🎬 محاورات:قسمت سوم
⚡ حجت الاسلام والمسلمین ابوالحسن نواب:
بودجه عمومی حوزههای علمیه ارتباطی به معیشت طلاب ندارد/خدمات متقابل حوزه به نظام از جمله مهمترین دلایل لزوم تامین بودجه از سوی حاکمیت است
🔹 اگر تاریخچه میخواهید باید بگویم شروع گرفتن بودجه از دولت با مرکز خدمات بود. چون ابتدا رهبر معظم انقلاب بودجههای مرکز خدمات را تکفل و پرداخت میکردند و آرامآرام از دولت یکسری بودجههایی را برای قرضالحسنه و درمان میگرفتیم. چون در آن سالها که مرکز خدمات – از سال ۶۰ یا ۷۰ – شروع شد تا سال ۸۳ که تامیناجتماعی شروع شد ما فقط درمان را از دولت کمک میگرفتیم. طبق قانون اساسی، درمان، مسکن و… جزو وظایف حاکمیت درقبال همه مردم است.
🔹 اینجا باید یک سئوالی مطرح کنم که آیا حاکمیت نسبت به فرهنگ مردم مسئولیت دارد یا خیر. قطعا میپذیرید که دین هم یکی از این مولفههاست؛ همچنانکه هنر هم هست. لذا دولت برای هنر هم بودجه قرار میدهد. دولت پول به هنرمند نمیدهد ولی پول برای هنر میدهد، برای ساماندهی و آموزش هنر. دولت سینماها را اداره نمیکند؛ البته پول به آنها میدهد، وام میدهد ولی دولتی نیستند و خصوصی هستند، سینما باید ساخته شود. بخشی از آن متعلق به نهادها و بخشی هم متعلق به افراد است. هنرمندان هم در آن بازی میکنند و بلیطفروشی میشود و امورشان اینگونه میچرخد. ولی پول سازمان اداره کننده سینما را دولت میدهد.
🔹 من دیدم که برخی از بزرگان در یک برنامهای گفتند ما مخالفیم که زندگی و معیشت روحانیت را دولت اداره کند. نه! زندگی روحانیت هنوز هم هیچ ربطی به دولت ندارد. اگر حوزه مقداری به عقب بازگردد برخی از این آقایان که هم در برخی از مسائل سوپر سنتی هستند و در برخی از قسمتهای دیگر مدرن هستند، به همین آقایان میگویند چرا حوزه عقب است؟ چرا از متون دانشگاهی و متون جدید دنیا، از زبان، دانشگاههای جهان، اینترنت، مغربزمین، کرسیهای شیعهشناسی در جهان عقب است؟
🔹 الحمدﷲ حوزهی علمیهی قم اکنون مدرن شده است. طلبهی زباندان چند هزار نفر داریم. این کلمهی زباندان به متون، منابع انگلیسی احتیاج دارد، به کتاب جلدی صد دلار احتیاج دارد یا خیر؟ کتاب جلدی صد دلار را با کدام پول تهیه کند؟ با پول خودش که نمیتواند تهیه کند. یک ماه شهریهاش را که نمیتواند بدهد یک جلد کتاب بخرد. دانشجوی دانشگاه تهران هم نمیتواند بخرد.
🔹اول باید این را مشخص کنیم که ما در کدام کانتکس بحث میکنیم؟ ما جزو کشورهای اسلامی هستیم؟ الان مصر که وضع مالی خوبی هم ندارد از صفر تا صد هزینههای الازهر را میدهد! یا کشورهای دیگر اهل سنت؛ یا مثلا وقف سنی در عراق و بغداد. یا در سوریه هم حکومت دارد پول تمام مدارس علمیه اهل سنت را میدهد. در ترکیه هم سازمان دیانت هزینهاش قابل مقایسه با ما نیست. اگر بخواهیم رقبای خود را ببینیم. اینها ماهیانه حدود چند هزار لیر برای یک مسجد و خادم و آب مسجد و… میدهد.
اگر هم به تاریخچه خودمان برگردیم و به پادشاهان و منابع نزدیک به قدرت پول مساجد و حوزههای علمیه را میدادند. مدرسه صدر اصفهان را ساختند. صدر اول، صدر دوم، صدر خواجو، صدر بازار و… اینها مدارس بزرگی است که ساختند. پیوند بین بازار و حاکمیت و دین یک امر قدیمی است. در ایران فقط در دوره پهلویها که با حوزهها دشمنی خاصی داشتند پولی به حوزهها نمیدادند. وگرنه از قبل مرسوم بود. ولی این فقط یک سنت شیعی بوده که علمای شیعه چون سهم امام و وجوهات داشتند برای ارتزاق از حکومت استفاده نمیکردند وگرنه در سنت اسلامی همهجا هست.
🔹 شورای نگهبان، مجلس شورای اسلامی، قوهقضائیه همگی از همین بودجه استفاده میکنند. دانشگاه تهران هم که عمدتا مخالفان دولتها در آن هستند هم از همین بودجه استفاده میکنند. لذا این اشتباه است که به بودجه عمومی کشور میگویند بودجه دولت. همین شورای نگهبان که این بودجه را میگیرد گاهی برخی دولتها را چنان تایید صلاحیت میکند آن دولت عوض میشود و یک دولت دیگر مخالف دولت قبل، سر جای او می آید؛ یعنی از همین دولت بودجه میگیرد ولی بنای حاکمیت او را به هم میزند و مخالف آنها را تایید صلاحیت میکند. لذا این کلمه باید اصلاح شود که فکر میکنیم کسی که از دولت بودجه گرفت کارمند دولت محسوب میشود و باید با تفکر همان دولت پیش برود. اصلا اینگونه نیست. تمام این نهادهای حاکمیتی، همینهایی که وکیل و زیر را میگیرند و زندانی میکنند از همان دولت پول گرفتهاند. مگر قوهقضائیه با گرفتن این بودجه تابع دولت شد؟ به نظر من این ها حرف های عوامی است.
🔸 مشاهده متن کامل گفتوگو در آدرس:
https://mobahesat.ir/23666
مشاهده فیلم کامل گفتوگو:
https://aparat.com/v/nasMx
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡ حضور بانوان در جایگاه تماشگران فوتبال، نخستین چالش رابط حوزوی آقای رئیس جمهور
🔹 زمانی که نخستین انتقاد صریح از سوی مراجع عظام تقلید مبنی بر دستور احمدینژاد برای ورود زنان به ورزشگاههای فوتبال صادر شد هیچکس فکر نمیکرد این موضوع به یک بحران برای دولت مورد حمایت اکثریت حوزویان تبدیل شود، تا جائی که حتی آیتﷲ مصباح یزدی نیز به صورت محرمانه انتقاد صریح خود را در این زمینه منتقل کرد و همین موضوع به سردی روابط و بعدها تقابل جدی تبدیل شد.
🔹 موضوع ورود زنان به ورزشگاهها از اوایل دوره احمدینژاد به صورت جدی مطرح شد و تاکنون فراز و فرودهای زیادی داشتهاست. در دولت روحانی روشهای مختلف حضور محدود هم تجربه شد و هنوز راهکاری برای این رفع این موضوع پیدا نشده است.
🔹 از سوئی مراجع عظام تقلید همچنان بر همان نظر اولیه خود هستند و از سوی دیگر در سالهای اخیر بحث محدودیت یا محرومیت فوتبال ایران در مجامع بینالمللی مطرح شدهاست که با توجه به فراگیری بحث فوتبال در جامعه ممکن است تحقق این تحریمها به یک نارضایتی اجتماعی شدیدی منجر شود.
🔹 در این بین مهمترین حلقهی مفقوده برای حل این معضل، گفتوگوی نزدیک متولیان هردوی سوی ماجرا باشد. هماینک وزارت ورزش و جوانان و برخی مسئولان فرهنگی و انتظامی در یک سوی ماجرا و مراجع عظام تقلید و برخی فقها و محققان این موضوع در سوی دیگر قرار دارند.
🔹 خوشبختانه پس از مدتها رابط رئیسجمهور در امور روحانیت و ارتباط با علما و مراجع انتخاب شدهاست. طبیعتا موضوع اخیر یکی از ماموریتهای ایشان است و جناب آقای حاج ابوالقاسمی با نقشآفرینی جدی و سریع میتواند با برگزاری جلسات هم فکری بین دوسوی ماجرا به یک راهحل برسد چه آنکه ایشان سالها مسئولیت پژوهشکده فقه نظام را بر عهده داشتند و این سابقه نشان میدهد چنین مسائلی دغدغه و اولویتهای فکری ایشان هم هست.
🔹 شاید یکی از دلایل اصلی بروز تنش و تقابل بین مراجع عظام تقلید با آقای احمدینژاد ضعف عملکرد و ارتباطی رابط وقت وی با حوزویان بود که نتوانست چالش پیش آمده به مدیریت و به سرانجام رساند..
🔹 زیبنده نیست که در موضوعی دارای اضلاع مختلف اجرائی، فرهنگی و دینی شاهد قطع ارتباط و گسستگی باشیم و طبیعتا نتایج مخرب عدم همفکری میتواند صدمات گستردهی اجتماعی را درپی داشته باشد.
https://mobahesat.ir/23682
🔻🔻🔻
@mobahesat
نشست علمی متاورس؛ از چیستی تا لبه های مماس با فقه و فرهنگ (یک ورود اجمالی)
گروه فرهنگ، هنر و رسانه پژوهشگاه فقه معاصر برگزار میکند؛
ارائه دهنده : حجت الاسلام دکتر احمد اولیایی
دبیر علمی: استاد معظم محمدرضا فلاح تفتی
دوشنبه 11 بهمن 1400
ساعت : 16:00الی 17:30
لینک : https://vcpro.ir/riicj1
لطفا به صورت میهمان وارد شوید
⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️
بسم الله الرحمن الرحیم
الذین تتوفیهم الملائکه طیبین یقولون سلام علیکم ادخلوا الجنه بما کنتم تعملون.
ساعاتی قبل قلب تپنده مرجعی بیدار و مدافع غیور حریم اهل بیت عصمت و طهارت، علیهم السلام، و زبان گویای دفاع از حق واحکام الهی و خادم دلباخته آستان ملائک پاسبان حضرت ولی الله الاعظم، ارواح العالمین له الفداء، زعیم حوزه های علمیه، حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی، قدس سره الشریف، از حرکت باز ایستاد و روح بلند و بی قرارش که مشتاق لقای پروردگار بود، کالبد تن را شکست و به ملکوت اعلی پیوست.
کارنامه پرافتخار این مرجع عالیقدر، مشحون از نُصح و خیرخواهی برای کیان اسلام و تشیّع و دلسوزی برای همه بندگان خدا بود.
ضمن عرض تسلیت این ضایعه جبران ناپذیر به پیشگاه مقدس مولا و محبوبش،حضرت بقيت الله الاعظم، عجل الله تعالی فرجه الشریف،و حوزه های مبارکه علمیه و مردم شریف ایران و دوستداران مرجعیت در همه نقاط جهان، به اطلاع میرساند مراسم تشییع و تدفین پیکر مطهر ایشان،متعاقبا اعلام خواهد گردید.
دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی رضوان الله علیه
هماکنون
انتظار حوزویان و مردم قدرشناس در چهارراه بازار قم برای پیوستن به تشییع پیکر مطهر آیتالله العظمی صافی گلپایگانی
🔻🔻🔻
@mobahrsat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم
پیکر مطهر حضرت آیتاللهالعظمی صافی گلپایگانی در میان خیل گسترده مردم
🔻🔻🔻
@mobahesat
هدایت شده از خانه-مدرسه مبتدا
🔻مرکز نوآوریهای اجتماعی مبتدا با همکاری ستاد نوآوریهای اجتماعی برگزار میکند:
♨️ فراخوان نقشآفرینی "به اتفاق"
⚙️ شرایط شرکت در فراخوان:
- ایدهپردازی برای حل چالشهای اجتماعی
- دارای تیم (حداقل ۲ نفر)
- امکان حضور در قم و شرکت در کارگاه (وابسته به محدودیتهای کرونایی)
- دارای پاسخ مبتنی بر ظرفیتهای دینی، سنتهای ایرانی و تجربیات جوامع اسلامی
🎁 امتیازات:
- جایزه نقدی یکمیلیون تومانی برای راهیافتگان به مرحله دوم
- تسهیلات پیادهسازی ایده تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان
- آموزشهای تخصصی توسعه تیم و شناخت مخاطب
- کاروزی مبتنی بر ایده با همراهی راهبر تخصصی
- عضویت در دوره پیششتابدهی مبتدا
- استفاده از خدمات راهبری و فضای اشتراکی شبکه همراهان فراخوان (اشراق، آلاء، امید)
- استفاده از تسهیلات دفتر حمایت از جامعه نخبگانی مرکز خدمات حوزههای علمیه
مهلت ثبتنام: ۱۲ تا ۲۲ بهمن
درگاه ثبتنام و اطلاعات تکمیلی:
🌐 www.mobtada.org
🔅مرکز نوآوریهای اجتماعی مبتدا
@mobtada_org
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 از حجیت انداختن امام جامعه!
📝 هشدار به همه دلسوزان انقلابی
🖋 علی مهدوی
🔸 مسئله کرونا را هرگونه تفسیر کنیم، مهمتر از بحران کرونا، مسئله ولایتمداری و تبعیت از فرامین امام بر حق جامعه در حوزه مسائل و گرفتاریهای کروناست.
🔹 اگر ما در آسانترین و همهفهمترین عبارات رهبری، مردم را به سمت تأویل و توجیه و تفسیرهای بیمبنا و بیمعنا ببریم، عاقبت این کار چه خواهد شد؟
آیا حجیتی برای دستورات و اوامر رهبر معظم انقلاب باقی خواهد ماند؟
🔹 ممکن است فردی شخصا نخواهد یا نتواند واکسن بزند؛ حتی ممکن است کسی نظرش این باشد که اصلا واکسن برای او ضرر دارد؛ باشد قبول؛ اما آیا راهش این است که نظر خود را بر بیان روشن و واضح رهبری تحمیل کند و به زور بخواهد وانمود کند که رهبری هم همین را گفتهاند؟
❓آیا رهبری، امت خود را به اشتباه و سوءتفاهم میاندازد؟
آیا رهبری با جان ملت ایران بازی میکند؟
چرا برخی اصرار دارند با وجود گذشت دو سال از آغاز همهگیری این ویروس منحوس، همچنان رهبری را کانالیزه و آلت دست این و آن معرفی کنند؟!
چرا فکر می کنند که خبر برنامههای گوناگون صداوسیما و مناظرهها و وبینارها و لایوها و ادعاهای افراد مختلف از پزشک و طبیب و کارشناس و کارشناسنما در نفی واکسیناسیون به گوش رهبری نرسیده است؟
آیا رهبری در دیدار با هیأت دولت انقلابی نفرمودند: «حالا شایعاتی در دهنها هست که اینها غالباً اعتبار ندارد؛ غالباً بیاعتبار است؛ کارهای خوبی انجام گرفت؛ باید این کارها دنبال بشود و تأکید بشود»؟
♨️ این را همه باید بدانند و بدانیم که در فقه سیاسی قاطبه فقهای شیعه، تضعیف رهبری، تضعیف نظام و از اعظم کبائر و گناهان کبیره است؛
چراکه تبدیل محکمات و تصریحات رهبری به متشابهات، نتیجهای واضح و بسیار خطرناک دارد: سرگشتگی و تحیّر امت.
🔻 امروز در برهه تاریخی عجیبی قرار گرفتهایم که تا رهبری سخنرانی مینمایند، برخی انقلابیونی که تا دیروز در خط مبارزه با اسلام آمریکایی و FATF و سند 2030 بودند، همانها شروع به تأویل و تحریف و توجیه کلام رهبری میکنند و بصورت نرم، آگاهانه یا جاهلانه، در حال مقابله با ولایتمداری عموم جامعه هستند!
‼️ چه چیزی گواراتر از این میتواند برای دشمن باشد؟
آیا خود این، نفوذ جریانی نیست؟
آیا این زنگ خطر آغاز #آنتی_تز_انقلاب از قم، همدوش با سکولارها و ولایتگریزان نیست؟
🔻 بدتر از همه اینها، خواص و انقلابیونی هستند که شاهدند ولی ساکتند؛ آنها که خوب میدانند این تحریف حجیت رهبری در حال رخ دادن است؛ اما فقط نظارهگرند؛ کسانی که در کانالهای خود صرفا به نبش قبر مردههای سیاسی و تاریخی میپردازند و گویا حواسشان نیست که اولویت در این خط مقدّم، دفاع از کیان رهبری امت و ستون خیمه انقلاب است.
🔹 شناخت دقیق عرصه جهاد تبیین، این واجب قطعی و فوری، زمان شناسی، دشمن شناسی، نیاز شناسی و اولویت شناسی متناسب با بیان صریح امام جامعه میطلبد!
🔹 آقایان خواص! آقایان علما! آقایان اساتید حوزه و دانشگاه! آقایان منبریها! آقایان مشهور انقلابی! خواهران فرهیخته حوزوی و دانشگاهی! نگذارید امامتان را از حجیت بيندازند! خرمشهرها در پیش است!
اگر مؤلفه اصلی قدرت شما را بزنند، دیگر «هیچ» ندارید.
#ستون_انقلاب
#حجیت_رهبری
#جهاد_تبیین
@Manahejj
🔅نکتهای در باب «جهاد تبیین»
🖋احمد اولیایی(طلبه و پژوهشگر حوزه فرهنگ)
🔹یکی از آخرین و مهمترین کلیدواژههای رهبر معظم انقلاب «جهاد تبیین» است.در بدو امر بنظر میرسد این تعبیر و کلیدواژه خیلی تازگی و خاص بودگی ندارد و تقریبا عبارت اخرای «روشنگری»، «پاسخ به شبهات»، «تبلیغ» و مانند اینها است اما شاید فارغ از تمام وجوهی که از اهمیت تا تازگی و نو بودن میتوان برای این کلیدواژه برشمرد، یک وجه پررنگ تر باشد.
🔹اخیرا رویکرد انتقادی در جامعه ایرانی حتی میان انقلابیون و طرفداران نظام به اسم نقدسازنده و لازم، بسیار فراگیر شده و تقریبا کمتر جمع و گروهی را مییابی که مشغول نقد وضع موجود نباشند.
🔹قطعا «تبیین»، خالی از نقد نیست ولی بیان موفقیتها، دستاوردها و به ویژه ارائه راهحلها باید بخش عمدهی تبیین باشد. نه آنقدر به سمت نقد برویم که به قول مارتین جی استاد تاریخ دانشگاه کالیفرنیا و یکی از شارحان مکتب فرانکفورت، تبدیل به «خرمگس اجتماعی» شویم.
اهل علوم اجتماعی و سیاسی می دانند که اصطلاح خرمگس اجتماعی یک بیادبی درین متن نیست بلکه اشاره به افرادی دارد که در نقد دچار اسراف شدهاند و هرچند هدفشان تبیین است اما «دیگری» خود را گم کرده اند. در فراخوان جهاد تبیین، دیگری ما دشمن است اما دیگری فضای نقد اسراف گونهی فعلی، یک «خودی» ست و این خطاست.
🔹نگارنده معتقد است «امید»، عنصر سازنده و قوام بخش «تبیین» است. «امید» در تبیین قطعا به معنای نادیده انگاری اشکالات وضع موجود نیست بلکه به معنای بیان داشتهها و در نهایت «گوشه کار را گرفتن» است.
🔹جامعه زمانی رو به افول می رود که نخبگان آن که قرار بود گوشه کار را بگیرند، فقط نقد می کنند و بهتر بگوییم غر میزنند.
🔻🔻🔻
@mobahesat
🔅سیاحتی علمی، معنوی در حوزهی علمیه تهران
🔹در تابستان ۹۱ که در حوزه علمیه مروی به جمع طالبان علوم آل محمد علیهمالسلام پیوستیم و به عنوان نوکری ولیعصر ارواحنافداه معنون شدیم، در مدرس اصلی و مرکزی مدرسه -که در سالهای ابتدای تاسیس، مسجد صیفی حوزه هم همان بود و کاشیهای محرابش، از عمر دیرین آن حکایت میکرد- ابتدای صبح مرحوم آیتﷲ حاج آقا مجتبی طهرانی فقیه راحل و استاد اخلاق بلامنازع پایتخت درس فقه و اصول میگفت و سپس حدود ساعت نه مرحوم آیتﷲ حاج شیخ محمدتقی شریعتمدار بر کرسی تدریس تکیه میزد.
🔹کمی آن طرفتر راهروی کوتاه و L شکلی به سوی مدرسهی کوچک و نقلی باز میشد که در لسان عرف طلاب مدرسه، به «مروی کوچک» مشتهر بود، حوالی ساعت ده اگر مسیرت آنجا میخورد یحتمل لهجهی عربی صلاح ملکشاهی را میشنیدی که با صدای بلند قربان صدقهی مرحوم آیتﷲ حاج شیخ محمد حسن آل عصفور اصطهباناتی میرود. کمی اگر صمیمی بودی، یحتمل به صرف قهوهی ترک به داخل حجره دعوت میشدی و آنگاه، پیرمردی با محاسن و لباس سپید و سیمای روشن نشسته بر تخت چوبی نظرت را جلب مینمود که از فرط کوتاهی قامت،پایش به زمین نمیرسد. اغلب در حال تعریف خاطرات نجف بود و صدای گرم و گیرایش گذر زمان را از یادت میبرد و حلاوت کلامش تلخی قهوه را.
🔹اگر سودای چرخی در فضای مدرسه داشتی یحتمل در حجره دوم یا سوم سمت راست، شیخ درشتهیکلی را میدیدی که برای جمع معدودی منظومه حاجی سبزواری را شرح میکند، حاج شیخ محمدرضا شهریاری. معروف بود شاگرد مرحوم علامه حسنزاده بوده در قم، درس رسمیاش نهایه الحکمه بود و منظومه و اسفار را تبرعا میفرمود.
🔹دستار کوچک و محاسن کوتاهش، او را به کلی از زی عالمان برجسته خارج میساخت. رحمهﷲ رحمه واسعه و اسکنه اعلی بحبوحات جنانه.
این برنامهی روتین و هرروزه مدرسه است. چهارشنبهها یومالفرح است، از اول صبح، صحن حیاط آب و جارو میشود و فوارههای حوض روشن میگردد، تولیت مدرسه که شیخ الفقهای پایتخت است و رئیس عالیرتبهترین نهاد صنفی روحانیت، در راه است، مثل همیشه قبای اتوکشیده و عبای شکلاتی بر تن دارد، در وسط حلقهی مدیران و محافظان از در مسجد که داخل میشود، همه در حالی که قیام میکنند، صلوات میفرستند.
🔹پیرمرد اغلب سه ربع تا یک ساعت صبحت میکند در سه محور نخست فقه، سپس اخلاق و در آخر سیاست، توصیه به تحفظ آداب و قناعت و زهد و نماز شب و درسخواندن ترجیعبند کلمات اوست. درسش که تمام میشود، آنهایی که مثل من مشتاق اشکال و نقد مواضع رییس جریان اصولگراییاند با شوق و هیجان دور میز آیتﷲ کهنسال حلقه میزنند، با سابقهترها اما، گویی فهمیده باشند دعوا بر سر لحاف ملاست، آهسته از درب پشتی، مسجد را ترک میکنند.
جمع محدودتر میشود و انتقاد از تولیت راحتتر، پیرمرد معمولا بیست دقیقه تا نیمساعت مینشیند، حرفها را میشنود و کمتر پیش میآید حرارت شاگردان و پختگی استاد به نقطهی تعادل و همفکری برسد، اما هر دو از این گفت و شنود خرسند به نظر میرسند، گهگاه محافظان شاگردان را از نزدیک استاد، کنار میزنند، پیرمرد آشکارا عتابشان میکند «کاری نداشته باشید».
🔹باری یکشنبه و سهشنبه برای من روزهای خوب هفته بود، حکیم متأله آیتﷲ حاج سید حسن سعادت مصطفوی که مدرس مدرسه سپهسالار بود، تشریف میآورد. دو درس صبح میفرمود و یکی بعدازظهر، اولی اشارات، دومی شرح تجرید و سومی منظومه. بوعلی را خیلی ارادت داشت و -بر خلاف مسلک و مرام اغلب اساتیدمان- مرحوم صدرا را چندان تحویل نمیگرفت. من تنها درس کلام را حاضر میشدم و خیلی هم لذت میبرم جهتش هم آن بود که با دروس این استاد عزیز از قبل از طلبهشدن و بواسطه شبکه چهار آشنا بودم. دوشنبه صبح ها عالم ربانی و سالک الی ﷲ مرحوم آیتﷲ حاج سید ابراهیم خسروشاهی با قدوم مبارکش فضای مدرسه را گرما و نورانیت مضاعف میبخشید. این عالم کهنسال بیاغراق محبوبترین چهره نزد طلاب جاافتادهتر و نسلی از اساتید ما بود. درس اخلاقش بر محور کتاب «نقطههای آغاز در اخلاق عملی» بود نوشتهی تولیت فقید، اصرار داشت که خواندن ده صفحه از آن مقدمهی حضور در درس است، یکبار پرسید چه کسی ده صفحه را خوانده؟ همه سرها را به زیر انداختند. روحش شاد.
🔹باری این چند خط به رسم ذکر خیر از اساتید فقیدی بود که ارکان و اساطین حوزه علمیه تهران بودند، به این مسوده اضافه کنید مرحوم آیتﷲ انواری، مرحوم آیتﷲ خزعلی، مرحوم آیتﷲ رضوانی (مسجد سید عزیزﷲ) مرحوم آیتﷲ حاج آقا مرتضی تهرانی، مرحوم آیتﷲ آقا رضی شیرازی و مرحوم آیتﷲ خوشوقت اعلیﷲ مقامهم را.
مشاهده متن کامل یادداشت:
https://mobahesat.ir/23697
🔻🔻🔻
@mobahesat
🔅در گفتوگو با استاد سطوح عالی حوزه بیان شد:
از حاشیه تا متن نشست مدیر حوزههای علمیه با طلاب
🔸روز ۲۱ بهمن نشست صریح و بدون واسطهی تعدادی از طلاب و نخبگان حوزه علمیه به آیتﷲ اعرافی مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور برگزار شد. در این نشست طلابی از قم و مناطق مختلف کشور به ارائه دیدگاههای خود پرداختند. با توجه به برخی نقدهای پیش آمده در خصوص این برنامه گفتوگوئی با حجتالاسلام مهدی رهنما انجام داده ایم. وی مسئول مدیر بخش سطح مدرسه تخصصی فقه امام کاظم بوده که به عنوان یکی از اساتید نخبه در این جلسه به بیان دیدگاههای خود پرداخت.
🔹همانطور که در خبرهای مربوط به این برنامه هم آمده است، فلسفهی این نشستها صحبتهای بیپرده و مستقیم با مدیران تصمیمگیر است و این جلسه را هم آیتﷲ آقای اعرافی زحمت کشیدند و دستور انجام آن را دادند و ظاهراً اینطور بوده که جناب آقای بهاری به عنوان مدیر نخبگان چهار نفر را معرفی کردند که یکی از این افراد بنده هستم، چون بنده عضو این بنیاد نخبگان حوزه به عنوان استعداد برتر الف سطح چهار -به زعم آقایان- هستم. چهار نفر را به عنوان استعداد برتر انتخاب کرده بودند، دو نفر از مدارس مقدمات که یک نفر از مدرسهی حقانی و یک نفر از مدرسهی معصومیه و دو نفر از سطح عالی صحبت کردند که طبیعتاً افرادی که از مقدمات هستند را جناب آقای همّتیان و افرادی که از سطح عالی هستند را جناب آقای حامدی معرفی کردند.
🔹با توجه به اینکه جناب آقای ملکی –قائم مقام حضرت آیتﷲ اعرافی- برای مدیریت حوزههای علمیهی غیر از استان قم –که تحت اشراف مرکز مدیریت قم هست- کشور را به سه منطقه بر اساس جغرافیا تقسیم کردند، از هر منطقه دو طلبه صحبت کردند که در مجموع شش طلبه میشد و در مجموع ۱۴ نفر محضر آیتﷲ اعرافی صحبت کردند.
شاید هرکدام از دوستان در چندین محور هم فرمایشاتشان را گفتند. یک محور پرتکرار بحث معیشت طلاب بود که دغدغه مشترک بود، هرچند طلبهی عزیزی که از خوزستان روی خط بود، همهی دوستان دیگر را مورد نقد قرار داد که اصلاً چرا باید اینقدر در مورد بحث معیشت گفتوگو شود و ما نباید اینقدر به بحث معیشت بپردازیم. مگر حوزهی قبل از انقلاب و زمان حضرات معصومین در چه شرایطی بوده که ما اینقدر بخواهیم به مباحث معیشتی بپردازیم.
🔹دوستان صحبتهای زیادی کردند و حتی نقدهای نسبتاً تندی هم گفته شد، لذا شاید کمتر محوری را بتوانیم بگوییم که به آن اشاره نشده باشد، مخصوصاً آنها که از حوزهی شهرستانها و استانها بودند، به مباحث استانی خودشان و مشکلاتی که دارند میپرداختند، از جمله کمبود استاد، کمبود منابع، کمبود امکانات، کمبود رشتههای تخصصی و ضعف مدیریتهای استانی که به صورت جدی به آن اشاره شد، نقد شد و بعضاً با عبارتهای تند و صریحی بود.
🔹خلاصه عرایض بنده این بود که با توجه به اینکه بنده در مدرسهی تخصصی امام کاظم(ع) محضر طلاب هستیم، شاید مهمترین چالش پیشروی طلاب را این احساس کمفایده بودنِ دروس موجودی که در حال خواندن هستند و فاصلهی بین دروس موجود با نیازهای جامعه، مأموریتها و رسالتهایی که دارند و اینطور شبهات، میدیدم. لذا به ایشان عرض کردم که زمانی که رهبری میفرمایند جهاد تبیین باید نسبت به اصل انقلاب اتفاق بیفتد، حوزه هم به عنوان جایی که اکنون به صورت جدی مورد هجوم تبلیغات سوء دشمن و نگاههای منفی و تخریبگونه است، بسیار شایسته است که مدیریت حوزه یک جهاد تبیینی را نسبت به همین برنامههایی که میفرمایید کاملاً تدوین شده، با یک گفتمان جدی به محضر اساتید، طلاب و بخشهای مختلف برسانید .
🔹این را محضر ایشان عرض کردم و گفتم مسلماً همانطور که فرمایش رهبری نسبت به اصل نظام با یک نمایشگاه دستاوردهای جمهوری اسلامی نمیتواند اتفاق بیفتد، شما هم نمیتوانید برای تبیین عملکرد حوزه به صرف یک نمایشگاه که برگزار شود، اکتفا کنید، بلکه واقعاً احتیاج است که در درجهی اول مدیران بعد اساتید و خودِ طلّاب نسبت به برنامههایی که حوزه جهت این دارد که یک طلبه را از ابتدای مسیر تا آنجا که قرار است در خدمت پاسخگویی به نیازهای نظام، حوزه و تشیّع قرار گیرد تبیین و ترسیم کند.
🔹این عرایضی بود که بنده داشتم و پیشنهاد روشنم هم این بود که، بنده دو سال قبل به عنوان اسم نخبگان –که بنده خیلی ربط بامسمّایی هم با این عنوان ندارم- پیشنهاد داده بودم که کانونهای نخبگانی شکل بگیرد تا با آن کانونها، خودِ نخبگانِ حوزه که سرمایههای جوان حوزه هستند، در این زمینهها فکر کنند، ایدهپردازی کنند و وارد میدان شوند. ایشان همان زمان نیز از این پیشنهاد استقبال فرموده بودند و هنوز بخاطر موانعی اتفاق نیفتاده بود، لذا عرض کردم میتوانید از این ظرفیت کانونهای نخبگانی در این جهت نیز استفاده کنید، این هم اجمالی از عرایض بنده بود.
🔸مشاهده متن کامل گفتوگو:
https://mobahesat.ir/23704
🔻🔻🔻
@mobahesat