#جرعه_ای_از_دریا
❇️ بحث شیعه و سنی ربطی به خارجیها ندارد.
🔹️ خاطرهای از #میرزای_شیرازی(ره):
یک وقت در #سامرا بین #شیعه و #سنی اختلاف شدیدی میشود و فیالجمله کشتاری هم اتفاق میافتد. اوضاع اینقدر آشفته بود که مرحوم آقای مجتهدی تبریزی از قول حاج شیخ #عبدالکریم حائری نقل میکرد: «باری در #سرداب بود که قرار بود بالا بیاورند تا به جای دیگر منتقل شود. هرچه به یکی از حمالهای #سامرا گفتیم برو این بار را بالا بیار حاضر نشد و میترسید که اگر به سرداب رود گرفتار شود و او را بکُشند». خلاصه اوضاع در آن زمان اینقدر آشفته بود.
🔹از طرف #انگلیسیها پیش میرزای #شیرازی میآیند و برای کمک به ایشان میگویند: «هرچه امر بفرمایید در اختیار شما قرار میدهیم و از شما اطاعت میکنیم!». میرزا میفرماید: «بحث ما یک بحث داخلی و خانوادگی است. دو تا برادر با هم یک مسئلهای دارند. این صحیح نیست که غیر بیاید مداخله کند. خود ما حل میکنیم و مسئلهای نیست که شما بخواهید دخالت کنید».
📚جرعهای از دریا، ج ۱، ص ۱۱۹
"┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 تقریب دوم تمسک به عمومات و اطلاقات امضای معاملات برای اثبات مشروعیت مطلق اشخاص اعتباری
👤 #الشخص_الاعتباری
در باب #مشروعیت_اشخاص_اعتباری، اقوال و نظریات متعددی از سوی فقها مطرح شده است که نظریه اول، #مشروعیت مطلق اشخاص #اعتباری است. برای اثبات این نظریه، أدله متعددی ذکر شده است که دلیل اول، تمسک به اطلاقات و عمومات أدله امضای #معاملات از قبیل «أوفوا بالعقود»، «أحل الله البیع» و «تجارة عن تراض» است.
دلیل اول نیز دارای تقاریب متعددی است که برخی از تقاریب، در مورد همه أدله ی امضای معاملات قابل استناد بوده و برخی نیز اختصاص به برخی از أدله دارد.
#تقریب_دوم برای استناد به أدله امضای معاملات که در همه آنها قابل بیان است، این چنین است که ...
📚 برگرفته از صفحه ۷۰
✅ ادامه این مطلب و مباحثه👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3747
#شخص_اعتباری
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 بررسی حرمت تکلیفی وسوسه در نماز
👤 #استاد_شهیدی
📝 کسی که در نمازش مبتلا به #وسوسه بشود و مثلاً #ذکر «و لا الضالین» را به قدری تکرار کند که عرفاً بگویند: «این کارش وسواس است»، آیا این کارش #حرام است؟
برای اثبات #حرمت وسوسه در #نماز، به روایاتی ممکن است استدلال بشود. استدلال به این روایات آیا تمام است؟
✅ برای مشاهدهی این روایات و پاسخ استاد شهیدی به این سؤال، روی پیوند زیر بزنید:
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3789
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰#اصول
💠 عوض شدن مصلحت و مفسدهی اشیاء به سبب اعتقاد
👤#استاد_عابدی
از زمان شیخ انصاری ره تاکنون معروف شده است که هرکس در بحث #تجری وارد شده است می گوید #اعتقاد و #نیت انسان موجب عوض شدن #مصلحت و #مفسده اشیاء نمی شود؛ اما این کلام به صورت کلی درست نیست بلکه #نیت به شکل موجبه جزئیه تاثیر می گذارد؛ مثلا شخصی به دکتری #اعتقاد نداشته باشد خوب نمی شود اما کسی که اعتقاد دارد زودتر خوب می شود...
📚درس خارج اصول، ۳ آبان ۱۴۰۲
ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3795
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #رجال
💠 تقسیم کتب رجالی از نظر درجهی اعتبار و شیوهی تألیف
👤 #استناد
کتابهای رجالی از نظر درجهی اعتبار و شیوهی تألیف در پنج دستهی کلی میگنجند:
۱- اصول اولیه: کتابهایی از قدمای اصحاب که مطالب آنها، عمدهی مدارک در علم رجال است و بیشتر منابع آنها مفقود شده است؛ این دسته معتبرترین منابع رجالی اند.
۲- اصول ثانویه: کتابهایی که نگارش آنها با هدف آسان برآورده کردن نیازهای اعتبار سنجی بوده و بیشتر مطالب آنها از اصول اولیه است؛ مانند خلاصة الأقوال علّامه حلّى و كتاب الرجال ابن داوود حلّى
۳- جوامع
۴- کتابهای تحقیقی
۵- معاجم اسناد و راویان
📚 استناد، صفحه ۳۱
✅ ادامه مطلب و مباحثه👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3802
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
#حکایت_خوبان
❇️ اخلاص فوق العاده در شیخ عباس قمی
🔹️ محدث قمی برای فرزند بزرگش نقل کرده است که وقتی کتاب #منازل_الآخره را تألیف و چاپ کردم و به قم رسید به دست شیخ #عبدالرزاق مسئله گو، که قبل از ظهر در صحن مطهر حضرت #معصومه مسئله میگفت افتاد.
🔹️ پدرم کربلایی محمدرضا از علاقه مندان شیخ عبدالرزاق بود و هر روز در مجلس او حاضر میشد. شیخ عبدالرزاق آن روزها منازل الآخره را برای مستمعین میخواند.
🔹️ روزی پدرم به خانه آمد و گفت: «شیخ عباس کاش مثل این مسئلهگو میشدی و میتوانستی #منبر
بروی و این کتاب را که امروز برای ما خواند بخوانی...
🔹️ چندبار خواستم بگویم آن کتاب از تألیفات من است اما هربار خودداری کردم و چیزی نگفتم فقط عرض کردم: دعا بفرمایید خداوند توفیقی مرحمت فرماید.
📚حاج شیخ عباس قمی مرد تقوا و فضیلت، ص ۴۸
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 ناتوانی لغتشناسان از ترجمۀ برخی لغات
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻 یکی از مشکلاتی که در کتابهای اوّلیۀ #لغت وجود دارد، همین است که گاهی در تبیین مفاد واژگان دچار مشکل میشوند لذا یک واژه را با استفاده از #ضدّ یا نقیضش معنا میکنند. البته نقیضی که در لغت به کار میرود غیر از نقیضی است که در اصطلاح دانش #منطق مدّ نظر است. #نقیض در #لغت به همان معنی #ضد است لذا بعضیها تعبیر کردند «الامر ضد النهی» و برخی تعبیر کردند «الأمر نقیض النهی». این گونه ترجمه، به دلیل ناتوانیشان از ذکر مرادف بوده است. یا مثلاً گاهی میگفتند فلان کلمه «معروفٌ». میگفتند معنایش شناخته شده است چون توان ذکر مرادف را نداشتند. مثلاً در مورد «الخُبُز» گفتهاند: «معروفٌ». در اینجا نیز برای تمییز دادن امری که به معنای طلب است _با همۀ دقتهایی که در خصوصیت این طلب ذکر شده است و پیرامون آن بحث خواهیم کرد_ از امری که به معنای شأن و حادثه _یا هر تعبیر دیگری که در موردش بحث خواهیم کرد_ میباشد، گفتهاند «الامر واحد الامور».
تمام لغتشناسان ...
📚 درس خارج اصول، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3724
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir