🔰 #رجال
💠 تشکیک در نسبت قیاس به ابن جنید
🔻شیخ طوسی در فهرست به ابن جنید نسبت قیاس می دهد: محمّد بن أحمد بن الجنيد، يكنّى أبا علي، و كان جيد التصنيف حسنه، إلّا أنّه كان يرى القول بالقياس! فترك لذلك كتبه و لم يعوّل عليها.
قبل از ایشان شیخ مفید هم به استاد خود، نسبت قیاس داده...
اما در مقابل مرحوم نجاشی ابن جنید را توثیق و یکی از کتب ابن جنید را کتابی در رد قیاس مطرح می کند!!
📚تحقیق طلاب
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2350&pid=8552#pid8552
#قیاس
#وثاقت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #نشست_علمی
شماره 49
نشست علمی با موضوع:
بررسی حجیت قرائات مختلف قرآن
🎤 ارائه توسط استاد معظم حاج آقا حسین مفیدی
📆زمان: چهارشنبه 1 دی ماه
⏱ساعت 18:30
🔷مکان: خ صفائیه انتهای کوچه 19 سمت راست مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام
🌐پخش آنلاین از طریق صفحه مدرسه فقهی در اینستاگرام
🆔https://www.instagram.com/mfeb.ir
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
#اصول
💠مصادیق سیاق
📝سیاق، خصوصیتی غیر لفظی و مرتبط به کلام است که در کلام و ظهورات آن تأثیر میگذارد. در این نوشتار کوتاه ضمن بررسی اجمالی معانی و مصادیق سیاق، به کاربردهای مختلف سیاق اشاره خواهد شد....
سیاق ممکن است به صورتهای مختلفی بروز کند؛ مثلاً وحدت سیاق یکی از موارد آشنای سیاق است؛ اما سیاق منحصر در آن نیست و ممکن است به صورتهای مختلفی دلالت ایجاد نماید که در ادامه به آنها اشاره میشود:
✅ ادامه مطلب را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
https://fa.mfeb.ir/%d9%84%d9%88%d8%ad-%d9%be%da%98%d9%88%d9%87%d8%b4%db%8c-%d8%b0%da%a9%d8%b1%db%8c-84/
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
#اصول
💠 روایت مثبت عقلی بودن قدرت بر آب برای وضو
👤 #استاد_قائینی
📝مرحوم نایینی برای اثبات عقلی بودن قدرت مأخوذ در آیه وضو به برخی روایات تمسک کردهاند و هر دو مقرر ایشان (مرحوم کاظمی و مرحوم آقای خویی) گفتهاند چنین روایتی وجود ندارد و بلکه مرحوم آقای خویی گفتند من از مرحوم نایینی سوال کردم و ایشان گفت که اشتباه کردم و چنین روایتی وجود ندارد.
اما به نظر حضرت استاد دو روایت وجود دارد که دلیل مرحوم نایینی است و احتمالا ایشان بعدا از آن غفلت کردهاند.
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2351
#مقدمات_مفوته
#قدرت_عقلی
#قدرت_بر_آب
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸️ نکات ناب علمی
🔹️ رویدادهای پژوهشی
🔸️ نقد و نظر مباحث تالار
🔹️ جدیدترین مطالب دروس خارج
💠در کانال "مباحثه فقاهت"💠
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
ثبوت تعدد قراءات 1-10-1400.mp3
40.26M
🔰 صوت #نشست_علمی
شماره 49
🔻نشست علمی با موضوع:
بررسی حجیت قرائات مختلف قرآن
🎤 ارائه توسط استاد معظم حاج آقای حسین مفیدی
📆زمان: چهارشنبه 1 دی ماه
🔷مکان: مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام
استاد مفیدی در این جلسه ثابت کردند. قرائات مختلف قرآن متواتر از نبی اکرم و از جانب جبرئیل است
اثبات این مساله ثمرات فراوان فقهی و اعتقادی و... دارد.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 شرط جریان قاعده اشتغال در شک در اصل تکلیف
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻یکی از شرایط عامه تکلیف، قدرت است بنابراین شک در قدرت به شک در اصل تکلیف باز میگردد با این حال گفته می شود شک در قدرت مجرای احتیاط است.
مثلا اگر مولا به عبد دستور دهد فرزندش را از غرق شدن نجات دهد و عبد شک کند آیا با شنا کردن به فرزند مولا می رسد یا نمی رسد نمی تواند به یهانه شک در قدرت نجات دادن، از امتثال سر باز زند.
قدر مسلم از جریان اشتغال در شک در قدرت جایی است که دو شرط متوفر باشد:...
📚 درس خارج فقه،۱۴۰۰/٩/۱۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2331
#اشتغال
#شک_در_قدرت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 روایتی هست که دلالت بر قاعده نفی حرج داشته باشد؟؟
👤 #استاد_شهیدی
به نظر می توان به روایاتی برای اثبات قاعده نفی حرج تمسک نمود
1.صحیحه ابی بصیر...
در این روایت نجس نشدن آب کر، مستند به آیه نفی حرج شده است و همین روایت می تواند شاهد این باشد که آیه کریمه نیز دلالت بر قاعده نفی حرج دارد...
2.صحیحه هیثم بن عروه...
در حال احرام انسان کاری کند که مویش کنده شود حرام است ولی برای اسباغ وضو( به معنای احراز وضوی صحیح و مقدمه علمیه) اشکال ندارد؛ سپس امام در مقام تعلیل به آیه «ما جعل علیکم فی الدین من حرج» تمسک می کنند.
3.معتبره عبدالاعلی...
اگر اشکال شود که جهاد و حج و صوم و برخی دیگر از تکالیف فی حد نفسه مستلزم سختی و حرج هستند و لذا ادله، نفی حرج در دین نمی کند؛ پاسخ می دهیم که...
📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۹/۳۰
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2354
#لا_حرج
#نفی_حرج
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 نمی توان در دادگاه به غیر لفظ خاص الله قسم خورد !!!!؟؟
👤 #استاد_قائینی
🔻از نظر همه فقهاء، لازم نیست قسم به لفظ جلاله «الله» باشد و بلکه قسم با سایر اسامی خاص خداوند و بلکه اسامی غیر مختص (با فرض انصراف یا نصب قرینه) نیز صحیح است.
البته در کلمات برخی از علماء احتمال لزوم قسم به لفظ جلاله مطرح شده است اما کسی از علماء به آن معتقد نیست.
از نظر حضرت استاد اگر چه متفاهم از ادلهای که در آنها تعابیری مثل «حلف بالله» آمده است این است که باید به ذات خداوند قسم خورد نه خصوص لزوم قسم به لفظ جلاله .... اما از نظر ایشان بر اساس روایت سکونی، تنها قسم به لفظ الله لازم است.
عَنْ عَلِيٍّ ع قَالَ: إِذَا قَالَ الرَّجُلُ أَقْسَمْتُ أَوْ حَلَفْتُ فَلَيْسَ بِشَيْءٍ حَتَّى يَقُولَ أَقْسَمْتُ بِاللَّهِ أَوْ حَلَفْتُ بِاللَّهِ. (تهذیب الاحکام، جلد ۸، صفحه ۳۰۱)
بر این اساس مفاد ماده ۲۸۱ آیین دادرسی مدنی و ماده ۲۰۳ قانون مجازات اسلامی، «سوگند بايد مطابق قرار دادگاه و با لفظ جلاله والله، بالله، تالله يا نام خداوند متعال به ساير زبانها اداء شود» اگر چه از نظر حضرت استاد صحیح است اما بر خلاف فتوای همه فقهای امامیه است و مشخص نیست تدوین کنندگان قانون بر چه اساسی چنین ماده قانونی را تدوین کردهاند.
📚 درس خارج فقه 1400
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2298
#قضاء
#حلف_بالله
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
#جرعه ای از دریا
💠کناره گیری از مرجعیت
📝بعد از میرزای شیرازی مرجعیّت با اصحاب سامرّا بود. مرحوم آخوند و آسید محمد کاظم بعداً مرجعیّت پیدا کردند، حتّی از آقای حاج آقا رضا صدر شنیدم که آقای آسیّد محمد کاظم و آقای آخوند به سامرّا آمده بودند که آسید اسماعیل صدر برای آنها شهریهای مقرّر کند؛ چون پیشتر، مرحوم میرزای شیرازی آنها را اداره میکرد.
با اینکه آسید اسماعیل و آمیرزا محمد تقی دو عالم وارسته و بیاعتنا به شئون دنیا بودند، بین اصحاب آسید اسماعیل و آمیرزا محمد تقی خیلی نزاع بود. آن دو بزرگوار وقتی میبینند که میان اصحاب اختلاف شده است، خودشان کنار میروند و آسید اسماعیل به کربلا میرود تا در این حوادث نباشد. وقتی آن دو کنار میروند مرجعیّت به نجف منتقل میشود. آمیرزا محمد تقی هم بعداً به کربلا میرود.
#لوح_پژوهشی_ذکری
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 حق الماره در چه صورتی ثابت است؟؟؟
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻 اصل روایات ثبوت حق الماره به دلیل تکرر نقلها اطمینان آور است...
در مورد حق الماره هرچند که معنای لغوی مرور بدوا منحصر به جایی است که شیء ممرور به، انتهای مسیر نباشد بلکه در وسط مسیر و بین مبدا و مقصد باشد ولی...
📚 درس خارج فقه،۱۴۰۰/۸/۷
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2316&pid=8443#pid8443
#حق_الماره
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
✅✅
بنا به درخواست طلاب و فضلای عزیز و طبق هماهنگی انجام شده با استاد مفیدی دام عزه انشاالله جلسه پرسش و پاسخی در ماه جاری حول موضوع تعدد قرآئات قرآن برگزار میشود.
🖌🖌🖌جهت تجمیع سوالات و نظم لازم از همه فضلای عزیز درخواست میشود سوالات خود را تا تاریخ جمعه 17 دی ماه به آیدی @sarvieh_mostafa🆔 ارسال کنند تا سوالات دسته بندی شده تقدیم استاد شود و ایشان طبق اولویت به سوالات پاسخ بدهند.
‼️‼️ طبیعتا سوالات از قبل اعلام شده نسبت به سوالات حضوری در جلسه مقدم است.
👌🏻👌🏻👌🏻بنابه درخواست استاد معظم دوستان حتما بعد از ملاحظه مطالب ایشان در سایت http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-000-000/q-tfs-000-000-00000.html🌐 که فهرست کامل مطالب استاد در موضوع مباحث قرآنی در طول 7 سال است، ارائه کنند تا سوالات از پختگی و قوام لازم برخوادار باشد.
واحد نشست ها و گزارشات علمی مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #مطلب_علمی
💠 لزوم توجه به مصادر کلامی در دست یابی به پیشینه مسائل فقهی
🔻معمولا برای دست یابی به پیشینه ی مسائل فقهی و به دست آوردن اقوال در مساله، تنها به کتب فقهی مراجعه می شود. اما برای تتبع بیشتر، ضروری است که مصادر شاخه های دیگر علوم را هم مد نظر قرار داد. در خصوص مصادر کلامی، دست کم از دو جهت این امر بایسته است...
📚تحقیق طلاب
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2297
#کلام
#فقه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 مراد از #رکعت در عبارت فقهی
🔻 یکی از مفاهیم تأثیرگذار در مسائل فقهی مربوط به نماز، مفهوم رکعت است. شناخت این مفهوم در چندین مسئله از مسائل نماز حائز اهمیت است که در این مختصر به دو کاربرد آن اشاره میشود:
1⃣فهم قاعدۀ «من أدرک»
2⃣شک در رکعات
✅ ادامه مطلب را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼
fa.mfeb.ir/?p=19083/#ZFeqh
#رکعت
#مراد_از_رکعت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
اختلاف قرائات نشست نهایی.pdf
232.2K
#متن_نشست_علمی
شماره 49
نشست علمی با موضوع:
بررسی حجیت قرائات مختلف قرآن
🎤 ارائه توسط استاد معظم حاج آقای حسین مفیدی
📆زمان: چهارشنبه 1 دی ماه
🔷مکان: مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰#اصول
💠 تفصیل آیت الله سیستانی در دوران بین تعیین و تخییر
👤 #استاد_شهیدی
🔻آیت الله سیستانی در دوران بین تعیین و تخییر در مواردی که دوران بین تعیین یکطرف و تخییر باشد، قائل به احتیاط شده است؛ اما اگر دوران بین تعیین هر یک از اطراف و تخییر باشد؛ قائل به برائت شده است.
اما این تفصیل وجهی ندارد؛ زیرا....
📚 درس خارج فقه آذر ۱۴۰۰
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2323
#برائت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #رجال
💠 صحیح نگاری و جامع نگاری
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻در میان متقدمین، دو سبک در تالیف کتب حدیثی وجود داشته است: صحیح نگاری و جامع نگاری. در صحیح نگاری، تنها احادیث معتبر و مورد اعتماد نقل می شده است؛ بر خلاف جامع نگاری که مولف، التزامی به ذکر خصوص احادیث معتبر نداشته است. البته جامع نگاری، منافاتی با توجه اجمالی به اعتبار روایات ندارد...
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2357&pid=8609#pid8609
#کتب_حدیثی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰#فقه
💠 دفاع از اجماع محتمل المدرک
👤 #آیت_شب_زنده_دار
🔻 دفاع از اجماع مدرکی در کلام آیت الله وحید خراسانی
در مورد فضولی در ایقاعات، ادعای اجماع بر بطلان شده است. یکی از اشکالات آن این است که محتمل است مجمعین بر اساس مدارک، حکم را داده باشند و اجماع علی القاعده باشد. محقق اصفهانی هر یک از وجوه محتمله مورد استناد مجمعین را بررسی کرده و بطلان همه وجوه برای اثبات مدّعا را رد می¬کنند
کلام آیت الله وحید خراسانی: بعید بودن تمسّک جمع قفیری از علماء به وجوه باطله
حضرت آیت الله وحید به حسب آنچه که در العقد النضید نقل شده، می¬فرماید:
«و فیه: أنّه یصعب حمل اتفاقهم علی انه اتفاق مدرکی مبني علی هذین الخبرین، لأن حدّ قوله: «لا عتق الا فی ملک» و «الطلاق بید من أخذ بالساق» هو حد قوله «لا بیع الا فی ملک» حیث غایة ما تدلّ علیه الأخیرة هو لزوم أن یکون البیع فی الملک و کذلک الامر فی العتق و الطلاق و من غیر معقول اتفاق هذه المجموعه الکبیرة من المفکّرین و الفقهاء و اصحاب الرأی و الاجتهاد علی صحة الفضولي،و صحّة جریانه فی العقود دون الایقاعات اعتمادا علی مثل هذین الخبرین الوارد أحدهما فی قضیة العتق و الآخر فی الطلاق ثم اعتماداً علیهما یتّفقوا علی تعمیم الحکم فی جمیع الایقاعات.
و علیه فلا یمکن الحکم بمدرکیّة الاتفاق القائم فی المقام مع اختلاف مشاربهم و مبانیهم الفقهیّة خاصّة ...»
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2370
#ایقاع_فضولی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 نجاست خون زیر میکروسکوپ!!
👤 #استاد_مفیدی
🔻نجاست خون زیر میکروسکوپ
صاحب عروه فرموده خون چه قلیل باشد چه کثیر نجس است.مرحوم حکیم فرموده قید قلیل برای احتراز از قول مرحوم صدوق و ابن جنید است مرحوم صدوق خون کمتر از نخود را لازم الاجتناب نمی داند و ابن جنید نیز خون کمتر از یک درهم را لازم الاجتناب نمی داند.هم چنین این قید اشاره به احتمال مخالفت شیخ طوسی در مساله دارد.ظاهرا مستند ایشان موثقه ی مثنی می باشد عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ إِنِّي حَكَكْتُ جِلْدِي فَخَرَجَ مِنْهُ دَمٌ فَقَالَ إِنِ اجْتَمَعَ قَدْرَ حِمَّصَةٍ فَاغْسِلْهُ وَ إِلَّا فَلَا. در بحث کفایت رویه هلال با تلسکوپ یکی از نقض های مهم همین مثال است.استاد فرمودند:......
📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۹/۳۰
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2356&pid=8590#pid8590
#نقض رویت هلال با تلسکوپ
#خون زیر میکروسکوپ
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
#اصول
💠 کشف ملاک بر اساس مناسبات حکم و موضوع
👤 #استاد_قائینی
📝اثبات وجود ملاک می تواند ثمرات متعددی در مسائل فقهی و اصولی داشته باشد اما یکی از مسائل مورد اختلاف در بین علماء طرق کشف ملاک است. برخی مثل مرحوم آقای خویی معتقدند هیچ راهی غیر از وجود یک خطاب فعلی برای کشف ملاک وجود ندارد. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی معتقدند عرف بر اساس مناسبات حکم و موضوع در بسیاری از موارد وجود ملاک را تشخیص میدهد. حضرت استاد قائنی این مبنا را نپذیرفتهاند
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2362
#مناسبات_حکم_و_موضوع
#کشف_ملاک
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #نشست_های_علمی
💠 چالش های فقه و روانشناسی
✍️هدف از بحث چالشهای فقه و روانشناسی، گشودن باب گفتگو بین روانشناسی به عنوان یکی از رشتههای علوم انسانی و فقه است. در بخش اول این گزارش نکات مقدماتی بحث برای روشن شدن محور اصلی بحث بیان شد. در بخش دوم نمونههایی از چالشهای موضوعی بین فقه و روانشناسی بیان شد. در این بخش چالشهای حُکمی تقدیم میگردد......
✅ ادامه مطلب را در #لوح_پژوهشی_ذکری
دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
https://fa.mfeb.ir/?p=19125
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸️ نکات ناب علمی
🔹️ رویدادهای پژوهشی
🔸️ نقد و نظر مباحث تالار
🔹️ جدیدترین مطالب دروس خارج
💠در کانال "مباحثه فقاهت"💠
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 عبادت سخت حرجی، باطل است؟؟!!!
👤 #استاد_شهیدی
مرحوم امام و مرحوم خویی حرج را موجب بطلان عبادت می دانند؛ مثلا اگر کسی با سختی زیاد، نماز ایستاده بخواند نمازش باطل است.
استدلال مرحوم امام:
ایشان به روایت سکونی تمسک می کنند: « إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَهْدَى إِلَيَّ وَ إِلَى أُمَّتِي... قَالَ الْإِفْطَارُ فِي السَّفَرِ وَ التَّقْصِيرُ فِي الصَّلَاةِ فَمَنْ لَمْ يَفْعَلْ ذَلِكَ فَقَدْ رَدَّ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ هَدِيَّتَه»...
اشکال بیان مرحوم امام این است که:
... ممکن است هدیه رفع صوم مریض، هدیه عزیمتی باشد ولی هدیه رفع حرج، هدیه ترخیصی باشد...
استدلال مرحوم خویی این است که ...
.
به نظر بیان مرحوم خویی نیز تمام نیست؛ زیرا...
📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۱۰/۴
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2365&pid=8607#pid8607
#لا_حرج
#نفی_حرج
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #رجال
💠 بررسی سندی قاعده ید
✍️روایتی از سمرة بن جندب در مجامع حدیثی عامّه نقل شده که مدرک قاعده ید قرار گرفته است: «رَوَى سَمُرَةُ عَنْهُ أَنَّهُ قَالَ عَلَى الْيَدِ مَا أَخَذَتْ حَتَّى تُؤَدِّيَ»این روایت را تنها عامّه در کتب صحاح خود -غیر از صحیح مسلم و صحیح بخاری- نقل نمودهاند و همین طور عدّۀ کثیری از معاریف قدمای عامّه، این روایت را در غیر از صحاح نقل کردهاند و به آن احتجاج نمودهاند. لذا رجال سند از وثاقت برخوردار نیستند و به نظر می رسد این روایت، هم از حیث سند و هم از حیث دلالت قابل خدشه است.....
✅ ادامه مطلب در این موضوع را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
https://fa.mfeb.ir/?p=19125
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸️ #فقه
💠 موضوع نداشتن قسم در مورد کافر منکر خدا
👤 #استاد_قائینی
📝یکی از مباحث مطرح شده در احکام یمین و قسم، کیفیت تحلیف کافر ملحد و منکر خدا ست. مشهور علماء معتقدند حتی چنین کفاری هم باید به خدا قسم بخورند و برخی دیگر نیز معتقدند این کفار را باید به معتقدات خودشان قسم داد.
حضرت استاد معتقدند در مورد این کفار قسم موضوع پیدا نمیکند بنابراین قسم ملحدین نه به خدا و نه به چیزی غیر از خدا صحیح نیست و ثمرهای ندارد.
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2294
#قسم_کفار
#احلاف_ملحد
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir