eitaa logo
مباحثه فقاهت
4.9هزار دنبال‌کننده
821 عکس
1 ویدیو
31 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمدباقرعليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه واصول و ايجاد فضاي علمی وتخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
اموال غیر خصوصی و چالشهای فقهی آن.docx
31.5K
شماره 52 نشست علمی با موضوع: اموال غیر خصوصی و چالش های فقهی آن 🎤 ارائه توسط استاد معظم مسیح بروجردی 📆زمان: چهارشنبه 11 خرداد ماه 🔷مکان: مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام 🆔 @neshast_mfemb ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸️ نکات ناب علمی 🔹️ رویدادهای پژوهشی 🔸️ نقد و نظر مباحث تالار 🔹️ جدیدترین مطالب دروس خارج 💠در کانال "مباحثه فقاهت"💠 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 بررسی شمول نفوذ حکم حاکم در کلام صاحب جواهر 👤 📝مرحوم صاحب جواهر می فرماید : «فلو ترافع شخصان على بيع شيء من المائعات و قد لاقى عرق الجنب من زنا مثلا عند من يرى طهارته فحكم بذلك كان طاهرا مملوكا للمحكوم عليه و إن كان مجتهدا يرى نجاسته أو مقلد مجتهد كذلك لإطلاق ما دل على وجوب قبول حكمه و أنه حكمهم (عليهم السلام) و الراد عليه راد عليهم، و يخرج حينئذ هذا الجزئي من كلي الفتوى بأن المائع الملاقي عرق الجنب نجس في حق ذلك المجتهد و مقلدته.» استاد شهیدی در اشکال به ایشان می فرماید: ... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2572&pid=9141#pid9141 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🌹 🌸آقای مهـربانِ دو دنیـا خوش آمــدی🍃ای نور چشمِ حضرٺ زهـرا خوش آمدی 💐 میلاد حضرت شمس الشموس ، انیس النفوس ، امام الرئوف، سلطان سریر ارتضا، امام علی بن موسی الرضـا المرتضی(عليه‌السلام) بر تمامی شیعیان و محبین آن حضرت مــبـــارکــ بـــاد. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 مانعیت قرائن ارتکازی از انعقاد اطلاق و راه به دست آوردن ارتکاز زمان صدور 👤 مهم‌ترین منبع در استنباط، دو متن است: متن قرآن و متن روایاتی که از معصومین به ما رسیده است. فهم این دو متن وابسته به فهم قرائن موجود در زمان صدور آنهاست. در بحث اطلاق، قرائن بر تقیید دو قسم هستند: قرائن لفظیه و قرائن ارتکازیه:........ 📚 درس خارج اصول، 7 خرداد 1401. ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2575 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 نقد روش حدیثی قطب راوندی 🔻 تقطیع در احادیث یکی از مشکلات علم الحدیث است و این تقطیع اختصاصی به وسائل الشیعه ندارد.مرحوم علامه ی مجلسی معتقد است راوندی روشش اختصار روایات بوده است و این اختصار به حدی بوده که در موارد فراوانی بیش از سه چهارم متن روایتی را که مرحوم صدوق نقل کرده است حذف کرده است. ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2573&pid=9144#pid9144 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
مجله_تااجتهاد ✅ وقت شرعی نماز جمعه ✔ غلام‌رضا احسنی 🔹 توضیحات: وقت شرعی نماز جمعه به معنای دو رکعت نماز از دو ناحیه ابتدا و انتهای وقت نیازمند بررسی است. در مقدمه به‌علت اهمیت چگونگی تعبیر از نماز جمعه در روایت‌ها، تعبیرهای گوناگون بررسی و نتیجه‌گیری شده و استعمال صلاة الظهر برای نماز جمعه، مورد تردید است. در بدنه اصلی مقاله، دو بخش ابتدای وقت نماز جمعه و انتهای آن، جداگانه پی‌گیری و به واسطه اجماع و روایت‌های گوناگون، اثبات شده است که اول وقت نماز جمعه زوال خورشید است. در بحث انتهای وقت نماز جمعه نیز، بعد از بیان شش نظر – به میزان زمان خطبه‌ها و نماز جمعه، یک ساعت بعد از زوال، رسیدن سایه به اندازه جسم سایه‌دار، امتداد به میزان وقت ظهر، رسیدن سایه به دو قدم و تضییق مطلق – و بررسی جداگانه ادله هریک از اقوال، قول به تضییق عرفی وقت نماز جمعه به‌علت وجود روایت‌های گوناگون دال بر تضییق و نبود شاهد واضحی بر هیچ‌یک از تضییقات بیان‌شده، ترجیح داده شده است. 🔹 واژگان کلیدی: وقت نماز جمعه، ابتدای وقت نماز جمعه، انتهای وقت نماز جمعه، زوال، تضییق عرفی. 🌐 لینک دانلود مقاله: http://taejtehad.mfeb.ir/article_38682.html 🆔@taejtehad_mfeb ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠درج روایات راوی موسی بن قاسم در کتاب او 🔻در تهذیب، مرحوم شیخ روایاتی را از موسی بن قاسم نقل کرده اند که در سند آن ها، موسی بن قاسم از افرادی روایت کرده که معاصر موسی بن قاسم و یا حتی متاخر تر از او هستند و طبعا نمی توان روایت موسی بن قاسم از آن ها را پذیرفت. به نظر می رسد که روایاتی از راوی راوی موسی بن قاسم که نام او هم موسی بوده (موسی بن الحسن بن عامر) و کتابی در باب حج داشته، وارد کتاب موسی بن قاسم شده و اشتباها این روایات از موسی بن قاسم نقل شده است... 👤 ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2577 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 دعوای وکیل و ولی و وصی و قیم 👤 یکی از شرایط صحت دعوی این است که ادعای مدعی لنفسه باشد و ادعای للغیر مسموع نیست. از این کبری ادعای ولی و وکیل و وصی و قیم استثناء شده است از نظر حضرت استاد این موارد هیچ کدام استثنای از آن قاعده نیستند ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2580 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 تفاوت بین توریه عرفی و توریه ادبی(آرایه ایهام) 👤 📝 ایهام یکی از صنایع ادبی است که یک لفظ یک معنای دور و یک معنای نزدیک دارد که شاعر گاهی معنای دور را اراده می کند و گاهی هر دو معنا را اراده می کند. مرحوم شیخ محمدرضا اصفهانی در وقایة الاذهان(ص 88) بین توریه عرفیه و توریه بدیعیه(همان صنعت ایهام در زبان فارسی) فرق گذاشته شده است به این که در توریه عرفیه متکلم لفظ را القاء می کند تا مخاطب معنای نزدیک را بفهمد اما او معنای دور را قصد می کند تا جمله کاذب نباشد.... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2579 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
(شماره سوم) 💠 شماره جدید سالنامه علمی تخصصی"پژوهش های رجالی" منتشر گردید. 🔻در این شماره می‌خوانید: 1⃣ وثاقت مشایخ ابن‌ابی‌عمیر، صفوان و بزنطی بر پایۀ توثیق عام طوسی در عدّه نویسنده:سید موسی شبیری زنجانی 2⃣ دلالت منصب وکالت از معصوم بر وثاقت نویسنده:سیدمحمدجواد شبیری زنجانی 3⃣ نگرشی نو به واقفۀ اصحاب امام کاظم (ع) در رجال طوسی نویسنده: هادی صابری 4⃣ اسماعیل‌بن‌ابی‌زیاد سکونی در منابع عامه: عناوین، مشایخ و روایات موازی نویسنده: محمد قندهاری 5⃣ بررسی نسبت اسماعیل‌بن‌ابی‌زیاد شامی و اسماعیل‌بن‌مسلم سکونی نویسنده: علی عادل‌زاده 6⃣ واکاوی سبک کلینی در روایت از بصائر الدرجات و نقش آن در تعیین مؤلف کتاب و تصحیح روایات مشترک نویسندگان: عمیدرضا اکبری، مجید جعفری ربانی‌ ✅ جهت مشاهده و دانلود مقالات به سایت مجله مراجعه بفرمایید: 🆔 http://rejal.mfeb.ir/volume/8 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
شماره 53 موضوع: فتوای معیار در قانون گذاری 🎤 ارائه توسط استاد معظم محمد جواد ارسطا 📆زمان: یکشنبه 29 خرداد ماه ⏱ساعت 19 🔷مکان: خ صفائیه انتهای کوچه 19 سمت راست مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام 🌐پخش آنلاین از طریق صفحه مدرسه فقهی در اینستاگرام 🆔 https://www.instagram.com/mfeb.ir 🌐پخش زنده از طریق کانال نشست و گزارشات علمی در ایتا 🆔 @neshast_mfemb ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 صاحب سر بودن ابوبصیر یحیی الاسدی 👤 🔻صاحب وسائل بر این عقیده است که ابی بصیری که عاصم بن حمید از او نقل می کند، ابی بصیر مرادی است. ایشان تعبیر «یعنی المرادی» یا «یعنی ابا بصیر المرادی» یا «یعنی لیثا» را در نقل راویانی مانند ابن مسکان، علی بن رئاب و عاصم بن حمید، اضافه کرده است. ما دو ابی بصیر داریم: ابی بصیر لیث مرادی و ابی بصیر یحیی اسدی. از زمان علامه حلی تصور این بوده که ابی بصیر لیث مرادی ثقه است و ابو بصیر یحیی اسدی واقفی است و روایات او بنابر مبنای عدم پذیرش روایات واقفه، قابل اعتنا نیست. به همین دلیل سعی علما بر آن بوده که قرائنی بیابند که ابو بصیر، مرادی است تا روایات را تصحیح کنند. مرحوم سید مهدی خوانساری رساله ای درباره ابی بصیر دارد که به "عدیمه النظیر فی احوال ابی بصیر" معروف شده است. ایشان در این رساله متعرّض دو نکته شده است: اولا: مراد از ابو بصیر در همه اسناد، ابو بصیر یحیی اسدی است حتی در روایات عاصم بن حمید، ابن مسکان و علی بن رئاب. تنها در روایات عبد الکریم بن عتبه هاشمی که روایات اندکی است، مراد از ابی بصیر لیث مرادی است. ثانیا ... 📚 درس خارج فقه، ۱۴۰۰/۰۹/۲۴ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2582&pid=9169#pid9169 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 اطلاق ثبوتی و اطلاق اثباتی 👤 در کلمات زیاد شنیده می‌شود که اطلاق ثبوتی و اطلاق اثباتی به کار می‌رود. «اطلاق ثبوتی» از قبیل «آدم برفی» است و اطلاق واقعی، اطلاق اثباتی است........ 📚 درس خارج اصول، 8 خرداد 1401. ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2581 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 تبیین صحیح از نظریه ولایت مطلقه فقیه مرحوم امام 👤 📝برخی معتقدند که مطابق با نظریه ولایت مطلقه فقیه مرحوم امام، ولی فقیه طبق مصلحت عامه می تواند واجبی را تعطیل کند. به عنوان مثال به بهانه کمبود ارز ، حج را تعطیل کند یا به بهانه افزایش تولید ، وجوب روزه را از گردن کارگرها بردارد. و لکن تبیین صحیح از نظریه مرحوم امام چنین نتیجه های خلاف ضرورت فقه را در پی ندارد. ... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2576 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰یادداشت محقق ✅ عدم لزوم اتحاد جهت احتیاط در اقتدای محتاط به محتاط 🔹در بحث نماز جماعت بین فقها اتفاقی است که مأموم نمی تواند در نماز منجز خود، به نماز احتیاطی امام اقتدا کند؛ زیرا شاید امام مأمور‌به واقعی نبوده است و مأموم به کسی اقتدا کرده است که مأمور به نماز نبوده است. اما آیا مأموم در نماز احتیاطی خود می تواند به نماز احتیاطی امام اقتدا کند یا خیر؟ 🔸مرحوم سید در این فرض فرموده است که: «يشكل اقتداء المحتاط بالمحتاط إلا إذا كان احتياطهما من جهة واحدة‌» و قریب به اتفاق محشین عروه این تفصیل را از ایشان پذیرفته‌اند که اگر جهت احتیاط مأموم و امام یکی باشد اقتدای مأموم به إمام جایز است. برای مثال اگر هر دو از جهت اینکه از روی جهل، سوره را ترک کرده‌اند-بنابر وجوب سوره در نماز-، نماز را اعاده می کنند یا از این جهت که هر دو از روی غفلت، جلسه استراحت را ترک کرده‌اند نماز را اعاده می کنند، در این دو صورت، هر یک می تواند به دیگری اقتدا کند. ✅ ولی حق این است که «اتحاد جهت احتیاط» نمی تواند معیار صحیحی برای جواز اقتدای محتاط به محتاط باشد؛ زیرا می توان فروض متعددی بیان کرد که اتحاد جهت نیست، ولی اقتدا صحیح است. ✳️ ادامه بحث و متن کامل مقاله را اینجا بخوانید: https://b2n.ir/q33294 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqh ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
اموال غیر خصوصی و چالشهای فقهی آن.docx
31.5K
شماره 52 نشست علمی با موضوع: اموال غیر خصوصی و چالش های فقهی آن 🎤 ارائه توسط استاد معظم مسیح بروجردی 📆زمان: چهارشنبه 11 خرداد ماه 🔷مکان: مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام 🆔 @neshast_mfemb ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 کتاب جامع احادیث الشیعه 👤 🔻با وجود اینکه جامع الاحادیث کتاب خوبی است و جمع آوری گسترده تری از وسائل دارد، اما خوش سلیقه نیست و همین باعث شده جایگاه خودش را پیدا نکند. به عنوان نمونه... 📚 درس خارج فقه، ۱۴۰۰/۰۹/۲۴ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2588 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 نبود قدر متیقن در مقام تخاطب، شرط جداگانه‌ای در مقدمات حکمت نیست 👤 مرحوم آخوند گفته است که اگر قدر متیقن در مقام تخاطب در کلام وجود داشته باشد، ظهور در اطلاق منعقد نمی‌شود. در توضیح می‌توان گفت گاهی احتمال داده نمی‌شود که برخی حصه‌ها خصوصیت و برتری‌ای نسبت به بقیه داشته باشند و گاهی ........ 📚 درس خارج اصول، 7 خرداد 1401. ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2578 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰یادداشت محقق ✅ توسعۀ مانعیت با استصحاب در صورت توسعه شرطیت 🔹فقها در فرضی که شخص مسبوق به حدث باشد و با شک به تحصیل طهارت به قصد رجا وارد نماز شود و بعد از نماز یقین کند که نماز را با طهارت آورده است، حکم به اجزا می کنند. همچنین در فرضی که با سبق به طهارت وارد نماز شود و بعد از نماز یقین کند که با حالت حدث نماز خوانده است حکم به عدم اجزا می کنند. ولی مرحوم آخوند در فرض دوم با مشهور مخالفت کرده و در باب اجزا فرموده که اگر کسی نماز را با استصحاب طهارت بیاورد مجزی است، گرچه بعد از اتیان نماز، کشف خلاف شود. به این بیان که ادلۀ لاتنقض، در ادلّۀ شرطیّت توسعه می دهد، و آن طهارتی که برای نماز شرط است را اعمّ از طهارت واقعی و ظاهری قرار می کند. لذا اگر بعداً کشف خلاف شود، کشف فقدان شرط نشده؛ چون طهارت ظاهری موجود بوده است، حکم به صحت نماز می شود. ✅ به نظر می رسد فرمایش مرحوم آخوند مبنی بر توسعه در ادلۀ شرطیت توسط استصحاب مبتلا به یک تالی فاسد است که یا ایشان باید از آن جواب بدهد یا بدان ملتزم شود، و آن عبارت است از اینکه اگر بپذیریم ادلۀ استصحاب، توسعۀ شرطیّت می دهد، باید بپذیریم که توسعۀ مانعیّت هم می دهد... ✳️ ادامه بحث و متن کامل مقاله را اینجا بخوانید: https://b2n.ir/j71666 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 امکان عرفی تقیید ادله ی رویت به تلسکوپ 👤 🔻 در نظر عرف عام زمانی می توان به اطلاق کلام تمسک کرد که تقیید امکان داشته باشد گاهی مراد از این امکان امکان عقلی است مثل بحث اخذ قصد قربت در متعلق امر که عده ای آن را محال می دانند و گاهی مراد امکان عرفی است. در بحث تمسک به اطلاق در مساله ی مستحدثه گفته شده است که اصلا امکان تقیید به صورت عرفی وجود نداشته است تا بتوان به اطلاق تمسک کرد.در بحث رویت هلال با تلسکوپ هم چون اصلا تلسکوپ در زمان صدور وجود نداشته است اطلاق کلام شامل آن نمی شود.استاد در جواب فرمودند:..... http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2591 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 معصومین علیه السلام 💠 استفاده تربیتی اسلام از پتانسیل موجود در قومیت ها 👤 🔻یک بحث مفصل و مهم این است که برخورد شریعت با سنت ها و حتی اصلاح آنها به چه نحو بوده است؟ بسیاری از مواقع، سنت های قومی پتانسیل هایی داشتند که دین از آنها استفاده می کرده و آن را اصلاح می کرده است. به عنوان نمونه، یکی از سنت های موجود در میان اعراب، سنت ترجیح عرب بر عجم بوده است. نحوه مبارزه با این سنت این نبوده که مستقیم با آن مبارزه شود. بلکه در روایات برای عرب معنای خاصی شده است چنانچه در روایتی بیان شده: « فَنَحْنُ الْعَرَبُ وَ شِيعَتُنَا الْمَوَالِي وَ مَنْ لَمْ يَكُنْ عَلَى مِثْلِ مَا نَحْن‏ عَلَيْهِ فَهُوَ عِلْج‏» این روایت به احترامات به عرب و موالی عرب، جنبه دینی داده ... 📚 درس خارج فقه، ۱۴۰۰/۱۰/۰۶ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2593 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 اجاره کردن عبا فاضل شربیانی اعیان‌منش بود، ولی از جهات روحی و معنوی خیلی ممتاز بود. آقا‌شیخ عبدالحمید شربیانی نوه‌ی فاضل شربیانی در مشهد برای من نقل می‌کرد: شخصی عبا نداشت و دلش عبا می‌خواست، ولی تمکّن مالی نداشت. به او می‌گویند که آقای شربیانی عبای خوبی دارد و اگر می‌خواهی عبای او را به دست بیاوری، راهش این است که وقتی ایشان به حرم مشرّف می‌شود، اگر با فلان کیفیّت مقابل ایشان ظاهر شوی، این عبا خود به خود روی دوش شما می‌افتد. آن شخص هم موقعی که شربیانی به حرم مشرّف می‌شود، همان کار را انجام می‌دهد و شربیانی عبایش را روی دوش او می‌گذارد و مشغول زیارت می‌شود. وقتی زیارت ایشان تمام می‌شود، به آن شخص می‌گوید: شما عبای خودتان را بیست دقیقه‌ای به من اجاره بدهید تا به منزل بروم و بی‌عبا نباشم. آن شخص عبا را به شربیانی اجاره می‌دهد تا به منزل می‌رسد و سپس عبا را تحویل می‌گیرد. آن چیزی که مهم است این است که فاضل شربیانی به آن شخص نگفت که عبای خودم را بده، بلکه تعبیر کرد که «به من اجاره بدهید». 🌐 fa.mfeb.ir/?p=17858/#ZJore رحمه اللّٰه ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 بررسی شمول نفوذ حکم حاکم در کلام صاحب جواهر 👤 📝مرحوم صاحب جواهر می فرماید :اگر حکم حاکم علم وجدانی به خلافش باشد نافذ نیست، ولی اگر حکم حاکم بر خلاف حجت شرعیه باشد، حکم حاکم نافذ است. ایشان می فرماید : اگر کسی روغن حیوانی به شما فروخت ، بعد اختلاف پیدا کردید، شما به بایع گفتی یک قطره عرق جنب از حرام افتاد در این روغن حیوانی، من هم عرق جنب از حرام را نجس می‌‌دانم، ‌تو روغن نجس به من فروختی. بایع هم تصدیق می کند ولکن می گوید عرق جنب از حرام نجس نیست، فقط مانع از نماز است. برای رفع تنازع به ‌حاکم شرع رجوع می کنند. حاکم شرع هم اتفاقا کسی است که طهارت عرق جنب از حرام را قائل است و حق را به بایع داد. صاحب جواهر می‌‌گوید: ... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2572&pid=9141#pid9141 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 واقفی نبودن سماعه 👤 🔻سماعه از واقفه شمرده شده است ولی این مطلب درست نیست. سماعه در اوائل دوران امام کاظم علیه السلام از دنیا رفته و دوره طولانی از دوران آن حضرت را درک نکرده است. روات اصلی سماعه یعنی زرعه و عثمان بن عیسی واقفی بودند به خصوص آنکه زرعه به جای سماعه در مسجد او نماز می خوانده است. همچنین واقفه روایاتی را در تأیید وقف جعل کردند و از سماعه نقل کردند. همچنین افرادی که با نام ابن سماعه ... 📚 درس خارج فقه، ۱۴۰۰/۰۹/۲۴ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2583 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir