eitaa logo
مباحثه فقاهت
5.5هزار دنبال‌کننده
871 عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 نماز کرونایی در مسجد باطل است؟؟!!!؟؟ مرحوم سید در شروط مکان مصلی می فرماید: الخامس أن لا يكون مما يحرم الوقوف و القيام و القعود عليه‌كما إذا كتب عليه القرآن و كذا على قبر المعصوم ع أو غيره ممن يكون الوقوف عليه هتكا لحرمته. یعنی نماز خواندن مکلف نباید در جایی باشد که وقوف و قیام و قعود در آنجا حرام است.. حال اگر کسی با قاعده ی لاضرر، رفتن انسانی که مبتلا به کروناست را به مسجد حرام دانست، نماز خواندن او در آنجا مصداق مسئله ی مزبور خواهد بود و طبق نظر سید باطل است. البته محقق داماد و محقق خویی بطلان را در مسئله ی مذکور نپذیرفتند... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1892
📚 تعیین کننده قاضی در دعاوی؟؟!!! مرحوم خویی فرموده است:ولایت بر تعیین قاضی بر عهده مدعی است ایشان استشهاد کرده به جریان انبیاء که اگر کسی ادعای نبوت کرد مردم حق طلب معجزه دارند ولی حق ندارند بگویند چه معجزه ای باید بیاوری و نوع معجزه را خدا تعیین می کند فقط باید معجزه بودن آن نزد مردم ثابت شود. 📱 @mobahathah_ir استاد قایینی می فرماید قیاس ما نحن فیه به بحث معجزات انبیاء، قیاس مع الفارق است. تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1893
📚 اشکال به آقای سیستانی در جمع آوری منابع ؟؟!!!؟؟ آقای سیستانی فرموده: قید فی الاسلام فقط در نهایه ابن اثیر نیست. سه منبع حدیثی در عامه و در کتب حدیثی شیعه دو منبع فقیه و عوالی اللئالی، نیز قید فی الاسلام را ذکر نموده اند. در کتب فقهی عامه در بدائع الصنائع، مبسوط سرخسی، شرح خراج برخی از حنفیه متأخر، وارد شده و در کتب فقهی شیعه در خلاف شیخ طوسی و تذکره علامه آمده است. در برخی از کتب لغت نیز روایت با قید فی الاسلام نقل شده است. اما به نظر می رسد، جمع آوری منابع به این سبک در کنار هم مفید نبوده و منابع باید ارزش گذاری شوند. اولا: ارزش منابع حدیثی با منابع غیر حدیثی در نقل روایات، تفاوت داشته و نوعا منابع غیر حدیثی، ارزش پژوهشی خاصی نداشته و غالبا از منابع حدیثی اخذ شده و استقلال ندارند. دوما: منابع قدیمی با منابع متأخر باید تفکیک شود .... مگر با نقل منابع متأخر به دنبال اثبات اتحاد نسخ باشیم. 📱 @mobahathah_ir این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1865
📚 شواهد تشریفاتی بودن اسناد صاحب وسائل؟؟!!!؟؟ 1- در کتاب أمل الآمل که تألیف صاحب وسائل است، در مورد شیخ راوندی تعبیر: «قد رأیت له کتاب قصص الانبیاء أیضا »به کار برده است که تعبیر «رأیت له» با اینکه کتاب از طریق استاد از استادش به صورت یداً فی ید تا صاحب کتاب باشد سازگار نیست. 2- یکی از کتبی که صاحب وسائل به آن طریق نقل می کند، کتاب نوادر احمد بن محمد بن عیسی اشعری است که صاحب وسائل در ابتدای این کتاب تعبیر کرده اند: «قد وجدت لهذا الکتاب نسختین صحیحتین علیهما آثار الصحة و الاعتماد ثم إنّی تتبّعت ما فیه من الأحادیث فوجدت أکثرها منقولة فی کتب الأربعة و أمثالها من الکتب المشهورة المتواترة و الباقی قد روی فی الکتب المعتمدة مایوافق مضمونه فلا وجه فی التوقّف فیه» 3- علّامه مجلسی کسی است که در طریق صاحب وسائل به علّامه حلّی نسبت به کتاب شیخ راوندی قرار دارد و لذا صاحب وسائل در طریق به کتاب شیخ راوندی به علّامه مجلسی اشاره کرده است، در حالی که خود علّامه مجلسی در بحار الانوار در مورد اینکه کتاب قصص الانبیاء کتاب شیخ راوندی یا سید راوندی است، اجتهاد کرده و تعبیر کرده است که «لا يبعد أن يكون تأليف فضل الله بن علي بن عبيد الله الحسني الراوندي» 4- صاحب وسائل در وسائل فرموده اند: «و مصنفات الصدوق، و أكثر الكتب التي ذكرناها، و الباقي منها علم بالأخبار المحفوفة بالقرائن و ذكرها علماء الرجال، و غيرهم، في مؤلفاتهم و وجدت بخطوط ثقات الأفاضل.و رأينا على نسخها خطوط علمائنا المتأخرين، و جمع من المتقدمين، بحيث لا مجال إلى الشك في صحتها، و ثبوتها عن مؤلفيها» یعنی صاحب وسائل معتبر بودن نسخه برخی کتب را به جهت خطوط علماء تشخیص داده اند. 5- مرحوم شهید ثانی طبق نقل مستدرک الوسائل فرموده اند: اجازات العلماء کانت لمجرد التیمن و التبرک» 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1910
📚 اعتبار علو در معنای امر ؟؟!!!؟؟ مرحوم آخوند از جمله کسانی است که قائل است برای تحقق معنای امر علو لازم است و اگر شخص علو نداشته باشد هر چند که مستعلی باشد کفایت نمیکند و یا اگر علو داشته باشد ولی خفض جناح داشته باشد باز هم امر است؛ چرا که اگر کارمندی به رئیس خودش آمرانه کند عقلا او را تقبیح و توبیخ میکنند. همین توبیخ و تقبیح شاهد بر این است که استعلا کفایت نمیکند و از ان طرف اگر رئیسی به کارمند خود بگوید لطفا فلان کار را انجام بده به خاطر علوّی که دارد امر محقق میشود. مرحوم امام از جمله کسانی است که قائل به اعتبار علو و استعلاء است 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1900
📚 قاعده من ادرک ؟؟!!!؟؟ مرحوم سید فرموده اند:اگر کسی داخل زمین غصبی است و اگر خارج شود تنها یک رکعت را خارج زمین درک می کند، باید در حال خروج و به صورت ایمایی نماز بخواند. استاد در اشکال به مرحوم سید فرمودند: نسبت به این شخصی که مصداق قاعده من ادرک است، دلیل بر مشروعیت ایماء به رکوع و سجود در حال خروج نداریم اما اطلاق قاعده من ادرک رکعة‌ من الصلاة فقد ادرک الصلاة شامل او خواهد بود چون ادرک رکعة من الصلاة الاختیاریة و جواز تاخیر این نماز هم تا ضیق وقت بخاطر این است که او مجبور است برای ادراک رکعت اختیاریه صبر کند تا از این مکان خارج بشود و اکتفاء‌ به این رکوع و سجود ایمایی در حال خروج دلیل بر مشروعیت ندارد. این عذر مسوغ تاخیر نماز است تا خروج از این مکان مغصوب و ادراک یک رکعت از نماز اختیاریه در وقت در خارج این مکان. 📱 @mobahathah_ir برخی طلاب اشکال نموده اند که این مطلب با مبنای استاد در قاعده من ادرک ناسازگار است. این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1867&pid=7070#pid7070
📚 ناصواب بودن تقسیم اباحه، به از طرف شرع یا از طرف عقل و شرع ؟؟!!!؟؟ استاد حائری اباحه را به دو قسم تقسیم کردند قسم اول اینکه آزادی از طرف شرع باشد قسم دوم اینکه آزادی از طرف عقل و شرع باشد. استاد لاریجانی درنقد این تقسیم فرمودند: خود الزامات شرعی یا ترخیص ها تابع ملاک هستند...اینکه عقل ترخیص می دهد در ترخیص دادن عقل نمی توان گفت ملاک است؛ زیرا احکام عقلی طریق هستند و توصلی اند و تابع ملاکات هستند. مانند الزام شرعی یا ترخیص شرعی که تابع ملاک است. شارع نگاه به فعل و ترک عبد می کند می بیند که آزاد بودن او ملاک دارد می گوید تو مرخص هستی. پس نباید بحث را برگرداند و گفت که فعل به لحاظ آزادی و عدم الزام عقلی ملاک دارد یا ندارد..... اینکه آقای حائری فرمودند که اگر اباحه فقط از طرف شرع باشد با حکم عقل به وجوب احتیاط قابل جمع است کلام درستی نیست زیرا وجوب احتیاط که نتیجه ی حق الطاعه است ویک حکم عقلی است؛ در کنار ترخیص شارع لغو می شود. ... 📱 @mobahathah_ir این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1875
📚 نکته اشتراط ماضویت در عقود ؟؟!!!؟؟ نکته اشتراط ماضویت در عقود و ایقاعات این است که عقود و ایقاعات یک امر اعتباری هستند و در امور اعتباری، نیست را هست اعتبار میکنند. یعنی نکته حدوثی در آن خیلی موثر است؛پس جملات اسمیه که دلالت بر ثبوت دارند با اعتبارایات سازگاری ندارد. اما در میان افعال، فعل ماضی است که مناسبت شدیدی با این مطلب دارد زیرا در مضارع هر چند که نبودن و بودن لحاظ شده است ولی چون در اینده است شبیه وعده است و بر وجود قطعی معدوم دلالت نمیکند. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1890
📚 قرنطینه در اسلام؟؟!!! در این ایام که بیماری کرونا شیوع پیدا کرده است تجویزی که از طرف متخصصین در تمام دنیا می شود این است که اشخاص از خانه خارج نشوند مگر به حد ضرورت. این تجویز در کلام اولیای ما صریحا بیان شده است. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1920
📚 لغویت داشتن امر مولوی به مقدمات؟؟!!!؟؟ بعضی مانند مرحوم اصفهانی و مرحوم خویی قائل شده اند: مقدمه نمیتواند وجوب شرعی داشته باشد زیرا وجوب شرعی داشتن لغو است. چون امر به ذی المقدمه یا باعثیت و محرکیت نسبت به مقدمه هم دارد یا ندارد. اگر دارد که نیازی به اعمال مولویت دوباره برای مقدمات نیست و اگر محرکیت ندارد پس امر مولوی به مقدمه هم محرکیت ندارد زیرا وقتی که امر به ذی المقدمه که استحقاق ثواب و عقاب دارد محرکیت نداشت امر به مقدمه که استحقاق ثواب و عقاب هم ندارد، محرکیت ندارد. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1889
📚 اگر خوبی و بدی به نیات است پس چرا تجری حرام نیست؟؟!!! خداوند می فرماید: «انا خلقنا الموت و الحیاة لنبلوکم ایکم احسن عملا» شریعت و احکام دینی وظیفه شان نشان دادن و شناسایی بدی و خوبی انسان ها می باشد و ثواب و عقاب هم امکان ندارد جز این که در این جهت باشد وخوبی و بدی انسان ها هم تماما به نیت آن ها وابسته است نه به نتیجه عمل آن ها. به این نتیجه می رسیم که عقاب و ثواب حکیمانه نیست که جز بر نیت تعلق بگیرد. چرا که خوبی و بدی انسان ها تماما فقط وابسته به نیت آن هاست هرچند عمل اشتباهی انجام بدهند. پس باید بگوییم نه ثواب انقیاد کمتر از اطاعت حقیقی است نه گناه تجری کمتر از معصیت حقیقی 📱 @mobahathah_ir در فضای فلسفه اخلاق در غرب هم همین بحث جریان دارد. تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1529
📚 فرق بین ملکیت تقدیری و تحقیقی ؟؟!!!؟؟ مرحوم شیخ سه نحوه ملکیت را مطرح میکند. 1- ملکیت ضمنی منشاش قصد متعاملین است. مثل اعتق عبدک عنی است که گفته میشود یک ملکیت ضمنی برای آمر در نظر گرفته شده است و الا چنین عتقی صحیح نیست. 2- ملکیت تقدیری در ملکیت میت نسبت به دیه مطرح شده است. زیرا زمانی که میت زنده بود که دیه نبود و زمانی که دیه ثابت شد میت زنده نبود که مالک ان باشد و آن را برای ورثه به ارث بگذارد. لذا در این قائل به ملکیت تقدیری و فرضی میشوند. 3- مثال ملکیت تحقیقی( واقعی) نیز در بیع ذو الخیار به شخص ثالث یا بیع واهب مال موهوبه را به شخص ثالث. ثمره این بحث این است که..... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1905
📚 نگرشی به اهمیت بحث استعمال لفظ در اکثر از معنای واحد در فقه؟؟!!!؟؟ اهمیت بحث استعمال لفظ در اکثر از معنای واحد به این جهت است که در مسائل فقهی متعددی مطرح شده است 1- گاهی خطاب عام متضمن امر به یک شیء است، اما دلیل وجود دارد که برخی از افراد آن واجب نیست. به عنوان مثال خطاب به صورت «أکرم کل عالم» بوده و دلیل وجود داشته باشد که اکرام عالم فاسق واجب نیست. در این فرض برخی مانند صاحب کفایه فرموده اند: نسبت به عالم عادل نمی توان تمسک به ظهور «أکرم کل عالم» در وجوب کرد؛ زیرا مستلزم استعمال لفظ در اکثر از معنای واحد خواهد بود که محال است. همینگونه است «اغتسل للجمعه و الجنابة» 2- برخی مانند محقق اصفهانی فرموده اند: اگر خطابی وجود داشته باشد که با توجه به دلیلی نسبت به بعض مدلولش حمل بر ارشاد شود، دیگر امکان نخواهد داشت که از آن وجوب تکلیفی به وفاء فهمیده شود. به عنوان مثال خطاب «أوفوا بالعقود» نسبت به صحت یا لزوم عقودی مانند بیع ارشادی است و لذا مفاد آن حکم تکلیفی نیست. حال اگر عقدی وجود داشته باشد که صرفا متضمن التزام طرفین به یک فعل باشد، امکان نخواهد داشت همینگونه در ﴿أَطِيعُوا اللَّهَ وَ الرَّسُول َ﴾ امر به اطاعت خدای متعال ارشاد به حکم عقل است؛ لذا نسبت به نبی اکرم صلّی الله علیه وآله وجوب مولوی باشد، استعمال لفظ در اکثر از معنای واحد خواهد شد 3- گاهی در روایات معنایی برای آیاتی از قرآن کریم ذکر می شود که غیر از معنای ظاهر آن است.این مساله مطرح است و لذا برخی به روایاتی در آن بیان شده است که قرآن کریم دارای هفت یا هفتاد بطن است، بر جواز استعمال لفظ در اکثر از معنای واحد بلکه وقوع آن استدلال کرده اند 4- در مورد سوره حمد که در نماز به عنوان قرائت و همراه با قصد قرائت قرآن خوانده می شود، داشتن قصد دعاء در فقره «ایّاک نعبد و ایّاک نستعین» و یا قصد انشای حمد در آیه شریفه «الحمد لله ربّ العالمین» و یا طلب هدایت در آیه «اهدنا الصراط المستقیم» مورد اختلاف واقع شده است که برخی از فقهاء قائل به جواز شده اند، اما شیخ طوسی فرموده اند: این عمل جایز نیست؛ چون جمع بین قصد قرآنیت و قصد دعاء، انشای حمد یا طلب هدایت از موارد استعمال لفظ در اکثر از معنای واحد است که جایز نیست. همینگونه در مورد جواب دادن به سلام در نماز، از تعبیر «سلام علیکم» استفاده شده و در عین حال قصد قرائت آیه شریفه ﴿سَلاَمٌ عَلَيْكُمْ بِمَا صَبَرْتُمْ﴾ بشود 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1887
📚 ارزیابی مرسلات مرحوم صدوق ؟؟!!!؟؟ اشکال مرحوم خویی به اعتبار مرسلات مرحوم صدوق : ما مبنای مرحوم صدوق در اعتبار روات را نمی دانیم. پاسخ آقای سیستانی: احتمال حسی بودن توثیق این روات در نظر مرحوم صدوق وجود داشته و این احتمال موضوع اصاله الحس را تامین می کند و مراد از حسی بودن اعم از حس مع الواسطه است . اگر قرار باشد اصاله الحس جاری نشود توثیقات ایمه رجال نیز معتبر نخواهد بود. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1913&pid=7208#pid7208
📚 سور مومن شفا است یا عامل انتقال بیماری ؟؟!!!؟؟ فقها فتوا به استحباب سور مومن داده اند و در روایات متعددی مانند عبد الله بن سنان، قال: قال أبو عبد الله عليه السلام: في سؤر المؤمن شفاء من سبعين داء. و .... این مضمون آمده سوال از صحت سند و دلالت این روایات است؟ برخی در پاسخ گفته اند: اولا روایت عبد الله بن سنان صحیحه است و دیگر روایات ضعیفند اما هیچیک در کتب اربعه ذکر نشده اند ثانیا در مضمون این روایات محتملاتمتعدد است احتمال اول:این روایت مشیر به امور روحانی مثل تاکید تواضع یا ارتباط روحی بین مومنین و... است و لذا مراد از شفاء نیز شفاء روحی باشد. بلکه همانگونه که زیارت مومن مستحب است اما مشروط به عدم مریضی واگیردارد، در مورد شرب سور مومننیز همین است و مقید به نبود مریضی واگیردارد است. بله اگر عموما شرب سور مومن موجب مریضی شود، اشکال به این روایات است اما اینگونه نیست. ... پنج محتمل در حدیث سور مومن ذکر شده است. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1917
📚 نقض استاد شهیدی به اشکال استاد لاریجانی در بحث حق الطاعه؟؟!!!؟؟ استاد شهیدی نقضی نسبت به استاد مطرح کردند که قبل الفحص شما حکم به وجوب احتیاط می کنید و احتمال تکلیف را منجز می دانید و حال آنکه احتمال اباحه ی اقتضایی که ملاکش اقوی از لزوم می باشد را می دهید پس نباید حکم به احتیاط کنید. استاد درمقام پاسخ بیان کردند که ماقبل از فحص هم احتمال را منجز نمی دانیم بلکه به علم اجمالی به تکالیف عمل می کنیم استاد شهیدی درجواب فرمودند که این علم اجمالی، بعد از فحص به میزانی که به اندازه ی معلوم بالإجمال تکالیف الزامی پیدا شود، منحل می شود و به اقتضای انحلال حکمی لازم هم نیست یقین کنیم که همان ها که معلوم بالاجمال است پیدا شده اند. استاد در جواب فرمودند:طبق مبنای کسانی که بعد از انحلال هم علم اجمالی را باقی می دانند باز به علم اجمالی عمل می شود.... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1907
📚 میزان تاثیر روایات مرسل در اطمینان آوری؟؟!!!؟؟ وقتی طرق یک روایت متعدد است بنحوی که عادتا تواطی بر کذب در موردش نمیشود خبر متواتر محسوب میشود.حال اگر برخی از نقلها مرسل باشد چه میزان در حصول اطمینان موثر است چون در اینصورت احتمال اتحاد طریق مرسل با دیگر نقلها را دارد. استاد شبیری فرمودند: در میزان تاثیرگذاری نقلهای مرسل باید به نکاتی توجه کرد : ۱.بررسی ارتباط خاص بین منابع مثلا اگر فهمیدیم کتاب الف این حدیث را از کتاب ب نقل میکند دیگر نباید این دو منبع را دو نقل مستقل محسوب کرد. ۲. بررسی اینکه آیا امثال علامه حلی به منابعی غیر از منابع در دسترس ما دسترسی داشته اند که اگر نداشته باشند دیگر تعدد طریق منتفی است ۳.بررسی اجمالی ارتباط عام بین منابع به این که بطور متعارف فلان کتاب از کتاب ب و ج نقل می کند احتمال اتحاد بیشتر میشود ..... با در نظر گرفتن مجموع این نکات باید حساب احتمالات نمود. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1912&pid=7207#pid7207
📚 منشا طرح بحث جابریت و کاسریت عمل اصحاب ؟؟!!!؟؟ بحث جابریت حدیث به عمل اصحاب و اعراض آنها بعد از علامه مطرح شد. نکته این بحث این بود که نوشته های رجالی مرحوم علامه جوابگوی سیل عظیم میراث های روایی احادیث نبود. لذا فقهاء نسبت به بعضی روایات از جهت رجالی به ضعف آن میرسیدند ولی کسانی مثل شیخ طوسی به آن عمل کرده بودند. لذا بحث جابریت ضعف به وسیله عمل اصحاب مطرح شد. عکس العمل مخالف این تفکر، تفکر اخباریها بود که اخبار را حجت می¬دانستند. بعد از اخباریها مرحوم بهبهانی ظاهر شد که روش معتدلی را اخذ کرد. ایشان خیلی از افراد را توثیق کرد هر چند که طبق مبانی مرحوم علامه ضعیف بودند. 📱 @mobahathah_ir این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1882
📚 چرا مرحوم آخوند علم منطق راخارج از اصول میدانند؟؟!!! در عین حال که مرحوم آخوند تداخل علوم را در بعض مسائل می پذیرد اما تداخل در همه مسائل به نحو تساوی یا عموم و خصوص مطلق، را نمی پذیرند؛ زیرا در صورت تساوی مسائل، یک علم تدوین می شود که جامع مسائل دو غرض باشد و وجهی برای تدوین دو علم نیست و در صورت عموم و خصوص مطلق بودن، مسائل اخص در علم مستقل بررسی می شود پس در علم اعم، این مسائل تکرار نمی شود پس از آنجا که علم منطق که غرض از آن عصمت از خطای در فکر است، انحصار به علم اصول ندارد هر چند که در غرض اصولی دخیل است؛ پس در علم جدایی تدوین می شود و دیگر در علم اصول تکرار نمی شود. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1552
📚 تفاوتی بین جمله مفاد جمله اسمیه و فعلیه نیست !!؟؟ شهید صدر در فرق جمله اسمیه و جمله فعلیه فرموده اند: معنای «زید قام» و «قام زید» متفاوت است؛ زیرا قواعد ادبی آنها متفاوت است؛ مثلا... استاد شهیدی در پاسخ از کلام شهید صدر فرموده اند: در زبان فارسی تعابیر «زید و عمرو ایستادند» و «ایستادند زید و عمرو» به کار برده می شود و بین آنها تفاوتی نیست در حالیکه اگر نکات ذکر شده تفاوت معنوی دو جمله باشد، نباید در زبان های مختلف تغییر ایجاد شود؛ چون در نکات ارتکازی بین زبان فارسی و عربی تفاوتی وجود ندارد. @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1657
📚 مناهج رجالی؟؟!!! یکی از مناهج رجالی، منهج تجرید الأسانید است.در این منهج طرق موجود در کتب روایی را بدون بررسی متن آن، مقابله می کنند. از فواید این منهج ، کشف بعض از رواتی که در این بین ساقط شده است یا کشف اختلاف و اشتباه نسخ و کشف مشترکات و .... است 📱 @mobahathah_ir این منهج توسط آیة الله العظمی بروجردی در کتب تجرید الاسانید پیاده شده است.تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1902&pid=7188#pid7188
📚 دلیل بر عدم تداخل اسباب؟؟!!!؟؟ مرحوم آخوند میفرماید: قول به تداخل اسباب مخالف با ظاهر جمله شرطیه است. زیرا جمله شرطیه ظاهر در حدوث عند الحدوث دارد. ان قلت: جزاء مطلق است و (مثلا وجوب وضو) ظاهر در این است که یک امتثال کفایت میکند. زیرا مثلا اذا بلت فتوضا و اذا نمت فتوضا، وجوب وضو قید فرد اخر را ندارد تا وجوب تکرار را برساند قلت: ظهور جزاء اطلاقی است و ظهور تعلیقی دارد( معلق به عدم بیان) و ظهور جمله شرطیه وضعی و تنجیزی است پس ظهوری برای جزاء دراطلاق محقق نمیشود. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1909
📚 تمسک به قاعده عدل و انصاف برای بطلان عقد مکره !!!!؟؟ به قاعده ی عدل و انصاف برای بطلان عقد مکره تمسک شده است. مثلا در مواردی که مال مردد بین زید و عمر باشد، اگر بخواهیم تمام مال را به یک نفر از این دو بدهیم، ممکن است ظلم به دیگری بشود، قاعده ی عدل و انصاف اقتضای تقسیم را می کند. 📱 @mobahathah_ir اولا: این قاعده مسلم نیست و محقق خویی تنها در موارد خاص به دلیل وجود دلیل خاص حکم می کنند ثانیا: در صورتی می توانیم بگوییم صحت آن مخالف عدل است که مصالح و ملاکات نفس الأمریه امور در دست ما باشد، همانطور که در جواب از دلیلیت عقل گفته شد ظلم بودن را نمی توان احراز کرد، در اینجا نیز عدل بودن و خلاف عدل بودن را نمی توان احراز کرد تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1741
📚 صغروی یا کبروی بودن نزاع اخباری و اصولی دربرائت !!!!؟؟ محقق عراقی فرموده ما در بحث برائت در کبری هیچ بحثی نداریم که قبح عقاب بلابیان است یا دفع ضرر محتمل یعنی ... فقط بحث در دو جهت است که آیا اخبار احتیاط و علم اجمالی قبل الفحص بیان بر واقع هستند یا نه؟ قائلین به برائت می گویند که علم اجمالی منحل است و اخبار هم دلالت بر احتیاط ندارند ولی اخباری احتیاط را ثابت می داند. ... 📱 @mobahathah_ir البته مرحوم شهید صدر با طرح نظریه ی حق الطاعه نزاع را در کبرا هم جاری می دانند.تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1719
📚 اختلاف در حدود تکلیف، کاشف از الزامی نبودن حکم؟؟!!!؟؟ برخی از فقهاء همچون محقق همدانی برآنند که اختلاف روایات در تحدید، کاشف از تنزیهی بودن حکم است.تطبیق مبنا بر بعض موارد فقهی: ۱. برخی روایات باب استظهار راجع به زنی که بعد از ایام عادت نیز خون می‌بیند، دلالت بر آن دارد که این زن اگر احتمال تجاوز خون از ده روز را می دهد، استظهار کند؛ ... لکن مشهور متأخرین گفته اند از آن جا که روایات استظهار اختلاف زیادی دارد؛ چرا که برخی تعبیر به «تستظهر بیومین»، برخی دیگر تعبیر به «تستظهر بیوم أو یومین»، بعضی تعبیر به «تستظهر بثلاثة أیام» و بعضی دیگر تعبیر به «تستظهر بعشرة أیام» دارند؛ فلذا معلوم می شود این حکم استحبابی است. ۲. در باب عدم محاذات زن و مرد در حال نماز خواندن برخی روایات فاصله بیش از ده ذراع را مطرح کرده‌اند، طائفه‌ای دیگر دلالت بر کفایت یک وجب می کنند؛ از همین رو مشهور متأخرین محاذات را مانع ندانسته و آن را مکروه می‌دانند. ۳. اختلاف روایات در منزوحات بئر نیز موجب فتوا به استحباب نزح شده است. 📱 @mobahathah_ir نظر استاد بر فساد این مبنا می‌باشد. به نظر ایشان اگر قدرمشترک و حداقلی وجود داشته باشد که مورد اتفاق تمامی روایات است، وجهی برای رفع ید از ظهور روایات در الزامی بودن قدرمتیقن مذکور وجود ندارد.... تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1935