■●آیةالله حاج شیخ محمدتقی بهجت قدّس سرّه●■
■هر مبحث عقلی که به نصّی منتهی نمی شود، موجب تقویتِ بسیاری از مهمّات می شود.
■در مسائل اصول (فقه) هم مباحثی که ربطی به کتاب و سنّت و اجماع ندارد، بسیار است که شاید مساسی (ربطی) به عقل داشته باشد.
■●«در محضر آیةالله بهجت» ج ۳ ص ۴۴●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
□بحث روایتی سوره توحید□
#تفسیرالمیزان
□و اصل در معناى #صمد همان معنايى است كه از #ابى جعفر دوم (علیه السلام) نقل كرديم، چون در معناى آن #لغتى از مفهوم قصد گرفته شده بود، و بنابراين، معانى ديگر و #مختلفه اى كه از #ساير_ائمه (علیهم السلام) نقل شد تفسير به #لازمه معناى اصلى است، چون همه آنها از لوازم #مقصود بودن خداى تعالى است، آرى خداى تعالى #مقصودى است كه هر موجودى در هر #حاجتى كه دارد به سوى او رجوع دارد، و خود او دچار #هيچ حاجتى نمى شود.(۳)
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بحث روایتی سوره توحید□ #تفسیرالمیزان □و اصل در معناى #صمد همان معنايى است كه از #ابى جعفر دوم (عل
□بحث روایتی سوره توحید□
#تفسیرالمیزان
□و در كتاب #توحيد از #وهب بن وهب قرشى از امام #صادق (علیه السلام) از آباى گرامى اش (علیه السلام) روايت آورده كه اهل #بصره به #حسين بن على (علیه السلام) #نامه اى نوشته، و در آن از كلمه(#صمد) پرسيدند، حضرت در پاسخشان اين نامه را به ايشان نوشت:
#بسم_الله_الرحمن_الرحيم
اما بعد، مبادا در #قرآن كريم #خوض كنيد. و در آن #جدال راه نيندازيد، و بدون #علم و از روى #مظنه و #سليقه درباره آن چيزى مگوييد، كه از #جدم رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) شنيدم كه مى فرمود:
كسى كه بدون #علم در باره قرآن سخن بگويد، #نشيمنگاه او پر از #آتش خواهد بود، و خداى سبحان #خودش كلمه (#صمد) را تفسير كرده، بعد از آنكه فرمود: (الله احد الله الصمد)، آن را با #دو آيه بعد تفسير نموده، فرمود:
(لم يلد و لم يولد و لم يكن له كفوا احد).(۴)
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□●حضرت آیت الله جوادی آملی مدظله العالی●□ □اگر انسان خواست خود را و روح و جان خود را و ایمان و اخلا
□●حضرت آیت الله جوادی آملی مدظله العالی●□
□اگر انسان خواست خود را و روح و جان خود را و ایمان و اخلاق خود را بسنجد، با کدام ترازو باید بسنجد؟□(۳)
☑️ما باید حق شناس، حق مدار و حق محور باشیم و بدانیم که حق چیست و بعد آن را در یک کفه بگذاریم، آنگاه عقیده، اخلاق و اعمال خود را بین خود و خدای خود در کفه دیگر بگذاریم و ببینیم آیا نافع است یا ضارّ؟!
□●اگر چنانچه انسان سنجید و وزین بود، خدا را شاکر باشد و اگر ـ خدای ناکرده ـ وزین نبود، بداند که وَیْلٌ لِلْمُطَفِّفین دامنگیر اوست. چرا که تنها کم فروشیِ پارچه و گوشت و نان مقصود نیست، کم فروشی عقیده، اخلاق، رفتار و گفتار هم هست.
#درس_اخلاق ۹۴/۰۶/۰۲
#دماوند
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●سلطان اسم شریف " آه " در حضرت مریم_سلام الله علیها●□
□●در سوره ی مریم که خواهران سعی نمایند با این سوره حشر بیشتری داشته باشند آمده است: " واذکر فی الکتاب مریم اذ انتبذت من اهلها مکانا شرقیا" یعنی و دراین کتاب مریم را یاد آر آن هنگام که از خانواده اش جدا شد و درناحیه ی شرقی قرارگرفت
□●معلوم میشود یک تنهایی و گوشه گیری بسیار سنگینی عاید حضرت مریم _سلام الله علیها شده بود که حتی از خانواده ی خود نیز جدا شد واین گونه گوشه گیری و عزلت نشینی چه شیرین است اگر روی حساب و برنامه باشد
□●غرض این که بعد از آن گوشه گیری و انقطاع از مردم ، وقتی که مراقبت تام و حضور تام به حضرتش دست داد " فأجاءها المخاض الی جذع النخله "
درد شدید او را به قلق و اضطراب فراوان کشید تا اندازه ایی این درد گل کرد که فرمود:" خدایا کاش پیش از این مرده بودم و بطور کلی فراموش شده بودم"
□●این درد ، درد زایمان نیست ، بلکه این درد متولد شدن خود مریم است و الا این درد زایمان متعارف را که همه ی زن های عالم دارند پس چرا قرآن فقط از حضرت مریم یاد کرده است و سوره ایی را بدان اختصاص داده است.
□●غرض اینکه آن دردی که در قران یاد شده فقط این درد متعارف زایمان فرزند نیست بلکه دردی فوق این دردهای روزمره ی زندگی است
این درد تولد خود مریم است
او خودش میخواهد زاییده شود و آدم دیگری شود
و الا قرآن این یگانه کتاب نظام هستی هیچ گاه وقت خود را فقط برای ذکر یک قضیه ی متعارف به دنیا آمدن کودک نمی گیرد, اگر چه برای آن بخش هم که مورد نیاز همه است بیاناتی دارد.
در این آیات اسرار و حقائق بیشماری است که باید به مغزای آن ها رسید.
□●شرح دروس معرفت نفس
جلد دوم /ص۲۷۳
استاد صمدی آملی حفظه الله●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴رحلت حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السّلام - پانزدهم شوّال🏴
■این فرزند پاک از سلالهی امام مجتبی علیه السّلام، محدّث و عالم بزرگوار شیعی، صحابی بزرگواری که محضر سه امام را درک کرد و شخصیتی که مورد تأیید امام معصوم قرار گرفت. تعبیر «انْتَ وَلِیُّنا حَقّا» که امام هادی علیه السّلام در حقّ ایشان فرمودند، تاج افتخار بسیار بزرگی بر سر ایشان است. حضرت فرمودند: تو به حقّ ولی، دوست و اهل ولایت ما هستی.
■مقام بلند حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السّلام■
■یکی از اهالی ری که به عتبات مشرّف شده بود؛ برای زیارت اباعبدالله الحسین علیه السّلام به کربلا رفت و سپس خدمت امام هادی علیه السّلام رسید. امام از او پرسیدند: کجا بودی؟ عرض کرد: از رِی آمدهام و به کربلا و زیارت امام حسین علیه السّلام مشرّف شدم. امام فرمودند:
■«لَوْ زُرْتَ قَبْرَ عَبْدِ الْعَظِيمِ عِنْدَكُمْ لَكُنْتَ كَمَنْ زَارَ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلی علیه السّلام»■
■اگر قبر عبدالعظیم حسنی را در همان ری، در نزدیکی خودت زیارت کرده بودی، مثل کسی بودی که مرقد مطهّر اباعبدالله الحسین علیه السّلام را زیارت کرده است.
■در زیارتنامهای که هنگام تشرّف به حرم این بزرگوار میخوانید، هم این جمله را میبینید:
■«السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَنْ بِزِيَارَتِهِ ثَوَابُ زِيَارَةِ سَيِّدِ الشُّهَدَاءِ يُرْتَجَى»■
■سلام بر کسی که در زیارت او امید ثواب زیارت امام حسین علیه السّلام وجود دارد.
■عبدالعظیم حسنی شخصیت عظیم القدر و والامقامی است؛ محضر سه امام بزرگوار را درک کرده؛ صحابی امام رضا، امام جواد و امام هادی علیهم السّلام بوده؛ معارف عظیمی را از این بزرگواران اخذ و کتبی را تألیف کرده است. آثاری مثل کتاب "خطب امیرالمؤمنین" و کتاب "یَوم و لَیله" از تألیفات عبدالعظیم حسنی است.
■امام معصوم به یکی از شیعیان که برای سؤال درمورد بعضی از مسائل دینی خدمت حضرت رسیده بود؛ فرمودند: عبدالعظیم حسنی نزدیک تو بود؛ لازم نبود نزد ما بیایی و سؤالات دینی خود را از ما بپرسی. از این به بعد هر وقت سؤالی برایت پیش آمد، خدمت عبدالعظیم حسنی برو و از آن بزرگوار سؤال کن. این موارد مقام بلند این شخصیت عظیم القدر را نشان میدهد.
■آن بزرگوار در شرایط اختناق و فشار مجبور شد مخفیانه فرار کند و هر چند گاه یکبار در نقاط مختلف اقامت میکرد. نهایتاً به ری آمد و در آنجا مخفی زندگی میکرد.
■بعد از رحلت آن بزرگوار شجره نامه ایشان را از جیب لباسش بیرون آوردند و فهمیدند که چه شخصیت عظیمی در بین آنها به طور ناشناس زندگی میکرده است.
■امیدواریم خدا توفیق بیشتری به ما اهل تهران بدهد، که از این نعمت عظمایی که در دسترس ما قرار داده است، بهره ببریم. خیلی نعمت عظیمی است و غفلت از آن موجب خسارت است.
■امیدواریم خودِ آن بزرگوار عنایت کند و توفیق بیشتری به ما نصیب شود که مرقد مطهّر ایشان را بیشتر زیارت کنیم و از نورانیت آن فضا و توجّهات و امدادهای روح بلند حضرت عبدالعظیم و همینطور از توجّهات و امدادهای روح بلند حمزة بن موسی الکاظم (فرزند برومند امام کاظم علیه السّلام) و امامزاده طاهر (یکی از سلالههای امام سجّاد علیه السّلام) که در جوار ایشان مدفونند و بسیاری از علماء، بزرگان و اولیای خدا، که در اطراف این سه بزرگوار دفن هستند؛ بیشتر بهره ببریم.
#استاد_مهدی_طیّب
#مناسبات_ماه_شوال
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○استاد فاطمی نيا○□
□خداوند میفرماید: "ان ربک لبالمرصاد"
" حقا که پروردگار تو درکمینگاه ستمکاران است"
□مرصاد یعنی کمینگاه. مرصاد فقط برای فرعون و امثال او نیست. بلکه هرکس دارای مرصاد میباشد!
حتی نماز شب خوان هم دارای مرصاد است!
□صاحب دلی فرمود : "ان ربک لبالمرصاد" از کنار تخت فرعون شروع میشود تا کنار سجاده ی آدم می آید!
یعنی گوشمالی و تادیب یا عقاب خداوند دارای مراتب است؛ برای هرکس به تناسب خودش؛ مثلا نماز شب خوان اگر عجب پیدا کند، برای نماز شب بیدار نمیشود یا آن حال را از او میگیرند.
خیلی باید مراقب اعمال خود باشیم.
#یاعلی
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) #صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei
آیات 242-228 بقره قسمت نهم
بخش اول1⃣
● دو خصلت ويژه در آفرينش زن
اول اينكه : زن را در مثل به منزله كشتزارى براى تكون و پيدايش نوع بشر قرار داده ، تا نوع بشر در داخل اين صدف تكون يافته و نمو كند، تا به حد ولادت برسد، پس بقاى نوع بشر بستگى به وجود زن دارد، و به همين جهت كه او كشتزار است مانند كشتزارهاى ديگر احكامى مخصوص به خود دارد و با همان احكام از مرد ممتاز مى شود.
دوم اينكه : از آنجا كه بايد اين موجود، جنس مخالف خود يعنى مرد را مجذوب خود كند، و مرد براى اين كه نسل بشر باقى بماند به طرف او و ازدواج با او و تحمل مشقت هاى خانه و خانواده جذب شود، خداوند در آفرينش ، خلقت زن را لطيف قرار داد، و براى اينكه زن مشقت بچه دارى و رنج اداره منزل را تحمل كند، شعور و احساس او را لطيف و رقيق كرد، و همين دو خصوصيت ، كه يكى در جسم او است و ديگرى در روح او، تأثيرى در وظائف اجتماعى محول به او دارد.
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 410
اين بود مقام و موقعيت اجتماعى زن ، و با اين بيان موقعيت اجتماعى مرد نيز معلوم مى شود و نيز پيچيدگى و اشكالى كه در احكام مشترك بين آن دو و احكام مخصوص به هر يك از آن دو، در اسلام هست حل مى گردد، همچنان كه قرآن كريم مى فرمايد: ((و لا تتمنوا ما فضل الله به بعضكم على بعض ، للرجال نصيب مما اكتسبوا، و للنساء نصيب مما اكتسبن ، و اسئلوا الله من فضله ، ان الله كان بكل شى ء علیما))
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 242-228 بقره قسمت نهم بخش اول1⃣ ● دو خصلت ويژه در آفرينش زن اول اينكه : زن را در مثل به منز
آیات 242-228 بقره قسمت نهم
بخش اول2⃣
● دو خصلت ويژه در آفرينش زن
و منظورش از اين گفتار آنست كه اعمالى كه هر يك از زن و مرد به اجتماع خود هديه مى دهد باعث آن مى شود كه به فضلى از خدا اختصاص يابد، بعضى از فضل هاى خداى تعالى فضل اختصاصى به يكى از اين دو طائفه است ، بعضى مختص به مردان و بعضى ديگر مختص به زنان است .
مثلا مرد را از اين نظر بر زن فضيلت و برترى داده كه سهم ارث او دو برابر زن است ، و زن را از اين نظر بر مرد فضيلت داده كه خرج خانه را از گردن زن ساقط كرده است ، پس نه مرد بايد آرزو كند كه اى كاش خرج خانه به عهده ام نبود، و نه زن آرزو كند كه اى كاش سهم ارث من برابر برادرم بود، بعضى ديگر برترى را مربوط به عمل عامل كرده ، نه اختصاص به زن دارد و نه به مرد، بلكه هر كس فلان قسم اعمال را كرد، به آن فضيلت ها مى رسد (چه مرد و چه زن ) و هركس نكرد نمى رسد (باز چه مرد و چه زن ) و كسى نمى تواند آرزو كند كه اى كاش من هم فلان برترى را مى داشتم ، مانند فضيلت ايمان و علم و عقل و سائر فضائلى كه دين آن را فضيلت مى داند.
اين قسم فضيلت فضلى است از خدا كه به هر كس بخواهد مى دهد، و لذا در آخر آيه مى فرمايد: ((و اسئلوا الله من فضله ))، دليل بر آنچه ذكر كرديم آيه شريفه : ((الرجال قوامون ...)) است ، به آن بيانى كه به زودى خواهد آمد.
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
■● #سؤال: حضرت عبدالعظیم حسنی(علیه السلام) چه ویژگی [و مزیتی] داشتند که زیارت ایشان با زیارت امام حسین(علیه السلام) مطابقت دارد؟
■●حضرت #آیتالله_بهجت(قدس سره): [ایشان] در [زمره] اولاد [حضرت] فاطمه(سلام الله علیها) است که اهل ولایت بود. و [دیگر] اینکه [علاوهبر فضیلت] اولاد فاطمه [بودن]، با آن مقامات علمیه و عملیه که داشتند ولایت را هم داشته باشند، این دیگر فوقالعاده است، خدا میداند! چون...
■●بهنقل از یکی از شاگردان معظمله●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی●□
□●وقتی حضرت موسی علیه السّلام به خداوند عرض کرد: رَبِّ اَرِنى اَنظُر اِلَیکَ: خداوندا خودت را به من بنمایان تا به تو بنگرم، پاسخ آمد که: لَن تَرانى وَلکِنِ انظُر اِلَی الجَبَلِ: هرگز مرا نخواهی دید، ولکن به کوه نگاه کن. فَلَّمَا تَجَلّیٰ رَبُّهُ لِلجَبَلِ: پس آنگاه که خداوند به کوه تجلّی کرد. در حدیث است که: اَلمُؤمِنُ کَالجَبَلِ: مؤمن مانند کوه است. یعنی به مردان خدا نگاه کن که تجّلی خدا هستند.
□●المُؤمِنُ کَالجَبَلِ الرّاسِخِ لا تُحَرِّکهُ العَواصِفُ: مؤمن همچون کوه استوار است، بادهای شدید و سختیها مؤمن را تکان نمیدهد.
□●مؤمن که از آب ولایت آفریده شده است، آب کُر است و پاک و پاک کننده است.
□●مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●شهادت حمزه ی سیّد الشّهدا علیه السلام●■
■برای شهادت حضرت حمزه علیه السلام دو تاریخ نقل شده است: هفتم یا پانزدهم ماه شوّال. بعد از امیرالمؤمنین علیه السلام حمزه، عموی بزرگوار رسول الله (صلی الله علیه وآله)، سردار دلیر سپاه اسلام بود؛ که در ماجرای پر عبرت جنگ اُحُد به شهادت رسید.
■پیکر مطهّر ایشان به دستور هنده، همسر اباسفیان، با وضع بسیار تکاندهنده ای مُثله شد (هنده ی جگرخوار و شوهرش اباسفیان، پدر و مادر معاویةبنابیسفیان هستند و اهل سنّت به معاویه خالُالمؤمنین می گویند). سپس سینهی حمزه توسّط وحشی، غلام هنده شکافته شد و هنده جگر آن بزرگوار را به دندان گرفت؛ که این حادثه ی بسیار دردناکی برای رسول الله (صلی الله علیه وآله) و همه ی مسلمان ها بود.
■پيامبر (صلی الله علیه وآله) از ديدن پيكر غرق به خون و مُثله شده و سينهی شكافته شدهی عموی بزرگوارشان به شدّت متأثر شدند. وقتی خواهر حمزه علیه السلام مصرّانه خواست به ديدار پيكر برادرش بيايد، ابتدا پيامبراكرم (صلی الله علیه وآله) موافقت نكردند؛ امّا هنگامی که اصرار فوق العادهای ورزيد، پيامبر (صلی الله علیه وآله) فرمودند: بیاید؛ ولی اوّلاً قول بدهد آرامش خود را حفظ كند و در ثانی دستور دادند پيكر حمزه علیه السلام را از ديد او بپوشانند.
■پيغمبر (صلی الله علیه وآله) عبای مبارك خود را بر روی حمزه علیه السلام كشيدند. حمزه علیه السلام قدّ بسيار رشيدی داشت، به همین خاطر مقداری از پاهای او از عبا بيرون ماند و چون انگشت های پاهای او هم مُثله شده بود؛ حضرت دستوردادند پاهای او را هم با برگ درختان بپوشانند، تا خواهرش شاهد چنين جنايت مهلكی كه در حقّ او روا داشته شده بود، نباشد. وقتی خواهر آمد، بادی وزید و مقداری از پیکر مثله شدهی حمزه آشکار شد. خواهرش به شدّت متأثّر شد و گريبان چاك داد.
■پيامبراكرم (صلی الله علیه وآله) دستوردادند خانم های مدينه، برای حمزه مجلس عزا بر پا كنند. فاطمهی زهرا سلام الله علیها و زنان مؤمنه برای همدردی با خواهر حمزه آمدند و مجلس عزایی برای حمزه برپا کردند.
■اهل ذكر مصيبت اين صحنه را با صحنه ی آمدن حضرت زينب كبری سلام الله علیها بر سر پيكر آغشته به خون و بدون سر و غرق تير و تیغ برادر بزرگوارشان، اباعبدالله الحسين علیه السلام، مقايسه میكنند. اینجا تازيانههای اشقيا بود كه پاسخ تأسّف و تأثّر زينب سلام الله علیها را می دادند و كسی هم نبود كه با ایشان هم ناله و همسوگ شود و كسی نبود كه به آن حضرت دلداری دهد و كسی هم نبود كه پيكر اباعبدالله علیه السلام را بپوشاند و اباعبدالله علیه السلام سری در پیکر نداشت.
■شهادت این بزرگوار را به محضر رسول الله (صلی الله علیه و آله)، امام عصر ارواحنافداه و همه ی ارادتمندان خاندان پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله)، تسلیت عرض میکنیم.
در محضر استاد مهدی طیب -۹۲/۰۵/۳۱
#حضرت_حمزه
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●حضرت آیتالله بهجت قدسسره:●■
■●در ماجرای شهادت جناب حمزه(رضوان الله علیه)، عموی بزرگوار حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه وآله)، و بیرون آوردن جگر آن بزرگوار و مُثْله کردن ایشان، رسول خدا(صلی الله علیه وآله) فرمودند: از هفتاد نفر انتقام میگیرم. آیه نازل شد ...
■●در محضر بهجت، ج٢، ص٣۶۵●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●" کبر و نخوت "●□
●مکن به چشمِ حقارت نگاه در منِ مست
●که آبروی شریعت به این قدَر نرود
□●هیچ کس رانشاید که در دیگری نظر به تحقیر کند و بر او کبر و نخوت فروشد، بخصوص که شخص را گناهی نباشد که شرافت نفْس و اصول مسلم اخلاقی را زیر پا نهاده باشد. اگر شیخ شهر ریاکاری کند، آن مایۀ ریختن آبروی شریعت است، اما مستی آن رند شرابخوار چنین نیست.
□●امروز نیز آنها که به طور کلی بر همۀ ادیان خرده می گیرند نمی گویند که ما از دین می گریزیم زیرا بعضی از پیروان آن دین شراب می نوشند و شهوت می رانند؛ اما مکرر می شنویم که می گویند اینها اهل ظلم و غارتند، اینها به حقوق مردمان تجاوز می کنند و دروغ می گویند. پس چگونه توانند ما را دعوت کنند.
□●در حدیث است که از پیامبر اکرم پرسیدند آیا مؤمن شراب می خورد؟ فرمودند ممکن است. پرسیدند مؤمن شهوت بی شریعت می راند؟ فرمودند ممکن است. اما وقتی پرسیدند که آیا مؤمن دروغ می گوید؟ فرمودند مؤمن #دروغ_نمی_گوید.
#یاعلی
□●برگرفته از کتاب " در صحبت حافظ "
به قلم حسین الهی قمشه ای●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) #صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei