⚡ گفتوگوئی علمی با آموزههای اخلاقی
🔸 در شامگاه پنجم اسفند و ولادت امام جواد علیهالسلام، به همت سایت مباحثات گفتوگوئی علمی بین آیتالله سیدجواد علوی بروجردی و استاد عبدالحسین خسروپناه انجام شد که در همان ساعات نخست رسانهای شدن این برنامه، پیامهای تقدیر و تشکر فضلا و اساتید حوزوی باعث دلگرمی بیشتر برگزارکنندگان شد.
🔸 با توجه به اهمیت برگزاری این گفتوگو بیان چند نکته ضروری است:
🔹 برگزاری جلسات مناظره یا نقد علمی از سوی رسانههای امری رایج است و مباحثات پیش از این نیز در برخی از موارد مانند طرح بحث مربوط به لباس روحانیت از سوی آقای اکبرنژاد و نقد جدی آن توسط طلاب و سایر موضوعات جلسات مناظره یا نشستهای دوجانبه را برگزار کرده بود که مورد استقبال قابل توجهی نیز قرار گرفت. پس از بیان برخی نظرات درباره «اقتصاد اسلامی» از سوی آیتالله علوی بروجردی و واکنشها و نقدهای مختلفی که وارد شد، مراتب آمادگی مباحثات برای برگزاری جلسات نقد یا گفتوگوی علمی به دفتر ایشان و برخی از منتقدین اعلام شد.
🔹 خوشبختانه پس از رفع کسالت و ابتلای آیتالله علوی بروجردی و استاد خسروپناه به کرونا، زمینهی برگزاری این برنامه مهیا شد. طرفین گفتوگوی علمی در نهایت بزرگواری و اخلاق که از اصلیترین مولفههای حوزویان است درخواست مباحثات را اجابت کرده و زمانی را برای انجام این امر معین نمودند.
🔹 طبق برنامههای پیشین این برنامه به صورت تصویری ضبط شده است و باتوجه به محتوای علمی و ضرورت دقت نظر در انعکاس آن، متن کامل و نسخهی تصویری آن بدون هیچگونه دخل و تصرفی طی چند روز آینده منتشر خواهد شد.
🔹 در این برنامه گروه رسانهای خبرگزاری حوزه حضور داشتند و طی هماهنگی با سایر رسانهها متن کامل و نسخهی اصلی فیلم در اختیار آنان نیز قرار خواهد گرفت.
🔹 اعتقاد راسخ داریم رشد و ارتقاء علمی حوزههای علمیه در گرو نقد و بررسی و تضارب آراء و اندیشهها است و برای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص آزاداندیشی لازم است بدون پیشداوری یا دخیل کردن حواشی و جریانهای سیاسی، اجازه دهیم نظرات و آراء مختلف به صورت شفاف در اختیار فضلاء و اساتید و پژوهشگران جهت نقد وبررسی قرار گیرد.
🔹 این برنامه علیرغم امکانات محدود مادی مباحثات برگزار شد و اجرای آن قطعا با ایرادات و نواقصی هم همراه است که در کنار نقد محتوائی لازم است سایر موارد نیز مورد تذکر اهلفن قرار گیرد.
http://mobahesat.ir/23281
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡️هماکنون
آیین رونمائی از آثار کنگره بینالمللی «سید مرتضی علمالهدی» با قرائت پیام رهبر معظم انقلاب در موسسه علمی، فرهنگی دارالحدیث
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡ در گفت وگوی خبرگزاری رسا با مدیر سایت مباحثات مطرح شد؛
توضیحاتی درباره مناظره آقایان علوی بروجردی و خسروپناه
🔸 مدیر کانال حوزوی مباحثات به ارائه توضیحاتی در خصوص برخی حواشی ایجاد شده در رابطه با مناظره میان آقایان علوی بروجردی و خسروپناه پرداخت.
🔹 حجت الاسلام احمد نجمی مدیر سایت حوزوی مباحثات با بیان اینکه «مباحثات» یک رسانه حوزوی است که طرح، بررسی و تضارب آرا و اندیشه های مختلف از اهداف اصلی اش به شمار می رود، گفت: ما در راستای این اهداف برنامه های متنوعی در قالب نشستهای علمی یا جلسات گفتوگو و مناظره را برگزار کردهایم که خوشبختانه مورد استقبال حوزویان نیز قرار گرفته است.
🔹 وی به ارائه توضیحاتی در خصوص برخی حواشی ایجاد شده در رابطه با مناظره میان آقایان علوی بروجردی و خسروپناه پرداخت و اظهار داشت: بعد از این که صحبت هایی از آیتالله علوی بروجردی در زمینه اقتصاد اسلامی مطرح شد، واکنش های بسیاری نسبت به مطالب ایشان صورت گرفت و برخی از افراد مطرح کرده بودند که لازم است در این رابطه گفتوگوها یا مناظره هایی برگزار شود؛ ما در همان ایام بر اساس اهداف و رسالتی که داشتیم، به دفتر آقای علوی بروجردی اعلام کردیم تا اگر آمادگی داشته باشند، با شخصی که مد نظرشان است گفت وگو یا مناظره ای را انجام دهند و ما نیز برای شکل دهی به یک برنامه اعلام آمادگی کردیم تا در یک فضای سالم مناظره یا گفتوگوئی را میان آقای علوی بروجردی و یکی از ناقدان برگزار کنیم، اما به دلیل کرونا عقب افتاد.
🔹 حجت الاسلام نجمی خاطرنشان کرد: چندی قبل دوباره موضوع را از دفتر آقای علوی بروجردی پیگیری کردیم و ایشان اعلام آمادگی کردند، از این جهت با آقای خسروپناه به عنوان یکی از افرادی که نسبت به سخنان آقای علوی بروجردی نقد داشتند، موضوع را مطرح کردیم که با استقبال ایشان رو به رو شد.
🔹 وی ابراز کرد: طرفین مناظره تأکید داشتند که ما باید مطابق با هنجارهای حوزوی این جلسه را برگزار کنیم و ما نیز از آن استقبال کردیم؛ بنا بر این شد که یک جلسه بدون تشریفات و پروتکل های مناظرهای میان طرفین برگزار شود، اما این کار نیازمند یک پوشش رسانهای بود، برای همین به درخواست طرفین چون ما موضوع را پیگیری می کردیم اجرای آن را نیز بر عهده گرفتم و دخالت محتوایی هم در بحث نداشتم؛ البته بنایی نداشتیم مجری برنامه باشیم، اما به لحاظ فرم جلسه به ناچار و به درخواست فیلمبردارها در آن جا حضور یافتم.
🔹 وی مطرح کرد: همانطور که میدانید گفتوگو و مباحثه علمی میان علما یکی از سنتهای رایج بوده و تلاش کردیم همین امر در این برنامه الگو قرار گیرد. بنابراین فارغ از پروتکل های مناظرهای مرسوم دیگر مسأله مکان برگزاری جلسه موضوعیت خود را از دست می دهد؛ البته آقای خسروپناه به جهت کرامت اخلاقی که دارند درخواست داشتند تا این مناظره به یاد و خاطره مرحوم آیتالله العظمی بروجردی در این بیت شریف برگزار شود.
🔹 حجت الاسلام نجمی در زمینه انعکاس رسانهای این مناظره گفت: طرفین مناظره تأکید داشتند که این مباحث کاملاً علمی است و انعکاس گزینشی و ناقص آن به هیچ وجه صلاح و درست نیست، بنده نیز این تعهد را دادم که محتوا با دقت پیادهسازی شده و بعد از اینکه به تأیید خودشان رسید همراه با فیلم کامل منتشر شود، لذا مانند نشستهای خبری نبود که خبرنگاران خبری کوتاه از آن تهیه کنند. احتمالا متن کامل بیش از سی صفحه خواهد بود که پس از ویرایش در اختیار رسانهها قرار خواهد گرفت. همچنین فیلم کامل نشست با همان کیفیت اصلی آماده ارسال به رسانهها است.
⚡ برخی کانال ها قضاوت عجولانه و نادرست داشتند
🔹 مدیر سایت حوزوی مباحثات با انتقاد از برخی کانال های حوزوی بخاطر قضاوت های عجولانه تصریح کرد: برخی کانال ها قضاوت نادرستی داشتند و با پیش فرضهای ذهنی خود اعلام کردند که مناظره پشت درهای بسته برگزار شده است؛ احیاناً این دوستان تصورشان از این گفتوگوی علمی همان مناظرههایی است که در سطح دانشگاهی برگزار میشود، در حالی که ما درصدد ارائه الگوی جدیدی از برنامههای به سبک علمای سلف هستیم، زیرا در این نوع گفتوگوها بسیاری از پروتکل ها و تشریفات حذف شده و طرفین در فضایی سالم به بحث میپردازند.
🔹 وی در پایان یادآور شد: در باب فضای بحث و مناظره نیز باید گفت که طرفین نزدیک به 2 ساعت نظرات خود را در رابطه با اقتصاد اسلامی و معیار تشخیص عقلا در این زمینه بیان کردند که بسیار دقیق و علمی بود و به نظر بنده این بحث را نمی توان در یک جلسه جمع کرد، بلکه باید جلسات متعددی در رابطه با آن از سوی اساتید و اندیشمندان برگزار شود؛ همچنین از اساتید می خواهیم که مطالب مطرح شده در این جلسه را شرح و بسط دهند و نقد و نظرهای خود را بیان کنند؛ مباحثات نیز از جهت برگزاری جلسه از همه نقد و نظرها استقبال میکند./
ttps://rasanews.ir/fa/news/675531
@mobahesat
هدایت شده از خانه طلاب جوان
روایت کرونا - قسمت 5 - آقام گلدی-128.mp3
10.06M
📻 روایت کرونا - قسمت پنجم - آقام گَلدی
📋 روایت حال و هوای یکی از نیروهای جهادی در غسالخانه ی بهشت معصومه قم
📋 نگاهی به شرایط کاری غسالهای جهادی در دوران کرونا
📋 ترس، تنهایی و مرگ، علی حسین زاده را احاطه کرده بود ولی مانع از جهاد او نشد
💬 در این قسمت خاطره ی روز دوم کاری علی حسین زاده در غسالخانه ی بهشت معصومه ی قم را میشنویم.
🔺 تصور کنید، زیپ کاور جنازه ای را بکشید و وقتی صورتش نمایان میشود، او را بشناسید...
⏰ مدت زمان پادکست : 9 دقیقه و 40 ثانیه
📻رادیو روایت – صدای خانه ی طلاب جوان
#رادیو_روایت
#خانه_طلاب_جوان
#طلاب_جهادی
#جهادگران_سلامت
#کرونا
🌕🌕 خانه طلاب جوان 🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
هدایت شده از مباحثات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡ گزارش کامل گفتوگوی علمی پیرامون «اقتصاد اسلامی»با حضور آیتالله علوی بروجردی و استاد خسروپناه دزفولی
🔗 محاورات/قسمت اول
🔸 آیت الله علوی بروجردی از اساتید حوزه علمیه قم در گفتوگویی، مطالبی پیرامون اقتصاد اسلامی مطرح کرده بود که واکنشهایی در حوزه علمیه داشت که از جمله حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه از اساتید حوزه علمیه قم بود که ضمن بیان نقدهایی، بحث و گفتوگو در این زمینه را ضروری عنوان کرده بود.در چند روز اخیر این گفتوگوی علمی بین این دو شخصیت حوزوی به همت سایت مباحثات و همکاری خبرگزاری حوزه برگزار گردید که در آدرسهای ذیل قابل مشاهده است.
🔹 متن کامل گفتوگو:
http://mobahesat.ir/23290
🔹 مشاهده و بارگیری از صفحه مباحثات در آپارات:
https://www.aparat.com/v/OZrnD
🔹 مشاهده گزارش تصویری در خبرگزاری حوزه:
https://www.hawzahnews.com/photo/946847
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡ بخشی از نظرات مخاطبان خبرگزاری حوزه درباره گفتوگوی علمی آیتالله علوی بروجردی و استاد خسروپناه دزفولی درباره اقتصاد اسلامی
🔹 خیلی اتفاق خوبی بود که افتاد!
🔹 خیلی خوب بود. توصیه میکنم فیلم کاملش رو همه دوستان دغدغه مند در این موضوع مشاهده کنند اگر چه بنده خودم یکی از نظرات را قوی و مستدل تر میدانم ولی از اظهار نظر ها عجولانه خودداری میکنم. دو نکته که در آخر برای بیینده باقی ماند را باید دنبال نمود: اول اسلامی بودن یک علم با چه ملاکی صورت میگیرد و چرا؟ دوم: منشاء استناد به شرع آیا میتواند غیر از منصوصات هم باشد؟ تشکر از همه کسانی که پیگیر این مطالب علمی کابردی که نیاز جامعه هستند مینماییم.
🔹 واقعا آنچه كه حضرت آقا سالها درباره كرسي آزاد انديشي فرموده بودند و از مجامع علمي انتظار داشتند، شاهد بوديم آنهم توسط یک سایت خبری خصوصی و غیر دولتی منتظر كرسي هاي بعدي با رعايت اخلاق و ادب متقابل مانند همين مباحثه هستيم.معلوم نیست این همه دانشگاه و موسسه نیمه دولتی نیمه حوزوی تا کنون چه می کرده اند و چرا آنها برگزار کننده این کرسی ها نیستند
🔹 بسیار علمی مناظره شد... و حقیقتا اگر چنین مناظراتی از طریق سیما(تلویزیون) پخش گردد، که هیچگونه جهت گیری سیاسی در آن نیست بلکه سعی بیان و روشن شدن حقیقت هست، موجبات بالا بردن درک و فهم و شعور مردم نسبت به گفتگو با یکدیگر و نیز توجه بهتر به جایگاه ویژه علمی روحانیت در امور مختلف از جمله اقتصاد می باشد... که این در کنار روشن شدن حقیقت موضوع مورد بحث است... البته به این شرط که مهمانانی که دعوت می شوند مثل این دو بزرگوار، این چنین بار علمیشان بالا و نیز درک خوبی از مناظره داشته باشند. برای همه ی علمای اسلام سلامتی و توفیق را از خدای متعال خواستارم
🔹 با تشکر از طرفین مناظره که با صلابت و اتقان نظر، به تشریح نظرات پرداختند... إن شاءالله فتح بابی باشد برای تکمیل موضوع و پیگیری مباحث مطرح شده.
🔹 درود بر گفتگوی هرچه بیشتر در حوزه علمیه قم
🔹 خدا رو شکر من به حوزوی بودنم افتخار می کنم.
🔹 واقعا آنچه كه حضرت آقا سالها درباره كرسي آزاد انديشي فرموده بودند و از مجامع علمي انتظار داشتند، شاهد بوديم...منتظر كرسي هاي بعدي با رعايت اخلاق و ادب متقابل مانند همين مباحثه هستيم...
سلام علیکم، گفتگوی خوبی بود و در بین گفتگوهای مشهور یک سال گذشته، در صراحت و اخلاق متکاملتر بود. باید ادامه یابد تا از هیجانات کاذب برگزاری چنین مجالسی عبور کنیم و به امری مرسوم با هدف اعتلای هر چهبیشتر مکتب اهلبیتعلیهمالسلام برسیم.
🔹 ضمن سپاس از دو بزرگوار، خیلی آموزنده بود. هم مطالب علمی بحث و هم برخورد آموزنده دو استاد، در مناظره خداوند بر طول عمر و عزت ایشان بیفزاید.
🔹 سلام پیروز مناظره حوزه ی علمیه بود اخلاق نبوی در این مناظره خیلی هویدا بود که دو تفکر در مقابل هم می نشینند و با هم مباحثه می کنند بدون هیچ بی ادبی و احساس تکبر ومراء برخلاف این چند سال، مناظراتی که در تلویزیون پخش میشد این طوری به جامعه القا شد که هر کسی بلند حرف بزند و تو حرف دیگری بپره و طرف را تو مناظره آبروشا ببره،چنین شخصی پیروز وغالب است. درود برمکتب اهل البیت علیهم السلام وشاگردان این مکتب دست بوس تمام دلسوزان دین هستم.
🔹 سلام علیکم خیلی خوب است و مایه امیدواری هست که علماء بنشینند و بحث و نقد کنند با ادب و احترام گاهی اوقات اختلافات مبنایی هست مثلاً یکی امور عقلی را دینی نمیداند و عقلی و عقلایی را یکی میداند و دیگری امور عقلی را دینی و غیر عقلایی میداند و گاهی اختلافات لفظی هست در هر صورت این نقد اندیشه بسیار مفید و سبب بالندگی هست.
✅حاشیه مباحثات
انتشار فیلم و متن کامل این برنامه با استقبال گستردهی جامعهی حوزوی و دانشگاهی مواجه شد که نشان از خلأ جدی و ضرورت برگزاری چنین گفتوگوهایی علمی مناسب با آداب و رسوم و هنجارهای حوزوی و با پرهیز از قواعد رایج در مناظرههای دانشگاهی یا تلویزیونی است.
امیدواریم توفیق ادامهی این برنامهها داشته باشیم.
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡ مباحثات/ مروری بر نظرات و نقدهای وارده به گفتوگوی علمی پیرامون اقتصاد اسلامی/۱
🎥 (محاورات/قسمت اول)
🔹 پیش فرض های فلسفی علم، جامعه را به سمت خود سوق می دهند
حجت الله حاجی کاظم؛ ارشد فلسفه علم و طلبه درس خارج
https://rasanews.ir/fa/news/676182
🔹 از اخلاق دینی تا گفتوگوی علمی/
نوشتاری از حجتالاسلام نیما ارزانی
https://fa.shafaqna.com/news/1109923/
🔹نکاتی درباره اجرای مناظره علوی بروجردی و خسروپناه
https://rasanews.ir/fa/news/676160
🔹خوب بود ولی..
یادداشت کانال تحول حوزه
https://eitaa.com/tahavol_howze/8725
🔹 یادداشتی از حجتالاسلام محمدرضا زائری
https://www.instagram.com/p/CL_igngBj1L/?igshid=74fprso2cxem
🔸 مباحثات آمادهی دریافت نقدها و نظرات مخاطبان محترم درباره این برنامه است.
🔻🔻🔻
@mobahesat
هدایت شده از عقلنوشتههای انقلابی
💢مناظره
🔹مناظره آقایان علوی بروجردی و خسروپناه را به دقت دیدم.
🔹واقعا تشکر ویژه دارم از این دو بزرگوار که این گفتگو را پذیرفتند و عافیتطلبی علمی نداشتند.🌹
🔹این گفتگو در حقیقت، مواجههی دو رویکرد #فقهمحور و #فلسفهعلممحور بود.
🔹هر یک از این دو رویکرد مزایایی دارد و باید در جایگاه خود نیز مورد اهتمام باشند، ولی به نظر حقیر، هرچند رویکرد فلسفهعلم محور، از لحاظ توصیفی بر نگاه صرفاً فقهمحور ترجیح دارد، ولی هیچ یک از این دو رویکرد نمیتواند مهمترین چالش این گفتگو یعنی #ماهیت_سیره_عقلاء و #چگونگی_تحولات_آن را به صورت شفاف توضیح دهد.
🔹سیره و بنائات عقلاء، در حیطه رفتارها و کنشهای اجتماعی است و تا برخوردارِ از دستگاهی نظری و البته ناظر بر تحلیلِ فرآیند صدور ارادههای فردی و جمعی، در ذیل سنن تاریخی ـ ربانی نباشیم، نمیتوانیم مقوله سیره عقلاء را در فرآیندِ تکامل و تنازل جوامع ایمانی و الحادی توضیح دهیم.
🔹فقدان چنین دستگاه نظری، متأسفانه در کتاب بسیار خوب #الفائقفیالاصول نیز تدارک نشده است و این کتاب علیرغم اهتمام ویژه به مقوله سیره عقلاء، مهمترین پرسش این عرصه که همانا #قواعد_حاکم بر پیدایش و تحولات سیره عقلاء است را بیپاسخ رها کرده و یک راست بر #تقسیمات سیره عقلاء و #اقوالِ در حجیت و عدم حجیت آن رفته است.
📄 متن گفتوگوی علمی آیت الله علوی بروجردی و استاد خسروپناه 👇
hawzahnews.com/news/946803
📹 فیلم کامل این گفتوگو:👇
hawzahnews.com/xb4n9
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلابی
#اقتصاد_اسلامی
#مناظره
https://eitaa.com/alimohammadi1389/335
هدایت شده از فِکرَت
🔷 مراسم افتتاحیه همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع) _ حامی پیامبر اعظم(ص)
🔹همراه با پیام تصویری حضرت ایت الله العظمی مکارم شیرازی
با سخنرانی شیخ نعیم قاسم و حضرات آیات بوشهری، کعبی، اختری، مدرسی و معتوق
با حضور علما و شخصیت های برجسته بیش از ۳۰ کشور جهان
زمان: سه شنبه ۱۹ اسفند ماه
مکان: قم-مجتمع اموزشی امام خمینی (ره) سالن همایش قدس
♦️https://instagram.com/abutalibconference
🔹دبیرخانه همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع)
🌀@abutalibconference
هدایت شده از فلسفه زبان اسلامی
💠یک گفتگوی علمی و جای خالی بحث از فلسفه فعل و واقعیت اجتماعی
✍️ مجتبی رستمی کیا
🔻در گفتگوی صورت گرفته میان استاد علوی بروجردی و استاد خسروپناه مهمترین مسئله « بنای عقلاء» و « ارتکازات عقلائیه» بود، پیدایش، رصد و یا اضمحلال بناها و ارتکازات عقلائیه در طول تاریخ و عباراتی همچون « عقلا بما هم عقلا» و عنوان گذاری شارع به عنوان « رئیس العقلاء» از جمله نکاتی است که در علم اصول فقه و در ساخت فقه معاصر از آن زیاد گفته شده است اما بحث فلسفی در پیرامون آن صورت نگرفته است.
🔻فتوا دادن یک مجتهد در سیستم شرعی و استنباطی از متن در دیدگاه شناختی و عقل نظری به علوم، به صورت یک قضیه متشکل از دوگانه « موضوع – محمول«، « موضوع – حکم» تشکیل شده است؛ اما در دیدگاه فلسفه فعل و حکمت عملی، فتوا دادن خود یک فعل است و منطق افعال انسانی در مورد آن وجود دارد؟ فتوا دادن و توصیه کردن خود یک بنای عقلایی و یک سیستم فعل اختیاری است که از سویی با متن مقدس و از سوی دیگر با پدیده های عملی مختلفی ارتباط دارد.
🔻فلسفه اسلامی و علم اصول فقه، فاقد دستگاه تبیینی لازم برای رسیدن به پازل تحلیل افعال این چنینی هستند، دو فتوایی که هیچ کدام نظری به #ساخت_واقعیت_اجتماعی ندارند. تحلیل رفتار عقلا چه در اخباریات و چه در انشائیات، بررسی حیث های گسترده التفاتی که عمدتاً جنبه شناختی ندارند، بازی علم ( از میان بازی های زبانی)، مسئله تعین و قطعیت در ساخت واقعیت اجتماعی، سخن از پیشران هایی را به دنبال خواهد داشت که نه در چارچوب مرسوم فلسفه می گنجد و نه در چارچوب علم اصول؛ فلسفه زبانی می طلبد مبتنی بر فلسفه فعل، که به غیر از منطق ادراکات، از منطق و فلسفه افعال و دیگر حیث های التفاتی نیز بتواند سخن بگوید.
🔻به دیگر سخن، انسان حتی اگر تعلیم دیده هم نباشد میتواند اخبار یا انشاء کند، با معنا یا بیمعنا سخن بگوید. توصیفهای زبانی بدون نیاز به هیچ معیار مفهومی یا مصداقی صورت میپذیرند. در واقع توصیفهای زبانی، توصیف شهودهای زبانیاند و شهودهای زبانی نیز همان مهارتهای زبانیاند که اهل زبان آنها را به طور طبیعی و شهودی فرا میگیرند و استعمال میکنند، و چقدر ساده خواهد بود که جریان این ارتکازات را در ساخت واقعیت اجتماعی فقط تحت عنوان بازی های شناختی، و بازی « علم – دانشگاه – مدرنیته و ...» دسته بندی کنیم.
#علوی_بروجردی
#خسروپناه
#مناظره
#فلسفه_فعل
————————
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
⚡ فراخوان مباحثات
🔹 شما مخاطبان محترم مباحثات!
🔸 چه موضوعاتی را برای برنامههای بعدی گفتوگوهای علمی (محاورات) ضروری میدانید؟
این موضوعات شامل مسائل درون حوزوی و برونحوزوی میتواند باشد.
🔸 چه کسانی را برای قرار گرفتن در دو سوی این گفتوگوها پیشنهاد میکنید؟
پیشنهادات خود را برای آدرس ذیل ارسال فرمائید.
@ahmadnajmi
🔻🔻🔻
@mobahesat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 آغاز سال جدید را خدمت همهی مخاطبان مباحثات تبریک عرض میکنیم.
امیدواریم سال ۱۴۰۰ شمسی مملو از موفقیتها و توفیقات برای هموطنان عزیز و همهی مسلمانان باشد.
با آرزوی شنیدن صدای حضرت ولیعصر از کنار دیوار کعبه و رهایی مستضعفان از ظلم و ستم
🌷تحریریه سایت مباحثات
🔻🔻🔻
@mobahesat
پیام تسلیت عدهای از علما وفضلا به آیتالله ریشهری به مناسبت رحلت همسر مکرم ایشان
باسمه تعالی
حضرت آیتالله ریشهری دامت توفیقاته
سلام علیکم بما صبرتم فنعم عقبیالدار
ارتحال اندوهبار همسر مؤمنه ومکرمه، یادگار فقیه ومفسر زاهد، متواضع ومدرس اخلاق مرحوم آیتالله مشکینی(قدس سره) را به حضرتعالی، فرزندان گرامی، دامادان معزز و دیگر بازماندگان تسلیت میگوییم و از خداوند غفور و رحمان برای شما و همه مصیبت دیدگان اجر جزیل وصبر جمیل وشکیبایی و تسلای خاطر و برای ایشان رحمت واسعه و غفران ورضوان وحشر با اولیا مسألت می کنیم.
بدون تردید، همراهی و همدلی آن بانوی مکرمه ، در دستیابی حضرت عالی به اهداف مقدس و خدمت به معارف اهل بیت علیهمالسلام و تدوین و نشر آموزههای ثقلین، نقش مثال زدنی داشت. تغمدها الله سبحانه و تعالی بواسع رحمته وحشرها مع موالیها الطاهرین عليهم السلام.
رضا استادی، علیرضا اعرافی، محمدعلی ابراهیمی، مسعود اذربايجاني، محسن الويری، عليرضا اميني، مهدی باقر شريفالقرشي، رضا برنجكار، علي بنايي، شکرالله بهرامی، محمد كاظم بهرامي، حميد پارسانيا، محمد جعفری، رسول جعفريان، سید نورالدین جعفریان، سيد محمد جعفرمرتضی العاملی، محمود رضا جمشيدی، سید محمدرضا حسینی جلالی، سید احمد خاتمی، عبدالحسین خسروپناه ، عبدالامیر خطاط، قربانعلی دری نجفآبادی، محمد كاظم راشد يزدی، محمدرحماني نيشابوری، عليرضا رشيديان، ناصر رفیعی، محمدتقی سبحاني، سید احمد سجادی، سيد محمد سعيدی، سيدعلي شاه چراغي، سیدمحمدکاظم شمس، علي شيروانی، هادی صادقی، محمد حسن صافی، سيد عباس صالحی، حسن طارمی، سيد كاظم طباطبايی، سيد يوسف طبا طبايي نژاد، نجمالدین طبسی، احمد عابدی، مسعود عالی، عبدالمحمود عبدالهی، سيد محمود علوی، سیدمحمد غروی، سيدكمال فقيه ايمانی، احمد فقیهی، محمد حسین فلاح زاده، محمد هادی فلاح زاده، سيد علی قاضی عسكر، عباس كعبی، احمد مبلغی، جواد مروی، جوادمحدثی، رضا مختاری، علي اكبر مسعودی خمينی، حیدر مصلحی، حسن مظاهری، محمد مهدي معراجي، مرتضی مقتدایی، حسین ملکا، محمد جعفر منتظری، سيد ابو الحسن مهدوی، محمد علی مهدوی راد، مهدی مهريزی، هادی نجفی، علي نظری منفرد، عبد الفتاح نواب، هاشم نيازی، احمد واعظی، مجید هادیزاده.
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡ به بهانه رسیدن بهار و نوروز باستانی ایرانیان؛
عید نوروز در روایات اسلامی
http://mobahesat.ir/2652
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡ انالله و انا الیه راجعون
درگذشت والد مکرم حضرت آیتالله علیدوست را خدمت ایشان و خانواده محترم تسلیت عرض میکنیم.
حضرت استاد علیدوست در بخشی از گفتوگوی تصویری مباحثات پیرامون تربیت خانوادگی و تاثیر پدر در رشد ایشان نکاتی فرمودهاند که انشاءالله این برنامه در فصل سوم گفتوگوهای تصویری مباحثات منتشر خواهد شد.
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡ به مناسبت سالروز تاسیس
🔹 گزارشی از روند شکلگیری حوزه علمیه قم
http://mobahesat.ir/1104
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡ به بهانه انتشار اخبار کذب پیرامون مرجعیت
🔸 راز و رمز اقتدار تشیع
✏ سیدفرید حاج سید جوادی(مدرس فقه و اصول)
🔹 هویت تشیع از ابتدا با محوریت نهاد امامت شکل گرفته است. اگرچه تعدی غاصبان فرصت آن را فراهم نکرد که امامت با تمامی شئوناش در جامعه اسلامی میداندار شود، اما شیعیان در گذر زمان ارتباط و بهرهمندی خود از هدایت و ولایت ائمه علیهم السلام را بسط و تعمیق بخشیدند. تطورات قدرت مدعیان خلافت و ریاست بر مسلمین، فراز و فرود حضور اهل بیت در اجتماع را رقم میزد. تا آنکه از مقطعی به حصر ائمه علیهم السلام و محرومیت شیعیان از دسترسی بیواسطه به ایشان انجامید. روند تضییق و محدودسازی تا آنجا شدت یافت که تنها راه برای حفظ جان امام پنهان شدن و غیبت بود.
🔹 دهههای آغازین غیبت با وساطت نایبان خاص، ارتباطات ضروری جامعه شیعیان با امام علیه السلام تمشیت میشد. تا آنکه با درگذشت آخرین نایب خاص، جامعه شیعه وارد مقطعی شد که امروز با نام غیبت کبری میشناسیم، اما آن زمان در اذهان عالمان و عموم شیعیان بلندمدت تصور نمیشد. از این رو تا مدتی بنابر بازگشت زودهنگام امام، از اندیشه و تدبیر برای جبران خلا جایگاه ولیعصر عجلﷲتعالیفرجهالشریف تدبیری نمیاندیشیدند. با گذشت چند دهه به تدریج مسائل جدید شرعی و نیاز به اداره اموال مربوط به منصب امامت، فقهای شیعه را به اجتهادی فراتر از بازگویی احادیث و تطبیق آن بر فروعات واداشت و از سوی دیگر تصدی برخی از شئون ولایی امام را ضروری یافتند و بدان مبادرت ورزیدند.
🔹 نهاد مرجعیت در ادامه همین تحولات پیدا شد و با نضج گرفتن جوامع مقتدر شیعیان به ویژه در عصر صفوی، نفوذ و صلابت آن اوج گرفت. اگرچه به لحاظ آراء فقهی ضرورت تقلید از اعلم سابقه طولانی داشت، اما محدودیتهای ارتباطی و دسترسیهای منطقهای، پیدایش مرجعیت متمرکز و فرامنطقهای را تا دوران قاجاریه به تاخیر انداخت. شاید بتوان گفت قدرت و نفوذ مرجعیت واحد، اولین بار در فتوای تحریم تنباکو نمود یافت و آن نیز بر بستر ابزار ارتباطی نوین تلگراف میسر شد.
🔹 دو سدهی گذشته دوران مرجعیتهای متمرکز و کمشمار در جامعه شیعیان بودهاند و جابجاییهایی معدودی نیز در کانون جغرافیایی مرجعیت پیدا شده است. نجف، کربلا، سامراء، اصفهان، مشهد و قم کانونهایی بودهاند که میزبان مراجع عام شییعیان در این ۲۰۰ سال شدهاند. با وجود تنوع و اختلاف مکتب فقهی و سیره اجتماعی، مراجع عام معاصر در یک تفاهم نانوشته و برآمده از تربیت در سنت مشترک، نقشهای متفاوت ولی مکملی را ایفا نمودهاند. همزمان با زهد و نازکاندیشیهای فقهی و اصولی شیخ انصاری در نجف، ملاعلی کنی در تهران با اقتدار اجتماعی از رفتار دستگاه سلطنت مراقب میکرد تا آسیبی به هویت مذهبی جامعه وارد نسازد. دوگانه پردهنشینی و میانداری در میان فقیهان امامیه در این دویست سال برقرار بوده و شاید این تقسیم نقشها از اقتضائات عصر غیبت باشد.
🔹 امروز نیز مرجعیت سنتی عراق، آشنا با آداب و مناسبات جامعه عراق و با درنظر گرفتن مصالح عامه اسلام و تشیع، خطمشی مؤثری را اخاذ کرده که با انتظارات و توقعات آن جامعه از قداست و نزاهت نهاد مرجعیت نیز سازگار است. از سوی دیگر نهاد مرجعیت در ایران به واسطه انقلاب اسلامی، به لحاظ تولی شئون امامت و ولایت به ترازی بالاتر دست یازیده و بر مسیر حضور آشکار و فراگیر در عرصه سیاست داخلی و بینالمللی گام برمیدارد. این تفاوت به مانند گذشته برآورنده مصالحی است که بخش مهمی از آن از دیده ناآشنایان با هویت و تاریخ جامعه تشیع پنهان است.
🔹 هرگونه تلاش برای تبدیل این تنوع مفید و سازنده به تقابل فرساینده خیانت به اسلام و تشیع است. آن کسانی که با کوبیدن بر طبل «مکتب قم» و «مکتب نجف» تصویری ناهمساز از این دو کانون اقتدار شیعیان مینمایانند، در خدمت برنامههای دشمنان اسلاماند. همچنین آنانی که با شعارهای «مرجعیت عربی»، قومیت را ناصواب در این نهاد محترم دخالت میدهند، تفرقه، اختلاف و بدبینی را بر شیعیان عراق تحمیل میکنند. سادهلوحانی نیز هستند که میپندارند عزت مرجعیت شیعه در عراق موجب تضعیف اقتدار ولایت فقیه در عرصه بینالملل میشود. همینان متاسفانه با خبرسازیها و بازنماییهای نادرست و غیرواقعی از برخی مناسبات بیوت مراجع، خود را در مسیر خدمت به اسلام ناب میانگارند، غافل آنکه روح اسلام ناب بر وحدت کلمه بنا شده و هرگونه تفرقه میان مومنان و موالیان اهلبیت علیهم السلام، دشمنان را دلشاد کرده و قلب نازنین صاحبالامر را آزار میدهد.
http://mobahesat.ir/23303
🔻🔻🔻
@mobahesat
🔴 پذیرش مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام (تحت اشراف حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی دام ظله) برای سال تحصیلی ۰۱-۱۴۰۰
✅ دوره سطح عالی و خارج فقه و اصول
♦️ ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر
🖥 www.HOSOON.ir
📱@sanjesh_hosoon
⚡ در گفتوگو با حجتالاسلام مقیسه مطرح شد:
«شنبههای فقهی» حرکتی طلبگی برای تضارب آراء
🔹 حدود چهار سال پیش در گعده هایی که در مورد دغدغههای مختلف حوزه با دوستان داشتیم جای خالی مباحث علمی در قالب جلسات دوستانه که با کمترین حاشیه برگزار میشود و موجب تولید علم و تضارب آراء میشود را در حوزه و در بین خودمان احساس کردیم .لذا تصمیم گرفتیم جلساتی را نه در آخر هفته که معمولا همراه با تعطیلی است بلکه در یک وقت کاملا زنده مثل روز شنبه که اول هفته است و معمولا فضلاء شادابی خوبی دارند تحت عنوان شنبه های فقهی برگزار کنیم .
🔹 الحمدلله این جلسه وارد سال چهارم میشود و حدود 50 جلسه دوساعته در قالب موضوعات فقهی ، اصولی ،کلامی و رجالی برگزار شده است و یک مناظره علمی در موضوع (افساد فی الارض) هم برقرار کردیم .سعی کردیم مدعوین جلسه همه از اساتید سطح یا خارج باشند که بتوانیم رفت و برگشت علمی خوبی را در مطالب رقم بزنیم .
🔹 محل جلسات در منزل بنده است و با کمترین تکلف و هزینه از اذان ظهر شنبه ها به مدت دوساعت برگزار میشود و انصافا لطف و همت دوستان را در حدوث و بقاء جلسه باید لحاظ کرد که بدون توجه به کمترین امور مادی و فقط برای ایفاء و استیفاء مطالب علمی رنج این نشست را در این زمان از روز تحمل می کنند.
🔹 سعی کردیم که موضوعات مطرح شده از قالب فقه و اصول و کلام و رجال خارج نشود و موضوعات مستحدث اجتماعی و حوزوی را در همین قالبها به چالش بکشیم .بهره بردن از زحمت یکی از دوستان که گاهی ماهها بر یک موضوع متمرکز و دست به قلم شده و مقاله یا پایان نامه ای را به رشته تحریر در آورده است و نقدهای ارتجالی دوستان و غربال کردن یافته های علمیشان که در درس های خارج تحصیل کرذه اند و شناختن نقاط قوت و ضعف در بحثها و آشنایی با مبانی اساتید متعدد از امتیازات این جلسه است .
🔹 این سبک از گعده های علمی سیره سلف از علمای ما بوده و شاید یکی از امتیازات حوزه نجف در قدیم الایام استفاده از وقتهای به اصطلاح مرده در مراسمات و گعده های مناسبتی بوده است .قرار دادن فراگیری مطالب علمی در بوروکراسی های اداری و تشریفات موسسات علمی و پزوهشی نه تنها کمکی به شکوفایی اینگونه مباحث نکرده بلکه در بسیاری از مواقع مانع بسیار جدی برای تحقق این هدف بوده است .
🔹 جرات دادن به ارائه مطالب جدید و بکر در قالب دوستانه و گعده ای و ایجاد بستر تضارب آراء و نقدهای ارتجالی امتیازاتی است که نمی توان به راحتی در اینگونه موسسات به آنها دست پیدا کرد .از همه مهم تر ایجاد فرهنگ مباحثه علمی در دیدارها و جلسات بجای گفتگوهای بی فایده یکی از اهداف جدی این جلسه است .
🔹 معتقدیم کرسی های نظریه پردازی ابتدا در قالبهای کوچک و با بضاعت علمی کم آغاز و معنی می شود سپس به پختگی مطلوب میرسد .طلاب و فضلاء در ارائه مطب زمانی می توانند موفق باشند و مطالبشان از استقامت و استحکام خوبی برخوردار باشد که اینگونه مطالب را در جلسات و قالبهای کوچکتر مشق کرده باشند و مورد نقض و ابرام دوستان و همطرازان خود واقع شوند .
🔹 تجربه نشان داده که هرچه این جلسات از تشریفات کمتر و پشتیانی کمتر از سوی ارگانها و موسسات واقع شود موفقتر و خروجی بهتری خواهد داشت و اگر رسمی بودن جلسات به معنی جدیت و همت افراد در برگزاری و پیگیری آن باشد موافق آن هستیم و هم اکنون در جلسات شنبه های فقهی هم از آن بهره می بریم ولی اگر به معنی تشریفات اداری و موسسه ای است خیلی موافق با آن نیستیم و آن را موفق نمی دانیم.
🔸 کانال اطلاعرسانی «شنبههای فقهی»
https://eitaa.com/shfeghhi
@shfeghhi
🔸 مشاهده متن کامل گفتوگو:
http://mobahesat.ir/23309
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡ چه کسی بر کرسی درس اخلاق آیتالله مصباح نشست؟
🔹 پس از وقفهای یک ساله و ارتحال آیتﷲ مصباح یزدی، جلسات درس اخلاق هفتگی دفتر رهبر معظم انقلاب در قم با حضور آیتﷲ محمدمهدی شبزندهدار برگزار خواهد شد.
🔹 خیابان شهداء(صفائیه) قم اگرچه مرکز اصلی دفاتر بیوت مراجع تقلید و موسسات حوزوی است اما در نوبت عصر بخاطر پاساژها و مراکز خرید، چهرهای متفاوت دارد و در ساعت آغازین شب هیاهوئی از انسانهای رنگارنگ و گاه ظاهری نامناسب به خود میگیرد. اما سالهاست که چهارشنبه شبها و دقایقی پس از اتمام نماز مغرب و عشاء از پیادهروهای پرازدحام، دربی به عالمی متفاوت باز میشود؛ حسینیهی امام خمینی در آن ساعات میزبان طلاب و جوانانی بود پای درس اخلاق آیتﷲ مصباح یزدی نشسته بودند.
🔹 برگزاری جلسات منظم درس اخلاق در دفتر رهبر معظم انقلاب به ماههای نخست تاسیس این دفتر در سال ۱۳۷۲ برمیگردد. در آن ایام این دفتر با حضور برخی اساتید شاخص همچون حضرات آیات خاتم یزدی، سیدجعفر کریمی و موسوی یزدی بیشتر هویتی علمی و حوزوی داشت و ایدهی تشکیل جلسات هفتگی درس اخلاق در چنین فضایی مورد توجه قرار گرفت.
🔹 در ابتدا مرحوم آیتﷲ شیخ علی پناه اشتهاردی این جلسات را آغاز کرد و چند ماه بعد در نخستین ماه مبارک رمضان حضرات آیات جوادی آملی و مصباح یزدی نیز برای جلسات اخلاق شبانه دعوت شدند. مدتی بعد اما جلسات هفتگی با حضور منظم آیتﷲ مصباح یزدی ادامه یافت. شاید کسی فکر نمیکرد این جلسات قرار است بیش از ۲۵ سال به طول انجامد و یکی از طولانیترین دروس اخلاق حوزه باشد.
🔹 آیتﷲ مصباح یزدی قریب به ۲۵ سال جلسات اخلاق دفتر رهبر معظم انقلاب در قم را برگزار میکرد و به جز موارد خاص مسافرت یا کسالتی که عارض میشد این جلسات ادامه داشت. پس از نقشآفرینیهای آیتﷲ مصباح در دولت اصلاحات برخی خبرنگاران هم به این جلسات میرفتند تا شاید خبری از سخنان اخلاقی صید کنند.
🔹 اما آغاز کرونا و همزمانی آن با کسالت آیتﷲ مصباح یزدی این جلسات را به تعطیلی کشانید و پس از فوت ایشان در دیماه ۱۳۹۹ ،دفتر رهبر معظم انقلاب از آیتﷲ محمدمهدی شبزندهدار از اساتید شاخص فقه و اخلاق حوزه دعوت کرد تا این برنامههای هفتگی را ادامه دهند.
وی متولد ۱۳۳۲ داراب، عضو جامعه مدرسین، فقهای شورای نگهبان و فرزند یکی از اساتید برجسته اخلاقی حوزه مرحوم آیتﷲ حسین شبزندهدار است.پدر نیز در دههی شصت درس اخلاق پرحضوری در مدرسه فیضیه قم برگزار میکرد.
🔹 آنچه در خاطرهی اساتید حوزه بیشتر نقش بستهاست سخنان استاد شبزندهدار در دیدار رهبر معظم انقلاب با اساتید و نخبگان حوزوی بود که در سفر ۱۳۸۹ به قم صورت گرفت. در ابتدای این دیدار که ۱۲ نفر ازاساتید به ارائه نظرات پرداختند آیتﷲ محمد مهدی شبزندهدار ابتدای سخن از والد خود که در جلسه حضور داشت اجازه سخن خواست که این اخلاق عملی مورد تحسین رهبر معظم انقلاب و حضار جلسه قرار گرفت.
او در سخنان خود بر «اهمیت حفظ و تقویت انگیزههای معنوی و اخلاقی در سطوح مختلف حوزهها» تاکید کرد و رهبر معظم انقلاب نیز در تایید این سخنان بیانات مشروحی فرمودند.
🔹 جلسات اخلاق دفتر رهبر معظم انقلاب در قم از اسفندماه گذشته سهشنبه شبها پس از نماز مغرب و عشاء و در ماه مبارک رمضان هرشب برگزار میشود.
http://mobahesat.ir/23319
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡️انتخابات میاندورهای خبرگان منتظر دو روز پایانی ثبتنام
💢اختصاصی مباحثات
🔹ثبتنام انتخابات میاندورهای خبرگان برای استانهای تهران، خراسان رضوی، قم و مازندران از روز 13 فروردین به مدت 7 روز آغاز شدهاست و تاکنون چهرهای شاخص ثبتنام نکردهاست.
🔹بررسیها نشان میدهد کاندیداتوری حضرات آقایان محمود رجبی، سیدمحمد سعیدی قطعی است و احتمال زیاد آیتالله اعرافی نیز از تهران کاندیدای مجلس خبرگان خواهد شد.
🔹جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز از این سه نفر حمایت خواهد کرد وبا توجه به اینکه آیتالله محمد سعیدی در انتخابات سال 1394 از خراسان رضوی کاندیدا شده بود نظر جامعه مدرسین کاندیداتوری وی از این استان است و باید منتظر بود تا پایان مهلت ثبتنام چه میزان وی به درخواست جامعه مدرسین توجه خواهد کرد.
🔹آیتالله محمود رجبی عضو جامعه مدرسین و شورای عالی حوزه نیز که بعد از رحلت آیتالله مصباح یزدی ریاست موسسه امام خمینی (ره) را برعهده گرفت کاندیدای جامعه مدرسین برای استان قم است.
🔹این آرایش انتخاباتی تا پایان روز پنجشنبه مشخص خواهد شد و عملا کاندیداهای جامعه مدرسین نیز با ثبتنام هریک از این افراد از استانهای مورد نظر قطعی میشود.
🔻🔻🔻
@mobahesat
هدایت شده از ضیافت آیهها
🏠🏡خانه من، قرآنی است.
🔆✨خانه من، نورانی است.
✳️ پیامبر مهربانیها (صلی الله علیه و آله و سلم):
قرآن سفره ضیافت خداست؛ پس تا میتوانید از ضیافت آن بهرهمند شوید.
💠 اگه دلتون برای یک مجلس قرآنی خانگی ساده، صمیمی و بیریا تنگ شده؛ یک پیشنهاد ویژه براتون داریم!
💠 ما کمکتون میکنیم تا محفل خانگی شما به سادگی با حضور یه روحانی آشنا با تفسیر قرآن و بدون پرداخت هزینه برگزار بشه.
💠 فقط کافیه «ضیافت آیهها» رو به آدرس زیر بفرستید تا ما با شما تماس بگیریم:
⚠️ با رعایت دستورالعملهای بهداشتی
👈 «ضیافت آیهها» در حال حاضر فقط در شهر کریمه اهلبیت علیهاالسلام برگزار میشود.
📧 آدرس ما:
🆔 @quran1455
💬 ۳۰۰۰۱۵۱۴۵۵
حوزه علمیه قم با همکاری سایر نهادهای تبلیغی
⚡ مباحثات
حجتالاسلام سیدجمالالدین میرمحمدی به زوی به عنوان مدیر مرکز خدمات حوزههای علمیه معرفی خواهد شد.
پس از اتمام دوره مدیرت حجتالاسلام ربانی در مرکز خدمات حوزههای علمیه و انتقال وی به نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی، جایگزین وی در مرکز خدمات حوزه مشخص شد.
حجتالاسلام میرمحمدی پیش از این نماینده رهبر معظم انقلاب در سازمان صنایع دفاع، ریاست پژوهشگاه امام صادق (ع) ،دانشکده شهید محلاتی و موسسه موضوع شناسی احکام فقهی را برعهده داشته است.
🔻🔻🔻
@mobahesat
✅ کانال رسمی شورای عالی حوزه های علمیه
@shorayeaali
◀️ ایجاد راه ارتباطی مستقیم به منظور اطلاع رسانی مناسب از برنامه و فعالیتها
- اطلاع از آخرین رویدادها و مصوبات
- وجود ادمین ارتباطی جهت تعامل و دریافت نظرات، پیشنهادات و ایده در ارتباط مستقیم با دبیر محترم شورای عالی حوزه های علمیه
✉️ انتظار داریم
نقطه نظرات خود را با ادمین کانال درمیان بگذارید.
@SHORAADMIN
⚡ از افطاری رئیسجمهور تا بلاتکلیفی رابطهی مالی نظام و حوزه
🔸واریز مبلغی به عنوان «افطاری رئیسجمهور» به کارت خدمات طلاب حوزههای علمیه موضوعی است که در روزهای اخیر مورد بحث و واکنشهای گوناگون حوزویان بودهاست. در این زمینه چند نکتهی مهم قابل توجه است:
🔹 این واریزی مسبوق به سابقه بوده و در سالهای اخیر به روشها و عناوین مختلف انجام شدهاست. اگرچه سابقهی چنین اقدامی دلیل بر صحیح بودن آن نیست اما نشان میدهد دولتها با توجیهات گوناگونی و از سوی دیگر متولیان حوزوی این برنامه که «مرکز خدمات حوزههای علمیه» است دو ضلع اصلی این مثلت بودهاند. دولت بخشی از نظام و حاکمیت است که براساس تصمیمات کلانی که اتخاذ شده اقدام به حمایت مالی از بخشهای مختلف حوزوی میکند و ممکن است براساس سلایق تصمیمگیران در دولتها تغییرات و اوج و فرودهایی داشته باشد. چه آنکه در مقطعی از دولت آقای احمدینژاد بودجهی نهادهای حوزوی و دینی به صورت چشمگیری افزایش یافت. هم اینک نیز دهها نهاد حاکمیتی و دولتی رابطهی مالی مستقیمی با حوزههای علمیه و طلاب در قالب قراردادها و طرحها و حمایتها دارند.
🔹 اما آنچه که در موضوع اخیر مورد توجه و اعتراض بخشی از طلاب قرار گرفتهاست واریز مبلغی به عنوان «افطاری رئیسجمهور» به حساب شخص آنان است که این روش شائبهی خدشهدار شدن عزت نفس طلاب، زمینهسازی برای تخریب چهرهی حوزه و روحانیت و یا برخی بهرهبرداریهای سیاسی در آستانه انتخابات را در پی داشتهاست. برخی از کنشگران حوزوی در فضای مجازی در حرکتهای نمادین اقدام به بازگرداندن مبلغ فوق به حساب دولت و یا برخی مراکز خیریه و عامالمنفعه نیز کردهاند.
🔹 اگرچه این واکنشها قابل درک بوده و میتواند نشان از حساسیت خاص حوزههای علمیه به مسائل مالی داشته باشد اما اقدامی بسیار نازل و مقطعی است، چه آنکه این روند قطعا در سالها و دولتهای بعدی نیز ادامه خواهد داشت.
🔹 اما چارهی کار چیست؟ به نظر میرسد موضوع «رابطهی مالی حوزه و حاکمیت» امر بسیار مهمی است که باید تکلیف آن توسط عالیترین نهادهای حوزوی مانند شورای عالی حوزه یا جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مشخص شود. این نهادها باید با نظرخواهی از سطوح مختلف حوزویان و بویژه مراجع عظام تقلید و از سوی دیگر درک صحیحی از نیازهای مختلف نهادهای حوزوی و طلاب «آئیننامهی جامع ارتباط مالی حوزه و حاکمیت» را تدوین و تصویب نمایند و از موضعی بالاتر خط مشی دولتها و سایر نهادهای حاکمیتی در خصوص رابطهی مالی با حوزه و روحانیت را مشخص نمایند.
🔹 حضرت امام خمینی، رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید در برهههای مختلف تاریخی و مناسبتهای گوناگون نظرات خود در خصوص «نسبت مالی حوزه و نظام» را تبیین کردهاند. اگرچه شرایط متغیر بوده و ممکن است اقتضائات و احکام ثانویه در تعیین خطمشیها تاثیرگذار باشد اما این حوزه است که باید مشخص کند در چه چارچوبی دولتها و نهادهای حاکمیتی اجازهی ورود به حریم مالی آنان را دارند.
🔹 باتوجه به نکاتی که بیان شد میتوان مواجهه با موضوع اخیر را در دو سطح و مقطع کوتاهمدت و بلند مدت طراحی نمود. در کوتاه مدت لازم است مرکز خدمات حوزه به عنوان متکفل اصلی اموارت مالی و معیشتی طلاب به صورت دقیق و شفاف اطلاعرسانیهای لازم را صورت دهد و در تعاملی منسجم با بیوت مراجع عظام تقلید و سطوح مختلف حوزویان بویژه رسانههای حوزوی از هرگونه سوءتفاهمهای احتمالی جلوگیری کند و شفافسازیهای لازم را انجام دهد. در بلند مدت نیز شورای عالی حوزه به عنوان عالیترین مقام تصمیمگیری در حوزههای علمیه سیاستها و آئیننامهی تعامل مالی حاکمیت با حوزههای علمیه را تدوین و تصویب و به مرحلهی اجرا برساند.
🔻🔻🔻
@mobahesat