eitaa logo
مباحثه فقاهت
4.9هزار دنبال‌کننده
796 عکس
1 ویدیو
29 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمدباقرعليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه واصول و ايجاد فضاي علمی وتخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 💠 حمل مطلق بر مقید در مستحبات یکی از مباحثی که در باب مطلق و مقید علم اصول بدان پرداخته شده، مسأله‌ی حمل مطلق بر مقید در مستحبات است. بسیاری از عالمان اصولی، حمل مطلق بر مقید را لازم می‌دانند؛ اما با این حال، در مستحبات چنین حملی را قائل نیستند... ✅ ادامه این مطلب را در لینک ذیل مطالعه بفرمایید👇👇 https://fa.mfeb.ir/%d9%84%d9%88%d8%ad-%d9%be%da%98%d9%88%d9%87%d8%b4%db%8c-%d8%b0%da%a9%d8%b1%db%8c-83/ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 رفع حکم به وسیله حاجت عرفیه 👤 🔻رفع حکم به وسیله عروض عنوان "اضطرار" و یا "حرج"، امری است که در مباحث فقهی بسیار به چشم می خورد. اما به نظر می رسد که در شریعت مبنای اوسعی نیز وجود دارد، و آن رفع حکم به وسیله "حاجت عرفیه" است! در مورد حرج گفته شده "امری است که لاتتحمّل عادة"؛ طبق مدّعای مذکور، برای برداشته شدن حکم، نیازی به این حدّ از سختی نیست؛ بلکه همین مقدار که مکلّف دچار سختی و اذیّت باشد و زندگی اش مختلّ شده و عرفا نیاز داشته باشد(ولو به حدّ حرج هم نرسد)، برای رفع حکم کافی است. 📚 درس خارج فقه، ۱۹ آبان ماه ۱۴۰۰ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2325 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
💐💠💐💠💐 💠 💠 🌹 🔸️به جهت دسترسی آسانتر مطالب کانال، فهرستی از بخشهای مختلف کانال با قابلیت جستجو خدمتتان ارائه می گردد. 🔸️علوم حوزوی🔸️ 🔰 🔸️ 🔰 🔸️ 🔰 🔸️ 🔰 🔸️اساتید سطوح عالی و خارج🔸️ 👤 👤 👤 👤 👤 👤 👤 👤 👤 👤 👤 👤 👤 👤 👤 👤 🔸️معارف و حکایات🔸️ 💠 💠 💠 💠 🔸️کتب حوزوی🔸️ 📚 📚 📚 📚 📚 📚 📚 🔻ارسال نظرات، پیشنهادات و انتقادات از طریق: 🆔️ @mfebir ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 شرط جریان استصحاب چیست؟؟؟ شرعی بودن مستصحب یا اثر عملی داشتن آن 👤 🔻به هنگام احتمال نسخ، آقایان استصحاب بقای جعل یا عدم نسخ جاری می کنند، نکته ای که وجود دارد اینست که جعل یک امر شرعی است ولی اثر عملی مستقیم ندارد چون جعل تا تمام اجزای موضوع محقق نشده باشد و به مرحله فعلیت یا همان مجعول نرسد موضوع تنجیز و تعذیر نیست. مرحوم صدر لا تنقض را به نقض عملی تفسیر می کند و در نتیجه شرط جریان استصحاب را اثر عملی داشتن مستصحب (نه لوازم آن) می داند و در نتیجه طبق مبنای متعارف که مرحله ای به نام فعلیت و مجعول داریم، اثر عملی تنها برای مرحله مجعول است و همانجا استصحاب جاری می شود نه در جعل. استاد فرمودند تفسیر روشن تری برای لا تنقض وجود دارد. لا تنقض نه اینکه نهی از نقض عملی باشد تا لازم باشد مستصحب اثر عملی مستقیم داشته باشد بلکه ... 📚 درس خارج فقه،۱۴۰۰/٩/۲۱ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2341 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 حل اشکال واجب معلق با مقدمیت حفظ حیات نسبت به همه واجبات 👤 📝مرحوم نهاوندی بر اساس امتناع تعلق اراده تشریعی به آنچه تعلق اراده تکوینی عبد به آن محال است، واجب معلق را محال دانسته اند. یکی از اشکالاتی که خود ایشان در کلامشان به آن اشاره کرده‌اند فعلیت تکالیف نسبت به مکلفینی است که مقدمات وجودی واجب را تحصیل نکرده اند چرا که همان اشکالی که ایشان در واجب معلق مطرح کرده‌اند در این واجبات نیز وجود دارد. بنابراین کسی که بعد از دخول وقت نماز، تحصیل طهارت نکرده است نباید تکلیف به نماز بر او فعلی باشد و انکار فعلیت تکلیف به نماز در این فرض خلاف ضرورت فقه است. مرحوم نهاوندی در جواب این اشکال و برای ابداع تفاوت بین واجب معلق و این موارد بیانی دارند که از نظر حضرت استاد با آن بیان واجب معلق حتی بر مبنای خود مرحوم نهاوندی ممکن خواهد بود. 📚 درس خارج اصول، ۱۰، آذر، ۱۴۰۰. ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2330 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 هیچ آیه ای دلالت بر قاعده نفی حرج ندارد؟؟ 👤 🔻مرحوم روحانی در منتقی الاصول قاعده لا حرج را به صورت کلی منکر شده اند یعنی حکم شرعی در موارد حرج، رفع نمی شود مگر به حد اضطرار برسد؛ زیرا هیچ دلیلی بر این قاعده وجود ندارد... خلاصه استدلال ایشان: آیات ذیل تیمم و صوم که در آن آمده (لا یرید بکم العسر) به معنای این است که خدا نمی خواسته شما را به سختی وادار کند بلکه غرض اصلی الهی چیز دیگری بوده(ولکن لیطهرکم... یا لتکمل العده...) چراکه در این آیات حتی با وجود مریضی و... خداوند دست از تکلیف برنداشته که این کار در ذهن مردم شائبه سختگیر بودن خدا داشته و در این آیات نفی آن شده است... استاد در پاسخ به مرحوم روحانی فرمودند این اشکال را در مورد آیه تیمم می پذیریم اما... 📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۹/۲۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2347&pid=8532#pid8532 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 نهی از و نهی از در کنار نهی از و نهی از ؟؟؟!!!! 👤 در بحث اقتضای نهی از معامله در فساد آن، معمولاً این سؤال مطرح شده است که باید دید مراد از نهی از معامله، نهی از سبب است یا نهی از مسبب. معمولاً سبب را عقد (ایجاب و قبول) دانسته‌اند و مسبب را یکی از ملکیت، انتقال ملکیت یا تملیک دانسته‌اند. شهید صدر گفته است که در کنار نهی از سبب و نهی از مسبب، مناسب است که از نهی از اثر هم بحث شود. (مراد از اثر، جواز تصرف است) در کنار این نوع از نهی، ممکن است شارع از وفای به عقدی نهی کرده باشد (مراد از وفا تسلیم است) باید دید این دو نوع از نهی مقتضی فساد از معامله هستند یا خیر؟.... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2345 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 تبعیض در انجبار ضعف سند با شهرت!!!!؟؟ 👤 🔻 مشهور قائل به انجبار ضعف سند روایت، با عمل اصحاب است. از جمله روایاتی که به دنبال انجبار آن با عمل اصحاب هستند، روایت عروه بارقی است که در بیع فضولی مورد استناد واقع می شود. با صرف نظر از صغری یعنی عمل اصحاب به این روایت - که اثبات نمی شود- نکته ای را مرحوم حجّت در رابطه با انجبار تذکر می دهند که توجه به آن ضروری است. ایشان چنین می فرمایند: «و بالجملة لا إشكال في رواية عروة في الجملة سندا و دلالة أما سندا فلما تقدم من كونها معمولة بها عند الأصحاب، نعم يوجب ذلك انجبار ضعفها بالنسبة إلى الحيثية المعمولة .... 📚 کتاب البیع (حجت) ص ۳۰۰. ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2306 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 تاسیس اصل در دوران بین حق و حکم 👤 🔻حق و حکم را با صرف نظر از ماهیتشان باید به لحاظ آثارشان مورد بررسی قرار داد. حق اصطلاحی به لحاظ سه اثر باید بررسی شود: 1. اسقاط پذیری. 2.نقل پذیری. 3.انتقال پذیری. در بحث اسقاط پذیری در فرض دوران بین حق و حکم ابتدا باید تاسیس اصل کزد تا در موارد شک به آن اصل عمل کنیم. در مقام تاسیس اصل ابتدا اطلاق دلیل را به لحاظ بعد از اسقاط در نظر می گیریم اگر اطلاق داشت معنایش اسقاط ناپذیری است در این مرحله پذیرش اطلاق برای خود دلیل مشکل اَست ولی اطلاق مقامی مجموع ادله جاری است و باعث می شود بعد از اسقاط حکم هنوز باقی باشد و اصطلاحا حکم تلقی شود. در مرحله بعد استصحاب بقای حق بعد از اسقاط جاری میشود و عملا به حکم بودن می انجامد. در مرحله بعد ... 📚 درس خارج فقه،۱۴۰۰/٩/۲۲ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2344 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 شماره 49 نشست علمی با موضوع: بررسی حجیت قرائات مختلف قرآن 🎤 ارائه توسط استاد معظم حاج آقا حسین مفیدی 📆زمان: چهارشنبه 1 دی ماه ⏱ساعت 18:30 🔷مکان: خ صفائیه انتهای کوچه 19 سمت راست مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام 🌐پخش آنلاین از طریق صفحه مدرسه فقهی در اینستاگرام 🆔https://www.instagram.com/mfeb.ir ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 استدلال به وجدان در مباحث علمی، نکته‌ها و نقدها 👤 📝 در استدلال به وجدان در بحث‌های علمی چه نکاتی وجود دارد؟؟؟!!! بسیار دیده می‌شود که در مباحث علمی به وجدان استدلال می‌شود. این نحوه از استدلال در مباحث اصول فقه به قدری زیاد است که می‌توان ادعا کرد در مباحث الفاظ اصول، عمده‌ی مسائل اصولی دلیلی جز وجدان ندارند. البته روشن است که در همه‌ی این مسائل، برای اثبات مدعا در ابتدا به وجدان رجوع نمی‌شود، بلکه مطالب دیگری به عنوان دلیل آورده می‌شود اما اگر دلیل آنها و دلیل دلیل آنها و .... را مطالبه کنید، در نهایت همه به یک جا ختم می‌شوند: وجدان! در این صفحه برخی مطالبی که در باره‌ی استدلال به وجدان، جایگاه آن در استدلال‌ها و نیز برخی نقدها در تمسک به وجدان مطرح شده است، ارائه می‌شوند... 📚 درس خارج اصول فقه، 20 شهریور 1400. ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2319 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir