eitaa logo
مباحثات
1.7هزار دنبال‌کننده
210 عکس
99 ویدیو
2 فایل
@ahmadnajmi ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در گفتگوی صدای حوزه با حجت الاسلام احمد نجمی، مدیر مباحثات در مورد وضعیت شناسی رسانه های حوزوی مطرح شد؛ 📽 فرهنگ نقدپذیری برخلاف فضای عمومی کشور، در حوزه جانیفتاده است؛ رمز عدم اقبال مسئولین حوزه به رسانه های حوزوی، ضعف ارتباط گیری اهالی رسانه می باشد! ◀️ تماشا کنید: تاریخ خواهد نوشت که حوزه نتوانست آدم های موثر خود را در ساختارهایش جا بدهد! ✔️ پایگاه خبری، تحلیلی صدای حوزه؛ بدون سانسور 🌐 eitaa.com/joinchat/1467023382C72b81b3b57
28.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
يـا مُقَلِّـبَ الْـقُـلُــوبِ وَ الْأَبْـصَـارِ يـٰا مُـدَبِّــرَ الـلَّـيْــلِ وَ الـنَّــهَــار يـا مُحَــوِّلَ الْحَــوْلِ وَ الْأَحْـــوَالِ حــوِّلْ حَـالَنَـا إِلَى أَحْسَـنِ الْحَــال 🌹آغاز سال ۱۴۰۲ و عید نوروز را تبریک عرض می‌کنیم 🔻🔻🔻 @mobahesat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹یکی از نتایج مهم تأسیس «موسسه موضوع شناسی احکام»، به اشتراک گذاشتن نتیجه تحقیقات پیرامون موضوع شناسی در عرصه استنباط احکام است. با توجه به گستردگی امکانات و ارتباطات دفتر مقام معظم رهبری، چند سالی است اطلاعات مربوط به رؤیت هلال در جلسه مشترکی با حضور نمایندگان مراجع معظم تقلید و کارشناسان امر تشکیل شده و نتیجه تحقیقات و اطلاعات ارائه می‌شود تا مراجع معظم تقلید براساس این اطلاعات و مبانی فقهی خود تصمیمات لازم را اتخاذ کنند. 🔹فیلم فوق بخشی از جلسه اخیر برای بررسی موضوع رؤیت هلال ماه رمضان است. 🔻🔻🔻 @mobahesat
هدایت شده از مباحثات
⚡ به مناسبت سالروز تاسیس 🔹 گزارشی از روند شکل‌گیری حوزه علمیه قم http://mobahesat.ir/1104 🔻🔻🔻 @mobahesat
▪️دهم رمضان، وفات حضرت زینب سلام الله علیها یادداشت وارده ✒️ابراهیم عزیزی 🔹درباره سالروز وفات حضرت زینب سلام‌الله علیها اختلاف است و نظر قطعی در این باب نمی‌توان داد. کتاب ریاحین الشریعه،ج3، ص33 و الوقایع و الحوادث ،ج1،ص113 دهم رمضان‌المبارک را روز وفات ایشان دانسته‌اند و تنها منبع ذکر شده برای شهادت حضرت زینب کبری علیهاالسلام در پانزدهم ماه رجب کتاب «أخبار الزینبیات» است که توسط مصـریان در قرن چهاردهم هجری قمری به انگیزه اثبات وجود مرقد حضرت زینب کبری علیهاالسلام در مصر انتشار یافته و آن کتاب را به «عبیدلی» نسبت می‌دهند. لکن بعید نیست که مصریان این کتاب را جعل و نشر داده‌اند، چنانچه توسط تحقیقی که در«دارالحدیث» انجام شده، این کتاب مردود شناخته شده است. این تحقیق تحت عنوان «بررسی اعتبار کتاب اخبارالزینبیات» بقلم سید حسن فاطمی صورت گرفت و در فصلنامه «کتاب‌های اسلامی» در تابستان1384، شماره21 به چاپ رسید. 🔹بنابراین قول بهتر این است که شـهادت حضـرت زینب کبری علیهاالسلام در دهم ماه مبارک رمضان واقع شده و چه نیکوست مؤمنان دهم ماه مبارک رمضان را با مستنداتی که نقل نمودیم روز رحلت حضرت زینب علیهاالسلام قرار دهند و در این روز اقامه مجالس سوگواری و ماتم برای آن حضرت کنند و روز 13،14و15 رجب را به محافل و مجالس فضائل و مناقب پدر بزرگوارش حضـرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام اختصاص دهند. 🔻🔻🔻 @mobahesat
مباحثات/پرونده‌ی ویژه‌ی سالگرد ارتحال آیت‌الله‌العظمی بروجردی(ره) 🔸زعیم حوزه و تشیع 🔹برخی ویژگی‌های علمی آیت‌ﷲ‌العظمی بروجردی به روایت آیت‌ﷲ امینی: با فربه‌شدن «اصول فقه» مخالف بود https://mobahesat.ir/10881 🔹به مناسبت سالگرد رحلت آیت‌ﷲ‌العظمی بروجردی:آقای بروجردی، مُجدِّد حوزه قم بود https://mobahesat.ir/13496 🔹گزارش کمیسیون اصولی پیش‌نشست بزرگداشت آیت‌ﷲ‌العظمی بروجردی(۱):آقای بروجردی مباحث الفاظ اصول را از جنس مباحث لغوی می‌دانسته‌اند https://mobahesat.ir/13761 🔹گزارش کمیسیون اصولی پیش‌نشست بزرگداشت آیت‌ﷲ‌العظمی بروجردی(۲): منظور آقای بروجردی از حاشیه‌ بودن فقه شیعه بر فقه اهل سنت چه بود؟ https://mobahesat.ir/13496 🔹گفت‌وگو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدرضا احمدی بروجردی درباره جایگاه و عملکرد مرحوم آیت‌ﷲ‌العظمی بروجردی؛ آیت‌ﷲ بروجردی در مسائلی که روشن نبود دخالت نمی‌کرد https://mobahesat.ir/2707 🔹نقدی گذرا بر کتاب فقیهان و انقلاب ایران: یک نسل پس از آیت‌ﷲ‌العظمی بروجردی https://mobahesat.ir/17216 🔹از بریده‌ روزنامه‌های قدیم؛ به مناسبت سالروز رحلت مرجع عالی‌قدر حضرت آیت‌ﷲ‌العظمی بروجردی https://mobahesat.ir/828 🔹دریافت پوستر اهدائی مباحثات: http://mobahesat.ir/19065 🔻🔻🔻 @mobahesat
🇪🇭پرونده ویژه روز جهانی قدس: 🔅نقدی بر یک نام‌گذاری تفرقه‌افکنانه 🖋مهدی مسائلی 🔹از روزهای گذشته تصویر اطلاعیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که در آن مؤسسه رسول اعظم(ص) وابسطه به بیت آیت‌ﷲ سید صادق شیرازی، جمعه آخر ماه مبارک رمضان را به عنوان روز نصرتِ عسکریین نام‌گذاری نموده و از حرکت کاروان‌های زیارتی ولائیان فدائی جهت فتح و نصرت سامراء خبر می‌دهد. در این اطلاعیه بیان شده که این نام‌گذاری بنابر ارشادات آیت‌ﷲ سید صادق شیرازی در این باره صورت گرفته است. البته این نام گذاری و حرکت کاروان‌ها گویا از سال گذشته آغاز شده، چنانچه سایت دفتر آیت‌ﷲ سید صادق شیرازی در کربلا، سال گذشته نیز گزارشی دراین باره گزارشی ارائه نمود. 🔹همان‌گونه که همه می‌دانیم جمعه آخر ماه مبارک رمضان توسط بنیان گذار جمهموری اسلامی امام خمینی(ره) به عنوان روز قدس و روز حمایت از مردم فلسطین، نام گذاری شده است و این حرکت و نام‌گذاری مشکوک می‌تواند احساس تقابل با روز قدس را به وجود آورد و تنش‌ها را میان طرفداران و منتقدان آیت‌ﷲ سید صادق شیرازی افزون‌تر نموده و شکاف و مرزبندی ها را‌ میان شیعیان بیشتر کند. ولی با این حال می‌دانیم که طبق روال گذشته، دراین مورد نیز از ناحیه بیت آیت‌ﷲ سید صادق شیرازی رد و تکذیبی نخواهیم داشت، و این ‌گونه اعلامیه‌های تفرقه‌افکنانه که از طرف دفاتر رسمی ایشان نیز صادر شده، به صورت خاص رد نخواهد شد. 🔹از آنجا که جریان منتسب به جناب سید صادق شیرازی، مرحوم آیت‌ﷲ سید محمد شیرازی را به عنوان اصلی‌ترین نظریه‌پرداز خویش معرفی نموده و از ایشان به عناوینی همچون «الامام المجدد» یاد می‌کنند، جای سؤال است که چرا این عده از سیرة این عالم بزرگوار را در موضوع حمایت از قدس و مردم فلسطین پیروی نمی‌کنند؟! 🔹حقیقت این‌که مرحوم آیت‌ﷲ سید محمد شیرازی در آثار خویش فراوان از لزوم حمایت از مردم فلسطین سخن گفته‌اند و بر وحدت جهان اسلام در مقابله با اسرائیل و آزادی قدس شریف تأکید بسیاری نموده اند، آن‌گونه که ایشان حتی عنوان چند کتاب‌خویش را به این موضوع اختصاص داده اند، لذا در ادامه اراتمندان واقعی ایشان را به قسمتی از این مطالب توجه می‌دهیم. 🔸مشاهده متن کامل یادداشت: https://mobahesat.ir/7750 //////////////////////////////////////////////////////////////// 🔻مطالب مربوط به روز جهانی قدس در مباحثات🔻 🔅مروری بر تدبیر شیخ عبدالکریم حائری درباره مسأله فلسطین مؤسس حوزه؛ پایه‌گذار مبارزه با اسرائیل 🖋احمد نجمی ➡️https://mobahesat.ir/683 🔅نگاهی به تاریخ مبارزات علمای شیعه علیه صهیونیسم 🖋محمدحسن رجبی ➡️https://mobahesat.ir/3968 🔅شبهه ناصبی بودن را یهودی‌ها جعل کرده‌اند تا احساس همدردی نسبت به فلسطینی‌ها را از بین ببرند/حمایت‌ از فلسطین، نه تنها با منافع ملی ما تعارض ندارد، بلکه در راستای تأمین منافع ملی ایران به حساب می‌آید ➡️https://mobahesat.ir/18963 🔅درنگی در یکی از فتاوای شیخ یوسف قرضاوی فلسطین؛ سرزمینی مربوط به «امت اسلام»؛ نه «ملت فلسطین» ➡️https://mobahesat.ir/10775 🔻🔻🔻 @mobahesat
🔅به مناسبت درگذشت استاد سیدرسول موسوی تهرانی رحلتی با برکت! 🔹استاد سیدرسول موسوی تهرانی از اساتید سخت‌کوش و بااخلاصی بود که بیش از نیم‌قرن برای تربیت طلاب در سطوح مختلف حوزه‌های علمیه تهران و قم تلاش نمود. صدها تن از شاگردان وی هم‌اکنون از پژوهشگران و اساتید و علمای حوزه‌های علمیه هستند و قطعا جناب استاد در ثواب خدمات شاگردان به مکتب اهل‌بیت(ع) نیز سهیم خواهد بود. 🔹اگرچه متاسفانه در حوزه‌های علمیه قدر زندگان کمتر دانسته می‌شود اما در چندسال اخیر شاگردان و علاقمندان استاد تلاش کردند با حضور در منزل و عیادت و پیگیری امورات درمان ایشان ادای دین کوچکی به این زحمات داشته باشند. 🔹پس از انتشار خبر رحلت این استاد ارجمند در برخی کانال‌ها مطالبی پیرامون سلایق سیاسی و نگاه استاد به انقلاب منتشر شد. سمت و سوی اغلب این مطالب تاکید بر این نکته بود که «اگر استاد موسوی تهرانی در مقاطعی برخی هشدارهای صریح را مطرح می‌فرمودند از باب دغدغه‌ی ایشان نسبت به اقامه‌ی شریعت بود و به صورت کلی ایشان خیرخواه و حامی نظام بودند.» 🔹این رویه باعث خوشحالی و مسرت کسانی بود که سال‌هاست تلاش می‌کنند این موضوع مهم را به اثبات رسانده و بر این نکته تاکید کنند که «هر انتقادی نسبت به حاکمیت دلیل بر مخالفت یا ضدیت با نظام نیست و اتفاقا این حساسیت‌ها نشان‌گر وجود علقه و دغدغه‌ی حاکمیت اسلامی برای بزرگان و علمای حوزه است». 🔹این دلسوزی‌ها و دغدغه‌هاست که گاهی باعث ارشادات تند و صریح به سطوح مختلف حاکمیت می‌شود (البته ممکن است در صغری و کبری یا مصادیق اشتباهاتی هم وجود داشته باشد). در سال‌های اخیر نیز همواره مراجع معظم تقلید براساس تشخیص و برحسب وظیفه خود نسبت به برخی مسائل سیاسی و اقتصادی و فرهنگی از جمله امور بانکداری و برخی مصادیق فرهنگی هشدارهای صریحی داده‌اند. 🔹گذشته از اینکه حاکمیت نیازمند تذکرات عالمان و دلسوزان است باید زمینه‌های مختلف از جمله فضای رسانه‌ای امن و به دور از تهدیدات مختلف برای این بزرگان فراهم شود.همچنین با ابراز خوشحالی از اتخاذ این رویه توسط برخی رسانه‌های محترم انتظار می‌رود چنین نگاه جامع و واقع‌بینانه همچنان ادامه داشته باشد و محدود به مرحومین نیز نباشد. البته باب هرگونه نقد محترمانه به دور از برچسب‌های رایج و دور از شأن حوزه و روحانیت نیز در جای خود باز است. 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡️کرامتی از ائمه بقیع ⬅️ به مناسبت ۸ شوال سالروز جانسوز تخریب قبور ائمه بقیع   🖋 سید حسین کشفی   🔻از حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج سید جواد شهرستانی (دامت برکاته) شنیدم که فرمودند: 🔹روزی آقای ری شهری _به مناسبت کتابی که در مورد کرامات ائمه بقیع در حال نگارش بودند_من را واسطه قرار دادند تا از آقای حاج شیخ محمدعلی عَمروی - بزرگ شیعیان مدینه - در مورد کرامات ائمه بقیع اگر تجربه ای دارند نقل کنند. اول که با مرحوم شیخ عمروی مطرح کردم به من تغیر کرد و گفت شما ائمه را چه فرض کرده اید؟ فکر می کنید که ائمه دکتر و پزشک شما هستند که دست و پای شما را بخواهند خوب کنند؟! کرامت ائمه این طور محدود نیست. ائمه ما وقتی بخواهند لطفی کنند خوب می دهند و در سطح اعلی عنایت می نمایند. ایشان در ادامه این جریان را نقل کرد و گفت: 🔸اوائلی که من از عراق به مدینه بازگشتم [حدود سال ۱۳۷۲ق] درگیری شدیدی میان شیعیان نخاوله و وهابی ها رخ داد و در مرحله اول  جمعیت محدود شیعیان مدینه بر جماعت وهابی غالب شدند. برای وهابی ها  خیلی سخت بود که مغلوب چند صد نفر شیعه در مدینه شوند و لذا تصمیم به برخورد شدیدتر گرفتند. عده ای از بزرگان شیعه در مدینه و از جمله من [شیخ عمروی] را دست گیر کردند. روبروی مسجد نبوی و بقیع عریشی (جایگاه چوبی) قرار دادند و جلادها و ماموران اجرای حکم را آوردند که شیعیان را شلاق بزنند ولی نه شلاق عادی بلکه از کَرَب [چوب پهن پایین درخت خرما] استفاده کردند. نفر اول را آودند و او را لخت کردند. شدت ضربه این شلاق به گونه ای شدید بود که نفر اول همان جا بعد از سه ضربه به شهادت می رسد. نفر دوم را بالا کشیدند و جلاد دیگری آمد و شروع به شلاق زدن کرد که او هم با ضربه تازیانه شهید شد. در این حال متوسل به ائمه بقیع شدم و گفتم: جرم ما این است که پیرو شما هستیم. آیا جزای پیروی شما این است که این گونه باید کشته شویم؟! نفر سوم را که خواستند بیاورند این عریشی که درست کرده بودند فرو می ریزد. با این حال آن ها دور ما را گرفتند و محاصره کردند و به اداره شهربانی منتقل کردند و گفتند که ۶نفر از شماها – که یکی از آنها من بودم- محکوم به اعدام هستید و تا روز جمعه در مکه و پیش از نماز جمعه گردن زده خواهید شد! از آن جا ما را به سمت مکه راهی کردند. در مکه منتظر تنفیذ حکم اعدام بودیم ولی روز جمعه شد و خبری از حکم اعدام نشد. بعد از آن ابلاغ کردند که به شما یک درجه تخفیف داده اند و به جزیره بد آب و هوایی در اطراف جده تبعید شده اید. از آن جا به جده منتقل شدیم و مدتی را در آن جزیره بودیم تا این که والی جده آمد و خبر عفو ما را داد و جماعت همگی به مدینه بازگشتیم. اما وقت ورود به مدینه ما را سوار بر درشکه کردند و شیعیان مراسم استقبال و شادی ترتیب داده بودند! وارد منزل یکی از شیعیان شدیم و جریان را پرسیدیم. گفت: بعد از ماجرای شلاق زدن و شهادت شیعیان بلافاصله جلاد اول در حمام دچار سوختگی می شود و می میرد. جلاد دوم هم ظاهرا زیر آوار می ماند و می میرد. خبر در همه جا می پیچد و جلاد سوم می ترسد. جلادها و ماموران اجرای احکام در آن زمان معمولا از افراد معینی از بزرگان قبائل بودند که به نوعی برای اجرای احکام نسبت به انتقام بعدی مصونیت داشته باشند. این جلاد سوم می گوید که نفرین آنها ما را گرفته و لذا به فکر حلالیت گرفتن از شیعیان می افتد و لذا پیش ما آمد و گفت چه کار کنم که شما از ته دل از من راضی شوید؟ گفتیم رضایت آنان که الان اسیر شما هستند باید به دست آوری. و لذا این آقا به دیدن شما خواهد آمد. همین طور هم شد و آن شخص [جلاد سوم] آمد و پس از عذرخواهی گفت من چه کار کنم که شما رضایت واقعی از من داشته باشید و از اعماق جان من را حلال کنید؟ سپس خودش پیشنهاد داد که من می خواهم  به هر خانواده شیعه یک قطعه زمین سیصد متری می دهم چون من زمین زیاد دارم فقط برای این که ثبت رسمی شود مقدار کمی از برای هر زمین می گیرم _مثلا اگر قیمت زمین ۱۰۰ ریال بوده یک ریال گرفت_ همه هم قبول کردند و خوشحال شدند و آن شخص هم این کار را انجام داد.  آقای عمروی به من گفت چطور بود این کرامت؟ گفتم خیلی خوب بود. گفت: این کرامت ادامه دارد و به همین جا ختم نشد. ائمه ما اگر بدهند خوب می دهند و به همین مقدار اکتفا نمی کنند. این عنایت ائمه بقیع در این این سالها به صورت مستمر شامل حال ما شده است. ده سال قبل دولت تصمیم گرفت که دور حرم مطهر پیامبر را یک خیابان کمربندی بکشد. همه خرابی ها در خانه های دیگران افتاد و زمین های شیعیان برِ خیابان واقع شد و الان قیمتهاش چندین برابر شده است. همین زمینی که در اختیار من است ۲۰ میلیون ریال سعودی ارزش دارد. ائمه ما این جور کرامت دارند نه این که فقط کوری را بینا کنند. 🔻🔻🔻 @mobahesat
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
📸 مراسم باشکوه تشییع پیکر شهید آیت‌الله عباسعلی سلیمانی در قم ◼️نماز بر پیکر شهید آیت الله سلیمانی توسط آیت الله العظمی جوادی آملی در حرم کریمه اهل بیت(ع) اقامه گردید. 📎 گزارش تصویری(1) 📎 گزارش تصویری(2) @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
⚡️روحانیت و جامعه دو موضوع مجزا نیستند ✍ مهدی یزدانیان 🔹توجیه قتل ، همیشه غیر انسانی است مگر در قصاص نفس(قتل عمدی). خداوند در قرآن کریم قصاص نفس را ضامن حیات انسانها می‌داند. در چند روز گذشته، یکی از روحانیون خطه شمال کشور که در استانهای مختلف نمایندگی ولی‌فقیه و امامت جمعه را بر عهده داشت، توسط نیروی انتظامات بانک به شهادت رسید. آیا قتل چند روحانی در سالهای اخیر نتیجه خشم جامعه از این صنف و رویگردانی مردم از اسلام است؟ رسانه های معاند خارجی و جاهلان داخلی تلاش می‌کنند که این حوادث را به افکار جمعی منتسب کنند ( این قتل‌ها ،نتیجه خشم جامعه از روحانیت و حکومت است) ولی با سه دلیل ساده بطلان این سخن ثابت می شود الف_ تجمع میلیونی نفری و باشکوه مردم در اول فروردین در حرم امام رضا(ع) جهت استماع فرمایشات رهبری که نشانه علاقمندی مردم به نظام است. به علاوه میلیونها نفر در خانه ،ماشین و....در داخل و خارج کشور از طریق رسانه‌های جمعی شنونده فرمایشات رهبری بودند. ب_ قتل معدود چند روحانی در این سالها نسبت به قتل‌هایی که در سایر اصناف اتفاق افتاده بسیار بسیار اندک است. اصلا به چشم نمی‌آید. در صورتی‌که دشمنان خارجی از طریق شبکه‌های مجازی و ماهواره‌ای، روحانیت را عامل تمام مشکلات معرفی می‌کنند و تلاش دارند تا احساسات منفی جامعه به این صنف فعال شود. ج_ تشییع جنازه با شکوه علما ،دلیلی بر محبوبیت و مظلومیت ایشان است. ۳_ آنچه باعث نگارش این متن شد ، نگرانی‌ها و حساسیت بعضی از مومنین مشفق است. دیروز در شهرمان کنار خیابان ایستاده و منتظر تاکسی بودم. رفیق شفیقی از مومنین مسجد ،با ماشین در گذر بود که مرا دید. سریعا میدان را دور زد و ابراز نگرانی نمود. با خنده و البته جدی می‌گفت ،حاج آقا شما که شهید خواهی شد وعند ربهم یرزقون . ولی همسر و فرزند شما و دوستان و رفقا چه گناهی دارند که از نعمت وجود شما محروم شوند. با تبسمی به ایشان عرض کردم که اینها تبلیغات است تا بین روحانیت و جامعه فاصله بیفتد. والله لطف و محبت جامعه به روحانیت آنقدر زیاد است که اگر هم استهزائی از طرف شهروندی صورت گیرد در بین محبتها گم می شود ۴_ لباس صنفی روحانیت که از باب وظیفه روحانیت ، لباس پیامبر خوانده می شود در ضمیر جامعه دارای حرمت و احترام است و کلام ایشان را موثر تر می‌کند. لذا دشمن آگاه به مسئله تاثیرات لباس روحانیت ،تلاش می کند این یونیفرم در جامعه کمرنگ شود. پ ن.. شادی معاندین جلاد و عده بسیار قلیل و اندک در جامعه که مستضعف فکری هستند ، ربطی به خرد جمعی حاکم بر ملت ایران ندارد 🔹 یادداشت زیبای آقای محمدحسین روانبخش از دوستان فرزند شهید آیت الله سلیمانی را جهت تکمیل مطلب، پیوست می نمایم: ده - پانزده سال است که ما دانش‌آموزان سی سال قبل رشته‌ی ریاضی دبیرستان امام‌صادق (ع) قم سالی یکی - دوبار دورهم جمع می‌شویم و دوستی‌ دور و دیرین‌مان ادامه دارد. یکی از پایه‌ترین بچه‌های این جمع محمدجواد سلیمانی است. در دوره دانش‌آموزی، درسخوان بود و بامعرفت، رتبه‌اش در کنکور آن سال‌ها دو رقمی شد و می‌توانست خیلی راحت در دانشگاه‌های خارج از کشور پذیرش شود و برود، اما ماند. در طول این سال‌ها بارها بچه‌ها را به روستای پدری‌اش اسبوکلا دعوت کرده؛ زندگی‌اش و شغلش و همه چیزش مثل ماست، در حد یک زندگی معمولی. در حق‌گویی و حق‌خواهی هم سرآمد است. خیلی از ما که از نوجوانی با جواد رفیقیم نمی‌دانستیم که پدرش کیست؛ تا دو روز پیش که پدرش را به شهادت رساندند. تازه خیلی از ما فهمیدیم که این دوست یکدل و یکرنگ‌مان فرزند آیت‌الله سلیمانی بوده است. در شرافتش همین بس که هیچ وقت هیچ نشانه‌ای از آقازادگی و رانت‌خواهی و رانت‌خواری در این سی و چند سال از او ندیدیم. این‌ها را بعد از این نوشتم که دیدم دارند درباره‌ی پدرش و ماجرای بانک داستان‌سرایی می‌کنند و ناجوانمردانه از ثروت افسانه‌ای او و خانواده‌اش می‌گویند. قتل، قتل است، جنایت، جنایت است، همانقدر که زدن هواپیمای اوکراینی جنایت بود، شلیک کور به یک روحانی هم جنایت است. داستان‌سرایی درباره‌ی ثروت او، انتساب عناوین و القاب ناپسند به او، توجیه قتل ناجوانمردانه‌اش و نمک پاشیدن بر زخم خانواده‌اش غیر انسانی‌ترین کار است. این رفتار همان چیزی نیست که با آن مخالفیم؟! 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡️اختصاصی مباحثات 🔹پس از وقوع حادثه صبح امروز و حمله به دو تن از طلاب که منجر به مجروحیت حجت‌الاسلام جهانگیری شد، هیئت‌های مختلفی از سوی دفتر رهبر معظم انقلاب، دفتر آیت‌الله ‌العظمی سیستانی، آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، مجمع نمایندگان طلاب با حضور در بیمارستان از وی عیادت کردند. 🔹اخبار تکمیلی حاکی است حجت‌الاسلام جهانگیری از ناحیه گردن و شکم جراحت شدیدی داشته و برای مداوا داروی بیهوشی تزریق شده است. از عموم طلاب و مخاطبان برای سلامتی و شفای ایشان دعا مسئلت داریم. 🔻🔻🔻 @mobahesat
🔅در حاشیه‌ی سخنان اخیر آیت‌الله علوی بروجردی تمام ماجرای فاصله‌ی بین مردم و روحانیت 🔹در روزهای اخیر روحانیت و فضای دینی، وقایع تلخی را در کشور شاهد بود. حمله‌ی ناجوانمردانه‌ی صبح‌گاهی به یکی از طلاب در ابتدای خیابان شهدای قم و همچنین تصادف عمدی یک خودرو با طلبه‌ای در بلوار مرزداران از جمله این موارد بود. طبیعی است که این اتفاقات باعث ناراحتی و واکنش طیف‌ها و سطوح مختلف حوزویان بوده‌ باشد. در همین زمینه آیت‌ﷲ محمدجواد علوی بروجردی نیز در درس خارج خود نکاتی را بیان کرده‌اند که از جهات مختلف قابل نقد است. ایشان پس از ابراز ناراحتی شدید از این اتفاقات، فاصله‌ی ایجاد شده بین مردم و روحانیت را عامل اصلی این وقابع دانسته و به مسئولان تذکر داده‌اند تا با اقدامات نادرست خود به این شکاف دامن نزنند. 🔹اگرچه وجود مشکلات مختلف اقتصادی و اجتماعی در جامعه قابل انکار نیست اما تمام ماجرا نیست. متاسفانه آیت‌ﷲ علوی بروجردی در این تحلیل و برخی دیگر از تحلیل‌های مربوط به مشکلات کشور از دسیسه‌ها و عملیات گسترده‌ی رسانه‌ای دشمن غافل هستند.در سال‌های اخیر تمرکز جدی ده‌ها و صدها شبکه ماهواره‌ای و صفحات شبکه‌های اجتماعی که با هزینه‌های گزاف پشتیبانی می‌شود بر ایجاد فاصله و شکاف بین مردم و نهاد دین و روحانیت بوده است. 🔹هر روز شاهد ادعاهای کذب این رسانه‌ها در خصوص روحانیت هستیم تا از این طریق تنفر و دشمنی با نهاد روحانیت را افزایش دهند. بروز برخی رفتارها یا اقدامات نادرست در نهادهای دینی یا حاکمیتی کافی است تا توسط جریان‌های معاند به یک پروژه بزرگ ناآرامی و اغتشاش در کشور تبدیل شود. 🔹ماجرای اخیر اغتشاشات در کشور که با اقدام غیرعمدی و غلط در برخورد با یک دختر آغاز شد عملا با ده‌ها و صدها خبر کذب و جوسازی رسانه‌های معاند به عرصه‌ی تقابل بخشی از جوانان با دین تبدیل شد. 🔹غفلت از طرح و نقش‌آفرینی جدی دشمن در تحلیل‌های مربوط به چرائی افت جایگاه روحانیت اشتباه بزرگ محاسباتی است که می‌تواند در سایر تحلیل‌ها و نظرات مسائل فرهنگی و اجتماعی و سیاسی نیز اثرگذاری نادرستی داشته باشد. 🔹البته در این بین باب بررسی‌های کارشناسی در خصوصی جایگاه فعلی روحانیت، میزان وفاداری و احترام مردم به روحانیت از دیدگاه‌های مختلف کاملا باز است و مناسب است صاحب‌نظران مطالعات دینی و اجتماعی در این خصوص ورود کرده و نظرات تخصصی خود را ارائه دهند تا مورد استفاده‌ی اساتید و علما و بزرگان حوزه قرار گیرد. ♦️در همین زمینه: 🔸روحانیت و خشونت‌های اجتماعی https://mobahesat.ir/22240 پرونده ویژه «فراز و فرود پایگاه مردمی روحانیت» https://mobahesat.ir/wp-content/uploads/2018/01/-shanzdhmyn-nskhh-mktob-mbahthat.pdf 🔻🔻🔻 @mobahesat
🔅به بهانه انتخاب اعصای هیئت رئیسه جامعه مدرسین، حرکتی نو یا ایستا 🔹روز گذشته اعضای هیئت رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با رأی اعضای این تشکل انتخاب شدند. تنها تغییر ایجاد شده در دور جدید هیئت رئیسه، جایگزینی حجت‌الاسلام والمسلمین محمودرضا جمشیدی به جای آیت‌الله ابوالقاسم وافی بود و در نتیجه ترکیب اعضای هیئت‌رئیسه بدین قرار است: حضرات آقایان حسینی بوشهری، سیداحمد خاتمی، محسن اراکی، محمود عبداللهی، محسن اراکی و محمودرضا جمشیدی. اما آیا شاهد تحرک و تحولاتی در برنامه‌ها و اقدامات این نهاد خواهیم بود؟ 🔹براساس روال چند دهه اخیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هر سه یا چهارسال اقدام به انتخاب چند عضو جدید می‌نمود. چرا که هر ساله تعدادی از اعضای جامعه مدرسین دارفانی را وداع گفته یا بخاطر کهولت سن امکان همراهی تاثیرگزار با آن را پیدا نمی‌کنند. انتخاب اعضای جدید یکی از اصلی‌ترین راه‌های پویائی و رشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم محسوب می‌شود. 🔹اما از آخرین مرحله انتخاب اعضای جدید که در سال 1392 صورت گرفت ده سال می‌گذرد و در این مدت علاوه بر فوت چندتن از اعضا، برخی دیگر نیز بخاطر شرایط جسمانی امکان همراهی با این نهاد را ندارند. از سوی دیگر پیش از زمان رحلت آیت‌الله محمد یزدی، آیت‌الله حسینی بوشهری معاون حوزه و روحانیت جامعه مدرسین بودند که وظیفه ارتباط با حوزه‌های علمیه و نهاد روحانیت برعهده این معاونت است. پس از انتصاب آیت‌الله حسینی بوشهری به ریاست جامعه مدرسین هنوز این معاونت تعیین تکلیف نشده است. 🔹به نظر می‌رسد تغییر حتی یک عضو در بین اعضای هیئت‌رئیسه، بهانه‌ی خوبی برای آغاز برخی اقدامات لازم از جمله جذب و انتخاب اعضای جدید باشد. چه آنکه بدنه‌ی حوزوی از جمله اساتید و طلاب جوان سوالات جدی پیرامون برنامه‌ها و عملکرد این نهاد مهم حوزوی دارند. 🔻🔻🔻 @mobahesat
هدایت شده از تاریخ حوزه طهران
▪️آرمان فیضیه▪️ ◼️شصتمین سالگرد حادثه خونین فیضیه در روز شهادت امام صادق علیه السلام در سال ۱۳۴۲ 🔸بازخوانی حادثه خونین فیضیه با حضور استاد برجسته حوزه و دانشگاه🔸 🔺آیه الله دین پرور 🔺حجه الاسلام والمسلمین ابوالحسنی منذر (دبیر علمی) 🔺حجه الاسلام والمسلمین رحیمی صادق 🔺دکتر محمد حسن رجبی دوانی 🔺دکتر موسی حقانی 🔺استاد قاسم تبریزی 🕓زمان: یکشنبه ۲٫۲۴ از ساعت ۱۶_۱۹ 🔴مکان: حوزه علمیه مروی، نمایشگاه گفتمان انقلاب اسلامی 🔸این جلسه به صورت برخط از طریق بارکد زیر قابل مشاهده است https://www.aparat.com/fostaat.ir/live 🔹جهت استفاده از پارکینگ مشخصات خود را به شماره +98 912 043 7431 پیامک کنید 🕌 https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
▫️نویسنده کتاب «مکتب در امتداد هدایت»: ادعای آقای مدرسی طباطبایی داستان است 🎤گفت‌وگو:محمدجواد حسین‌زاده 🔸اواخر سال 1401 از کتابی با عنوان «مکتب در امتداد هدایت» رونمایی شد. این کتاب که با مقدمه آیت‌ الله سید علی میلانی روانه بازار نشر شد، در نقد کتاب حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر سید حسین مدرسی طباطبایی با عنوان «مکتب در فرایند تکامل» نوشته شده است، کتابی که سال‌ها پیش متن انگلیسی آن به فارسی ترجمه شده، چندین جلسه نقد برای آن برگزار و مطالبی نیز در نقد آن نوشته شده بود. آنچه کتاب «مکتب در امتداد هدایت» را به عنوان نقد مفصل کتاب پیش گفته بر سر زبان‌ها انداخت، حرف‌ها و حواشی مطرح شده در مراسم رونمایی از کتاب و مقدمه آیت‌الله میلانی است. آقای مدرسی طباطبایی پس از مطالعه مقدمه نکاتی را در قالب نامه برای آقای جعفریان می‌نویسد. در کنار مقدمه خواندی کتاب تازه منتشر شده و پاسخ خواندی آقای مدرسی به آن، جای گفت‌وگو با نویسنده کتاب «مکتب در امتداد هدایت» در رسانه‌ها خالی بود، بویژه آنکه واکنشی آشکار به نامه اخیر آقای مدرسی طباطبایی در رسانه وجود نداشت. از این رو، وبگاه مباحثاث به سراغ حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر غلامحسن محرمی نویسنده کتاب رفت تا درباره انگیزه نوشتن کتاب و برخی حواشی آن، نظر وی را جویا شود. 🔹حوزه‌ی خواهران این کتاب را به من دادند. من یک نوشته‌ی ناقابلی داشتم و آن‌ها در آنجا به عنوان کتاب درسی چاپ کرده بودند. این کتاب را هم دادند ببینیم که چگونه است و این کتاب هم کمک‌درسی باشد. آن زمان فتوکپی این کتاب را به من دادند.گفتم که این کتابی است که نگارش آن به نگارش علمای حوزوی شیعه شبیه نیست و بیشتر به نگارش‌های غربی‌ها شبیه است. 🔹آقای مدرسی طباطبایی اصلا در این کتاب، با روش کلامی سخن نگفته است، ایشان تاریخی می‌گوید. کسانی هم که کلامی حرف می‌زنند و کلامی جواب می‌دهند، او این‌ها را جواب خودش تلقی نمی‌کند. او می‌گوید که این‌ها جواب من نیست، من یک چیز تاریخی گفتم. منظور او این است که شما با ادله‌ی کلامی دارید در یک موضوعی استدلال می‌کنید و می‌گویید که باید این‌طوری باشد ولی من می‌گویم یک واقعیتی در گذشته وجود داشته است و من آن واقعیت را منعکس کردم. 🔹ادعای آقای مدرسی یک داستان است، اما آیا توانسته این داستان را تاریخ کند؟ نه، این داستان تاریخی نشده است، او فقط چینش کرده است. اما آن مستنداتی که ایشان از آن مستندات استفاده کرده است، آن مستندات چنین دلالتی ندارد. از لحاظ تاریخی مستندات آقای مدرسی دلالتی بر مدعای ایشان ندارد. 🔹این مسئله در نظر من نیست که ایشان یک فهمی از تشیع داشته باشد و فهم خودش را بگوید و من هم یک فهمی داشته باشم و فهم خودم را بگویم، من خودم را در این حد نمی‌دانم. من فهم علمای شیعه از زمان ائمه‌ی شیعه تا کنون را می‌گویم که فهم ما از شیعه این است و ما آن شیعه را می‌گوییم. نه این‌که فهم منِ محرمی در مقابل آقای مدرسی طباطبایی این است. من چکاره هستم که چنین فهمی داشته باشم؟ ما می‌گوییم: آقای مدرسی! شما که بالأخره این مدل تشیع را ارائه می‌دهید، این چیزی نیست که در طول قرون و اعصار و در 1400 سال، شیعیان چنین تشیعی را فهمیده باشند، این فقط فهم مخالفین ما از شیعه است. 🔹آقای مدرسی آدم فاضل و باسواد و آدم عالم و دانشمندی بوده است و خیلی از قمی‌ها هم ایشان را به عالمی و دانشمندی قبول دارند و همان زمانی هم که در قم بوده، همین روحیه را داشته است. شاید بعضی از افکار او خبر ندارند و او بعدا به این نتایج و این افکار رسیده است. شاید بتوان این توجیهات را در مورد ایشان گفت. من در این مورد که می‌فرمایید استقبال می‌کنند خیلی اطلاع ندارم، ولی خط فکر آقای مدرسی در بین تعدادی از قمی‌ها در سطح پایین وجود دارد، یعنی در سطح شاگردان؛ نه این‌که در سطح بالا و بزرگان باشد. در حد اساتید و بیشتر کسانی که در دانشگاه درس خوانده‌اند وجود دارد. 🔴 مشاهده متن کامل گفت‌وگو: https://mobahesat.ir/24062 🔻🔻🔻 @mobahesat
هدایت شده از موسسه کلامنا
💠همزمان با ایام نورانی ولادت شمس الشموس امام علی بن موسی الرضا (علیه آلاف التحیه و السلام) ⏺ آیین رونمایی از مجموعه آثار و تکریم تلاش علمی علامه محقق استاد سیدعلی شهرستانی ➕با حضورحضرات آیات ، اساتید معظم: 🔻حضرت آیت الله سیدجعفر سیدان 🔻حضرت آیت الله نجم الدین طبسی 🔻دکتر محمدتقی سبحانی 🔻استاد محمدحسن ربانی بیرجندی 🔻 دکتر مجید معارف 🗓زمان : پنجشنبه ۱۱ خردادماه ساعت ۸.۳۰ صبح 📍مکان: سالن شیخ طبرسی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی 〰️〰️〰️〰️ موسسه علمی پژوهشی کلامنا •┈┈•••▪️▪️•••┈┈• ╔═🔻🔻════╗ @kalamona_ir ╚════🔺🔺═╝ 📍عضویت در کانال ⬇️⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/875036747Cda3814bf91
🔔 مراسم تکریم و بزرگداشت رهبر کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه) «از طرف مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)» 👤 سخنران: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رفیعی 👤 مداح: حاج عباس حیدرزاده 🕌 مکان: حرم مطهر حضرت معصومه (سلام الله علیها) ، شبستان امام خمینی (رحمة الله علیه) ⏰ زمان: ١٣ خرداد ١۴٠١، بعد از نماز مغرب و عشاء
هدایت شده از مباحثات
⚡ جمهوری اسلامی؛ امام خمینی و شارحانش ✏ دکتر عبدالوهاب فراتی 🔹 مفهوم جمهوری در آراء امام خمینی، نخستین بار در ۲۲ مهر ماه ۱۳۵۷ به هنگام ورود به پاریس مطرح شد. وی در پاسخ به این پرسش که «عمل شما داراي چه جهتي است و چه رژيمي را مي‌خواهيد جانشين رژيم شاه كنيد؟»، جمهوري اسلامي را به عنوان الگوي نظام سياسي آينده معرفي كرد. امام خمینی در تبیین مراد خویش از جمهوری اسلامی به صراحت تأکید کرد: «جمهوري اسلامي به همان معنا كه در هر جا جمهوري است، جمهوري اسلامي، جمهوري است مثل ساير جمهوري‌ها.» 🔹 در یک سو می‌توان از جریانی سخن گفت که واضعین آن یعنی آیت‌ﷲ منتظری و قبل از او آیت‌ﷲ صالحی نجف آبادی در راستای حل تعارضات برآمده میان جمهوریت و اسلامیت، تلاش کردند تا با طرح نظریه ولایت [انشائی] انتخابی فقیه، تعبیری سازگار از ولایت با جمهوریت ارائه و از غلتیدن آن به سمت دولتی غیر دموکراتیک جلوگیری به عمل آورند. از نظر آنها، ولایت به معنی حکومت، عقد و قراردادی طرفینی است که می‌تواند به شرایط ضمن عقد نظیر قانون اساسی مقید شود. 🔹 در آن سو، جریان دیگری به رهبری آیت‌ﷲ مصباح یزدی می‌کوشند با متشابه و عرضی خواندن جمهوریت، هم‌نهادی آن با اسلام را حذف و بر جنبه ولایی آن تأکید بیشتری بنمایند. این دو قرائت که به زعم صاحبانشان قرائتی هم‌دلانه از نظریه سیاسی امام خمینی به حساب می‌آیند، مهم‌ترین و در عین حال متقابل‌ترین تفسیر از میان تفاسیر موجود به حساب می‌آیند که البته تفسیرهای میانه‌تری از نظریه سیاسی امام خمینی نیز وجود دارد و در آراء متفکرینی همانند آیت ‌ﷲ محمد هادی معرفت (۱۳۰۹_۱۳۸۶ ش) بازتاب یافته است. وی می‌کوشد با تمایز نهادن بین دو گونه تعیین ولی امر از سوی شارع مقدس، یعنی: ۱) تعیین بالتنصیص و ۲) تعیین بالتوصیف، انتخاب ولی فقیه را از نوع دوم دانسته و بر نقش مردم در تعیین فرد اصلح تأکید کند. از آن زمان تا کنون، نظریه ولایت فقیه، بحث‌های گسترده‌ای در میان روحانیت برانگیخت و خود عاملی در طیف‌بندی آنان گردید. 🔹 گذشته از مجادلات نظری که بین شاگردان امام خمینی در باب حکومت دینی و نحوه هم‌نهادی آن با مفاهیم مدرن در گرفت، گروهی از مجتهدان سنتی که دل درگرو امر سیاست و حکومت نداشتند دوران با انزوایی را تجربه کردند. آنان با تقیید ولایت فقیهان بر امور حسبیه و یا امور سیاسی را از باب واجبات کفایی و نه امور حسبه دانستن (همانند آنچه آیت‌ﷲ سیدیوسف مدنی تبریزی در کتاب الإرشاد إلی ولایة الفقیه معتقد است) ادله و دلالت حامیان ولایت سیاسی فقیهان را تام ندانستند، حتی آیت‌ﷲ صدیقین اصفهانی، اثبات ولایت فقیه بر امور حسبیه از باب قدر متقین را نپذیرفت و بدین گونه، مفروض همه مجتهدان در مباحثات ولایت فقیه را زیر سؤال برد. البته مجتهدان سنتی مثل آیت‌ﷲ شریعتمداری بودند که بیشتر به اجرای مواد معطل‌مانده قانون اساسی مشروطیت می‌اندیشیدند تا تغییر حکومت، اما در آخر به این نتیجه رسیدند که باید نظام عادلانه اسلامی را جایگزین سلطنت مطلقه کرد. ولی هیچ‌گاه در ابعاد این نظام سخن نگفتند. آیت‌ﷲ گلپایگانی نیز به تبع آیت‌اله بروجردی فقها را حکام منصوب از ناحیه امامان معصوم در عصر غیبت می‌دانست، نظام اسلامی تحت نظارت فقیه را پذیرفت اما تأکید کرد که فقیه نمی‌تواند از چهارچوب احکام شرعیه تخطی کند. 🔹 بعدها نیز به‌ویژه پس از رحلت آن فقید، مراجع سنتی اقتدار در حوزه را باز ستاندند و با نپرداختن تعمدی و آگاهانه حوزه به پاره‌ای از مسائل اجتماعی از جمله حدود و اختیارات ولی فقیه، و حساس شدن به پاره‌ای از مناسک شیعی، که معمولا امام آنها را به دلیل حساسیت‌های عصر جدید به خطوط قرمز نظام مبدل ساخته بود، مثل عید الزهراء، حوزه علمیه قم را بر مدار دغدغه‌های خود چرخاندند و بدین گونه بر جدایی سیاست از الهیات صحه نهادند. 🔹 با این همه، عده‌ای همانند اعضای فرهنگستان علوم اسلامی نیز در درون حوزه از ایده‌های نخستین امام خمینی فراتر رفته و معتقد به تداوم گستاخی انقلاب در حوزه‌های معرفتی بشر شدند. از نظر آنها انقلاب اسلامی، رخدادی سیاسی بود که در فرآیند آن، تنها نظامی سرنگون و دولت بدیلی به قدرت رسید. در حالی‌ که برای مواجهه تمام عیار با دنیای جدید، نیاز به انقلابی دیگر در کلیه عرصه‌های فکری و عملی هستیم تا تمدن اسلامی سر برآورد. متن کامل مقاله http://mobahesat.ir/2289 🔻🔻🔻 @mobahesat