eitaa logo
مباحثه فقاهت
4.9هزار دنبال‌کننده
796 عکس
1 ویدیو
29 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمدباقرعليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه واصول و ايجاد فضاي علمی وتخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 💠 تقدم حق الناس بر حق الله 👤 🔻 یکی از مرجّحات باب تزاحم عبارت است از تقدّم "حقّ الناس" بر "حقّ الله"؛ یعنی اگر امر دائر باشد بین تضییع حقّی از حقوق الناس، و حقی از حقوق الله، مراعات "حقّ الناس" اولی است. اما همانگونه که برخی از فقهاء متذکّر شده اند، دلیلی بر تقدّم همیشگی حق الناس بر حقّ الله نداریم! 📚 درس خارج فقه، ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۰ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2340&pid=8499#pid8499 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 تواضع سید بحرالعلوم(ره) 🔻مرحوم شیخ آقا‌بزرگ نوشته است: سید صادق فحّام با این‌که از اصحاب سید بحرالعلوم و کاشف الغطاء بود، به احترام این‌که قبلاً سِمَت استادی داشته، این دو در زمان ریاست خود، فحّام را بر خود مقدّم می‌داشتند. هر دو نزد آسید صادق، ادبیات خوانده بودند. اینکه کاشف الغطاء او را مقدّم می‌داشت عجیب نبود؛ چون از یک طرف، فحّام سیادت داشت و از طرف دیگر، جایگاهی که بحرالعلوم داشت، کاشف الغطاء نداشت. مهم این بود که سید بحرالعلوم او را مقدّم می‌داشت. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 اشکال عام به توثیقات عامه 👤 📝 آیا می‌توان روایات کتاب احتجاج -که مرسل هستند- را اعتبار بخشید؟؟؟!!! یکی از وجوهی که برای اعتبار بخشی به روایات مرسل احتجاج ذکر می‌شود توجه به مقدمه‌ی آن است: «و لا نأتي في أكثر ما نورده من الأخبار بإسناده إما لوجود الإجماع عليه أو موافقته لما دلت العقول إليه أو لاشتهاره في السير و الكتب بين المخالف و المؤالف»... این استدلال مورد مناقشه قرار گرفته که... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2318 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 نحوه تاثیر ارتکاز در ظهور 👤 🔻گاهی ارتکازات عقلایی در رتبه سابق بر دلیل شرعی در نحوه استظهار از دلیل شرعی تاثیر می گذارد و گاهی در رتبه متاخر از دلیل شرعی. مثلا عقلا در رتبه سابق بر ادله نماز و ادله جهاد قوانین مشابهی با این دو را در ذهن دارند. در ذهن عقلا عبادات به عنوان افعال مرتبط با رابطه شخصی خلائق با خدای خود اختصاصی به مردان نداشته و بین زن و مرد مشترک است لذا اگر از نماز که یک عبادت است سوال می کند و از تعبیر رجل استفاده می کند عرف عقلا در این تعبیر خصوصیتی نمی بینند و آن را به زنان نیز سرایت می دهند. ولی ... 📚 درس خارج فقه،۱۴۰۰/٩/۴ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2332 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 گریه بر سیدالشهدآء علیه السلام در نماز شکی نیست که گریه از خوف خداوند، یا بر اثر کثرت گناهان و عرض شرمندگی محضر باری تعالی، هیچ اشکالی ندارد و سیره‌ی عبادی اهل بیت معصومین علیهم السلام و نیز برخی اولیای خدا نیز همین بوده است. از طرف دیگر شکی نیست که گریه برای امور دنیایی در نماز جایز نیست. سؤال اینجاست که آیا گریه برای مصائب سید الشهداء علیه السلام در نماز جایز است؟ در این مختصر اقوال فقهای عظام در پاسخ به این سؤال بیان می‌شود: ✅ ادامه این مطلب را در لینک ذیل مطالعه بفرمایید👇👇 https://fa.mfeb.ir/%d9%84%d9%88%d8%ad-%d9%be%da%98%d9%88%d9%87%d8%b4%db%8c-%d8%b0%da%a9%d8%b1%db%8c-83/ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
💠 جواز ازدواج مرد با دختری که از نطفه خودش تکوّن یافته! 👤 📝نسب و علل آن یکی از مباحثی که در کلمات فقهاء مطرح شده است. مشهور، تکون و پیدایش فرزند از نطفه را یکی از علل نسب می‌دانند و برای آن اصطلاح شرعی قائل نیستند. اما مرحوم آقای حکیم مفهوم عرفی نسب را متقوم به انجام عملیات جنسی می‌داند و فرزندی که در اثر عمل جنسی (نه لزوما جماع بلکه به نحوی که سبق الماء را هم شامل شود) متولد نشده باشد را اصلا فرزند نمی‌داند حتی عرقا! حضرت استاد پنج دلیل برای مدعای مرحوم آقای حکیم ذکر کرده‌اند که البته از نظر ایشان همه آنها ناتمام است. ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2342 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 مبنای مهم در تقدیم سابق، در باب تعارض و تزاحم 👤 🔻دو واجبی که مشروط به قدرت هستند(اشتراط به قدرت به هر بیانی که اخذ شده باشد تفاوتی ندارد) اگر امکان انجام هر دو نبود مثل اینکه ممکن نبود در تمام رکعات قیام کند یا رکوع کند و... در این صورت دلیل الصحیح یصلی قائما رکعت اول با همین خطاب در رکعت دوم، تعارض می کند(یا تزاحم طبق مبنای مشهور) اما عرف پس از در نظر گرفتن هر دو خطاب، حکم به این می کند که واجب سابق مقدم است؛ زیرا... بله این استظهار در مختلفی النوع، مثل... روشن نیست 📚 درس خارج فقه 1400/9/1 ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2333&pid=8468#pid8468 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 نقد کلام آیت الله زنجانی در نفی رویت هلال با تلسکوپ 👤 🔻نقد کلام آیت الله زنجانی در نفی رویت هلال با تلسکوپ آیت الله زنجانی بین حکم شخصی و با حکم نوعی تفاوت گذاشتند.به عنوان مثال اینکه گفته می شود نظر به اجنبیه حرام است یا نظر به مصلوب موجب غسل است حکم شخصی است در احکام شخصی تلسکوپ مجزی است اما برخی احکام نوعی هستند مثل رویت هلال یا وصول به حد ترخص در این موارد رویت متعارف شرط می باشد. استاد در نقد کلام ایشان فرمودند: ...... 📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۹/۱۳ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2343 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 مناقشه به استدلال آیت الله سیستانی در بحث رویت هلال با تلسکوپ 👤 🔻آیت الله سیستانی با اینکه دیدن خون زیر میکروسکوپ را برای لزوم اجتناب کافی می دانند؛ اما رویت با تلسکوپ را قبول ندارند؛ چرا که با توجه به اینکه آیه ی شریفه فرموده (یسئلونک عن الاهله قل هی مواقیت للناس) هلال باید وسیله ای جهت تنظیم امور عرفی و شرعی مردم باشد. بنابر این رعایت افق محلی و سهولت دسترسی برای عامه ی مردم باید لحاظ شود به همین جهت رویت با تلسکوپ مجزی نیست در نقد این کلام می توان گفت که سهل الوصول بودن... 📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۸/۱۰ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2329&pid=8449#pid8449 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 حمل مطلق بر مقید در مستحبات یکی از مباحثی که در باب مطلق و مقید علم اصول بدان پرداخته شده، مسأله‌ی حمل مطلق بر مقید در مستحبات است. بسیاری از عالمان اصولی، حمل مطلق بر مقید را لازم می‌دانند؛ اما با این حال، در مستحبات چنین حملی را قائل نیستند... ✅ ادامه این مطلب را در لینک ذیل مطالعه بفرمایید👇👇 https://fa.mfeb.ir/%d9%84%d9%88%d8%ad-%d9%be%da%98%d9%88%d9%87%d8%b4%db%8c-%d8%b0%da%a9%d8%b1%db%8c-83/ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 رفع حکم به وسیله حاجت عرفیه 👤 🔻رفع حکم به وسیله عروض عنوان "اضطرار" و یا "حرج"، امری است که در مباحث فقهی بسیار به چشم می خورد. اما به نظر می رسد که در شریعت مبنای اوسعی نیز وجود دارد، و آن رفع حکم به وسیله "حاجت عرفیه" است! در مورد حرج گفته شده "امری است که لاتتحمّل عادة"؛ طبق مدّعای مذکور، برای برداشته شدن حکم، نیازی به این حدّ از سختی نیست؛ بلکه همین مقدار که مکلّف دچار سختی و اذیّت باشد و زندگی اش مختلّ شده و عرفا نیاز داشته باشد(ولو به حدّ حرج هم نرسد)، برای رفع حکم کافی است. 📚 درس خارج فقه، ۱۹ آبان ماه ۱۴۰۰ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2325 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir