eitaa logo
مباحثات
1.7هزار دنبال‌کننده
209 عکس
99 ویدیو
2 فایل
@ahmadnajmi ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅رادیکالیسم اسلامی در ایران معاصر، شهید نواب صفوی و جمعیت فدائیان اسلام 🔹به مناسبت ساگرد شهادت 🖊دکتر عبدالوهاب فراتی مبارزات نواب صفوی و فدائبان اسلام، فصل قابل توجهی از فرآیند مبارزات ملت مسلمان ایران برای پایه‌ریزی حکومت اسلامی بوده و بی‌تردید بخشی از تفسیرها و تأویلات نگرش اسلامی در حوزه سیاست می‌باشد. دکتر عبدالوهاب فراتی در این مقاله به دنبال آن است که پدیده رادیکالیسم اسلامی، علل و عوامل شکل‌گیری و جریان‌های مؤثر در این پدیده را مورد بحث و بررسی قرار دهد و در ادامه نیز به تبیین افکار و اندیشه‌های شهید نواب صفوی، به عنوان اولین پایه‌گذار این دیدگاه و جمعیت فدائیان اسلام بپردازد. مشاهده متن کامل مقاله: https://mobahesat.ir/23989 🔻🔻🔻 @mobahesat
🔅آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی میراث‌بان تشیع ⚡️خاطراتی از استاد رضا مختاری به مناسبت سالگرد رحلت 🔹در ابتدا یک نکته‌ی کلی عرض کنم که ایشان هر نقدی که داشتند از آنجائی که براساس تکلیف‌گرایی و شرع‌محوری و برپایه‌ی خلوص و دلسوزی بود هیچ‌کس از این انتقاد دلخور نمی‌شد و ادبیات بیان و محتوای فرمایشات ایشان هم به گونه‌ای بود که بهانه به دست دشمنان و مخالفان نمی‌داد. 🔹ایشان هیچ مانع نفسانی برای تشویق از کارهای خوب و حسنه نداشت. گاهی اوقات افراد را نمی‌شناختند و تنها با دیدن آثار خوب با صاحبان آن تماس گرفته و تشویق می‌کردند. چه بسا برخی مواضع آن فرد را هم قبول نمی‌داشتند اما برای یک اقدام خاصی که نیاز به تشویق بود تماس می‌گرفتند .این کار ایشان واقعا سرمایه بزرگی برای این افراد بود. حتی این تشکر ایشان شامل غیرشیعیان یا غیرمسلمانان می‌شدند. 🔹حدود ده سال پیش خدمتشان عرض کردیم نزدیک به سی نسخه خطی ارزشمند در اختیار یک فردی است که احتمال زیادی هست به خارج از کشور منتقل شود.ایشان از بنده و یکی از دوستان به عنوان کسب نظر تخصصی سوال فرمودند که به نظر شما آیا هزینه‌کردن و خرید این کتاب‌ها در راستای حفظ میراث تشیع است؟ بنده عرض کردم قطعا همین طوراست. بلافاصه دستور دادند مبلغ مورد نیاز که در زمان خود بسیار قابل توجه بود پرداخته شد و این آثار را خریداری کردیم و پس از تصویربرداری وقف کتابخانه آستان قدس رضوی نمودیم. انشاء‌ﷲ فهرست این سی‌نسخه در شماره‌ی جدید مجله‌ی شیعه‌شناسی منتشر خواهد شد. 🔹در خرداد سال ۱۳۹۱که زندگی‌نامه «شیخ آقابزرگ تهرانی» را منتشر کردیم ایشان در نهایت بزرگواری میزبانی مراسم رونمائی از این اثر و چند اثر تازه منتشره این موسسه را قبول کردند و مراسم رونمائی از این اثر در دفتر ایشان و با حضور مبارکشان انجام شد و برخی دیگر از اساتید مانند آیت‌ﷲ استادی هم سخنرانی کردند. خوشبختانه گزارش کامل این برنامه در شماره چهارم مجله تخصصی کتاب‌شناسی شیعه منعکس شده‌است. 🔹مورد بعدی این بود که گاهی درخواست می‌کردیم برای کتابی تقریظی بنگارند و ایشان با جان و دل این درخواست ما را اجابت می‌کردند. برای نمونه تقریظ بر کتاب « زیارت عاشورا از آغاز تا امروز» تالیف محقق ارجمند جناب آقای محمودی گلپایگانی است این کتاب حدود پانصد صفحه است و تمامی نسخ موجود درباره زیارت عاشورا را با درج تصاویر آنان بررسی نموده و به این نتیجه رسیده است که متن زیارت عاشورای فعلی صحیح است و به جز چند کلمه‌ی جزئی مانند «امام هدی» یا «مهدی» عملا تغییری نسبت به نسخه اصلی ایجاد نشده و اگر احیانا برخی نسخه‌ها به خط علما با اختلاف قابل توجه در فراز‌های زیارت عاشورا وجود دارد بخاطر رعابت تقیه بوده‌است. 🔹ایشان در تاریخ هشتم جمادی‌الآخر سال ۱۳۴۳ یعنی حدود یک‌ماه پیش از وفات‌شان است این تقریظ را نوشتند و نیازی نیست که این نکته را عرض کنیم همین نمونه نشان دهنده‌ی قوت حافظه و تسلط ایشان بر مسائل علمی و …. تا روزهای پایان عمر شریف‌شان است.رفتار یک مرجع تقلید در سن یک‌صد سالگی بدون هیچ‌گونه ملاحظات جایگاه و مقام و … واقعا برای همه‌ی اساتید و علمای فعلی درس‌آموز است و نشان‌دهنده اوج دغدغه‌ی ایشان برا حفظ دین و کیان تشیع است. 🔹از جمله توفیقات ما که جبران کوچکی برای الطاف آیت‌ﷲ‌العظمی صافی گلپایگانی بود، انتشار زندگی‌نامه‌ی خود نوشت ایشان در شماره‌ی یازده و دوازده مجله‌ی کتاب‌ شیعه و زندگی‌نامه‌ی خود گفته‌ی ایشان در شماره‌ی سیزده و چهاردهم همین مجله است.لازم می‌دانم به همه‌ی طلاب و اساتید محترم مطالعه‌ی این زندگی‌نامه‌ها را توصیه کنم که واقعا تاثیر معنوی و علمی بسیار زیادی دارد. 🔹مناسب است این نکته را عرض کنم که مرحوم آیت‌ﷲ‌العظمی صافی گلپایگانی در عین تصلب در دفاع از حریم تشیع و اهل‌بیت، طرفدار بین تقریب مذاهب و اتحاد مسلمین و طرفدار ارتباط حسنه بین کشورهای اسلامی مانند ایران و مصر و عربستان و .. برای قدرتمند شدن جامعه مسلمانان بودند و همین موضوع را بارها به مسئولان متذکر شده بودند. همین‌جا لازم است تعبیر جناب آقای مبلغی که در مراسم بزرگداشت ایشان یاداوری کنم :«مرحوم آیت‌ﷲ‌العظمی صافی گلپایگانی فقیه پیوند و تعایش بود» 🔸مشاهده متن کامل گفت‌وگو: https://mobahesat.ir/23738 🔻🔻🔻 @mobahesat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖍 نشست علمی باعنوان: "مدل حل مسئله در احکام فقهی ناسازگار با حقوق شهروندی زنان " ⚫️ برگزار کننده: گروه فقه حقوق و تکالیف شهروندی 🔴 ارائه دهنده : سرکار خانم دکتر زهرا اخوان صراف 🟢 ناقد : دکتر محمود حکمت نیا 🕒 زمان: پنجشنبه 6 بهمن ماه ۱۴٠۱ ساعت 16 الی 18 🌐لینک ورود به جلسه از طریق اسکای روم : https://www.skyroom.online/ch/asef2020/riicj علاقمندان می‌توانند برای حضور در جلسه به این آدرس مراجعه نمایند🔻 🏫 مکان: قم،خیابان شهید فاطمی(دورشهر) کوچه ۳٠ پلاک ۵۳، پژوهشگاه فقه معاصر 🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com 🆔 web site: https://riicj.com
⚡️آراء کاندیداهای ریاست نهمین دوره مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم 1. اقای رضوی تعداد رای 102 2. اقای نبوی تعداد رای 73 3. اقای گودرزی تعداد رای 9 رای 🌀 حجت الاسلام والمسلمین سید جلال رضوی مهر با رأی نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم به عنوان رئیس مجمع نمایندگان طلاب انتخاب شد. 🔻🔻🔻 @mobahesat
▫️پژوهشکده مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت ▪️با همکاری مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی برگزار می کند: 🔰افتتاحیه سلسله نشست‌های «حوزهِ انقلاب» ▫️با حضور آیت الله حسینی بوشهری حجت الاسلام و المسلمین میرمعزی 🔻به همراه گفت و گوی چندجانبه پیرامون چیستی شاخصه های حوزه انقلابی 👤حجج اسلام ایزدهی، قنواتی، موسوی ▪️با دبیری حجت الاسلام اسدپور 🗓 سه شنبه 18 بهمن ساعت 14:30 📌سالن همایش‌های مدرسه علمیه معصومیه 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
هم‌اکنون حضور پرشور مردم بویژه حوزویان و جوانان در راهپیمایی ۲۲ بهمن قم 🔻🔻🔻 @mobahesat
هم‌اکنون جلسه هفتگی بنیاد قم‌پژوهی با موضوع معرفی کتاب « تحولات فکری حوزه علمیه قم ۱۳۰۱-۱۳۵۷» 🔻🔻🔻 @mobahesat
🎤در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام وحید نجفی بررسی شد/ سازمان‌وارگی در روحانیت 🔸گفت‌وگوی ذیل با هدف جمع‌آوری دیدگاه‌های مختلف درباره پایان‌نامه‌ای با موضوع «بررسی آثار و پیامدهای سازمان‌وارگی روحانیت بر نظام آموزشی حوزه» است که با حجت‌الاسلام وحید نجفی از پژوهشگران موضوع حوزه و روحانیت است. 🔹اول قرن حاضر، طلبه‌های قم ۵۰۰ نفر بودند. یک‌کمی می‌آید جلوتر مثلاً فکر کنم در دهه ۴۰ می‌شود حدود ۲۰ هزار نفر. تا اوایل انقلاب و یکی دو سال قبل از انقلاب آمار طلبه‌ها حدود مثلاً بیست‌وپنج، شش هزار نفر است. این آمار قابل استناد هست چون تلاش کرده بودند طلبه‌ها را ذیل آموزش‌وپرورش ببرند و آنجا آمارگیری کرده بودند و به خاطر ابزارها و اهرم‌های قدرت که داشتند، توانسته بودند آمار را بگیرند والان که تا صدوچند ده هزار نفر آمار رشد یافته است. پس ما یک بستری داریم که در آن اتفاقاتی می‌افتد. یکی این است که تعداد طلبه‌ها خیلی زیاد می‌شود. 🔹یکی هم هم‌زمانی با بحث مدرنیته و پیروزی انقلاب اسلامی است. این دو تحولات بزرگی هستند که در این قرن رخ‌داده. حوزه با مسئله مدرنیته مواجه شده که می‌توانیم بگوییم تأسیس حوزه علمیه قم در پاسخ به همین مسئله بوده است. اتفاق بزرگ‌تر و اتفاق دوم، پیروزی انقلاب اسلامی است. این دو تا اتفاق حوزه را وارد دوره جدیدی می‌کند. 🔹یک ضربه بزرگ دیگری هم که سازمان زد این بود که ساختار جای اراده انسانی را گرفت؛ یعنی مثلاً من می‌گفتم طلبه شدم تا هدف دینی را محقق کنم و بتوانم به جامعه فلان فایده را برسانم و این اراده اثرات زیادی داشته اما این سازمانی شدن خواسته از بالا من را کنترل و مدیریت کند، درنتیجه من یادم رفته که خودم، خودم را کنترل کنم. درنتیجه کم‌کم به‌جایی می‌رسم که اگر امتحان هم می‌دهم، تقلب می‌کنم. پایان‌نامه هم می‌نویسم، دزدی علمی می‌کنم. یادم می‌رود که اصلاً برای چه آمدم حوزه و این درس‌ها را می‌خوانم؛ یعنی آن انگیزه‌های شخصی به دلیل نوع مدیریت سازمانی یکجاهایی ذبح می‌شود. 🔹اگر روند سازمانی شدن را بنگرید درمانی بوده برای دردی که بارها تکرار شده بود و آسیب رسانده بود؛ اما چون سرعت تحولات درگذشته کم بود، این آسیب‌ها خیلی مهم نبود. کسی دردش نمی‌گرفت تا بیاید درمان کند؛ اما الآن چون سرعت تحولات بالا رفته دردشان گرفته، می‌خواهند درمان کنند؛ مثلاً بعد از آقای حائری مراجع ثلاث بودند و وقتی مرجعیت یکپارچه نیست، حوزه دچار افول جدی می‌شود. حتی آمار طلبه‌ها را هم نگاه کنید؛ کم می‌شوند. مرجعیت واحد نیست یعنی چه؟ یعنی هم تواکل هست هم موازی‌کاری هست. هر جا کار سخت می‌شود می‌گوید من که تنها مسئول نیستم آن آقای فلانی هم هست. هر جا کار آسان می‌شود همه می‌خواهند با هم باشند. 🔹ما خیلی از اشکالات را به سازمان حوزه می‌کنیم، اما گاهی این اشکال به سازمان بودن حوزه نیست، بلکه به کامل نبودن سازمان حوزه است؛ یعنی سازمان حوزه اگر کامل بشود، مشکل حل می‌شود. حوزه سازمان ندارد که این مشکل پیش‌آمده است. برخی معایب ممکن است غالبی باشد؛ یعنی مثل نظام بروکراسی‌اش و عدم درک درست از صحنه و اینکه کارمند ضعیف حاکم می‌شود و … اما باید ببینیم سازمان‌های مدرن خودشان را بازسازی نکردند؟ یعنی مدیریت در کشور ما این‌طوری فهمیده می‌شود که همه کارها دست من باشد، اما خب این دارد بازسازی می‌شود نمونه‌اش بحث مجوزهای کسب‌وکار است. قبلاً می‌گفتند من باید کامل تو را چک کنم بعد مجوز دهم، الآن دیدند کار قفل‌شده، می‌گویند تصدی‌گری نکن. بلکه در مسند سیاست‌گذاری قرار بگیر. 🔹برخی از این مباحث را در کتاب تعامل حوزه با نظام جمهور اسلامی گفته‌ام. اول از ضرورت ایجاد سازمان برای روحانیت گفتم، بعد بحث دلایل و عوامل مخالفت با سازمان فراگیر را گفتم مثل آنکه مسئولیت‌پذیری افراد کم می‌شود، هزینه‌های حفظ سازمان زیاد است و … البته سازمان ممکن است خطا بکند؛ مثلاً در پژوهش آسیب‌زده، معاونت پژوهش دیده طلبه‌ها روش پژوهش بلد نیستند، روش پژوهش یاد داده اما از آن‌طرف مقالات از محتوا تضعیف ‌شده، همه فرم را بلدند که چه جور بنویسند، اما محتوا ضعیف شده است. 🔅مشاهده متن کامل: https://mobahesat.ir/24009 🔻🔻🔻 @mobahesat
🖊مسمومیت دختران یا بی‌هوشی رسانه‌ای مسئولان؟ 🔹ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان در قم و پس از آن در برخی شهرها اگرچه بیشتر جنبه‌ی اجتماعی داشته است اما با اظهارات روز گذشته‌ی معاون وزیر بهداشت مبنی بر عمدی بودن و احتمالا انجام آن از سوی برخی محافل خاص مخالف تحصیل دانش‌آموزان دختر ابعاد عمیق‌ترامنیتی و دینی به خود گرفته‌است. 🔹اگرچه برخی رسانه‌های مختلف احتمال تعمدی بودن آن را مطرح می‌کردند اما تا روز گذشته مقامات رسمی این احتمالات را رد کرده بودند و طبیعیتا هرگونه اظهارنظر یا پرداختن به این موضوع دامن‌زدن به شایعات و نشر اکاذیب محسوب می‌شد. اما آنچه که دغدغه‌ی نگارنده بوده و هست عدم اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف مسئولان امر است که پیام آن نوعی «تحیر و بلاتکلیفی» است. از زمان اعلام نظر رسمی عمدی بودن موضوع توسط معاون وزیر بهداشت تاکنون 24 ساعت می‌گذرد و متاسفانه ازمسئولان ذی‌ربط از جمله استاندار و فرماندار و نهادهای امنیتی که شأنیت اظهارنظر و ورود به مسئله را دارند هیچ واکنشی منتشر نشده‌است. 🔹دقیقا در همین زمان هم انبوهی از تحلیل‌های دغدغه‌مندانه و در برخی موارد همراه با عناد اشخاص و رسانه‌ها را شاهد بودیم که ماحصل همه‌ی آنها عدم شفافیت و اطلاع‌رسانی دقیق از ماجراست. 🔹پرسش یا پیشنهاد درباره مسائل امنیتی از عهده نگارنده خارج است اما می‌توان این سوال و مطالبه‌ی جدی را مطرح کرد که اولا این موضوع امنیتی چرا توسط یک مقام بهداشتی برای نخستین بار باید علنی شود؟ در حالیکه اطلاع مقامات استان بویژه استاندار و .. ازموضوع قطعا دقیق‌تر از معاون وزیر است. 🔹دوم آنکه پس از اظهارات رسمی مقام وزارت بهداشت هیچ نظر سلبی و ایجابی از مقامات استان قم را مشاهده نکرده‌ایم. آیا مشاوران رسانه‌ای این مقامات برآیند این سکوت در افکار عمومی را فهم کرده و به مسئولان منعکس می‌کنند؟ آیا قضاوت افکار عمومی مبنی بر اینکه «مسئولان درصدد مخفی کردن واقعیت هستند» به اطلاع مقامات رسیده است؟ 🔹براساس آمارهای موجود انقلاب اسلامی ایران بزرگترین تحول را در آموزش و ارتقای فرهنگی دختران و بانوان ایجاد کرده‌است اما این سکوت و عدم شفافیت می‌تواند بهانه‌ای برای رسانه‌های معاند و به نوعی همراهی جمهوری اسلامی با جریان‌های سلفی و مخالف آموزش و رشد دختران قلمداد شود و ضربه‌ی بزرگی به سرمایه و دستاورد انقلاب اسلامی ایران است. 🔹امید است مراجع ذی صلاح استانی هرچه سریعتر با درک صحیح مسائل رسانه‌ای و افکار عمومی و همچنین عمل به تکلیف در قبال خانواده و جامعه فرهنگیان، اطلاع‌رسانی دقیقی در این زمینه انجام دهند. https://mobahesat.ir/24016 🔻🔻🔻 @mobahesat
مباحثات
🖊مسمومیت دختران یا بی‌هوشی رسانه‌ای مسئولان؟ 🔹ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان در قم و پس از آن در برخی
پس از گذشت ۲۴ ساعت از گفت‌وگوی معاون وزیر بهداشت که توسط روابط‌عمومی این وزارت‌خانه تنظیم و به رسانه‌ها ارسال شده بود، وی در توضیح مجددی ادعای مطرح شده تکذیب کرد این تکذیب با تاخیر همچنان بر ابهامات موضوع می‌افزاید و لازم است مسئولان استانی تدابیر لازم را اتخاذ کنند . 👇 ‌ معاون وزیر بهداشت: علت مسمومیت دانش‌آموزان قمی را نمی‌دانم 🔹معاون تحقیقات وزارت بهداشت: آنچه از من درباره علل بیرونی مسمومیت‌ها در قم و عمدی‌بودن آن‌ها نقل شده مورد تایید نیست و نقل قول دقیقی هم صورت نگرفته است. اینکه مسمومیت‌ها ناشی از کدام علت بیرونی بوده و عامدانه بوده یا خیر، اطلاعی ندارم.
🔅تاملی در نوع مواجهه حوزویان با موضوع «مسمومیت دانش‌آموزان» 🔹اسفندماه سال 1401دیگر کسی نیست که موضوع مسمومیت زنجیره‌ای دانش‌آموزان در مدارس را نشنیده باشد و حتی درباره آن اظهارنظر نکرده باشد. نزدیک به سه ماه است که اخبار مختلفی از این حوادث بویژه از شهر مقدس قم منتشر شده‌است و حتی در دهه اول اسفند برخی دیگر از سایر شهرهای کشور هم با آن درگیر شده‌اند. اگرچه در حوادث مختلف مربوط به حوزه سلامت مسمومیت‌های مقطعی امری بحرانی نبوده اما عدم اطلاع از منشأ بروز مشکل، آن را به موضوعی حساس و حتی امنیتی تبدیل کرده‌است. با توجه به اینکه شروع این حوادث و اغلب موارد وقوع آن در شهر قم بوده گمانه‌زنی‌های مختلف و حتی شایعه‌ها و گزارش‌های مغرضانه رسانه‌های خارجی را شاهد هستیم. 🔹با جدی شدن موضوع مسمومیت از اوایل اسفندماه و همچنین اظهارات برخی از مسئولان -اگرچه با تکذیب دیرهنگام – باعث شد نگاه افکار عمومی به سمت «انگیزه‌های افراطی دینی» برود. نگاهی که تنها برگرفته از حدسیات و حتی متاثر از فضای روانی ایجاد شده از سوی رسانه‌ها است، چراکه تاکنون هیچ دلیل قانع‌کننده و مستندی ارائه نشده‌است. 🔹باتوجه به مقدمه فوق و بویژه نگاه منفی ایجاد شده نسبت به «انگیزه‌های دینی»، چگونگی واکنش حوزویان به این امر بسیار مهم خواهد بود. در عین حال بیان چند نکته در این زمینه ضروری است: 1- مواجهه و واکنش سطوح مختلف حوزیان از مراجع معظم تقلید، علما و اساتید و طلاب باید مبتنی بر چند اصل مهم باشد: 🔸آرامش‌بخشی و پرهیز از ایجاد هرگونه ناامنی روانی در بین دانش‌آموزان و والدین وعموم مردم 🔸تاکید بر معیار قراردادن نظرات نهادها و مراجع ذی‌صلاح قانونی 🔸پرهیز از توجه به شایعات بویژه اخبار و گمانه‌زنی‌های رسانه‌های معاند 🔸تاکید بر تلاش بیشتر مسئولان برای کشف عاملان این حوادث در روزهای نیز اخیر مراجع معظم تقلید و علما برحسب احساس وظیفه تذکرات صریحی بیان فرمودند و از مسئولان امر خواستند که با جدیت تمام به دنبال یافتن دلایل این حوادث باشند. 2- خوشبختانه بزرگترین برنامه‌ی تبلیغی حوزه‌های علمیه تا چند روز دیگر و مصادف با ماه مبارک رمضان آغاز خواهد شد. در این ماه مبارک هزاران نفر از طلاب حوزه‌های علمیه در بین مردم حضور خواهند یافت و طبیعتا یکی از سئوالات اصلی مردم موضوع مسمومیت دختران در شهر قم است. این ایام بهترین فرصت برای بیان فضای حاکم برشهر قم و به صورت کلی نگاه دین به جایگاه بانوان و دختران و همچنین خدمات غیرقابل توصیف انقلاب اسلامی به رشد و شکوفائی دختران است. 3- باتوجه به فرصت ماه مبارک رمضان و موضوع حساسی که امسال در پیش‌روی مبلغان است، لازم است نهادهای اعزام مبلغ بویژه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم محتواهای دربرگیرنده آمار و اطلاعات مربوط به خدمات انقلاب در زمینه تحصیل و اشتغال و رشد جایگاه را تهیه و در اختیار مبلغان قرار دهند. پاسخ به شبهات مربوط به نگاه دین به جایگاه و یا تحصیل دختران و همچنین افشای خط سیر تبلیغات و شبهه پراکنی رسانه‌های معاند در این زمینه از دیگر موارد بسیار ضروری «ره توشه‌ی تبلیغ» می تواند باشد. 🔻🔻🔻 @mobahesat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در گفتگوی صدای حوزه با حجت الاسلام احمد نجمی، مدیر مباحثات در مورد وضعیت شناسی رسانه های حوزوی مطرح شد؛ 📽 فرهنگ نقدپذیری برخلاف فضای عمومی کشور، در حوزه جانیفتاده است؛ رمز عدم اقبال مسئولین حوزه به رسانه های حوزوی، ضعف ارتباط گیری اهالی رسانه می باشد! ◀️ تماشا کنید: تاریخ خواهد نوشت که حوزه نتوانست آدم های موثر خود را در ساختارهایش جا بدهد! ✔️ پایگاه خبری، تحلیلی صدای حوزه؛ بدون سانسور 🌐 eitaa.com/joinchat/1467023382C72b81b3b57
28.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
يـا مُقَلِّـبَ الْـقُـلُــوبِ وَ الْأَبْـصَـارِ يـٰا مُـدَبِّــرَ الـلَّـيْــلِ وَ الـنَّــهَــار يـا مُحَــوِّلَ الْحَــوْلِ وَ الْأَحْـــوَالِ حــوِّلْ حَـالَنَـا إِلَى أَحْسَـنِ الْحَــال 🌹آغاز سال ۱۴۰۲ و عید نوروز را تبریک عرض می‌کنیم 🔻🔻🔻 @mobahesat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹یکی از نتایج مهم تأسیس «موسسه موضوع شناسی احکام»، به اشتراک گذاشتن نتیجه تحقیقات پیرامون موضوع شناسی در عرصه استنباط احکام است. با توجه به گستردگی امکانات و ارتباطات دفتر مقام معظم رهبری، چند سالی است اطلاعات مربوط به رؤیت هلال در جلسه مشترکی با حضور نمایندگان مراجع معظم تقلید و کارشناسان امر تشکیل شده و نتیجه تحقیقات و اطلاعات ارائه می‌شود تا مراجع معظم تقلید براساس این اطلاعات و مبانی فقهی خود تصمیمات لازم را اتخاذ کنند. 🔹فیلم فوق بخشی از جلسه اخیر برای بررسی موضوع رؤیت هلال ماه رمضان است. 🔻🔻🔻 @mobahesat
هدایت شده از مباحثات
⚡ به مناسبت سالروز تاسیس 🔹 گزارشی از روند شکل‌گیری حوزه علمیه قم http://mobahesat.ir/1104 🔻🔻🔻 @mobahesat
▪️دهم رمضان، وفات حضرت زینب سلام الله علیها یادداشت وارده ✒️ابراهیم عزیزی 🔹درباره سالروز وفات حضرت زینب سلام‌الله علیها اختلاف است و نظر قطعی در این باب نمی‌توان داد. کتاب ریاحین الشریعه،ج3، ص33 و الوقایع و الحوادث ،ج1،ص113 دهم رمضان‌المبارک را روز وفات ایشان دانسته‌اند و تنها منبع ذکر شده برای شهادت حضرت زینب کبری علیهاالسلام در پانزدهم ماه رجب کتاب «أخبار الزینبیات» است که توسط مصـریان در قرن چهاردهم هجری قمری به انگیزه اثبات وجود مرقد حضرت زینب کبری علیهاالسلام در مصر انتشار یافته و آن کتاب را به «عبیدلی» نسبت می‌دهند. لکن بعید نیست که مصریان این کتاب را جعل و نشر داده‌اند، چنانچه توسط تحقیقی که در«دارالحدیث» انجام شده، این کتاب مردود شناخته شده است. این تحقیق تحت عنوان «بررسی اعتبار کتاب اخبارالزینبیات» بقلم سید حسن فاطمی صورت گرفت و در فصلنامه «کتاب‌های اسلامی» در تابستان1384، شماره21 به چاپ رسید. 🔹بنابراین قول بهتر این است که شـهادت حضـرت زینب کبری علیهاالسلام در دهم ماه مبارک رمضان واقع شده و چه نیکوست مؤمنان دهم ماه مبارک رمضان را با مستنداتی که نقل نمودیم روز رحلت حضرت زینب علیهاالسلام قرار دهند و در این روز اقامه مجالس سوگواری و ماتم برای آن حضرت کنند و روز 13،14و15 رجب را به محافل و مجالس فضائل و مناقب پدر بزرگوارش حضـرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام اختصاص دهند. 🔻🔻🔻 @mobahesat
مباحثات/پرونده‌ی ویژه‌ی سالگرد ارتحال آیت‌الله‌العظمی بروجردی(ره) 🔸زعیم حوزه و تشیع 🔹برخی ویژگی‌های علمی آیت‌ﷲ‌العظمی بروجردی به روایت آیت‌ﷲ امینی: با فربه‌شدن «اصول فقه» مخالف بود https://mobahesat.ir/10881 🔹به مناسبت سالگرد رحلت آیت‌ﷲ‌العظمی بروجردی:آقای بروجردی، مُجدِّد حوزه قم بود https://mobahesat.ir/13496 🔹گزارش کمیسیون اصولی پیش‌نشست بزرگداشت آیت‌ﷲ‌العظمی بروجردی(۱):آقای بروجردی مباحث الفاظ اصول را از جنس مباحث لغوی می‌دانسته‌اند https://mobahesat.ir/13761 🔹گزارش کمیسیون اصولی پیش‌نشست بزرگداشت آیت‌ﷲ‌العظمی بروجردی(۲): منظور آقای بروجردی از حاشیه‌ بودن فقه شیعه بر فقه اهل سنت چه بود؟ https://mobahesat.ir/13496 🔹گفت‌وگو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدرضا احمدی بروجردی درباره جایگاه و عملکرد مرحوم آیت‌ﷲ‌العظمی بروجردی؛ آیت‌ﷲ بروجردی در مسائلی که روشن نبود دخالت نمی‌کرد https://mobahesat.ir/2707 🔹نقدی گذرا بر کتاب فقیهان و انقلاب ایران: یک نسل پس از آیت‌ﷲ‌العظمی بروجردی https://mobahesat.ir/17216 🔹از بریده‌ روزنامه‌های قدیم؛ به مناسبت سالروز رحلت مرجع عالی‌قدر حضرت آیت‌ﷲ‌العظمی بروجردی https://mobahesat.ir/828 🔹دریافت پوستر اهدائی مباحثات: http://mobahesat.ir/19065 🔻🔻🔻 @mobahesat
🇪🇭پرونده ویژه روز جهانی قدس: 🔅نقدی بر یک نام‌گذاری تفرقه‌افکنانه 🖋مهدی مسائلی 🔹از روزهای گذشته تصویر اطلاعیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که در آن مؤسسه رسول اعظم(ص) وابسطه به بیت آیت‌ﷲ سید صادق شیرازی، جمعه آخر ماه مبارک رمضان را به عنوان روز نصرتِ عسکریین نام‌گذاری نموده و از حرکت کاروان‌های زیارتی ولائیان فدائی جهت فتح و نصرت سامراء خبر می‌دهد. در این اطلاعیه بیان شده که این نام‌گذاری بنابر ارشادات آیت‌ﷲ سید صادق شیرازی در این باره صورت گرفته است. البته این نام گذاری و حرکت کاروان‌ها گویا از سال گذشته آغاز شده، چنانچه سایت دفتر آیت‌ﷲ سید صادق شیرازی در کربلا، سال گذشته نیز گزارشی دراین باره گزارشی ارائه نمود. 🔹همان‌گونه که همه می‌دانیم جمعه آخر ماه مبارک رمضان توسط بنیان گذار جمهموری اسلامی امام خمینی(ره) به عنوان روز قدس و روز حمایت از مردم فلسطین، نام گذاری شده است و این حرکت و نام‌گذاری مشکوک می‌تواند احساس تقابل با روز قدس را به وجود آورد و تنش‌ها را میان طرفداران و منتقدان آیت‌ﷲ سید صادق شیرازی افزون‌تر نموده و شکاف و مرزبندی ها را‌ میان شیعیان بیشتر کند. ولی با این حال می‌دانیم که طبق روال گذشته، دراین مورد نیز از ناحیه بیت آیت‌ﷲ سید صادق شیرازی رد و تکذیبی نخواهیم داشت، و این ‌گونه اعلامیه‌های تفرقه‌افکنانه که از طرف دفاتر رسمی ایشان نیز صادر شده، به صورت خاص رد نخواهد شد. 🔹از آنجا که جریان منتسب به جناب سید صادق شیرازی، مرحوم آیت‌ﷲ سید محمد شیرازی را به عنوان اصلی‌ترین نظریه‌پرداز خویش معرفی نموده و از ایشان به عناوینی همچون «الامام المجدد» یاد می‌کنند، جای سؤال است که چرا این عده از سیرة این عالم بزرگوار را در موضوع حمایت از قدس و مردم فلسطین پیروی نمی‌کنند؟! 🔹حقیقت این‌که مرحوم آیت‌ﷲ سید محمد شیرازی در آثار خویش فراوان از لزوم حمایت از مردم فلسطین سخن گفته‌اند و بر وحدت جهان اسلام در مقابله با اسرائیل و آزادی قدس شریف تأکید بسیاری نموده اند، آن‌گونه که ایشان حتی عنوان چند کتاب‌خویش را به این موضوع اختصاص داده اند، لذا در ادامه اراتمندان واقعی ایشان را به قسمتی از این مطالب توجه می‌دهیم. 🔸مشاهده متن کامل یادداشت: https://mobahesat.ir/7750 //////////////////////////////////////////////////////////////// 🔻مطالب مربوط به روز جهانی قدس در مباحثات🔻 🔅مروری بر تدبیر شیخ عبدالکریم حائری درباره مسأله فلسطین مؤسس حوزه؛ پایه‌گذار مبارزه با اسرائیل 🖋احمد نجمی ➡️https://mobahesat.ir/683 🔅نگاهی به تاریخ مبارزات علمای شیعه علیه صهیونیسم 🖋محمدحسن رجبی ➡️https://mobahesat.ir/3968 🔅شبهه ناصبی بودن را یهودی‌ها جعل کرده‌اند تا احساس همدردی نسبت به فلسطینی‌ها را از بین ببرند/حمایت‌ از فلسطین، نه تنها با منافع ملی ما تعارض ندارد، بلکه در راستای تأمین منافع ملی ایران به حساب می‌آید ➡️https://mobahesat.ir/18963 🔅درنگی در یکی از فتاوای شیخ یوسف قرضاوی فلسطین؛ سرزمینی مربوط به «امت اسلام»؛ نه «ملت فلسطین» ➡️https://mobahesat.ir/10775 🔻🔻🔻 @mobahesat
🔅به مناسبت درگذشت استاد سیدرسول موسوی تهرانی رحلتی با برکت! 🔹استاد سیدرسول موسوی تهرانی از اساتید سخت‌کوش و بااخلاصی بود که بیش از نیم‌قرن برای تربیت طلاب در سطوح مختلف حوزه‌های علمیه تهران و قم تلاش نمود. صدها تن از شاگردان وی هم‌اکنون از پژوهشگران و اساتید و علمای حوزه‌های علمیه هستند و قطعا جناب استاد در ثواب خدمات شاگردان به مکتب اهل‌بیت(ع) نیز سهیم خواهد بود. 🔹اگرچه متاسفانه در حوزه‌های علمیه قدر زندگان کمتر دانسته می‌شود اما در چندسال اخیر شاگردان و علاقمندان استاد تلاش کردند با حضور در منزل و عیادت و پیگیری امورات درمان ایشان ادای دین کوچکی به این زحمات داشته باشند. 🔹پس از انتشار خبر رحلت این استاد ارجمند در برخی کانال‌ها مطالبی پیرامون سلایق سیاسی و نگاه استاد به انقلاب منتشر شد. سمت و سوی اغلب این مطالب تاکید بر این نکته بود که «اگر استاد موسوی تهرانی در مقاطعی برخی هشدارهای صریح را مطرح می‌فرمودند از باب دغدغه‌ی ایشان نسبت به اقامه‌ی شریعت بود و به صورت کلی ایشان خیرخواه و حامی نظام بودند.» 🔹این رویه باعث خوشحالی و مسرت کسانی بود که سال‌هاست تلاش می‌کنند این موضوع مهم را به اثبات رسانده و بر این نکته تاکید کنند که «هر انتقادی نسبت به حاکمیت دلیل بر مخالفت یا ضدیت با نظام نیست و اتفاقا این حساسیت‌ها نشان‌گر وجود علقه و دغدغه‌ی حاکمیت اسلامی برای بزرگان و علمای حوزه است». 🔹این دلسوزی‌ها و دغدغه‌هاست که گاهی باعث ارشادات تند و صریح به سطوح مختلف حاکمیت می‌شود (البته ممکن است در صغری و کبری یا مصادیق اشتباهاتی هم وجود داشته باشد). در سال‌های اخیر نیز همواره مراجع معظم تقلید براساس تشخیص و برحسب وظیفه خود نسبت به برخی مسائل سیاسی و اقتصادی و فرهنگی از جمله امور بانکداری و برخی مصادیق فرهنگی هشدارهای صریحی داده‌اند. 🔹گذشته از اینکه حاکمیت نیازمند تذکرات عالمان و دلسوزان است باید زمینه‌های مختلف از جمله فضای رسانه‌ای امن و به دور از تهدیدات مختلف برای این بزرگان فراهم شود.همچنین با ابراز خوشحالی از اتخاذ این رویه توسط برخی رسانه‌های محترم انتظار می‌رود چنین نگاه جامع و واقع‌بینانه همچنان ادامه داشته باشد و محدود به مرحومین نیز نباشد. البته باب هرگونه نقد محترمانه به دور از برچسب‌های رایج و دور از شأن حوزه و روحانیت نیز در جای خود باز است. 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡️کرامتی از ائمه بقیع ⬅️ به مناسبت ۸ شوال سالروز جانسوز تخریب قبور ائمه بقیع   🖋 سید حسین کشفی   🔻از حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج سید جواد شهرستانی (دامت برکاته) شنیدم که فرمودند: 🔹روزی آقای ری شهری _به مناسبت کتابی که در مورد کرامات ائمه بقیع در حال نگارش بودند_من را واسطه قرار دادند تا از آقای حاج شیخ محمدعلی عَمروی - بزرگ شیعیان مدینه - در مورد کرامات ائمه بقیع اگر تجربه ای دارند نقل کنند. اول که با مرحوم شیخ عمروی مطرح کردم به من تغیر کرد و گفت شما ائمه را چه فرض کرده اید؟ فکر می کنید که ائمه دکتر و پزشک شما هستند که دست و پای شما را بخواهند خوب کنند؟! کرامت ائمه این طور محدود نیست. ائمه ما وقتی بخواهند لطفی کنند خوب می دهند و در سطح اعلی عنایت می نمایند. ایشان در ادامه این جریان را نقل کرد و گفت: 🔸اوائلی که من از عراق به مدینه بازگشتم [حدود سال ۱۳۷۲ق] درگیری شدیدی میان شیعیان نخاوله و وهابی ها رخ داد و در مرحله اول  جمعیت محدود شیعیان مدینه بر جماعت وهابی غالب شدند. برای وهابی ها  خیلی سخت بود که مغلوب چند صد نفر شیعه در مدینه شوند و لذا تصمیم به برخورد شدیدتر گرفتند. عده ای از بزرگان شیعه در مدینه و از جمله من [شیخ عمروی] را دست گیر کردند. روبروی مسجد نبوی و بقیع عریشی (جایگاه چوبی) قرار دادند و جلادها و ماموران اجرای حکم را آوردند که شیعیان را شلاق بزنند ولی نه شلاق عادی بلکه از کَرَب [چوب پهن پایین درخت خرما] استفاده کردند. نفر اول را آودند و او را لخت کردند. شدت ضربه این شلاق به گونه ای شدید بود که نفر اول همان جا بعد از سه ضربه به شهادت می رسد. نفر دوم را بالا کشیدند و جلاد دیگری آمد و شروع به شلاق زدن کرد که او هم با ضربه تازیانه شهید شد. در این حال متوسل به ائمه بقیع شدم و گفتم: جرم ما این است که پیرو شما هستیم. آیا جزای پیروی شما این است که این گونه باید کشته شویم؟! نفر سوم را که خواستند بیاورند این عریشی که درست کرده بودند فرو می ریزد. با این حال آن ها دور ما را گرفتند و محاصره کردند و به اداره شهربانی منتقل کردند و گفتند که ۶نفر از شماها – که یکی از آنها من بودم- محکوم به اعدام هستید و تا روز جمعه در مکه و پیش از نماز جمعه گردن زده خواهید شد! از آن جا ما را به سمت مکه راهی کردند. در مکه منتظر تنفیذ حکم اعدام بودیم ولی روز جمعه شد و خبری از حکم اعدام نشد. بعد از آن ابلاغ کردند که به شما یک درجه تخفیف داده اند و به جزیره بد آب و هوایی در اطراف جده تبعید شده اید. از آن جا به جده منتقل شدیم و مدتی را در آن جزیره بودیم تا این که والی جده آمد و خبر عفو ما را داد و جماعت همگی به مدینه بازگشتیم. اما وقت ورود به مدینه ما را سوار بر درشکه کردند و شیعیان مراسم استقبال و شادی ترتیب داده بودند! وارد منزل یکی از شیعیان شدیم و جریان را پرسیدیم. گفت: بعد از ماجرای شلاق زدن و شهادت شیعیان بلافاصله جلاد اول در حمام دچار سوختگی می شود و می میرد. جلاد دوم هم ظاهرا زیر آوار می ماند و می میرد. خبر در همه جا می پیچد و جلاد سوم می ترسد. جلادها و ماموران اجرای احکام در آن زمان معمولا از افراد معینی از بزرگان قبائل بودند که به نوعی برای اجرای احکام نسبت به انتقام بعدی مصونیت داشته باشند. این جلاد سوم می گوید که نفرین آنها ما را گرفته و لذا به فکر حلالیت گرفتن از شیعیان می افتد و لذا پیش ما آمد و گفت چه کار کنم که شما از ته دل از من راضی شوید؟ گفتیم رضایت آنان که الان اسیر شما هستند باید به دست آوری. و لذا این آقا به دیدن شما خواهد آمد. همین طور هم شد و آن شخص [جلاد سوم] آمد و پس از عذرخواهی گفت من چه کار کنم که شما رضایت واقعی از من داشته باشید و از اعماق جان من را حلال کنید؟ سپس خودش پیشنهاد داد که من می خواهم  به هر خانواده شیعه یک قطعه زمین سیصد متری می دهم چون من زمین زیاد دارم فقط برای این که ثبت رسمی شود مقدار کمی از برای هر زمین می گیرم _مثلا اگر قیمت زمین ۱۰۰ ریال بوده یک ریال گرفت_ همه هم قبول کردند و خوشحال شدند و آن شخص هم این کار را انجام داد.  آقای عمروی به من گفت چطور بود این کرامت؟ گفتم خیلی خوب بود. گفت: این کرامت ادامه دارد و به همین جا ختم نشد. ائمه ما اگر بدهند خوب می دهند و به همین مقدار اکتفا نمی کنند. این عنایت ائمه بقیع در این این سالها به صورت مستمر شامل حال ما شده است. ده سال قبل دولت تصمیم گرفت که دور حرم مطهر پیامبر را یک خیابان کمربندی بکشد. همه خرابی ها در خانه های دیگران افتاد و زمین های شیعیان برِ خیابان واقع شد و الان قیمتهاش چندین برابر شده است. همین زمینی که در اختیار من است ۲۰ میلیون ریال سعودی ارزش دارد. ائمه ما این جور کرامت دارند نه این که فقط کوری را بینا کنند. 🔻🔻🔻 @mobahesat
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
📸 مراسم باشکوه تشییع پیکر شهید آیت‌الله عباسعلی سلیمانی در قم ◼️نماز بر پیکر شهید آیت الله سلیمانی توسط آیت الله العظمی جوادی آملی در حرم کریمه اهل بیت(ع) اقامه گردید. 📎 گزارش تصویری(1) 📎 گزارش تصویری(2) @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
هدایت شده از خبرگزاری حوزه