eitaa logo
مباحثه فقاهت
4.9هزار دنبال‌کننده
823 عکس
1 ویدیو
31 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمدباقرعليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه واصول و ايجاد فضاي علمی وتخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 موضوع علم اصول ادله اربعه باشد اشکالی ندارد؟؟!!! طبق معنای مرحوم آخوند از مفاد حجیت، منجزیت و معذریت برای خبر جعل می شود؛ یعنی خبر منجز می کند واقع را که همان قول معصوم است؛ پس سنت تنجیز و تعذیر پیدا می کند و عقاب بر مخالفت قول معصوم منجز خواهد شد پس تنجز، حمل بر سنت واقعی و قول معصوم می شود و لذا تنجز و تعذر، عارض بر سنت خواهد بود. پس قول معصوم تنجز و گریبان گیر مکلف خواهد شد. پس اشکال مرحوم آخوند به مرحوم شیخ در موضوعیت ادله اربعه برای علم اصول، بر طبق نظر مشهور، صحیح است اما طبق نظر مرحوم آخوند، اشکال صحیح نیست و پس موضوع بودن ادله اربعه مانعی ندارد. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1553
📚 معامله با مال غیر مخمس و غیرمزکی!!!!؟؟ خرید با مالی که سال بر آن گذشته و خمس آن پرداخت نشده و یا به حد نصاب رسیده و زکات آن پرداخت نشده است؛ صور مختلفی دارد: ۱. این‌که ثمن عینِ مال غیر مخمس یا عینِ مال غیر مزکی باشد. ۲. این‌که خریدار اگر چه در زمان معامله، ثمن را به نحو کلی فی الذمه معین کرده باشد، ولی قصد اداء ثمن از مال غیر مخمس و یا مال غیر مزکی را داشته است. ۳. این‌که خریدار در زمان معامله، ثمن را به نحو کلی فی الذمه معین کرده باشد، ولی بعد از انعقاد معامله تصمیم به قصد اداء ثمن از مال غیر مخمس و یا مال غیر مزکی بگیرد. در صورت اول، معامله فضولی است. در صورت سوم، معامله صحیح است. و اما صورت دوم، محل خلاف است؛ مشهور معامله را صحیح ؛ اما مرحوم امام قائل به فضولی بودن است؛ زیرا در معامله مذکور، خرید به مال غیر عرفا صادق است؛ چرا که عرف حساب کرده و می‌بیند قصد خریدار این بوده که با پول متعلق غیر ثمن را پرداخت کند، فلذا خرید مذکور را صحیح نمی‌‌داند..... 📱 @mobahathah_ir استاد دو اشکال به کلام مرحوم امام مطرح کرده اند؛ تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1679
📚 عدم صحت قاعده عدم خلو واقعه از حکم ؟؟!!! استاد گنجی فرمودند: این که گفته شده است هر واقعه ای باید حکم داشته باشد صحیح نیست و دلیلی ندارد. بلکه ظاهر بعضی از کلمات مرحوم خویی این است که در بعضی از موارد که برای موضوعی اباحه جعل شده است، معنایش عدم حرمت است نه این که اعتبار اباحه شده باشد.ظاهر بعضی از روایات نیز این است که خداوند بعضی از وقایع را از لحاظ حکم بیان نکرده و در مورد ان سکوت کرده است نه اینکه از روی نسیان ان را بیان نکرده است. روایت إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَنْزَلَ فِي الْقُرْآنِ تِبْيَانَ كُلِّ شَيْ‏ءٍ حَتَّى وَ اللَّهِ مَا تَرَكَ اللَّهُ شَيْئاً يَحْتَاجُ‏ إِلَيْهِ‏ الْعِبَادُ حَتَّى لَا يَسْتَطِيعَ عَبْدٌ يَقُولُ لَوْ كَانَ هَذَا أُنْزِلَ فِي الْقُرْآنِ- إِلَّا وَ قَدْ أَنْزَلَهُ اللَّهُ فِيهِ ظاهرش این است که خداوند به قدر احتیاج عباد جعل حکم کرده است. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1958
📚 انواع جهت صدور؟؟!!! استاد سید مصطفی حسینی نسب می فرماید: سه نوع تصرف جهتی وجود دارد: تصرف در اصاله التطابق بین مراد استعمالی و مراد جدی- تصرف در اطلاق حدیث نسبت به همه افراد موضوع- جلوگیری از اتفاق نظر شیعه در حکم مساله 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1949
📚 آیا ممکن است وظیفه مدعی قسم باشد ؟؟!!!؟؟ مرحوم بجنوردی صاحب قواعد فقهیه فرمودند: گاهی بعضی افراد مدعی هستند اما با این وجود نیازی به اقامهی بینه ندارند و یمین بر عهدهی آن هاست در بحث تصدیق قول زن هم با وجود این که زن مدعی است اما بر خلاف قوانین باب قضا نیازی به اقامه‌ی بینه ندارد و با قسم قول او پذیرفته می شود.... دو ایراد به کلام ایشان وارد است: اول اینکه مدعی کسی است که قولش مخالف اصل و حجت فعلیه باشد ودر مورد امور زنانه، کلام زن به جهت روایات، خلاف اصل نیست لذا زن منکر محسوب می شود. ثانیا روایت نبوی« انما اقضی بینکم بالبینات و الایمان» درمقام بیان اصل تشریع است واز این جهت که حتما باید یمین و قسمی در کار باشد در مقام بیان نیست لذا مدعی وظیفه اش فقط اقامه‌ی بینه است که اگر ساقط شود، دلیلی بر لزوم یمین نیست. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1919
📚 نقدی بر نظریه ی خطابات قانونیه ی مرحوم امام !!!!؟؟ قضیه‌ی کلیه اگر موضوع نداشته باشد، فعلیت ندارد. دلیل آن نیز روشن است؛ زیرا اگر قضیه‌ی حقیقیه «المسافر یقصر» بر من تطبیق نشود، اصلا تکلیفی بر من نیست و نمی توانم بگویم من تکلیف دارم. با همین بیان به امام رحمه الله که قائل به خطابات قانونیه است اشکال می کنیم که خطابات قانونی چه ارتباطی به ما دارد؟! اگر آن کلی به من تطبیق نشود به من چه ربطی دارد؟! برای این که فعلیت برای من پیدا کند باید تطبیق شود. اگر تطبیق نشود هیچ ربطی به مکلف نخواهد داشت. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1705&pid=6720#pid6720
📚 تفاوت بیع و قرض؟؟!!!؟؟ مرحوم شیخ فرموده است: تعریف بیع (انشاء تملیک عین بمال) شامل قرض نمی¬شود. تقریب وجه شمول: در قرض هم شخص قرض دهنده عین را به تملیک مقترض در میاورد و چون عین باقی نمیماند در مقابل مالیت آن تملیک میکند پس همان تملیک عین بمال شد. جواب داده شده است به این که در باب قرض تملیک عین علی وجه تضمین است بر خلاف بیع که علی وجه تضمین نیست. 📱 @mobahathah_ir برخی طلاب به این مطلب اشکالی نموده اند . تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1908
📚 نظر عجیب شیخ انصاری در مورد بنی فضال؟؟!!! مرحوم شیخ انصاری فرموده اند: از حسین بن روح راجع به کتب شلمغانی سؤال شد که با تکلیف در قبال کتب وی چیست؟ ایشان در جواب چنین فرمودند: «اقول فیها ما قال ابومحمد الحسن بن علی علیهما السلام و قد سئل عن کتب بنی فضال فقالوا کیف نعمل بکتبهم و بیوتنا منها ملاء فقال علیه السلام خذوا منها بما رووا و ذروا ما رأوا». بنابر این تمامی روایات بنی فضال مشمول اطلاق «خذوا بما روو» بوده حتی اگر واسطه میان بنی فضال و امام علیه‌السلام مجهول باشد. 📱 @mobahathah_ir استاد شهیدی در مناقشه فرمودند اولا: ناقل مطلب مذکور، عبدالله کوفی خادم حسین بن روح است که از مجاهیل است و سند نقل مذکور ضعیف است. ثانیا: ظاهر تعبیر «خذوا ما رووا و ذورا ما رأوا» این است که فساد بنی فضال مانع از عمل به روایات آنان نیست چرا که ایشان از ثقات می‌باشند هر چند فساد عقیده داشته باشند. نه این‌که دلالت بر حجیت مطلق روایات بنی فضال کند؛ چرا که این مطلب موقوف به استقراء تامی است که احراز کند بنی فضال هیچ روایت مرسل و مسندی از ضعفاء نقل نکرده اند. تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1952&pid=7286#pid7286
📚 کراهت در فرض اضطرار مرتفع نمی شود ؟؟!!!؟؟ محقق خوئی اضطرار را رافع کراهت دانسته‌اند. به این بیان که نهی تنزیهی در حقیقت ارشاد مکلف است به این که عمل مذکور منقصتی دارد که موجب قلت ثواب آن می شود، فلذا شایسته است فرد دیگری که افضل بوده و منقصتی ندارد، اتیان شود. و بالطبع وقتی مکلف مضطر بوده و قادر بر اختیار فرد دیگری نیست، ارشاد وی به اختیار کردن فرد افضل بدون معنا بوده و نهی تنزیهی شامل وی نخواهد بود. اما مرحوم تبریزی قدس سره فرموده اند: در صورتی که اضطرار مستند به علم و عمد مکلف باشد، وجهی برای عدم شمول نهی تنزیهی نسبت به این شخص وجود ندارد؛ چرا که اثر نهی کراهتی این است که مکلف این حالت را اختیار نکرده و خود را مضطر به این حالت نکند 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1936
📚 ضرورت وقوع اشتراک در همه لغات؟؟!!! به حسب حکمت وضع، تحقق اشتراک ضروری است؛ زیرا حکمت وضع، استعمال به داعی تفهیم است و با کثرت استعمالات، وضع صورت می گیرد. بنابر این وقوع اشتراک ضروری است؛ چرا که معانی مورد نیاز بیشتر از الفاظی است که حسن استعمال دارند، چرا که هر گونه ترکیبی بین حروف، در هر زبانی حسن استعمال ندارد.... و کثرت استعمالات قهرا مستتبع وضع تعینی است پس برای مفاهیم متعدده نیاز به وضع های متعدد بوده؛ زیرا افاده تمامی آن با معانی کلیه و معانی مجازیه، مقدور نیست. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1968
📚 آیا پزشکانی که در اثر کرونا کشته می شوند، شهید هستند؟؟!!! آقای کعبی در این مورد فرموده است: به نظرما جهاد، اعم از قتال است؛ چرا که آیات جهاد در مکه نازل شده است و به نظر ما تعریف صحیح جهاد« بذل الجهد والطاقة والوسع لاعلاء كلمة الله في الحفاظ على الدين او نفوس المسلمين اوالضعفاء و المظلومين او اعراضهم وكرامتهم وشرفهم او اموالهم .» و به همین سبب، افرادی که در تلاش برای حفظ جان دیگران بوده و در این راه، کشته می شوند، شهید خواهند بود. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1964&pid=7320#pid7320
📚 صدق اکراه با تهدید به آسیب رساندن به مسلمانی دیگر ؟؟!!!؟؟ در صدق اکراه و یا شمول حکم اکراه لازم است که توعید به ضرر یا حرج یا عدم منفعت یا عدم انتفاع وجود داشته باشد. قدر متیقن این است که توعید به ضرر معتبر یا امثال ذلک، نسبت به خود مکره باشد. اما اگر از بستگانی باشد که این شخص به امور آن ها اهتمام داشته باشد نیز اکراه در مورد آنها نیز مقبول علماء است...أما اوسع از این که بگوییم هر کسی که که برای او مهم است را اگر تهدید کند اکراه محقق می شود محل بحث است...به روایت« مَنْ لَمْ يَهْتَمَّ بِأُمُورِ الْمُسْلِمِينَ فَلَيْسَ بِمُسْلِمٍ» بر این مدعا استدلال شده است!! 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1849&pid=6991#pid6991
📚 دوران بین زیاده و نقیصه در روایت ؟؟!!!؟؟ اگر حدیثی دو نقل ، داشته باشد که یکی واجد زیاده و دیگری فاقد آن باشد ، بحث دوران امر بین زیاده و نقیصه مطرح میشود ، مانند قید علی مومن که در ذیل حدیث لاضرر در برخی نقلها وارد شده و در نقل دیگر وارد نشده است، استاد شبیری به نکاتی مبنایی در دوران بین زیاده و نقیصه اشاره فرمودند : ۱. باید دید اختلاف نقل مذکور مصداق اخبار علاجیه هست یا نه مثلا آیا یاتی عنکم الخبران صادق است یا نه؟ ۲. باید دید آیا مطلق رجحان در یک نقل باعث ترجیح میشود یا نه حال یا ذاتا مطلق رجحان را مرجح بدانیم یا از باب تعدی از مرجحات منصوصه؟ ۳. باید دید آیا مقدمات انسداد صغیر را در نقلهای کتبی قبول داریم یا نه که در نتیجه بتوان با ظن یک نقل را ترجیح داد؟ ۴. در اینجا به دو مرحله الغای خصوصیت نیاز داریم ؛ یکی تعدی از مرجحات منصوصه به غیر منصوصه و دیگری از آنچه اصطلاحا روایت محسوب میشود به آنچه روایت محسوب نشده و صرفا اختلاف در نقل است؟ 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1944
📚 مصلحت در خود جعل وجود ندارد؟؟!!! اصولیون دربرخی موارد مثل تصویر حکم ظاهری فرموده اند مصلحت در خود جعل است نه مجعول؛ اما این مطلب صحیح نیست؛ زیرا 1- اگر ملاک در نفس جعل باشد تا مولا جعل کرد ملاک حاصل است و باید امر ساقط شود. 2- حکم تابع اراده است و اراده یک امر طریقی است، نمی شود اراده برای ملاک در خودش باشد، وقتی شخص فعلی را اراده می کند منبعث از شوق به فعل است و شوق همیشه تعلق به یک متعلقی می گیرد به خاطر چیزی که در آن متعلق ملائم با نفس است. معنا ندارد که گفته شود شوق پیدا می کنم چون خود شوق ملاکی دارد.... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1957
📚 ظهور لاینبغی؛ حرمت یا کراهت ؟؟!!!؟؟ برخی تعبیر «لاینبغی» در رویات را ظاهر در کراهت دانسته‌اند؛ لکن استاد شهیدی معتقد است هر چند تعبیر مذکور در حال کنونی به معنای «سزاوار نیست» بوده و ظاهر در جواز است لکن در عرف آیات و روایات به معنای لایتیسّر: نمی شود بوده و ظهور در حرمت دارد و لا اقل آن است که اجمال داشته باشد نه این که ظاهر در کراهت باشد؛ به طور مثال آیه شریفه ﴿قَالُوا سُبْحَانَكَ مَا كَانَ يَنْبَغِي لَنَا أَنْ نَتَّخِذَ مِنْ دُونِكَ مِنْ أَوْلِيَاءَ ﴾ به معنای «نمی شود ما غیر خدا را ولی خود قرار دهیم -نه این که جایز است و سزاوار نیست-» می‌باشد و یا در صحیحه زراره « قَالَ: لَا يَنْبَغِي نِكَاحُ أَهْلِ الْكِتَابِ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ وَ أَيْنَ تَحْرِيمُهُ قَالَ قَوْلُهُ وَ لا تُمْسِكُوا بِعِصَمِ الْكَوافِرِ» زراره از تعبیر مذکور حرمت فهمیده و ازهمین رو به حضرت عرضه داشت: «و این تحریمه؟» 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1940&pid=7260#pid7260
📚 ارزیابی مرسلات مرحوم صدوق ؟؟!!!؟؟ اشکال مرحوم خویی به اعتبار مرسلات مرحوم صدوق : ما مبنای مرحوم صدوق در اعتبار روات را نمی دانیم. پاسخ آقای سیستانی: احتمال حسی بودن توثیق این روات در نظر مرحوم صدوق وجود داشته و این احتمال موضوع اصاله الحس را تامین می کند و مراد از حسی بودن اعم از حس مع الواسطه است . اگر قرار باشد اصاله الحس جاری نشود توثیقات ایمه رجال نیز معتبر نخواهد بود. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1913&pid=7208#pid7208
📚 بهترین تصویر جامع طبق قول به صحیح ؟؟!!!؟؟ همانگونه که مرحوم اصفهانی فرموده اند موضوع له عبادات جامع مرکبه مبهمه اعتباری است، ابهام ماهیت در این فرض، به معنای انطباق است نه به معنای تردید و نه به معنای اجمال؛ یعنی صلاه وضع برای ماهیت مبهمه شده است به نحوی که هر جزئی از واجب در موارد مختلف داخل در حقیقت آن است... بله جامع مبهم نیاز به معرفی دارد که به سبب معرفی به ماهیت اشاره شود که این معرف می تواند همان نهی از فحشاء باشد ولی موضوع له لفظ صلاه ناهی از فحشا نیست بلکه حاکی از ماهیت مبهمه است که نه جامع مقولی است و نه جامع عنوانی و نه مشترک لفظی، بلکه ماهیت مبهمه ای است، نظیر کلمه خانه است که به خانه دو اتاقه و خانه سه اتاقه و بیشتر، خانه صدق می کند و تمام اتاق ها و اجزای خانه _ چه کم و چه زیاد _ جزء ماهیت و اجزای ذاتی آن هستند. بله برای صدق خانه، اجزای حد اقلی لازم است... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1812&pid=6922#pid6922
📚 سیاق التحدید؟؟!!! مرحوم شیخ انصاری می فرماید «فقوله تعالى:لا تَأْكُلُوا أَمْوالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْباطِلِ إِلّا أَنْ تَكُونَ تِجارَةً عَنْ تَراضٍ، دلّ بمفهوم الحصر أو سياق التحديد على أنّ غير التجارة عن تراضٍ أو التجارة لا عن تراضٍ غير مبيح لأكل مال الغير و إن لحقها الرضا، و من المعلوم أنّ الفضولي غير داخل في المستثنى» 📱 @mobahathah_ir استاد حسینی نسب می فرماید: منظور شیخ انصاری از سیاق التحدید، مفهوم الوصف، فی الجمله است. تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1972
📚 لا ضرر و حدیث هدم جدار ؟؟!!!؟؟ یکی از قضایایی که مذیل به حدیث لاضرر است حدیث هدم جدار است که در دعایم الاسلام وارد شده . در این حدیث می گوید اگر شخصی بدون حاجت و بقصد اصرار به همسایه اش دیوار خود را خراب کند به حکم لا ضرر مکلف به بازسازی دیوار است . استاد شبیری فرمودند : آقای سیستانی صدق ضرار را متوقف بر وجود حقی برای همسایه در دیوار دانسته اند و لکن این بیان تمام به نظر نمی رسد چون حتی اگر همسایه در دیوار حقی نداشته باشد نیز می توان گفت متضرر شده است از این جهت که از استفاده بهینه از ملکش محروم شده است و همین مقدار برای صدق ضرر کافیست. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1810&pid=6919#pid6919
📚 الغاء خصوصیت از الفاظ وارده در روایات؟؟!!! مرحوم خویی برای اشتراط بلوغ در قاضی فرموده است دلیل این شرط این است که در معتبره ابی خدیجه آمده است: «انْظُرُوا إِلَى رَجُلٍ مِنْكُمْ»، در این روایت عنوان رجل آمده است و این عنوان بر صبی صدق نمی کند. 📱 @mobahathah_ir استاد قایینی در توضیح کلام ایشان می فرماید اینکه ایشان فرمود این روایت اطلاقی نسبت به مشروعیت قضای غیر بالغ ندارد، صحیح است و جای الغای خصوصیت نیز وجود ندارد. اینکه در روایتی مثل «رَجُلٍ‏ شَكَ‏ وَ هُوَ قَائِمٌ فَلَا يَدْرِي أَ رَكَعَ أَمْ لَمْ يَرْكَعْ قَالَ يَرْكَعُ وَ يَسْجُد» از رجل الغای خصوصیت می کنیم به این خاطر است که... تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1985&pid=7382#pid7382
📚 اطلاق «الفقیه» بر امام زمان در روایات ؟؟!!!؟؟ عمده دلیل قول به حرمت نمازخواندن در مکان متقدم بر قبر معصوم روایت حمیری است؛ «حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْحِمْيَرِيُّ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى الْفَقِيهِ ع أَسْأَلُهُ .....أَمَّا الصَّلَاةُ فَإِنَّهَا خَلْفَهُ يَجْعَلُهُ الْأَمَامَ وَ لَا يَجُوزُ أَنْ يُصَلِّيَ بَيْنَ يَدَيْهِ لِأَنَّ الْإِمَامَ لَا يُتَقَدَّمُ وَ يُصَلِّي عَنْ يَمِينِهِ وَ شِمَالِهِ» از آنجا که «الفقیه» از القاب امام کاظم علیه السلام است، برخی گفته اند چون حمیری معاصر با زمان غیبت صغری بوده و نمی تواند نویسنده نامه به امام کاظم علیه السلام باشد، سند روایت مشتمل بر سقط بوده و از حجیت ساقط است استاد شهیدی در دفاع از استدلال به روایت فرمودند: اولا: در کتاب الغیبة آمده است که حمیری – که به تصریح نجاشی کاتب صاحب الأمر علیه السلام بوده و مسائلی در ابواب شریعت از حضرت پرسیده است (کما این که در کتاب الغیبة و احتجاج طبرسی، مکاتبات بسیاری از حمیری به امام زمان علیه السلام ذکر شده است)- کتابی مشتمل بر توقیعات را جمع کرده به سوی حسین بن روح فرستاد و سؤال کرد که «هل هی جوابات الفقیه او جوابات الشلمغانی»؟ فلذا ظهور «کتبت الی الفقیه فاجاب» این است که مراد امام عصر سلام الله علیه است. ثانیا: روایت مذکور در کتاب احتجاج با تعبیر «کتب الیه [صاحب الزمان علیه السلام]» ضبط شده است؛ فلذا ظاهر آن است که مراد از فقیه حضرت حجت علیه السلام .... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1930
📚 ریاء در اجزاء صلات نماز را باطل نمی کند؟؟!!! مرحوم میرزا جواد تبریزی می فرماید اجزاء و شرائط نماز دو گونه اند. بعضی از آنها وجود مستقلی از صلات دارند مثل ذکر صلوات در رکوع و یا تحت الحنک انداختن. بعضی از آنها وجودشان با وجود طبیعی متحد است. 📱 @mobahathah_ir مرحوم تبریزی می فرماید: اگر در قسم اول ریاء کند کار حرامی کرده است ولی مبطل نماز نیست.تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1970
📚 تنقیح قاعده قبح عقاب بلا بیان؟؟!!! اگر مولا بدون بیان و اعلام به عبد، عبد را به خاطر مخالفت عقاب کند قبیح است. گرچه این حرف درست است، لکن آنچه که در بحث برائت لازم است اثبات شود، عدم استحقاق عبد برای عقاب است. محقق نائینی هم تعبیر فرموده که نزاع در فعلیت عقاب نیست بلکه در استحقاق عقاب است.استاد معتقدند با توجه به اینکه احکام عقلی اگر بخواهیم دقیقا نقطه ی اصلی بحث را شناسایی کنیم باید بگوییم که نزاع در این است که عقل در مشکوک الحرمه حکم به وجوب احتیاط دارد یا خیر؟؛ زیرا ممکن است کسی مثل شیخ طوسی استحقاق عقاب عقلی را منکر باشد اما عقلا از برائت بحث کند. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1971
📚 اجماعات منقول توسط علامه حلی ارزش فقهی ندارد ؟؟!!!؟؟ معمولا اجماعات تذکره ارزش علمی ندارند. معمولا اجماعات ادعا شده در تذکره این گونه محقق شده است که مرحوم شیخ طوسی در کتابهایی که به عنوان فقه تفریعی( مثل مبسوط) نگاشته است، مساله فقهی را مطرح کرده است و فتوایش را بیان کرده است و بعد از مرحوم شیخ نیز این فتوا جا افتاده است و کسی مخالف ایشان نبوده است ( همان عصری که فقهاء معمولا مقلد شیخ بوده اند) و بعد در کتاب تذکره به عنوان اجماع نمایش داده شده است. لذا معمولا اجماعات تذکره فاقد ارزش علمی هستند. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://www.mobahathah.ir/showthread.php?tid=1830
📚 تعارض آیه‌ی شریفه داله بر «تجویز اکل از بیوت آباء و امهات» و روایت «لایحل مال امرء مسلم الا بطیبة نفسه» ؟؟!!!؟؟ بین آیه شریفه ﴿لَيْسَ عَلَى الْأَعْمَى حَرَجٌ وَ لاَ عَلَى الْأَعْرَجِ حَرَجٌ وَ لاَ عَلَى الْمَرِيضِ حَرَجٌ وَ لاَ عَلَى أَنْفُسِكُمْ أَنْ تَأْكُلُوا مِنْ بُيُوتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ آبَائِكُمْ ﴾ و صحیحه زید شحام و موثقه سماعه که مشتمل بر تعبیر«لایحل مال امرئ مسلم إلا بطیبة نفسه» می‌باشند نسبت عموم من وجه وجود دارد به این بیان: آیه شریفه دلالت بر آن دارد که «أکل از بیوت پدر یا مادر یا عمو و امثال این ها جایز است مطلقاً چه طیب نفس داشته باشند و چه طیب نفس نداشته باشند ولی روایت دلالت بر آن دارد که «أکل مال مردم بدون طیب نفس حرام است مطلقاً چه مصداق أکل از بیوت افراد مذکور در آیه باشد و چه نباشد..... نتیجه‌ «حرمت اکل از بیوت مذکورین در آیه در فرض عدم رضایت» خواهد بود. و اگر هم در رضایت ایشان، شک به وجود آید مقتضای استصحاب عدم رضایت و ارتکاز عقلائی، حرمت تصرف مذکور است.... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1770