eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
■●دلایل صلح امام حسن علیه السلام●■ ■●گمان نکنیم امام مجتبی علیه السلام سلحشور و رزمنده نبودند؛ راهی که امام مجتبی علیه السلام در ده سال امامتشان طی کردند، اباعبدالله علیه السلام هم در ده سال اوّل امامتشان همان راه را ادامه دادند. آنچه امام حسن علیه السلام کردند فرمانی بود که از جانب خدا برای ایشان آمد و حضرت به فرمان الهی صلح را پذیرفتند. همان طور که امام حسین علیه السلام به فرمان الهی به میدان نبرد رفتند و نهضت عاشورا را برپا کردند. ■●"کلّهم نورٌ واحد" روح حاکم بر حرکت اهل بیت علیهم السلام یکی است؛ امّا در هر زمان تاکتیک مناسب را انتخاب می کردند...
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●درست سوال پرسیدن یا سوالِ درست پرسیدن؟●■ ■فلسفه بدون پرسش بی معنی و تهی است اما سوال اصلی این اس
■●درست سوال پرسیدن یا سوالِ درست پرسیدن؟●■ ■بدون حیرت، سوال معنی نخواهد داشت کودکان اغلب سؤالات زیادی می پرسند. به خصوص دوست دارند همیشه و درباره ی هر چیزی بپرسند چرا؟ والدین که آمادگی لازم را ندارند، خود را ملزم می دانند جواب هایی بدهند. بچه می پرسد: «چرا پروانه ها بال دارند؟» و مادر با عصبانیت پاسخ می دهد: «برای اینکه پرواز کند.» «چرا آسمان آبی است؟» پدر پاسخ می دهد: «چون رنگ اکسیژن آبی است و جو زمین هم از اکسیژن تشکیل شده است.» و از این طریق به علم خود افتخار می کند. اگر کودک از جواب های ما خوشحال شود، احساس رضایت می کنیم. اما چنانچه سؤالات ادامه پیدا کند «چرا حیوانات باید پرواز کنند؟»، «چرا اکسیژن آبی است؟» و…، برای ساکت کردن آن ها وسوسه می شویم جواب دهیم: «همین است که هست» ■این پاسخ به معنای آن است که دیگر سؤال نکن» دلیل و توضیح خواستن بی فایده است، «همین است که هست.» کودک مات و مبهوت است. او از اینکه یاد بگیرد که پروانه ها فقط پرواز می کنند و آسمان صرفا آبی است، قانع نمی شود. در این صورت آیا او به شیوه ی خودش تا حدی فیلسوف نیست؟ آیا افلاطون نگفته است که رویکرد بنیادین فیلسوف حیرت است؟ در حقیقت، اگر شما هرگز در برابر چیزی دچار حیرت نشده اید، هیچ وقت سؤالی نخواهید پرسید، همه چیز را «عادی» خواهید دید و فقط آنچه را هست ثبت خواهید کرد. قطعا این کار شما را کمتر از تلاش برای فهمیدن آن خسته خواهد کرد. ■اما فرد عاقل و مسئولیت پذیر به صرف حیرت در برابر امور اکتفا نمی کند. احتمالا آسان ترین راه این است که شبیه فردی احمق و ابله باشیم. آیا نباید بیاموزیم که چگونه یک «سؤال مناسب» و یک پرسش بجا و شایسته مطرح کنیم؟ اما پرسش بجا و مناسب چیست؟ چگونه می توان قضاوت کرد؟ و بالاتر از همه اینکه چه تفاوتی میان پرسش‌های معمول و پرسش فلسفی وجود دارد؟(۲)
■برای سفر اربعین چند دینار لازم داریم؟ مهران - کربلا = ۱۴،۰۰۰ دینار مهران - نجف = ۱۷،۰۰۰ دینار نجف - کربلا = ۳،۵۰۰ دینار نجف - کاظمین = ۹،۰۰۰ دینار کربلا - کاظمین = ۷،۰۰۰ دینار ■رئیس ستاد عتبات عالیات استان خوزستان کرایه حمل و نقل زائران اربعین از مرزهای خوزستان تا عتبات عالیات اعلام کرد ■کرایه شلمچه تا نجف با دستگاه اتوبوس مبلغ ١٢٠ هزارتومان با دستگاه ون مبلغ ١٥٠ هزارتومان با ماشین‌سواری مبلغ ٢٠٠ هزارتومان است. ■مسیر چذابه تا العماره به‌وسیله ماشین‌سواری مبلغ ٧ هزار دینار، از العماره تا نجف مبلغ ٢٠ هزار دینار، با اتوبوس: از العماره تا نجف مبلغ ٨ هزار دینار، با ون از چذابه تا نجف مبلغ ٢٠ هزار دینار، از العماره تا نجف مبلغ ١٥ هزار دینار است. ■این ارقام کرایه مربوط به خودروی بوده و کرایه سواری و اتوبوس متفاوت می‌باشد. ■هزینه‌های مذکور فقط برای یک سر سفر می‌باشد بنابراین در صورت رفت و برگشت رقم ۲ برابر می‌شود. ■هر ۱۰۰۰ دینار عراقی در حال حاضر حدودا معادل ۱۳،۰۰۰ تومان می‌باشد‌.
■●اقبال روزافزون مردم به کربلا●■ ■مشهور است در آخرالزّمان قبله از کعبه به کربلا منتقل می‌شود. مقصود این نیست که مردم رو به کربلا نماز می‌خوانند.. قبله محل اقبال قلب‌هاست. آیا این اتفاق نیفتاده است؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه 255 سوره بقره قسمت چهارم بخش دوم1⃣ بحث روايتى ● رواياتى در فضيلت و اهميت آية الكرسى در تفسير عياشى از امام صادق (عليه السلام ) روايت آورده كه فرمود: ابوذر به رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) عرض كرد: يا رسول الله ، مهم ترين و پر فضيلت ترين آيه اى كه بر تو نازل شده كدام است ؟ فرمود: آيت الكرسى ، و آسمانهاى هفتگانه در مقابل كرسى ، در مقام مقايسه بيش از حلقه اى نيست كه در سرزمينى افتاده باشد، آنگاه فرمود: و برترى عرش بر كرسى مانند برترى بيابانى است بر همان حلقه اى كه در گوشه اى از آن افتاده است . مولف : صدر اين روايت را سيوطى در الدرالمنثور از ابن راهويه و او در كتاب مسند خود از عوف بن مالك از ابوذر نقل كرده ، و احمد و ابن الفريس و حاكم (وى حديث را صحيح دانسته ) و بيهقى (در كتاب شعب الايمان ) همگى از ابوذر روايت كرده اند. و در الدرالمنثور است كه احمد و طبرانى از ابى امامه روايت كرده اند كه گفت : به رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) عرض كردم : يا رسول الله كدام يك از آيات كه بر تو نازل شده عظيم تر است ؟ فرمود: ((الله لا اله الا هو الحى القيوم (آيه الكرسى ). مولف : اين معنا را در الدر المنثور از تاريخ خطيب بغدادى نيز از انس از آن جناب روايت كرده است . باز در همان كتاب است كه دارمى از ايفع بن عبد الله كلاغى روايت كرده كه گفت : مردى عرض كرد: يا رسول الله ، كدام آيه در كتاب خدا عظيم تر است فرمود: آيه الكرسى ، (الله لا اله الا هو الحى القيوم ) تا آخر حديث ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 515 مولف : ناميدن اين آيه به آيه الكرسى از همان صدر اول اسلام مشهور بوده ، حتى در زمان حيات رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) و حتى در زبان خود آن جناب به اين نام بيان مى شد، همچنان كه اين نامگذارى در روايات وارده از آن جناب و از ائمه اهل بيت (عليهم السلام ) و از صحابه ، به چشم مى خورد، و اين براى اعتنا و احترام زيادى بوده كه نسبت به اين آيه داشتند، و اين احترام هم بدون جهت نبوده ، بلكه به خاطر معارف دقيق و لطيفى است كه در اين آيه آمده ، و آن معارف عبارت است از توحيد خالصى كه جمله ((الله لا اله الا هو))، بر آن دلالت دارد، و قيوميت مطلقه اى كه بازگشت تمامى اسماى حسناى الهى به جز اسماى ذات او كه بيان آن گذشت ، به آن است. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
■●تقارن دو امام دیدگاه آیت‌الله بهجت (ره) درباره هفتم صفر●■ ■●هفتم [صفر] هم ولادت است، هم وفات. جمع بین این دو این است که [در مجلس‌ها] شخص، فضائل مولود را نقل بکند، و مصائب متوفای دیگر را هم نقل بکند. [این عمل] جمع بین حقَّین است. ■●هم مصائب آن [امام] دیگر را نقل بکند، همین خودش عزاداری است. هم فضائل این مولود را نقل بکند، همین هم فرح‌آور است. ملاحظه فرمودید؟ جمعش همین است. ■●حالا کارهای دیگری باشد یا نباشد [فرقی نمی‌کند]. انسان همیشه می‌تواند به مؤمنین اطعام و احسان بکند. به هر غایتی که هست. هم در وفات می‌تواند احسان بکند، هم در ولادت می‌تواند احسان و اطعام بکند. @mohamad_hosein_tabatabaei
■●استاد صمدی آملی●■ ■عقل خالص اسمش عشق است . ابن عباس و جابر نتوانستند امام حسين را تحمل كنند و لذا شروع به نصيحت امام نمودند نتوانستند حسين (علیه السلام) را حمل كنند ولی كسی كه طاقت دارد می گويد به من چه كه چه می شود من می خواهم كنار آقايم باشم. ■●شرح دعای سمات●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●درست سوال پرسیدن یا سوالِ درست پرسیدن؟●■ ■بدون حیرت، سوال معنی نخواهد داشت کودکان اغلب سؤالات زی
■●درست سوال پرسیدن یا سوالِ درست پرسیدن؟●■ ■●سؤالاتی که در سطح تجربه ی عادی و پیش پا افتاده می مانیم «چرا زیر آفتاب می روی؟» «چون می خواهم برنزه شوم.» «چرا همه ی اجسام سقوط می کنند؟» به علت قانون جاذبه زمین. «چرا جهان وجود دارد؟» یک سوال فلسفی است. سوالی است که اشاره به بنیادی ترین مسئله انسان دارد. ■●در سوالات فلسفی، کشف علم باعث حرکت عمیق فکری می شود اما در سوالات معمول (دسته اول) هر آنچه می دانیم در یک سطح باقی خواهد ماند و همین در یک سطح باقی ماندن باعث بیزاری جستن از هر پرسشی می شود. ■●افرادی هستند که سوال پرسیدن را بیهود و هدر دادن وقت می دانند، حق با این گروه است، اگر سوال در حد سوالات سطحی (دسته اول) باقی مانده باشد. سوالی که هیچ علم یا فکری اضافه نکند، از دایره سوال عمیق و دقیق خارج شده و صرفا تکرار مکررات خواهد بود. ☑️آیا سوال بدون پاسخ فقط در فلسفه وجود دارد؟ ■●پله بعدی که بعد از ضرورت پرسیدن سوال و فهمیدن انواع پرسش وجود دارد این است که آیا همه سوال ها دارای پاسخ هستند؟ به عنوان مثال این پرسش که اساس فلسفه را تشکیل داده آیا پاسخ مشخصی دارد؟ (چرا جهان به جای آنکه نباشد هست؟) این پرسش بسیار فلسفی و ظاهرا حل نشدنی است. آیا فقط فلسفه است که نمی تواند به پرسش هایش پاسخ دهد؟ اگر نمی توان به این سؤالات پاسخ داد، آیا بهتر نیست که دیگر آن ها را مطرح نکنیم؟ برای پاسخ به این سوال مهم باید به این نکات اشاره کنیم: ■●جواب سوالی را ندادن به طور کلی: مانند همان فرض اول همین متن، در مورد کودکی که می پرسد و پاسخ دریافت می کند: همین است که هست؛ در واقع اشاره به (دیگر سؤال نکن) است. این قسم جواب دادن ها مشخص است که «جواب» نیست ■●جواب سطحی دادن: این قسم هم به این دلیل به وجود می آید که خود سوال سطحی است (اشاره به قسم اول پرسش) قطعا سوال سطحی، پاسخی سطحی هم در بر خواهد داشت. ■●نرسیدن به پاسخ: برخی اوقات سوال به حدی عمیق و فلسفی است که پاسخ «به نظر» مبهم می رسد. در صورتی که این نکته را نباید فراموش کرد که هرجا سوالی باشد، پاسخ هم هست. عجز از رسیدن به پاسخ بعد از تلاش برای رسیدن به آن، خود یک «پاسخ مهم» به شمار می رود. ●تا بدانجا رسید دانش من  ●که بدانم همی که نادانم ■●پرسش «چرا» از بنیادی ترین سوال های انسان است. پس از آن، «پرسش از چیستی» است که هدفش جستجوی مؤلفه های ذاتی (ماهیت) یک شی ء است. پرسش «چرا» بلندپروازانه تر است، اما به همان اندازه هم ابهام دارد چون هم از علت می پرسد و هم از هدف. قانون عام جاذبه به ما امکان فهم این مطلب را می دهد که چگونه تشکیلات عظیم طبیعت در یکی از مهم ترین ابعاد خود، عمل می کند. این قانون به برکت قدرت تحسین برانگیزش پاسخی کامل است به پرسش «چگونه». به عبارت دیگر، پاسخی است به جستجوی دلیل در جهانی که در حال تحول و حرکت است.(۳) @mohamad_hosein_tabatabaei
■●خوبان خدا سبقت سلام دارند. کسی نتوانست بر پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم در سلام کردن سبقت بگیرد. امروز هم وقتی ما به پیامبر و ائمّه علیهم السّلام سلام میکنیم و به زیارت آنها میرویم، در واقع جواب سلام آنها را میدهیم و بازدید پس میدهیم. ■●تا اوّل از جانب آنها سلام و عنایتی نباشد، دیگران توفیق سلام و توجّه به ایشان را پیدا نمیکنند. ■عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی■ ■●مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
■روز هشتم ماه صفر، روز رحلت صحابۀ بزرگ رسول خدا، رضوان خدا بر اوست. ■صحابۀ بزرگی که مایۀ روسفیدی مردمان این سرزمین در نزد اهل بیت است، چون چنان صادقانه گام در میدان عشق و ارادت و پیروی و اطاعت از پیامبر و اهل بیت نهاد که به «سلمان منّا اهل البیت» مفتخر شد. ■سلمان به مرتبۀ دهم ایمان نائل شد و از برجسته ترین صحابۀ رسول خدا و امیر مومنان علیهم السّلام بود. ■سلمان فارسی در سال ۳۵ هجری قمری در روز هشتم ماه صفر در سنین بسیار کهنسالی در غربت از دنیا رفت، چون همان طور که عرض کرده ام سلمان جزء معمّرین تاریخ است. ■●استاد مهدی طيب_جلسه ٨ دی ٩٠●■
■●هرجا زیارت عاشورا خوانده شود، کربلاست●■ ■●مؤمن حجاب زمان و مکان، هردو را از میان برمی دارد و از آن عبور می کند و به این فضا می‌رسد که «کُلُّ یَومٍ عاشوراءُ وَ کُلُّ اَرضٍ کَربَلاءُ» . دیگر نه محدود به مکان معیّنی است و نه محدود به زمان معیّنی. برای او، کربلا همه ی مکان های عالم را و عاشورا همه ی تاریخ خلقت را دربر می¬گیرد؛ «کُلُّ یَومٍ عاشوراءُ وَ کُلُّ اَرضٍ کَربَلاءُ»؛ لذا دوست اهل بیت علیهم السلام در متن حادثه حضور پیدا می کند. ■●در طول این نزدیک به ده سالی که این جمع عزیزان دور هم جمع می شوند، هیچ هفته ای نبوده مگر اینکه این مجلس با شروع شده است؛ و می بینید وقتی این زیارت خوانده می شود، مجلس چه حالتی دارد. های های گریه می آید؛ مثل اینکه انسان در خود صحنه است؛ مثل اینکه خودش دارد جلوی چشمش می بیند که اهل بیت علیهم السلام چگونه دارند قلم قلم می شوند. ■●شیعه و دوست اهل بیت علیهم السلام از حجاب زمان و مکان عبور میکند؛ لذا همینجا که شما دارید زیارت عاشورا می خوانید، . همینجا کربلاست. ■●خدا شاهد است اگر چشمتان باز شود، می بینید که همینجا کربلاست؛ و همه ی آن صحنه ها را همینجا می بینید؛ منتها چون تحمّلش سخت است، خدا پرده انداخته و فعلاً نمی‌بینید؛ ولی اگر پرده به کنار برود، خدا می داند چه دیده می شود! ■●اینکه فرمودند هرجا اسم اباعبدالله الحسین علیه السلام برده شود، همانجا قبّه ی حضرت است، اغراق نکرده اند، تشبیه نکرده اند، تعبیر ادبی نکرده اند. خدا می داند همین است. ■●لذا همینجا که می نشینید و زیارت عاشورا را می خوانید، اگر چشمتان باز باشد، می بینید که در کنار ضریح اباعبدالله علیه السلام نشسته اید و اگر قدری بیشتر عبور کنید، می بینید روز عاشوراست و درکنار پیکر غرق به خون اباعبدالله علیه السلام و اصحابش نشسته اید و می گویید: «السّلام علیک یا اباعبدالله». ۹۷
■●چرا انسان مثل عنکبوت، دور خودش تار بپیچد●■ ■● دارای حکومت مداین بود؛ وقتی سیل آمد، پوستی که زیرش بود برداشت و رفت بالای کوه گفت نَجیَ المُخَفَّفون من چیزی ندارم تا آب ببرد. حاکم بود! ■●اما آنهایی که روی هم گذاشتند،- چه اموال دنیا را و چه ریاستها را- در آن عالم گرفتاریشان زیاد است. و چرا ما این قدر زیاد کنیم گرفتاریها را؟!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیه 255 سوره بقره قسمت چهارم بخش دوم1⃣ بحث روايتى ● رواياتى در فضيلت و اهميت آية الكرسى در تف
آیه 255 سوره بقره قسمت چهارم بخش دوم2⃣ بحث روایتی و نيز در صدر و ذيل اين آيه جريان قيوميت در تمامى موجودات خرد و كلان عالم ، شرح داده شده ، به اين بيان كه آنچه از موجودات كه به نظر مى رسد از تحت سلطنت الهيه خارج شده ، به همان جهت كه خارج است ، داخل در سلطنت است ، و به همين جهت در روايات آمده كه آيه الكرسى عظيم ترين آيه در كتاب خدا است ، و به راستى نيز چنين است ، براى اينكه بيان اين آيه بيانى است شكافته و مفصل ، مثلا آيه : ((الله لا اله الا هو له الاسماء الحسنى )) را داريم كه همان مضمون آيه الكرسى را دارد، اما اجمالى از معنا را دارد و مطلب در آن باز نشده ، و لذا در پاره اى اخبار آمده است كه آيه الكرسى ، سيد و آقاى آيه هاى قرآن است . اين روايت را سيوطى در الدرالمنثور از ابى هريره از رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) نقل كرده و در بعضى ديگر آمده : براى هر چيزى يك نقطه برجسته اى است و نقطه برجسته قرآن آيه الكرسى است ، اين روايت را عياشى در تفسير خود از عبد الله بن سنان از امام صادق (عليه السلام ) روايت كرده است . و شيخ طوسى در امالى به سند خود از ابى امامةالسلام باهلى روايت كرده كه گفته است : از على بن ابيطالب (عليه السلام ) شنيدم كه مى فرمود: باور نمى كنم كه كسى اسلام را فهميده باشد و يا در اسلام متولد شده باشد، و سياهى شب را به صبح سر كند و اين آيه را نخواند، ((الله لا اله الا هو الحى القيوم ... و هو العلى العظيم )) عرض كردم منظور از سياهى شب چيست ؟ فرمود: يعنى همه شب ، آنگاه فرمود: اگر بدانيد كه اين آيه چيست و يا فرمود اگر بدانيد در اين آيه چيست در هيچ حالى آن را ترك نخواهيد كرد. ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 516 رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود: آيه الكرسى را از گنجينه اى كه در زير عرش است به من داده اند و به هيچ پيغمبرى قبل از من نداده بودند، على (عليه السلام ) سپس اضافه كرد از آن وقت كه من اين مطلب را از رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) شنيدم هيچ شبى را به سر نبردم مگر آنكه آن را قرائت كردم (تا آخر حديث ). مولف : اين معنا در الدر المنثور هم از عبيد و ابن ابى شيبه و دارمى و محمد بن نصر و ابن الضريس از آن حضرت نقل شده ، ديلمى هم آن را از آن جناب نقل كرده است ، و روايات از طريق شيعه و سنى در فضيلت آيه الكرسى بسيار است ، و اين هم كه على (عليه السلام ) فرمود: رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود اين آيه را از گنجينه اى كه در زير عرش بود به من داده اند، در الدر المنثور نقل از تاريخ بخارى و ابن الضريس از انس آمده ، چيزى كه هست در نقل نامبردگان به اين عبارت آمده : رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرموده آيه الكرسى را از عرش به من داده اند و اين اشاره است به اينكه منظور از كرسى همان زير عرش است ،و عرش محيط به آن است ، و به زودى بيانى در اين باره از نظر خوانندگان خواهد گذشت ان شاء الله . 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
■●آیت‌الله بهجت ره●■ ■سلمان، از ما اهل‌بیت است سلمان فارسی رحمه‌الله با اینکه در اول امر مسلمان نبود و می‌دانیم که مقاماتش به خاطر مسلمان بودنش بود بر قریش و بر تمام صحابه مقدم شد، به‌جز آنهایی که آنان را به عصمت می‌شناسیم. ■شخصی گفت: خواب دیدم که حضرت سلمان رحمه‌الله عمامه‌ی سیاه پوشیده، به او گفتم: شما که سید نیستید؟ چرا عمامه سیاه و نشانه‌ی سیادت به سر گذاشته‌اید؟ فرمود: مگر نشنیده‌ای که رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمود: «سَلْمانُ مِنا أَهْلَ الْبَیتِ؛ سلمان، از ما اهل‌بیت است». روایت مفصلی راجع به آخرالزمان از سلمان نقل شده است. ■●در محضر بهجت، ج١، ص٣٠٢●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●"جبر و اختیار "●■ ■گفتكوى پر هياهوى " جبر و اختيار " در ديوان حافظ با شناخت عشق و عاشق و معشوق پايان مى يابد. زيرا عشق ترك اختيار عاشق است در برابر معشوق که گفته اند " بنده را با اختيار چه كار " و با نفى اختيار جبر نيز منتفى است زيرا جبر، نهادن اختيارى است به جاى اختيار ديگر ■و اينجا سالبه به انتفاءِ موضوع است زيرا اختيارى در كار نيست تا نفى شود و اختيار ديگرى به جاى آن بنشيند. بدین نگاه عشق نهايت اختيار است، زيرا تمامى وجود عاشق تبديل به يك اختيار مى شود و آن اختيارِ معشوق است ■و چون عاشق را چاره اى از اين اختيار نيست گاه از اين بى اختيارى كه عين شوق و عشق است تعبير به جبر مى شود. ●رضا به داده بده وز جَبین گره بگشای ●که بر من و تو در اختیار نگشوده است □●ما اسیر جبرِ عشقیم، ای خرد، معذور دار ●عاقلان مستانه گفتند اختیاری داشتیم ●هرگه که بر گیرم قلم، تا ز اختیار آرم رقم ●جز شرح جبر عشق تو، ناید به تحریر ای صنم ■در ساحت اندیشه اختیار مطلق از آن خداست و اختیار ما که آن نیز در کارست، مجرای مشیت الهی است. یعنی اراده معشوق بدین تعلق گرفته است که ما به اختیار خود به کاری مشغول شویم اما در ساحت عمل ادب این است که ما کارها را به اراده خویش منسوب کنیم و بار مسئولیت هر کار را بر دوش خود گیریم ■و اگر کاری را به حضرت حق منسوب کنیم آن عین خیر است زیرا " از خیّر محض جز نکویی ناید " و اما سخن اشعری و معتزلی نزد عارفان منزلتی ندارد و هردو باطل است زیرا نگاهی نادرست به داستان جبر و اختیار کرده اند. ■●برگرفته از کتاب " در صحبت حافظ " به قلم حسین الهی قمشه ای●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●روز نهم ماه صفر مقارن با جنگ نهروان●■ ■قلع و قمع همان خوارج جنگ صفّین در جنگ نهروان و درآوردن چشم فتنه به تعبیر امیرالمؤمنین علی علیه السّلام @mohamad_hosein_tabatabaei
■● ●■ ■●زيارت امام حسين (علیه السلام) در روز اربعين خصوصيات فراوانی دارد. مولايمان حضرت امام حسن عسكری (علیه السلام) زيارت اربعينِ سيدالشهداء (علیه السلام) را يكی از پنج علامت ايمان بيان ميكنند. ■●الان عده ای موفق ميشوند با پای پياده از مسيرهای دور به زيارت اربعين بروند ، واقعا خوشا به حالشان ! اين يك فيض و فوز عظيم است ؛ ان شاءالله خداوند همه آنها را حفظ كند و با عافيت و دستان پر بازگردند. @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا ابا عبد الله الحسین🏴 ■●در روایات آمده است که پیکر ائمّه علیهم السّلام سه روز بیشتر در قبر باقی نمیماند و بعد از سه روز به روحشان ملحق میشود و نیز آمده است که روح شیعیان از جنس بدن ائمّه علیهم السّلام است و نیز اینکه قبر حقیقی ائمّه علیهم السّلام در درون قلب دوستان آنهاست. قُبُورُنَا فى قُلُوبِ مَن والانا، قُبُورُنا قُلُوبُ شیعَتُنا. ■●دوستان حقیقی ائمّه علیهم السّلام که به مشاهد مشرّفه میروند، قبر امام را همراه خود به داخل حرم میبرند و لذا سایر زائران هم بی‌بهره نمیمانند. شبها هم که این دوستان حقیقی در خانههای اطراف حرم رو به حرم میخوابند و سینههایشان رو به قبر مطهّر است، پیکر امام را در حرم شکل میبخشند و زائران بی‌بهره نمیمانند. ■عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی■ ■●مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب●■ @mohamad_hosein_tabatabaei