطرح می‌‌کردند. و ایشان می فرماید: علائم وضع بر شیخ مفید هم در این کتاب محسوس است. "فی الکتاب اماراة تدل علی انه موضوع علیه". استاد در پاسخ از این تشکیک می فرماید : ... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2514&pid=9012#pid9012 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 شرطیت احتمال تأثیر در وجوب امر به معروف و نهی از منکر 👤 📝یکی از شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر، است. حال سوال این است که آیا احتمال تأثیر شرط واجب نیز هست یا خیر؟ مقتضای اطلاق این است که بگوییم، شرط واجب نمی باشد و بلکه شرط وجوب می باشد. کلام فقهاء هم موافق با شرطیت آن برای اصل وجوب است نه واجب. سوالی که اینجا ممکن است بشود این است که آیا یک چیزی می تواند هم شرط واجب و هم شرط وجوب باشد؟ پاسخ این است که بله چنین صورتی امکان دارد به این بیان که اگر آن شیء در اصل وجود مصلحت دخیل باشد، شرط وجوب است و اگر.... 📚درس خارج فقه ۱۳۹۵/۱۲/۱ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2526 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 هر عموم خصوص من وجهی تعارض نیست 👤 📝 معمولا ما در برخورد با دو روایتی که نسبتشان عموم خصوص من وجه است حکم به تعارض می کنیم و تخصیص را صرفا در موارد عام و خاص مطلق می دانیم. گاهی یک طائفه از روایات به لحاظ موضوع، اطلاق یا عمومیت دارد و طائفه دیگر از ناحیه حکم اطلاق یا عمومیت دارد. و لذا رابطه عموم خصوص من وجه شده است و مشهور قواعد باب تعارض را جاری نموده اند لکن مرحوم آقای خویی، شهید صدر و مرحوم آقای تبریزی بر این باورند که.... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2463 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 اقسام مخالفت روایات با کتاب 👤 مخالفت آیه با روایت به چهار صورت قابل تصور است: مخالفت به تباین، مخالفت به تفسیر، مخالفت به تطبیق و ........ 📚 درس خارج اصول، 25 اسفند 1400. ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2527 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠عدم دلالت فقرۀ«رضیً منه» بر رضای متأخر از بیع فضولی و رد دیدگاه مرحوم خوئی (ره) 👤 📝 از جمله ادلۀ منکرین صحت بیع فضولی، توقیع حمیری است به این بیان که در آن توقیع بیان شده است، که جواز ابتیاع کالا، فقط در سه صورت است: الف: خرید از مالک ب: خرید با رضایت مالک ج: خرید به أمر مالک و از آنجایی که بیع فضولی مشمول هیچ کدام از این موارد نمی شود، لذا باطل می باشد. مرحوم خوئی به این استدلال پاسخ داده اند و اتفاقاً این توقیع را از جمله ادلۀ مثبته صحت بیع فضولی شمرده اند. استاد شب زنده دار به پاسخ مرحوم خوئی دو اشکال اساسی وارد نموده اند به این بیان که.... 📚درس خارج فقه 1400/12/17 ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2496 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 ممنوعیت اخذ تمام روایات بنو فضال 🔻 شیخ انصاری در بحث اوقات نماز به هنگام مواجهه ی با روایت مرسله ی داود بن فرقد فرموده: سند روایت اگر چه مرسل است اما چون تا حسن بن علی بن فضال سند صحیح است و ما امر به اخذ کتب و روایات بنو فضال شده ایم می توان بدان استشهاد کرد. آیت الله خویی در نقد کلام شیخ فرمودند...... ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2528 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 نقش سیاق در کلام قرائن ظهورساز یکی از مباحث مهم علم اصول است که نقش به‌سزایی در فهم قرآن و روایات معصومین علیهم السلام دارند. تأثیر و نقش‌آفرینی قرائن در کلام مورد پذیرش همه قرار گرفته؛ اما آنچه منشأ اختلاف است، بحثی صغروی و در راستای تعیین مصادیق قرائن کلام است. سیاق به عنوان خصوصیت و فضای معنایی که از قرار گرفتن کلمات و جملات در کنار هم حاصل می‌شود، یکی از مواردی است که به عنوان مصداق برای قرائن کلام ذکر شده است و در مورد آن، بحث و گفتگو شکل گرفته است..... ✅ ادامه مطلب در این موضوع را در دنبال کنید. 👇🏼 fa.mfeb.ir/?p=19426/#ZOsoulK ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠وجه صحیح عدم تمسک به اصالة العموم برای اثبات تخصص 👤 فرض کنید که امام فرموده باشند که «یجب اکرام الفقراء» ما در خارج می‌دانیم که اکرام زید واجب نیست. آیا می‌توان به «یجب اکرام الفقراء» تمسک کرد و گفت که خروج زید به تخصص است نه به تخصیص یا نمی‌توان؟........ 📚 درس خارج اصول،11 تا 15 اسفند 1400. ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2516 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir