eitaa logo
مباحثه فقاهت
4.9هزار دنبال‌کننده
811 عکس
1 ویدیو
30 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمدباقرعليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه واصول و ايجاد فضاي علمی وتخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 💠اشکال صاحب وسایل به استفاده از روایات عرض بر حجیت ظواهر قرآن 👤 صاحب وسائل که یکی از مخالفین سرسخت حجیت ظهورات قرآن کریم است، فرموده‌اند: نمی‌توان به روایات دال بر عرضه احادیث بر قرآن برای اثبات حجیت قرآن کریم استدلال کرد زیرا مفاد این احادیث حجیت قرآن به تنهایی نیست بلکه فقط یک خبر مطابق با ظهور غیر معتبر قرآن هنگامی که با ظهور غیر معتبر قرآن در کنار هم قرار می‌‌گیرند هر دو اعتبار پیدا می‌‌کنند. پس ظهور قرآن به تنهایی معتبر نیست و حدیث مخالف با آن ظهور قرآن نیز معتبر نیست بلکه دوتایی در کنار هم مثل دو بال یک پرنده موجب حجیت هم می‌شوند. ولی این کلام خلاف ظاهر است..... 📚 خارج اصول، ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3304 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 💠اشکال صاحب وسایل به استفاده از روایات عرض بر حجیت ظواهر قرآن 👤 📚 خارج اصول، ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3304 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠 برهان آیت الله العظمی شبیری دام ظله بر نادرست بودن انصراف از فرد نادر 👤 🔻آیت الله والد برای اثبات دخالت تناسبات حکم و موضوع در انصراف و صحیح نبودن انصراف از فرد نادر، برهانی را ذکر نمودند، مبنی بر اینکه اگر قرار باشد مطلقات از فرد نادر منصرف باشند، به دلیل این که هر فردی یک سری خصوصیات شخصیه دارد، مطلق باید از هر فردی منصرف باشد و حال آن که ... . 📚 درس خارج اصول،۱۰ بهمن ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 صوم بعض الیوم 👤 مرحوم وحید بهبهانی فرمودند که صیام بعض الیوم معنی ندارد، ولی ما موارد متعددی داریم که شارع صیام بعض‌الیوم را هم صوم دانسته‌است ... 📚 برگرفته از درس خارج فقه استاد مفیدی جلسه۲۵(‌‌‌‌‌شنبه۱۱آذر۱۴۰۲) ✅ ادامه‌ی این مطلب، و مثال‌های فقهیِ وقوعِ «صوم بعض الیوم» را، در تالار علمی فقاهت دنبال کنید: 👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3315 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/mobahathah_ir/1750
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 💠 صوم بعض الیوم 👤 📚 برگرفته از درس خارج فقه استاد مفیدی جلسه۲۵(‌‌‌‌‌شنبه۱۱آذر۱۴۰۲) ✅ مثال‌های فقهیِ وقوعِ «صوم بعض الیوم» را، در تالار علمی فقاهت دنبال کنید: 👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3315 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/mobahathah_ir/1750
🔰 💠 معنای اهوی الی السجود 👤 در بحث شک در جزء ما قبل یک روایتی مطرح می‌شود که تعبیر به اهوی الی السجود دارد. اختلاف شده که معنای اهوی چیست. مرحوم خویی می‌فرماید اهوی یعنی به سجده رسیده است. در حقیقت فرق است بین تعبیر به اهوی و یهوی. ولی استاد می‌فرماید با تتبع در موارد کلمه هوی به دست می‌آید که به معنای فرود آمدن است..... 📚درس خارج فقه، جلسه ۸۶، ۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠 دو ثمره مهم دلالت تنبیه 👤 🔻دو ثمره برای دلالت تنبیه ذکر می شود که در این موارد وجود دلالت تنبیه باعث ثمرات فراوانی در فقه می شود. ثمره اول: اینکه در موارد اطلاقات مانند اوفوا بالعقود سلمنا که در مقام بیان ضابطه و قانون باشد گرچه منطوقا اطلاق افرادی دارد اما از منطوق اطلاق احوالی و ازمانی آن روشن نیست اما وقتی به این نکته توجه کنیم که بدون اطلاق احوالی و ازمانی قاعده و قانون معنی ندارد، و قاعده لغو می شود بنابراین باید اطلاق ازمانی و احوالی هم برای قاعده باشد. که این نکته گرچه بین بمعنی الاخص نیست ولی بین به معنی الاعم است و دلالت تنبیه به حساب می آید که کاربرد زیادی دارد. ثمره دوم که در کلمات شهید صدر وجود دارد این است که پرداختن چندین بار به یک موضوع نشان می دهد که ادله بعدی باید نکته ای اضافه تر از ادله قبلی در بر داشته باشند مثلا ایشان مثال می زند که وقتی با توجه به وجود ادله تنجس جامد به صورت ویژه به ظروفی که سگ و خوک از آن چیز روان خورده اند، پرداخته می شود ، نشان می دهد که این دو علاوه بر متنجس بودن منجس هم هستند. 📚 درس خارج اصول، جلسه۷۴، ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3297 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 حکم به بطلان معاملاتی که در دفاتر اسناد ثبت نشود 👤 آیا حاکم می‌تواند جعل حکم وضعی کند یا نه؟ مثلا می‌تواند بگوید معاملات غیر منقول باید در دفاتر ثبت اسناد ثبت شود به گونه ای که اگر نشود باطل است و نقل و انتقال صورت نمی‌گیرد. بعضی از فقها می‌گویند چون فقها ولایت تشریعی ندارند نمی‌توانند. اما به نظر استاد اگر در موردی مصلحت عام اقتضا بکند می‌تواند جعل حکم وضعی بکند. کما این که مرحوم امام و مرحوم نراقی و شهید صدر چنین نظریه ای دارند.... 📚جلسه سخنرانی (کانون سردفتران و دفتریاران استان قم) 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ میرزای شیرازی(ره): 🔹️ استاد الفقهاء که دارای جایگاه بسیار بلند علمی و خلاقیت و ابتکار و قدرت علم و بیان و محاسن اخلاقی ممتاز بود، شاگردان بسیاری که تعداد آن‌ها به می‌رسید تربیت کرد؛ که در میان آن‌ها مجتهدان مسلم و رجال علم و فضیلت که هر یک چراغ روشنی برای اجتماع آن روز محسوب می‌شدند وجود داشت. 🔹️ شاگردان او پس‌از درگذشت شیخ در منزل عالم ربانی و استاد بافضیلت به‌منظور تعیین اجتماع کردند؛ در بین شاگردان، چند نفر: ۱. میرزاحسن شیرازی ۲.میرزا حبیب‌الله رشتی ۳. میرزا حسن آشتیانی ۴. آقا حسن تهرانی نجم‌آبادی ۵. میرزا عبدالرحیم نهاوندی. دارای برجستگی و شایستگی بیشتری بودند. 🔹️ ایشان با توجه به اوضاع زمان و جهان و اوضاع مخصوص مسلمانان در آن روز و سبک و سنگین کردن شخصیت‌های علمی و اجتماعی رجال علمی نجف اشرف را به‌خاطر که داشت برای این منصب خطیر یعنی مرجعیت و مسلمین برگزیدند؛ او هم به واسطه اصرار آن‌ها درحالی‌که اشک از چشمانش سرازیر بود و این موضوع را برای خود بار سنگین و امتحان بزرگی تلقی می‌کرد در این انتخاب صحّه گذاشت و قبول کرد. و از خداوند تبارک و تعالی با چشم گریان مسئلت کرد که خداوند به او توفیق بدهد تا بتواند به وظایفی که در این‌ راستا متوجه او می‌شود عمل بکند و این‌ بار سنگین را به منزل برساند. 📚 اسلام مجسم، ج۱، ص۷۷ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 خصائص و ویژگی های اشخاص اعتباری 👤 مقصود از خصائص این است که همان طور که شخص حقیقی دارای ممیزاتی از قبیل نام، ملیت و ... است که از دیگران متمایز می‌شود، در اشخاص حقوقی هم ممیزاتی وجود دارد که یک شخص حقوقی را از شخص حقوقی دیگر تمییز می‌دهد. از این ممیّزات تعبیر به «خصائص» می‌شود. در مورد اشخاص حقوقی سه ویژگی ذکر شده است که دو مورد از آنها مورد وفاق بوده و مورد سوم اختلافی است. این ویژگی‌ها عبارتند از: 1- نام 2- موطن 3- تابعیت 📚 برگرفته از صفحه ۴۳ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir