eitaa logo
Modiryar | مدیریار
212 دنبال‌کننده
5.1هزار عکس
796 ویدیو
3 فایل
• پایگاه جامع مدیریت www.modiryar.com • مدیرمسئول دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی @mahdiyarahmadi • مشاور @javadyarahmadi • اینستاگرام https://www.instagram.com/modiryar_com • تلگرام telegram.me/modiryar • احراز ارشاد http://t.me/itdmcbot?start=modi
مشاهده در ایتا
دانلود
سلیقه جایگزین برنامه 🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۱، شماره ۹۵۳ www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ سلیقه جایگزین برنامه #دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی 🔺منبع: #هفته_نامه_نخست، 🔻پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۱، ش
سلیقه جایگزین برنامه ✅ سازمان ها و نهادهای دولتی، خصوصی و عمومی باید بر مدار سیستم و سامانه های کارا، هوشمند و به روز مدیریتی حرکت کنند نه این که قائم به مقامات، افراد و اشخاص باشند و یا بر اساس جریان های سیاسی و حزبی و ورود و خروج مدیران جدید دستخوش تغییرات گسترده گردند. این امر خصوصاً در که ثبات مدیریتی پایین است و در ساده ترین حالت با برگزاری انتخابات جدید جایگاه ها بین افراد دست به دست می شود اهمیت بیشتری دارد. سال های سال است کشور ما به دلیل نگاه سلیقه ای (و حزبی) در عرصه مدیریت آسیب های زیادی را متحمل شده و هزینه های فراوانی بر مردم و کشور وارد گردیده است. برنامه ریزی و سیاستگذاری بسیار مهم است بر همین اساس با وجود تلاش های گسترده ای که برای بهبود و توسعه سازمانی در کشور صورت می گیرد کماکان در این زمینه دچار کاستی های جدی هستیم. ✅ نشان به آن نشان که کمتر برنامه های بلند مدت و یا اسناد و راهبردی دوره عمر خود را به صورت کامل سپری می نمایند یا به آن چه در بیانیه رسالت آن ها آمده است نائل می گردند. روی دیگر این مسأله هم سلیقه گرایی در سازمان ها و در معرض مخاطره قرار گرفتن شفافیت و سلامت اداری است. اگر فعالیت ها و فرآیندهای سازمانی در کانال سیستم های کارا، به روز و هوشمند جاری و ساری گردند دیگر مجالی برای شخصی گرایی و نگاه های سطحی و سلیقه ای باقی نخواهد ماند. بدین ترتیب در پایان هر دوره مدیریتی اطلاعات به صورت رسمی و در بستر تعریف شده به مدیران جدید منتقل می گردد و سایر ارکان و عناصر به صورت نهادی به انجام تکالیف و وظایف خود خواهند پرداخت و مجموعه سازمان دچار کمترین چالش، هزینه و بحران خواهد شد. ✅ امروزه بسیاری از مسائل و مشکلات جوامع بشری و سیستم های اقتصادی و اجتماعی ناشی از جزنگری، سلیقه گرایی، فردگرایی و عدم جامع نگری است. اداره سازمان ها با سیستمی یا بر مدار سیستم های هوشمند، کارا و به روز بر این اصل و اساس بنا گردیده است که در ژرفای همه مسائل، یک سری اصل، قاعده و ضابطه وجود دارد که به صورت افقی تمام نظام های علمی و مدیریتی را تحت تأثیر قرار می دهد و رفتار عمومی سیستم ها را کنترل می نماید. یعنی می توان به مجموعه ای از اصل، قاعده و ضابطه اولیه دست یافت که تعریف کننده رفتار عمومی سیستم ها صرف نظر از نوع آن هاست. این بدان معنا نیست که یک تئوری عمومی بتواند جایگزین تئوری های خاص نظام های علمی و مدیریتی مختلف گردد، بلکه فقط سعی دارد بصورت یک چارچوب، جهت دهنده و هدایت کننده عمل نماید. ✅ تلاش در جهت کل گرایی و جامع نگری، زیربنای ادعایی است که شیوه اداره سازمان بر مدار سیستم در مواجهه با مسائل و چالش ها را برای خود قائل است. زمانی که سازمان بر مبنای افراد اداره می شوند فرایندهای هوشمندسازی و توسعه نهادی بر مبنای فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز با کندی بیشتری صورت می پذیرد و این امر سبب می گردد هزینه ها افزایش یافته، فساد اداری گسترش یابد و در مرور زمان با توجه به تغییرات محیطی دچار رکود یا عدم کارایی گردد. وقتی سازمان بر مدار سیستم اداره نشود آرام آرام سلیقه جای برنامه را می گیرد و دیگر عقل سلیم و حکیم سازمان را اداره نمی کند بلکه افراد با قابلیت های متفاوت و رویکردهای بعضاً متناقض همه کاره می شوند. 🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۱، شماره ۹۵۳ www.modiryar.com @modiryar
آنچه انقلاب اسلامی را تهدید می کند ✍ اکنون بعد از سپری شدن چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی کشور با وجود تمامی محدودیت ها و کار شکنی ها به موفقیت های فراوانی در عرصه های مختلف علمی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و ... نائل گردیده است. بهای سنگینی که ملت شریف ایران برای پیروزی انقلاب اسلامی با ایثار خون هزاران پرداخت کرده اند کافی است تا اهمیت و تکلیف حفظ انقلاب اسلامی و دستاوردهای ارزشمند مادی و معنوی آن بسیار مهم تر و سنگین تر از به ثمر نشاندن آن باشد. بی شک در یوم الحساب افرادی که احیاناً در مناصب کلیدی نظام اسلامی قرار داشته و در این زمینه با برخی رفتارها و تصمیمات خود نسبت به این امر مهم اهتمام لازم نورزیده اند سخت پشیمان و گرفتار خواهند شد. اکنون بعد از چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی علاوه بر تهدیدات خارجی که از سوی دشمنان علیه این نهضت مردمی وجود دارد برخی مخاطرات داخلی مسیر تعالی انقلاب اسلامی را با چالش هایی مواجه می سازد. که برخی از مهمترین آن ها عبارتند از: ✅ فساد مالی: سخن از بعنوان یکی از مخاطرات اساسی انقلاب بیان واقعیت تلخ این روزهای کشور است. سخت است انقلابی که به تعبیر بنیانگذار آن متعلق به محرومان و مستضعفان است امروز بخواهد توسط عده ای گرفتار آلودگی مالی شود. فساد مالی در کشور یعنی توسعه حرام خواري امری که بر عقايد، اخلاق واعمال آدمي تأثيري بسيار زيانبار دارد و راه سعادت و خير را بر او مي بندد و چنان او را سرگرم دنيا مي كند كه حتي حاضر نمي شود به سخنان حق كه از سوي بهترين افراد ايراد مي گردد، گوش فرا دهد. همچنان که امروز توصیه های رهبر انقلاب در ارتباط با مبارزه با مفاسد اقتصادی آن طور که شایسته است مورد توجه عده ای قرار نمی گیرد. ✅ خوی کاخ نشینی: در صحیفه امام یکی از مخاطراتی که به صورت اساسی در ارتباط با انقلاب اسلامی مطرح می شود خوی است آن گونه که می فرماید: «آن روزی که {مسئولان} خوی کاخ نشینی پیدا کنند، و از این خوی ارزنده کوخ نشینی بیرون بروند، آن روز است که ما برای این کشور باید فاتحه بخوانیم» ✅ فقر و فساد و تبعیض: فقر، فساد و تبعیض پاشنه آشیل هر دولت و حکومتی است. فقر، ایمان را به مخاطره می اندازد و خو کردن به فساد و تبعیض زمینه ریشه کن شدن هر اجتماعی خواهد بود. لذا مرفهین بی درد، متحجرين و مقدس نمايان بي هنر، رانت خواران و زیاده خواهان بعنوان مهمترین عوامل فقر و فساد و تبعیض و ضایع کنندگان عدالت اجتماعی از مهمترین می باشند. ✅ فقدان بصیرت: در حوزه سياسي در دو مقام معرفتي و رفتار سياسي قابل طرح است؛ در معرفتي به اين مفهوم است که معيارها را بشناسيم و درهنگام امتزاج جبهه حق و باطل متحير نمانيم. و بصيرت سياسي در مقام رفتاري، التزام عملي به اصول و پرهيز از لغزش و انحراف است. بنا به تعبیر رهبر انقلاب عنصر بصیرت (بیداری) در کنار عنصر صبر (پایداری) به عنوان رمز پیروزی انقلاب اسلامی و ضامن حراست از آن در برابر هجمه های سخت و نرم دشمنان علی الخصوص در دوران فتنه های اجتماعی تلقی می گردد که فقدان یکی از این دو می تواند موجب سقوط جامعه و تحمیل خسارات فراوان گردد. ✅ نفوذ: دشمن یکی از مخاطرات اساسی انقلاب است که رهبر انقلاب بارها بر روی آن تأکید کردند و به همگان هشداری نهیب‌گونه دادند. دشمن به اميد واهي پايان يافتن انقلاب، در فکر نفوذ بخصوص نفوذ سياسي فرهنگي است که شناخت توطئه هاي دشمن، تقويت و استحکام روحيه انقلابي و حرکت مستمر به سمت تحقق آرمانها اين هدف را ناکام خواهد گذاشت. ✅ استحاله فرهنگی و تزلزل فکری: نهضت بزرگ مردمی است که بیش از هر چیز دیگر ماهیت فرهنگی و معنوی دارد. فرهنگ به هوایی که تنفس می کنیم تشبیه شده است که چه بخواهیم و چه نخواهیم ناچار به تنفس آن هستیم. لذا اگر این هوا تمیز باشد آثار مثبت و اگر کثیف باشد آثار منفی برای انسان به همراه دارد. امروز یکی از مهمترین مخاطرات انقلاب اسلامی مقوله استحاله فرهنگی و ایجاد تزلزل فکری خصوصاً در نسل جوان می باشد. استحاله فرهنگی و تزلزل فکری سبک زندگی را تغییر می دهد، منجر به ایجاد تساهل و تسامح در دین می گردد، مسائل اجتماعی مهم از قبیل؛ نظام خانواده، صله رحم، وحدت ملی، قناعت و ساده زیستی و... را بی ارزش می نمایاند که مجموعه این اتفاقات رنگ باختن آرمان های اصیل انقلاب اسلامی خواهد بود. اگر دولت و ملت خود را در محضر خدا ببینند و با اخلاص و وحدت ضمن دفاع از حق و ارزش های انسانی در سراسر جهان در برابر زورگویان و متجاوزان بایستند و مردمان شریف ایران طلایه دار عزت، آزادی، آزادگی و اخلاق در سراسر جهان خواهند بود. 🔺منبع: ، 🔻سه شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۱، شماره ۹۵۴ www.modiryar.com @modiryar
لطف مکرر وظیفه مقرر 🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۱، شماره ۹۵۴ www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ لطف مکرر وظیفه مقرر #دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی 🔺منبع: #هفته_نامه_نخست، 🔻پنجشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۱، ش
لطف مکرر وظیفه مقرر ✅ «لطف مکرر می شود وظیفه مقرر» یا شاید هم وظیفه مسلم! هر چیزی اندازه و قاعده دارد و نباید از حد خود تجاوز کند در غیر این صورت باعث آزار و اذیت انسان می شود و یا حتی طرف مقابل را ناخودآگاه دچار سطحی از «توهم و توقع» می کند که دیگر پاسخگویی به آن ممکن نخواهد بود. پس باید «اندازه نگه دارید که اندازه نکوست.» محبت کردن از زیبا ترین و لذت بخش ترین صفت های انسانی است برای همین از کودکی تا بزرگسالی بیشتر پدر و مادر ها تلاش می کنند تا فرزندانی مهربان و دوست داشتنی و بهره مند از انسانی پرورش و تربیت نمایند و به اجتماع تحویل دهند و آن ها تلاش می کنند که روحیه فرزندان شان را به سمت خوبی ها سوق دهند. ✅ اما به راستی این همه ماجرا نیست و روی دیگری نیز دارد. بعضی وقت ها از روی علاقه شدید قلبی و یا بنا به هر دلیل منطقی یا حتی غیرمنطقی دیگر به افرادی که دوست شان داریم بی مجابا محبت می کنیم، برای آن ها از دل و جان، عمر و جوانی، در خستگی و بیماری و در هر شرایط سختی بی هیچ خواسته و منتی به اصطلاح مایه می گذاریم و خود را وقف می کنیم که در واقع همه این رفتارها ظاهراً نشان دهنده عمق عشق و علاقه نسبت به آن فرد است. گاهی حتی حاضریم برای دیدن لبخند در چهره آن فرد خود را بار ها و بار ها قربانی کنیم و حتی زندگی مان را بدون حضور آن شخص بی معنا می دانیم اما باید به این مو ضوع توجه ویژه ای داشته باشیم که رعایت منطقی تر است و باید به هر کس به اندازه ظرفیت و درکی که دارد محبت کنیم و عشق بورزیم. ✅ مهم ترین آسیبی که محبت بی حساب و کتاب به انسان ها می رساند سلب مسئولیت پذیری از طرف مقابل است. شاید یکی از پاشنه آشیل های مهم تربیتی در عصر حاضر در حوزه مسئولیت پذیری و انجام رفتار متعهدانه و مسئولانه است. خصوصاً با کاهش روند فرزندآوری توجه و تمرکز والدین بر فرزندان و تراکم و سرازیر شدن نگاه عاطفی و این امر شدت بیشتری می یابد. البته در این نوشتار موضوع سخن محبت های مکرر و بی قید و شرط تنها مربوط به فزندان نیست بلکه همه افراد جامعه را در بر می گیرد اما آن جا که سخن از زیرساخت های تربیتی موضوع است نگاه والدگری بیشتر به چشم می آید. البته این مورد از نظر روانشناسی نیز قابل بررسی است. ✅ بسیاری از روانشناس ها درمورد لطف مکرر، محبت زیادی و عشق و رزیدن بیش از اندازه برخی از افراد به سایرین عقیده دارند که خیلی وقت ها این افراد به علت دوست داشتن طرف مقابل این کار را انجام نمی دهند بلکه آنها درابتدا نسبت به خودشان حس خوبی ندارند و یا این که خودشان را دوست ندارند یا به بیان ساده تر عزت نفس پایینی دارند و به علت کمبود محبتی که در زندگی به آن دچار شده اند این چنین می کنند. خلاصه این که محبت بیش از حد در برخی موارد که خیلی حاد می شود حتی یک نوع بیماری به حساب می آید و زیاده روی در آن اصلاً در انسانی روابط توصیه نمی شود و کسانی که این طور رفتار می کنند عواقب محبت بسیار خود را از سوی دیگران و به صورت انعکاسی در رفتار آنها دریافت می کنند. عادت های رفتاری ما همواره نیاز به کنترل و بازنگری دارد و باید به گونه ای گفتار و رفتار خویش را هدایت کنیم که عمل ما مورد رضای خداوند باشد. 🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۱، شماره ۹۵۴ www.modiryar.com @modiryar
هرم اخلاق حرفه ای 🔴 هر حرفه بیانگر اصول محوری و ارزشهای بنیادین اعضا آن حرفه در ارتباط با جامعه و گروههای ذینفع آن حرفه می باشدکه هدف آن حفظ حقوق و منافع آنها در ارتباط با عملکرد اعضا حرفه و ایجاد جایگاه شایسته برای حرفه می باشد. ✅ چهار اصل اخلاق حرفه ای: ▪️عدالت ▪️کرامت ▪️شجاعت ▪️سلامت 1⃣ : ▪️انصاف و پای بندی به تعهدات در دو گونه توزیعی و رویه ای ▪️ایجاد شرایط همگون، فرصت های برابر و رفع تبعیض ▪️وجدان کاری و پرهیز از هر گونه دادو ستد ناروا ▪️اشراف بر توانمندیها و عدم پذیرش مسولیت خارج از چارچوب آن 2⃣ : ▪️شایسته سالاری ▪️مثبت اندیشی توام با خردگرایی ▪️برخوردار از بخشایندگی و برازندگی ▪️قدردان و قدر شناس در برابر دیگران ▪️صداقت در گفتار، خیر خواهی در کردار ▪️آراسته به حسن رفتار و ادای احترام اصیل ▪️مراوده دوستانه و مواجهه شفاف با دیگران 3⃣ : ▪️انتقاد پذیری ▪️مسئولیت پذیری و پاسخگویی ▪️تعهد حرفه‌ای و وفاداری سازمان ▪️خطر پذیری و ترمیم مسائل ناروا ▪️تهور در نگهداری بهینه منابع ملی و طبیعی ▪️پاسداشت قانون وایستادگی در مقابل موارد ناروا 4⃣ : ▪️شفافیت فردی و سازمانی ▪️درستکاری در مقام اندیشه و عمل ▪️انضباط و آراستگی فردی و محیطی ▪️رعایت ایمنی، بهداشت و محیط زیست ▪️ثبات شخصیت فردی، اجتماعی و سازمانی ▪️نشاط گرایی، امید آفرینی و رفاه بخشی در محیط کار. www.modiryar.com @modiryar
مدیران و مهارت حل مسأله ✅ همه ما در زندگی فردی و اجتماعی خودمان با مسایل و مشکلات متعددی مواجه می شویم. در واقع چیزی جز روند پیاپی مواجه شدن با مسایل و مشکلات و تلاش برای حل و فصل آنها نیست. بنابراین وجود مشکل در زندگی طبیعی است و هرکسی در زندگی خود، با مشکلاتی روبرو می شود. وجود مشکلات کوچک و بزرگ در زندگی، عادی است و ما خواه نا خواه با مشکلات متعددی در زندگی خود مواجه می شویم. ✅ بنابراین به جای اینکه منفعلانه عمل کرده و آرزو کنیم که ای کاش هیچ مشکلی در زندگی ما پیش نیاید بهتر است یاد بگیریم که چطور مشکلات خود را حل کنیم. برخورداری از توانایی لازم برای حل موفقیت آمیز مسایل موجب می شود تا اعتماد به نفس تان بیشتر شده و احساس ارزشمندی بیشتری پیدا کنید. ولی اگر فاقد مهارتهای لازم برای حل مشکل باشید یا از روش های نامناسب و معیوب برای حل مسایل خود استفاده نمایید، در سازگاری با محیط اطرافتان دچار مشکل شده و شما تهدید خواهد شد. ✅ کسب مهارت شما را قادر می سازد تا به طور سازنده با مشکلات زندگی برخورد کنید. حل مساله مهارتی است که می توان آن را آموخت و بکار بست. حل مساله مستلزم چند فعالیت است. ابتدا باید مشکل را به دقت تعریف کنید،و سپس راه حل های متفاوت حل مشکل را مطرح کرده و مورد بررسی قرار دهید و در نهایت مناسب ترین و موثرترین راه حل را انتخاب و اجرا کنید. www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ وقتی زندگی بر وفق مراد نیست #دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی 🔺منبع: #روزنامه_خراسان 🔻شماره انتشار ۱۸۳
وقتی زندگی بر وفق مراد نیست ✅ چرخ روزگار می چرخد و می چرخد، زندگی جاري است و هيچ‌كس توان نگهداشتن آن را ندارد. تا زماني كه دور گردون بر مراد ماست و شرايط عادي است شايد آن را حس نكنيم ولي داد از زماني كه مجبور شويم برخلاف جريان آب شنا كنيم. اگر از شما بپرسند تا کنون چندبار در شرایطی قرار گرفته اید که اوضاع زندگی به کامتان نبوده و به قول معروف بخت را با خود یار ندیده اید به چند مورد اشاره می کنید؟ مطمئناً برای تک تک ما پیش آمده است که چندين بار چنین شرایطی را کرده ایم. البته هرکس به فراخور شرایط اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی که دارد این تجارب را با كميت و كيفيت متفاوت از سایرین داشته است. ✅ اغراق نیست اگر بگوییم درد و سختی کشیدن در زندگی از ابتدای خلقت با انسان همزاد بوده است. بنابراین اجتناب از سختی در زندگی غیر ممکن است. اما نکته مهم اینجاست که ما محکوم به درد کشیدن در زندگی نیستیم. انسان با قدرت های متافيزيكي و با اختیاری که دارد می تواند شرایط دشوار را کنترل کرده و آن را به نفع خود تغییر دهد. کافی است با کمی تدبیر و حفظ آرامش به دنبال راهکاری برای رفع مشکلات مان بگردیم. یکی از این راهکارها در هنگام روبرو شدن با مشکلات و ناکامی هاست. ✅ متأسفانه بسیاری از ما هنگامی که با مشکلی مواجه می شویم بجای اینکه فکر کنیم و علت واقعی و راه حل آن را پیدا کنيم، یا به دنبال مقصری هستيم تا بروز این مشکلات را به گردن او بیاندازیم و یا در خیالات خود به دنبال راه حل های واهی که نمی توانند هیچ مشکلی را حل کنند می گردیم در حالی که بهتر است واقع گرایانه مشکلات خود و منشا آنها را بررسی کنیم تا بتوانیم تصمیمات صحیح و واقعی را درباره آنها بگیریم. در برابر برخی مشکلات هم از دیگر راه‌های کاهش رنج ناشی از آن هاست. ✅ یک سری از مشکلات هستند که كاري از دست ما برای رفعشان ساخته نیست و باید با صبر کردن و سپردن آنها به گذر زمان، به خودمان برای رفع مشکل و یا حتی فراموش کردن آن کمک کنیم و به یاد داشته باشیم که اقدامات عجولانه در آن شرایط باعث بروز معضلات بزرگ‌‌تر یا مسائلی می شود که ممكن است منجر به پشیمانی در اینده گردد درحالی که می توان با اندکی راه حل های مناسب را نیز پیدا کرد. یکی از دلایل بروز مشکلات در زندگی ما عدم شناخت کافی نسبت به استعدادهایمان است. ✅ بسیاری از شکست ها، ترک تحصیل ها، ورشکستگی ها ، بیکاری و حتی مسائل خانوادگی مانند به این علت رخ می دهد که در برخی موارد تحت تاثیر احساسات به دنبال کاری می رویم که استعداد و توانایی لازم برای انجام آن را نداریم و زمانی به این نکته پی می بریم که با شکست روبرو شده ایم. بنابراین شناخت استعدادها و بکارگیری آنها علاوه بر اینکه از بروز مشکلات جلوگیری می کند در رفع مشکلات بوجود آمده نیز موثر خواهد بود. ✅ زندگی با آسانی ها و سختی هایش معنا پیدا می کند و این به توانایی خودمان بستگی دارد که بخواهیم چگونه زندگی کنیم؟ می توان در مواجهه با مشکلات تسلیم شد و تمام زندگی را به کام خود و اطرافیان تلخ کرد و یا اینکه با تدبیر مناسب و تلاش از پس مشکلات برآمد. البته در این ميان نبايدفراموش كرد كه به خداوند مهربان رمز پيروزي بر هر مشكلي است. 🔺منبع: 🔻شماره انتشار ۱۸۳۲۵ www.modiryar.com @modiryar
گندم ملک ری ✅ «گندم ملک ری» در ادبیات شیعه حکایتی دارد تلخ و البته بسیار عبرت آموز. حضرت امام اباعبدالله الحسین علیه السلام روز هشتم محرم الحرام در دیدار با عمربن سعد فرمودند: «تو را چه می شود؟ خداوند جانت را در بسترت بگیرد و تو را در قیامت نیامرزد. به خدا سوگند! من می دانم که از گندم ملک ری نخواهی خورد.» این فرمایش حضرت ماجرای مفصل و قابل توجهی دارد. عمربن سعد ابی وقاص از افراد بسیار بد نام و خبیث تاریخ است. او در حالی که شأن و منزلت امام سوم شیعیان و نسبت خانوادگی ایشان با پیامبر اسلام(ص) را کاملاً می دانست اما به دلیل دنیا طلبی و زیاده روی و به طلب ملک ری یکی از عوامل مهم بزرگ ترین جنایت گردید. او بی شرمانه اظهار می کرد: ✅ «من در لحظات حساسی از زندگی قرار گرفته ام و نمی دانم باید چه کنم، حکومتی که در اشتیاقش می سوزم و یا دستانم به خون حسین آلوده گردد؟ در حالی که می دانم کیفر این کار آتش است. به منزله نور چشمان من است و من در خود نمی بینم بتوانم از آن گذشت کنم.» او در برابر امام حسین (ع) هر بار بهانه ای می آورد. امام فرمودند: «آیا می خواهی با من مقاتله کنی؟» عذری آورد. یک بار گفت: «می‏‌ترسم خانه‏‌ام را خراب كنند!» امام(ع) فرمودند: «من خانه‌‏ات را می‌‏سازم.» ابن‌سعد گفت: «می‏‌ترسم اموال و املاكم را بگيرند!» ايشان گفتند: «من بهتر از آن را به تو خواهم داد، از اموالی كه در حجاز دارم.» ✅ عمر‌بن سعد گفت: «من در كوفه بر جان افراد خانواده‌‏ام از خشم ابن‌زياد بيمناكم و می‌‏ترسم آنها را از دم شمشير بگذراند.» حضرت هنگامی‌كه مشاهده كردند عمر‌بن سعد از تصميم خود باز نمی‏‌گردد، از جای برخاستند و در حالی‌كه آن جمله مشهور تاریخی می‏‌فرمودند: «تو را چه می‏‌شود؟ خداوند جانت را در بسترت بگيرد و تو را در قيامت نيامرزد. به خدا سوگند! من می‏‌دانم كه از گندم ری نخواهی خورد!» ابن سعد با تمسخر گفت: «جو ما را بس است.» این حکایت بسیاری از انسان های دنیا پرست و زیاده خواه است که برای شان هدف وسیله را توجیه می کند و برای رسیدن به آن چه طمع ورزیده اند، هوس کرده اند یا شهوت دارند چشم بر همه مبانی انسانی، و اسلامی می بندند و بعضاً جنایت های بسیار بزرگی را مرتکب می شوند. ✅ البته این مسائل در کمین همه انسان ها در ادوار مختلف تاریخ است. اگر آدمی نفس سرکش خود را کنترل نکند و به آن برای هر زیاده خواهی و خواسته نامشروعی فرصت و مهلت دهد استعداد شدن وجود خواهد داشت. مدیریت و مسئولیت در شریعت ما امانت است. پس ضرورت دارد این امانت به اهل آن سپرده شود آن چنان که در قرآن کریم این گونه آمده است: «ان الله یامرکم ان تودو الامانات الی اهلها» جای بسی تأسف و خسران است در جامعه اسلامی افرادی هستند که برای رسیدن به جایگاه ها و مناصب مدیریتی اخلاق را قربانی می کنند، اراجیف می گویند، به تعبیر عامیانه زیر آب این و آن را می زنند تا برای خود جایگاه و پایگاهی را آماده سازند. ✅ برخی از این ها ظاهر مسلمانی و ژست اخلاق نیز به خود می گیرند و رفتارشان را با واژه «فعالیت سیاسی» توجیه می کنند غافل از این که این گونه در صدر نشستن وبال انسان خواهد شد و سرعت و آسیب سقوط آن ها را چند برابر خواهد کرد. کنایه ای است برای همه حق نشناس ها و زیاده خواهان تاریخ که دامن مدیریت و مسئولیت را با بی اخلاقی و بی تقوایی آلوده می سازند و کاری را بر عهده می گیرند که یا صلاحیت آن را ندارند و یا متعلق به فرد دیگری است. پس خدا را در نظر بگیریم و حدود حق الله و حق الناس را رعایت کنیم که عمر دنیا کوتاه است و مواهب آن وبالی بر گردن انسان! 🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۱، شماره ۹۵۵ www.modiryar.com @modiryar
فرهنگ و جامعه میزبانی ✅ به رسم تلخ و طریق مألوف گذرانِ عمر انسان ها، روزهای امسال نیز با همه تلخی ها و شیرینی ها همچون برق و باد گذشت و به شرط حیات آرام آرام در آستانه ورود به سال جدید شمسی و بهاری دیگر قرار خواهیم گرفت. مشهد الرضا به دلیل وجود بارگاه شریف حضرت رضا علیه السلام هر سال میزبان میلیون ها زائر و عاشقی است که از سراسر جهان به قصد تبرک جستن و ابراز ارادت محضر امام رئوف به مشهد مقدس مشرف می شوند و به عتبه بوسی حضرتش نائل می گردند. خصوصاً آغاز سال آینده که تقارن بهار طبیعت و بهار قرآن است این امر نمود بیشتری خواهد داشت. مردمان و ارض اقدس رضوی به برکت همجواری با امام هشتم سال هاست مشتاق میزبانی خیل عظیم زائران و عاشقان امام همام هستند و با افتخار غبار راه و خستگی از مهمان ها می زدایند و به آن ها خدمت می کنند. ✅ میزبانی راه و رسم دارد، قاعده و مبنا دارد و عرصه خدمت‌رسانی به زائران امام رضا(ع) خاص است و باید در این عرصه مبانی خدمت‌رسانی را بشناسیم. در یک شهر زیارتی متفاوت با دیگر شهرها است، در چنین شهری همه فعالیت های اداری و مردمی باید رنگ و بوی زیارت داشته باشد و مردم و مسئولان با هم این فرهنگ را توسعه و نشر دهند. بر این اساس همه مردم مشهد و نهادهای دولتی و خصوصی هر یک در این راستا تکالیفی دارند که باید بدان عمل نمایند. از مردمان و شهروندانی که در گام اول وظیفه مدارا کردن و ابراز محبت به زائران را دارند گرفته تا گروه های مختلف خدمت رسان مانند؛ پاکبان‌ها، تاکسیران‌ها، اتوبوسران‌ها، آتشنشان ها، بازاری ها و اصناف، و آحاد شهروندان حریم حرم رضوی، کادر مدیریتی و خدماتی بخش‌های اقامتی و اسکان، پایگاه‌های راهنمای زائر، ناظران افتخاری در اطراف حرم و شوراهای اجتماعی محلات همه به عنوان جامعه میزبانی زائران رضوی وظیفه دارند برای ارائه خدمات مناسب و مطلوب و در خور شأن و جایگاه مشتاقان حضرت رضا علیه السلام راه و رسم میزبانی را فرا گیرند، تمرین کنند و حق آن را ادا نمایند. ✅ «میزبانی کریمانه» از زائرین «عهد جاودانه» مجاورین با حضرت است که بر اساس آن خود را مکلف می دانند اسباب آرامش و آسایش را برای میهمانان فراهم سازند. البته مسلم است با توجه به سیل عظیم زائرانی که خصوصاً در ایام خاص به سفر می کنند امکانات و بودجه محلی پاسخگوی نیازهای آن ها نیست. مشهد مقدس پایتخت معنوی و شهر همه مردم ایران اسلامی است و به تعبیر امام راحل «آستان قدس مرکز ایران است» پس ضرورت دارد برخی چالش ها و محدودیت های آن با نگاه ملی مرتفع و مدیریت گردد. مسائلی همچون ترافیک، آب، آلودگی هوا، حمل و نقل عمومی، اسکان ارزان قیمت و خلاصه بسیاری از زیرساخت های این شهر نیازمند سرمایه گذاری کلان و حمایت های ملی است. خصوصاً رویکرد فراملی، جهانشهری و حضور قابل توجه مسلمان های سایر کشورهای اسلامی برای زیارت حضرت این مهم را بیشتر از همیشه نشان می دهد. ✅ متأسفانه در دولت های مختلف این مباحث به صورت مکرر مطرح می شود اما بیشتر در قالب شعار می ماند و آن اقدام انقلابی و حرکت عظیمی که از دولت برای توسعه ای مانا و شایسته و در شأن توقع داریم محقق نمی گردد. هر چقدر هم مردم و نهادهای محلی برای میزبانی شایسته از خود تلاش کنند و مایه بگذارند بازهم تا زیر ساخت های اساسی فراهم نشود یک جای کار می لنگد. به ویژه برخی اقدامات خاص که می تواند تحول عظیمی در خدمت رسانی ایجاد نماید. (مثل توسعه خطوط قطار شهری و حمل و نقل عمومی). فراموش نکنیم توسعه نقاط هدف و مقاصد گردشگری نیازمند پشتیبانی همه جانبه و اثربخش برای همگام و همسو کردن کلیه عناصر مربوط گردشگری و توسعه تعاملات رضایت‌بخش و هدفمند گردشگران و جوامع میزبان است. ✅ خصوصاً زمانی که این بر پایه موضوعی همچون زیارت باشد که ذینفعان آن افرادی با ویژگی ها و ارزشمندی خاص هستند. پیامد چنین تعاملات سازنده و مؤثری، منافع گردشگری برای گردشگران و جوامع میزبان ارتقا یافته و می‌تواند زمینه‌های توسعه ملی را نیز فراهم سازد. پس هر گونه اقدمات زیربنایی و سرمایه گذاری در این راستا منافع قابل توجه و بلند مدت مادی و معنوی به همراه خواهد داشت. این مهم در نگاه حمایتی و توسعه ای متوازن و همسو در ابعاد ۴ گانه فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی محقق می گردد. به هر حال با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال اکنون که مردم و نهادهای محلی آماده استقبال از بهار و زائرین نوروزی می شوند شایسته است این مطالبه مهم توسط رسانه ها و مسئولان محلی این مهم بصورت جدی تر و پیگیرانه تر از دولت پیگیری گردد تا کم و کاستی های خدمت رسانی به زائرین و میزبانی مطلوب از آنها تا حد امکان مرتفع گردد. 🔺منبع: ، 🔻یکشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۱، شماره ۳۸۸۵ www.modiryar.com @modiryar
✍ به حساب خود برسید! ✅ از قدیم رسم بوده کاسب ها هر شب به حساب دفترشان رسیده، سود و زیان، طلب‌كاري و بدهکاري را محاسبه می کردند. اگر هر شب حساب و كتاب نمی کردند يك‌ دفعه مقدار قابل توجهي ضرر می کردند و یا اینکه گاهی ورشكست مي‌شدند. انسان هم بايد هرروز به حساب نفسش برسد تا خداي نكرده يك‌دفعه ضرر نكند و عمرش به تباهی به سرنرسد. زماني كه انسان در همه حال خدای مهربان را ناظر بر اعمال وگفتار خويش ببيند و به اين موضوع اعتقاد قلبي داشته باشد هيچ گاه جسارتِ معصيت و عمل غیر اخلاقی پيدا نمي كند. زندگي در اين جهان مقدمه اي بر حيات ابدي اوست و نحوه زندگي در آن جهان بستگي به چگونگي زندگي او در اين جهان دارد بنابراين لحظات در دنیا ارزش بي نهايت پيدا مي كند زيرا سرنوشت ابدي او را رقم مي زند. ✅ امروزه يكي از معضلات اين است كه قبح و زشتي هر گونه عمل خلاف اخلاقي ريخته شده است و انسان، خداي مهربان را فراموش و از رحمت و گذشت الهي سوء استفاده مي كند و بدين ترتيب در ورطه آلودگي گرفتار مي شود. براي دوري جستن از اين معضل تنها يك راه اساسي وجود دارد و آن در وجود خود انسان متجلي مي گردد كه با نظارت و حسابرسي مستمر نفس خويش مانع گمراهي شود. بر این اساس انسان باید به مرحله ای از بیداری وجدان و ذهن برسد که بدون کنترل بیرونی رفتار و اعمال خود را کنترل نماید. ✅ درباره تعريف خاصي ارائه نشده است، ولي مي توان خود كنترلي را مراقبتي دروني دانست كه بر اساس آن وظايف محول شده انجام و رفتارهاي ناهنجار و غير قانوني ترك مي گردد بي آنكه نظارت و يا كنترل خارجي در بين بوده باشد هنگامي كه كسي بي توجه به كنترل خارجي تلاش خود را مصروف انجام دادن كاري كه بر عهده او واگذار شده است نمايد و مرتكب خلافي از قبيل كم كاري، سهل انگاري نگردد از كنترل دروني بهره مند است. در اين صورت است كه نظارت خارجي در تحقق چنين رفتاري كه متضمن انجام دادن وظيفه و ترك خلاف است نقشي نداشته و تنها مراقبت دروني است كه موجب رفتار مزبور مي گردد. ✅ بر طبق توصيه هاي ديني ما مبني بر«حاسبوا قبل ان تحاسبوا» انسان موظف است قبل از هركس خودش به اعمال و رفتارش نظارت اساسي وعملي داشته باشد تا بتواند بر اساس شاخص هاي ديني رفتار خود را كنترل و اصلاح نمايد.‏ در نظام اعتقادي اسلام، هستي محدود به اين نمي شود كه با مرگ انسان پايان پذيرد بلكه اين جهان تنها جزء كوچكي از هستي مي باشد و جسم انسان نيز جزئي از وجود او را تشكيل مي دهد و پس از مرگ زندگي انسان در مراتب بالاتري از حيات ادامه پيدا مي كند. ✅ بنابراين نيستي براي انسان معنا ندارد. راه غلبه بر نفس محاسبه نفس و رسیدن به اعمال خود است. بعضي اولياء خدا يک دفتري همراه خود داشتند و هر کاري که مي کردند مي نوشتند، در آخر روز هم نشسته و حساب کارهاي خود را مي کردند که ما در اين روز چه کرديم چه مقدار اطاعت خداوند متعال را نموديم، چه مقدار سرپيچي و نا فرماني کرديم و بر این اساس نفس خویش را مؤاخذه می کردند. پس بیایید جهت و دستیابی به عاقبت به خیری قبل از اینکه به حساب ما رسیدگی شود خود به حساب خود برسیم! 🔺منبع: 🔻شماره انتشار ۱۸۳۱۷ www.modiryar.com @modiryar
وقتی شایستگی می میرد 🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۴ اسفند ۱۴۰۱، شماره ۹۵۶ www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
وقتی شایستگی می میرد ✅ وقتی شایستگی می میرد متولد نمی شود، شایسته ها به پستوها تبعید می‌گردند، افراد نالایق بر مناصب کلیدی تکیه می زنند، کُند ذهن های جامعه «ژن‌خوب» می شوند، نادان ها و ناتوان ها بر انسان حاکم می گردند، سنگ روی سنگ بنا نمی شود، بازی موش و گربه آغاز می شود و هر تازه به دوران رسیده ای همچون «گربۀ تائب» می شود «عابد و زاهد و مسلمانا». در این میان بازار تملق و چاپلوسی رونق می گیرد، بادنجان دور قاب چین ها همه کاره می شوند و آفتاب پرست های فرصت طلب دبیرکل «حزب‌باد» می گردند. مردمان به کناره می روند و نامردمان جولان می دهند و لشکر «دغل‌دوستان» روزی هزار بار دور شیرینی طواف می کنند. ✅ و تو می‌مانی با دنیایی از توان و شایستگی که مجالی برای بروز و ظهورش نیست. شایستگی که در میان نباشد، فسادهای اقتصادی کلان شکل می گیرد، تلفن‌چی‌ها و رئیس‌دفترهای خبرکشِ سازمان ها همه کاره می شوند، جای مدیران دستور می دهند و عقده های حقارت شان را به رخ می کشند. هر کسی سرش به تنش می ارزد را به پارکینگ فرستاده و گوشه نشین می کنند و هر بلایی دلشان خواست بر سر بیت المال در می آورند. وای به حال جامعه‌ای که در آن «عادت مألوف و طريق معروف؛ آزردن دوستان باشد و خلافِ راه صواب»، «نقض رأى اولوالالباب باشد و کنار زدن شایستگان»، «ذوالفقار علی در نيام باشد و زبان سعدي در کام» که در آن زمان دنیاپرستان حریصی زمام را به دست می گیرند که «چشم تنگ دنیادوست‌شان» را تنها خاک گور پر می کند. ✅ پس تا می توانید فرومایگان را کنار بزنید و در جای خود بنشانید، هر عالمِ عاملی را قدر بدانید و در صدر نشانید، تعهد و تخصص را ارج گذارده و ترویج کنید، تا شایستگی حاکم شود، فساد رخت ببندد، هر کسی در جای خود بنشیند و عدالت برقرار گردد تا بدین سان هم خدا راضی گردد و هم خلق خدا. برخی گویی فراموش می کنند یا برایشا اهمیتی ندارد مدیریت یعنی مسئولیت و مقام یعنی امانتی که در اختیار عده ای قرار داده شده تا رضای خدا را در نظر گیرند، به وسیله ی آن حق را به حق دار برسانند و امور مردم را تمشیت نمایند. ملک طلق پدر یا خانه عمه و خاله نیست که هر کاری می خواهند در آن انجام دهند و هر کسی را که دلشان خواست جذب نمایند و مردمان را خودی و غیرخودی بدانند. ✅ نالایقی را کار کلیدی با آلاف و الوف آن چنان بسپارند تا جیب خود و اطرافیانش را پر پول کند و وای به حال خلق الناس و نیازهایشان که باید کارشان در گروی امضای کوتوله هایی باشد که هیچ نمی دانند و هر روز بر طبل نادانی خود می کوبند. زمام و جامعه را به کسانی بسپارید که زمام نفس خویش را در دست گرفته اند و آن را اسیر عقل و اخلاق و عدالت کرده اند و جز برای رضای خدا گام بر نمی دارند. خلاصه این که عمر دنیا و کوتاه است و مواهب آن بسیار کم ارزش. ✅ پس سخت زیان کار است کسی که برای آبادی دنیای خویش یا دنیای اطرافیانش آخرت و عمر جاویدان را خراب کند و به «ثمن بخس دنیا» بفروشد. اگر عدالت آفرین زندگی آدمی است همه ی آحاد بشری وظیفه دارند در تحقق آن کوشا باشند و برای ظهورش ادای تکلیف نمایند. پس حق را بگویید حتی اگر به زیان شما باشد و هر چیز و هر فردی را در جای خود بنشانید که بسیار زیباست زندگی زمانی که کار دست کاردان باشد و همه چیز بر مدار اخلاق و انسانیت حرکت نماید. 🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۴ اسفند ۱۴۰۱، شماره ۹۵۶ www.modiryar.com @modiryar