eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️اصل درخت طوبی در بهشت در خانه‎ی امیرالمؤمنین و حضرت زهرا علیهما السّلام است و در خانه‎ی هر مؤمنی شاخه‎ای از آن سر کشیده است. ▪️حوض کوثر مال حضرت زهرا علیها السّلام است. کوثر یعنی کثرات. کثرات مال خانم زهرا است. واحد مال خداست و کثرات مال حضرت زهرا علیها السّلام است و آن حضرت امور عالم کثرت را ردیف می‎کند. ▪️کوثر یعنی کثرت، یعنی آبش خیلی زیاد است؛ دوازده نهر از آن حوض منشعب شده است. ▪️همه‎ی دوستان اهل بیت علیهم السّلام، محرم حضرت زهرا علیها السّلام هستند و کسی که محرم آن حضرت باشد، به جهنّم نمی‎رود. ▪️مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️ ◾️مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
خبر از شوق به افلاک سراسیمه رسید تا که این نیمۀ توحید به آن نیمه رسید علی و فاطمه در سایه هم، فکر کنید شانه در شانه دو تا کعبۀ یک‌دست سفید @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️دهۀ اوّل ذی‌الحجّه، مدرسۀ انقطاع و توحید◾️ ▪️ده روز نخست ماه ذی‌الحجّه افضل ایّام سال برای عبادت است و هیچ عمل خیر و عبادتی در هیچ روزی به فضیلت عبادت در ده روز نخستین این ماه نمی‌رسد. ▪️همان‌طور که دهه‌هایی را به ائمّۀ معصومین علیهم السّلام منتسب می‌دانیم، اگر بخواهیم برای این ده روز نامی بنهیم، باید این ده روز را «دهۀ الهیّه» یا «دهۀ توحیدیّه» بنامیم. ☑️رسیدن به حقیقت توحید در جنبۀ نظری و عملی ▪️جز خدا را در عالم ندیدن هم مراتبی دارد که در این ده روز باید تکمیل شود. چون گاهی سالک از غیرخدا قطع توجّه می‌کند؛ امّا خود این قطع توجّه او نوعی التفات و توجّه است. ▪️همین که اراده می‌کند که توجّه خود را از غیرخدا قطع کند، ظهور یک نوع توجّه است. این «مقام قطع» است و «توحید تام» بالاتر از این است. ▪️مرتبۀ بالاتر، «مقام انقطاع» است. در مقام انقطاع این اراده، التفات و توجّه نیست؛ خود به‌ خود غیرخدا دیده نمی‌شود؛ نه اینکه شخص اراده کند غیرخدا را نبیند. این «مرتبۀ انقطاع» است. ▪️و اوج مرتبۀ توحید، «مرتبۀ کمال انقطاع» است؛ که در مناجات شعبانیه از خدا می‌خواهیم «اِلٰهِی هَبْ لِی كمالَ اْلاِنْقِطاعِ اِلَیکَ» .... ◾️استاد مهدی طیّب ۹۲/۰۷/۱۱◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️عبادت باید مقرون به فکر باشد تا حضور و مراقبت بیاورد و الّا به صِرف نمازگزاردن، این نفس متعالی نمی‌شود. ◾️ (شرح اشارات، نمط نهم، ص۱۶)◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️حضرت امیر علیه السّلام به هر چیز نگاه کرد، لا اِلهَ‌‌ اِلاَّ الله را دید. در دعای دهه‎ی اوّل ذیحجه است: به عدد لیالی و دهور، به عدد امواج دریاها، به عدد درخت‎ها و خس‌ها، به عدد سنگ‌ها و کلوخ‌ها، به عدد موها و پشم‎ها، به عدد بادها و... لا اِلهَ‌‌ اِلاَّ الله. ▪️در لا اِلهَ، هر چه غیر خداست را از دل بیرون کن. در الاّ، تشدید را محکم ادا کن تا اگر چیزی باقی مانده، از ریشه کنده شود و وجودت پاک شود. آن‎گاه الله را بگو تا همه‎ی دلت را تصّرف کند. ▪️وقتی می‎گویی لا اِلهَ‌‌ اِلاَّ الله، نه دنیا می‎ماند، نه عادات و رسوم، نه آبروداری بین اهل دنیا؛ همه از بین می‎رود. لا الهَ یعنی هر چه واله ‌کننده‎ی من است، دور انداختم الاّ الله را. درست دقّت کن، اگر می‎ارزد آن را بگو؛ بی‎حساب نگویی که وقتی واله‌ کننده‎ها رفتند، فریادت بلند می‎شود. خداوند به موسی علیه السّلام فرمود هر چه را در دستت است بینداز، به ما فرمود بگو لا اِلهَ‌‌ اِلاَّ الله؛ یعنی هر چیزی جز خدا که تو را واله کرده، بینداز. نکند مثل امّت موسی علیه السّلام ما هم به محمّد و آل محمّد صلّی الله علیه و آله و سلّم بگوییم اجعَل لَنا اِلهاً کَما لَهُم آلِهةٌ. یعنی همان‎طور که اهل دنیا چیزهایی دارند که آنها را واله کرده است، به ما هم از آن واله ‌کننده‎ها بدهید. ▪️مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️ ◾️مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
🕋 باطن مناسک حج - بخش اوّل ▪️مراسم حج، در واقع ماکت کوچکی از سیر باطنی و معنوی سالک الی الله است و سیر حضرت ابراهیم علیه السّلام در واقع راه سلوکی همۀ ، اهل بیت علیهم السّلام است. ▪️همۀ دوستداران امیرالمؤمنین و فرزندان بزرگوارشان علیهم السّلام باید در مسیر سلوک الی الله، راه حضرت ابراهیم علیه السّلام را طی کنند؛ و منازلی را که آن بزرگوار پشت سر گذاشتند، باید یک به یک پشت سر بگذارند. ▪️سفر حج در واقع ماکتی کوچک است؛ الگوی کوچکی است از مسیر آن سیر معنوی و الهی. معنای لغوی خود واژۀ حج هم، رسانندۀ این مطلب است. ▪️واژۀ حج از نظر لغوی، به معنای قصد است؛ و حاجّ که ما به آن در زبان فارسی، حاجی می‌گوییم و درستش در زبان عربی حاجّ است، به معنای قاصد است؛ به معنای کسی است که مقصدی و مقصودی دارد؛ قصدی دارد و در پی مقصودی راه می سپارد. ▪️بنابراین هر کس که قصد دیدار خدای متعال را کرده، در واقع حاجّ یا حاجی است؛ ولو اینکه هنوز به مکّه هم مشرف نشده باشد. او در واقع حاجّ است؛ یعنی قاصد الی الله است؛ قصد ملاقات و دیدار خدای متعال را کرده است. ▪️سفر حجّی که مؤمنان به آن موفّق می‌شوند، در واقع ظهور حقیقت حج است؛ جلوه‌ای از حقیقت حج، رقیقه و نازله‌ای از حقیقت حج است. در واقع، ظاهر حج، قصدِ زیارت خانۀ خدا است؛ و حقیقت حج، قصد و ارادۀ دیدار و ملاقات و زیارت خود حضرت حقّ است. ▪️بارها اشاره کرده‌ایم که آنچه با این عظمت در میان مسجد الحرام می‌بینیم، که این همه کعبۀ آمال مؤمنین است، همۀ مسلمان‌ها در همۀ نقاط عالم رو به آن نماز می‌گزارند، حجّاج و معتمرین حول این خانۀ بزرگ طواف می‌کنند و خداوند متعال این همه عظمت برای آن قائل شده است؛ این خانه در واقع ماکتی از دل و قلب است. ▪️اصل کعبه که خانۀ حقیقی خدای متعال است، دل مؤمن است؛ چنان که فرمود: زمین و آسمان گنجایش منِ خدا را ندارد؛ ولکن قلب عبد مؤمن من، گنجایش من را دارد. ▪️قَلْبَ الْمُؤمِنِ عَرْشُ الرَّحْمَنِ ▪️قلب مؤمن عرش الهی است. و الْقَلْبُ حَرَمُ اللهِ فَلَا تَُسكِن حَرَمَ اللهِ غَيْرَ اللهِ ▪️قلب حرم خدا است و در خانۀ خدا، در حرم الهی، غیر خدا را سکونت نده و راه نده. ▪️علی ایّ حال، حقیقتِ حج، همان سلوک الی الله است. ادامه دارد.... ◾️استاد مهدی طیّب ،۸۴/۱۰/۲۲◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
🕋 مقصود از اینکه فرموده‎اند به هنگام طواف باید سمت چپ بدن به سمت کعبه باشد، این است که دلت رو به خدا باشد، چون قلب در طرف چپ بدن قرار دارد. مقصود این نبوده است که هنگام طواف دائماً خودت را در فشار قرار دهی که نکند ذرّه‎ای منحرف گردد. دلت رو به خدا باشد و در جهت درست، به طور طبیعی راه برو. ▪️مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️ ◾️مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب ◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
🕋 آب زمزم را سه جرعه بنوش؛ یکی برای صحّت بدن (از بیماری)، یکی برای صحّت روح (از اخلاق زشت) و یکی هم برای علم و معرفت. ▪️مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️ ◾️مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
زلف بر رخ چو جولان می‌کند مشک را در شهر ارزان می‌کند جوهری عقل در بازار حسن قیمت لعلش به صد جان می‌کند آفتاب حسن او تا شعله زد ماه رخ در پرده پنهان می‌کند تیر مژگان و کمان ابروش عاشقان را می‌کند ☘اللهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ وَ صَلِّ عَلَى وَلِیِّ الْحَسَنِ وَ وَصِیِّهِ وَ وَارِثِهِ الْقَائِمِ بِأَمْرِکَ وَ الْغَائِبِ فِی خَلْقِکَ وَ الْمُنْتَظِرِ لِإِذْنِکَ... عید قربان مبارک باد ☘🌹☘ @mohamad_hosein_tabatabaei
☘حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ الصَّفَّارُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عِيسَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ سُلَيْمَانَ بْنِ يُوسُفَ الْبَزَّازِ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ يَحْيَى عَنْ جَدِّهِ الْحَسَنِ بْنِ رَاشِدٍ قَالَ: قِيلَ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع لِلْمُؤْمِنِينَ مِنَ الْأَعْيَادِ غَيْرُ الْعِيدَيْنِ وَ الْجُمُعَةِ قَالَ نَعَمْ لَهُمْ مَا هُوَ أَعْظَمُ مِنْ هَذَا يَوْم‏ أُقِيمَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع فَعَقَدَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص الْوَلَايَةَ فِي أَعْنَاقِ الرِّجَالِ وَ النِّسَاءِ- بِغَدِيرِ خُمٍّ فَقُلْتُ وَ أَيُّ يَوْمٍ ذَاكَ قَالَ الْأَيَّامُ تَخْتَلِفُ ثُمَّ قَالَ يَوْمُ ثَمَانِيَةَ عَشَرَ مِنْ ذِي الْحِجَّةِ قَالَ ثُمَّ قَالَ وَ الْعَمَلُ فِيهِ يَعْدِلُ الْعَمَلَ فِي ثَمَانِينَ شَهْراً وَ يَنْبَغِي أَنْ يُكْثَرَ فِيهِ ذِكْرُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ الصَّلَاةُ عَلَى النَّبِيِّ ص وَ يُوَسِّعَ الرَّجُلُ فِيهِ عَلَى عِيَالِهِ. گويد: از عليه السّلام پرسيدند آيا براى مؤمنين غير از عيد و ( ) و عيد ديگرى هست؟ علیه‌السلام فرمودند: آنها را عيدى است بزرگتر از اينها، و آن روزيست كه عليه السّلام در آن به و از جانب خدا نصب شد پس صلّى اللَّه عليه و اله و سلّم پيمان ‏ او را بر گردن مردان و زنان در خمّ محكم ساخت؛ عرض كردم: آن چه روزيست از ايام هفته؟ فرمودند: روزها می‌گردد (تغییر می‌کند) ، سپس فرمود روز هيجدهم از ماه است؛ آن‌گاه فرمود: در آن روز برابر است با عبادت هشتاد ماه، و سزاوار است كه در آن روز بسيار ياد خداى عزّوجلّ شود، و او گفته شود، و درود و بر (و آل او) فرستاده شود و مرد براى خانواده‏اش در توسعه دهد. ☘ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ص۷۵، مصباح المتهجد ص۷۳۶☘ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️حقیقت خلوت ▪️شارح حکمت اشراق شیخ مقتول در معنای خلوت چنین گوید : حقیقت خلوت ترک همه‌ی محسوسات و مألوفات جسمانی و قطع خاطرات وهمانی و خیالی است و گرنه اگر در خانه ی خالی باشد، ولی قوه‌ی وهم و خیال وی در کار باشند؛ پس او هنوز در جدایی است نه در خلوت. ▪️آن که فرمود باید خاطرات قوه‌ی وهم و خیال منقطع شود ؛ یعنی باید این دو قوه تحت نظر عقل در آیند و مطابق با فرمان متوحدانه‌ی او عمل نمایند که کلب معلم او باشند ؛ در غیر این صورت کلب هراش را مانند که بهترین وقت پارس کردن آنها و به زحمت انداختن انسان همان وقتی است که شخص در خانه ی خالی قرار می گیرد ؛ در حالی که غرض حاصله از خلوت باید اعراض از امور بدنیه و اتصال به مجردات نوریه باشد و بر همین اتصال است که لذات انسانی و الهی ملکوتی مترتّب می‌باشد. ◾️شرح قصیده‌ی عائره‌ی ینبوع الحیوة/ ص۱۵۹ استاد صمدی آملی◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☘در اعمال روز مبارک عید سعید غدیر مستحب است خواندن صد مرتبه ذکر؛ « الحَمْدُ للهِ الَّذِي جَعَلَ كَمالَ دِينِهِ وَتَمامَ نِعْمَتِهِ بِولايَةِ أَمِيرِ المُؤْمِنِينَ عَلِيّ بْنِ أَبِي طالِبٍ عليه‌السلام. » ☘کمال هر چیزی به صورت آن شیء است. پس کمال ماده به صورت اوست و ماده ی اولی بدون صورت در متن واقع لاتحقق است و حصول صورت بدون هیولی ناممکن و محال می باشد. ☘کمال دین به ولایت است ؛ چون ولایت صورت دین و فصل حقیقی آن می باشد. ☘علی، نقطه آغاز وجود نکته سی و هفتم ، ص ۸۹☘
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#ولایت_صورت_دین ☘در اعمال روز مبارک عید سعید غدیر مستحب است خواندن صد مرتبه ذکر؛ « الحَمْدُ للهِ
☘بدان که ولایت به حیثی لوح محفوظ و هیولای عوالم غیر متناهی و رقّ منشوری است که جمله ی کلمات لایتناهی بر آن لوح و نون مسطورند چون او قابلیت محضه در دریافت بلاواسطه ی فیوضات از ذات غیبی است و در متن حقیقت او که بسیط احدی است حقایق و کمالات همه ی کلمات وجودی منتقش اند؛ « من الماء کل شیء حی»؛ «و کان عرشه علی الماء»؛ پس قوام کل شیء بدین نفس رحمانی و آب حیات نورانی می باشد. از این وجه قابلی ولایت امّ الامکان بقابلیه است. و به حیث دیگر قلم اعلی و صورت و فصل اخیر حقائق عالم است که اب الاکوان بفاعلیه می باشد . یعنی او مُفیض فیض حق و مصوِّر به هیولی و مهندس در غیب لاهوتی است و جمله ی خلق را مُظهر از غیب به شهادت و از علم به عین می باشد و محقّق و فاتق ارواح و عقول و مفردات و مرکبات از غیب به اعیان ثابته و از آن اجمال ، به تفصیل اعیان خارجه است. آسمان مرد و زمین زن در خرد آنچه او می افکند این پرورد ولایت هم ربّ سموات سبع و هم ربّ ارضین سبع است و بلکه خود او آسمان بی کران و زمین گسترانیده شده ی بی نهایت است.« و ما بینهما و ما فیهنّ», ظهور و شئون و شجون شجر وجودی اویند. ☘علی، نقطه آغاز وجود نکته سی و هفتم ، ص ۸۹☘
☘میلاد مسعود حضرت امام علی بن محمد النقی الهادی علیه السلام بر تمامی شیعیان و محبان آل‌الله مبارک و فرخنده باد. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#ولایت_لوح_و_قلم ☘بدان که ولایت به حیثی لوح محفوظ و هیولای عوالم غیر متناهی و رقّ منشوری است که ج
☘«وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا ، إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكُورًا » از القاب خاصه و استأثاری حضرت علی بن ابیطالب علیهماالسلام، «امیرالمومنین» است. امیر از مصدر مَیْر به معنای طعام اخذ شده است؛ « يَا أَبَانَا مَا نَبْغِي هَذِهِ بِضَاعَتُنَا رُدَّتْ إِلَيْنَا وَنَمِيرُ أَهْلَنَا », پس امیر، طعام دهنده را می گویند. « الفقر سواد الوجه فی دارین » ، ممکنات عین الفقر به حق متعال و خالقشان می باشند و این مُهر فقر بر ناصیه ی جمیع مخلوقات حک شده است. و مسکین کسی است که فقر او را از حرکت باز داشته است و کسی را گویند که سوال ننماید و اسیر گرفتار در بند و زندان است. جمیع مخلوقات از این سه حال خارج نیستند. علی ، امیرالمومنین و المومنات و امیر المخلوقین است. یعنی حقیقت ولایت بر اساس حرکت حبیّه ی تکمیلی ، طعام و رزق دهنده به کل موجودات است. آن هم مطلق طعام؛ چون طعام محلّی به الف و لام شده است، هم طعام ظاهری مسانخ با نشئه ی ظاهر را شامل میشود و هم طعام باطنی معنوی مسانخ با عالم امر را. ☘علی، نقطه آغاز وجود نکته ششم ، ص ۱۷☘
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#ولایت_مُطْعِم_ماسوی ☘«وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا ، إ
☘ولایت مُظهر اشیاء وجودیّه و علّت ایجادیه آنهاست ، از اینرو مَظهر اتم « هو یُطعِم و لایُطعَم » می باشد؛ « و بیمنه رزق الوری». چون خود، فعلیت محضه و کمال مطلق و مطلق کمال است و به هیچ کدام از مخلوقات که شئون و صنایع اویند، نیازی ندارد و فقط در برابر ذات احدی اعلان فقر می نماید. هر چند ذات حق متعال تمام کمالاتش را در او به ظهور رسانده است اما او آنها را بالعرض داراست نه بالذات. اصل این طعام و رزق ، اشراقات و فیوضات ربّانی است،لذا ولایت، "ربّانی آیاته" می باشد. بدین فیضِ ولوی، بساط ممکنات چیده و بی آن برچیده می شود.« لولا الحجه لساخت الارض بأهلها». ولایت، محقّق حقائق امکانیه است و خلائق، ظهورات الهی و ولایی می باشند. و ظهور را وجه نیز می گویند. یعنی وجه هر شیء ظهور آثار و حقیقت همان شیء است. و چون ولایت راتق هر فتق و محقق اشیاء و مُظهر وجوه موجودات می باشد,امیر آنها و واسطه ی فیض ذات اقدس احدی بدانها می باشد.« انما نطعمکم لوجه الله». چون ممکنات وجه الله هستند لذا به دستِ مظهرِ اتّمِ اسم الله، به وجوه خود طعام مناسب با هر مرتبه ی وجودیه شان را اعطا می فرماید. ☘علی، نقطه آغاز وجود نکته ششم ، ص ۱۸☘
☑️نظر شیعه در زمینۀ مرجعیت فهم و تبیین دین و دلایل آن ▪️شیعه معتقد است که خداوند بعد از رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم مقصود خود را از آیات قرآن و جزئیات احکام از راه الهام به کسانی آگاهی می‌دهد که مثل رسول‌الله دارای علم الهی و در بازگو کردن آن، دارای عصمت الهی‌ هستند؛ یعنی به دقّت، همانی را که خدا به آنها الهام کرده به مردم منتقل می‌کنند. چنین کسانی به نام امام باید وجود داشته باشند، که مرجع فهم دین هستند و باید در درک حقایق دینی به اینها رجوع شود و نظرشان حجّت و ملاک است. شیعه برای نظریۀ خود استدلالاتی دارد: ▪️دلیل عقلی ▪️دلیل قرانی ▪️احادیث اهل سنّت @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️ما وقتی داشتیم به این سفلی می افتادیم، آن‎‌قدر لباس از ما کندند که تا به اینجا رسیدیم، لخت و عریان شدیم. حالا که می‎خواهیم برگردیم، لباس می‎خواهیم. بهترین لباس لباس تقواست و تقوا ولایت علی علیه السّلام است. ▪️در حدیث حُبُّ عَلیِّ بنِ ابى طالِبٍ حَسَنَةٌ لا تَضُرُّ مَعَها سَیئَةٌ: محبّت علی بن ابی‌ طالب علیه السّلام حسنه‎ای است که با وجود آن هیچ سیئه‎ای زیان نمی‎رساند. مقصود حبّ حقیقی است که خیلی چیز بزرگی است. حبّ مجازی مقصود نیست که چند تا علی علی بگوید و گرم شود. ▪️مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️ ◾️مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️آموزه‌های غدیر - بخش اوّل : ☑️عادلانه و منصفانه قضاوت کردن و اعطای حق به ذی‌حق ▪️غدیر به ما درس می‌دهد که حق را به حق‌دار دهیم. همۀ بحث ما در غدیر این است که امیرالمؤمنین علی علیه السّلام استحقاق ولایت و خلافت امّت را دارند؛ دیگران استحقاق ندارند و نباید بر مسند خلافت بنشینند. ▪️روح غدیر، سپردن حق به ذی‌حق و دادن حق به حق‌دار است. ▪️بنابراین این نکته را به یاد داشته باشیم که اهل غدیر کسی است که در زندگی، حق را به ذی‌حق می‌دهد. مثلاً در داوری‌های ذهنی، همین الآن ممکن است من در رابطه با دوستانی که در محضرشان هستم، قضاوتی در ذهن داشته باشم. اگر اهل غدیر و تربیت شدۀ غدیر باشم، باید این قضاوت، به‌جا و عادلانه باشد. اگر بین دو نفر داوری می‌کنم و می‌خواهم یکی را بر دیگری برتری دهم، باید برای کسی که به راستی برتر است، فضیلت قائل شوم. ▪️در بیرون هم همینطور است؛ اگر خواستیم به کسی منصبی دهیم، کسی را در جایگاهی قرار دهیم و یا به کسی مسئولیّتی بسپاریم؛ تربیت شدۀ مکتب غدیر به کسی این مسئولیّت را می‌سپارد که به راستی ذی‌حقّ و ذی‌صلاح است. ▪️آموزۀ غدیر این است که در داوری‌های بین دیگران، عادلانه، و در داوری بین خودمان و دیگران، منصفانه داوری کنیم. نمی‌شود بگوییم من معتقد به غدیر هستم؛ امّا حق را به غیرذی‌حق دهم؛ جایی که بین خودم و دیگران داوری می‌کنم، به سود خودم و جایی که بین دو نفر دیگر است، ناعادلانه و به سود کسی که حق متعلّق به او نیست، داوری کنم. ما می‌گوییم حق اقتضاء می‌کند که امیرالمؤمنین علی علیه‌ السّلام بر مسند خلافت بنشینند. ادامه دارد .... ▪️استاد مهدی طیّب، ۸۷/۰۹/۲۸▪️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی◾️ ▪️علی و فرزندانش علیهم السّلام معلّم فطرتند؛ معلّم همان موادّی هستند که خدا ما را از آن آفریده است. ▪️بدن مال طبیعت است و دل مال محمّد و آل محمّد علیهم السّلام است. دوستان اهل بیت علیهم السّلام دلشان از طینت محمّد و آل محمّد است. طین غیر از تراب و خاک معمولی است؛ خاک بسیار پاک و طیبی است. محمّد و آل محمّد علیهم السّلام معلّم طینت و فطرتند. فطرت که یک حقیقت مخفی در سِرّ شماست، چنین معلّمی ‎هم که در سِرّ شماست لازم دارد. ▪️مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب▪️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️آموزه‌های غدیر - بخش دوّم : ☑️دنباله روی و مشایعت امیرالمؤمنین علیه السّلام ▪️در زندگیِ ما الگوی تربیت شدۀ مکتب غدیر، امیرالمؤمنین علیه السّلام هستند. ☑️شیعَةُ عَلِیٍ مَن شَعَ عَلیّ بنِ اَبِیطالِبٍ ▪️شیعۀ علی کسی است که علی را در مسیر زندگی مشایعت می‌کند؛ علی علیه السّلام اِمام و اَمام اوست و پیشاپیش او حرکت می‌کند. او شیعۀ علی علیه السّلام است و پشت سر علی علیه السّلام حرکت می‌کند؛ مثل سلمان که پا، جای پای امیرالمؤمنین می‌نهند و لذا در هیچ جای جاده جای پای دو نفر نبود. از او پرسیدند چرا؟ گفت: من در برابر مولای خودم، جای پای علی‌حدّه ندارم؛ هرجا ایشان قدم می‌گذارند و برمی‌دارند، من قدم بر همان‌جا می‌نهم. امیدوارم در زندگی اینگونه باشیم. ▪️نمی‌شود غدیر را جشن گرفت؛ بعد پا، جای پای دیگران گذاشت و در زندگی دنبال دیگران رفت. ادامه دارد .... ◾️استاد مهدی طیّب، ۸۷/۰۹/۲۸◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️جایگاه عید غدیر‌خم در روایات ▪️به تعبیری که در روایات معصومین علیهم‌السّلام وارد شده، عید غدیر‌خم برترین اعیاد امّت است. ▪️امام صادق علیه‌السّلام فرمودند: اِنَّ يَوْمَ‏ غَدِيرِ خُمٍ‏ بَيْنَ‏ الْفِطَرِ وَ اْلاَضْحىٰ وَ الْجُمُعَةِ كَالْقَمَرِ بَيْنَ الْكَواكِبِ روز غدیر‌خم بین اعیاد بزرگ اسلامی، یعنی بین عید فطر، عید قربان و روز جمعه، چنان برجستگی دارد که همچون ماه بین ستارگان شاخص و برجسته است. ▪️پیغمبراکرم صلّی‌ الله‌ علیه‌ و آله و سلّم فرمودند: يَوْمَ‏ غَدِيرِ خُمٍ‏ اَفْضَلُ‏ اَعْيادِ اُمَّتِى‏: برترین عیدهای امّت من عید غدیر‌خم است. ▪️امام صادق علیه‌السّلام در روایتی دیگر، عید غدیر‌خم را روز عید بزرگ خدا نامیده‌اند: عِيدُ اللهِ‏ اْلاكْبَرُ! ▪️و بنابه روایات، همه‌ی انبیاء الهی این روز را جشن می‌گرفتند. در همه‌ی ادیان روز هجدهم ماه ذی‌الحجّه روز برجسته و عید بوده است. ▪️بسیاری از انبیاء تعیین وصیّ و نصب جانشین خود را در همین روز انجام دادند. ▪️بنابه روایات حضرت موسای‌کلیم علیه‌السّلام، وصیّ خویش یوشع‌بن‌نون را در روز هجدهم ماه ذی‌الحجّه به جانشینی خویش منصوب کردند. ▪️عیسی‌بن‌مریم علیه‌السّلام، شمعون‌الصّفا را در روز هجدهم ماه ذی‌الحجّه به جانشینی و وصایت خویش منصوب کردند. ▪️سلیمان نبی علیه‌السّلام، عاصف‌بن‌برخیا را در روز هجدهم ماه ذی‌الحجّه به وصایت و جانشینی گماردند. ▪️و پیغمبر‌اکرم حضرت محمّد‌مصطفی صلّی‌ الله‌ علیه‌ و آله در روز هجدهم ماه ذی‌الحجّه امیرالمؤمنین علیّ‌بن‌ابی‌طالب علیه‌السّلام را به وصایت و جانشینی خود منصوب فرمودند. ◾️استاد مهدی طیّب ◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☘یاعلی نام تو بردم نه غمی ماند و نه همّی، بِأَبی أَنت و امّی... ☘گوئیا هیچ نه همّی به دلم بوده، نه غمّی، بِأَبی أَنت و امّی... @mohamad_hosein_tabatabaei
☘الْحَمْدُ لِلهِ الَّذِی جَعَلَ کَمَالَ دِینِهِ وَ تَمَامَ نِعْمَتِهِ بِوِلاَیَةِ مولیٰنا أَمِیرالْمُؤْمِنِینَ عَلِیِّ بْنِ أَبِیطَالِبٍ وَ أَولادِهِ المَعْصومین عَلَیْهِم السَّلاَم‏ُ ☘عید الله الاکبر بر یکایک عاشقان ولایت و شیعیان مولا امیرالمؤمنین علیه السلام مبارک و فرخنده باد. @mohamad_hosein_tabatabaei
☘فتح یا قریب است؛« نصر من الله و فتحٌ قریب», و یا مبین است؛ « انا فتحنا لک فتحاً مبینا», و یا فتح ، فتح مطلق است؛ « اذا جاء نصرالله و الفتح ». فتح به ولایت علویه محقق میشود، « بکم فتح الله» . او فاتح همه ی فتوح است. لذا تأویل آیه در خطاب به حضرت ختمی صلی الله علیه و آله ولایت مطلقه می باشد: « انا فتحنا لک فتحاً مبیناً بولایه علی بن ابی طالب علیهماالسلام ». ☘ولایت حق ساری در ممکنات است که بدین سریان فتح آشکار در جمیع اشیاء روی می دهد اعنی از کتم عدم به منصّه ی ظهور می رسند. یعنی ولایت است که مجمل را مفصّل و معدوم را موجود می کند، بنابراین به ولایت فتح مبین برای حقیقت صدر محمدیه صلی الله علیه و آله رخ داد و رسالت و اهداف بعثت اش محقق شد و همه ی معارف لایتناهی وجود مبارکش در صورت اتمّ و اکمل علوی به فعلیت کامله رسید. و صدر مبارکش انشراح پیدا کرد. « الم نشرح لک صدرک ای انّا فتحنا لک فتحاً مبینا بعلیٍ». ☘لذا به هنگام تلقی این آیه فرمود:«لقد نزلت علیَّ آیه هی احبّ الیَّ من الدنیا و ما فیها». ☘علی، نقطه آغاز وجود نکته بیست و ششم ، ص ۵۸☘