eitaa logo
مباحثه فقاهت
5.7هزار دنبال‌کننده
938 عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 💠 🔻آقای حسن‌زاده آملی مکرّر نقل می‌کرد و من هم از ایشان شنیدم، می‌گفت: ابتدای ورودم به قم، در همسایگی حاج آقای زنجانی (والد ما) منزلی گرفتم. به نسخه‌ای خطی نیاز پیدا کردم که ایشان آن را داشت. به منزل ایشان رفتم و از وی خواستم نسخه را چند روزی به من امانت بدهد. ایشان بدون این‌که مرا بشناسد یا التزامی بگیرد، نسخه را به من داد. من هم زود استفاده کردم و برگرداندم، ولی با تعجّب به ایشان عرض کردم: شما نشناخته، کتاب خطی به من دادید؟! ایشان فرمود: اگر ما که هم‌لباس هستیم به همدیگر اعتماد نداشته باشیم، از دیگران چه توقعی داریم؟! آقای حسن زاده می‌گفت: این حرف در من خیلی تأثیر گذاشت. 🌐 fa.mfeb.ir/?p=19290/#ZJore ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 حد ترخص کاشف از مسافت خاص نیست!!( ۲ ) 👤 آنچه که در روایت آمده تواری من البیوت است نه توارت البیوت عن المکلف. یکی از مناشی فهم مشهور از این روایت استفاده از باب تفاعل است که ظهور در مشارکت دارد و لو به نحو فاعل و مفعول.استاد معتقدند که تواری معنای مشارکت ندارد بلکه تواری عن القوم به معنای بیرون رفتن و مخفی شدن از قوم است در آیه ی شریفه هم به همین معناست «وَ إِذا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثى‏ ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَ هُوَ كَظيم‏ يَتَوارى‏ مِنَ الْقَوْمِ مِنْ سُوءِ ما بُشِّرَ بِهِ». اما این ملازمه ی قطعی ندارد که دیگران هم از او مخفی شوند. چون مشهور فهمشان از دو معیار حد ترخص مسافت خاص بوده لذا بین منطوق روایت خفاء اذان و مفهوم روایت خفاء‌جدران تعارض دیده اند چون ..... 🔻 📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۹/۱۵ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2414 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 زراره و اجتهاد !!!!؟؟ 🔻 تردیدی نیست که زراره رویکرد اجتهادی در مواجهه با نصوص داشته است و شواهد متعددی گویای این امر است (توجه به وجوه مختلف کلام امام، تمییز حدیث تقیه ای، نقد مضمونی و ...). اما برخی تصور کرده اند که زراره تحت تاثیر جریان اهل رای قرار گرفته و گاهی در استباط، به نظر شخصی خودش عمل می کرده است. ... شاهد این مطلب روایتی است که ..... این استدلال مخدوش است؛ زیرا..... 📚 تحقیق طلاب ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2310&pid=8409#pid8409 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 شرطیت استقلال در قیام نماز 🔻 یکی از مسائل مربوط به قیام نماز، شرطیت استقلال در آن است که در کلمات فقها مطرح شده است. در مورد شرطیت قیام در نماز از دو جهت می‌توان بحث را ارائه کرد: جهت اول به لحاظ اصل اولی و جهت دوم به لحاظ روایات است. در این مختصر به بیان شرطیت استقلال در قیام نماز از منظر روایات پرداخته می‌شود.... ✅ ادامه مطلب را در دنبال کنید. 👇🏼 fa.mfeb.ir/?p=19290/#ZFeqh ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 مبنای مهم شهید صدر در جمع بین روایات متعارض 👤 📝شهید صدر در جمع عرفی مبنایی دارد که در فقه بسیار تاثیر گذار است... اگر دو نص تعارض کنند و یک ظاهری موافق یکی از دو نص بود. ظاهر؛ سالم در معارضه مانده و حجت خواهد بود؛ همانگونه که اگر دو خاص با یکدیگر تعارض کنند، عام فوقانی موافق با یکی از آنها سالم از تعارض بوده و بعد از تعارض و تساقط نصوص؛ مرجع ظاهر خواهد بود؛ زیرا... اشکال ما به شهید صدر این است که نباید مسئله را عقلی کرد باید عرفی و عقلائی دیده شود... 📚درس خارج فقه ۱۴۰۰/۱۰/۲۸ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2442 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 روایت مسیرة یوم حکمت تشریع قصر 👤 🔻در بحث صلاه مسافر بحثی مطرح شده که وقتی معیار هایی مثل فرسخ ومیل و برید با دقت بسیار بالا موجود بوده تا جایی که صاحب عروه در تعیین مسافت شرعی بسیار دقیق بحث کردند چطور برای حد ترخص از خفاء اذان و جدرانی استفاده شود که هم دقیق نیستند و هم با یکدیگر تعارض هم دارند طبق فهم مشهور.این امر استبعاد دارد. به این استبعاد اشکال شده است که در ادله ی بیان مسافت شرعی هم تخمین وجود دارد مصداق واضح آن روایت مسیره یوم است که برخی با شتر می رفتند برخی با اسب. در مقام دفع این اشکال گفته شده..... 📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۹/۱۶ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2440&pid=8814#pid8814 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 مسأله ی لزوم بررسی طرق به کتب 👤 🔻با توجه به این که نوع احادیث مجامع حدیثیِ در دسترس ما، از کتب متقدم تر برگرفته شده است، اصالت نسخی که مولفین این مجامع از آن ها بهره گرفته اند اهمیت می یابد. سه مسلک برای اثبات این جهت قابل طرح است: اطمینان، شهادت، انسداد صغیر. آیا بنا بر این مسالک، نیاز به اعتبار سنجی طرق مذکور در مشیخه است؟ و نیز اگر احراز کردیم که مرحوم کلینی، حدیث را از کتاب فرد مذکور در میانه ی سند اخذ کرده اند، طریق ایشان تا آن فرد نیاز به بررسی دارد؟... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2443&pid=8820#pid8820 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
نشست نقش روایات در تفسیر آیات الاحکام.docx
40.2K
✅ شماره 50 🗓 موضوع: نقش روایات در تفسیر آیات الأحكام 🎤 استاد معظم سید محمد جواد شبیری 📆 زمان: سه‌شنبه 1400/11/5 🏫 مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 انکار ترتب و انکار مقدمه موصله 👤 📝از نظر حضرت استاد، علت اینکه مرحوم آخوند مقدمه موصله را انکار کرده است، این است که ایشان در ذهن‌شان ترتب را محال می‌دانند و لذا کسی که ترتب را معقول می‌داند چاره‌ای ندارد جز اینکه خصوص مقدمه موصله را مصداق واجب غیری بداند. ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2439 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🌹 💠 اساتید و آثار مرجع عالی‌قدر، حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی(ره) قال رسول الله (ص): 🏴إذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْءٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ. 🔸️هرگاه عالمی بمیرد رخنه ای جبران ناپذیر در اسلام ایجاد می شود كه تا روز قيامت هيچ چيز آن را فرو نمى ‏پوشد. 🌺شادی روح این مرجع عالی قدر فاتحه و صلواتی هدیه می کنیم. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸️ نکات ناب علمی 🔹️ رویدادهای پژوهشی 🔸️ نقد و نظر مباحث تالار 🔹️ جدیدترین مطالب دروس خارج 💠در کانال "مباحثه فقاهت"💠 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
▪️با توسل به تو مشمولِ عنایت شده ایم ▪️ما به دستِ كلماتِ تو هدایت شده ایم ▪️ای به مانند علی جاذبه و دافعه ات ▪️چارده آینه جمع آمده در جامعه ات 🏴شهادت جانسوز حضرت امام هادی علیه السلام تسلیت باد. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 حمل بر تقیه گاهی می تواند جمع عرفی باشد نه مرجح 👤 📝محقق همدانی فرموده است گاهی اوقات روایتی معارض ندارد اما نمی توان بدان عمل کرد؛ زیرا اصاله الجد در مورد آن جاری نمی شود... با توجه به آنچه محقق همدانی فرموده ممکن است گفته شود حمل بر تقیه گاهی مقتضای جمع عرفی است نه اینکه صرفا مرجح‌ در فرض تعارض و نبود جمع عرفی باشد. مثلا در مواردی که جمع عرفی وجود دارد اما جمع مشکل است و ساده نیست؛ درحالیکه یک طائفه از روایات موافق با شعار عامه است؛ ممکن است گفته شود عرف با لحاظ شرایط ائمه و تقیه آنها؛ اصاله الجد جاری نکند و اینگونه بین روایات جمع کند که روایات موافق عامه تقیه ای است.. 📚درس خارج فقه ۱۴۰۰/۱۱/۰۲ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2447 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 آیا شرط در احکام وضعی یا انتزاعی مفهوم دارد؟ 👤 احکام شرعی در نظر ما سه دسته هستند: احکام تکلیفی؛ احکام وضعی و احکام انتزاعی (احکامی مانند جزئیت، شرطیت و...) هرجا جزا، سنخ طلب باشد، جمله واجد مفهوم است و هر کجا جزا شخص طلب باشد، مفهوم اصطلاحی وجود ندارد. همین مطلب را در اینجا هم بیان می‌کنیم....... 📚 درس خارج اصول 1400/10/29 ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2446 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 بررسی شخصیت رجالی یکی از راویانی که در وثاقتش اختلاف شده «الحسن بن السّری» است. برای تعیین وثاقت یا عدم وثاقت او به وجوهی استدلال شده است که ابتدا طرق توثیق، و سپس نکته‌ی تضعیف او را مورد بررسی قرار خواهیم داد. [برگرفته از دروس حضرت آیت الله شبیری زنجانی دام ظله] ✅ ادامه مطلب در این موضوع را در دنبال کنید. 👇🏼 fa.mfeb.ir/?p=19290/#ZRejal ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 || کنگره بین المللی حضرت آیت الله علامه سیدمحمدحسین طباطبایی مهلت ارسال چکیده و اصل مقاله: 15 اسفند 1400 🌐 http://allameh1400.com ┄═•ஜ۩🌹۩ஜ•═┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 🖋چهاردهمين جشنواره علامه حلی فراخوان مقاله، كتاب و پايان نامه در موضوعات علوم اسلامی و علوم انسانی مرتبط با حوزه دين آخرين مهلت ثبت نام و ارسال آثار ۳۱ ارديبهشت‌ماه ۱۴۰۱ 🌐 www.jhelli.ir ┄═•ஜ۩🌹۩ஜ•═┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 شرطیت ادعای منجز در صحت دعوا 👤 📝یکی از شرایط صحت دعوا که از کلام مشهور علماء قابل استفاده است اشتراط تنجیز در دعوا ست به این معنا که ادعا در صورتی مسموع است که مدعی ادعای تنجز مدعا بر مدعی علیه را با قطع نظر از خود ادعا داشته باشد. به عبارت دیگر صرف ادعای ثبوت تکلیف یا حق واقعی با اعتراف به عدم تنجز آن بر مدعی علیه برای صحت دعوا کافی نیست بلکه مدعی باید ادعا کند بر اساس وجود یک منجِز، حق بر مدعی علیه هم منجَز شده است. به اینکه یا بینه وجود داشته باشد یا مدعی باشد که خود مدعی علیه عالم به حق است و ... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2361 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 عظمت علمی و معنوی علامه مجلسی رحمه اللّٰه گاهی بعضی متفلسف‌ها به مرحوم مجلسی انتقاد و حمله می‌کنند؛ ولی افرادی که از آنها انتظار نمی‌رود، به آثار مجلسی توجّه ویژه‌ای دارند؛ مثلاً از مرحوم آقای حاج میرزا‌ عبداللّٰه مجتهدی شنیدم: تقی‌زاده که از رجال سیاسی و علمی ایران است، می‌گفته: من سه مرتبه از اول تا آخر کتاب «السماء و العالم» بحار ‌الانوار را خوانده‌ام. این امر نشانۀ اعتنای آنها به کتاب بحار الانوار مجلسی است. آقای شاه‌آبادی، فیلسوف و عارف سطح بسیار بالایی بود. آقای حاج شیخ نصراللّٰه فرزند ایشان می‌گفت: من اصفهان رفته بودم. پدرم از من پرسید: سر قبر مرحوم مجلسی رفتی؟ گفتم: نه، نرفتم. پدرم گفت: پس برای چه اصفهان رفتی؟! غرض این‌که فلاسفه و عرفای بزرگ، هم از نظر معنوی و هم از نظر علمی با نظر عظمت و اعجاب به مرحوم مجلسی نگاه می‌کردند. 🌐 fa.mfeb.ir/?p=19130/#ZJore رحمه اللّٰه ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 نزاع در وثاقت محمد بن عیسی 👤 🔻از قدیم در مورد وثاقت محمد بن عیسی بحثهایی وجود داشته است. محقق خویی تصور نموده است که این بحث در خصوص روایات محمد بن عیسی عن یونس است و شواهدی بر این مطلب اقامه نموده است ولی بحث قدما در مورد محمد بن عیسی عمومی بوده و اختصاص به روایاتش از یونس ندارد. بهر حال حق آنست که محمد بن عیسی ثقه است به دلیل ... . 📚 درس خارج فقه، ۱۴۰۰/۰۷/۲۷ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2448 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 خلاصه مقاله قاعده انگاری «لا قود لمن لا یقاد منه» 📝 قاعده‌ی اولیه در جنایت عمدی علیه جسم انسان، قصاص است؛ اما با توجه به روایاتی، به این اصل اولیه عمل نشده و فقها به پرداخت دیه، حکم نموده‌اند. از جمله‌ی این موارد، قتل عمدی دیوانه توسط فرد عاقل است. مستند این رأیِ به ظاهر اجماعی، روايتِ معروف به صحیحه ابابصیر از امام باقر علیه السلام است. نکته‌ی قابل توجه آن است که فقیهان با توجه به مخالفت مفاد این روایت با قواعد اولیه‌ی قصاص.... ✅ ادامه مطلب را در دنبال کنید. 👇🏼 fa.mfeb.ir/?p=17861/#ZFeqh ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 تاثیر تعدد موقف بر جمع عرفی 👤 🔻ضابط جمع عرفی به نظر مرحوم نایینی, مرحوم خویی و مرحوم صدر و مرحوم تبریزی این است که دو خطاب فرض شود که در مجلس واحد از امام صادر شده باشد، اگر عرف بین این دو کلام تهافت دید این جمع عرفی نیست، اما اگر عرف بین این دو تهافت ندید، آن وقت به عنوان جمع عرفی بین منفصل نیز پذیرفته می شود. به نظر ما اینگونه ضابط دادن برای جمع عرفی تمام نیست؛ زیرا گاهی خود تعدد مجلس قرینه عرفیه بر تفسیر مراد متکلم است... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2423&pid=8761#pid8761 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 کراهت ترک تحنّک 👤 📝 یکی از مکروهات لباس نمازگزار، خالی بودن عمامه از "سدل" و "تحنّک" دانسته شده؛ با بررسی روایات مسئله روشن می شود که حزازت ترک تحنّک و یا سدل اختصاصی به حال نماز نداشته و البته نهی از آن دو لزومی نیست ... . 📚 درس خارج فقه، 22 و 23 آذر ماه 1400 ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2450 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 اختصاص مستثنیات ابن ولید به مشایخ بی واسطه 👤 🔻یکی از توثیقات عام، عدم استثناء راوی از مشایخ محمد بن احمد بن یحیی توسط ابن ولید است. برخی تصور کرده اند که این امر، در مورد مشایخ بی واسطه ی محمد بن احمد بن یحیی نیز جاری می شود و لذا آن را در مورد ابو البختری نیز مطرح کرده اند. اما استثنائات ابن ولید ناظر به مشایخ بی واسطه است و در مثل ابوالبختری نمی توان به آن تمسک کرد. با این حال، دو نفر در این مستثنیات ذکر شده اند که محمد بن احمد بن یحیی نمی تواند از آن ها بی واسطه نقل کند: هیثم بن عدی و وهب بن منبه. وجه این مطلب چیست؟ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2374 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 تعمیم های نا به جا در تاریخ حدیث 🔻وقتی از شواهد جزئی می خواهیم گستردگی یک عملکرد را نتیجه بگیریم، باید دقت کرد که گرفتار تعمیم نا به جا نشویم. تعمیم نا به جا از جهات مختلفی رخ می دهد. یکی از شائع ترین آن ها تعمیم به لحاظ زمانی است. رفتارهایی چون کتابت و حفظ و قرائت حدیث، در برهه های مختلف فراز و نشیب داشته اند و نمی توان به سادگی، حکمی برای زمان های مختلف صادر کرد. تعمیم نا به جای زمانی، گاهی باعث می شود که جریان هایی که یکی جایگزین دیگری شده است را موازی هم تلقی کنیم... 📚تحقیق طلاب ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2432&pid=8854#pid8854 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir