eitaa logo
مباحثه فقاهت
5.5هزار دنبال‌کننده
871 عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 اشکال شهید صدر به علامیت تبادر؟؟!!! شهید صدر معتقدند بنابر مسلک مشهور در حقیقت وضع، تبادر نمی‌تواند از علائم وضع باشد به این دلیل که تبادر موقوف به علم به وضع است نه خودوضع 📱 @mobahathah_ir استاد قایینی می فرماید کلام ایشان ناتمام است. تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1820
📚 معنای حجیت متوسطه شهرت فتوائیه از منظر مرحوم علامه ؟؟!!!؟؟ استاد سید احمد مددی فرمودند: در میان فقها، علامه قائل به حجیت متوسطه شهرت فتوائیه است. مراد از حجیت متوسطه این است که شهرت فتوائیه مقتضی حجیت را دارد. یعنی اگر دلیل بر خلافی برای آن یافت نشود، حجیت دارد؛ بر خلاف حجیت تام که در صورت تحقق دلیل بر خلاف، تعارض به وجود می¬آید... 📱 @mobahathah_ir این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1880
📚 مراد از ابی جعفر مطلق در نقل حجاج بن ارطاه ؟؟!!!؟؟ استاد شبیری فرمودند : حجاج بن ارطاه در هیچ جا از غیر امام باقر ع با تعبیر ابی جعفر نقل نکرده است. از سویی دیگر، در یک مورد با تعبیر ابی جعفر به صورت مطلق، حجاج بن ارطاه روایت را نقل کرده که در نقل های دیگر، همین روایت از امام باقر ع نقل شده است و این مورد اخیر دلیلیت روشن تری دارد بر این مراد از ابی جعفر در نقل مشکوک نیز امام باقر علیه السلام است . 📱 @mobahathah_ir این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1876
📚 تفصیل بین حکم ایجابی و سلبی در استصحاب حکمی ؟؟!!!؟؟ مرحوم آقای خویی استصحاب در شبهات حکمیه را به خاطر تعارض استصحاب عدم جعل زائد و استصحاب بقای مجعول جاری نمی داند در شبهات حکمیه باید بین حکم ایجابی و حکم سلبی تفصیل قائل شد، یعنی در شبهات حکمیه‌ی سلبی استصحاب جاری است؛ زیرا مانع مذکور وجود ندارد... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1828
📚 دو عقاب برای تفویت ملاک اباحه ؟؟!!!؟؟ شهید صدر دربحث تزاحم حفظی احتمال اباحه ی اقتضایی که ملاکش اقوی از وجوب یا حرمت باشد را قبول کرده.استاد معتقدند اگر قرار باشد احتمال منجز باشد احتمال چنین اباحه ای هم تکلیفی متوجه عبد می کند و آن عدم نقض آزادی است . شخصی که می داند حکمش اباحه است ولی برای خودش الزام کند، مرتکب تشریع محرم شده آقای حائری در نقد بر ما نوشته اند که این جا ها به دلیل تشریع عقاب می شود و در نفس مخالفت با اباحه مشکلی نیست. ما می گوییم هم تشریع محرم است وهم ملاک اباحه را تفویت می کند. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1829
📚 جعل احکام وضعیه مستقیما از طرف شارع ؟؟!!! در باب احکام وضعیه دو مسلک وجود دارد: 1- برخی مانند شیخ أنصاری قائل به تبعیت احکام وضعیه از احکام تکلیفیه هستند. یعنی می فرمایند: صدور احکام وضعیه مستقیما از جانب شارع امکان پذیر نیست و از احکام تکلیفیه انتزاع می شوند. 2- عده ای مانند محقق اصفهانی قائل به امکان صدور احکام وضعیه مستقیما از جانب شارع هستند. ..... 📱 @mobahathah_ir از ظاهر کلام استاد استفاده می شود که ایشان قائل به امکان صدور احکام وضعیه مستقیما از جانب شارع هستند و اینگونه نیست که حتما لازم باشد احکام وضعیه از احکام تکلیفیه انتزاع شده باشند. تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1546
📚 حدیث لا تعاد در شرایط عقلی جاری نمی شود؟؟!!! مرحوم آیت الله شاهرودی فرموده اند: حدیث لاتعاد ناظر به أجزاء و شرایط شرعی نماز بوده و نظارتی بر احکام دیگر ندارد. بنابر این اگر مکلف با جهل به مغصوب بودن ساتر در آن نماز گذارد، نمی توان نماز وی را با جریان حدیث لاتعاد تصحیح کرد؛ چرا که حدیث لاتعاد یا می‌بایست رافع شرطیّت اباحه ساتر باشد، یا رافع حرمت غصب و یا رافع شرطیت ستر تا نماز تصحیح شود، و رفع هیچ یک از این سه ممکن نیست؛ زیرا 1- اباحه ساتر حکم شرع نیست، بلکه حکمی است عقلی که از اجتماع «صل متسترا» و «لا تغصب» انتزاع می‌شود و این حکم عقلی مادامی که دو حکم مذکور وجود دارند، موجود خواهد بود و رفع آن محال خواهد بود. 2- این‌که با حدیث لا تعاد دلیل نهی از غصب رفع شود تا در نتیجه حکم عقلی مذکور، سالبه به انتفاء موضوع شده و منتفی گردد، صحیح نیست؛ ؛ زیرا لا تعاد نظارتی بر احکام تکلیفیه‌ای چون حرمت غصب ندارد تا آن را رفع کند. 3- رفع شرطیّت ستر نیز ناصحیح است؛ زیرا مازاد بر عذر مکلف می‌باشد. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1539
📚 دلالت امر به مقدمات شرعیه بر وجوب شرعی داشتن مقدمه؟؟!!!؟؟ یکی از دلیل های مرحوم آخوند در بحث وجوب مقدمه این است که در شریعت یک برخی اوامر به مقدمات تعلق گرفته است و با ضمیمه ای این مطلب که ظاهر امر در مولویت است، نتیجه گرفته میشود که مقدمات واجبات، وجوب شرعی دارند. بعضی مانند مرحوم خویی و مرحوم اصفهانی اشکالی مطرح کرده اند که چنین اوامری ظهور در مولویت ندارند بلکه ظهور در ارشادیت دارند ؛ زیرا اگر امر به خصوصیتی از خصوصیات مرکب تعلق بگیرد ظهور در ارشادیت دارد مثل لا تصل فی وبر ما لا یوکل لحمه. یا لا تبع ما لیس عندک. 📱 @mobahathah_ir استاد فرمودند: دلیلی نداریم که وقتی امر به خصوصیتی تعلق بگیرد ظهور در ارشادیت دارد. به نظر استاد اگر بیان شرط و مقدمات را با قالب امر بیان کند ظهور در مولویت دارد. مثلا اگر پدری بگوید این درس را قبل از غذا بخوان فرق میکند با این بیان که بگوید اگر قبل از غذا این درس را بخوانی تاثیر دارد و از صیاغت اول اعمال مولویت میفهمیم. تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1883
📚 نماز کرونایی در مسجد باطل است؟؟!!!؟؟ مرحوم سید در شروط مکان مصلی می فرماید: الخامس أن لا يكون مما يحرم الوقوف و القيام و القعود عليه‌كما إذا كتب عليه القرآن و كذا على قبر المعصوم ع أو غيره ممن يكون الوقوف عليه هتكا لحرمته. یعنی نماز خواندن مکلف نباید در جایی باشد که وقوف و قیام و قعود در آنجا حرام است.. حال اگر کسی با قاعده ی لاضرر، رفتن انسانی که مبتلا به کروناست را به مسجد حرام دانست، نماز خواندن او در آنجا مصداق مسئله ی مزبور خواهد بود و طبق نظر سید باطل است. البته محقق داماد و محقق خویی بطلان را در مسئله ی مذکور نپذیرفتند... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1892
📚 تعیین کننده قاضی در دعاوی؟؟!!! مرحوم خویی فرموده است:ولایت بر تعیین قاضی بر عهده مدعی است ایشان استشهاد کرده به جریان انبیاء که اگر کسی ادعای نبوت کرد مردم حق طلب معجزه دارند ولی حق ندارند بگویند چه معجزه ای باید بیاوری و نوع معجزه را خدا تعیین می کند فقط باید معجزه بودن آن نزد مردم ثابت شود. 📱 @mobahathah_ir استاد قایینی می فرماید قیاس ما نحن فیه به بحث معجزات انبیاء، قیاس مع الفارق است. تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1893
📚 اشکال به آقای سیستانی در جمع آوری منابع ؟؟!!!؟؟ آقای سیستانی فرموده: قید فی الاسلام فقط در نهایه ابن اثیر نیست. سه منبع حدیثی در عامه و در کتب حدیثی شیعه دو منبع فقیه و عوالی اللئالی، نیز قید فی الاسلام را ذکر نموده اند. در کتب فقهی عامه در بدائع الصنائع، مبسوط سرخسی، شرح خراج برخی از حنفیه متأخر، وارد شده و در کتب فقهی شیعه در خلاف شیخ طوسی و تذکره علامه آمده است. در برخی از کتب لغت نیز روایت با قید فی الاسلام نقل شده است. اما به نظر می رسد، جمع آوری منابع به این سبک در کنار هم مفید نبوده و منابع باید ارزش گذاری شوند. اولا: ارزش منابع حدیثی با منابع غیر حدیثی در نقل روایات، تفاوت داشته و نوعا منابع غیر حدیثی، ارزش پژوهشی خاصی نداشته و غالبا از منابع حدیثی اخذ شده و استقلال ندارند. دوما: منابع قدیمی با منابع متأخر باید تفکیک شود .... مگر با نقل منابع متأخر به دنبال اثبات اتحاد نسخ باشیم. 📱 @mobahathah_ir این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1865
📚 شواهد تشریفاتی بودن اسناد صاحب وسائل؟؟!!!؟؟ 1- در کتاب أمل الآمل که تألیف صاحب وسائل است، در مورد شیخ راوندی تعبیر: «قد رأیت له کتاب قصص الانبیاء أیضا »به کار برده است که تعبیر «رأیت له» با اینکه کتاب از طریق استاد از استادش به صورت یداً فی ید تا صاحب کتاب باشد سازگار نیست. 2- یکی از کتبی که صاحب وسائل به آن طریق نقل می کند، کتاب نوادر احمد بن محمد بن عیسی اشعری است که صاحب وسائل در ابتدای این کتاب تعبیر کرده اند: «قد وجدت لهذا الکتاب نسختین صحیحتین علیهما آثار الصحة و الاعتماد ثم إنّی تتبّعت ما فیه من الأحادیث فوجدت أکثرها منقولة فی کتب الأربعة و أمثالها من الکتب المشهورة المتواترة و الباقی قد روی فی الکتب المعتمدة مایوافق مضمونه فلا وجه فی التوقّف فیه» 3- علّامه مجلسی کسی است که در طریق صاحب وسائل به علّامه حلّی نسبت به کتاب شیخ راوندی قرار دارد و لذا صاحب وسائل در طریق به کتاب شیخ راوندی به علّامه مجلسی اشاره کرده است، در حالی که خود علّامه مجلسی در بحار الانوار در مورد اینکه کتاب قصص الانبیاء کتاب شیخ راوندی یا سید راوندی است، اجتهاد کرده و تعبیر کرده است که «لا يبعد أن يكون تأليف فضل الله بن علي بن عبيد الله الحسني الراوندي» 4- صاحب وسائل در وسائل فرموده اند: «و مصنفات الصدوق، و أكثر الكتب التي ذكرناها، و الباقي منها علم بالأخبار المحفوفة بالقرائن و ذكرها علماء الرجال، و غيرهم، في مؤلفاتهم و وجدت بخطوط ثقات الأفاضل.و رأينا على نسخها خطوط علمائنا المتأخرين، و جمع من المتقدمين، بحيث لا مجال إلى الشك في صحتها، و ثبوتها عن مؤلفيها» یعنی صاحب وسائل معتبر بودن نسخه برخی کتب را به جهت خطوط علماء تشخیص داده اند. 5- مرحوم شهید ثانی طبق نقل مستدرک الوسائل فرموده اند: اجازات العلماء کانت لمجرد التیمن و التبرک» 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1910
📚 اعتبار علو در معنای امر ؟؟!!!؟؟ مرحوم آخوند از جمله کسانی است که قائل است برای تحقق معنای امر علو لازم است و اگر شخص علو نداشته باشد هر چند که مستعلی باشد کفایت نمیکند و یا اگر علو داشته باشد ولی خفض جناح داشته باشد باز هم امر است؛ چرا که اگر کارمندی به رئیس خودش آمرانه کند عقلا او را تقبیح و توبیخ میکنند. همین توبیخ و تقبیح شاهد بر این است که استعلا کفایت نمیکند و از ان طرف اگر رئیسی به کارمند خود بگوید لطفا فلان کار را انجام بده به خاطر علوّی که دارد امر محقق میشود. مرحوم امام از جمله کسانی است که قائل به اعتبار علو و استعلاء است 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1900
📚 قاعده من ادرک ؟؟!!!؟؟ مرحوم سید فرموده اند:اگر کسی داخل زمین غصبی است و اگر خارج شود تنها یک رکعت را خارج زمین درک می کند، باید در حال خروج و به صورت ایمایی نماز بخواند. استاد در اشکال به مرحوم سید فرمودند: نسبت به این شخصی که مصداق قاعده من ادرک است، دلیل بر مشروعیت ایماء به رکوع و سجود در حال خروج نداریم اما اطلاق قاعده من ادرک رکعة‌ من الصلاة فقد ادرک الصلاة شامل او خواهد بود چون ادرک رکعة من الصلاة الاختیاریة و جواز تاخیر این نماز هم تا ضیق وقت بخاطر این است که او مجبور است برای ادراک رکعت اختیاریه صبر کند تا از این مکان خارج بشود و اکتفاء‌ به این رکوع و سجود ایمایی در حال خروج دلیل بر مشروعیت ندارد. این عذر مسوغ تاخیر نماز است تا خروج از این مکان مغصوب و ادراک یک رکعت از نماز اختیاریه در وقت در خارج این مکان. 📱 @mobahathah_ir برخی طلاب اشکال نموده اند که این مطلب با مبنای استاد در قاعده من ادرک ناسازگار است. این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1867&pid=7070#pid7070
📚 ناصواب بودن تقسیم اباحه، به از طرف شرع یا از طرف عقل و شرع ؟؟!!!؟؟ استاد حائری اباحه را به دو قسم تقسیم کردند قسم اول اینکه آزادی از طرف شرع باشد قسم دوم اینکه آزادی از طرف عقل و شرع باشد. استاد لاریجانی درنقد این تقسیم فرمودند: خود الزامات شرعی یا ترخیص ها تابع ملاک هستند...اینکه عقل ترخیص می دهد در ترخیص دادن عقل نمی توان گفت ملاک است؛ زیرا احکام عقلی طریق هستند و توصلی اند و تابع ملاکات هستند. مانند الزام شرعی یا ترخیص شرعی که تابع ملاک است. شارع نگاه به فعل و ترک عبد می کند می بیند که آزاد بودن او ملاک دارد می گوید تو مرخص هستی. پس نباید بحث را برگرداند و گفت که فعل به لحاظ آزادی و عدم الزام عقلی ملاک دارد یا ندارد..... اینکه آقای حائری فرمودند که اگر اباحه فقط از طرف شرع باشد با حکم عقل به وجوب احتیاط قابل جمع است کلام درستی نیست زیرا وجوب احتیاط که نتیجه ی حق الطاعه است ویک حکم عقلی است؛ در کنار ترخیص شارع لغو می شود. ... 📱 @mobahathah_ir این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1875
📚 نکته اشتراط ماضویت در عقود ؟؟!!!؟؟ نکته اشتراط ماضویت در عقود و ایقاعات این است که عقود و ایقاعات یک امر اعتباری هستند و در امور اعتباری، نیست را هست اعتبار میکنند. یعنی نکته حدوثی در آن خیلی موثر است؛پس جملات اسمیه که دلالت بر ثبوت دارند با اعتبارایات سازگاری ندارد. اما در میان افعال، فعل ماضی است که مناسبت شدیدی با این مطلب دارد زیرا در مضارع هر چند که نبودن و بودن لحاظ شده است ولی چون در اینده است شبیه وعده است و بر وجود قطعی معدوم دلالت نمیکند. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1890
📚 قرنطینه در اسلام؟؟!!! در این ایام که بیماری کرونا شیوع پیدا کرده است تجویزی که از طرف متخصصین در تمام دنیا می شود این است که اشخاص از خانه خارج نشوند مگر به حد ضرورت. این تجویز در کلام اولیای ما صریحا بیان شده است. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1920
📚 لغویت داشتن امر مولوی به مقدمات؟؟!!!؟؟ بعضی مانند مرحوم اصفهانی و مرحوم خویی قائل شده اند: مقدمه نمیتواند وجوب شرعی داشته باشد زیرا وجوب شرعی داشتن لغو است. چون امر به ذی المقدمه یا باعثیت و محرکیت نسبت به مقدمه هم دارد یا ندارد. اگر دارد که نیازی به اعمال مولویت دوباره برای مقدمات نیست و اگر محرکیت ندارد پس امر مولوی به مقدمه هم محرکیت ندارد زیرا وقتی که امر به ذی المقدمه که استحقاق ثواب و عقاب دارد محرکیت نداشت امر به مقدمه که استحقاق ثواب و عقاب هم ندارد، محرکیت ندارد. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1889
📚 اگر خوبی و بدی به نیات است پس چرا تجری حرام نیست؟؟!!! خداوند می فرماید: «انا خلقنا الموت و الحیاة لنبلوکم ایکم احسن عملا» شریعت و احکام دینی وظیفه شان نشان دادن و شناسایی بدی و خوبی انسان ها می باشد و ثواب و عقاب هم امکان ندارد جز این که در این جهت باشد وخوبی و بدی انسان ها هم تماما به نیت آن ها وابسته است نه به نتیجه عمل آن ها. به این نتیجه می رسیم که عقاب و ثواب حکیمانه نیست که جز بر نیت تعلق بگیرد. چرا که خوبی و بدی انسان ها تماما فقط وابسته به نیت آن هاست هرچند عمل اشتباهی انجام بدهند. پس باید بگوییم نه ثواب انقیاد کمتر از اطاعت حقیقی است نه گناه تجری کمتر از معصیت حقیقی 📱 @mobahathah_ir در فضای فلسفه اخلاق در غرب هم همین بحث جریان دارد. تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1529
📚 فرق بین ملکیت تقدیری و تحقیقی ؟؟!!!؟؟ مرحوم شیخ سه نحوه ملکیت را مطرح میکند. 1- ملکیت ضمنی منشاش قصد متعاملین است. مثل اعتق عبدک عنی است که گفته میشود یک ملکیت ضمنی برای آمر در نظر گرفته شده است و الا چنین عتقی صحیح نیست. 2- ملکیت تقدیری در ملکیت میت نسبت به دیه مطرح شده است. زیرا زمانی که میت زنده بود که دیه نبود و زمانی که دیه ثابت شد میت زنده نبود که مالک ان باشد و آن را برای ورثه به ارث بگذارد. لذا در این قائل به ملکیت تقدیری و فرضی میشوند. 3- مثال ملکیت تحقیقی( واقعی) نیز در بیع ذو الخیار به شخص ثالث یا بیع واهب مال موهوبه را به شخص ثالث. ثمره این بحث این است که..... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1905
📚 نگرشی به اهمیت بحث استعمال لفظ در اکثر از معنای واحد در فقه؟؟!!!؟؟ اهمیت بحث استعمال لفظ در اکثر از معنای واحد به این جهت است که در مسائل فقهی متعددی مطرح شده است 1- گاهی خطاب عام متضمن امر به یک شیء است، اما دلیل وجود دارد که برخی از افراد آن واجب نیست. به عنوان مثال خطاب به صورت «أکرم کل عالم» بوده و دلیل وجود داشته باشد که اکرام عالم فاسق واجب نیست. در این فرض برخی مانند صاحب کفایه فرموده اند: نسبت به عالم عادل نمی توان تمسک به ظهور «أکرم کل عالم» در وجوب کرد؛ زیرا مستلزم استعمال لفظ در اکثر از معنای واحد خواهد بود که محال است. همینگونه است «اغتسل للجمعه و الجنابة» 2- برخی مانند محقق اصفهانی فرموده اند: اگر خطابی وجود داشته باشد که با توجه به دلیلی نسبت به بعض مدلولش حمل بر ارشاد شود، دیگر امکان نخواهد داشت که از آن وجوب تکلیفی به وفاء فهمیده شود. به عنوان مثال خطاب «أوفوا بالعقود» نسبت به صحت یا لزوم عقودی مانند بیع ارشادی است و لذا مفاد آن حکم تکلیفی نیست. حال اگر عقدی وجود داشته باشد که صرفا متضمن التزام طرفین به یک فعل باشد، امکان نخواهد داشت همینگونه در ﴿أَطِيعُوا اللَّهَ وَ الرَّسُول َ﴾ امر به اطاعت خدای متعال ارشاد به حکم عقل است؛ لذا نسبت به نبی اکرم صلّی الله علیه وآله وجوب مولوی باشد، استعمال لفظ در اکثر از معنای واحد خواهد شد 3- گاهی در روایات معنایی برای آیاتی از قرآن کریم ذکر می شود که غیر از معنای ظاهر آن است.این مساله مطرح است و لذا برخی به روایاتی در آن بیان شده است که قرآن کریم دارای هفت یا هفتاد بطن است، بر جواز استعمال لفظ در اکثر از معنای واحد بلکه وقوع آن استدلال کرده اند 4- در مورد سوره حمد که در نماز به عنوان قرائت و همراه با قصد قرائت قرآن خوانده می شود، داشتن قصد دعاء در فقره «ایّاک نعبد و ایّاک نستعین» و یا قصد انشای حمد در آیه شریفه «الحمد لله ربّ العالمین» و یا طلب هدایت در آیه «اهدنا الصراط المستقیم» مورد اختلاف واقع شده است که برخی از فقهاء قائل به جواز شده اند، اما شیخ طوسی فرموده اند: این عمل جایز نیست؛ چون جمع بین قصد قرآنیت و قصد دعاء، انشای حمد یا طلب هدایت از موارد استعمال لفظ در اکثر از معنای واحد است که جایز نیست. همینگونه در مورد جواب دادن به سلام در نماز، از تعبیر «سلام علیکم» استفاده شده و در عین حال قصد قرائت آیه شریفه ﴿سَلاَمٌ عَلَيْكُمْ بِمَا صَبَرْتُمْ﴾ بشود 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1887
📚 ارزیابی مرسلات مرحوم صدوق ؟؟!!!؟؟ اشکال مرحوم خویی به اعتبار مرسلات مرحوم صدوق : ما مبنای مرحوم صدوق در اعتبار روات را نمی دانیم. پاسخ آقای سیستانی: احتمال حسی بودن توثیق این روات در نظر مرحوم صدوق وجود داشته و این احتمال موضوع اصاله الحس را تامین می کند و مراد از حسی بودن اعم از حس مع الواسطه است . اگر قرار باشد اصاله الحس جاری نشود توثیقات ایمه رجال نیز معتبر نخواهد بود. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1913&pid=7208#pid7208
📚 سور مومن شفا است یا عامل انتقال بیماری ؟؟!!!؟؟ فقها فتوا به استحباب سور مومن داده اند و در روایات متعددی مانند عبد الله بن سنان، قال: قال أبو عبد الله عليه السلام: في سؤر المؤمن شفاء من سبعين داء. و .... این مضمون آمده سوال از صحت سند و دلالت این روایات است؟ برخی در پاسخ گفته اند: اولا روایت عبد الله بن سنان صحیحه است و دیگر روایات ضعیفند اما هیچیک در کتب اربعه ذکر نشده اند ثانیا در مضمون این روایات محتملاتمتعدد است احتمال اول:این روایت مشیر به امور روحانی مثل تاکید تواضع یا ارتباط روحی بین مومنین و... است و لذا مراد از شفاء نیز شفاء روحی باشد. بلکه همانگونه که زیارت مومن مستحب است اما مشروط به عدم مریضی واگیردارد، در مورد شرب سور مومننیز همین است و مقید به نبود مریضی واگیردارد است. بله اگر عموما شرب سور مومن موجب مریضی شود، اشکال به این روایات است اما اینگونه نیست. ... پنج محتمل در حدیث سور مومن ذکر شده است. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1917
📚 نقض استاد شهیدی به اشکال استاد لاریجانی در بحث حق الطاعه؟؟!!!؟؟ استاد شهیدی نقضی نسبت به استاد مطرح کردند که قبل الفحص شما حکم به وجوب احتیاط می کنید و احتمال تکلیف را منجز می دانید و حال آنکه احتمال اباحه ی اقتضایی که ملاکش اقوی از لزوم می باشد را می دهید پس نباید حکم به احتیاط کنید. استاد درمقام پاسخ بیان کردند که ماقبل از فحص هم احتمال را منجز نمی دانیم بلکه به علم اجمالی به تکالیف عمل می کنیم استاد شهیدی درجواب فرمودند که این علم اجمالی، بعد از فحص به میزانی که به اندازه ی معلوم بالإجمال تکالیف الزامی پیدا شود، منحل می شود و به اقتضای انحلال حکمی لازم هم نیست یقین کنیم که همان ها که معلوم بالاجمال است پیدا شده اند. استاد در جواب فرمودند:طبق مبنای کسانی که بعد از انحلال هم علم اجمالی را باقی می دانند باز به علم اجمالی عمل می شود.... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1907
📚 میزان تاثیر روایات مرسل در اطمینان آوری؟؟!!!؟؟ وقتی طرق یک روایت متعدد است بنحوی که عادتا تواطی بر کذب در موردش نمیشود خبر متواتر محسوب میشود.حال اگر برخی از نقلها مرسل باشد چه میزان در حصول اطمینان موثر است چون در اینصورت احتمال اتحاد طریق مرسل با دیگر نقلها را دارد. استاد شبیری فرمودند: در میزان تاثیرگذاری نقلهای مرسل باید به نکاتی توجه کرد : ۱.بررسی ارتباط خاص بین منابع مثلا اگر فهمیدیم کتاب الف این حدیث را از کتاب ب نقل میکند دیگر نباید این دو منبع را دو نقل مستقل محسوب کرد. ۲. بررسی اینکه آیا امثال علامه حلی به منابعی غیر از منابع در دسترس ما دسترسی داشته اند که اگر نداشته باشند دیگر تعدد طریق منتفی است ۳.بررسی اجمالی ارتباط عام بین منابع به این که بطور متعارف فلان کتاب از کتاب ب و ج نقل می کند احتمال اتحاد بیشتر میشود ..... با در نظر گرفتن مجموع این نکات باید حساب احتمالات نمود. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1912&pid=7207#pid7207