eitaa logo
مباحثات
1.7هزار دنبال‌کننده
209 عکس
99 ویدیو
2 فایل
@ahmadnajmi ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از حسام
⚡️دکتر محمدهادی فلاح‌زاده: برخی دست‌اندرکاران دچار خطای شناختی شده‌اند/برای حوز‌ه‌های جمع‌گرایی جامعه برنامه‌ریزی نکردیم 🔸متن ذیل گزارشی از سخنان دکتر محمدهادی فلاح‌زاده استاد دانشگاه در تحلیل وقایع اخیر است که در موسسه آموزش عالي طلوع مهر قم ارائه شده است: 🔹در حادثه‌ای که این ایام اتفاق افتاد یک بحث «چیستی قضیه» است و یک «تحلیل» آن و یکی هم «عوامل داخلی و بیرونی و اهداف عوامل بیرونی» و «روش» است. اگر این موارد را با هم مورد مداقه قرار ندهیم، به خطا رفته‌ایم. برخی به صورت کلی این مسائل را به عوامل بیرونی منتسب می‌کنند، بعضی‌ هم کلا به عوامل داخلی منتصب می‌کنند، بعضی هم یکی ازعوامل، یعنی عامل بیرونی یا عامل داخلی را قوی‌تر می‌بینند. بنده ضمن این‌که تحلیل راجع به عوامل داخلی را بیان خواهم کرد معتقدم که در این قضیه عامل بیرونی شتاب دهنده و توسعه دهنده بود و به شدت خشونت‌گرا. ضمن این‌که نباید نسبت به عوامل داخلی یا بسترهای داخلی غافل بود. 🔹در سال 96 و 97 و 98، اعتراضات عمدتا متوجه کارکرد نظام بود، یا مربوط به بخش‌هایی از نظام بود. ولی در حادثه‌ی اخیر شعارها و رفتارها متوجه ارزش‌ها و باورهای نظام و در نهایت هم کلیت نظام بود. در حادثه‌ی سال 98 تعرض کمتر متوجه ارزش‌ها و باورها بود ولی آنچه که در حادثه‌ی اخیر اتفاق افتاد بیشتر متوجه ارزش‌ها، باورها و کلیت نظام بود. 🔹در حادثه‌ی سال 98 تخریب‌ها بیشتر متوجه اموال عمومی بود، ولی در حادثه‌ی اخیر تخریب‌ها بیشتر متوجه اموال دولتی و خصولتی به ویژه نمادهای ارزش‌مدارانه‌ی بر اساس ارزش‌های جامعه‌ی ایرانی و نظام اسلامی بود.در سال 96 و 98 سنین زیر 18 سال داشتیم، نه این‌که نداشتیم، ولی امسال سنین زیر 18 بیشتر بود . 🔹آیا آنچه که در جامعه اتفاق افتاده یک‌سری «تمایزگرائی گفتمانی» است. وقتی با جوانان صحبت می‌کنید، می‌بینید که بعضی از آن‌ها می‌گویند که ما را درک نمی‌کنید، یا پدر و مادرها جوانان را درک نمی‌کنند، می‌گویند اصلا ما نمی‌فهمیم که شما چه می‌گویید و شما هم نمی‌فهمید ما چه می گوئیم. پس آیا تمایزگرای گفتمانی،اتفاق افتاده که کسانی که مثل ما نمی‌اندیشند آیا این‌ها یک نسل جدید هستند و در این اجتماعاتی که اتفاق افتاد، آیا اینها بخشی از جامعه هستند که ناراضیان اجتماعی‌اند. طبیعی است که از ابتدای پیروزی انقلاب، ارتباط اجتماعی جمهوری اسلامی با جامعه تفاوت چندانی نکرده است. یعنی به نوعی نوع مواجهه‌ی اجتماعی ما با جامعه از ابتدای پیروزی انقلاب تقریبا یک نوع مواجهه بوده است و نتوانسته است یک نوگرایی ارتباطی پیدا کند به مرور زمان به علل مختلف یک نارضایتی انباشته را در جامعه داریم. 🔹من معتقدم نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که نارضایتی اجتماعی بالا است ولی آیا این ناراضیان اجتماعی برانداز هستند؟ به اعتقاد بنده خیر. این نتیجه بر اساس داده‌هایی است که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد. آیا آن کنشگران ضددین، ناراضی معترض یا بخشی از این ناراضیان اجتماعی که در این کنشگری اعتراضی حضور پیدا نکرده‌اند، یا تمام آن بخشی که حضور پیدا کرده‌اند، برانداز هستند؟ بنده معتقدم که آن‌ها را هم می‌توان تفکیک کرد و داده‌ها این را نشان می‌دهد که بخشی از این‌ها نارضایتی‌شان را به شکل اعتراضی بیان می‌کنند و این حس در آن‌ها هست که از این طریق می‌توانند صدای خود را به مسئولین برسانند وتغییری در رویه‌ها و سیاست‌ها ایجاد کنند و این‌ها اصلا کنشگر برانداز نیستند. 🔹برخی دست‌اندرکاران در این حوزه اولا دچار خطای شناختی شده اند. چطور دچار خطای شناختی شد؟ از منظر حوزه‌ی علوم اجتماعی، بعضی از موضوعات وقتی به هم پیوند می‌خورد می‌تواند در جامعه اثربخش باشد. این حادثه که اتفاق افتاد، مسئله‌ی جنسیت، قومیت و مذهب، هر را داراست، یعنی زن بود، کُرد بود و سنّی هم بود. کسانی که به عنوان کنشگر عرصه‌ی اجتماعی چه در داخل و چه در بیرون فعال هستند توانستند روی این عرصه سرمایه‌گذاری کنند. 🔹ما وقتی درسایر حوز‌ه‌های جمع‌گرایی برنامه‌ریزی نکردیم، دیگران برای ما برنامه‌ریزی کردند. در فضای مجازی ما صرفا سیستم شاد را برای دانش‌آموزان تعبیه کردیم. آیا در فضای مجازی، در حوزه‌ی تبلیغ دینی، در حوزه‌ی تفریحات سالم و غیر ذلک مدیریت و برنامه‌ریزی کردیم؟ نکردیم. این‌که می‌گویم فقط هم مربوط به حکومت نیست. وظیفه آحاد جامعه است. 🔸مشاهده متن کامل گزارش: https://mobahesat.ir/23958 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡️رحلت فقیه صادق به مناسبت رحلت آیت‌الله سیدصادق روحانی 🔹آيت ﷲ العظمى آقاى سيد محمد صادق حسينى روحانى درمحرم الحرام سال ۱۳۴۵ هـ.ق(۱۳۰۵ هـ.ش) در شهر قم و در خاندانى ‏حسينى تبار، با پيشينه اى از علم و تقوى و فضيلت ديده به جهان گشود.والدشان مرحوم حضرت آيت ﷲ آقاى حاج ميرزا محمود روحانى (قدس ‏سره) بود که با تلاش، كوشش و پايمردی هاى ايشان، حضرت آيت ﷲ العظمى حاج شيخ‏ عبدالكريم حايری به قم آمدند و تدريس علوم حوزوى را شروع كردند. 🔹حضرت آيت ﷲ سیدصادق روحانی دروس پايه ادبيات عرب را در قم نزد پدر بزرگوارشان فرا گرفتند. سپس در سال ۱۳۵۵ (هـ.ق) در سن ۱۰ سالگى به همراه برادر بزرگترشان عازم نجف شدند. به دليل هوش ‏و استعداد فوق العاده و حيرت برانگيزشان دوره چند ساله دروس «سطح» را در مدت يك سال به اتمام رساندند و به امتحان و توصيه آيت ﷲ العظمى خويى در سن ۱۱ سالگى وارد درس خارج فقه و اصول شدند. ورود يك نوجوان ۱۱ ساله به درس خارج فقه و اصول، آن هم همدوش طلاب با سابقه و بزرگسال حوزه علميه كهنِ نجف، براى همگان حيرت آور و شوق آفرين بود. 🔹فقه الصادق؛ (به زبان عربى): دايرة المعارف كامل فقه تشيع. اين كتاب عظيم و بزرگ كه به عنوان يك منبع مرجع شناخته شده است در ۲۶ جلد بارها در داخل و خارج كشور به چاپ رسيده است. چاپ جديد آن هم اكنون در ۴۱ جلد (با ذكر منابع و مصادر) منتشر شده است.يكى از امتيازات اين مجموعه فقهى آن است كه طلاب و محققين را از مراجعه به كتب فقهى جهت اطلاع از آراى ديگر فقيهان بى نياز مى‏ كند؛ چه آنان كه در قرن ‏هاى گذشته مى ‏زيسته‏ اند و چه آن دسته از فقيهان معاصر مانند آيت ‏ﷲ خوئى، ميرزاى نائينى، محقق اصفهانى و آيت ‏ﷲ حكيم كه پيش از نگارش اين مجموعه آراى فقهى خود را عرضه كرده ‏اند و حتى فراتر از اين، آراى آن دسته از فقيهانى را گرد آورده است كه مراجعه به آثارشان چندان رواج ندارد؛ مانند برخى از آراى آيت ‏ﷲ كاظم شيرازى و آيت ‏ﷲ عبد الكريم حائرى. 🔹آیت‌ﷲ سیدصادق روحانی همواره به مسائل اجتماعی و سیاسی روز اهمیت فراوانی قائل بودند و در دوران پهلوی به عنوان بک عالم مبارز شناخته می‌شدند. از ایشان ده‌ها اعلامیه در محکومیت اقدامات حکومت پهلوی منتشر شده است.وی همچنین در سالهای نخست انقلاب فعالیت جدی در تبیین مسائل فقه حکومتی داشت. 🔹او به مسائل سیاسی جهان اسلام نیز توجه ویژه‌ای داشت. موضوع فلسطین از جمله این مسائل بود. او در مصاحبه‌ای با یکی از روزنامه‌ای عربی گفت:«مساله فلسطین، مساله تمام مسلمانان است، و ما همیشه از آن دفاع کرده ‌ایم.مسلمانان می ‌بایست با قدرت، سرزمین فلسطین را به صاحبان حقیقی آن، بازگردانند. من از همین جا، مسلمانان را به اتحاد با یکدیگر فرا می ‌خوانم و از آنان می‌ خواهم به ریسمان الهی چنگ زنند و پراکنده نشوند » 🔹یکی از نکات مهم و البته همچنان مبهم در زندگی این عالم وارسته حصر خانگی ایشان در دهه ۶۰ شمسی بود. آیت‌ﷲ سید محمدصادق روحانی در آذر ماه ۱۳۶۴ در جلسهٔ درسش دو نوبت به نحوهٔ تعیین آیت‌ﷲ حسینعلی منتظری به‌عنوان قائم مقام رهبری توسط مجلس خبرگان رهبری اعتراض کرد، و متعاقب آن ۱۵ سال در حبس خانگی در قم به سر برد.اما آیت‌ﷲ حسینعلی منتظری در کتاب خاطراتش که در سال ۱۳۷۹ منتشر شده نوشته که اولاً تعطیل درس و حصر آقای روحانی بدون اطلاع وی بوده، ثانیاً او بلافاصله به آیت‌ﷲ محمد محمدی ری‌شهری وزیر اطلاعات اعتراض و صریحاً مخالفت خود را با حصر روحانی اعلام کرده، از حق اظهار نظر او دفاع نموده‌است. 🔹روایت یکی از مقامات امنیتی بدین شرح است:«پس از علنی‌شدن نظر خبرگان درباره قائم‌مقامی آقای منتظری، آقای سیدصادق روحانی قبل از درسش یک سخنرانی کرد و علیه این مساله موضع گرفت. شما می‌دانید که تقریبا بیوت تمام مراجع سنتی از ماجرای تقریظ آقای منتظری بر کتاب شهیدِ‌جاوید و بعدتر شهادت آقای شمس‌آبادی توسط سیدمهدی هاشمی؛ حساسیت های خاصی نسبت به آقای منتظری داشتند و اصطلاحا دلشان با او صاف نشده بود. چه مراجع، چه فضلا و مدرسین نمی‌توانستند او را بپذیرند، ولی همه ملتزم به سکوت بودند. در این فضا، مساله قائم‌مقامی آقای منتظری هم برای این طیف سنگین می‌آمد. اما اولین و شاید تنها کسی که رسما خط را شکست و مخالفت علنی‌اش را اعلام کرد، سید صادق روحانی بود و چون بر مخالفتش اصرار داشت و حاضر به تصحیح علنی آن نبود، تصمیم بر این شد که محدودیتهایی بر او اعمال شود. این برخورد آن موقع خیلی صدا کرد. » 🔸مشاهده متن کامل گزارش: https://mobahesat.ir/23969 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡️اختصاصی مباحثات پیکر مرحوم آیت‌الله سیدصادق روحانی در بالاسر حرم مطهر دفن خواهد شد 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡️همزمان با هفتمین روز رحلت مرحوم آیت‌الله سیدصادق روحانی، مُهر ایشان شکسته شد در همین زمینه:  درنگی در سنت بیوت پس از رحلت مراجع تقلید 🔹راز مُهرهای شکسته http://mobahesat.ir/12781 🔻🔻🔻 @mobahesat
🔅داستان مجدد «شارلی اِبدو» و تکرار مکررات! 🔸در روزهای اخیر توهین نشریه «شارلی اِبدو» به رهبر معظم انقلاب - در قالب فراخوان وانتشار کاریکاتورهایی - مجددا خبرساز شد. این توهین در ادامه‌ی روند ظاهرا آزادگرایانه! این نشریه معرفی می‌شود. روندی که به خود اجازه می‌دهد حتی به مقدسات میلیاردها انسان یعنی پیامبر مکرم اسلام و حضرت مسیح توهین نماید. با انتشار خبر توهین اخیر، برخی از محافل دینی و حوزوی با صدور بیانیه‌های مختلفی این هتاکی را محکوم کردند. نهادهای رسمی مانند وزارت امورخارجه نیز طبق روال روابط بین‌الملل، سفیر فرانسه را احضار و مراتب اعتراض خود را ابلاغ کردند. اما شاید زمان آن رسیده‌است که در نگاهی آسیب‌شناسانه به روش و روند واکنش‌ها نسبت به چنین رخدادهای بین‌المللی بپردازیم و این سوال را مطرح کنیم که واکنش‌های صورت گرفته چه میزان تاثیرگذار است. 🔹مهمترین نکته قابل توجه آن است که گروه هدف اصلی برای هرگونه واکنشی «کشورهای خارجی» هستند. اگرچه ممکن است سطح واکنش‌های صورت گرفته در فضای داخلی – بیانیه‌های حوزه‌ها وشخصیت‌ها- توسط سفارت‌ هر کشوری مورد ارزیابی و انعکاس به کشورهای متبوع قرار گیرد اما آنچه که می تواند در سطح افکار بین‌الملل تاثیرگذار باشد یک حرکت قوی و حساب‌شده دیپپلماتیک و رسانه‌ای است. اما سوگمندانه باید گفت در هر دو جهت اخیر کشور ما در فقر جدی قرار دارد. 🔹رسانه‌های برون مرزی جمهوری اسلامی ایران بخاطر عدم درک صحیح مدیران در نازل‌ترین حد اثرگذاری هستند. صفحات اجتماعی شبکه‌ی «العالم» نمونه‌ی بارز این بحران است. تا زمانی که قدرت رسانه‌ای و دیپلماتیک وجود نداشته باشد نهایتا باید به بازنشر بیانیه‌ها در خبرگزاری‌ها و رسانه‌های داخلی بسنده کرد! 🔹برای هرگونه واکنش جامع و اثرگذار نیازمند اتاق فکر در تولید محتوا و روش‌های مواجهه هستیم. برای نمونه در برخی از بیانیه‌های صادر شده در خصوص توهین اخیر آمده است« چنانچه دولت فرانسه این اشتباه را جبران و عذرخواهی نکند عواقب آن به گردن این دولت است». طبیعتا تنظیم‌کنندگان این محتوا اطلاع صحیحی از تاریخچه و زمینه‌های شکل‌گیری توهین اخیر ندارند. دولت فرانسه یکی از مراکز فعالیت منافقین و گروه‌های تروریستی بوده و از آن بالاتر این دولت و مجله‌ی «شارلی اِبدو» هیچ‌گاه بخاطر توهین‌های قبلی به مقدسات میلیاردها انسان عذرخواهی نکرده‌است. نکته‌ی بعدی آنکه افکار عمومی داخل کشوراساسا خاطره‌ی خوبی از وعده‌های داده شده نسبت به «برخورد قاطع» با ترورهای دشمن در داخل کشورهم ندارند. 🔹جا دارد نهادهای تصمیم‌گیر فرهنگی و رسانه‌ای که دارای تنوع ساختار و فعالیت نیز هستند تجربه‌ی مواجهه‌ی اخیر را بهانه قرار داده و واکنش‌های چهار دهه‌ی اخیر به چنین چالش‌های بین‌المللی را بررسی نمایند. در نتیجه‌ی این بررسی‌ها قطعا میزان اثرگذاری واکنش‌ها از جمله روش کاملا سطحی و تکراری بیانیه‌ها مشخص خواهد شد و امیدواریم برنامه‌ریزی و راهکار جدیدی برای چنین وقایعی یافته شود. 🔹مواردی که بیان شد آسیب‌شناسی نسبت به روش‌های مواجهه با چالش‌های پیش آمده است. طبیعتا یکی این آسیبها شامل اکتفا نمودن به صدور بیانیه و احساس تاثیرگذاری آن در سطح بین‌المللی است و نافی لزوم واکنش‌های لازم از سوی عالی‌ترین سطوح حوزه‌های علمیه یعنی مراجمع معظم تقلید، نهادهای حوزوی و سایر سطوح جامعه نیست. 🔻🔻🔻🔻 @mobahesat
🔅انتخابات مجمع نمایندگان طلاب یا پیام‌های عبرت‌آموز 🔹روز چهارشنبه و پنج‌شنبه پیش رو انتخابات نهمین دوره مجمع نمایندگان طلاب برگزار خواهد شد.شواهد نشان می‌دهد که متاسفانه استقبال سردی از این انتخابات شده‌است. کاهش قابل توجه کاندیداهای ثبت‌نامی که در برخی از حوزه‌های انتخاباتی حتی کمتر از میزان نماینده مورد نیاز است پیام مهمی را با خود دارد. 🔹مجمع نمایندگان در دور نخست به عنوان یکی از بازوهای مهم تصمیم‌گیری حوزه علمیه قم تلقی می‌شد. در دیدارهای مکرر نمایندگان طلاب با رهبر معظم انقلاب ایشان بر نقش فعال این مجمع تاکید داشتند و به عنوان یکی از امیدهای ایشان در حوزه می‌توان نام برد. اما متاسفانه در یک دهه اخیر به دلایل گوناگونی - که باید پیش از بررسی و آسیب‌شناسی می‌شد- نقش این مجمع هر روز کم‌رنگ‌تر از گذشته شد. پیش از این مباحثات به بهانه‌های مختلفی به بررسی نقش این مجمع وارائه برخی راه‌کارهای تحولی مجمع نمایندگان طلاب پرداخته بود. 🔹امیدواریم انتخابات پیش رو با استقبال طلاب برگزار شود اما چنانچه این امر محقق نشد قطعا باید متولیان عالی حوزه و همچنین مدیران مجمع نمایندگان طلاب ابتدا پیام این استقبال سرد را دریافته و به جای دخیل دانستن عوامل بیرونی! به آسیب‌شناسی عملکرد خود یپردازند. 🔸 مشاهده مطالب پیشین مباحثات درباره مجمع نمایندگان طلاب: ♻به مناسبت برگزاری انتخابات مجمع نمایندگان طلاب دموکراسی در حوزه با نقش‌آفرینی طلاب و اساتید • پنج‌شنبه، ۲۴ بهمن ۱۳۹۲ https://mobahesat.ir/2329 /////////////// ♻به بهانه برگزاری انتخابات هفتمین دوره مجمع نمایندگان طلاب؛ نگاهی به مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه • شنبه، ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ https://mobahesat.ir2341 ///////////// ♻به‌مناسبت انتخابات مجمع نمایندگان طلاب مجلس بی‌اختیار • شنبه، ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ https://mobahesat.ir/15909 ////////////// ♻مجمع نمانیدگان طلاب در پیچ ‌وخم تحول • چهارشنبه، ۹ تیر ۱۴۰۰ https://mobahesat.ir/23425 /////////////// ♻مجمع نمایندگان طلاب، از انتخابات الکترونیک تا لزوم تحول در منتخبین • چهارشنبه، ۲۱ مهر ۱۴۰۰ https://mobahesat.ir/23525 🔻🔻🔻 @mobahesat
🔅رادیکالیسم اسلامی در ایران معاصر، شهید نواب صفوی و جمعیت فدائیان اسلام 🔹به مناسبت ساگرد شهادت 🖊دکتر عبدالوهاب فراتی مبارزات نواب صفوی و فدائبان اسلام، فصل قابل توجهی از فرآیند مبارزات ملت مسلمان ایران برای پایه‌ریزی حکومت اسلامی بوده و بی‌تردید بخشی از تفسیرها و تأویلات نگرش اسلامی در حوزه سیاست می‌باشد. دکتر عبدالوهاب فراتی در این مقاله به دنبال آن است که پدیده رادیکالیسم اسلامی، علل و عوامل شکل‌گیری و جریان‌های مؤثر در این پدیده را مورد بحث و بررسی قرار دهد و در ادامه نیز به تبیین افکار و اندیشه‌های شهید نواب صفوی، به عنوان اولین پایه‌گذار این دیدگاه و جمعیت فدائیان اسلام بپردازد. مشاهده متن کامل مقاله: https://mobahesat.ir/23989 🔻🔻🔻 @mobahesat
🔅آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی میراث‌بان تشیع ⚡️خاطراتی از استاد رضا مختاری به مناسبت سالگرد رحلت 🔹در ابتدا یک نکته‌ی کلی عرض کنم که ایشان هر نقدی که داشتند از آنجائی که براساس تکلیف‌گرایی و شرع‌محوری و برپایه‌ی خلوص و دلسوزی بود هیچ‌کس از این انتقاد دلخور نمی‌شد و ادبیات بیان و محتوای فرمایشات ایشان هم به گونه‌ای بود که بهانه به دست دشمنان و مخالفان نمی‌داد. 🔹ایشان هیچ مانع نفسانی برای تشویق از کارهای خوب و حسنه نداشت. گاهی اوقات افراد را نمی‌شناختند و تنها با دیدن آثار خوب با صاحبان آن تماس گرفته و تشویق می‌کردند. چه بسا برخی مواضع آن فرد را هم قبول نمی‌داشتند اما برای یک اقدام خاصی که نیاز به تشویق بود تماس می‌گرفتند .این کار ایشان واقعا سرمایه بزرگی برای این افراد بود. حتی این تشکر ایشان شامل غیرشیعیان یا غیرمسلمانان می‌شدند. 🔹حدود ده سال پیش خدمتشان عرض کردیم نزدیک به سی نسخه خطی ارزشمند در اختیار یک فردی است که احتمال زیادی هست به خارج از کشور منتقل شود.ایشان از بنده و یکی از دوستان به عنوان کسب نظر تخصصی سوال فرمودند که به نظر شما آیا هزینه‌کردن و خرید این کتاب‌ها در راستای حفظ میراث تشیع است؟ بنده عرض کردم قطعا همین طوراست. بلافاصه دستور دادند مبلغ مورد نیاز که در زمان خود بسیار قابل توجه بود پرداخته شد و این آثار را خریداری کردیم و پس از تصویربرداری وقف کتابخانه آستان قدس رضوی نمودیم. انشاء‌ﷲ فهرست این سی‌نسخه در شماره‌ی جدید مجله‌ی شیعه‌شناسی منتشر خواهد شد. 🔹در خرداد سال ۱۳۹۱که زندگی‌نامه «شیخ آقابزرگ تهرانی» را منتشر کردیم ایشان در نهایت بزرگواری میزبانی مراسم رونمائی از این اثر و چند اثر تازه منتشره این موسسه را قبول کردند و مراسم رونمائی از این اثر در دفتر ایشان و با حضور مبارکشان انجام شد و برخی دیگر از اساتید مانند آیت‌ﷲ استادی هم سخنرانی کردند. خوشبختانه گزارش کامل این برنامه در شماره چهارم مجله تخصصی کتاب‌شناسی شیعه منعکس شده‌است. 🔹مورد بعدی این بود که گاهی درخواست می‌کردیم برای کتابی تقریظی بنگارند و ایشان با جان و دل این درخواست ما را اجابت می‌کردند. برای نمونه تقریظ بر کتاب « زیارت عاشورا از آغاز تا امروز» تالیف محقق ارجمند جناب آقای محمودی گلپایگانی است این کتاب حدود پانصد صفحه است و تمامی نسخ موجود درباره زیارت عاشورا را با درج تصاویر آنان بررسی نموده و به این نتیجه رسیده است که متن زیارت عاشورای فعلی صحیح است و به جز چند کلمه‌ی جزئی مانند «امام هدی» یا «مهدی» عملا تغییری نسبت به نسخه اصلی ایجاد نشده و اگر احیانا برخی نسخه‌ها به خط علما با اختلاف قابل توجه در فراز‌های زیارت عاشورا وجود دارد بخاطر رعابت تقیه بوده‌است. 🔹ایشان در تاریخ هشتم جمادی‌الآخر سال ۱۳۴۳ یعنی حدود یک‌ماه پیش از وفات‌شان است این تقریظ را نوشتند و نیازی نیست که این نکته را عرض کنیم همین نمونه نشان دهنده‌ی قوت حافظه و تسلط ایشان بر مسائل علمی و …. تا روزهای پایان عمر شریف‌شان است.رفتار یک مرجع تقلید در سن یک‌صد سالگی بدون هیچ‌گونه ملاحظات جایگاه و مقام و … واقعا برای همه‌ی اساتید و علمای فعلی درس‌آموز است و نشان‌دهنده اوج دغدغه‌ی ایشان برا حفظ دین و کیان تشیع است. 🔹از جمله توفیقات ما که جبران کوچکی برای الطاف آیت‌ﷲ‌العظمی صافی گلپایگانی بود، انتشار زندگی‌نامه‌ی خود نوشت ایشان در شماره‌ی یازده و دوازده مجله‌ی کتاب‌ شیعه و زندگی‌نامه‌ی خود گفته‌ی ایشان در شماره‌ی سیزده و چهاردهم همین مجله است.لازم می‌دانم به همه‌ی طلاب و اساتید محترم مطالعه‌ی این زندگی‌نامه‌ها را توصیه کنم که واقعا تاثیر معنوی و علمی بسیار زیادی دارد. 🔹مناسب است این نکته را عرض کنم که مرحوم آیت‌ﷲ‌العظمی صافی گلپایگانی در عین تصلب در دفاع از حریم تشیع و اهل‌بیت، طرفدار بین تقریب مذاهب و اتحاد مسلمین و طرفدار ارتباط حسنه بین کشورهای اسلامی مانند ایران و مصر و عربستان و .. برای قدرتمند شدن جامعه مسلمانان بودند و همین موضوع را بارها به مسئولان متذکر شده بودند. همین‌جا لازم است تعبیر جناب آقای مبلغی که در مراسم بزرگداشت ایشان یاداوری کنم :«مرحوم آیت‌ﷲ‌العظمی صافی گلپایگانی فقیه پیوند و تعایش بود» 🔸مشاهده متن کامل گفت‌وگو: https://mobahesat.ir/23738 🔻🔻🔻 @mobahesat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖍 نشست علمی باعنوان: "مدل حل مسئله در احکام فقهی ناسازگار با حقوق شهروندی زنان " ⚫️ برگزار کننده: گروه فقه حقوق و تکالیف شهروندی 🔴 ارائه دهنده : سرکار خانم دکتر زهرا اخوان صراف 🟢 ناقد : دکتر محمود حکمت نیا 🕒 زمان: پنجشنبه 6 بهمن ماه ۱۴٠۱ ساعت 16 الی 18 🌐لینک ورود به جلسه از طریق اسکای روم : https://www.skyroom.online/ch/asef2020/riicj علاقمندان می‌توانند برای حضور در جلسه به این آدرس مراجعه نمایند🔻 🏫 مکان: قم،خیابان شهید فاطمی(دورشهر) کوچه ۳٠ پلاک ۵۳، پژوهشگاه فقه معاصر 🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com 🆔 web site: https://riicj.com
⚡️آراء کاندیداهای ریاست نهمین دوره مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم 1. اقای رضوی تعداد رای 102 2. اقای نبوی تعداد رای 73 3. اقای گودرزی تعداد رای 9 رای 🌀 حجت الاسلام والمسلمین سید جلال رضوی مهر با رأی نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم به عنوان رئیس مجمع نمایندگان طلاب انتخاب شد. 🔻🔻🔻 @mobahesat
▫️پژوهشکده مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت ▪️با همکاری مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی برگزار می کند: 🔰افتتاحیه سلسله نشست‌های «حوزهِ انقلاب» ▫️با حضور آیت الله حسینی بوشهری حجت الاسلام و المسلمین میرمعزی 🔻به همراه گفت و گوی چندجانبه پیرامون چیستی شاخصه های حوزه انقلابی 👤حجج اسلام ایزدهی، قنواتی، موسوی ▪️با دبیری حجت الاسلام اسدپور 🗓 سه شنبه 18 بهمن ساعت 14:30 📌سالن همایش‌های مدرسه علمیه معصومیه 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
هم‌اکنون حضور پرشور مردم بویژه حوزویان و جوانان در راهپیمایی ۲۲ بهمن قم 🔻🔻🔻 @mobahesat
هم‌اکنون جلسه هفتگی بنیاد قم‌پژوهی با موضوع معرفی کتاب « تحولات فکری حوزه علمیه قم ۱۳۰۱-۱۳۵۷» 🔻🔻🔻 @mobahesat
🎤در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام وحید نجفی بررسی شد/ سازمان‌وارگی در روحانیت 🔸گفت‌وگوی ذیل با هدف جمع‌آوری دیدگاه‌های مختلف درباره پایان‌نامه‌ای با موضوع «بررسی آثار و پیامدهای سازمان‌وارگی روحانیت بر نظام آموزشی حوزه» است که با حجت‌الاسلام وحید نجفی از پژوهشگران موضوع حوزه و روحانیت است. 🔹اول قرن حاضر، طلبه‌های قم ۵۰۰ نفر بودند. یک‌کمی می‌آید جلوتر مثلاً فکر کنم در دهه ۴۰ می‌شود حدود ۲۰ هزار نفر. تا اوایل انقلاب و یکی دو سال قبل از انقلاب آمار طلبه‌ها حدود مثلاً بیست‌وپنج، شش هزار نفر است. این آمار قابل استناد هست چون تلاش کرده بودند طلبه‌ها را ذیل آموزش‌وپرورش ببرند و آنجا آمارگیری کرده بودند و به خاطر ابزارها و اهرم‌های قدرت که داشتند، توانسته بودند آمار را بگیرند والان که تا صدوچند ده هزار نفر آمار رشد یافته است. پس ما یک بستری داریم که در آن اتفاقاتی می‌افتد. یکی این است که تعداد طلبه‌ها خیلی زیاد می‌شود. 🔹یکی هم هم‌زمانی با بحث مدرنیته و پیروزی انقلاب اسلامی است. این دو تحولات بزرگی هستند که در این قرن رخ‌داده. حوزه با مسئله مدرنیته مواجه شده که می‌توانیم بگوییم تأسیس حوزه علمیه قم در پاسخ به همین مسئله بوده است. اتفاق بزرگ‌تر و اتفاق دوم، پیروزی انقلاب اسلامی است. این دو تا اتفاق حوزه را وارد دوره جدیدی می‌کند. 🔹یک ضربه بزرگ دیگری هم که سازمان زد این بود که ساختار جای اراده انسانی را گرفت؛ یعنی مثلاً من می‌گفتم طلبه شدم تا هدف دینی را محقق کنم و بتوانم به جامعه فلان فایده را برسانم و این اراده اثرات زیادی داشته اما این سازمانی شدن خواسته از بالا من را کنترل و مدیریت کند، درنتیجه من یادم رفته که خودم، خودم را کنترل کنم. درنتیجه کم‌کم به‌جایی می‌رسم که اگر امتحان هم می‌دهم، تقلب می‌کنم. پایان‌نامه هم می‌نویسم، دزدی علمی می‌کنم. یادم می‌رود که اصلاً برای چه آمدم حوزه و این درس‌ها را می‌خوانم؛ یعنی آن انگیزه‌های شخصی به دلیل نوع مدیریت سازمانی یکجاهایی ذبح می‌شود. 🔹اگر روند سازمانی شدن را بنگرید درمانی بوده برای دردی که بارها تکرار شده بود و آسیب رسانده بود؛ اما چون سرعت تحولات درگذشته کم بود، این آسیب‌ها خیلی مهم نبود. کسی دردش نمی‌گرفت تا بیاید درمان کند؛ اما الآن چون سرعت تحولات بالا رفته دردشان گرفته، می‌خواهند درمان کنند؛ مثلاً بعد از آقای حائری مراجع ثلاث بودند و وقتی مرجعیت یکپارچه نیست، حوزه دچار افول جدی می‌شود. حتی آمار طلبه‌ها را هم نگاه کنید؛ کم می‌شوند. مرجعیت واحد نیست یعنی چه؟ یعنی هم تواکل هست هم موازی‌کاری هست. هر جا کار سخت می‌شود می‌گوید من که تنها مسئول نیستم آن آقای فلانی هم هست. هر جا کار آسان می‌شود همه می‌خواهند با هم باشند. 🔹ما خیلی از اشکالات را به سازمان حوزه می‌کنیم، اما گاهی این اشکال به سازمان بودن حوزه نیست، بلکه به کامل نبودن سازمان حوزه است؛ یعنی سازمان حوزه اگر کامل بشود، مشکل حل می‌شود. حوزه سازمان ندارد که این مشکل پیش‌آمده است. برخی معایب ممکن است غالبی باشد؛ یعنی مثل نظام بروکراسی‌اش و عدم درک درست از صحنه و اینکه کارمند ضعیف حاکم می‌شود و … اما باید ببینیم سازمان‌های مدرن خودشان را بازسازی نکردند؟ یعنی مدیریت در کشور ما این‌طوری فهمیده می‌شود که همه کارها دست من باشد، اما خب این دارد بازسازی می‌شود نمونه‌اش بحث مجوزهای کسب‌وکار است. قبلاً می‌گفتند من باید کامل تو را چک کنم بعد مجوز دهم، الآن دیدند کار قفل‌شده، می‌گویند تصدی‌گری نکن. بلکه در مسند سیاست‌گذاری قرار بگیر. 🔹برخی از این مباحث را در کتاب تعامل حوزه با نظام جمهور اسلامی گفته‌ام. اول از ضرورت ایجاد سازمان برای روحانیت گفتم، بعد بحث دلایل و عوامل مخالفت با سازمان فراگیر را گفتم مثل آنکه مسئولیت‌پذیری افراد کم می‌شود، هزینه‌های حفظ سازمان زیاد است و … البته سازمان ممکن است خطا بکند؛ مثلاً در پژوهش آسیب‌زده، معاونت پژوهش دیده طلبه‌ها روش پژوهش بلد نیستند، روش پژوهش یاد داده اما از آن‌طرف مقالات از محتوا تضعیف ‌شده، همه فرم را بلدند که چه جور بنویسند، اما محتوا ضعیف شده است. 🔅مشاهده متن کامل: https://mobahesat.ir/24009 🔻🔻🔻 @mobahesat
🖊مسمومیت دختران یا بی‌هوشی رسانه‌ای مسئولان؟ 🔹ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان در قم و پس از آن در برخی شهرها اگرچه بیشتر جنبه‌ی اجتماعی داشته است اما با اظهارات روز گذشته‌ی معاون وزیر بهداشت مبنی بر عمدی بودن و احتمالا انجام آن از سوی برخی محافل خاص مخالف تحصیل دانش‌آموزان دختر ابعاد عمیق‌ترامنیتی و دینی به خود گرفته‌است. 🔹اگرچه برخی رسانه‌های مختلف احتمال تعمدی بودن آن را مطرح می‌کردند اما تا روز گذشته مقامات رسمی این احتمالات را رد کرده بودند و طبیعیتا هرگونه اظهارنظر یا پرداختن به این موضوع دامن‌زدن به شایعات و نشر اکاذیب محسوب می‌شد. اما آنچه که دغدغه‌ی نگارنده بوده و هست عدم اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف مسئولان امر است که پیام آن نوعی «تحیر و بلاتکلیفی» است. از زمان اعلام نظر رسمی عمدی بودن موضوع توسط معاون وزیر بهداشت تاکنون 24 ساعت می‌گذرد و متاسفانه ازمسئولان ذی‌ربط از جمله استاندار و فرماندار و نهادهای امنیتی که شأنیت اظهارنظر و ورود به مسئله را دارند هیچ واکنشی منتشر نشده‌است. 🔹دقیقا در همین زمان هم انبوهی از تحلیل‌های دغدغه‌مندانه و در برخی موارد همراه با عناد اشخاص و رسانه‌ها را شاهد بودیم که ماحصل همه‌ی آنها عدم شفافیت و اطلاع‌رسانی دقیق از ماجراست. 🔹پرسش یا پیشنهاد درباره مسائل امنیتی از عهده نگارنده خارج است اما می‌توان این سوال و مطالبه‌ی جدی را مطرح کرد که اولا این موضوع امنیتی چرا توسط یک مقام بهداشتی برای نخستین بار باید علنی شود؟ در حالیکه اطلاع مقامات استان بویژه استاندار و .. ازموضوع قطعا دقیق‌تر از معاون وزیر است. 🔹دوم آنکه پس از اظهارات رسمی مقام وزارت بهداشت هیچ نظر سلبی و ایجابی از مقامات استان قم را مشاهده نکرده‌ایم. آیا مشاوران رسانه‌ای این مقامات برآیند این سکوت در افکار عمومی را فهم کرده و به مسئولان منعکس می‌کنند؟ آیا قضاوت افکار عمومی مبنی بر اینکه «مسئولان درصدد مخفی کردن واقعیت هستند» به اطلاع مقامات رسیده است؟ 🔹براساس آمارهای موجود انقلاب اسلامی ایران بزرگترین تحول را در آموزش و ارتقای فرهنگی دختران و بانوان ایجاد کرده‌است اما این سکوت و عدم شفافیت می‌تواند بهانه‌ای برای رسانه‌های معاند و به نوعی همراهی جمهوری اسلامی با جریان‌های سلفی و مخالف آموزش و رشد دختران قلمداد شود و ضربه‌ی بزرگی به سرمایه و دستاورد انقلاب اسلامی ایران است. 🔹امید است مراجع ذی صلاح استانی هرچه سریعتر با درک صحیح مسائل رسانه‌ای و افکار عمومی و همچنین عمل به تکلیف در قبال خانواده و جامعه فرهنگیان، اطلاع‌رسانی دقیقی در این زمینه انجام دهند. https://mobahesat.ir/24016 🔻🔻🔻 @mobahesat
مباحثات
🖊مسمومیت دختران یا بی‌هوشی رسانه‌ای مسئولان؟ 🔹ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان در قم و پس از آن در برخی
پس از گذشت ۲۴ ساعت از گفت‌وگوی معاون وزیر بهداشت که توسط روابط‌عمومی این وزارت‌خانه تنظیم و به رسانه‌ها ارسال شده بود، وی در توضیح مجددی ادعای مطرح شده تکذیب کرد این تکذیب با تاخیر همچنان بر ابهامات موضوع می‌افزاید و لازم است مسئولان استانی تدابیر لازم را اتخاذ کنند . 👇 ‌ معاون وزیر بهداشت: علت مسمومیت دانش‌آموزان قمی را نمی‌دانم 🔹معاون تحقیقات وزارت بهداشت: آنچه از من درباره علل بیرونی مسمومیت‌ها در قم و عمدی‌بودن آن‌ها نقل شده مورد تایید نیست و نقل قول دقیقی هم صورت نگرفته است. اینکه مسمومیت‌ها ناشی از کدام علت بیرونی بوده و عامدانه بوده یا خیر، اطلاعی ندارم.
🔅تاملی در نوع مواجهه حوزویان با موضوع «مسمومیت دانش‌آموزان» 🔹اسفندماه سال 1401دیگر کسی نیست که موضوع مسمومیت زنجیره‌ای دانش‌آموزان در مدارس را نشنیده باشد و حتی درباره آن اظهارنظر نکرده باشد. نزدیک به سه ماه است که اخبار مختلفی از این حوادث بویژه از شهر مقدس قم منتشر شده‌است و حتی در دهه اول اسفند برخی دیگر از سایر شهرهای کشور هم با آن درگیر شده‌اند. اگرچه در حوادث مختلف مربوط به حوزه سلامت مسمومیت‌های مقطعی امری بحرانی نبوده اما عدم اطلاع از منشأ بروز مشکل، آن را به موضوعی حساس و حتی امنیتی تبدیل کرده‌است. با توجه به اینکه شروع این حوادث و اغلب موارد وقوع آن در شهر قم بوده گمانه‌زنی‌های مختلف و حتی شایعه‌ها و گزارش‌های مغرضانه رسانه‌های خارجی را شاهد هستیم. 🔹با جدی شدن موضوع مسمومیت از اوایل اسفندماه و همچنین اظهارات برخی از مسئولان -اگرچه با تکذیب دیرهنگام – باعث شد نگاه افکار عمومی به سمت «انگیزه‌های افراطی دینی» برود. نگاهی که تنها برگرفته از حدسیات و حتی متاثر از فضای روانی ایجاد شده از سوی رسانه‌ها است، چراکه تاکنون هیچ دلیل قانع‌کننده و مستندی ارائه نشده‌است. 🔹باتوجه به مقدمه فوق و بویژه نگاه منفی ایجاد شده نسبت به «انگیزه‌های دینی»، چگونگی واکنش حوزویان به این امر بسیار مهم خواهد بود. در عین حال بیان چند نکته در این زمینه ضروری است: 1- مواجهه و واکنش سطوح مختلف حوزیان از مراجع معظم تقلید، علما و اساتید و طلاب باید مبتنی بر چند اصل مهم باشد: 🔸آرامش‌بخشی و پرهیز از ایجاد هرگونه ناامنی روانی در بین دانش‌آموزان و والدین وعموم مردم 🔸تاکید بر معیار قراردادن نظرات نهادها و مراجع ذی‌صلاح قانونی 🔸پرهیز از توجه به شایعات بویژه اخبار و گمانه‌زنی‌های رسانه‌های معاند 🔸تاکید بر تلاش بیشتر مسئولان برای کشف عاملان این حوادث در روزهای نیز اخیر مراجع معظم تقلید و علما برحسب احساس وظیفه تذکرات صریحی بیان فرمودند و از مسئولان امر خواستند که با جدیت تمام به دنبال یافتن دلایل این حوادث باشند. 2- خوشبختانه بزرگترین برنامه‌ی تبلیغی حوزه‌های علمیه تا چند روز دیگر و مصادف با ماه مبارک رمضان آغاز خواهد شد. در این ماه مبارک هزاران نفر از طلاب حوزه‌های علمیه در بین مردم حضور خواهند یافت و طبیعتا یکی از سئوالات اصلی مردم موضوع مسمومیت دختران در شهر قم است. این ایام بهترین فرصت برای بیان فضای حاکم برشهر قم و به صورت کلی نگاه دین به جایگاه بانوان و دختران و همچنین خدمات غیرقابل توصیف انقلاب اسلامی به رشد و شکوفائی دختران است. 3- باتوجه به فرصت ماه مبارک رمضان و موضوع حساسی که امسال در پیش‌روی مبلغان است، لازم است نهادهای اعزام مبلغ بویژه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم محتواهای دربرگیرنده آمار و اطلاعات مربوط به خدمات انقلاب در زمینه تحصیل و اشتغال و رشد جایگاه را تهیه و در اختیار مبلغان قرار دهند. پاسخ به شبهات مربوط به نگاه دین به جایگاه و یا تحصیل دختران و همچنین افشای خط سیر تبلیغات و شبهه پراکنی رسانه‌های معاند در این زمینه از دیگر موارد بسیار ضروری «ره توشه‌ی تبلیغ» می تواند باشد. 🔻🔻🔻 @mobahesat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در گفتگوی صدای حوزه با حجت الاسلام احمد نجمی، مدیر مباحثات در مورد وضعیت شناسی رسانه های حوزوی مطرح شد؛ 📽 فرهنگ نقدپذیری برخلاف فضای عمومی کشور، در حوزه جانیفتاده است؛ رمز عدم اقبال مسئولین حوزه به رسانه های حوزوی، ضعف ارتباط گیری اهالی رسانه می باشد! ◀️ تماشا کنید: تاریخ خواهد نوشت که حوزه نتوانست آدم های موثر خود را در ساختارهایش جا بدهد! ✔️ پایگاه خبری، تحلیلی صدای حوزه؛ بدون سانسور 🌐 eitaa.com/joinchat/1467023382C72b81b3b57
28.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
يـا مُقَلِّـبَ الْـقُـلُــوبِ وَ الْأَبْـصَـارِ يـٰا مُـدَبِّــرَ الـلَّـيْــلِ وَ الـنَّــهَــار يـا مُحَــوِّلَ الْحَــوْلِ وَ الْأَحْـــوَالِ حــوِّلْ حَـالَنَـا إِلَى أَحْسَـنِ الْحَــال 🌹آغاز سال ۱۴۰۲ و عید نوروز را تبریک عرض می‌کنیم 🔻🔻🔻 @mobahesat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹یکی از نتایج مهم تأسیس «موسسه موضوع شناسی احکام»، به اشتراک گذاشتن نتیجه تحقیقات پیرامون موضوع شناسی در عرصه استنباط احکام است. با توجه به گستردگی امکانات و ارتباطات دفتر مقام معظم رهبری، چند سالی است اطلاعات مربوط به رؤیت هلال در جلسه مشترکی با حضور نمایندگان مراجع معظم تقلید و کارشناسان امر تشکیل شده و نتیجه تحقیقات و اطلاعات ارائه می‌شود تا مراجع معظم تقلید براساس این اطلاعات و مبانی فقهی خود تصمیمات لازم را اتخاذ کنند. 🔹فیلم فوق بخشی از جلسه اخیر برای بررسی موضوع رؤیت هلال ماه رمضان است. 🔻🔻🔻 @mobahesat
هدایت شده از مباحثات
⚡ به مناسبت سالروز تاسیس 🔹 گزارشی از روند شکل‌گیری حوزه علمیه قم http://mobahesat.ir/1104 🔻🔻🔻 @mobahesat
▪️دهم رمضان، وفات حضرت زینب سلام الله علیها یادداشت وارده ✒️ابراهیم عزیزی 🔹درباره سالروز وفات حضرت زینب سلام‌الله علیها اختلاف است و نظر قطعی در این باب نمی‌توان داد. کتاب ریاحین الشریعه،ج3، ص33 و الوقایع و الحوادث ،ج1،ص113 دهم رمضان‌المبارک را روز وفات ایشان دانسته‌اند و تنها منبع ذکر شده برای شهادت حضرت زینب کبری علیهاالسلام در پانزدهم ماه رجب کتاب «أخبار الزینبیات» است که توسط مصـریان در قرن چهاردهم هجری قمری به انگیزه اثبات وجود مرقد حضرت زینب کبری علیهاالسلام در مصر انتشار یافته و آن کتاب را به «عبیدلی» نسبت می‌دهند. لکن بعید نیست که مصریان این کتاب را جعل و نشر داده‌اند، چنانچه توسط تحقیقی که در«دارالحدیث» انجام شده، این کتاب مردود شناخته شده است. این تحقیق تحت عنوان «بررسی اعتبار کتاب اخبارالزینبیات» بقلم سید حسن فاطمی صورت گرفت و در فصلنامه «کتاب‌های اسلامی» در تابستان1384، شماره21 به چاپ رسید. 🔹بنابراین قول بهتر این است که شـهادت حضـرت زینب کبری علیهاالسلام در دهم ماه مبارک رمضان واقع شده و چه نیکوست مؤمنان دهم ماه مبارک رمضان را با مستنداتی که نقل نمودیم روز رحلت حضرت زینب علیهاالسلام قرار دهند و در این روز اقامه مجالس سوگواری و ماتم برای آن حضرت کنند و روز 13،14و15 رجب را به محافل و مجالس فضائل و مناقب پدر بزرگوارش حضـرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام اختصاص دهند. 🔻🔻🔻 @mobahesat