فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ قال الإمام المهدي عليه السلام:
إنَّ اللّه َ تَعالى لَمْ يَخْلُقِ الْخَلْقَ عَبَثاً ولا أهْمَلَهُمْ سُدىً، بَلْ خَلَقَهُمْ بِقُدْرَتِهِ وَ جَعَلَ لَهُمْ أسْماعاً وَ أبْصاراً وَ قُلُوباً وَ ألْباباً، ثُمَّ بَعَثَ اِلَيْهِمُ النَبيّينَ عليهم السلام مُبَشِّرِينَ وَ مُنْذِرينَ ،يأمُرُونَهُمْ بِطاعَتِهِ، وَ يَنهُونَهُمْ عَنْ مَعْصيَتِهِ، وَ يُعَرِّفُونَهُمْ ما جَهِلُوهُ مِنْ أمْرِ خالِقِهِمْ وَ دِينِهِمْ.
امام زمان عجل الله تعالی فرجه می فرمایند:
خداوند بزرگ مخلوقات را بيهوده نيافريده و آنان را پوچ و بيهوده رها نكرده، بلكه آنان را با قدرت خود آفريد و براى آنان چشم و گوش و قلب و عقل قرار داد و سپس انبيائى كه بشارت دهنده و هشدار دهنده هستند به سوى آنان فرستاد كه آنان را به اطاعت از او فرمان مى دهند و از معصيت او نهى مى كنند و چيزهايى را كه در مورد پروردگارشان و دينشان نمى دانستند به آنان شناساندند.
📚 بحارالانوار، 53، 194
#حدیث
کانال مدافعان ظهور👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇
https://eitaa.com/modafeanzuhur
سيد بن طاوس در فلاح السائل در تعقيبات نماز ظهر دعايى را از حضرت سيده نساء عالمين فاطمه زهرا (سلام اللّه عليها) روايت مىكند كه در حدود دو صفحه به قطع وزيرى است، آغاز آن اين است:
سبحان ذى العزّ الشامخ المنيف ...، تا آن كه گويد: «الحمد لله الذى لم يجعلنى جاحدة لشيء من كتابه و لا متحيّرة في شيء من أمره ....
مفادش اين كه: حمد خدا را كه مرا انكاركننده مر چيزى از كتابش و سرگردان در چيزى از كار آن نگردانيده است. اين حرف دهن كسى است كه بايد با دانش و بينش خود به فهم مقامات معنوى آيات قرآنى نايل آمده باشد، آن كه در هيچ امر قرآنى متحيّر نيست بايد صاحب عصمت باشد.
آرى امام صادق (عليه السلام) فرمود: حضرت فاطمه ليلة القدر است.
حديث در تفسير فرات كوفى در ضمن سوره قدر روايت شده است. انسان نخستين بار از اين حديث فرات منتقل مىشود كه قرآن در شب قدر نازل شده است، و انسان كامل قرآن ناطق است، و حضرت فاطمه (سلام الله عليها) مادر يازده قرآن ناطق است، بايد بدين مناسبت آن حضرت ليلة القدر باشد.
اين معنى در حدّ خود درست است و لكن حديث را معناى ديگرى فوق آن است كه در كتاب انسان و قرآن تقرير و تحرير كردهام. در اين كتاب، دو مطلب بسيار ارزشمند و گرانقدر از دو آيت بزرگ، دو استاد بزرگوارم،
هزار و يك كلمه، ج3، ص: 45
آقا سيد ابو الحسن قزوينى و آقا شيخ محمد تقى آملى دارم. بيش از يك سال در روايات ليلة القدر زحمت كشيدم و آنها را از جوامع روائى فريقين جمعآورى كردهام، و در فهم آنها بسيار فكر نمودهام، ولى آن نكته كه اصل بود ناگفته بماند و مشكل حل نشده بود. مثلا با خود مىانديشيدم كه شبى در هند كه مشرقى ايران است شب بيست و سوم ماه مبارك رمضان و شب قدر بوده باشد و شب قبل آن در تهران، پس ليلة القدر واقعى كدام شب است كه إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ؟
به حضور استاد آية الله حاج شيخ محمد تقى آملى رسيدهام و كارم را درباره ليلة القدر بديشان ارائه دادهام، و در فهم ليلة القدر ابراز حاجت نمودهام و از ايشان مدد خواستهام. در جوابم فرمودند: «در آن روايتى كه امام صادق، جدّهاش فاطمه زهرا را ليلة القدر خوانده است دقّت كنيد». من اين حديث را در جوامع روائى نديده بودم، از اشارات استاد آملى حالت هيمانى شگفت به من روى آورد.
نخستين بار همين معنى كه تازگى به عرض رساندهام به ذهنم آمد، تا حديث را در تفسير فرات كوفى يافتم و از تدبّر در آن فيض فيّاض على الإطلاق فائض شده است ففاض ثمّ فاض.
و نيز از مقالهاى بسيار رفيع القدر در اين موضوع از استاد آية الله رفيعى در مراتب ليلة القدر استفاده كردهام، و تمام آن را در كتاب انسان و قرآن آوردهام و به نقل آن تبرك جستهام. اين كتاب را در مدارج آيات قرآنى و معارج مقامات انسانى اهميّت بسزا است.
کانال مدافعان ظهور👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇
https://eitaa.com/modafeanzuhur
- ناشناس.mp3
1.09M
علامه حسن زاده آملی:
...فاطمه زهرا اصلا مسلمان نه!
دختر پیغمبر نه!
و تو باش خلیفه مسلمانان!
حق داری در کوچه جلوی زن جوان رو بگیری؟؟
مصیبت خوانی مرحوم علامه حسن زادهآملی ره
کانال مدافعان ظهور👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇
https://eitaa.com/modafeanzuhur
توقیعات و روایات امام زمان(عج)
نقش امام حسن (ع) در مهدویت و امر ظهور
درباره نقش امام حسن (ع) در راستای مهدویت و امر ظهور در منابع روایی به روایاتی برخورد میکنیم که جالب توجه است. به عنوان نمونه، پیامبر اکرم (ص) هنگام ازدواج حضرت علی (ع) با فاطمه (س) به ایشان اینگونه بشارت دادهاند: «یا علی إنی مزوجک فاطمه ابنتی سیده نساء العالمین و أحبهن إلی بعدک و کائن منکما سیدا شباب أهل الجنه و الشهداء المضرجون المقهورون فی الأرض من بعدی و النجباء الزهر الذین یطفئ الله بهم الظلم و یحیی بهم الحق و یمیت بهم الباطل عدتهم عده أشهر السنه أخرهم یصلی عیسى ابن مریم (ع) خلفه»؛ (ای على من میخواهم دخترم فاطمه را که سرور زنان جهانیان است و پس از تو از همه نزد من محبوبتر است همسر تو کنم و از شما دو سرور جوانان بهشتی و شهیدان به خون آغشته که پس از من به آنان ستم خواهد شد به وجود خواهد آمد و خداوند به وسیله آنان تاریکیها را از میان بردارد و حق را توسط آنان زنده میکند و باطل را توسط آنان میمیراند. تعداد آنان به تعداد ماههای سال است، و عیسی بن مریم (ع) در پشت آخرینشان به نماز خواهد ایستاد.) توجه به نقش آخرالزمانی اهلبیت (ع) و امام حسن مجتبی (ع) در این روایت با مفاهیمی از جمله «یطفئ الله بهم الظلم یحیی بهم الحق و یمیت بهم الباطل» جلب توجه میکند.
علم امام حسن (ع) نسبت به دوران بعد از ظهور
علم امام حسن (ع) نسبت به دوران بعد از ظهور موضوع دیگری هست که در احادیث به آن اشاره شده؛ عبدالله بن حارث گفت: به علی (علیهالسلام) گفتم ای امیرالمؤمنین! از رخدادهای پس از امام قائم (ع) مرا مطلع کن؛ امام فرمودند: «یا ابْنَ الْحَارِثِ ذَلِک شَی ءٌ ذِکرُهُ مَوْکولٌ إِلَیهِ وَ إِنَّ رَسُولَ الله أُخْبِرَ بِهِ إِلَّا الْحَسَنَ وَ الْحُسَینَ». (این چیزی است که ذکر آن موکول بر خود اوست و رسول خدا (ص) به من سفارش کرده است آن را جز به حسن و حسین (ع) نگویم). بنابراین علم دوران پس از ظهور در اختیار حسنین (ع) سپس سایر اهلبیت (ع) قرار دارد که در احادیث قبلی به نقش زمینهساز ایشان اشاره شد.
امیرالمؤمنین (ع) در ادامۀ صحبت با فرزندشان امام حسن (ع) میفرماید: روزگار بدین منوال خواهد بود تا اینکه خداوند مردی را در آخرالزمان، که روزگاری سخت است، مبعوث و او را به وسیله ملائکه خود تأیید میکند و انصار و یاران وی را نگاهداری میکنند؛ او را به وسیله آیات و معجزات خود نصرت میدهد؛ وی را بر زمین غلبه و مسلط میکند تا اینکه مردم خواه ناخواه مطیع و منقاد او شوند؛ او زمین را بعد از آنکه پر از ظلم و ستم شده باشد، پر از عدل و داد و نور و برهان خواهد کرد؛ عرض و طول شهرها برایش مطیع میشوند؛ کافری نیست مگر اینکه ایمان میآورد و تبهکاری نیست مگر اینکه نیکوکار خواهد شد؛ درندگان در زمان سلطنت او صلح و سازش میکنند؛ زمین گیاهان خود را میرویاند و آسمان برکات خود را فرو میریزد؛ گنجها برای او ظاهر خواهند شد و مدت چهل سال مالک شرق و غرب خواهد شد؛ خوشا به حال کسی که روزگار او را درک کند و سخن وی را بشنود.
پیامی از خطبه امام زمان در دوران ظهور
در روایت وارد شده امام زمان (عج) هنگامی که ظهور میکنند پشت به دیوار کعبه میزنند و میفرمایند آگاه باشید، هرکس اراده کرده آدم و شیث را ببیند، من همان آدم و شیث هستم؛ همین جمله را نسبت به برخی انبیاء و رسولان (ع) مطرح میکنند تا جایی که میفرمایند: «ألا وَمَنْ أرَادَ أنْ یَنْظُرَ إِلَى الْحَسَن وَالْحُسَیْن علیهما السلام فَهَا أنَا ذَا الْحَسَنُ وَالْحُسَیْنُ»؛ این حدیث را از این منظر میتوان بررسی کرد که «از سیره امام حسن (ع) و نوع رفتار ایشان در دوران خودشان، میتوان پی به رفتارهای امام زمان (عج) در دوران غیبت و پس از ظهور برد؛ به عنوان مثال، غربت امام حسن (ع) در زمان خودشان شاید جلوهای از غربت امام زمان (عج) در دوران غیبت باشد.
کانال مدافعان ظهور👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇
https://eitaa.com/modafeanzuhur
تعريف ليلة القدر به بيانى رفيعتر
در حدود بيست و پنج سال قبل، در فرخنده روزى به محضر مبارك علم علم و طود تحقيق، حبر فاخر و بحر زاخر آيت حق استاد بزرگوار جناب حاج شيخ محمد تقى آملى كساه الله جلابيب رضوانه، تشرف حاصل كرده بودم. در آن اوان در ليلة القدر تحقيق مىنمودم و به نوشتن رسالهاى در ليلة القدر اشتغال داشتم و مطالبى بسيار در اين موضوع جمعآورى كرده بودم؛ به همين مناسبت از ليلة القدر سخن به ميان آوردم و نظر شريفش را در بيان آن استفسار نمودم. از جمله اشاراتى كه برايم بشارات بوده است اينكه فرمودند: به بيان امام صادق عليه السلام كه جدّهاش صديقه طاهره سلام الله عليها را ليلة القدر خوانده است و ليلة القدر را به آن جناب تفسير فرموده است دقت و تدبر نماييد.
پس از آن براى تحصيل حديث فحص بسيار كردم تا به ادراك آن در تفسير شريف فرات كوفى رضوان الله تعالى عليه كه حامل اسرار ولايت است توفيق يافتم و صورت آن اين است:
فرات قال حدثنا محمد بن القاسم بن عبيد معنعنا عن ابى عبد الله عليه السلام قال: إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ، الليلة فاطمة و القدر الله فمن عرف فاطمة حقّ معرفتها فقد أدرك ليلة القدر، و إنما سمّيت فاطمة لان الخلق فطموا عن معرفتها، او معرفتها،- الشك من ابى القاسم- قوله وَ ما أَدْراكَ ما لَيْلَةُ الْقَدْرِ لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ يعنى خير من الف مؤمن و هى أم المؤمنين تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِيها و الملائكة المؤمنون الذين يملكون علم آل محمد (ص) و الروح القدس هى فاطمة بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ سَلامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ يعنى حتى يخرج القائم (ص 218 طبع نجف).
در اين حديث شريف حضرت امام صادق عليه السلام جدّهاش حضرت صديقه طاهره فاطمه زهرا را ليلة القدر معرفى فرمود، چرا حضرت صديقه سلام الله عليها ليلة القدر نباشد و حال آنكه يازده قرآن ناطق در اين ليله نازل شده است. حديث ياد شده خيلى بلند و متضمن مباحثى عرشى است......
هزار و يك كلمه، ج2، ص: 372
آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇
https://eitaa.com/modafeanzuhur
❣#سلام_امام_زمانم❣
°•🌻💜•°
ای بهارےترین آینه هستی
یوسف کنعانی من،
سلام آقا جانم ✋🏻
بیا و اذان عشق بخوان تا جهان
سراسر مسلمان شود بیا و
«وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ....» را
فریاد ڪن...
چشم انتظار ماندهام؛
من سر خوشم از لذت این
چشم بہ راهی و چشم انتظار میمانم...
#اللهم_عجل_لولیڪ_الفرج
کانال مدافعان ظهور👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇
https://eitaa.com/modafeanzuhur
💐 #حدیث_روز
🌺 پیامبر اکرم صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلهِ وَ سَلّم
یا علی!
همانا هیچ فقری سختتر از جهل،
و هیچ مالی سودمندتر از عقل،
و هیچ تنهایی وحشت انگیزتر از خودبزرگ بینی،
و هیچ پشتیبانی نیکوتر از مشورت نیست.
🌸 و هیچ عقلی چون تدبیر و چاره اندیشی،
و هیچ حَسَبی چون خوش اخلاقی
و هیچ عبادتی مانند تفکر نمیباشد.
🌼 ای علی!
آفتِ سخن، دروغ
و آفتِ دانش، فراموشی
و آفت پرستش، سُستی
و آفت بخشش، منّت نهادن
و آفت شجاعت، سرکش بودن،
و آفت زیبایی، به خود بالیدن
و آفت افتخار خانوادگی، فخرفروشی است.
📗 منبع: تُحَفُ العُقول، ابومحمّد حرّانی، ترجمه صادق حسنزاده، صفحه ۱۳
کانال مدافعان ظهور👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇
https://eitaa.com/modafeanzuhur
🌷 حضرت علامه ذوالفنون حسنزاده آملی قدّس سِرّه
💠 وحدتِ حقیقیهی(حق سبحانه و تعالی) فوقِ وحدتِ اَحدی و واحِدی است. چه (اینکه) مراد از آن، (یعنی مراد از وحدت حقیقیّه) وحدتِ اِطلاقیِ اِحاطیِ صمدی است.
♻️ و اِطلاقِ این وحدت بر ذات، به عنوانِ تَنزیه و تَفخیم است. چه اینکه هیچگونه نسبت و اِضافَت به چیزی در آن راه ندارد.
💠 و تَعیُّنِ مذکور را از این جهت، حقیقتِ محمّدیّه(ص) گویند، که انسانِ ختمی، صعودِ او، عروجاً به حَسَب اِرتقاء و اعتلاءِ وجودیِ خود، به اِذن الله تعالی از همهی تَعَیُّنات، برتر رود و فانی در این وحدتِ حقّهی حقیقیّه گردد. و دیگر تَعیّنات، شئوناتِ او گردند.
♻️ مثلاً حضرت ختمی (ص) فرمود: أَوَّلُ مَا خَلَقَ اَللهَ الْعَقْلُ وَ اَنَاالْعَقْل
💠 در این بیان شریف که فرمود اَناالعَقل، مقصود این نیست که حدّ وجودیِ او، تا عقل است. بلکه اِخبار از یک شأنِ صعودیِ خود بعد از حدوثاش میفرماید.
♻️ نمیبینی که در عروجاش و معراجاش به جایی رسید که جبرئیل بدو عرض کرد: لَوْ دَنَوْتُ أَنْمُلَةً لَاحْتَرَقْتُ ؟!
💠 گفت بیرون زین حدّ، ای خوش فَرِ من!
گر زَنَم پَری، بسوزد پَرِ من!!
📘 منبع: هزار و یک نکته، #نکته ۱۶۴ صفحه ۱۱۹
کانال مدافعان ظهور👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇
https://eitaa.com/modafeanzuhur
🌷 حضرت استاد صمدی آملی حفظه الله تعالی
▪️ادامهی باب معاد، هدایت دهم،
پیرامون بهشت و جهنم
🌸 آتش، خانهی پستی و سستی، و خانهی انتقام از اهل کُفر و عِصیان است؛ که تمام شدنی نیست تا بمیرند، و عذابشان سبک هم نمیشود.
🍀 در آتش، سردی و نوشیدنی جز حمیم، یعنی آب جوشان و چِرک ندارند. و اگر طلبِ طعام کنند، از زقّوم به آنها میدهند.
🌸 اگر طلبِ کمکی کنند، آبی به آنها دهند که همانند آب زرد، آب چرکآلود چون مسِ گُداخته که صورتها را میسوزاند، و بد نوشیدنی است.
🍀 آتش، بد جایگاهی است که از جای دور صدا میزنند پروردگار ما، ما را از اینجا بیرون بنما. اگر برگشت کردیم، خودمان به خود ظلم کردیم.
🌸 احیاناً در جوابِ آنها اِمساک میشود آنگاه به آنها گفته میشود که در آتش دور شوید و سخن مگوئید. و (جهنمیان) ندا میدهند: ای مالک! هر آینه بر ما پروردگار تو، حُکم کرده است! مالکِ جهنم به آنها میگوید: شما عهدشکنان هستید.
🍀 برای جهنم هفت تا در هست که برای هر درِ آن، جزئی تقسیم شده است.
📗 منبع: #راه_نجات ، صفحه ۲۱۶
کانال مدافعان ظهور👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇
https://eitaa.com/modafeanzuhur
کانال مدافعان ظهور👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇
https://eitaa.com/modafeanzuhur
‼️چگونه از سرگردانی آخرالزمان نجات پیدا کنیم...‼️
▪️امام صادق علیه السلام فرمودند:
▫️چگونه خواهید بود اگر در حالی واقع شدید
که امام هدایتگر و نشانه آشکاری دیده نشود؟
که از آن حیرت و سرگردانی نجات نیابد
مگر کسی که دعای غریق را زیاد بخواند
یکی از اصحاب گفت:
به خدا سوگند این بلا است،
پس فدایت شوم در آن هنگام چگونه رفتار کنیم؟
حضرت فرمودند: پس هرگاه آن زمان(اخرالزمان) را درک کردید بر اعتقاد خود استوار بمانید تا موضوع برایتان روشن شود و امر خداوند فرا رسد.
دعایغریق 👇
ِّیا اللَّهُ یا رَحمنُ یا رَحیمُ یا مُقَلِّبَ القُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَی دِینِکَ
#بحق_الزینب_اللهم_عجل_لولیک_الفرج
کانال مدافعان ظهور👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇
https://eitaa.com/modafeanzuhur
14-Panahian-doayepormanaehazratzahra-(www.rasekhoon.net).mp3
3.45M
🔖 سخنراني کوتاه
#استاد_پناهیان
💠 موضوع 💠
✍️ دعای پر معنی حضرت زهرا (سلام الله علیها)
#فاطميه
کانال مدافعان ظهور👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇
https://eitaa.com/modafeanzuhur
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 توصیه #استاد_پناهیان
برای #ایام_فاطمیه
کانال مدافعان ظهور👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇
https://eitaa.com/modafeanzuhur
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ما قدیمیترها
خیلی قدیمیترها
در تضعیف فاطمیه مقصّریم!
حرف فاطمیه، حرف آتش و میخ و دیوار،
که سالهاست بر آن، مینالیم، نبوده و نیست!
حرف فاطمیه ؛ تاریخ را عوض خواهد کرد؛
اگر بفهمیم ! 💥
استاد شجاعی
____🍃🌸🍃____
💐#حدیث_روز
🌺 حضرت وصیّ امیرالمؤمنین علی علیه السّلام:
هرکس کُنْهِ خدا را بجوید، او را یکتا ندانسته است.
و هرکس به او اِشارت کرده، قصد او ننموده است.
و هرکس او را محدود نمود، به او توجّه ندارد
و هرکس برای او عضو و جزئی پنداشت، حقّ بندگیِ او را اَدا نکرده است.[۱]
🌺 حضرت عصمةالله الکبری فاطمه زهراء سلام الله علیها:
خداوند اطاعت و پیروی از ما اهل بیت (علیهم السّلام) را سبب برقراری نظم اجتماعی در امّت اسلامی، و امامت و رهبری ما را عامل وحدت و در امان ماندن از تفرقهها قرار داده است.[۲]
📗 منبع: ۱= تحف العقول، صفحه ۱۰۵
۲= فرهنگ سخنان حضرت فاطمه زهراء(س)، صفحه ۲۵
کانال مدافعان ظهور👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇
https://eitaa.com/modafeanzuhur
🌷 حضرت علامه ذوالفنون حسنزاده آملی قدّس سِرّه
💠 (جناب ختمی مرتبت) فرمود:
لِى مَعَ اللهِ وَقْتٌ لَا يَسَعُنِى فِيهِ مَلَکٌ مُقَرَّبٌ وَ لَا نَبِىٌّ مُرْسَل
♻️ که مَلِک و نَبی، هریک نکره در سیاقِ نفی است و شاملِ خودِ آن حضرت هم هست که در این مقام همهی تَعیُّنات را زیرِ پَر دارد.
💠 از این مقام، در صُحف کریمهی عرفانیّه تعبیر به خلافت مینمایند. چه خلافت به لحاظِ سفارت است که روی به خلق دارد و در این مقام، ظهورِ سلطانِ دولتِ ولایتِ مطلقه است نه نبوّت.
♻️ در حقیقتِ محمّدیّه(ص) تَسمیّه (نامگذاری) به لحاظِ وصول و نیلِ انسان کامل، بدان مقام است و چون خاتم، امام است، آن حضرت تشریفاً و تکریماً به اسمِ اَسماء و اَسناء(=رفیع، بلند مرتبه) مَسمّا شد.
💠 فیضِ روحُالقُدُس اَر باز مدَد فرماید،
دگران هم بکنند، آنچه مسیحا میکرد. فَافهَم.
📘 منبع: هزار و یک نکته، #نکته ۱۶۴ صفحه ۱۱۹، ۱۲۰
کانال مدافعان ظهور👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇
https://eitaa.com/modafeanzuhur
🌷 حضرت استاد صمدی آملی حفظه الله تعالی
▪️ادامهی باب معاد، تنبیه
🌸 بهشت برای اهل ایمانی است که گناهان کبیره انجام نداده باشند و یا اگر مرتکب شدند، توبه کرده باشند. و یا اینکه شفاعت شاملِ حالِ آنها شده باشد، و یا اینکه رحمت الهی آنها را فراگرفته باشد.
🍀 آتش جهنم برای اهل شرک و کفر و منکرینِ خداست. آن هم به صورت خلود، که در آن ماندگارند. و برای اهلِ گناهانِ کبیره است، از مؤمنینی که با همان گناهان، بدونِ توبه مُرده باشند.
🌸 البته به این صورت که در آن وارد میشوند(مؤمنین) ولی نه اینکه دائم در آن بمانند. چون این مؤمنینِ گناهکار، بر اساس ایمان، استِحقاقِ ثواب دارند. لذا بعداز اینکه به مقدار گناهانشان عذاب جهنم را اِستیفاء (= دریافت کردن) کردند، از آتش بیرون میروند.
🍀 آن گناهان را خداوند بر اساسِ رحمت خویش نوشته که این رحمت، آنها را ادراک میکند و یا به شفاعتی که آنان را فرامیگیرد.
🌸 روایت شده که هرگز به اهل توحید، وقتی وارد آتش جهنم شدند، دردی اِصابت نمیکند و زمانی که میخواهند از آتش بیرون روند، آنها را درد اصابت میکند. و این درد جزای چیزی است که با دستهای خود کسب نمودند.
🍀 خداوند هرگز به بندگانش ظلم نمیکند. و کسیکه خداوند او را برای عملی وعدهی ثواب و پاداش دهد، البته آن پاداش را برای او، تنجیز میکند. و هرگز از وعدهاش تخلّف نمیکند.
🌸 اگر خداوند کسی را برای عملی، ترس از عِقاب دهد، در این صورت خداوند اختیار دارد که او را برای آن عمل، عذاب کند، (و این) بر اساس عدل الهی است. و اگر او را عفو نماید، بر اساس فضل حقّ متعال خواهد بود.
🍀 خداوند عزّوجلّ فرمود:
همانا که شرک به خودش را نمیبخشد، ولی غیر شرک را میبخشد برای هرکس که بخواهد.
🌸 در خبر است که تقسیم کنندهی بهشت و آتش، امیرالمؤمنین(ع) است. زیرا به دوستی و دشمنی با او، اهلِ بهشت و آتش از هم امتیاز مییابند.
🍀 همانا حُبّ علی ایمان است و بُغض و کینهی با اوکفر است. و بهشت برای اهل ایمان آفریده شد و آتش برای اهل کفر.
🌸 از امام صادق(علیه السّلام) نقل شد که خداوند، مُتابِعَت آنان و مُشایَعَت آنان را روزی ما گرداند. چه اینکه با منّتِ خویش دوستی آنان را روزی ما گردانیده است.
📗 منبع: #راه_نجات ، صفحه ۲۱۷
کانال مدافعان ظهور👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇
https://eitaa.com/modafeanzuhur
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) ⭐️
♦️ جلسه پانزدهم - عصرِ روزِ هفتمِ ماه محرّم ۱۴۴۴ (ه.ق)
♦️ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ (ه.ش)
✳️ قسمت اوّل ⬇️⬇️ از ابتدا تا دقیقه ۱۵
🔸 غم و اندوه، آه و ناله و اشک و گریه، کلیدهایی هستند که درهای ملکوت عالم را به روی انسان میگشایند منتها اشکی که از خَشیّت الهی باشد و یا در مصائب صاحبان عصمت ریخته شود چه اینکه خودِ این بزرگواران هم از همین راه توانستند به مقامات بلند انسانی دست یابند.
🔹 لذا هنگامی که مَسمع کُردین به امام صادق (ع) عرض کرد که در ذکر مصائب امام حسین (ع) و جزع بر ایشان، چنان گریه گلوی مرا میگیرد که کسانِ من آثار آن را در من مشاهده میکنند و از طعام باز میایستم و اندوه در روی من ظاهر میشود، امام صادق (ع) به او فرمودند که تو، وقتِ مردن، پدران مرا نزد خود حاضر بینی که ملک الموت را درباره تو سفارش میکنند و او بر تو دلسوزتر و مهربانتر از مادرِ مهربان نسبت به فرزند باشد.
🔸 بر این اساس، تمامی برکات، در قبض است اگر چه که در فرهنگ و قاموس عامّهی مردم، کسی که اهل قبض باشد، انسان افسردهای است امّا باید دانست که قبض و ناراحتی برای صاحبان عصمت به خصوص امام حسین (ع)، رمز بازگشایی ملکوت عالم به روی انسان است.
🔹 حضرت آدم (ع) هم بعد از گریهای طولانی، اَسامی سَبعهی طیّبه را برای اوّلین بار تعلیم گرفتند که در واقع این اسامی، جزء تلقّیات آدمی است و حضرت آدم (ع) با این اَسماء مبارک، توبه نمودند و به حق متعال رجوع کردند و خداوند هم به سوی ایشان بازگشت که "فَتَلَقَّی آدَمُ مِن رَبِّهِ کَلِماتٍ فَتابَ عَلَیه اِنَّهُ هُوَ التَّوّابُ الرَّحیمُ"(بقره/۳۸)
🔸 اسامی سَبعهی طیّبه عبارتند از اَسماء شریف محمّد، علی، فاطمه، حسن، حسین، جعفر و موسی علیهم السّلام که جعفر، اسم شریف امام صادق (ع) و موسی هم اسم مبارک امام کاظم (ع) است.
🔹 اسامی مابقیِ اهل بیت (ع) هم به همین اَسماء شریف برمیگردد منتها اسم شریف حضرت بقیّةالله (عج) که همان اسم جناب خاتم انبیاست، تا زمان ظهور و قیامشان، به صورت حروف مقطّعهی تلفّظ یافتهی (میم حا میم دال) است امّا بعد از ظهور، به صورت جمعی به لفظ شریف "محمّد" تعبیر میشود.
🔸 در روایتی از کتابُ الحجّة اصول کافی آمده است که وقتی حضرت بقیّةالله (عج) به دنیا آمدند، امام حسن عسکری (ع)، این فرزند عزیز را به صورت حروف تهجّی تلفظ یافتهی (میم حا میم دال) نامگذاری کردند که در بین تمام انبیاء و اوصیاء، تنها، اسم حضرت بقیّةالله (عج) از لحظه ولادت، به صورت حروف مقطّعه نامگذاری شد.
#محرم_1444
#جلسه_15_14_5_1401
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) ⭐️
♦️ جلسه پانزدهم - عصرِ روزِ هفتمِ ماه محرّم ۱۴۴۴ (ه.ق)
♦️ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ (ه.ش)
✳️ قسمت دوم ⬇️⬇️ از دقیقه ۱۵ تا ۳۱
🔸 حضرت آدم (ع) با گریه و بُکاء توانستند کلمات سَبعهی طیّبه را تلقّی کنند و این الفاظ، برای اوّلین بار بر جان مبارک حضرت آدم (ع) نقش بست و بر زبان ایشان جاری شد البته انبیای دیگر نیز این اسامی مبارک را تلقّی فرمودند.
🔹 در حدیث بیست و سوم از چهل حدیث کتاب نفَس المَهموم آمده است که حضرت مهدی سلام الله علیه در پاسخ شخصی که از تأويلِ "کهیعص" سوال کرد، فرمودند: این حروف از اخبار غیب است که خداوند، بندهی خود زکریّا را بر آن آگاه گردانید و حکایت آن را برای محمّد (ص) بیان فرمود.
🔸 این عبارت نشان میدهد که جناب رسول الله (ص) در هنگام نزول وحی قرآنی، ظاهر و باطن و تفسیر و تأویل آیات را هم تلقّی میکردند چه اینکه ائمه (ع) هم در تلقّی سُوَر و آیات قرآنیّه، این چنین بودند.
🔹 حضرت در ادامهی حدیث فرمودند که جبرئیل بر زکریّا فرود آمد و نام پنج تن را به او تعلیم فرمود و هرگاه زکریّا، نام محمّد و علی و فاطمه و حسن علیهم السّلام را میبرد، اندوه او برطرف میشد و غم او زائل میگشت و هر گاه نام حسین علیه السّلام را میبرد، گریه گلوی او را میگرفت و نَفَسش به شماره میافتاد.
🔸 اگر حزن و اندوه شدّت یابد و گریه، آنچنان راه گلو را ببندد که شخص، نتواند به راحتی آن را اظهار کند و در نفس کشیدن، به زحمت افتد به نحوی که دچار سکسکه شود و احساس خفگی به او دست دهد، در این صورت، گریه گلوگیر شده است که ظاهراً امام زین العابدین (ع) در شب عاشورا دچار چنین حادثهای شدند.
🔹 امام سجّاد (ع) فرمودند در شب عاشورا هنگامی که پدرم برای اصلاح شمشیر خود به خیمه جُوْن آمدند، اشعاری را قرائت فرمودند که با شنیدن آنها، به گریه افتادم امّا گریه را در گلویم فرو بردم در حالی که عمّهی ما زینب (س)، گریهاش را آشکار کرد.
🔸 لذا هنگامی که گریهی حضرت زینب (س) بلند شد، امام حسین (ع) سریع خود را به خیمه امام زین العابدین (ع) رساندند و دیدند که خواهرشان از شدّت گریه از هوش رفتند. در اینجا بود که امام، مقداری آب طلب کردند و به سر و صورت حضرت زینب (س) ریختند و ایشان را به هوش آوردند.
🔹 گریه بر امام حسین (ع) هنگامی که گلوگیر شود و نَفَس را به شماره اندازد، درهای ملکوت را به روی انسان میگشاید.
#محرم_1444
#جلسه_15_14_5_1401
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) ⭐️
♦️ جلسه پانزدهم - عصرِ روزِ هفتمِ ماه محرّم ۱۴۴۴ (ه.ق)
♦️ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ (ه.ش)
✳️ قسمت سوم ⬇️⬇️ از دقیقه ۳۱ تا دقیقه ۴۶
🔸 عصر روز یازدهم محرّم، دشمن، اهلبیت امام حسین (ع) را به سوی کوفه حرکت داد. بین خیمهگاه و قتلگاه و همچنین محلّ شهادت اصحاب امام حسین (ع) فاصله بود و اهلبیت به آن صورت از این سمت خبر نداشتند.
🔹 فقط حضرت زینب (س) گاهی بالای تپهای که بین خیمهگاه و قتلگاه بود، میرفتند و از آنجا میدان رزم را مشاهده میکردند.
🔸 وقتی اهلبیت را به سمت قتلگاه آوردند و آن صحنههای بسیار دردناک را مشاهده کردند، نزدیک بود همگی جان دهند البته در اینجا بچّهها را از مرکبها پیاده نکردند و تنها چند نفر از جمله امام زین العابدین (ع)، حضرت زینب (س)، حضرت سکینه و حضرت اُمّ کلثوم پیاده شدند چون صحنه، بسیار فَجیع و غیر قابل تحمل بود.
🔹 از بدن مبارک امام حسین (ع)، چیزی باقی نگذاشته بودند و فقط تکّه پارههایی از استخوانهای مبارکشان به جا مانده بود.
🔸 یکی از اصحاب امام صادق (ع) در حدیثی فرمود یک سال با حضرت صادق (ع) به حج رفتیم. در راه برگشت، از ایشان پرسیدم آیا بدنی از جدّ شما حسین (ع) باقی مانده است؟
🔹 اشک حضرت سرازیر شد و فرمودند سؤالهای سنگینی میپرسی که جواب دادن به آنها بسیار مشکل است بعد هم بحث را عوض کردند.
🔸 امام زین العابدین (ع) هنگامی که گودی قتلگاه و محلّ شهادت پدر بزرگوارشان را مشاهده کردند، گریهشان گلوگیر شد و حضرت زینب (س) دیدند که امام زین العابدین دارند جان میدهند.
🔹 لذا فوراً متوجه ایشان شدند و حضرت را از آن نشئه به این سو منصرف کردند وگرنه امام زین العابدین (ع) از این نشئه رخت برمیبستند و رشتهی امامت منقطع میشد.
🔸 به همین دلیل است که وقتی حضرت زکریّا، اسم مبارک حسین (ع) را میبردند، گریهشان گلوگیر میشد و نَفَس ایشان به شماره میافتاد.
🔹 در روایت آمده است که حضرت زکریّا روزی به محضر پروردگار عرض کرد "پروردگار من! چون است که وقتی نام چهار کَس از آنها را میبرم از اندوه، تسلیّت مییابم و هرگاه یاد حسین (ع) میکنم اشکم ریزان میشود و نالهام بیرون میآید؟"
🔸 این نشان میدهد که از همان زمانها سرازیر شدن اشک در سوگ امام حسین (ع) وجود داشت. حضرت آدم نیز بعد از تلقّی اَسماء سَبعهی طیّبه، با گریه بر امام حسین (ع) به حقایق فراوانی دست یافت و به تعبیری مُعَلَّم به اَسماء الله شد.
🔹 در ادامهی روایت بعد از اینکه حضرت زکریّا به محضر پروردگار عرض حال کرد، آمده است که "خداوند تبارک و تعالی او را خبر داد و فرمود: "کهیعص" پس کاف، نام کربلاست. هاء، هلاکت عترت است. یاء، یزید است که بر حسین (ع) ستم کرد. عین، عطش است و صاد، صبر و شکیبایی آن حضرت.
🔸 در واقع حضرت زکریّا به برکت گریه بر امام حسین (ع) توانستند کلمه "کهیعص" را تلقّی کنند.
🔹 ممکن است اِشکال شود که از زمان حضرت آدم، نوح، زکریّا و سایر انبیاء تا به زمان امام حسین (ع) چندین هزار سال فاصله است و امام حسین از جنبهی زمانی، متأخّر از آن انبیا هستند. پس چگونه حضرت زکریّا و دیگر انبیاء، ایشان را میشناختند و بر او گریه میکردند؟
🔸 در جواب باید گفت این تقدّم و تأخّری که در اِشکال مطرح میشود، تقدّم و تأخّر زمانی است که مربوط به بستر زمان است امّا بین حقایق کلمات نظام هستی، تقدّم و تأخّر ذاتی مطرح است نه زمانی.
🔹 جوانان عزیز! اگر سؤال و اشکالی برایتان مطرح میشود، نزد اهلش بروید و حرف بشنوید. متأسفانه یک سری مطالب عوامی در اذهان ماست که موجب طرح چنین اشکالاتی میشوند.
🔸 دروسی هم که میخوانیم ما را صرفاً با مطالبی در مرتبهی مادّی آشنا میکنند نه در رتبهی مثالی و عقلی. به همین دلیل است که اهلبیت فرمودند اَسرار ما را کتمان کنید که این، جهاد در راه ماست.
#محرم_1444
#جلسه_15_14_5_1401