eitaa logo
ره توشه مبلغین
3.7هزار دنبال‌کننده
450 عکس
22 ویدیو
351 فایل
📋📄کانال مخصوص محتوای تخصصی تبلیغ 🎤✔ 🎤سخنرانی های کوتاه⌛⏰ 📕 محتوای مناسبتی... سبکی متفاوت در ارائه ی محتوای تبلیغی... مدیر کانال جهت نظرات و پیشنهادات و تبادل و ... @abdolmahdi70 👆👈👈لطفا قبل از ترک کانال علت ترک را به مدیر بگویید🌟⭐
مشاهده در ایتا
دانلود
منبر عید مبعث کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
بسم الله الرحمن الرحیم فلانی مسلمان است و حتی ادعای شیعه بودن می‌کند اما ملیاردها تومان اختلاس کرده است، گیرندگان حقوق‌های نجومی نماز می‌خوانند، ادعای مسلمانی و حتی شیعه بودن دارند، مهره‌های سوخته در عرصه سیاست ادعای مسلمانی دارند، فلان شخص که دروغگو و زناکار است مسلمان است، فلان شخص دیگر که حق مردم را بالا کشیده و یا پارتی بازی می‌کند مسلمان است...با توجه به این عملکردها می‌گویند اگر اسلام دین کامل است پس چرا کسانی که در سایه آن تربیت شده‌اند مشکلات اخلاقی شدید دارند؟ جاهلان و مغرضان با توجه به عملکرد برخی از مدعیان به اسلام می‌گویند: بی‌اخلاقی‌های موجود در میان مسلمانان، دلیل بر عدم توانایی این دین در تربیت طرفداران خود است... از مسلمان حرفی تا مسلمان واقعی؛ دین به مجموعه‌ای از بایدها و نبایدها و راهکارها گفته می‌شود که عمل کردن به آن‌ها نتیجه مطلوب را حاصل می کند، همان گونه که نسخه دکتر زمانی انسان را از بیماری نجات می‌دهد که بیمار به دستورات دکتر عمل کرده و داروها را از داروخانه تهیه کند و طبق دستور پزشک سر ساعت مشخص آن‌ها را  مصرف نماید. شخص که می‌خواهد ورزشکار حرفه ای شود، به صرف ثبت نام و ورود چند جلسه در کلاس، مهارتی کسب نمی‌کند، کسب مهارت نیازمند حضور همیشگی و تکرار و تمرین بسیار است، و حتی برخی از افراد با تکرار و تمرین هم به آن قهرمانی موردنظر نخواهند رسید. شخصی که دین اسلام را قبول کرده است نیز همانند همین ورزشکار است و لذا به محض گفتن شهادتین مسلمان واقعی نمی‌شود. بیان برخی از احکام و قوانین و حتی عمل گهگاهی نیز انسان را به اسلام واقعی نمی‌رساند. لذا باید توجه داشت نسخه‌های دین در صورتی اثر بخش است که شخصی که ادعای پذیرش اسلام را دارد آن‌ها را از متخصص دین فرا گرفته و در زندگی و رفتارهای خود به کار گیرد و صرف ادعای مسلمانی انسان را صالح و صادق نمی‌کند. همان گونه که خداوند سبحان در قرآن کریم عمل صالح را نشانه بهترین افراد می‌داند و می‌فرماید: "إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ" [بینه/۷] امّا کسانی که ایمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند، بهترین مخلوقات خدایند. به خاطر همین رسول خدا(ص) نشانه‌هایی برای مسلمان واقعی بیان کرده اند که کنترل دست و زبان از رفتارهای آزار دهنده از جمله آنها است، مسلمان واقعی کسی است که هرگز با دست و زبانش دیگران را نرنجاند. ایشان می‌فرماید:  الْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَیَدِه» مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، چاپ گوناگون، انتشارات اسلامیه، تهران، ج ۱، ص ۱۱۳ مسلمان کسی است که مسلمانان دیگر از دست و زبان او در امان باشند و مومن کسی است که مردم مال و جانشان نسبت به او در امان و محفوظ باشند. کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
👏🎊🎉محتوای تبلیغی اعیاد شعبانیه👏🎉 کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
منبر ولادت امام حسین(علیه السلام) کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
بسم الله الرحمن الرحیم در این ایام عزیز جمع شده ایم عرض ارادت کنیم خدمت ساحت مقدس اهل بیت(علیهم السلام) ما هر چه داریم از توسل به اهل بیت داریم. امشب که شب امام حسین(علیه السلام) هست نمونه ای از کرامات امام حسین(علیه السلام) را ذکر می کنیم ان شاء الله 💠طول عمر در سایه توسل💠 آیت اللّه  حاج شیخ عبدالکریم حائری، موسس حوزه علمیه قم می گوید: هنگامی که در کربلا بودم، شبی در خواب دیدم که شخصی به من گفت: «کارهایت را انجام بده، سه روز دیگر خواهی مرد» پس از بیدار شدن گفتم، البته خواب است. شاید تعبیر نداشته باشد. روز سه شنبه و چهارشنبه به درس مشغول بودم و خواب از خاطرم رفت. روز پنج شنبه به باغ مرحوم سیدجواد رفتیم. آنجا لرز شدیدی مرا گرفت. هر چه روانداز بود روی من انداختند، ولی من در میان آتش تب می سوختم. گفتم: «زودتر مرا به منزل برسانید». به یاد خواب سه شب پیش افتادم و نشانه های مرگ را در خود دیدم. ناگهان دو نفر بر من آشکار شدند و دو طرفم نشستند و گفتند: «اَجَل این مرد رسیده است، مشغول قبض روح او شویم». در این هنگام، با توجه عمیق قلبی به امام حسین علیه السلام متوسل شدم و گفتم: «ای حسین عزیز! دستم خالی است. زاد و توشه ای برای آخرت تهیه نکرده ام». ناگهان شخصی نزد آن دو آمد و گفت: «سیدالشهدا فرمودند: شیخ عبدالکریم به ما توسل کرد و ما هم در پیشگاه خدا از او شفاعت کردیم که مرگش را به تأخیر اندازد». ♦️کسی که طول عمر با برکت می خواهد مثل این عالم بزرگ که حوزه علمیه قم را تاسیس کرد توسل به امام حسین(علیه السلام ) کند.طول عمر بخواهیم برای رهبرمان تا ظهور حضرت،طول عمر برای همسر و فرزندان و فامیل و همسایه و تمام مومنان 💠شفای چشم با تربت امام حسین(علیه السلام)💠 آیت اللّه  العظمی بروجردی، از مراجع بزرگ تا پایان عمر (88 سالگی)، چشمانش خوب می دید و به عینک نیاز نداشت. آن بزرگوار روزی راز این امر را چنین بیان فرمودند: «من در بروجرد چشم درد سختی داشتم که از معالجه آن نتیجه ای نگرفتم. همه پزشکان بروجرد از مداوای آن مأیوس شده بودند. روز عاشورا، دستجات سینه زنی، طبق معمول به منزل ما می آمدند. من در حالی که هیئت عزادار را می نگریستم و اشک می ریختم و از ناحیه درد چشم نیز ناراحت بودم، گویا به دلم الهام شد که کمی از گِلی را که عزاداران به مناسبت عاشورای حسینی به سر و صورت مالیده اند، بردارم و به چشم بمالم. در همان لحظه ای که این کار را کردم احساس آرامش نمودم و به طور کلی درد چشمم، رفع شد و دیگر به عینک محتاج نشدم. بعدها در چشم خود نور و جلایی یافتم که خطوط بسیار ریز را نیز می دیدم». ♦️چای و خرمای روضه ی امام حسین(علیه السلام)،شیرینی و شربت جشن آقا فرقی با آن گل ندارند همه و همه شفا هستند.برای تمام امراض جسمی و روحی و اخلاقی 🔹حال در این شب عید چه می خواهیم از حضرت؟ 💠شفاعت کتیبه💠 آستان مقدس امام حسین علیه السلام و محفل سوگواری آن حضرت، تنها مکانی است که همه، بدون توجه به رتبه و شخصیت، سر خضوع فرود می آورند و اشک می ریزند. عالمان و دانشمندان، چون به مقام آن حضرت آشنایی عمیق تری دارند، بیشتر فروتنی می کنند. آورده اند، با اینکه حضور مفسر بزرگ علامه طباطبایی در هر مجلسی به آن عظمت می بخشید، ولی ایشان در سوگواری برای سالار شهیدان، امام حسین علیه السلام همچون مردم عادی شرکت می کرد و عقیده اش به اندازه ای بود که می گفت: «این کتیبه های سیاه که بر در و دیوار حسینیه و محل عزاداری نصب کرده اند، ما را شفاعت می کنند». ♦️عرض شد که مجلس عزا و جشن اهل بیت فرقی با هم ندارند.پرچم مشکی و پرچم رنگی امام حسین(علیه السلام) یکی است. ان شاء الله همه ی ما را شفاعت خواهد کرد به گل احمر صدیقه زهرا صلوات به صفا بخش دل سید بطحا صلوات به نکو مظهر حریت و ایمان و شرف به حسین بن علی شافع فردا صلوات 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
منبر میلاد حضرت ابوالفضل العباس(علیه السلام) کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
بسم الله الرحمن الرحیم امشب شب عموی ائمه حضرت قمر بنی هاشم(علیه السلام) هست. یقین بدانید تک تک به دعوتنامه ی پدرش امیرالمومنین(علیه السلام) دعوت شده اید. یقین بدانید عنایت حضرت ولیعصر(ارواحنا فداه) هست که امشب حضور در مجلس دارید. چون آقا خودشان اینجا هستند. فرمودند هرجا اسم عمویم بیاید من سراسیمه خودم را می رسانم. یک دعا بکنم:خدایا به حق میزبان حاضر در جلسه خودت در فرجش تعجیل بفرما ان شاء الله یک گوشه ی چشمی هم به ما بکنند صدقه سر عمویشان دیشب بحث در مورد توسل و شفاعت امام حسین(علیه السلام) گفتیم. امشب هم در مورد همین بحث کنیم.که در زندگی توسل به باب الحوائج حضرت عباس(علیه السلام) را فراموش نکنیم  💠شفای بیماری صعب العلاج💠 حجة الاسلام آقاى شیخ ‌محمد متمسكى از حوزه علمیه قم، طى یادداشتى چنین نوشته اند: پدرم، آقاى شیخ ‌هادى بروجردى، كه از قدماى حوزه علمیه قم و از شاگردان مرحوم حاج شیخ ‌عبدالكریم حائرى اعلى الله مقامه مى باشد، در سنه 1341 شمسى مبتلا به پرستات (حبس البول) گردیده نیاز به عمل جراحى پیدا مى كرد و در بیمارستان بازرگانان تهران بسترى گردید و دكترى به نام دكتر سركیسیان ایشان را عمل كرد. یك هفته بعد از عمل، بخیه ها را كشید و ایشان را از بیمارستان مرخص شدند و به قم آمدند و در خانه به استراحت پرداختند، ولى جاى بخیه ها چرك كرد و از محل عمل، خون و ادرار خارج گشت. هر چه مداوا و پانسمان مى كردند فایده نداشت و باز از محل عمل، بول و خون و جراحت خارج مى شد. این جریان تا سه ماه ادامه داشت، به طورى كه ایشان خانه نشین گشته و از درس و بحث و مسجد محروم شدند. ماه محرم رسید و بنده براى تبلیغ مسافرت كردم. روز چهاردهم محرم بود كه از سفر تبلیغ برگشتم، دیدم ایشان كاملا سالم و براى اقامه نماز به مسجد مى روند. پرسیدم: خوب شدید؟ فرمودند: آرى ! پرسیدم: چگونه ؟! فرمودند: ابوالفضل العباس علیه السلام مرا شفا داد! پرسیدم: چطور توسل پیدا كردید؟ فرمودند: عصر روز تاسوعا بود، تمام اعضاى خانواده به روضه رفته بودند و من یكه و تنها داخل بسترى بودم. خیلى افسوس مى خوردم كه از درس و بحث و مسجد افتاده و خانه نشین شده ام. خیلى غمناك و متاءثر بودم. یكوقت متوجه شدم كه امروز روز تاسوعا و متعلق به اباالفضل العباس علیه السلام است. گفتم خوب است متوسل به آن حضرت بشوم. خلاصه با دلى شكسته و چشمى گریان، ختم یا كاشف الكرب... را شروع كردم و 133 مرتبه آن را گفتم، به طور معجزآسایى زخم محل عمل، التیام پیدا كرد و دیگر از خون و جراحت اثرى نماند. رفتم حمام خودم را تطهیر كردم و به مسجد رفتم، والحمدلله شفا گرفتم. ♦️مسیحی ها و یهودی ها در خانه حضرت می روند و حضرت عنایت می کند چرا به ما که عاشقش هستیم نظر نکند؟ قربان عاشقی که شهیدان کوی عشق در روزحشر رتبه او آرزو کنند عباس نامدار که خوبان روزگار از خاک کوی او طلب آبرو کنند بی دست ماند و داد خدا دست خود به او آنان که منکرندبگو روبه رو کنند گردست او نه دست خدایی است پس چرا باب الحوائجش همه جا گفتگو کنند ♦️برویم در خانه ابوالفضل کمی راحت با اهل بیت گفت گو کنیم 💠مقام شفاعت حضرت عباس💠 حضرت رسول اکرم (ص) به حضرت اميرالمؤمنين علی بن ابی طالب (ع) مي گويند: يا علي ! ، به فاطمه(س) بگو که براي شفاعت و نجات امت من در این روز ، چه تدبيري دارد؟ حضرت مولي الموحدین اميرالمؤمنين علی بن ابی طالب(ع) به بي بي فاطمه زهرا(س) آن پيغام را ابلاغ مي کنند ، و آن بانوی دو عالم  مي فرمايند : «يا اميرالمؤمنين ! ، کفانا لاجل هذا المقام اليدان المقطوعتان من ابني العباس» « اي اميرالمؤمنين ، براي ما در مقام شفاعت ، دو دست بريده پسرم عباس کافي است.» ♦️قیامت غوغا می کند قمر بنی هاشم(علیه السلام) ای بی دست دست ما را بگیر همیشه روی لبم ذکر یا اباالفضل است چرا که حضرت مشکل‌گشا، اباالفضل است   دو دست داده به راه خدا و پس چه عجب اگر که معنی دست خدا، اباالفضل است به جمله جملۀ یا کاشف الکروب قسم که استجابت صدها دعا اباالفضل است نمونه است اباالفضل و در مسیر حسین کسی که شد همه چیزش فدا، اباالفضل است از ابتدا به من آموخت مادرم تنها دوای درد گرفتارها، اباالفضل است چه ترس دارد از آتش، چه ترس از دوزخ اگر شفاعت هر شیعه با اباالفضل است خود‌ امام زمان گفته است می‌آید به مجلسی که در آن ذکر یااباالفضل است بگیر ذکر اباالفضل با‌ امام زمان ببین که بر لب صاحب عزا اباالفضل است کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
منبر میلاد امام سجاد(علیه السلام) کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
بسم الله الرحمن الرحیم این دو شب در مورد اهمیت توسل به اهل بیت(علیهم السلام) صحبت کردیم امشب هم در مورد عنایت امام چهارم این امام غریب و ستم دیده صحبت می کنیم نقل شده شب شهادت امام سجاد(علیه السلام)یک مداح که سید هم بود در حال روضه به او خبر دادند که حال همسرت وخیم است و نزدیک وضع حمل اوست و کسی نیست او را بیمارستان ببرد.سریع خودت را برسان. من گفتم روضه را نیمه کاره رها نمیکنم و ادامه دادم.روضه که تمام شد خودم را به منزل رساندم و دیدم کسی نیست.از همسایه ها سوال کردم گفتند پدر خانمت آمد و همسرت را به فلان بیمارستان برد. من با عجله خودم را رساندم دیدم پدر خانمم ناراحت است.گفتم چه اتفاقی افتاده است؟ با تشر گفت:روضه به کمرت بزند. بچه که مرده به دنیا آمد و حال دخترم هم خوب نیست. بعد چند روز همسرم را مرخص کردیم و به منزل آمدیم همه با من به خاطر این قضیه قطع رابطه کردند. حتی همسرم هم با من حرف نمیزد. رفتم داخل اتاق با خودم خلوت کردم گفتم آقا این بچه را به خاطر این که روضه ی شما خراب نشود اینطور شد‌.خودتان عنایتی بکنید. پارچه ی سبزی از کربلا آورده بودم گفتم حالا که این بچه عمرش به دنیا نیست خوب است ببرم او را درون پارچه بپیچم تا ان شاء الله در عالم دیگر جدش اباعبدالله دست او را بگیرد.پارچه را برداشتم و به بیمارستان بردم ولی پرستار قبول نکرد و گفت نمی شود. با اصرار قبول کرد و گفت چند روز بعد دکتر می آید و بچه های مرده را مرخص میکند و دسته جمعی آنها را دفن می کنیم .پارچه را از من گرفت و رفت. بعد یک هفته زنگ زدند از بیمارستان که آقا سید چرا نمی آیید بچه تان را ببرید؟ گفتم:بچه؟!باید تا بحال آد را دفن کرده باشید با عجله رفتم بیمارستان. دکتر گفت:چه کار کردی سید؟! گفتم:چطور؟!! الله اکبر،! گوش بدید زن و مرد دکتر گفت:آمدم بچه های مرده را مرخص کنم برای دفن کردن،بچه هایی که چند روز است در سردخانه بیمارستانند. دیدم پلاستیک بچه ی شما بخار کرده است. سریع منتقل کردیم به بخش و گذاشتیم داخل دستگاه به پرستار گفتم:اگر زنده نماند که هیچ اما اگر زنده ماند به پدرش زنگ بزنید و الان بعد یک هفته الحمدلله تمام دستگاه های بدن او طبیعی کار میکند ♦️این است برکت توسل به اهل بیت برای امام سجاد(علیه السلام ) کاری ندارد. عرضه بداریم آقا جان به حرمت مادرت زهرای مرضیه(سلام الله علیها) این دل ما را که عمری زیر بار گناه مرده زنده کن! امام سجاد(علیه السلام)همواره به فکر قیامت بود و ان شاء الله در قیامت هم ما را شفاعت میکنند. کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
منبر میلاد حضرت علی اکبر(علیه السلام) کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
بسم الله الرحمن الرحیم 💠ویژگی های جوان از منظر نهج البلاغه ز جمله دوره های مهم و تأثیرگذار در زندگی هر فرد، دوره جوانی است که بهار زندگی به شمار می رود. به طور طبیعی، شناخت ویژگی های انسان در این دوره، می تواند به استفاده مطلوب دوره جوانی بینجامد و به کارگیری توانایی ها در این زمان، به رشد و کمال بیشتر منجر شود. بر اين اساس، شناخت دوران جواني، از اهميت خاص برخوردار است. اين مقاله، كندوكاوي است درباره ويژگي هاي جوان از منظر امام علي-علیه السلام- که در محورهايی چند سامان يافته است. اهميت دوران جواني جوانی، مناسب ترین زمان براي به دست آوردن توانایی ها و دانش هاست؛ به گونه ای که می توان ادعا کرد دوران جواني، فرصتی طلایی و در عین حال، کوتاهی است که اگر به خود شناسى و كمال يابى اختصاص یابد، سعادت جوان به خوبی تأمین مي گردد. حضرت علی-علیه السلام- در خصوص اهمیت جوانی و تأثیر آن در زندگی فرموده: در ايام سلامت بدن، سرمايه اى فراهم و مهيا نساخته و در اوايل فرصت هاى زندگى و نيرومندى، درس عبرتى نگرفتند و درخشنده ترين ايام عمر را رايگان از كف دادند. آيا كسى كه در جوانى اهل تن پرورى بوده، مى تواند در پيرى جز شكستگى و ذلت انتظارى داشته باشد؟! [۱] نيز: شَيْئَانِ لَا يَعْرِفُ مَحَلَّهُمَا إِلَّا مَنْ فَقَدَهُمَا: الشَّبَابُ وَالْعَافِيَةُ؛[۲] دو چیز است که فضیلت و برتری آنها را نداند، مگر کسی که آن دو را از دست داده باشد؛ جوانی و سلامت. ویژگی های جوان ویژگی های جوان، مشتمل بر اوصاف جسمی و روحی است و هرکدام از ویژگی ها، در رفتار جوانان تأثیرگذار است. در ذیل، به بیان ویژگی ها مي پردازيم. الف. ویژگی های جسمی با عنایت به اینکه جوانی بهار زندگی بوده و جوانان از قدرت، نشاط و سلامتی بیشتری نسبت به سایر دوران زندگی برخوردارند، در معارف دینی، استفاده از این ويژگي ها براي دستیابی به سعادت و آخرت، مورد تأکید قرار گرفته؛ چنان که علی-علیه السلام- در تفسیر آیه ۷۷ سوره قصص بدان اشاره فرموده است: فِي قَوْلِهِ تَعَالَى : وَلاتَنْسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيا[۳] ، قَالَ لاتَنْسَ صِحَّتَكَ وَقُوتَكَ وَفَرَاغَكَ وَشَبَابَكَ وَنَشَاطَكَ وَغِنَاكَ وَأَنْ تَطْلُبَ بِهِ الْآخِرَةَ؛[۴] سخن خداوند بلندمرتبه که می فرماید: سهم خود را از دنیا فراموش مکن، یعنی: سلامتی، توان، فرصت، جوانی، شادابی و دارايي ات را فراموش مکن تا با آنها آخرت را به دست آوری. از آنجا که جوانان معمولاً به جهت ويژگي هاي جواني، عادت به عبادت طولانی ندارند، باید در عبادت رعايت میانه روی را بنمایند. امام صادق-علیه السلام- فرمود: در جوانی، زیاد عبادت می کردم. پدرم به من فرمود: فرزندم! کمتر عبادت کن؛ زیرا خداوند بلندمرتبه اگر بنده ای را دوست بدارد، با عبادت کم نیز از او خشنود می گردد. [۵] این نکته، در توصیه امام علی-علیه السلام- به فرزندش نیز آمده است: فَلَا تَحْمِلْ عَلَى ظَهْرِكَ فَوْقَ طَاقَتِك؛[۶] بیش از ظرفیت خویش، چیزی را بر خود تحمیل نکن. ۱. قدرت جسمی از ویژگی دوره جوانی، قدرت جسمي است. بر اساس آیه شریفه قرآن، خداوند پس از نونهالی که انسان از توانایی اندکی در آن ایام برخوردار است، نعمت جوانی را به او اعطا کرده که مشتمل بر بلوغ جسمی و قدرت است: اللَّهُ الَّذِی خَلَقَکُم مِّن ضَعْفٍ ثُمَّ جَعَلَ مِن بَعْدِ ضَعْفٍ قُوَّةً ثُمَّ جَعَلَ مِن بَعْدِ قُوَّةٍ ضَعْفًا وَشَیْبَة... ؛[۷] خدا، همان کسی است که شما را آفرید؛ درحالی که ناتوان بودید. آن گاه پس از ناتوانی، قوّت بخشید و سپس، بعد از توانمندی، ناتوانی [و پیری] قرار داد. حضرت علی-علیه السلام- ضمن تأکید بر غلبه تجربه و تفکر برای پیرمردان و ویژگی توانمندی و چابکی برای جوانان، این نکته را مورد عنایت قرار داده که قدرت جسمی، باید با تفکر همراه باشد. همچنين، حضرت، قدرت اندیشه و تجربه کهن سالان را در مقایسه با قدرت جسمی جوانان، دارای اولویت دانسته و فرموده: رَأْيُ الشَّيْخِ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ جَلَدِ الْغُلَامِ؛[۸] اندیشه پیر را از چابکی و نیرومندی جوان بیشتر دوست دارم. بر اين اساس، جوانان باید از لطف الهی، یعنی تجربه کهن سالان، کمال استفاده را ببرند. ۲. تیزهوشی جوانی، نه فقط دوره بلوغ جسمی و توانایی بدنی انسان است، بلکه مشتمل بر توانانی ذهنی وی است؛ زیرا در این دوره، هوش و عملکرد حواس پنج گانه رشد مي یابد. بر این اساس، امام علی-علیه السلام- دیگران را به مشورت با جوانان فراخوانده و تیزهوشی آنان را ستوده است. گرچه ایشان در ادامه، این مقدار از مشورت را کافی ندانسته و مراجعه به اصحاب تجربه را نیز لازم مي داند: هنگامى كه در پيشامدى احتياج به مشورت داشتى، ابتدا به جوانان مراجعه نما؛ زيرا آنان، ذهنى تيزتر و حدسى سريع تر دارند. سپس [نتيجه] آن را به نظر بزرگ سالان و پيران برسان تا پيگيرى نموده، عاقبت آن را بسنجند و راه بهتر را انتخاب كنند[؛ زيرا
تجربه اينان بيشتر است]. [۹] ب. ویژگی های فکری و روحی این نوع از ویژگی ها را می توان در دو محور کلی بررسی نمود: ۱. ویژگی های مثبت مهم ترین این ویژگی ها عبارت اند از: ـ قلب پاک فرصت جوانی، زمان مناسبی برای پیمودن مسیر کمال و ارتباط معنوی با خداوند است؛ زیرا هنوز دوستی دنيا و وابستگى به لذت هاى مادى در دل جوان رسوخ نكرده است. ازاین رو، وی در اين دوره راحت تر از زمان پيري مى تواند خود را از دنیادوستی دور نماید و معنویات را جايگزين آن كند. امام علی-علیه السلام- در نامه خویش، فرزندش حسن-علیه السلام- را به داشتن نیت و نفس پاک توصیف می نماید: أَنْتَ مُقْبِلُ الْعُمُرِ وَمُقْتَبَلُ الدَّهْرِ ذُو نِيَّةٍ سَلِيمَةٍ وَنَفْسٍ صَافِيَة؛[۱۰] رو به زندگی آوردی و تازه با روزگار روبه رو شده ای. دارای نیت پاک و روان پاکیزه هستی. پیامبر اکرم-صلی الله علیه و آله- نیز قلب پاك جوان را مورد تأکید قرار داده است؛ زيرا جوانان زودتر از همه دعوت ایشان را اجابت کردند. رسول خدا فرمود: به شماها درباره جوانان به نیکی سفارش می کنم که آنها دلی رقیق تر و قلبی فضیلت پذیرتر دارند. خداوند مرا به پیامبری برانگیخت تا مردم را به رحمت الهی بشارت دهم و از عذابش بترسانم. جوانان سخنانم را پذیرفتند و با من پیمان محبت بستند؛ ولی پیران از قبول دعوتم سر باز زدند و به مخالفتم برخاستند. [۱۱] نکته قابل توجّه در روایتِ یادشده این است که پیامبر فلسفه مخالفت کهن سالان با خود را، قساوت قلوب معرفی نمود که در گذر ایّام برایشان حاصل شده. این، در حالی است که جوانان به دليل عدم دلبستگی به دنيا، قساوت قلب ندارند. پیامبر-صلی الله علیه و آله- در ادامه روایت با استناد به آیة: فَطالَ عَلَیهِمُ الأمَدُ فَقَسَت قُلُوبُهُم[۱۲]؛ دوره ای طولانی بر آنها گذشت و دل هایشان زنگار قساوت گرفت ، كلام خويش را خاتمه داده است. به دلیل آمادگي و تربيت پذيري جوان است كه امام علي-علیه السلام- به تربيت جوان در دوران جواني اهميت داده و آن را بهترين زمان تربيت پذيري دانسته است؛ چنان كه در نامه امام به فرزندش، امام حسن-علیه السلام- مي خوانيم: به راستی که قلب جوان، همچون زمینی است که گیاهی در آن روییده باشد. هر زمان که بذری در آن افکنده شود، می پذیرد. پس، به آگاهانیدن تو اقدام کردم، پیش از اینکه دلت سخت و عقلت سرگرم شود. [۱۳] نکته تربیتی با عنایت به اینکه در دوران جوانی، خصلت هاى ناپسند در روح انسان ريشه نكرده، مى توان با هزينه و زحمت كمترى براي رفع آنها و جايگزين كردن فضيلت ها و اخلاق پسنديده اقدام كرد. این امر، در دوران میان سالی و کهن سالی بسیار سخت خواهد بود؛ زیرا بسیاری از صفات و ویژگی ها در این دوران، عادت شده و تغییر آنها به آسانی ممکن نخواهد بود. جناب مولوی این قضیه را در قالب داستانی به نظم درآورده که بر اساس آن، تغییر عادات و خصوصیات در جوانی، مانند کندن بوته سست از دل خاک از سوی جوان خارکن است اما اگر این امر توسط جوان در آن ایام انجام نشود، به موازات اینکه خارکن پیر می شود و قدرت او ضعیف می گردد، خار در دل زمین ریشه کرده و مستحکم می شود و به طور طبیعی، کندن این بوته در زمان پيري، سخت و دشوار خواهد بود. تو كه مى گويى كه فردا، اين بدان كه به هر روزى كه مى آيد زمان آن درخت بد، جوان تر مى شود وين كَننده، پير و مضطر مى شود خاربن در قوّت و برخاسـتن خاركَن در سستى و در كاسـتن او جوان تر مى شود، تـو پيرتر زود باش و روزگار خـود مـبر[۱۴] ـ آروزمندی از آنجا که جوان در ابتدای زندگی قرار دارد و فاقد بسیاری از امکانات مادی است، همواره درصدد دستیابی به آرزوهای خویش است. بر این اساس، پیامبر اسلام-صلی الله علیه و آله- فرمود: ألأملُ رحمةٌ لأمتي وَلولا الأمل ما رَضَعتْ والدةٌ وَلدَها وَلا غَرَسَ غارسٌ شَجَراً؛[۱۵] آرزو، برای امت من رحمت است. اگر آرزو نبود، هیچ مادری فرزند خود را شیر نمی داد و هیچ باغبانی درختی نمی نشاند. امیر مؤمنان-علیه السلام- در نامه به امام حسن-علیه السلام-، به جایگاه آرزو در جوان اشاره نموده: مِنَ الْوَالِدِ الْفَانِ ... إِلَى الْمَوْلُودِ الْمُؤَمِّلِ مَا لَا يُدْرِك؛ [۱۶] این نامه، از پدری فناپذیر... به فرزندی است که آرزومند چیزی دست نیافتی است. نوع نگاه حضرت در خصوص آرزو، بیانگر این معناست که اگرچه جوان مطابق طبعش، دارای آرزوهای فراوان است، اما آرزوها اگر در مسیر عقلانیت و تلاش قرار نگیرد، با خیال ها و آرزوهای تهی، تعویض شده، تنها آسودگی زودگذر را به همراه دارد. ازاین رو، حضرت-علیه السلام- ضمن اینکه به آرزومندی جوان اشاره می کند، آرزوهای دُورودراز و بدون پشتوانه را امری ناصواب شمرده، برای آن، آسیب های احتمالی را يادآوري می نماید: به یقین بدان که به همه آرزوهای خود نخواهی رسید. از مرگ جلو نمی افتی و بر راه کسی می روی که پیش از تو می رفت. پس در به دست آوردن دنیا، آرام با
ش و در مصرف آنچه به دست آوردی، نیکو عمل کن؛ زیرا چه بسا تلاش بی اندازه برای دنیا، به تاراج رفتن اموال را به دنبال دارد. [۱۷] ـ آرمان گرایی جوان، به دلیل داشتن قلب پاک و روح صاف، همواره آرمان طلب مي باشد. ازاین رو، عدالت طلبی و رسیدن به اهداف بلند را مد نظر قرار داده، در مسیر كمال حرکت می نماید و زودتر حق را مي پذيرد. به همین جهت، بيشتر طرف داران پیامبر-صلی الله علیه و آله- جوانان بوده اند؛ چنان که امیرمؤمنان-علیه السلام- فرمود: بیشترین یاران امام زمان-علیه السلام- را جوانان تشکیل می دهند. یاران مهدی-علیه السلام- جوان اند و کهن سالان در میان آنان کم اند؛ مانند سرمه در چشم و نمک در توشه؛ چه اینکه کمترین قسمت توشه، نمک است. [۱۸] امام صادق-علیه السلام- در پاسخ به ابوجعفر احول كه از اندك بودن اجابت كنندگان دعوت به مكتب اهل بيت-علیهم السلام- شكايت داشت، آرمان گرایی جوانان و استقبال آنان از خیر و عدالت را مورد اشاره قرار داد: عَلَيكَ بِالأحداثِ فَإنَّهُم أَسرَعُ إلى كُلِّ خَيرٍ؛[۱۹] جوانان را درياب؛ زيرا كه آنان سريع تر به كارهاى خير روى می آورند. رویکرد جوانان به خير، در حد احساس نیست؛ بلكه بر پايه عشق به خير است؛ رویکردی که موجب تصمیم های اساسی در مبارزه با شر و فساد می شود. ازاین رو، علی-علیه السلام- در توصیه به امام حسن-علیه السلام-، وی را از سکوت و بی خیالی نسبت به وضعیت جامعه و اطرافیان برحذر داشته، به اصلاح جامعه در قالب امر به معروف و نهی از منکر و جهاد، سفارش کرد. اگرچه ممکن است آرمان گرایی، هزینه هایی داشته باشد، اما این قضیه نباید وی را دلسرد كند و از کار بازدارد: به نيكویى امر كن تا از اهل آن باشى، و از بدى به دست و زبان خود منع كن، و از بدى به قدر طاقت خود جدایى انداز، و در راه خدا به گونه شایسته جهاد کن و سرزنش ملامت کنندگان تو را از این کار بازندارد. [۲۰] پی نوشت ها [۱]. فیض الاسلام، نهج البلاغه، ص ۱۸۰۰. [۲]. آقاجمال خوانساري، شرح غررالحكم ودرر الكلم، ج ۷، ص ۱۷۱. [۳]. قصص، آیه ۷۷. [۴]. شیخ صدوق، معانی الأخبار، ص ۳۲۵. [۵]. کلینی، الکافى، ج ۲، ص ۸۷. [۶]. فیض الاسلام، نهج البلاغه، نامه ۳۱. [۷]. روم، آیه ۵۴. [۸]. فیض الاسلام، نهج البلاغه، حکمت ۸۳. [۹]. ابن ابي الحديد، شرح نهج البلاغه، ج ۲۰، ص ۳۳۷. [۱۰]. فیض الاسلام، نهج البلاغه، نامه ۳۱. [۱۱]. شیخ عباس قمی، سفينة البحار، ج ۲، ص ۱۷۶. [۱۲]. حدید، آیه ۱۶. [۱۳]. فیض الاسلام، نهج البلاغه، نامه ۳۱. [۱۴]. جلال الدین محمد مولوی، مثنوی معنوی، دفتر دوم. [۱۵]. مجلسی، بحار الأنوار، ج ۷۴، ص ۱۷۳. [۱۶]. فیض الاسلام، نهج البلاغه، نامه ۳۱. [۱۷]. همان. [۱۸]. شیخ طوسی، الغیبه، ص ۴۷۶. [۱۹]. مجلسی، بحار الأنوار، ج ۲۳، ص ۲۳۶. [۲۰]. فیض الاسلام، نهج البلاغه، نامه ۳۱. کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
منبر ولادت منجی عالم بشریت حضرت مهدی(ارواحنا فداه) کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
بسم الله الرحمن الرحیم در تشرّف مرحوم شیخ محمدطاهر نجفی، خادم مسجد کوفه، می فرمایند: «آیا ما شما را هر روز رعایت نمی کنیم؟ آیا اعمال شما بر ما عرضه نمی شود؟ چرا شیعیان برای فرج ما دعا نمی کنند؟» ♦️ما چقدر به فکر آقا هستیم؟ مرحوم حاج محمدعلی فشندی تهرانی می گوید که در مسجد جمکران سیدی نورانی را دیدم با خود گفتم این سید در این هوای گرم تابستانی از راه رسیده و تشنه است ظرف آبی به دست او دادم تا بنوشد و گفتم: «آقا! شما از خدا بخواهید تا فرج امام زمان (عج) نزدیک گردد.» فرمودند: «شیعیان ما به اندازه آب خوردنی ما را نمی خواهند، اگر بخواهند و دعا کنند فرج ما می رسد.» ♦️راست میگوید حضرت،چون آقا را میخواهیم به خاطر رفع گرفتاری و فقر و گرانی و.... 💠اما امشب میخواهم بگویم چه چیز از دعای فرج مهم تر است و تا نباشد دعاهای ما اثر ندارد 💢چه چیزی از دعا برای فرج امام زمان مهمتر است؟! ✍آیت‌ الله بهجت(ره): ✅مهم‌تر از دعا برای تعجیل فرج حضرت مهدی (عج)، دعا برای بقای ایمان و ثبات قدم در عقیده و عدم انکار آن حضرت تا ظهور او می‌باشد؛ زیرا مردن، تنها قطع حیاتِ دنیای چند روزه فانی است، اما بیرون رفتن از عقیده صحیح، موجب هلاکت ابدی از حیات جاوید آخرت و خلود در جهنم است؛ لذا حضرت امیر(ع) در لیلةُالمَبیت از رسول اکرم(ع) می‌پرسد: «أَفِی سَلامَةٍ مِنْ دِینِی؟؛ آیا دین من سالم خواهد بود؟».یعنی از استقامت در دین و ثبات ایمان و عقیده تا مرز شهادت را که از خود شهادت بالاتر است ـ از آن حضرت سؤال می‌کند. 💥این دعا خیلی عالی است که دستور داده شده است در زمان غیبت خوانده شود، که: «یا أَللهُ یا رَحْمانُ یا رَحِیمُ! یا مُقَلبَ الْقُلُوبِ، ثَبتْ قَلْبِی عَلی دِینِک؛ ای خدا، ای رحمت‌گستر، ای مهربان، ای گرداننده دل‌ها، دل مرا بر دینت ثابت و استوار بدار». 📚در محضر بهجت، ج۲، ص۱۰۱ چگونه لبخند امام زمان را بخریم؟😊 ✨ تهذیب نفس و کسب فضایل اخلاقی ✔️ یکی از عوامل اصلی کسب رضایت امام مهدی(عج) و توفیق دیدار ایشان، تهذیب نفس و آراستن خود ب اخلاق نیکو است. 📿 در روایتی از امام صادق(ع) آمده است: " من سره ان یکون من اصحاب القائم، فینتظر ولیعمل بالورع ومحاسن الخلاق..." 💖(هرکس دوست می دارد از یاران حضرت قائم باشد و آن حضرت از او راضی باشد،باید که منتظر باشد و در این حال به پرهیزکاری و اخلاق نیکو رفتار نماید) 🍃 موضوع تهذیب نفس و دوری گزیدن از گناهان و اعمال ناشایست در عصر غیبت از چنان اهمیتی برخوردار است که در توفیق شریفی ک از ناحیه مقدسه،حضرت صاحب الامر(عج) ، به مرحوم شیخ مفید(ره) صادر گردیده؛ آن حضرت میفرماید: تنهاچیزی ک رابطه ما را با شیعیان قطع نموده و از آنان پوشیده می دارد، همان چیزهای ناخوشایندی است که از شیعیان به ما می رسد و خوشایند ما نیست و از آنها انتظار نمی رود " ما لازم نیست سراغ امام زمان برویم. مرحوم آیت الله سید محمدباقر مجتهد سیستانی (ره) پدر آیت الله سید علی سیستانی تصمیم می گیرد برای تشرّف به محضر امام زمان (عج) چهل جمعه در مساجد شهر مشهد زیارت عاشورا بخواند. در یکی از جمعه های آخر، نوری را از خانه ای نزدیک به مسجد مشاهده می کند. به سوی خانه می رود می بیند حضرت ولی عصر امام زمان (عج) در یکی از اتاق های آن خانه تشریف دارند و در میان اتاق جنازه ای قرار دارد که پارچه ای سفید روی آن کشیده شده است. ایشان می گوید هنگامی که وارد شدم اشک می ریختم سلام کردم، حضرت به من فرمود: «چرا اینگونه به دنبال من می گردی و این رنج ها را متحمّل می شوی؟! مثل این باشید- اشاره به آن جنازه کردند- تا من بدنبال شما بیایم!» بعد فرمودند: «این بانویی است که در دوره کشف حجاب- در زمان رضا خان پهلوی- هفت سال از خانه بیرون نیامد تا چشم نامحرم به او نیفتد. یکی از دانشمندان، آرزوی زیارت حضرت بقیة اللّه ارواحنا فداه را داشت و از عدم موفقیت خود، رنج می برد. مدتها ریاضت کشید و آنچنان که در میان طلاب حوزه نجف مشهور است، شبهای چهارشنبه به «مسجد سهله» می رفت و به عبادت می پرداخت، تا شاید توفیق دیدار آن محبوب عاشقان نصیبش گردد. مدتها کوشید ولی به نتیجه نرسید. سپس به علوم غریبه و اسرار حروف و اعداد متوسل شد، چله ها نشست و ریاضتها کشید، اما باز هم نتیجه ای نگرفت. ولی شب بیداریهای فراوان و مناجاتهای سحرگاهان، صفای باطنی در او ایجاد کرده بود، گاهی نوری بر دلش می تابید و حقایقی را می دید و دقایقی را می شنید. روزی در یکی از این حالات معنوی به او گفته شد: «دیدن امام زمان(ع) برای تو ممکن نیست، مگر آنکه به فلان شهر سفر کنی». به عشق دیدار، رنج این مسافرت توانفرسا را بر خود هموار کرد و پس از چند روز به آن شهر رسید. در آنجا نیز چله
گرفت و به ریاضت مشغول شد. روز سی و هفتم و یا سی و هشتم به او گفتند: «الان حضرت بقیة اللّه ، ارواحنافداه، در بازار آهنگران، در مغازه پیرمرد قفل سازی نشسته اند، هم اکنون برخیز و به خدمت حضرت شرفیاب شو!» با اشتیاق ازجا برخاست. به دکان پیرمرد رفت. وقتی رسید دید حضرت ولی عصر(ع) آنجا نشسته اند و با پیرمرد گرم گرفته اند و سخنان محبت آمیز می گویند. همین که سلام کرد، حضرت پاسخ فرمودند و اشاره به سکوت کردند. در این حال، دید پیرزنی ناتوان و قد خمیده، عصا زنان آمد و با دست لرزان قفلی را نشان داد و گفت: اگر ممکن است برای رضای خدا این قفل را به مبلغ سه شاهی بخرید که من به سه شاهی پول نیاز دارم. پیرمرد قفل را گرفت و نگاه کرد و دید بی عیب و سالم است، گفت: خواهرم! این قفل دو عباسی (هشت شاهی) ارزش دارد؛ زیرا پول کلید آن، بیش از ده دینار نیست، شما اگر ده دینار (دو شاهی) به من بدهید، من کلید این قفل را می سازم و ده شاهی، قیمت آن خواهد بود! پیرزن گفت: نه، به آن نیازی ندارم، شما این قفل را سه شاهی از من بخرید، شما را دعا می کنم. پیرمرد با کمال سادگی گفت: خواهرم! تو مسلمانی، من هم که مسلمانم، چرا مال مسلمان را ارزان بخرم و حق کسی را ضایع کنم؟ این قفل اکنون هشت شاهی ارزش دارد، من اگر بخواهم منفعت ببرم، به هفت شاهی می خرم، زیرا در معامله دو عباسی، بیش از یک شاهی منفعت بردن، بی انصافی است. اگر می خواهی بفروشی، من هفت شاهی می خرم و باز تکرار می کنم: قیمت واقعی آن دو عباسی است، چون من کاسب هستم و باید نفعی ببرم، یک شاهی ارزانتر می خرم! شاید پیرزن باور نمی کرد که این مرد درست می گوید، ناراحت شده بود و با خود می گفت: من خودم می گویم هیچ کس به این مبلغ راضی نشده است، التماس کردم که سه شاهی خریداری کنند، قبول نکردند؛ زیرا مقصود من با ده دینار (دو شاهی) انجام نمی گیرد و سه شاهی پول مورد احتیاج من است. پیرمرد هفت شاهی به آن زن داد و قفل را خرید؛ همین که پیرزن رفت امام(ع) به من فرمودند: «آقای عزیز! دیدی و این منظره را تماشا کردی؟! اینطور شوید تا ما به سراغ شما بیاییم. چله نشینی لازم نیست، به جفر متوسل شدن سودی ندارد. عمل سالم داشته باشید و مسلمان باشید تا من بتوانم با شما همکاری کنم! از همه این شهر، من این پیرمرد را انتخاب کرده ام، زیرا این مرد، دیندار است و خدا را می شناسد، این هم امتحانی که داد. از اول بازار، این پیرزن عرض حاجت کرد و چون او را محتاج و نیازمند دیدند، همه در مقام آن بودند که ارزان بخرند و هیچ کس حتی سه شاهی نیز خریداری نکرد و این پیرمرد به هفت شاهی خرید. هفته ای بر او نمی گذرد، مگر آنکه من به سراغ او می آیم و از او دلجوئی و احوالپرسی می کنم.» 📚منابع:👇🏻 📗 ۱. ابراهیم شفیعی، در انتظار موعود(ع) در سازمان تبلیغات اسلامی، چاپ اول ۱۳۷۶ 📕 ۲. محمدبن ابراهیم نعمانی، کتاب الغیبة، مکتبة الصدوق‌ ،ص۲۰۰ 📙 ۳. محمد باقر مجلسی، بحار النوار، مکتبة‌ اسلامية، ج۵۳، ص۱۷۷ ✨🌸الّلهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج🌸✨ ‌‌‌‌‌ کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
کمپین دعای فرج و عهد از نیمه ی شعبان شرکت در کمپین و شرایط 👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/923074599G0c06de8d7b
عزیزان شرکت کننده در کمپین دعای فرج و عهد به موارد زیر توجه کنید. 💠دعای عهد بعد نماز صبح و دعای فرج(الهی عظم البلاء) ساعت ۲۲ هرشب به مدت چهل روز 💠شروع چله از روز نیمه شعبان(۲۱ فرودین) شروع میشود 💠هر روز بعد از نماز صبح و ساعت ۲۲ تا ۲۳ گروه باز می شود(بقیه ساعات گروه قفل می شود) از ساعت ۲۲ تا ۲۳ می تونید سوالات شرعی خودتون رو بپرسید 💠عزیزانی که دعای فرج را خواندند کلمه(((دعای فرج))) و کسانی که دعای عهد را خواندند کلمه ((دعای عهد)) را به گروه بفرستید لینک گروه👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/923074599G0c06de8d7b لینک کانال کلاس مجازی دین @kelass_den
شیوه های بیان احکام کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
شيوه توضيحى‏ يكى از روش‏هاى سنتى آموزش احكام، روش توضيحى است. در اين شيوه، مربى احكام مسائل موردنياز مخاطبان را با توجه به سطح مخاطبان توضيح مى‏دهد. شيوه معيارى‏ در اين شيوه، براى مخاطبان ملاك و ميزانى داده مى‏شود كه خود بتوانند در موارد مشابه، تكليف خود را به دست آورند. معيارهاى درآمدهاى حلال و حرام‏ در جامعه اسلامى، دريافت و پرداخت مال، تنها در صورت رعايت موازين شرعى و رضايت طرفين رسميت دارد و موجب تمليك و تملك مى‏شود، و درآمدهايى كه براساس موازين شرعى نباشند، حرام هستند. استاد مطهرى (ره) معيارهايى را براى درآمدهاى حرام مطرح كرده و فرموده است: آنچه اسلام از درآمدهاى مالى منع نموده، مى‏تواند به چند جهت باشد: الف) درآمد از طريق اغراء به جهل و تثبيت جهالت مردم و تحكيم عقايد خرافى، نظير: بت فروشى و صليب فروشى. ب) درآمد از طريق اغفال و اضلال، مانند: خريد و فروش كتاب‏هاى گمراه كننده يا خريد و فروش سكه‏هاى تقلّبى. ج) هر معامله‏اى كه موجب تقويت بنيه اقتصادى و فرهنگى و نظامى دشمنان و ضعف مسلمين شود. د) تحصيل درآمد از راه توليد و يا خريد و فروش موادى كه براى بشر زيان آور يا بى فايده است، مانند: خريد و فروش مواد مخدر و آلات قمار. ه) درآمدى كه از طريق كارهاى مضر و بيهوده به دست مى‏آيد، مانند: لهو، غنا و مسخره كردن مؤمن. پس هر درآمدى كه خارج از ضابطه شرعى باشد، حلال نيست. «1» __________________________________________________ (1). آشنايى با علوم اسلامى، مرتضى مطهرى، ج 3، ص 41؛ اسلام و مقتضيات زمان، مرتضى مطهرى. کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
فیش احکام کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
احکام خوردنی و نوشیدنی(۶) انواع خون ♦️نجس و حرام خون انسان و تمامی حیواناتی که خون جهنده دارند نجس هست و خون حیواناتی که خون جهنده ندارند گرچه پاک است اما اگر جزء خبائث باشند از این باب حرامند. لذا اگر ذره ای خون در غذای آبکی بیفتد تمام آن نجس و حرام می شود و جوشیدن و حرارت یا برداشتن خون از سطح آن غذا را پاک نمی کند ♦️پاک و حرام خونهایی که بعد از ذبح شرعی در بدن حیوانات باقی می ماند پاک است ولی خوردنش حرام است. نکته:این خون به شرطی پاک هست که اولا خون به قدر متعارف از بدن حیوان خارج شود ثانیا خون به بدن حیوان برنگردد لذا اگر سر حیوان در بلندی باشد با به علت نفس کشیدن خون به بدن برگردد نجس خواهد شد. چاقویی که با آن سر حیوان را می برند با خون نجس برخورد کرده است.لذا اگر چاقو را قبل از تکه کردن گوشت حیوان نشویند و چاقو با خون به خونهایی که در بدن باقیمانده برخورد کند باز خون های درون بدن نجس می شوند. همچنین دست آلوده به خون و گردن حیوان همه آلوده به خون نجس است که قبل از تکه تکه کردن باید شسته شود 💠خون ماهی و حیواناتی که خون جهنده ندارند پاک اما حرام است ♦️پاک و حلال خونهای مختصری که داخل بافت گوشت مانده که یا جدا نمی شود و یا جدا کردن آن خیلی سخت است و با پخته شدن از بین می رود کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
منبرک قرآنی کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
وَ اسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاة [بقره 43] كمك بگيريد از صبر و نماز خداوند كه خالق ما است و از اسرار درون ما آگاه، مي داند در مشكلات ،ما بايد چه كنيم ؛ مي فرمايد از صبر و  نماز كمك بگيريد داستانك: ابو على سينا، حكيم ايرانى ، كه باعث افتخار مشرق زمين است ، در اين باره نيز چنين گفته است : هر گاه در مسئله اى از مسائل ، به مشكلى برخورد مى كردم و در حل آن حيران مى شدم ، وضو مى گرفتم و به مسجد جامع شهر مى رفتم ، دو ركعت نماز به جا مى آوردم و از خالق بى همتاى دانا و توانا استمداد مى كردم ، پس ‍ از نماز و بيرون آمدن از مسجد به نحوى به من الهام مى شد و آن مشكل به آسانى برايم حل مى گرديد. همچنين درباره ملا صداراى شيرازى ، آن عارف و فيلسوف اسلامى (صاحب اسفار) گفته شده است : زمانى كه ايشان در كهك قم مشغول مطالعه و نوشتن فلسفه بود اگر مشكل و معمايى برايش پيش مى آمد فورا به شهر مقدس قم حركت كرده و در حرم حضرت معصومه عليها السلام بعد از زيارت آن بانو، دو ركعت نماز مى خواند و به واسطه آن ، مشكل خود را حل مى كرد و همان نماز كليد حل مشكل او مى شد.[منبع: سجاده عشق ؛ نوشته نعمت الله صالحي حاجي آبادي ؛ بخش هفتم] شوخي : اما بعضي از مردم در مشكلات مي گويند : استعينوا بالموسيقي و السيگار در مشكلات به جاي آنكه از نماز و صبر كمك بگيرند از موسيقي و سيگار و ... براي آرامش و ديگر مسايل كمك مي گيرند کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸