eitaa logo
مباحثه فقاهت
4.9هزار دنبال‌کننده
815 عکس
1 ویدیو
30 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمدباقرعليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه واصول و ايجاد فضاي علمی وتخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 آیه دال بر اکل از خانه اقوام بدون اجازه، مطلق است؟؟!!!؟؟ در رابطه اطلاق و تقیید جواز اکل در آیه نسبت به رضایت مالک، اقوال متعددی مطرح است: قول أول) نظر مرحوم صاحب جامع المدارک است به اینکه آیه مطلق است؛ فلذا أکل از منزل مذکورینِ در آیه جائز است مطلقا ولو علم به نارضایتی مالک وجود داشته باشد؛ مگر این که اجماعی بر خلاف این مطلب تمام شود. قول دوم) جواز اکل تنها در فرضی ثابت است که شاهد حال بر رضایت مالکین وجود داشته باشد. قول سوم) نظر جمعی چون صاحب جواهر بر آن است که لااقل می باید ظن به رضایت مالک وجود داشته باشد. قول چهارم) رای برخی همچون کاشف اللثام است که صاحب عروه نیز بدان تمایل دارد با اینکه: دو فرض از اطلاق آیه خارج است، یکی علم به کراهت مالک و دیگری ظن به کراهت او قول پنجم) نظر کثیری از بزرگان است به این‌که: جواز أکل مطلق بوده و فقط به دلیل قیام اجماع صورت وجود علم و وثوق به کراهت مالک، از اطلاق مزبور خارج است. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1767&pid=6838#pid6838
📚 حل معضلات اصولی با ادعای حصه توأمه !!!!؟؟ حصه توأمه همان قضیه حینیه است که محقق عراقی قصد داشته اند با استفاده از آن معضلات اصول را حل کنند... در مورد اسم اشاره «هذا» وضع برای حصه توأمه از ذات مبهم است؛ یعنی حصه ای از ذات مبهم که تضیّق قهری به حال اشاره به آن پیدا کرده است، مورد وضع واقع می شود. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1732
📚 حقیقت انشاء؟؟!!! استاد سید مصطفی حسینی نسب (زید عزه) می فرماید:امروزه، دو دیدگاه درباره حقیقت انشا وجود دارد: الف) دیدگاه طرفداران خطابات قانونیه ب) دیدگاه طرفداران انحلال 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2002
📚 وضع اسماء اشاره برای معنای واقع شده در طرف اضافه !!!!؟؟ محقق اصفهانی در تفسیر اسماء اشاره فرموده اند: معنای «هذا»، مفرد مذکری است که طرف اشاره واقع شده است. استاد شهیدی فرمودند: معنای «هذا» مفهوم کلی مفرد مذکر مخاطب نیست، بلکه مصداق و واقع مفرد مذکر که طرف اشاره قرار گرفته است؛ یعنی وضع عام موضوع له خاص است... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1733
📚 عدم وجوب پرداخت خمس زمین پردیسان و.. !!!!؟؟ مشهور زمین احیاء شده را ملک محیی دانسته و بالطبع آن را متعلق خمس می‌‌دانند؛ در مقابل محقق خوئی فرموده‌اند: از آن جا که زمین احیاء شده ملک محیی نمی‌باشد، لذا خمسی به زمین تعلق نخواهد گرفت؛ ... این فرمایش محقق خویی عجیب است؛ زیرا تلامذه ایشان نظیر آیت الله تبریزی به تبع استادشان بیان کرده اند که صدق «فایده عرفی» در تعلق خمس کفایت می‌کند... در قبال ایشان آقای سیستانی تعلق خمس را منحصر در فرضی می‌‌داند که حق شرعی در بین باشد؛ فلذا از آنجا که ثبت سند بدون احیاء زمین نه موجب ملکیت می‌شود و نه موجب ثبوت حق شرعی، خمس زمین به ذمه‌ی شخص مزبور نخواهد آمد... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1752
📚 حقیقت انشاء !!!!؟؟ مشهور فقهاء در مورد حقیقت انشاء بیان کرده اند که حقیقت انشاء ایجاد معنا به وجود انشائی توسط لفظ است... بنابراین انشاء به صورت «کون الشخص بصدد ایجاد المعنی باللفظ فی عالم الاعتبار العقلائی بحیث اذا لم یکن موجودا سابقاً یوجد فعلا» تعریف می شود.... به عنوان مثال وقتی تعبیر «لیت زیدا قائم» مورد استعمال قرار می گیرد،متکلم به صدد ایجاد تمنی در عالم اعتبار عقلائی است و بعد از این تعبیر عقلاء اعتبار کرده و تعبیر «آرزو کرد» را به کار می برند. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1717
📚 عقد خطایی، عقد نیست؟؟!!! از روایت «عَمْدُ الصَّبِيِ‏ وَ خَطَأُهُ وَاحِد» برای اشتراط بلوغ در عقود و ایقاعات استفاده کرده اند. مرحوم اصفهانی فرموده است این روایت قابل تطبیق بر مقام نیست. 📱 @mobahathah_ir حضرت آیت الله شبیری زنجانی(دامت برکاته) به ایشان اشکال کرده اند که وقوع عقد خطایی ممکن است و شما عقد خطایی را منحصر در مواردی مانند عقد شخص نائم کرده اید.تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2027
📚 عدم جواز خرید و فروش زمین های پردیسان و امثال آن!!!!؟؟ ثمره اختلاف بین قول به ملکیت محیی نسبت به زمین موات و قول به حق اولویت وی در دو مورد روشن می شود: 1- بنابر قول به عدم ملکیت محیی حق خرید و فروش زمین را ندارد. کما این که طبق رأی آقای سیستانی خرید و فروش زمین هایی که موات می باشند و مورد کشاورزی نبوده اند -مثل زمین های پردیسان- باطل است و اگر شخصی بخواهد زمینی را به دیگری منتقل کند می بایست ثمن را در مقابل امضاکردن خویش اخذ کند و بگوید این سند را در قبال 500 میلیون تومان امضاء میکنم(پول در قبال عمل محترم) 2- بنابر عدم ملکیت بعد از خرابی زمین و رها کردن آن توسط محیی، شبهه این مطلب وجود دارد که دیگری بتواند آن را احیاء کرده و نسبت به آن حق اولویت پیدا کند 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1746
📚 رویت هلال ماه رمضان موضوعیت ندارد؟؟!!! استاد سید مصطفی حسینی نسب(زید عزه) می فرماید : رویت هلال ماه رمضان موضوعیت ندارد، بلکه طریقی برای اثبات اول ماه است. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2021
📚 مستندات روایی ملکیت محیی نسبت به زمین موات بالاصاله !!!!؟؟ رأی مشهور فقهاء این است که محیی به واسطه ی احیاء مالک زمین موات می گردد؛ برخی از مستندات روایی این قول بدین شرح است: 1. صحیحه محمد بن مسلم: « أَيُّمَا قَوْمٍ أَحْيَوْا شَيْئاً مِنَ الْأَرْضِ وَ عَمَرُوهَا فَهُمْ أَحَقُّ بِهَا وَ هِيَ لَهُمْ» تعبیر «و هی لهم» دلالت بر ملکیت محیی دارد؛ و مراد معصوم از «احق بها» را روشن می کند. 2- صحیحه فضلاء: «مَنْ أَحْيَا أَرْضاً مَوَاتاً فَهِيَ لَه» 3- موثقه سکونی:« مَنْ غَرَسَ شَجَراً أَوْ حَفَرَ وَادِياً بَدْءاً لَمْ يَسْبِقْهُ إِلَيْهِ أَحَدٌ وَ أَحْيَا أَرْضاً مَيْتَةً فَهِيَ لَهُ قَضَاءً مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِه» 4-صحیحه عبدالله بن سنان: «سُئِلَ وَ أَنَا حَاضِرٌ عَنْ رَجُلٍ أَحْيَا أَرْضاً مَوَاتاً فَكَرَى فِيهَا نَهَراً وَ بَنَى بُيُوتاً وَ غَرَسَ نَخْلًا وَ شَجَراً فَقَالَ هِيَ لَهُ وَ لَهُ أَجْرُ بُيُوتِهَا وَ عَلَيْهِ فِيهَا الْعُشْرُ فِيمَا سَقَتِ السَّمَاءُ» 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1745
📚 رضایت تقدیری یا رضایت ارتکازی !!!!؟؟ تصرف در ملک دیگران در فقه منوط به طیب نفس مالک است. رضایت و طیب نفس گاهی فعلی و گاهی تقدیری است؛ گفته شده که مراد از رضایت تقدیری آن است که اگر مالک علم به تصرف این شخص پیدا کند، بدان راضی خواهد شد، هر چند به خاطر عدم التفات رضایت فعلی نداشته باشد. مرحوم حکیم فرموده اند: دلیل بر کفایت رضایت تقدیری تسالم أصحاب است؛ وگرنه هر عنوانی، ظهور در عنوان فعلی دارد. 📱 @mobahathah_ir استاد شهیدی در فرض مذکور می فرمایند: به نظر ما در صقع نفس مالک رضایت وجود دارد و مالک رضایت نفسانی ارتکازی را داراست و تنها التفات تفصیلی بدان ندارد، نه این که به طور کلی رضایتی نداشته باشد و بعد از التفات رضایت ایجاد شود..... تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1698
📚 مرحوم شاهرودی: اصل در دیه صد شتر است!!!!؟؟ اصل در دیه صد شتر است؛ چرا که در صحیحه‌ی جمیل آمده: الدیه مائه ابل و اینکه در روایتی آمده: الدِّيَةُ عَشَرَةُ آلَافِ دِرْهَمٍ أَوْ أَلْفُ دِينَارٍ .....برای بیان قیمت صد شتر بوده و موضوعیت نداشته است، بخلاف ذکر شتر. در نتیجه دلیلِ الدیه مائه ابل اجمالی نداشته و صد شتر را مطلقا به عنوان دیه معرفی می‌کند چه شتر ارزان‌ شود و چه گران؛ لکن دلیلِ الدِّيَةُ عَشَرَةُ آلَافِ دِرْهَمٍ أَوْ أَلْفُ دِينَارٍ از آن جهت که محتمل است ذکر درهم و دینار از باب طریقیت و معرفیتِ مالیت صد شتر بوده باشد و نه موضوعیت آن، مجمل بوده و اطلاقی نخواهد داشت. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1672
📚 آیت الله شاهرودی؛ بسط ید حاکم جامعه‌ی مسلمین در بالا بردن مبلغ دیه‌کافر ذمی!!!!؟؟ مفاد بعض روایات این است که اگر شخصی به قتل اهل ذمه عادت کند، حاکم می‌توان دیه‌ی ذمی را بالا برده و تشدید کند تا وی مجبور به ترک عادت شود. مرحوم آیت الله شاهرودی برای حل مشکلات اجتماعی فرمودند: حاکم می‌توان طبق بعض مصالح اجتماعی دیه‌ی ذمی را حتی در حد تساوی با دیه‌ی مسلم تشدید کند. این مطلب ایشان مخالف مشهور است و مشهور قائلند که تشدید دیه صرفا در مورد معتاد به قتل اهل ذمه است و نمی‌توان از آن تعدی کرد .... ولی مرحوم شاهرودی در مقام نکته‌سنجی و با تنقیح مناط فرموده است: اگر مصالح اجتماعی، مقتضی تشدید دیه‌ی ذمی و برابری آن با دیه‌ی مسلم باشد، می‌توان دیه‌ی وی را مساوی با دیه‌ی مسلم جعل کرد. 📱 @mobahathah_ir البته مشکل مهم‌تری نیز بر تطبیق این مطلب بر قوانین اجتماعی ایران وجود دارد و آن این‌که: اهل کتابِ موجودِ در کشور اهل ذمه نبوده، بلکه معاهد و مستأمن هستند و دیه برای ذمی جعل شده است و نه کافر معاهد. تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1675
📚 طلب حلالیت از غیبت لازم است؟؟؟!!! شخصی که از مومنی غیبت کند، باید غیبت کننده برای خود استغفار نماید، چراکه توبه از از معصیت امر مسلمی است، اما آیا نسبت به غیبت شونده هم وظیفه ای دارد؟ مشهور گفته اند: بر غیبت کننده لازم است از غیبت شونده طلب حلالیت کند، بعضی‌ گفته اند: هم استحلال و هم استغفار برای غیبت شونده به ذمه ی غیبت کننده ثابت است. مرحوم آقای خوئی فرموده اند: نه استحلال وجوب دارد و نه استغفار، چراکه غیبت صرفاً حقّ الله است و آقای تبریزی و آقای سیستانی نیز استحلال را احتیاط مستحب می دانند که به نظر مقتضای اصل برائت نیز همین باشد. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2015
📚 تخییر جانی بین اصناف دیه اطلاق ندارد!!!!؟؟ همان طور که مرحوم شاهرودی فرموده اند؛ به گواه تاریخ و روایات و کلمات فقهاء اصناف دیه در زمان جعل، از حیث قیمت تساوی یا تقارب داشته و اختلاف فاحشی نداشته‌اند؛ لذا احتمال این‌که عدم اختلاف فاحش در قیمت، در جعل تخییر بین اصناف مذکور دخیل بوده وجود دارد. ثانیا: تخییر جانی در اصناف شش‌گانه حتی در فرض وجود اختلاف فاحش بین اصناف مذکور، با ارتکاز عرفی ناسازگار است؛ و آن چه مناسب ارتکاز عرفی است این است که تسهیل، تنها در انتخاب صنف دیه باشد و نه در انتخاب قیمت دی ثالثا بیان مذکور صلاحیت دارد قرینه‌ای باشد بر این‌که روایاتِ متضمنِ تخییر در اصناف دیه اطلاق نداشته و صرفا ناظر به فرض تساوی یا تقارب قیمی باشند. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1670&pid=6663#pid6663
📚 اطاعت از پدر و مادر واجب است ؟؟؟!!! آنچیزی که واجب است این است: 1- فرزند به والدینش محسن باشد، نه اینکه هر آنچه صدق احسان بر آن شود واجب باشد. 2- فرزند به والدینش بارّ و نیکوکار باشد، نه اینکه هر آنچه صدق بِرّ بر آن شود واجب باشد، چراکه هیچ برّی نیست مگر اینکه فوق آن هم برّی هست. لذا از وجوب احسان و برّ به والدین، وجوب اطاعت از والدین استفاده نمی گردد، مگر به مقداری که اگر اطاعت از آن ها نکند در عرف عام مسیء نسبت به آن ها حساب گردد. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2013
📚 تخییر جانی بین اصناف دیه اطلاق ندارد!!!!؟؟ همان طور که مرحوم شاهرودی فرموده اند؛ به گواه تاریخ و روایات و کلمات فقهاء اصناف دیه در زمان جعل، از حیث قیمت تساوی یا تقارب داشته و اختلاف فاحشی نداشته‌اند؛ لذا احتمال این‌که عدم اختلاف فاحش در قیمت، در جعل تخییر بین اصناف مذکور دخیل بوده وجود دارد. ثانیا: تخییر جانی در اصناف شش‌گانه حتی در فرض وجود اختلاف فاحش بین اصناف مذکور، با ارتکاز عرفی ناسازگار است؛ و آن چه مناسب ارتکاز عرفی است این است که تسهیل، تنها در انتخاب صنف دیه باشد و نه در انتخاب قیمت دی ثالثا بیان مذکور صلاحیت دارد قرینه‌ای باشد بر این‌که روایاتِ متضمنِ تخییر در اصناف دیه اطلاق نداشته و صرفا ناظر به فرض تساوی یا تقارب قیمی باشند. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1670&pid=6663#pid6663
📚 اطاعت از پدر و مادر واجب است ؟؟؟!!! آنچیزی که واجب است این است: 1- فرزند به والدینش محسن باشد، نه اینکه هر آنچه صدق احسان بر آن شود واجب باشد. 2- فرزند به والدینش بارّ و نیکوکار باشد، نه اینکه هر آنچه صدق بِرّ بر آن شود واجب باشد، چراکه هیچ برّی نیست مگر اینکه فوق آن هم برّی هست. لذا از وجوب احسان و برّ به والدین، وجوب اطاعت از والدین استفاده نمی گردد، مگر به مقداری که اگر اطاعت از آن ها نکند در عرف عام مسیء نسبت به آن ها حساب گردد. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2013
📚 نحوه تعلق زکات به اموال !!!!؟؟ نحوه تعلّق زکات به اموال محل خلاف فقهاء می‌باشد. عمده‌ی فقهاء شراکت اصحاب زکات را پذیرفته‌اند؛‌ لکن نحوه‌ی شراکت در بین قائلین به آن محل نزاع است. 1- مرحوم امام قائل به شرکت در عین به نحو اشاعه شده‌اند.... 2- مرحوم خویی و مرحوم صدر و مرحوم تبریزی قائل به شرکت در مال به نحو شرکت در مالیّت شده‌اند، مثل شراکت زوجه با ورثه نسبت به بناء... 3- مشهور و از جمله صاحب عروه قائل به شرکت به نحو کلی فی المعیّن شده‌اند. در مقابل قائلین به شرکت، آقای سیستانی اصحاب زکات را صاحب حق دانسته است و نه شریک؛ لکن نحوه‌ی تعلق حق را نه به شکل حق الجنایه و نه به شکل حق الرهانه، بلکه به شکل ثالثی تصویر کرده‌اند. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1682
📚 شرط تعارض دو خطاب عام؛ قابلیت حمل بر مورد افتراق عرفا !!!!؟؟ شرط تعارض به عموم من وجه این است که هر یک از دو خطاب عام، قابلیت حمل بر مورد افتراق را عرفا دارا باشند. به طور مثال در «اکرم کل عالم» و «لا تکرم أی فاسق»، عام اول قابلیت حمل بر «عالم عادل»، و عام دوم قابلیت حمل بر «فاسق غیر عالم» را دارا می‌باشند. لکن اگر حمل یکی از دو عام بر مورد افتراق عرفی نباشد، عام مذکور نص در مورد اجتماع خواهد بود. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1688
💐مژده 💐مژده 💐مژده 💐 مژده💐 💠به اطلاع همراهان گرامی کانال مباحثه می رساند، همزمان با فرارسیدن هفته پژوهش این کانال با رویکردی جدید مطالب علمی_پژوهشی را به صورت روزانه ارائه خواهد نمود. 🔻مطالب کانال شامل: ✅ نکات ناب علمی ✅ رویدادهای پژوهشی ✅ نقد و نظر مباحث تالار ✅ جدیدترین مطالب دروس خارج ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 اشکال دقیق و بدیع استاد به مرحوم خویی و شهید صدر در استصحاب استقبالی 👤 🔻مرحوم خویی و شهید صدر می فرمایند: شارع وقتی لاتنقض الیقین بالشک می گوید برای صدق نقض یقین به شک، باید حیث حدوث از متیقن و حیث بقاء از مشکوک الغاء شود و الا دیگر نقض صدق نمی کند... این بیان، کار را در استصحاب استقبالی خراب می کند؛ زیرا اگر حیث حدوث را از متعلق یقین و حیث بقا را از متعلق شک الغا کنیم باید بگوییم... 📚 درس خارج فقه۱۴۰۰/۹/۱۶ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2336&pid=8481#pid8481 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
💠 تنقیح صغرای اقدام بر ضرر 👤 📝از نظر عده‌ای از علماء ادله نفی ضرر شامل موارد اقدام بر ضرر نیست و برای آن به بیع غبنی با علم به غبن و اختلاف قیمت مثال می‌زنند. مرحوم آقای خویی اگر چه بیع غبنی با علم به غبن را از موارد اقدام بر ضرر می‌دانند اما نذر یا قسم بر چیزی که مستلزم ضرر باشد مثل قسم بر ترک قسم در موارد منازعات و مرافعات را مصداق اقدام بر ضرر به حساب نمی‌آورند. از نظر حضرت استاد هر دو مثال از موارد اقدام بر ضرر است و مشمول ادله نفی ضرر نخواهند بود. تحلیل آن به این صورت است ... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2339 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 حرام مستقل نبودن گناه کوچک ملازم با گناه بزرگتر؟؟؟!!!! 👤 در بحث اجتماع امر و نهی، ضمن بحث از نماز در مکان غصبی، معیار حرمت غصب مطرح شده است. استاد معیار در حرمت غصب را عدوانی بودن تصرف دانستند نه طیب نفس نداشتن مالک. اگر کسی این مبنا را نپذیرد، باز ممکن است به طریق دیگری اثبات نماید که نماز در مکان غصبی حرام نیست، در نتیجه اجتماع امر و نهی در نماز در مکان غصبی مصداق ندارد: پاره‌ای از محرمات هستند که دلیل حرمتشان شامل مواردی نمی‌شود که با محرَّم اهمی همراه و مقارن شوند.... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2337 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 تقدم حق الناس بر حق الله 👤 🔻 یکی از مرجّحات باب تزاحم عبارت است از تقدّم "حقّ الناس" بر "حقّ الله"؛ یعنی اگر امر دائر باشد بین تضییع حقّی از حقوق الناس، و حقی از حقوق الله، مراعات "حقّ الناس" اولی است. اما همانگونه که برخی از فقهاء متذکّر شده اند، دلیلی بر تقدّم همیشگی حق الناس بر حقّ الله نداریم! 📚 درس خارج فقه، ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۰ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2340&pid=8499#pid8499 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir